Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på resmål mellan Bruges och Travemunde?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 juni 2023 - 09:23

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Ska ut och resa. Bilar ner till Bruges och vänder sedan hemåt igen. Planerat var fyra övernattningar där men det verkar ändras till bara två nu.

 

Skulle därför behöva två övernattningar någonstans på vägen hem.

 

Har ni några pärlor på vägen som man skulle kunna fördriva en heldag i?



#2

Postad 02 juni 2023 - 12:09

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Stranden och strandpromenaden i Haag är väldigt trevlig, men det kanske blir för nära Bruges.

 

Åt båda hållen från https://goo.gl/maps/LmbctQitfDCVUC338


Redigerat av frollic, 02 juni 2023 - 12:11.


#3

Postad 02 juni 2023 - 12:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Även om det absolut bästa hade varit "smack in the middle" så funkar även städer i Belgien och Holland. Haag kanske vore en idé, tack för tipset.

 

Jag funderar faktiskt på Amsterdam just nu och det är ju inte någon enorm skillnad avseende färdväg.



#4

Postad 02 juni 2023 - 14:01

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Inget fan av AMS själv, har varit där vid några tillfällen, för mycket turister på gatorna, men har man inte varit där, ska man naturligtvis ta chansen.



#5

Postad 05 juni 2023 - 06:52

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Ett kul stopp om du gillar öl är Bodegraven, där De Molen bryggs. Jag vet inte hur det ser ut idag men de bryggde tidigare i väderkvarnen. Men nu är det en restaurang och ölbutik. Fanns massor med öl från De Molen när jag var där. 

 

Du har också en riktigt bra ölbutik i Gent (Belgien), Dranken Geers. Väl värd ett besök om du gillar öl. Ligger nära motorvägen så går snabbt att göra en avstickare dit.

 

Amsterdam kan vara kul tycker jag. Jag har bara varit där en vardag utanför semestertider och hann med flera riktigt bra pubar. Mysigt att gå omkring bland kanalerna och prova öl.

 

Vi brukar avsluta i Heiligenhafen (Tyskland) när vi är ute och bilar. Då kan man shoppa i border shopparna innan man åker hem. Finns ju mer än billig alkohol där.



#6

Postad 05 juni 2023 - 06:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Ett alternativ till att åka direkt mot Travemunde är att köra en vända i Belgien. Det är ju inte så stort så ni hinner se rätt mycket på en dag. Gent ligger ju t.ex. nära och nu kommer jag med öltips igen men Westvleteren ligger inte alls långt från Brugge. Ifall att du vill passa på att köpa en av världens bästa öl för en billig peng (jag tycker iofs Rochefort 10 och St Bernardus 12 håller samma klass). 



#7

Postad 05 juni 2023 - 07:21

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 1

Vi kan konstatera att Stefan gillar öl  :D


Redigerat av somoene2, 05 juni 2023 - 07:21.


#8

Postad 05 juni 2023 - 18:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1
Tack för tipsen Stefan. Westvletern speciellt. Hade inte tänkt på det men så klart ska det besökas. Jag förenklade dessutom frågeställningen i första inlägget och egentligen vänder vi i dunkirk så i övermorgon kör jag "nästan" förbi dem när vi ska till brygge. Ca en halvtimmes omväg.

Vi kompromissar med övernattningarna i brygge och stannar i tre nätter. Och ja, det kommer att drickas och inhandlas några bra belgiska öl under de dagarna.

På hemvägen stannar vi sedan en natt "ute i ingenstans" i Nederländerna som såg fint ut. De har dessutom en gourmerestaurang, så allt löste sig nog till slut :)

#9

Postad 05 juni 2023 - 20:33

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Haha ja så är det ju:)

 

Angående westvleteren så hade de ett komplicerat försäljningssystem när jag var där. Man var tvungen att ringa ett nummer och förbeställa ölen backvis. Men om du likt mig inte lyckas komma fram så fanns deras öl även på cafét på andra sidan vägen. Gick att både dricka där och köpa med hem.

 

Jag var tvungen att bläddra bland gamla blogginlägg och färska upp minnet. Du har säkert redan koll på det här men förr fanns en Struise-butik nära det stora torget. Väldigt liten då men väl värd ett besök. Vi fastnade där och drack öl med butiksinnehavaren och hans familj (som också dök upp). 

 

Westmalle ligger också nära din färdväg förresten. Jag har inte hunnit besöka det klostret men det brukar finnas någon form av pub (café) eller ölbutik i anslutning. Enda trappistklostret som inte hade något alls för besökare var Rochefort när jag reste runt. Orval var bäst, men det ligger långst söderut.

 

Det är ett par år sen jag bilade runt i området sist så min information kan vara för gammal.



#10

Postad 08 juni 2023 - 16:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Vi åkte runt Westvleteren på vägen till Brygge. Köpte 12 12or i butiken, men den blonda var slut. Så den fick vi provsmaka i cafeet.

 

Struisse-butiken i brygge verkar tyvärr bara ha öppet lör-sön så den kan vi tyvärr inte besöka. Men de säljer ju trappistöl i klädbutikerna här, så något gott ska jag säkert kunna köpa trots det :)

Bifogad fil(er)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.