Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tele2, CA-modul, Driftstatus?

445 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 27 november 2008 - 17:30

Björn_L
  • Björn_L
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag hör till en av dom som blev rejält förbannade efter vad som hände med kabel-tvn i tisdags då jag hittills kört med en Sony 46W4500. Har både ringt supporten och chattat nu och man kan knappast säga att dom är tillmötesgående. Verkar mest som om dom inte förstår vad man säger utan endast rabblar text från ett blad med standardsvar.

Är i situationen att bostadsrättsföreningen har ett avtal som innebär att vi får grundutbud plus ett paket och 5 valfria kanaler som innebär en kostnad på ca 150 kr/lägenhet. Detta avtal kan man därmed inte komma ur om man vill välja något annat. Låter därför förhoppningsfullt det som Joakim skrivit ovan om att dom skall diskutera frågan med tillverkare av apparater. Det är ju inte helt enkelt att få bostadsrättsföreningen att byta leverantör och det känns surt att veta att man betalar 150 kr i månaden för något som man inte nyttjar. Vägrar att ta tillbaks min gamla skitbox från TELE2. I så fall får det bli marksänt eller satellit framöver om dom ej lyckats lösa detta inom rimlig tid.

Jag tycker det är bra att ett forum detta kan trycka på och få folk att reagera. Tycker generellt att TELE2s affärsmetoder handlar generellt om att låsa in folk i avtal där priset från början ser ut att vara kanon. Sedan dyker det upp en massa försök till försäljning, extratjänster som inte nämns från början och förutsättningar ändras. I det här läget sitter säkert många med bundna avtal där förutsättningarna hel plötsligt ändras. Fortsätt att ringa/chatta med TELE2 för jag tror fortfarande det är viktigt att vi inte ger oss utan trycker på ordentligt, annars kommer ingenting att hända.

#52

Postad 27 november 2008 - 17:54

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Svar från Tele2:

- "Efter uppdateringen natten till tisdagen denna veckan så ändrades signalerna. De flesta inbyggda kortläsare klarar inte av att läsa av detta, så man får använda Tele2's digitalbox för att det ska fungera."

- "Jag kan inte svara på hur det kommer att se ut framöver. Tele2 har egen utrustning och det är detta som vi har förbättrat genom de nya uppdateringarna. Vi har ingen support eller skyldighet att få detta att fungera i annan utrustning. Kodningssystemet vi använder oss av finns i olika versioner och kan fungera i andra kortläsare, men detta är fortfarande ingen garanti att det gör det."

Hoppas fan de kommer på andra tankar och fixar till det här snart. Som sagt: Alla som har problem, RING in och klaga till deras kundservice (0200-252525). Eller : http://www.tele2.se/...undservice.html


Jag chattade just med "Maria Granberg" på kundservicen, men hon kunde bara bekräfta att jag inte var ensam med detta problemet och sa att jag var tvungen att ta det med supporten på 0200-252525. Får bli ett samtal till dom imorgon.

Redigerat av zector, 27 november 2008 - 17:54.


#53

Postad 27 november 2008 - 18:02

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej.

Jag vill säga er att vi inte struntar i era åsikter och är smärtsamt medvetna om den situation ni just nu befinner er i.

Vad är det som har skett och varför?
Vi har påbörjat en utökning av vårt utbud med HDTV kanaler och passerade då en gräns för hur stor NIT tabellen (den informationstabell som pekar ut kanalerna och dess innehåll i form av Audio, Video och Teletext) kan vara enligt DVB standarden (1024 Bytes). Vi har då, helt i enlighet med DVB standarden, segmenterat vår NIT tabell för att denna skall rymma samtlig information.
Detta har fått som resultat att de digitalboxar som inte stöder en segmenterad NIT tabell och därmed inte följer DVB standarden, inte ser hela eller delar av NIT tabellen.

Vi är väldigt noga med att våra utsändningar ej skall avvika från DVB standarden för att vi skall vara kompatibla med den 3:e partsutrustning som finns på marknaden, dock har detta uppenbarligen inte varit tillräckligt.

