Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#1

Postad 07 mars 2009 - 10:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 1

Vinyltillbehör



Bifogad fil  Untitled_1.gif   11,15K   12 Antal nerladdningar


Denna tråd är avsedd för alla vinyltillbehör som finns därute: mattor, skivpuckar, RIAA-steg, pick-ups, nålvågar, tonarmar mm. Men det är även en sida som är avsedd för pyssel bland oss vinylälskare som gillar att hålla våra spelare i trim. Här diskuteras även: design av spelare, spännande skivomslag och rariteter blad olika vinylskivor.
Så alla tips om roliga eller estetiska produkter som förhöjer lyssningsupplevelsen välkommnas.

Redigerat av Glidtassen, 20 februari 2010 - 21:04.


#2

Postad 07 mars 2009 - 15:06

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
ojoj spännande tråd skall skriva in alla mina tweaks senare men kan snabbdra grunden:

Plant underlag
Stumt underlag
Om spelaren tillåter så är en skivpuck alltid trevligt jag har en svalander EP adapter/skivpuck
En bra skivborste
Rena skivor

Har testat statmat, och diverse mattor därute men inte hittat direkt en som fungerar över medel. Så jag behåller min orginalmatta.

#3

Postad 07 mars 2009 - 17:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag är mest intresserad av ett nytt RIAA -steg fortfarande.

Som jag har skrivit förut blir det sannolikt ett HEED Questar som jag även haft hemma på besök. Skillnaden mot min Vincent PHO-111 var enorm.

Men jag ser mig även om efter en skivpuck, det kanske inte är så svårt att svarva en själv?

Redigerat av Glidtassen, 07 mars 2009 - 17:19.


#4

Postad 07 mars 2009 - 18:06

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Bra initiativ ;)

SD-fötter mellan skivspelaren och underlaget, mycket stor skillnad.
En bra "matta" är Clearaudio Harmonicer, testade en sådan för ett tag sedan med ett positivt resultat.
Om det är någon här som letar efter ny pickup så måste jag tipsa om Denon DL160/DL110, Väldigt prisvärda :(

Vikter och sånt är jag lite skeptisk till, lägga en 700grams vikt på tallriken borde slita ner lagren, då är det bättre med en skivklämma om syftet är att platta ut skivorna

Redigerat av Ar@b, 07 mars 2009 - 18:07.


#5

Postad 07 mars 2009 - 19:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag har haft mailkontakt med Svalander Audio

Säljaren där menade att skivpucken på 700 gram var ingen svårighet för en Rega P2.
För mig var det mest av ett estetiskt värde, kanske jag kommer att göra en själv.
Men dämpmattor kan vara en bra grej för mig.

Redigerat av Glidtassen, 08 mars 2009 - 06:40.


#6

Postad 08 mars 2009 - 12:20

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Sätt ALDRIG en skivpuck på 700 gram på en rega. Plastlagret klarar inte av det!

På min rega anv. jag en EP adapter/skivpuck från svalander. Finns en till jag skulle vilja ha en Clearaudio clever clamp.
En skivklämma som klämmer ner skivan med ca 700 gram men väger 20 gram typ.



OM du skall svarva en egen skivpuck se till att göra det av ett icke magnetisk material.

#7

Postad 09 mars 2009 - 12:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag nämnde det en andra gång var bara pga vad jag fått höra av Svalander Audio, men du har förmodligen rätt - jag får vänta med en vacker skivpuck tills jag har en mer bastant vinylsvarv.



:)

Redigerat av Glidtassen, 09 mars 2009 - 18:33.


#8

Postad 11 mars 2009 - 14:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Men vad finns det för bra MM-Pick-ups att rekommendera för 3000-4000 kronor? Jag har dragits med min Rega Super Bias i några år nu och vet inte om det är stora skillnader mellan deras modeller?

#9

Postad 11 mars 2009 - 15:01

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Nagaoka's Pickuper är riktigt trevliga, Sitter själv med en MP30 nu då min Denon DL160 verkar vara lite sliten, annars är DL160 ett riktigt bra alternativ som slår dyrare alternativ och den går att köra på MM-ingången :)

#10

Postad 11 mars 2009 - 20:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag kollade upp dina förslag men det verkar som om MP30 var utgången, men det finns väl mycket annat pyssel att pyssla med.

