Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektoruppgradering

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2017 - 15:20

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Oerhört tacksam för förslag på en projektor,

 

Min Optoma HD200X har börjat krångla och letar ny projektor. Har en "mancave" som är helt mörklagd. Moltontyg på väggar och mattsvart tak etc. Duken är 100" och sitter på 3,5 meters avstånd.

 

- Kommer främst att matas av Netflix, HBO etc.

- Har inget jättebehov av 4k, HDR etc, 3D

 

Överlag vill jag hålla budgen nere (under 10k). Om något så önskar jag att projektorn är någorlunda flexibel i inställning av bilden (duken är fastmonterad och jag har ganska begränsad möjlighet att styra var projektorn sitter).

 

 

 

 

 

 

 



#2

Postad 17 januari 2017 - 17:04

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0

Oerhört tacksam för förslag på en projektor,

 

Min Optoma HD200X har börjat krångla och letar ny projektor. Har en "mancave" som är helt mörklagd. Moltontyg på väggar och mattsvart tak etc. Duken är 100" och sitter på 3,5 meters avstånd.

 

- Kommer främst att matas av Netflix, HBO etc.

- Har inget jättebehov av 4k, HDR etc, 3D

 

Överlag vill jag hålla budgen nere (under 10k). Om något så önskar jag att projektorn är någorlunda flexibel i inställning av bilden (duken är fastmonterad och jag har ganska begränsad möjlighet att styra var projektorn sitter).

 

Finns en Jvc x35 på blocket för 14000kr, hade ju inte varit fel i en mancave.

 

Du skulle kanske kunna få ner priset till en 12000kr, vem vet.

 

Men då får du dig en j*vla uppgradering från den du har nu. Plus att du styr Lensshift, Focus och zoom med fjärrkontrollen, så väldigt smidig placering.  



#3

Postad 17 januari 2017 - 23:08

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tack! Säker en grym projektor men jag känner lite olust att köpa projektor begagnad  :unsure:

 

Kan det bli för ljus bild eller brukar man kunna köra projektorer på "ekonomi" om det skulle vara probelm?



#4

Postad 18 januari 2017 - 18:10

cinemadream
  • cinemadream
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 1

Tack! Säker en grym projektor men jag känner lite olust att köpa projektor begagnad  :unsure:

 

Kan det bli för ljus bild eller brukar man kunna köra projektorer på "ekonomi" om det skulle vara probelm?

 

I ett helt ljuskontrollerat rum så finns det den risken ja. Det bästa är att köpa någon som har en justerbar iris.

 

Ja, det är lite risk att köpa begagnat, men den kvaliten på bild, svärta samt skärpa får du inte hos en ny projektor om du inte går upp på över 25,000kr iaf.  



#5

Postad 19 januari 2017 - 17:58

mrpallman
  • mrpallman
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 1

I ett helt ljuskontrollerat rum så finns det den risken ja. Det bästa är att köpa någon som har en justerbar iris.
 
Ja, det är lite risk att köpa begagnat, men den kvaliten på bild, svärta samt skärpa får du inte hos en ny projektor om du inte går upp på över 25,000kr iaf.


Tack för input! Det blev en Sony VPL-HW45ES tillslut. Verkar vara hyffsad men långt ifrån bäst, svärtan bör bli hygglig på ecomode och förhoppningsvis går det spela lite också.

#6

Postad 21 januari 2017 - 13:13

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Tack för input! Det blev en Sony VPL-HW45ES tillslut. Verkar vara hyffsad men långt ifrån bäst, svärtan bör bli hygglig på ecomode och förhoppningsvis går det spela lite också.

hembiobutiken har annars hw65es som demo för 21990kr just nu de säljs med full garanti och primesupport samt Sony har genomgått dem så de ska vara bra. här är en länk https://www.hembiobu...s-grade-a-demo/

 

Den har både manuell iris och auto iris vilket inte hw45 har.