Jag är i kontakt med både Sony Sverige och Samsung Sverige för att se vad vi eller de kan göra för att dessa mottagare skall fungera som sig bör.

Vi skall lösa detta med icke DVB kompatibla mottagare så skyndsamt som möjligt.

Med vänliga hälsningar:

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2



Såg din post nu, tack på förhand Joakim!
Ser fram emot att kunna titta med digital bild och slippa ha den digital/analoga dekodern (digital in, analog bild ut, digitalt ljut ut).

När kommer Tele2 erbjuda digital dekodrar som har hdmi utgång för att kunna nyttja dessa nya hdtv sändningar?

#54

Postad 27 november 2008 - 18:28

Joakim Öhrström
  • Joakim Öhrström
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Har ni någon information om vad ni ska göra åt dom som inte kan se fulla utbudet idag t.ex vi i Piteå?
Och när kommer vi få Canal+ Hits och Canal+ Sport Extra?


Vi kommer se till att samtliga orter där vi har digitala utsändningar skall ha det fulla utbudet under 2009. Jag vill dock belysa att det även är en fråga om just din fastighetsägare är intresserad av att uppgradera sitt fastighetsnät.

När kommer Tele2 erbjuda digital dekodrar som har hdmi utgång för att kunna nyttja dessa nya hdtv sändningar?


Vi kommer att lansera ett HD paket innehållande ett fåtal kanaler samt en box ämnad för ändamålet nu under 2008, för att sedan löpande utöka vårt HD utbud.



Med vänliga hälsningar

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2

#55

Postad 27 november 2008 - 18:44

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Varför kan ni inte byta ut en massa utlänska kanaler som ingen ändå ser pǻ dom orter som inte har fulla utbudet?
Alla som vill se på dom kanalerna sätter ändå upp egen parabol... då skulle vi som inte har fulla utbudet kunna se några fler kanaler åtminstone...
När det gäller min fastighetsägare så har jag pratat med dom om det och dom är inte beredd att lägga ut några pengar på det så vi kommer bli utan även 2009... Lutar mot att dom byter bort Tele2 mot nåt annat istället nästa höst...
Tycker samtidigt att man kan ju inte lägga ansvaret på fastighetsägarna att betala uppgradering av ett nät som är Tele2's....
Det enda positiva är att vi nyligen fick NASN åtminstone... tack för den :P

Redigerat av Leatherface, 27 november 2008 - 18:47.


#56

Postad 27 november 2008 - 19:22

svanjr
  • svanjr
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Tjaba! Sitter med samma lilla problem som alla här... Jag har NOLL signal, och därmed inga kanaler... Tänkte bara höra om det går att reseta sin CA modul så den får de senaste inställningarna så jag iallafall får nån kanal?

#57

Postad 27 november 2008 - 21:03

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tjaba! Sitter med samma lilla problem som alla här... Jag har NOLL signal, och därmed inga kanaler... Tänkte bara höra om det går att reseta sin CA modul så den får de senaste inställningarna så jag iallafall får nån kanal?


Från av vi hört från Joakim ang problem så ser det inte så ut just nu.

Har vi tur så kanske dom arbetar fram en workaround eller distribuerar uppdaterad mjukvara till dom dekodrar som är drabbade i kabelnätet, så man kan arbeta bort felet.

Min sony 40W4000 stödjer tex att ta emot firmware från tvnätet, så rent tekniskt borde det gå att lösa, OM det går att lösa problemet i firmware dvs.

#58

Postad 27 november 2008 - 21:24

Flames
  • Flames
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Detta var ingen munter historia, jag har i alla fall felanmält problemen för min sony kdl-46w4500 och tvingats plocka fram boxen igen. Vilken bildförsämring! Boxen med dess analoga utgång ger verkligen dålig bild!
Hoppas verkligen att detta problem löser sig fort, med denna bild är det bara att undvika TV-tittande den kommande tiden...

#59

Postad 27 november 2008 - 22:12

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Nån som har testat det jag nämde tidigare om att manuellt lägga in PIDs för varje kanal? Det borde funka iaf...

