Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC's 2016 års projektor modeller: DLA-X5000, X7000, X9000

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#501

Postad 23 november 2016 - 12:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Lite (förvirrade?) betraktelser:

 

Har nu kollat på min första UHD BluRay som enligt uppgift på nätet ska vara mastrad i 4K. Helt klart högre "potential till detaljrikedom" än de tidigare 3 st 2K-mastrade titlar jag tittat på. Vad jag menar med "potential till detaljrikedom" är att detaljrikedomen varierar enormt mycket mellan olika scener. Filmen är Independence Day - Resurgence. Det blir uppenbart att fotograferna i vissa scener har haft stora problem med fokus och att man därefter kastas in i en scen som är mer eller mindre helt renderad i 3D eller på annat sätt digitalt sammansatt och att detaljnivån då kraftigt höjs.

Måste säga att den övergripande detaljrikedomen är högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex Berättelsen bakom bilderna, Blacklist...) än vad den är i Independence Day. Netflixtitlarna är troligen filmade digitalt i 3-4K eller högre och saknar helt filmkorn m fl andra "biofilmsartefakter". Detta höjer givetvis graden av "renhet" och följdaktigen den upplevda detaljrikedomen. Smaksak vad man gillar, givetvis, men även om jag betraktar mig som cineast och stor skeptiker till nymodigheter som DCI, HFR ;) m m så är det svårt att hålla kvar vid att man bör ha ett t ex visst filmkorn och skärpedjup endast för att det ska vara "filmiskt". Detta är såklart helt subjektivt.

Nu vet jag ingenting om hur man har arbetat med inspelningen av ID, men jag gissar att det är en salig blandning av analog och digitalt filmat samt 3D/digital visual effects. Åtminstone får jag det intrycket när jag tittar på den med X5000 och UHD-utgåvan. :)

 

Oavsett: Att man ens kan se dessa skillnader mellan  olika typer av 4K-titlar gör ju att betyget för återgivningen på denna projektor måste bli mycket högt! Både standard BD och UHD och annat ser verkligen sjukt bra ut på den tycker jag. Har inte ens börjat leka med inställningar än - förutom just vid UHD, för det verkar (lite oroväckande) som att man inte ens kan ha samma gammainställningar för olika UHD-titlar som har dels endast HDR (t ex Snow White och Mad Max) och dels både HDR och Wide Gamut (ID) - de inställningar jag använde till Snow White och Mad Max funkade inte alls till Independence Day, var tvungen att maxa Picture Tone för att inte bilden skulle becka igen i mörka partier. Fick då dessutom mycket mer sting i ljusa partier.

McMike: Har du lyckats få kalibrerat fram inställningar som funkar för alla UHD BD-titlar?



#502

Postad 23 november 2016 - 18:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Lite (förvirrade?) betraktelser:

Har nu kollat på min första UHD BluRay som enligt uppgift på nätet ska vara mastrad i 4K. Helt klart högre "potential till detaljrikedom" än de tidigare 3 st 2K-mastrade titlar jag tittat på. Vad jag menar med "potential till detaljrikedom" är att detaljrikedomen varierar enormt mycket mellan olika scener. Filmen är Independence Day - Resurgence. Det blir uppenbart att fotograferna i vissa scener har haft stora problem med fokus och att man därefter kastas in i en scen som är mer eller mindre helt renderad i 3D eller på annat sätt digitalt sammansatt och att detaljnivån då kraftigt höjs.
Måste säga att den övergripande detaljrikedomen är högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex Berättelsen bakom bilderna, Blacklist...) än vad den är i Independence Day. Netflixtitlarna är troligen filmade digitalt i 3-4K eller högre och saknar helt filmkorn m fl andra "biofilmsartefakter". Detta höjer givetvis graden av "renhet" och följdaktigen den upplevda detaljrikedomen. Smaksak vad man gillar, givetvis, men även om jag betraktar mig som cineast och stor skeptiker till nymodigheter som DCI, HFR ;) m m så är det svårt att hålla kvar vid att man bör ha ett t ex visst filmkorn och skärpedjup endast för att det ska vara "filmiskt". Detta är såklart helt subjektivt.
Nu vet jag ingenting om hur man har arbetat med inspelningen av ID, men jag gissar att det är en salig blandning av analog och digitalt filmat samt 3D/digital visual effects. Åtminstone får jag det intrycket när jag tittar på den med X5000 och UHD-utgåvan. :)