 

Jag kan vara lite partisk dock då jag själv köpte hem just en sådan ;)

 

Mvh


Redigerat av film-fanatiker, 21 januari 2017 - 13:14.


#7

Postad 24 januari 2017 - 10:38

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Hänger på i denna tråd lite, då jag också börjat fundera på en uppgradering. Har haft en W1070 som vardagsrumsprojje i några år nu (på en greylight duk). Lampan börjar närma 3500 timmar och vet inte hur många fler den har efter det (på eco läge). Vad skulle bli en bra ersättare för den tro? Upp till 15'000 kan tänkas läggas på en 1080p projje. Behöver lensshift och kunna projicera 117" på runt 3.5-4m.

 

Gissar att vi är väldigt långt ifrån 4k/hdr i 30'000 kronorsklassen och neråt?



#8

Postad 24 januari 2017 - 11:23

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Optoma UHD60 är en 4K DLP proj som bör hamna runt 30k . . . ACER V9800 ligger strax under 40k . . . . .dessa är vad jag vet dom billigaste 4K som är på ingång



#9

Postad 24 januari 2017 - 12:27

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Isåfall tycker jag nog man även ska räkna med Epsons Ultra HD Ready modeller TW7300 och TW9300 som också klara av att ta emot och simulera en 2160p upplösning.



#10

Postad 24 januari 2017 - 12:40

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Varken Optoma eller Acern simulerar 4K upplösning. . .dom ritar upp samtliga pixlar.....nått INTE TW7300/9300 o liknande tekniker från tex JVC gör.

 

Men det är en annan diskussion , jag vet att många är mot dessa DLP chip . .. men ritar man upp samtliga pixlar ÄR det en 4K proj...gör man det inte så är det INTE en 4K proj



#11

Postad 24 januari 2017 - 13:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Samtliga modeller som räknades upp är och förblir Ultra HD Ready i mina ögon oavsett vad andra tycker men respekterar samtidigt din och andras åsikt i frågan.

 

Är själv inne på att uppgradera eventuellt i höst och Optoma UHD60 tycker jag ser intressant ut och utesluter inte att det kan bli en sådan.



#12

Postad 24 januari 2017 - 13:19

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Eftersom UHD 60 ritar upp samtliga 8M pixlar kan jag inte se den som annat än en äkta 4K proj......om det är en eller 8M speglar som ritar upp pixlarna är inte relevant kan jag tycka...det som är relevant är hur många pixlar som ritas upp på duken.

 

Skall man vara elak kan man ju i så fall kalla en 1-chips DLP för svartvit.....den måste ju använda samma spegel flera gånger ihop med ett färghjul för att kunna rita upp färg.......så om samma spegel används flera gånger för att få färg eller om samma spegel används för att rita upp två individuella pixlar spelar i min ögon inte så stor roll



#13

Postad 24 januari 2017 - 13:43

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Kan hålla med om att DLP chipet ligger närmare en UHD upplösning än JVCs eller Epson´s varianter om man strikt ska hålla sig pixel/spegel antalet, men mycket närmare än så kommer vi nog inte varandra i ämnet.

 

Vet du nånting om när fösta UHD60 exemplaren väntas komma hem hit så man kan gå och spana in den?



#14

Postad 24 januari 2017 - 13:52

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Q2 2017 är vad jag hört för UHD60 . . .men om det blir för hela världen eller "utvalda marknader" är en annan fråga



#15

Postad 24 januari 2017 - 13:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Eftersom UHD 60 ritar upp samtliga 8M pixlar kan jag inte se den som annat än en äkta 4K proj......om det är en eller 8M speglar som ritar upp pixlarna är inte relevant kan jag tycka...det som är relevant är hur många pixlar som ritas upp på duken.

 

Hur ska man resonera med en "äkta 4k" maskin som har en brist i optiken så att bilden inte blir så skarp som 4k skulle kunna blivit? Är den fortfarande 4k? För precis som du skriver så är det hur många pixlar som finns på duken som borde gälla, inte vad som finns inne i maskinen.