#60

Postad 27 november 2008 - 22:40

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Hej! Jag postade denna tråd nyss, då jag inte hittade denna tråden när jag sökte. Blev väldig glad över Joakim Öhrströms (Produktchef TV - Tele2) inlägg och hoppas på en lösning. :P

Mvh
Peter, Växjö

Redigerat av prosen, 27 november 2008 - 23:13.


#61

Postad 27 november 2008 - 23:31

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Hej.

Jag vill säga er att vi inte struntar i era åsikter och är smärtsamt medvetna om den situation ni just nu befinner er i.

Vad är det som har skett och varför?
Vi har påbörjat en utökning av vårt utbud med HDTV kanaler och passerade då en gräns för hur stor NIT tabellen (den informationstabell som pekar ut kanalerna och dess innehåll i form av Audio, Video och Teletext) kan vara enligt DVB standarden (1024 Bytes). Vi har då, helt i enlighet med DVB standarden, segmenterat vår NIT tabell för att denna skall rymma samtlig information.
Detta har fått som resultat att de digitalboxar som inte stöder en segmenterad NIT tabell och därmed inte följer DVB standarden, inte ser hela eller delar av NIT tabellen.

Vi är väldigt noga med att våra utsändningar ej skall avvika från DVB standarden för att vi skall vara kompatibla med den 3:e partsutrustning som finns på marknaden, dock har detta uppenbarligen inte varit tillräckligt.

Jag är i kontakt med både Sony Sverige och Samsung Sverige för att se vad vi eller de kan göra för att dessa mottagare skall fungera som sig bör.

Vi skall lösa detta med icke DVB kompatibla mottagare så skyndsamt som möjligt.

Med vänliga hälsningar:

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2



Jag har en fundering kring detta, om NIT tabellen inte kan tas emot av tex sonys dvb-c recivers, då borde det ju bara betyda att man inte kan få in kanalerna vid en "snabb sökning" dvs när den letar efter NIT tabellen och använder den för uppmappning av alla kanaler.

Varför fungerar inte en fullscanning isåfall, den skall ju gå igenom frekvens för frekvens och leta efter kanalerna manuellt. Har kört ett par fullscanningar på min sony 40W4000 och den hittar inte ett skvatt.

Har jag missuppfattat tekniken bakom detta eller är det något mer som strular?

#62

Postad 27 november 2008 - 23:48

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Hm, detta är viktigt då min son som har speciella behov fått en Samsung med inbyggd DVB-C mottagare just för att han knappast kan hantera fler än en fjärr... :P

#63

Postad 28 november 2008 - 00:10

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
oj oj oj, uppdatering, jag gjorde just en fullsökning på Symbolhastighet: 6.875 Msym/s med allt annat på auto.
Fick in drösvis med kanaler, men signalkvaliteten pendlar mellan max och ingen alls.

...

...

DUH!
Där fick man för att man blev glad i ett par minuter, fick ju in boxers marksända digital utbud, därav den pendlande signalkvaliteten.. tyckte utbudet hade ändrats lite... :P (det har sina för och nackdelar, att bo 600-800meter från en teracom mast..., fick ju in kanalerna när kabeln låg löst på golvet tom.

Nä, back to square one, får inte en ett jota ur tele2 utbudet så läget är oförändrat, undrar dock varför kanalerna inte dyker upp när man kör fullscan, eftersom NIT tabellen inte borde användas i det läget. Har vi inga dvb-* gurus här?

Redigerat av zector, 28 november 2008 - 00:27.


#64

Postad 28 november 2008 - 00:55

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Googlade runt lite och hittade information som denna:
http://www.digitalsp...amp;postcount=4

Efter lite mer efterforskning så ser har jag förstått att det inte bara är NIT(Network Information Table) som sektioneras i upp till 256st 1024bit sektioner.
Även BAT(Bouquet Assosiaction Table) och SDT(Service Description Table) delas upp på detta sätt.
Det enda som inte delas upp är EIT (Event Information Table, den data EPG baseras på).

Vilket innebär att så länge inte mottagaren kan hantera uppdelningen av tabellerna så kommer den inte att kunna lyckas mappa upp kanalerna så att dom blir användbara oavsett hur man scannar med mottagaren.