Oavsett: Att man ens kan se dessa skillnader mellan olika typer av 4K-titlar gör ju att betyget för återgivningen på denna projektor måste bli mycket högt! Både standard BD och UHD och annat ser verkligen sjukt bra ut på den tycker jag. Har inte ens börjat leka med inställningar än - förutom just vid UHD, för det verkar (lite oroväckande) som att man inte ens kan ha samma gammainställningar för olika UHD-titlar som har dels endast HDR (t ex Snow White och Mad Max) och dels både HDR och Wide Gamut (ID) - de inställningar jag använde till Snow White och Mad Max funkade inte alls till Independence Day, var tvungen att maxa Picture Tone för att inte bilden skulle becka igen i mörka partier. Fick då dessutom mycket mer sting i ljusa partier.
McMike: Har du lyckats få kalibrerat fram inställningar som funkar för alla UHD BD-titlar?


Har du uppdaterat till senaste mjukvaran så du kan ha rätt gamma inst. För hdr .

#503

Postad 23 november 2016 - 20:50

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Tufft när det inte finns en standard på HDR överföringen som de gör på TV. Och dessutom svårt att få 297 fL

Jag föredrar hittills att slå av HDR på proj generellt.

 

Men jag vill hålla med om att UHD ser "krispare" och mer detaljrika överlag av de jag sett på JVC.

Ska bli intressant att se "på riktigt hemma" när jag får hem nya Oppo:n. (när den nu kommer)

 

 

 

P.s Jösses va längesedan jag var här inne och ännu längre sedan jag skrev något...är de något drag ?



#504

Postad 24 november 2016 - 10:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Har du uppdaterat till senaste mjukvaran så du kan ha rätt gamma inst. För hdr .

Yes, jag har u83.2 och har även importerat BT.2020-profilen.

Å andra sidan har jag ju hittills bara kunnat använda JVC:s rekommenderade inställningar för HDR och där står ju lite summariskt att man ska ställa in bl a Picture Tone lite godtyckligt... Troligen är ingen inställning som jag har haft optimal. Måste nog se till att få gjort en riktig kalibrering. Gamman borde iaf gå att kalibrera med min gamla i1Pro tycker jag. :)



#505

Postad 24 november 2016 - 16:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

McMike: Har du lyckats få kalibrerat fram inställningar som funkar för alla UHD BD-titlar?

 

 

Både ja och nej beroende på filmkvalitén! Använder mig nästan uteslutande av SDR/BT.2020 med UHD material, där man även kan ta del av auto(2) iris som jag personligen tycker gör ett bra jobb :)  


Redigerat av mcmike, 24 november 2016 - 16:02.


#506

Postad 29 november 2016 - 14:43

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Aha, Iris har jag inte ens börjat leka med. Måste kolla in. :)



#507

Postad 29 november 2016 - 15:57

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Förresten, när ni skriver att ni kör UHD i SDR - ställer ni in det i spelaren då?



#508

Postad 29 november 2016 - 18:29

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Förresten, när ni skriver att ni kör UHD i SDR - ställer ni in det i spelaren då?

 

Ja det kan man göra  :) Fast denna kan plocka bort HDR men behåller all övriga information..

 

https://www.minhembi...howtopic=326031


Redigerat av mcmike, 29 november 2016 - 18:38.