Redigerat av Glidtassen, 11 mars 2009 - 20:55.


#11

Postad 12 mars 2009 - 00:26

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Ortofons nya serie är väldigt bra.

#12

Postad 12 mars 2009 - 01:41

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Hur är deras nya serie ljudmässigt jämfört mot den gamla OM-serien?

#13

Postad 12 mars 2009 - 12:17

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag är också lite nyfiken på den nya serien, men saknar erfarenhet av den.

#14

Postad 13 mars 2009 - 09:49

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
ljudmässigt stort lyft. hifiklubben har dem de borde kunna dema dem.

#15

Postad 13 mars 2009 - 10:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Denna tycker jag verkar intressant:

ORTOFON 2M Black pickup

http://www.hifiklubb...ickup_svart.htm

Men som sagt, den kostar därefter. Men jag gissar att man kan köpa en ersättningsnål till den?
Folk byter mobiltelefoner vartannat år, betalar flera tusen vid varje tillfälle - så varför inte blåsa dessa pengar på en bra PU som man kan ha i många år?

Redigerat av Glidtassen, 13 mars 2009 - 10:32.


#16

Postad 13 mars 2009 - 10:56

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Pickup uppgradering från original som sitter på Rega P1, får inte kosta för mycket :) Några tips och är det värt det?

#17

Postad 13 mars 2009 - 11:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Välkommen Mr_Empa och hoppas att du stannar.

Jag har kört min Rega Super Bias i några år nu, vilket har fungerat bra. Men just denna PU finns inte kvar utan har ersatts med Bias 2. Men annars har jag lyssnat på en svarv med en Clearaudio Alpha 2 som jag tyckte mycket om.
Den finns även i träutförande på Veteran Hifi.



:)

Redigerat av Glidtassen, 13 mars 2009 - 11:06.


#18

Postad 13 mars 2009 - 19:34

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Har varit här nu i snart fem år så ett tag till blir man väl kvar, men du kanske menade tråden :)
Ska kolla in Rega Bias 2, Clearaudio är lite dyr men låter säkert bra. Tack för tipset!

#19

Postad 14 mars 2009 - 13:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har varit här nu i snart fem år så ett tag till blir man väl kvar, men du kanske menade tråden :blink:
Ska kolla in Rega Bias 2, Clearaudio är lite dyr men låter säkert bra. Tack för tipset!



Jag menade tråden


:D

#20

Postad 14 mars 2009 - 14:23

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Pickup uppgradering från original som sitter på Rega P1, får inte kosta för mycket :blink: Några tips och är det värt det?


Rekommenderar Denon DL110, Riktigt bra pickup som passar bra på Regaspelare, eller kanske en bättre nål i Ortofon OM serien (antar att det sitter en OM5E på din spelare?)

#21

Postad 14 mars 2009 - 19:05

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Ortofon OMB 5E sitter det på nu, såg att den Denon DL110 är en MC pickup.
Min riia (NAD PP2) klarar av MC men skiljer det något i ljudet mellan MC och MM, är det MC som har lägre utvolym?

Några tips på att göra rent nålen? Har hört att man kan dra försiktigt med ett tändsticksplån för att få rent.

#22

Postad 15 mars 2009 - 13:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ortofon OMB 5E sitter det på nu, såg att den Denon DL110 är en MC pickup.
Min riia (NAD PP2) klarar av MC men skiljer det något i ljudet mellan MC och MM, är det MC som har lägre utvolym?

Några tips på att göra rent nålen? Har hört att man kan dra försiktigt med ett tändsticksplån för att få rent.


Jag läste också detta i Hifi och Musik, men jag undrar om det inte är skadligt för nålen?
Hur ofta skall man byta nål egentligen?