Man kan lösa detta genom att (förutsatt att man inte byggt hårdvaran så kass att den rent fysiskt inte klarar av mer än en 1024bit sektion) firmware uppgradera mottagaren.

För att kunna ta emot en firmwareuppgradering via kabelnätet så krävs det att den kan ta in kanalerna... så moment 22 har inträffat om man vill lösa problemet på det sättet.

Redigerat av zector, 28 november 2008 - 05:57.


#65

Postad 28 november 2008 - 09:27

Unregistered85e4ca5f
  • Unregistered85e4ca5f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Hej!
Har sedan förra veckan skaffat Tele2 som bostadsrättsföreningen har avtal med numera. Måste säga att jag var lite tveksam till att vi gick över tilll just Tele2 med tanke på att de ligger i topp vad gäller missnöjda kunder i Sverige. Men OK de kanske kunde vara bättre på TV än på sin övriga verksamhet :P
Då hamnar jag mitt i denna omläggning! Vilken tur att jag har 14 dagars ångertid.
Jag har en helt ny Samsung 766 46" med inbyggd mottagare för både kabel och boxer. Först hade jag ett litet **** att få in kanalerna, med svaret från Tele2's support at de inte har support på något annat än sina egna boxar. Lyckades till slut via nätet ta mig fram till att om jag bara ändrade Land till Finland så funkade autosökningen för digitala kanaler (hur f... skulle man kunnat lista ut det?). :)
Detta funkar fortfarande, MEN de lagrade kanalerna försvinner efter ett tag! Så jag måste köra autolagra 1 eller 2 gånger per dag. Nää det blir till att säga upp allt före ångertiden går ut och gå över till Boxer, även om deras kanalutbud är sämre.
Nu bävar jag inför att vårt bredband skall gå över till Tele2 från årskiftet, skall ta upp med styrelsen om vi på nått sätt kan ta oss ifrån Tele2.

#66

Postad 28 november 2008 - 09:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
att inte TVn sparar kanalerna eller att man måste välja Finland för att söka kanalerna kan man faktiskt inte skylla på Tele2 i det fallet... Det beror på att om man väljer Sverige så är det låst till comhem...

Redigerat av Leatherface, 28 november 2008 - 09:44.


#67

Postad 28 november 2008 - 15:42

Unregistered85e4ca5f
  • Unregistered85e4ca5f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

att inte TVn sparar kanalerna eller att man måste välja Finland för att söka kanalerna kan man faktiskt inte skylla på Tele2 i det fallet... Det beror på att om man väljer Sverige så är det låst till comhem...

OK jag måste ställa den på Finland för Sverige läget är låst till Comhem jag förstår, men hur gör jag då för att inte tappa bort de lagrade kanalerna hela tiden?

#68

Postad 28 november 2008 - 16:58

Joakim Öhrström
  • Joakim Öhrström
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Vi har under dagen identifierat en metod som möjliggör för mottagarna i Sony Bravia (verifierade modeller är W, T och S serierna) att läsa segmenterade NIT tabeller och implementerat denna förändring i våra nät.

Vi har ännu inte haft möjligheten att utföra motsvarande analyser med andra 3:e partstillverkare och vi kan därför inte garantera att den lösning som vi verifierat med Sony kommer att fungera för andra tillverkare.

För att åter kunna se kanalerna måste ni utföra en kanalsökning.

Med vänlig hälsning

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2

#69

Postad 28 november 2008 - 17:00

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Comhem.. Se och Lär!

#70

Postad 28 november 2008 - 17:33

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Vi har under dagen identifierat en metod som möjliggör för mottagarna i Sony Bravia (verifierade modeller är W, T och S serierna) att läsa segmenterade NIT tabeller och implementerat denna förändring i våra nät.

Vi har ännu inte haft möjligheten att utföra motsvarande analyser med andra 3:e partstillverkare och vi kan därför inte garantera att den lösning som vi verifierat med Sony kommer att fungera för andra tillverkare.

För att åter kunna se kanalerna måste ni utföra en kanalsökning.