#509

Postad 01 december 2016 - 00:21

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0

...
Måste säga att den övergripande detaljrikedomen är högre i flera Netflixtitlar i 4K (t ex Berättelsen bakom bilderna, Blacklist...) än vad den är i Independence Day.


Håller med dig. Kollar just på Netflix-setien The Crown i UHD och när inte bilden rör sig allför mycket är den fantastiskt detaljerad. Vad det gäller vanlig film via skiva är det nog bara Chappie och Batman vs Superman som jag tycker håller förväntad detaljskärpa vid UHD där Chappie är "renast". Köpte Panasonics spelare för att kolla på skivor, men är för tillfället mer imponerad av Netflix-appen i spelaren...
Mvh/rome

#510

Postad 05 december 2016 - 23:15

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Ser mörkt ut med en FW för HDR till befintliga projektorer idag, eftersom nya modeller verkar vara på gång med förmodad utbytt hårdvara? Lite siffror har "läckt"..Lillebror verkar ha "samma" kontrast/ljusstyrka som idag  :rolleyes:

 

X5500  - 1700lm - 40k: 1 
X7500  - 1900lm - 130k: 1
X9500 - 2000lm - 160k: 1


 


Redigerat av mcmike, 05 december 2016 - 23:18.


#511

Postad 06 december 2016 - 09:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Kalibrerade för REC709-material häromdagen med HFCR och i1Pro. Gjorde gråskala, gamma och gamut. Mycket, mycket bra bild efter det. Min förra JVC blev inte bra då man ställde in gamut, troligen för att saturation shift mellan D65 och primärer och sekundärer blev fel, för man fick en rätt så livlös bild. Så är icke fallet på X5000 - bilden blir glimrande bra efter kalibrering med bara någon liten upplevelse av tappad peak white som enda nackdel. För övrigt bara fördelar med kalibreringen. :)

 

Ska se om jag lyckas förstå hur man ska kalibrera HDR-gamman någon dag också kanske.

 

Helt klart är detta en projje som jag kan tänka mig att leva mycket länge med. :) Den förra JVC:n hade jag i många år. Minns inte ens hur många. :)



#512

Postad 21 december 2016 - 10:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Nä, nu har jag kalibrerat på diverse olika sätt. Bl a med Spyder 5 och JVC:s egna kalibreringsmjukvara och kan inte se något annat än att det är något allvarligt fel på bildkvalitén på Independence Day 2 UHD/HDR. Övriga UHD/HDR och allt annat som jag testar med ser hur bra ut som helst på denna projektor, men just den filmen verkar inte funka som den ska bildmässigt i min setup. :)

Projektorn är grym för övrigt. :)



#513

Postad 21 december 2016 - 20:06

Jokkmokksjocke
  • Jokkmokksjocke
  • Veteran

  • 2 384 inlägg
  • 0

Vad har du för testmaterial när du kalibrerar HDR och BT2020? Och hur löser du gammakurvan, nyfiken :-)



#514

Postad 21 december 2016 - 22:06

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Nä, nu har jag kalibrerat på diverse olika sätt. Bl a med Spyder 5 och JVC:s egna kalibreringsmjukvara och kan inte se något annat än att det är något allvarligt fel på bildkvalitén på Independence Day 2 UHD/HDR. Övriga UHD/HDR och allt annat som jag testar med ser hur bra ut som helst på denna projektor, men just den filmen verkar inte funka som den ska bildmässigt i min setup. :)
Projektorn är grym för övrigt. :)


Vilka testpatterns använder du, och vilken process? och hur får du igång metadata för HDR10?

#515

Postad 22 december 2016 - 10:13

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Vilka testpatterns använder du, och vilken process? och hur får du igång metadata för HDR10?

