Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

pixelgaranti, och vad man ser egentligen! hur resonerar ni

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 augusti 2017 - 12:16

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

är på G med ny TV, vet vad jag vill ha, så inga problem med den biten, sen vill jag i den mån man kan vara lite säker om nu en pixel skulle bli kass lite försäkra mig på vad man ser och inte i verkligheten.

finns bilder på nätet där man simulerar 1x1 pixel i olika färger mot olika bakgrunder.

 

Jag har bara full hd hemma(då blir ju pixlarna dubbelt så stora mot 4K), men på 2.65 meter ser jag med lätt het en VIT mot mörk bakgrund, och hade troligtvis sett de på 4K också, jag ser också ganska tydligt en blå och grön, däremot är röd lite diffus mot svart bakgrund.

(detta var en 50" LED)

 

Sedan ser jag knappt en svart mot vit bakgrund.

 

sedan flyttade jag bak så pass mycket att de skulle motsvara pixelstorlek även på en 4K.

 

Min slutsats är att även med 4K tv 55" på avstånd upp till 3 meter ser man VIT,GRÖN och BLÅ pixel mot svart bakgrund. 

 

är det något ni tänker på vid köp av tv, vilka garantier tillverkare har, rätt jobbigt få en lysande grön pixel mitt i bilden när man kolla mörka scener, speciellt på en OLED.

 

Jag tänker mest om man köper en 65" OLED och sitter på 3 meter, då syns ju lätt pixelfel

 

Tänkte bara höra mest hur ni resonerar.



#2

Postad 25 augusti 2017 - 14:43

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Eventuell pixelgaranti står tillverkaren för, inte butiken (som all annan garanti). Du får således först bestämma dig för vilken/vilka tillverkare du är intresserad av och sedan kolla upp vad de har för garantivillkor.

Självklart vill ingen ha vare sig döda eller konstant lysande pixlar. Dock trodde jag att detta numera var ett minne blott. Å andra sidan borde det då inte vara några problem att ha en garanti för det.

Det finns förmodligen en längre lista med eventuella problem som har större sannolikhet än just pixelproblem.

(Mina egna tankar.)



#3

Postad 25 augusti 2017 - 14:45

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Köpte en oled demoex (B6 65”) som hade en död pixel. Lös vit på svart bakgrund. Det syntes tydligt i svarta scener vid panoreringar tex. Var inte mitt i bild heller men inte heller vid kanten.
Jag åkte tillbaka o bytte direkt, skulle inte gå o leva med det. Detta var på ca 3m.


Är det en svart pixel på röd eller grön bakgrund tex så är det betydligt bättre där syns det inte över 1m. Hade några sådana på min gamla oled 55”. Dessa är betydligt vanligare också tror det är svårt o få en panel som är helt 100%ig Min uppfattning är att det inte får finnas en enda ”död” pixel (dvs lyser vit på svart) medans Lg tolererar upp till 3? Tror jag av de andra(subpixlar) då dom inte är lika uppenbara, beroende på täthet til vandras osv.

Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 25 augusti 2017 - 14:51.


#4

Postad 25 augusti 2017 - 14:59

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag håller inte med att det är vanligt att ha någon kass pixel, på de tv jag haft, philips 42", TLC 50" 1080p, Andersson 32" och Samsung 55", samt alla skärmar jag haft, asus, benq, har jag inte hittat någon kass pixel på något sätt. men visst, de kan ju hända, dock trodde jag inte man skulle förvänta sig att få någon/några dåliga pixlar på dagens TV, men de har kanske blivit sämre? Ännu mer anledning och kolla upp pixel garantin då tycker jag.



#5

Postad 25 augusti 2017 - 15:02

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

de jag vet nu efter lite googlande, eftersom det är LG oled jag spånar på, är att de EJ tillåter en VIT pixel, och det är ju bra, dock tillåter det en subpixel av alla färger, till o med upp till 4st. Frågan är om man ser en subpixel på 3 meter, på en 65" gör man nog, men 55" klarar sig nog...... jag hade inte pallat med att se en lysande pixel och veta vart den är, så för mig är de viktigt, även om TV lider av andra fel som är värre för andra, så är nog en lysande pixel bland de värsta för mig... men alla är vi olika...



#6

Postad 25 augusti 2017 - 15:21

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

de jag vet nu efter lite googlande, eftersom det är LG oled jag spånar på, är att de EJ tillåter en VIT pixel, och det är ju bra, dock tillåter det en subpixel av alla färger, till o med upp till 4st. Frågan är om man ser en subpixel på 3 meter, på en 65" gör man nog, men 55" klarar sig nog...... jag hade inte pallat med att se en lysande pixel och veta vart den är, så för mig är de viktigt, även om TV lider av andra fel som är värre för andra, så är nog en lysande pixel bland de värsta för mig... men alla är vi olika...


Just att Lg tolererar flera subpixsr är förmodligen pga att det är svårare att få till 100% utan fel kanske i kombination att en subpixel är betydligt svårare att upptäcka än en hel.
På min 1080p oled som jag hade så hade jag väldigt svårt att se en död subpixel på .5-1m. Det är isf ännu svårare på 4k då pixlarna är mycket mindre.