Med vänlig hälsning

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2


Underbart!! Måste hem och prova på min Bravia KDL-40W4220 på direkten!! :rolleyes:

Återkommer i tråden om det fungerar...to be continued...

Trevlig helg och tack för att ni tar detta problemet på allvar!!

Mvh
Peter

#71

Postad 28 november 2008 - 18:18

svanjr
  • svanjr
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Nu funkar det igen! Tackar för en relativ snabb lösning. Jag har en D3000, ifall nån undrar... Just nu funkar inte 3:an o 5:an, men det är säkert nåt lokalt...

#72

Postad 28 november 2008 - 18:21

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vi har under dagen identifierat en metod som möjliggör för mottagarna i Sony Bravia (verifierade modeller är W, T och S serierna) att läsa segmenterade NIT tabeller och implementerat denna förändring i våra nät.

Vi har ännu inte haft möjligheten att utföra motsvarande analyser med andra 3:e partstillverkare och vi kan därför inte garantera att den lösning som vi verifierat med Sony kommer att fungera för andra tillverkare.

För att åter kunna se kanalerna måste ni utföra en kanalsökning.

Med vänlig hälsning

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2


Underbart, det fungerar på min 40W4000 kan jag bekräfta. fick in 116 kanaler först (den missade SVT HD, men Discovery HD, Eurosport HD etc dök upp) roterade lite på koaxial kabeln och sökte igen, så ploppade SVT HD in med.

Teastade därför att byta till den extremt korta kabeln som kommer med tele2's billigaste humax dekodrar, pang! 124 kanaler, dags att leta upp en bättre 2m kabel, för kan inte ha tvn mitt för dörren till balkongen :rolleyes:

När kan man börja beställa HD kanalerna? :>

Redigerat av zector, 28 november 2008 - 18:27.


#73

Postad 28 november 2008 - 18:29

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Vi har under dagen identifierat en metod som möjliggör för mottagarna i Sony Bravia (verifierade modeller är W, T och S serierna) att läsa segmenterade NIT tabeller och implementerat denna förändring i våra nät.

Vi har ännu inte haft möjligheten att utföra motsvarande analyser med andra 3:e partstillverkare och vi kan därför inte garantera att den lösning som vi verifierat med Sony kommer att fungera för andra tillverkare.

För att åter kunna se kanalerna måste ni utföra en kanalsökning.

Med vänlig hälsning

Joakim Öhrström
Produktchef TV - Tele2


Helt underbart!! Kan bekräfta att de funkar på min Sony Bravia KDL-40W4220 också!! Och på en kollegas Samsung TV!!

Stort tack till alla inblandade på tele2 som slitit med detta!!

Trevlig helg!! Det kommer jag ha!! :rolleyes:

Mvh
Peter, Växjö

#74

Postad 28 november 2008 - 18:41

Flames
  • Flames
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tele2Vison, ni är grymma! Nu har jag alla kanalerna igen plus SVT-HD.
Tack för en bra support!!!

#75

Postad 28 november 2008 - 18:50

LlinusS
  • LlinusS
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Fungerar bra nu igen på min KDL32D3000! :rolleyes: Gjorde enbart snabb kanalsökning.
Fint att det löste sig snabbt!

Nån som har koll om min TV skall kunna visa SVT HD? Är svart bild just nu, med ljud.

MVH
Linus, Uppsala

Redigerat av LlinusS, 28 november 2008 - 18:55.


#76

Postad 28 november 2008 - 19:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Din TV klarar nog inte MPEG4 som krävs för hd sändningar...
Dessutom kommer HD kanalerna antagligen vara pairade till deras boxar så även TV som kan ta emot HD sändningar lär bli värdelösa... men får väl hoppas att Tele2 är vettigare än comhem och andra operatörer...
Det kommer CA moduler som klarar pairing iofs men dom är för CI+...

Redigerat av Leatherface, 28 november 2008 - 19:30.