Har använt R Masciolas testpatterns, från USB-minne i Samsung UBD-K8500. Projektorn uppfattar det som HDR (den sätter Gamma D automatiskt bl a). Har inte licens på CalMan med HDR-stöd så jag körde med HCFR. Hade väldigt svårt att förstå vilken referensgamma jag skulle välja där - det kanske du vet? :) Tröttnade på att försöka hitta information om detta och beslutade mig för att köpa en Spyder5 och testa med JVC:s egna autokalibrering.

 

Jag vet alltså att jag antagligen inte har använt rätt target-gamma med HCFR och att jag nog inte har varit särskilt nära någon bra manuell kalibrering för HDR, Men det spelar liksom inte någon jättestor roll, för övriga HDR UHD ser ruskigt bra ut med de rekommenderade standardinställningarna för gamma vid HDR från JVC. ID2 ser inte bra ut hur man än drar i reglagen liksom. Inte med denna spelare och inte med denna projektor. Frågan är om det inte är något som skiljer den skivan från de övriga tre (endast) som jag har som gör att min kedja inte riktigt gör rätt? Wide Gamut? Känns dock inte som att Wide Gamut skulle döda det dynamiska omfånget i bilden som jag upplever att något gör på just ID2.

 

Och nej, igen, jag har inte alls koll på vad jag må ha gjort rätt eller fel vid kalibrering av HDR. Men återigen - de övriga HDR-skivorna ser riktigt bra ut (även om de kanske inte återges helt korrekt). ID2 ser skräp ut. :)



#516

Postad 22 december 2016 - 10:23

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Vad har du för testmaterial när du kalibrerar HDR och BT2020? Och hur löser du gammakurvan, nyfiken :-)

Som sagt... Jag tror verkligen inte att jag gör helt rätt, speciellt med avseende på gamma. Men det saknar liksom betydelse vad jag gör när det gäller ID2 UHD/HDR - den är det nåt speciellt med som gör att det inte går att få alls lika bra omfång i bilden som ens vid vanlig SDR. Och framför allt; JVC:s rekommenderade HDR gamma-inställningar funkar tillräckligt bra för de andra HDR-skivorna men absolut inte för ID2.

 

BT2020 just förefaller ganska enkelt att lösa i HCFR men däremot blir jag inte klok på vilken referensgamma man ska ha som sagt.

Men igen... Med risk för att vara tjatig - övriga HDR ser livfulla och kontrastrika ut medan ID2 ser ut som att man plötsligt har bytt projektor till en trött LCD från 2005. SDR ser också bättre ut än just ID2.



#517

Postad 26 december 2016 - 21:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har använt R Masciolas testpatterns, från USB-minne i Samsung UBD-K8500. Projektorn uppfattar det som HDR (den sätter Gamma D automatiskt bl a).

 

 

Vilket kastavstånd och storlek har du på duken, vit el? Får man fråga vilka inställningar du har under gamma D? :)


Redigerat av mcmike, 26 december 2016 - 21:08.


#518

Postad 28 december 2016 - 10:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Det är en ca 3,1 meter bred Seymour Center Stage XD ljudtransparent 2.35:1-duk (vit). Kastavståndet är ungefär 4,4 meter vill jag minnas. :)

Vad gäller inställningarna under gamma D så har jag mestadels testat med de av JVC rekommenderade. Med dessa ser allt HDR-material förutom just ID2 jättebra ut. Om jag drar upp Picture Tone till näst högsta så börjar man ana lite mer liv i bilden på ID2, men den är fortfarande rätt kass då med. :)


Redigerat av Unregistered59dcaef6, 28 december 2016 - 10:07.


#519

Postad 29 december 2016 - 12:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Gjorde en ny autokalibrering med JVC:s programvara samt Spyder 5 idag. Valde Quality på gamma för att kanske få ytterligare lite precision och Mad Max ser helt underbar ut i omfånget och färgerna. ID2 är bara en väldigt mörk och tråkig upplevelse fortfarande. Men, det är nog så att den ska vara sådär sjukt mörk inser jag nu när jag kollar på lite screenshots från filmen på nätet. Kanske borde ha gjort det tidigare.  :blush:

Den är ju i stora delar helt igenbeckad och man ser knappt vad som händer. Dessa dumpar visar faktiskt väldigt väl vad jag upplever från JVC:n:

http://redvdit.com/r...-resurgence-4k/

Skrämmande mörk och livlös bild.