#23

Postad 15 mars 2009 - 15:38

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
MC har lägre utnivå än MM. Jag skulle nog inte göra rent nålen med tändsticksplån, låter lite för riskabelt, Svalander har nålrengöringsvätska som är väldigt bra, sen skickar en del tillverkade med små borstar som också fungerar bra.
Nålars livslängd varierar, jag har hört allt mellan 500 till 5000 timmar beroende på nålslipning

#24

Postad 15 mars 2009 - 16:21

Nymme
  • Nymme
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
någon som har en pioneer Pl200X Skivspelare?

#25

Postad 15 mars 2009 - 22:35

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Ahh. Precis en sådan här tråd fylld med experter jag behöver :-)

Är helt ny inom vinyl-världen, och kan i princip nada.

Har köpt en begagnad Pioneer spelare för cirka 1300kr för ett antal månader sedan. Köpte även ett RIAA-steg för cirka 400kr. Ville börja med lite enklare grejer.

Är nöjd med ljudet, men är nu ändå sugen på att uppgradera mig lite!

Först en dum fråga; Har en förstärkare utan phono-ingång. Om jag skaffar en förstärkare med phono ingång, behöver jag då inget RIAA-steg? Eller skall man alltid ha det?

Nästa fråga: Vart bör jag börja om jag vill uppgradera min spelare något? Ska man satsa på en helt ny? Eller är en vinyl-spelare så pass fiffig så man kan uppgradera den steg för steg, och till slut står man där med en som är grundligt bra tack vare ett gäng uppgraderingar? Eller finns det en "grund" i min spelare, som helt enkelt är dålig och inte går att uppgradera?

Nu vet jag inte riktigt vad som är vad, men gissar att det är armen på spelaren som heter PL 112D (kan även vara spelaren som heter så. Det står PL 112D bredvid armen. Vid Up/Down spaken), och nålen (den jag kan skruva bort från armen, kan även vara hela pickupen), har beteckningen ADC P30.

Tack för alla tips!

EDIT: Hittade en bild på spelaren. Verkar vara identisk med samma tillbehör, även köpt på samma ställe. Dock något bättre skick samt lock.
http://rehifi.jetshop.se/ProductPopup.aspx...k!_3673.jpg

Redigerat av Wernham Hogg, 15 mars 2009 - 22:53.


#26

Postad 15 mars 2009 - 22:51

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Skaffar du en förstärkare med phono-ingång så behöver du inte något externt RIAA-steg, men i många fall så låter dom Externa RIAA-steget bättre.

När det gäller spelaren så kan du börja med att byta pickupen, den du har kan vara utsliten och gammal, och är den gammal så kan nålupphängningen försämrats. Nu vet jag inte vad du vill lägga på en ny pickup men jag tror att du skulle vilja börja med något lite billigare så då tycker jag du ska köpa en Audio Technica AT-95E pickup, finns bla hos Svalander.se och Vinylbutiken.se

Det finns nog inte så många uppgraderingar till din spelare, du kan ju alltid byta hela armen men jag tror inte det skulle vara värt det, dessutom är det ganska bökigt.
En "uppgradering" du kan göra är att byta olja i spelarens lager, jag har gjort det på tallrikslagret på en gammal Pioneer PL12D där oljan hade blivit en seg smörja som gjorde att tallriken gick lite trögt, dock så får man vara försiktig så man inte sabbar lagret.

#27

Postad 17 mars 2009 - 08:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
I love this tråd


:)

#28

Postad 19 mars 2009 - 22:32

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Skaffar du en förstärkare med phono-ingång så behöver du inte något externt RIAA-steg, men i många fall så låter dom Externa RIAA-steget bättre.

När det gäller spelaren så kan du börja med att byta pickupen, den du har kan vara utsliten och gammal, och är den gammal så kan nålupphängningen försämrats. Nu vet jag inte vad du vill lägga på en ny pickup men jag tror att du skulle vilja börja med något lite billigare så då tycker jag du ska köpa en Audio Technica AT-95E pickup, finns bla hos Svalander.se och Vinylbutiken.se

Det finns nog inte så många uppgraderingar till din spelare, du kan ju alltid byta hela armen men jag tror inte det skulle vara värt det, dessutom är det ganska bökigt.
En "uppgradering" du kan göra är att byta olja i spelarens lager, jag har gjort det på tallrikslagret på en gammal Pioneer PL12D där oljan hade blivit en seg smörja som gjorde att tallriken gick lite trögt, dock så får man vara försiktig så man inte sabbar lagret.