#77

Postad 28 november 2008 - 20:14

maerd
  • maerd
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Skönt att Tele2 var in här och kollade läget på oss alla som har klagat. Tackar för att ni var så snabba och fixa detta.
Var lite frustrerad ett tag men nu så är man lugnet själv :rolleyes:

Funkade klockrent med att bara göra en snabbsökning

#78

Postad 28 november 2008 - 20:50

holst1966
  • holst1966
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Tack Tele2, överraskande bra.

Fungerar fint på min Samsung tv efter en kanalsökning.

Stort tack till Joakim som tog initiativ och tid att prata direkt med oss "tittare" (detta är väldigt olikt Tele2 om du frågar mig) och jag hoppas att ni fortsätter att vara lika tillmötesgående i framtiden, tack igen Joakim.

holst1966

#79

Postad 28 november 2008 - 23:03

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
En stor eloge till Johan och andra inblandade på Tele2, ni räddade just oss från att försöka lära grabben varför man måste ha fler än en fjärrkontroll för att se på TV.
För att inte tala om hur ni hjälpte Tele2 upp ett par pinnar upp på respektstegen :rolleyes: Det kan ni ta med er på nästa löneförhandling ;)

Testad TV: Samsung LE32-A336 Ort: Västerås

#80

Postad 28 november 2008 - 23:16

Agvar
  • Agvar
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag ska fortsätta vara negativ. Kan inte för mitt liv se hur man kan tacka tele2 för att de löst ett problem de s###### skapat. Detta är ytterligare en orsak till att avråda varenda människa att undvika detta skitföretag som gång på gång bevisar sin oduglighet. Tyvärr sitter jag fast i en fastighet med Tele2.

#81

Postad 28 november 2008 - 23:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag hoppas då att det blir nåt bättre här efter nästa höst då avtalet går ut... Kan inte Tele2 fixa så att vi kan se fulla utbudet så ska dom bort...

#82

Postad 29 november 2008 - 00:45

zector
  • zector
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag ska fortsätta vara negativ. Kan inte för mitt liv se hur man kan tacka tele2 för att de löst ett problem de s###### skapat. Detta är ytterligare en orsak till att avråda varenda människa att undvika detta skitföretag som gång på gång bevisar sin oduglighet. Tyvärr sitter jag fast i en fastighet med Tele2.


Jag har haft mycket dåliga erfarenheter med Tele2 i mina dagar, men i detta fallet måste jag ställa mig på deras sida.
Dom har följt DVB standarden vilket ordentliga mottagare skall klara av, problemet är att vissa tillverkare av någon konstig anledning snålat och köpt usla mottagare som inte riktigt följer standarden. Känns väldigt olustigt att tillverkare som Samsung och Sony tar till sådant på utrustning som kostar upp emot 1-2 månadslöner.

En väldigt, väldigt stor eloge till Joakim/Tele2 som löst problemet, det hade jag inte räknat med så jag mycket glad över att ha blivit motbevisad.
Givetvis så är det ju av självbevarelsedrift med, man hade förlorat många kunder på att ignorera problemet.

Till Joakim, saker jag (och antagligen många med mig) skulle vilja att tele2 tv ser över i framtiden är:

E-faktura... alla dom andra tele2 bolagen kör med det, varför gör inte tele2 tv det?
När man skaffar tripple-play så är tillexempel ett av löftena att "du kommer få en enda gemensam faktura"
När man frågar kundservice om sammlad faktura eller om e-faktura så skrattar dom tillbaka och säger "vi struntar väl i vad dom andra bolagen gör eller inte gör."

Pairing av kort/dekoder, det vill jag gärna slippa så att vi kan fortsätta använda tvns inbyggda dvb-c reciver för att se på kanaler som Discovery HD och Eurosport HD och eventuella framtida HD kanaler.

Fruktansvärt bra bild blev det med SVT HD, man ryser när man tittar på dom vanliga kanalerna nu, dom är antingen för hårt låsta när det gäller bitrate eller så är era videokällor riktigt usla. Hellre kvalitet än kvantitet i utbudet.

Redigerat av zector, 29 november 2008 - 00:49.