Hittade också detta citat från regissören:

 

“For Resurgence, Roland wanted a really dark look,” he continues. “Usually you fight as a cinematographer to make [a movie] interesting and darker, and the director will say, ‘I want to see the performance! I want to see their faces!’ But Roland would be like, ‘Darker! Darker!’ until there was almost no light hitting the sensor! The way to get away with that is to make sure you have the right kind of eye light — then you can go dark and still be connected to the characters.”

 

Kan nog ge upp att försöka få bra bild på denna med andra ord.  :rolleyes:  Tycker verkligen inte att de "got away with it". Tycker att ljussättningen är helt usel och gör att man tappar koncentrationen. Tror faktiskt att denna film hade gjort bättre ifrån sig både hos kritiker och publik om man hade sett vad som händer i den.  :wacko: 


Redigerat av Unregistered59dcaef6, 29 december 2016 - 12:41.


#520

Postad 29 december 2016 - 13:00

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kan nog ge upp att försöka få bra bild på denna med andra ord.  :rolleyes:  

 

 

https://www.minhembi...28573&p=4387053



#521

Postad 29 december 2016 - 14:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Ok, skulle ha kollat den tråden först kanske. Jag ger bildkvalitén 1/5. Man bör inte ha en ljussättning som är så mörk och tråkig så att man först sitter och undrar vad det egentligen är som händer och sedan somnar man. :)



#522

Postad 22 februari 2017 - 08:43

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Riktigt kul att läsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr att benq nya riktiga 4k inte skulle vara lika bra hade man trott men att den skulle vara så dålig 751.1 kontrast i kalibrerat läge! Med en högre prislapp känns som ett super kast köp.

#523

Postad 22 februari 2017 - 15:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Riktigt kul att läsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr 

Jag var på väg att såga testen eftersom Ljud & Bild tidigare inte har briljerat med sina projektortester, men när jag började läsa så såg jag att Gorm hade varit med och kalibrerat och han är mycket duktig. Det enda jag inte riktigt köper är att de inte har vägt in den lugnare bild som Sony har i jämförelse med JVC. Allt i testen är väldigt korrekt och bra vägt, om man enbart hade tittat på stillbilder. Men så fort det är rörelse i bilden så är VW550 några pinnhål vassare än tex X5000 och de flesta filmer innehåller ju viss typ av rörelse :blink: .

 

Sen vad man uppskattar och vad man prioriterar kan ju vara olika. Dessutom är ju X5000 halva priset mot VW550 så oavsett är det ju en väldigt prisvärd och galet bra projektor.

 

PS. Har precis fått hit en BenQ W11000 som står här i kartong för utvärdering. Har inga jättehöga förväntningar... B)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#524

Postad 22 februari 2017 - 19:30

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Gorm är grym!
Projektorerna ser säkert bra ut var och en för sig men det finns saker i testet som gör det svårt eller omöjligt att jämföra de olika maskinerna.
Tex så ger det inte så mycket att sitta och analysera och jämföra kontrast med autoirisen på.
Eller att jämföra skärpa och detaljnivå med skärpefilter påslaget.

Möjligt att Geir skulle varit precis lika förtjust i JVCn även med rättvisa jämförelser men som testet nu genomfördes så är det mer inställningar än prestanda de faktiskt jämfört IMHO.
Eller så framkommer det bara dåligt i text att verkligheten är något mer nyanserad. Svårt att få ihop allt på begränsat antal tecken. All heder år dem som försöker!

Detta ska på inget sätt ta något från x5000 som är en grym och väldigt omtyckt maskin!!!