Tack för tipsen!
Får bli en ny pick-up till att börja med.

#29

Postad 20 mars 2009 - 08:32

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Nu blir det till att skaffa arbete utanför studierna så jag kan uppgradera spelaren. Först nytt RIAA sedan blir det ny pick up.

:D

Jag är sugen på Goldring 2400 pick up eller en finare Ortofon.

#30

Postad 20 mars 2009 - 10:20

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Glidtassen: hoppas du sparat mina gamla PM så du ser mina rekommendationer på Riaa

Mvh
Fd asimov66

#31

Postad 23 mars 2009 - 00:19

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Wernham och alla andra i tråden. Tyckte faktiskt om din nya retro skivspelare men konstruktionen är nog lite ålderdomlig. Den består av en låda. Idag bygger man massiva plintar. Vad du kan göra med den otroligt trevliga skivspelaren är att du går och köper förklistrad bimutenmatta. Sådana finns på välsorterade affärer som säljer biltillbehör. Skruv loss botten och skär till bimutenmattan i lämpliga bitar och fäst den i insidan. Syftet är att dämpa vibrationer. Troligtvis är det mjuka fötter av plast under själva spelaren. Sätt vanliga möbeltassar på fötterna för att öka isoleringen från underlaget.

Skivtallriken då. En skivpuck skulle kunna vara bra men detökar belastningen på lager och motor. Skivspelartillverkaren Michell Engereering tillverkar en skivklämma som försiktigt trycks och vrids fast på axenl. Då blir skivtallrik och själva skivan meraev en gemensam massa. Detta ökar stabiliteten och motståndskraften mot vibrationer. Detäralldrig bra om talrik och skiva vibrerat. Detta stör nålens avläsning av spåret. Skivklämma och puckar den fördelen att den kan du använda på nästa skivspelare.

Se till att kabeln som går från skivspelaren inteligger nära någon nätkabel. Det är svaga signaler. Troligtvis har denna kabel ingen skärm och relativt dåliga kontakter.

#32

Postad 23 mars 2009 - 01:43

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
Mycket bra skrivet Kronkan, dock så skulle jag vilja lägga till en liten sak.
Sätt inga möbeltassar under spelaren, dessa isolerar i stort sett inget, utan köp SD-fötter eller liknande och lägg under spelaren, detta gör stor skillnad, och det kostar inte så mycket :)
Kabeln är troligtvis fullgod, det var originalkabeln på min PL12'a, Rejält skärmad med hyffsat bra kontakter

#33

Postad 23 mars 2009 - 06:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Till Kronkan:

Jag har så många förfrågningar beträffande Michells Gyro.

Är den svår att montera och hur lång tid tar det?

Framgår det tydligt hur man skall montera en Rega-tonarm? Tänkte mest hur den skall vara vriden i förhållande till tallriken.

Hur fungerar systemet där skivspelaren oljar sitt eget lager? Det skall finnas en finess där oljan flyttas till lagret hela tiden? Jag kopierade detta från Michell Engineerings hemsida Läs nedan:

The precision bearing has a case-hardened steel shaft that is secured upright in an oil well, threaded into the subchassis from below. A massive bronze housing, precision-machined as a pair with the shaft, is attached to the platter via the integral record spindle. A thrust ball sits on the flat top of the shaft centralized by an inverted cone in the top of the housing. This housing has a spiral machined into its inner bore to draw a high quality synthetic oil from the bath to the top of the bearing shaft as the housing rotates with the platter. A hole is drilled from the top of the shaft down to the oil well to allow the trapped oil to return to the bottom. This unique oil pumping mechanism results in low friction and wear, and in low rumble and noise. Year after year of operation.

Hur vet man att skivtallriken är fixerad på rätt sätt?

Redigerat av Glidtassen, 25 mars 2009 - 09:52.