#83

Postad 29 november 2008 - 01:53

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Tittade på Svensson Svensson på SVT HD nu ikväll 23:20. WOW!! VILKEN GRYM BILD!! :rolleyes:

Man kan inte få in TV4 HD va? Det är väl bara Canal Digital och ComHem som har det?

Mvh
Peter = MYCKET NÖJD TELE2 KUND!!

Redigerat av prosen, 29 november 2008 - 01:56.


#84

Postad 29 november 2008 - 08:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Tycker bilden är ok på dom flesta kanalerna men sportkanalerna är för hårt komprimerade däremot....
Tyvärr tror jag inte Tele2 kunderna slipper pairing heller.... comhem och viasat har redan chip pairing på sina HD kanaler.och CD är på väg att införa det... så det är svart i allt förutom deras skitmottagare...

Redigerat av Leatherface, 29 november 2008 - 08:31.


#85

Postad 29 november 2008 - 13:36

lmfs
  • lmfs
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Finemang!

Kan bekräfta att kanalsökningen fungerar, igen, även i Kalmar och en Sony KDL-46W4500. SVT HD var en lite oväntad bieffekt. 720/50 och funkar med denna TV.

Redigerat av lmfs, 29 november 2008 - 13:39.


#86

Postad 29 november 2008 - 19:04

Unregistered85e4ca5f
  • Unregistered85e4ca5f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Ta mig f.... det verkar fungera som det ska! :) Jag återtar min uppsägning av abonemanget, känner mig för tillfället riktigt nöjd. Hoppas det håller i sig :(

#87

Postad 30 november 2008 - 00:48

Unregistered136d8309
  • Unregistered136d8309
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Snyggt jobbat Tele2, det verkar fungera här med!

Det enda jag önskar är att kundtjänst (Transcom?) borde agera på ett mer kundfrämjande sätt.

#88

Postad 30 november 2008 - 10:01

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Sitter här med in SONY 40D3000 och har i ett par dagar varit grinig på detta problem. Förbannar mig själv att jag inte direkt insåg att jag skulle vända mig till detta eminenta forum för att få svaret på om det var jag/min tv eller T2V som var problemet :) . Men, men, nu funkar det igen vilket vi tackar för. Har konstaterat att ett par HD-kanaler numera finns med i tablån, vilket min inbyggda box tyvärr inte stödjer ;) Är dock inne på det som skrivits tidigare i tråden; visst det är väl bra att T2V ordnar så att prylarna lirar ihop (bra agerat av T2V-snubben här på forumet), men detta är ju en enda liten positiv sak som inte på något sätt väger upp allt övrigt som detta företag står för och gör vilket bl a är att:

* Inkompetent kundservice (inte i allmän mening utan vad gäller sakfrågor)
* I många fall otrevlig och ohjälpsam kundservice
* Företaget ljuger för kunden
* Företaget står inte för vad som överenskommits

osv, osv...

Nej, i mina ögon är T2V fortfarande ett gäng fårskallar, vilket dem verkar ha insett själva med tanke på deras senaste reklam-påhitt.

#89

Postad 30 november 2008 - 16:08

Sralle
  • Sralle
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Har en Panasonix 42PX80 och behöver en modul som funkar till tele2visions kort. Vilken skall man använda som funkar i dagsläget ?

#90

Postad 30 november 2008 - 17:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Vilken conax modul som helst borde funka med vissa TV apparater gillar inte alla så bäst att kolla upp det först eller ta på öppet köp... Det är samma kryptering som comhem....

Redigerat av Leatherface, 30 november 2008 - 17:30.


#91

Postad 30 november 2008 - 19:54

lmfs
  • lmfs
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
NetOnNet's Conax modul fungerar: http://www.netonnet....m.asp?iid=50120

Samt Dilog's Conax 5.0 modul, t ex: http://www.dustinhom...5010141108.aspx

Jag har bägge fungerande, efter Tele2 fixen, tillsammans med en Sony KDL-46W4500. Vissa svär på att Dilog modulen skall vara den bättre. För tillfället är dock ingen skillnad. Ja, jag köpte den andra modulen när kanalsökningen upphörde att fungera men då har man en i reserv ;)

#92

Postad 30 november 2008 - 20:12

lmfs
  • lmfs
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Just det, en liten "instabilitet" eller vad man ska kalla det för har visat sig efter Tele2's uppdatering. Alla kanaler hittas och identifieras, det är inga problem.