Med vänlig hälsning, Jaocb

#525

Postad 22 februari 2017 - 19:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Riktigt kul att läsa i ljud och bild mellan 4k projar hur x5000 spöade allt ink sony för 100000kr 

 

 

Med andra ord förtjänar Jvc:n ett fäste av denna valör/klass :rolleyes:

 

https://www.youtube.com/watch?v=d3268pcMqSk


Redigerat av mcmike, 22 februari 2017 - 19:52.


#526

Postad 23 februari 2017 - 13:00

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej! Jag beställde nyligen min X5000 och den borde anlända snart. Dock har jag ganska uråldrig utrustning. Varken förstärkare eller BD-spelare klarar av 4K. Hur stor skillnad är det om jag kör med 1080p och låter projektorn sköta uppskalningen. Jämfört med en spelare som skalar upp. I Grund och botten är det ju en 1080p projektor med två paneler som gör e-shift-magi.

#527

Postad 23 februari 2017 - 14:32

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Sethp3D>> Min receiver klarar inte 4K heller så jag har kopplat 4K-spelaren (Samsung UBD-K8500) direkt till projektorns ena HDMI-ingång och så har spelaren en sekundär HDMI-utgång som skickar endast ljud och den har jag kopplat till förstärkaren. Funkar kanon! :)

Spelaren kostar väl ca 2500 kr och är dessutom fenomenalt bra på Netflix-uppspelning i HD och 4K! :)



#528

Postad 24 februari 2017 - 22:52

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack för svar! :) har försökt få grepp om projectorcentral och är lite nojig att avståndet mellan projektor och duk kommer vara för kort. Tänker köra kortsidan av vardagsrummet så det är 3.60 vägg till vägg. Har jag gett mig ut på hal is här?

#529

Postad 25 februari 2017 - 08:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tack för svar! :) har försökt få grepp om projectorcentral och är lite nojig att avståndet mellan projektor och duk kommer vara för kort. Tänker köra kortsidan av vardagsrummet så det är 3.60 vägg till vägg. Har jag gett mig ut på hal is här?

 

Beror på hur stor duk du egentligen tänkt? Räkna 3m lins/duk och med max zoom får du då ut 95". Kom ihåg att projektorn är riktigt ljusstark så ljus kommer finnas och bli över. Ev lite för mycket  :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 25 februari 2017 - 08:07.


#530

Postad 25 februari 2017 - 08:58

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Beror på hur stor duk du egentligen tänkt? Räkna 3m lins/duk och med max zoom får du då ut 95". Kom ihåg att projektorn är riktigt ljusstark så ljus kommer finnas och bli över. Ev lite för mycket  :rolleyes:

 

Ursprungliga planen var en 114" 2.35:1 duk. Men eftersom 2.35:1 kräver ännu mera Zoom

så vet jag inte om jag skall satsa på en 16:9-duk istället. 



#531

Postad 25 februari 2017 - 09:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Om du inte har möjlighet att ändra ditt avstånd så kan du inte få ut mer än ovan nämnda storlek i 16:9. För att projektorn ska fixa 114" i 2:35:1 behövs 3.7 meter lins/duk tyvärr..  När det gäller formatet på duken så tycker jag personligen att 2:35:1 äger till film ihop med en JVC :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 25 februari 2017 - 09:09.


#532

Postad 25 februari 2017 - 09:29

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Om du inte har möjlighet att ändra ditt avstånd så kan du inte få ut mer än ovan nämnda storlek i 16:9. För att projektorn ska fixa 114" i 2:35:1 behövs 3.7 meter lins/duk tyvärr.. När det gäller formatet på duken så tycker jag personligen att 2:35:1 äger till film ihop med en JVC :rolleyes:

Tror inte grannen gillar att jag sätter projektorn där inne ;)

Jo precis jag är en scope-älskare och 2.35:1 har alltid varit planen. Om 95" 16:9 är det jag klarar med 3m avstånd så Så borde 90" 2.35:1 vara ok enl min projector-central kalkyl. Så jag går från 2.65m bred duk till 2m
Vi inte planer på att bo kvar här för evigt. Att möblera om skulle betyda en elektrisk duk.