#34

Postad 24 mars 2009 - 00:23

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej. Verkar ha blivit fel då ett tidigare inlägg försvunnit i rymden eller med hjälp av ett feltryck. Möbeltassar är inget alternativ till SD-fötter eller liknande. Riktigt lågbudget förslag men ett förslag om hur förbättra befintliga fötter som möjligtvis redan är av någon dämpande typ. Riktigt att SD fötter troligtvis är ett bra alternativ för att förbättra en äldreskivsplares låtande. Bra att kabeln är bra. Ville inte rekommendera dyrare insatser utan enbart enkla och billiga.

Principen om oljan och axeln i Gyron är enkel. Axelns konstruktion ser till att oljan pumpar runt. Principen är enkel. Detta behöverinte monteras. Utan principen är inbyggd i sjäva axeln. Men man får inte glömma att hälla olja i botten av den skål där axeln är fäst. Vill jag minnas. Viktigt att tänka på att ställa in rätt höjd på chassi/tallrik. Den skall vara i höjd med drivhjulet på motorn. Annars glider remmen av. Tallriken behöver inte fixeras utan den skruvas fast i en det rör som håller själva axeln på plats. Det är bara att dra åt kraftigt men behärskat. Det är som att passa ihop en mutter med skruven. Går så att säga inte att göra fel med normal aktsamhet.

Gyron har flytande upphänging till skillnad mot deflesta andra skivsplare somfinns påmarknaden idag. Min bänk vibrerar något men det känns inte på chassit.

Gyron spelas tidvis nästan dagligen. Man kan alltid ompröva alla inköp till en hifi-anlägging och fundera om det inte fanns något som var bättre eller snyggare. Men med Gyron har jag personligen inte haft någon sådan tvivel. Men man måste gilla utseendet

#35

Postad 25 mars 2009 - 13:03

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Hallo,

Det här är tillbehören jag har hemma:

Vibrationsplattform Ginko.

Bifogad fil  cloud10s.gif   53,81K   6 Antal nerladdningar

Tanken som slår mig är hur enkelt detta är att sno ihop för den händige. Squachbollar! :P

Tvättmaskin. VPI 16.5

Bifogad fil  Tvett.jpg   27,24K   4 Antal nerladdningar

Ett rent nöje att använda.

Skonsam nålrengörare. Zerodust.

Bifogad fil  Zerodust.jpg   15,53K   4 Antal nerladdningar

Liten gelklump. När den är fulldammad så tvättar man den i lite diskmedel. Effektiv!

#36

Postad 01 april 2009 - 19:19

Wernham Hogg
  • Wernham Hogg
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Edit: Fixat.

Redigerat av Wernham Hogg, 01 april 2009 - 20:21.


#37

Postad 01 april 2009 - 20:31

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0
1: Pickupen behöver du ställa in med en Protractor, en Protractor kan du ladda hem och skriva ut ifrån http://www.vinylengi.../articles.shtml

2: Om det är kontakterna du menar så kan du bara klämma ihop dom lite, kontaktpinnarna på Ortofon's pickuper (tänker på OM-serien) är ganska små jämfört mot många andra

EDIT: såg att du fixat problemet, men låter min text stå kvar

Redigerat av Ar@b, 01 april 2009 - 20:32.


#38

Postad 06 april 2009 - 06:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Har bytt tonarm och därför ställt in pickupen. Detta är skildrat i mitt galleri på en separat sida. Passade på att dämpa chassit när jag ändå hade skruvat isär spelaren. Detta tog jag också lite bilder på fast dessa finns under sidan "tweaks". Slutsatsen är nog att jag behöver byta pickup troligtvis till någon somär tyngre. Men det jag inte klarade av är att ställa in korrekt nåltryck. Skall i veckan köpa nålvåg. Då kan jag avsluta montering och inställning av tonarm och pickup. Finns det synpunkter tas sådana emot mer än gärna. Ställa in en pickup är ändå något man inte gör varje dag. Man gör så gott man kan.

#39

Postad 06 april 2009 - 13:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag kollade galleriet. Du verkar ha koll på vad du gör :wub: . Jag har en sån
här våg. Fungerar utmärkt. Ca 700 kr:

Bifogad fil  472_m.jpg   32,46K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Bongo_Mongo, 06 april 2009 - 13:49.