#7

Postad 25 augusti 2017 - 15:39

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Jag har bara full hd hemma(då blir ju pixlarna dubbelt så stora mot 4K), men på 2.65 meter ser jag med lätt het en VIT mot mörk bakgrund, och hade troligtvis sett de på 4K också, jag ser också ganska tydligt en blå och grön, däremot är röd lite diffus mot svart bakgrund.
(detta var en 50" LED)

 
En 4K skärm har 4 gånger fler pixlar än Full HD, på samma sätt som att en 100" är 4 ggr större än en 50"
 
 

Eventuell pixelgaranti står tillverkaren för, inte butiken (som all annan garanti). Du får således först bestämma dig för vilken/vilka tillverkare du är intresserad av och sedan kolla upp vad de har för garantivillkor.

 
Ett av skälen att jag alltid handlar hos någon som har öppet köp (i mitt fall nästan alltid Elgiganten eller Komplett.se) för "riskprodukter" så är det ett icke problem (annat än böket att byta då).

Redigerat av improwise, 25 augusti 2017 - 15:42.


#8

Postad 25 augusti 2017 - 15:53

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

Just att Lg tolererar flera subpixsr är förmodligen pga att det är svårare att få till 100% utan fel kanske i kombination att en subpixel är betydligt svårare att upptäcka än en hel.
På min 1080p oled som jag hade så hade jag väldigt svårt att se en död subpixel på .5-1m. Det är isf ännu svårare på 4k då pixlarna är mycket mindre.

död eller lysande? en död är svart, visst de ser man inte lätt, men en subpixel lysande(grön, blå eller någon annan ljud kombination), ser jag lätt på 3 meter på en 1080p tv 50", konstigt du inte ser det på 1 meter... jag har inte ens bra syn,, hehe


 
En 4K skärm har 4 gånger fler pixlar än Full HD, på samma sätt som att en 100" är 4 ggr större än en 50"
 
 
 
 

jo, men jag menar ju de, pixlarna är större(dubbelt) på en 1080p vs 4K, därför får man gå längre bak på en 1080p för att få samma "storlek", hoppas du förstår vad jag menar...



#9

Postad 25 augusti 2017 - 16:32

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

död eller lysande? en död är svart, visst de ser man inte lätt, men en subpixel lysande(grön, blå eller någon annan ljud kombination), ser jag lätt på 3 meter på en 1080p tv 50", konstigt du inte ser det på 1 meter... jag har inte ens bra syn,, hehe


jo, men jag menar ju de, pixlarna är större(dubbelt) på en 1080p vs 4K, därför får man gå längre bak på en 1080p för att få samma "storlek", hoppas du förstår vad jag menar...

 

Ok..menar att en svart subpixel på grön, röd bakgrund osv är väldig svår att upptäcka. ..inte att det lyser på svart bakgrund då kallas det att har fastnat kanske? 

Jo jag är med på vad du menar :) 



#10

Postad 25 augusti 2017 - 16:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, fattar, jo svart död pixel mot alla bakgrunder av färger ser man knappt, så den biten behöver man inte oroa sig för, speciellt inte med en 4K panel på rimliga avstånd, dock ser man en lysande subpixel mot svart bakgrund på 3 meter på en 65" 4K panel, så det är ju inte bra... men finns inga tillverkare som accepterar detta som fel på skärmen, så de får man leva med i värsta fall, skönt dock att de inte accepterar en lysande vit pixel....


Redigerat av hundrakg, 25 augusti 2017 - 16:41.


#11

Postad 25 augusti 2017 - 17:54

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

 


jo, men jag menar ju de, pixlarna är större(dubbelt) på en 1080p vs 4K, därför får man gå längre bak på en 1080p för att få samma "storlek", hoppas du förstår vad jag menar...

 

En 1080 pixel ersätts rimligen av fyra stycken om storleken på panelen är densamma (något förenklat) :)



#12

Postad 25 augusti 2017 - 17:54

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

ok, fattar, jo svart död pixel mot alla bakgrunder av färger ser man knappt, så den biten behöver man inte oroa sig för, speciellt inte med en 4K panel på rimliga avstånd, dock ser man en lysande subpixel mot svart bakgrund på 3 meter på en 65" 4K panel, så det är ju inte bra... men finns inga tillverkare som accepterar detta som fel på skärmen, så de får man leva med i värsta fall, skönt dock att de inte accepterar en lysande vit pixel....


Ok. Läste en del om detta när jag uppträckte det på gamla tvn. Men inget att det kunde lysa R.G el B på svart utan? Utan antigen är den svart eller ljus. Kan ha fel dock

#13

Postad 25 augusti 2017 - 19:35

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

som jag fattat de så kan pixeln ha 10 olika lägen, hela pixeln svart(död), en del av pixeln svart(2 sub pixlar eller 3, så två lägen till bara här),vit(lysande), röd, grön, blå(enkilda subpixlar), lila, gul och ljusblå(blandning av subåpixlar)..

 

De som är oroande är nog de som lyser, de värsta är nog VIT, sedan blå, grön, gul och ljusblå, tror röd och lila syns mindre..


undrar om man ser lysande subpixlar eller blandningar : blå, grön, gul och ljusblå på en 4K skärm 65" mot svart bakgrund på 3 meter...



#14

Postad 25 augusti 2017 - 19:50

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

jag ser lätt lysande subpixlar mot svart bakgrund på en 1080p skärm, från 3 meters håll.

alltså bör man lätt se subpixlar från en 65" TV i 4K från 3 meter, då pixlarna är ungefär lika stora från de hållet.

detta är ju inte bra.... hade ändå hoppats man inte skulle se en lysande subpixel från de avståndet ovan med en 65" TV





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.