#533

Postad 25 februari 2017 - 09:37

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Om 95" 16:9 är det jag klarar med 3m avstånd så Så borde 90" 2.35:1 vara ok enl min projector-central kalkyl. Så jag går från 2.65m bred duk till 2m
Vi inte planer på att bo kvar här för evigt. 

 

 

Helt korrekt :)

 

 

Vi inte planer på att bo kvar här för evigt. Att möblera om skulle betyda en elektrisk duk.

 

 

Se där! Du/ni behöver inte knacka på hos grannen :rolleyes: Har du möjlighet så åk på en demo, kan du i lugn och ro göra valet av bl,a dukstorlek..



#534

Postad 25 februari 2017 - 12:57

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Finns ju en lösning för bredare bild i 2.35:1 och det är en anamorf ;) oooch där sprang budgeten iväg :D börjar vänja mig vid tanken vid en tvåmetersduk. Blir ju lite billigare och därmed pengar över till en 4k spelare :)
Jag har faktiskt en anamorf till min iPhone så all semesterfilm är i cinemascope :)

#535

Postad 27 februari 2017 - 10:54

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 börjar vänja mig vid tanken vid en tvåmetersduk. Blir ju lite billigare och därmed pengar över till en 4k spelare :)
 

 

Panasonic och Jvc trivs väldigt bra ihop och är "prisvärd" nu :)

 

http://www.elgigante...re-dmp-ub700egk



#536

Postad 01 mars 2017 - 22:04

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Idag anlände den. Har ingen duk ännu fick testköra den på väggen. Nu är detta ett demoex så den är kalibrerad på något vis så user 1 kändes bra för mig :) ett par veckor kvar tills jag kan få assistans att montera duken. Men ja, ljusstark är den :)

#537

Postad 17 mars 2017 - 08:14

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Sethp3D>> Min receiver klarar inte 4K heller så jag har kopplat 4K-spelaren (Samsung UBD-K8500) direkt till projektorns ena HDMI-ingång och så har spelaren en sekundär HDMI-utgång som skickar endast ljud och den har jag kopplat till förstärkaren. Funkar kanon! :)
Spelaren kostar väl ca 2500 kr och är dessutom fenomenalt bra på Netflix-uppspelning i HD och 4K! :)




Har lånat hem en sådan Spelare från hi-fi klubben och har haft lite handskakningaproblem när jag kör material i 60hz från Plex bytte HDMI kabel till min Supra som jag skall ha vid installationen och det blev inte bättre. Annars fungerar den bra med Netflix oavsett upplösning och är snabbare än min gamle häck till BD-spelare. Skall ha kvar den någon vecka till innan jag bestämmer mig. men det enda jag ser i 60hz är Last week tonight. Vilket jag kan se via Apple TV.

#538

Postad 21 mars 2017 - 14:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Ok, jag har aldrig testat från någon mediaserver, så där kan säkert finnas problem som jag inte har märkt av. :)



#539

Postad 21 mars 2017 - 17:49

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nu är det ännu tokigare. Får sällan bild från apparaten. No input :/ rätt många som beskriver det felet från diverse forum. Kan vara det blir en Panasonic istället.

#540

Postad 22 mars 2017 - 09:41

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Hmmm... Ja, alltså 4K fick jag inte att funka med någon annan kabel än Supras. Så, om du har långt till projen från spelaren (jag har ca 8 meter) så spelar kabeln stor roll.

Men det funkar inte med Supra HDMI för dig heller?

Jag har inte haft ett enda problem med överföringen sedan jag kopplade in Supra-kabeln.