#40

Postad 06 april 2009 - 17:19

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Michell_094.jpg   39,79K   2 Antal nerladdningar

Tack för kontrollen Bongo Mongo. Bra med en kvalitetskontrollant.

Vet inte om jag lyckas få med en bild. Men om den är med visas en bild av den protractor som jag använt för att få pickupen att få rätt vinkel mot spåret. Ar@b har tidigare visat var man kan hämta en sådan. Man bör nog skaffa en sådan. Billigt tillbehör och nödvändigt tillbehör till grammofonen. Sist släppade jag med mig hela grammonfonentill butiken för en del justeringar.

#41

Postad 06 april 2009 - 17:37

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Kontrollant, hehe. Det vill jag inte vara.

Dom där protractorerna på vinylengine är suveräna. Och gratis!!
Men har Ni koll på hur man kollar hastigheten med stroboskopmönstret
som är tryckt på dom? Behöver man en stroboskopslampa?

Redigerat av Bongo_Mongo, 06 april 2009 - 17:37.


#42

Postad 06 april 2009 - 22:08

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Menade absolut inget illa med att kalla Bongo Mongo kvalitetskontrollant. Vill ha synpunkter på min gallerisida om att ställa in tonarm och pickup. Så jag tackar Bongo Mongo! Vill inte sprida eventuella missförstånd. Det man ställer in med protractorn tror jag kallas Azimuth-vinkeln. Exakt den nålvåg som du visar en bild på köper jag nog i veckan.


Så vitt jag förstår fungerar stroboskopmönstret på 50 hertz. En vanlig glödlampa kan därför användas. Just kontrollerat att detta fungerar. Verkar stämma. Ringen tycks bli stillastående om en glödlampa riktas mot protractorn. Alltså verkar den yttre ringen vara inställd på 50 htz. Men den inre kan jag inte förstå. Att ställa in hastigheten på 45 varv gör inte att ringen blir stillastående. Men är det inte så att 60 htz är standard i en del länder vad gäller växelspänningen. Har i veckan sett ett stroboskop som ser ut som en skivpuck. Mycket tjusigt men dyrt. Lysande blå punkter angav rätt hastighet. Något för den prylgalna utan budgettak. Hären bild på min egen skivklämma utan inbyggt strobo. Mongo Bongo -visa en bild på din tonarm.

Bifogad fil  Michell_100.jpg   49,43K   0 Antal nerladdningar

#43

Postad 06 april 2009 - 23:05

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Har bytt tonarm och därför ställt in pickupen. Detta är skildrat i mitt galleri på en separat sida. Passade på att dämpa chassit när jag ändå hade skruvat isär spelaren. Detta tog jag också lite bilder på fast dessa finns under sidan "tweaks". Slutsatsen är nog att jag behöver byta pickup troligtvis till någon somär tyngre. Men det jag inte klarade av är att ställa in korrekt nåltryck. Skall i veckan köpa nålvåg. Då kan jag avsluta montering och inställning av tonarm och pickup. Finns det synpunkter tas sådana emot mer än gärna. Ställa in en pickup är ändå något man inte gör varje dag. Man gör så gott man kan.


M. Mongo. Har selv den vikten och den funker tilfredstellende, men den måler heller ikke helt korrekt
pga høyden på den påvirker den også VTA, men till prisen helt okej :)
Ellers har jag mye av det samme tilbehøret selv.

#44

Postad 06 april 2009 - 23:10

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jag kollade galleriet. Du verkar ha koll på vad du gör :) . Jag har en sån
här våg. Fungerar utmärkt. Ca 700 kr:

Bifogad fil  472_m.jpg   32,46K   1 Antal nerladdningar

Riktigt citat, från sist inlegg

Redigerat av Unregistered85f16d8f, 06 april 2009 - 23:13.


#45

Postad 06 april 2009 - 23:32

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Har inte tänkt på att vågen påverkar VTA. Men nånstans har jag läst att den
ska motsvara ungefär en 180grammare? Eller var det nån annan våg tro.