 

Inte helt lätt att definiera.

 

Ett bra exempel är när man jämför VW550ES mot JVCs maskiner. JVC ger i mångas ögon intrycket av att vara den skarpare maskinen som mejslar fram fler detaljer, även med 4k material.

 

För mig personligen är upplösningen helt ointressant. Bildens kvalitet är det som är relevant. Sen är det ju förstås en fördel om projektorn hanterar signalen rätt och kan visa de saker som man möjligen önskar som typ BT2020 och möjligen då också HDR.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#16

Postad 24 januari 2017 - 15:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 

För mig personligen är upplösningen helt ointressant. Bildens kvalitet är det som är relevant

 

 

Jag håller med dig helt där :) Dock är jag förvånad hur många det är som "snöar in sig" på upplösningen..

 

 Upp till 15'000 kan tänkas läggas på en 1080p projje. Behöver lensshift och kunna projicera 117" på runt 3.5-4m.

 

 

Jag skulle leta efter en begagnad Sony, som jag personligen då tycker är prisvärd beroende på modell/pris :)



#17

Postad 24 januari 2017 - 17:44

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Förstår hur både Jolt och Marcus tänker men för mig är det projektorns interna pixel/spegel antal som gäller om man strikt ser till upplösningen.
 
 

Q2 2017 är vad jag hört för UHD60 . . .men om det blir för hela världen eller "utvalda marknader" är en annan fråga


Okej, då lär den finnas tillgänglig här hemma till hösten i alla fall då det eventuellt är dags för en ny projektor.



#18

Postad 24 januari 2017 - 17:47

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Hur ska man resonera med en "äkta 4k" maskin som har en brist i optiken så att bilden inte blir så skarp som 4k skulle kunna blivit? Är den fortfarande 4k? För precis som du skriver så är det hur många pixlar som finns på duken som borde gälla, inte vad som finns inne i maskinen.

 

Inte helt lätt att definiera.

 

Ett bra exempel är när man jämför VW550ES mot JVCs maskiner. JVC ger i mångas ögon intrycket av att vara den skarpare maskinen som mejslar fram fler detaljer, även med 4k material.

 

För mig personligen är upplösningen helt ointressant. Bildens kvalitet är det som är relevant. Sen är det ju förstås en fördel om projektorn hanterar signalen rätt och kan visa de saker som man möjligen önskar som typ BT2020 och möjligen då också HDR.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Visst är det en extremt komplex fråga, min förklaring här gällde bara om Ti nya DLP chip skall klassas som ett äkta 4K chip eller inte.

 

Sen har du rätt i att bäst bild är det enda som egentligen är relevant . . . eller tja, det är ju bra om projen kan ta emot alla typer av signal o sen presentera den rätt ( nått som inte är helt självklart med HDR som exempel ).

 

riktigt bra optik är tyvärr EXTREMT dyr, till o med Sony 550 för 100k får nöja sig med en ganska enkel optik . . man får lägga 100k till för att få en Sony med bra optik.

 

Tyvärr är verkligheten att mer pixlar säljer. . se bara på kameravärlden, 35M pixlar en enkel billig plastlins . . vansinne . . .sen läggs bilderna oftas upp som komprimerad JPEG på en hemsida.

 

Tyvärr kommer vi aldrig att få se en billig proj med riktigt bra optik



#19

Postad 30 januari 2017 - 12:53

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Jag håller med dig helt där :) Dock är jag förvånad hur många det är som "snöar in sig" på upplösningen..

 

 

Jag skulle leta efter en begagnad Sony, som jag personligen då tycker är prisvärd beroende på modell/pris :)

 

Nån specifik modell du rekommenderar att jag tar en titt på? Är inte helt hundra på att köpa begagnat, men kan vara värt att kolla ändå.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.