#541

Postad 01 juni 2017 - 21:03

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har kört med panasonics UB700 spelare ett tag nu och såg att den måste ställt om sig till 4k 4:2:0 efter senaste firmware uppdateringen. Jag försökte ändra till 4:4:4 men får då no input-meddelande från projektorn tills den switchar tillbaka till 4:2:0 jag har kört 4:4:4 tidigare. Någon med tex UB900 med samma problem?

Redigerat av Unregistered65e7cace, 01 juni 2017 - 21:03.


#542

Postad 09 oktober 2017 - 19:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Väcker liv i tråden med en ny X5000 för endast 29990kr genom .... :)

 

https://www.hembiobu...-jvc-dla-x5000/



#543

Postad 10 oktober 2017 - 21:04

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Tack för tipset, jag knep den sista hos hembiobutiken  :D



#544

Postad 10 oktober 2017 - 23:17

Unregistered65e7cace
  • Unregistered65e7cace
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
attans! Jag som behövde en i sovrummet ;)

#545

Postad 04 juli 2018 - 19:13

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Gammal tråd men testar här med, klippt från PS4 pro-tråden:

Hjälp

Kortfattat:
PS4 pro - hdmi - förstärkare (ej 4K) - hdmi - jvc x5000 (4K proj)
Detta funkar klockrent, 1080p såklart pga förstärkaren.

Ville testa 4k så jag körde:
PS4 pro - hdmi - jvc x5000
Resultatet blir blå bild och infon ”ingen signal”...

Någon som har en aning om vad det är som felar?

Hade det låst sig vid 1080p men ändå kommit bild hade jag förstått att det nog är kabeln som begränsar, men ingen bild..(?)

Ska säga att kabeln är kjells dyrare som är märkt att den ska klara 4k. Jag har testat att låsa upplösningen i PS4 till 1080p och koppla direkt till proj men resultatet är fortfarande ingen bild.

Martin

#546

Postad 08 december 2019 - 15:40

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Precis bytt lampa på min X5000 som hade drygt 2600 tim på första lampan som gått blandat i High och Low. Visst ser jag viss skillnad i ljus mot den gamla lampan, men ingen jätteskillnad. Det tycker jag är ett bra betyg till den ursprungliga lampan. Har inga mätverktyg dock utan enbart ögonen.

#547

Postad 08 december 2019 - 20:13

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Precis bytt lampa på min X5000 som hade drygt 2600 tim på första lampan som gått blandat i High och Low. Visst ser jag viss skillnad i ljus mot den gamla lampan, men ingen jätteskillnad. Det tycker jag är ett bra betyg till den ursprungliga lampan. Har inga mätverktyg dock utan enbart ögonen.

Byttte du till en original lampa?



#548

Postad 09 december 2019 - 19:39

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Byttte du till en original lampa?

Japp, JVC’s egna inhandlad på HBB. Inte gratis...
https://www.hembiobu...5500-dla-x5900/

Redigerat av edtjope, 09 december 2019 - 19:41.


#549

Postad 09 december 2019 - 21:53

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Japp, JVC’s egna inhandlad på HBB. Inte gratis...
https://www.hembiobu...5500-dla-x5900/

Fyttirackars så dyrt ja och bara 3 månaders garanti :(

Själv har jag en ny lampa (original) liggandes.

Men håller med dig, tycker inte Jvc tappar så mycket i ljus.
Har en annan Epson som tappar mycket mer i jämförelse.



#550

Postad 10 december 2019 - 10:11

budwhite
  • budwhite
  • Veteran

  • 1 918 inlägg
  • 0
Köper lampor(utan hus) på belys för ca 1500kr. Står att det är original. Har inte märkt någon skillnad i bildkvalitet mot den lampan som satt i när projektorn var ny.

Vet att många tycker likadant.

Redigerat av budwhite, 10 december 2019 - 11:28.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.