Kronkan: Jag var lite rädd ett tag att jag uppfattdes som en "förståsigpåare". Såna
finns det så det räcker av. Mkt informativa bilder i ditt galleri!!

Här är bild på armen. Det är en VPI 10,5 (tum) med Valhalla kablage. Tyvärr finns
det ingen protractor till denna på tex Vinylengine. Och jag försökte läsa igenom
en artikel om varför VPI har sån udda geometri. Men det övergick mitt förstånd :)
Men protractorn som följde med verkar fungera.

Bifogad fil  011.JPG   696,69K   0 Antal nerladdningar

Och vad gäller tweaks så var nog den bästa jag köpt mina läsglasögon ;)

#46

Postad 06 april 2009 - 23:57

Ar@b
  • Ar@b
  • Lärjunge

  • 349 inlägg
  • 0

Här är bild på armen. Det är en VPI 10,5 (tum) med Valhalla kablage. Tyvärr finns
det ingen protractor till denna på tex Vinylengine. Och jag försökte läsa igenom
en artikel om varför VPI har sån udda geometri. Men det övergick mitt förstånd ;)
Men protractorn som följde med verkar fungera.


Du har inte testat någon av de universiella protractors som finns på vinylengine? jag använder "Chpratz Protractor" och tycker den fungerar förträffligt :)

#47

Postad 07 april 2009 - 09:52

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0
Hej
Wally protractor er nog den mest anvendlige som finnes på markedet, men tyverr veldigt svårt
att få tag på, har ingen bild på den men er en glasskiva med spår før effektive arm lengder ca 1000kr
annars er Feickert ett bra men noe dyrere verktyg, men nødvendigt med hål i pivot før full utnyttelse.

B.Mongo vikten bygger ca 5mm det blir litt før mye, Cartridge Man's vikt bygger ca 3mm en 200g

#48

Postad 07 april 2009 - 10:52

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0

Hej
Wally protractor er nog den mest anvendlige som finnes på markedet, men tyverr veldigt svårt
att få tag på, har ingen bild på den men er en glasskiva med spår før effektive arm lengder ca 1000kr
annars er Feickert ett bra men noe dyrere verktyg, men nødvendigt med hål i pivot før full utnyttelse.

B.Mongo vikten bygger ca 5mm det blir litt før mye, Cartridge Man's vikt bygger ca 3mm en 200g


Okido, det ska jag tänka på. Man kanske ska kompensera 0,1 - 0,2 gram då. Bifogar artikeln
om VPI geometrin som ren kuriosa. Det känns tryggt att det finns eldsjälar där ute som vi vanliga
dödliga plattvändare kan lära oss av.På en av bilderna syns den svarta jigg som följer med
10.5i Memorial armen. Jag förlitar mig på den. Annars kommer man lätt till en punkt där själva
pillandet med inställningar överskuggar musikintresset :)

http://www.vinylengi...-geometry.shtml

Redigerat av Bongo_Mongo, 07 april 2009 - 10:53.


#49

Postad 07 april 2009 - 19:47

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Michell_105.jpg   34,56K   3 Antal nerladdningar

Man får ändå skämmas. Hade inte läst manualen tillräckligt. Man behöver ingen nålvåg för att ställa in rätt nåltryck på Technoarmen. Det finns markeringarpå ställsskruven. Vrider man ett steg kommer man att öka eller minska nåltycket med 0,1 gram. Man börjarmed att ställa in nåltrycket så att nålen precis lyfter från skivan. Sedan vrider man alltså 18 markeringar. Då får man 1,8 gram i nåltryck. Hoppas att det framgå av bilden. Slipper just nu att investera i en nålvåg. Hade inte diskussionen om nålvågar varit hade jag inte läst den engelska instruktionen i denna del. Så man lär sig hela tiden. Får väl komplettera galleriet med detta.

#50

Postad 13 april 2009 - 13:15

ericmoberg86
  • ericmoberg86
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Någon som vet om Pro-Ject Speed Box funkar till en rega p1? Eller finns det någon annan speed box som gör det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.