Däremot så ibland mellan kanalväxlingar eller normalt tittande så tappas sökningen tillfälligtvis. TVn reder ut det efter ett par sekunder ("no signal"). Inte så irriterande som att inte ha några kanaler alls men lite störande. Ännu så länge inträffar det kanske ett par gånger/kväll troligtvis oberoende av kanal (TV3, TV4, TV4+).

Innan de senaste kanaluppdateringen skedde detta inte alls. Är det priset för att ha kanaler över huvud taget så överlever jag det. Kan man skruva lite mer på inställningar för att motverka detta vore det ypperligt. Fortfarande lite hicka varje gång det händer - att det skall sluta fungera fullständigt igen.

Sony KDL-46W4500, Dilog Conax 5.0 modul, Tele2 programkort.

Redigerat av lmfs, 30 november 2008 - 20:14.


#93

Postad 30 november 2008 - 22:40

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Min EPG får numera i vissa lägen spunk. Har sett det främst på Discovery där EPG och programinnehållet ändras mellan vad som skall visas (Discovery's programinfo mm) och vad som verkar vara någon barnkanals information. Inga problem med att få in kanalen dock. Nån mer som upplever samma sak?

#94

Postad 30 november 2008 - 23:35

Unregistered9fb1623e
  • Unregistered9fb1623e
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Någon som vet vilka programpaket man behöver för att ta in Eurosport och Discovery HD? Jag får inte in någon av dessa.

/Per Molin

#95

Postad 01 december 2008 - 00:35

cirreman
  • cirreman
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Funkar igen! Jag gjorde en snabbsökning på min Sony 40D3550.

Tycker det är kanon av Tele2 att agera trots att de inte är tvugna att göra något eftersom vi använder "tredjeparts" grejer. Coolt också att de regerar på något som skrivs i ett forum.

/C



#96

Postad 01 december 2008 - 07:56

holst1966
  • holst1966
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Min EPG får numera i vissa lägen spunk. Har sett det främst på Discovery där EPG och programinnehållet ändras mellan vad som skall visas (Discovery's programinfo mm) och vad som verkar vara någon barnkanals information. Inga problem med att få in kanalen dock. Nån mer som upplever samma sak?

Har exakt samma problem på min Samsung 656, ganska irriterande faktiskt.
Hoppas att Tele2 kan fixa detta med.........

Holst1966

#97

Postad 01 december 2008 - 08:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Någon som vet vilka programpaket man behöver för att ta in Eurosport och Discovery HD? Jag får inte in någon av dessa.

/Per Molin

Antagligen eget paket + som jag sagt tidigare att man måste ha hd mottagare från Tele2.... spelar ingen roll om man tekniskt sett kan ta emot kanalerna om dom är pairade.... SVT HD betalar vi ju i licensen så den lär bli okodad och gå att se på...

Redigerat av Leatherface, 01 december 2008 - 08:39.


#98

Postad 01 december 2008 - 17:16

prosen
  • prosen
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

NetOnNet's Conax modul fungerar: http://www.netonnet....m.asp?iid=50120

Samt Dilog's Conax 5.0 modul, t ex: http://www.dustinhom...5010141108.aspx

Jag har bägge fungerande, efter Tele2 fixen, tillsammans med en Sony KDL-46W4500. Vissa svär på att Dilog modulen skall vara den bättre. För tillfället är dock ingen skillnad. Ja, jag köpte den andra modulen när kanalsökningen upphörde att fungera men då har man en i reserv :lol:


Sony rekomenderar inte Dilog CAM till deras TV-apparater. Jag hade själv problem med Dilog CAM till min Sony Bravia KDL-40W4220 och Tele2 programkort, fick "den valda kanalen är ej tillgänglig" efter TV:n varit i standby och man fick växla mellan kanalerna fram och tillbaka för att till slut få in dem igen, mycket irriterade. Efter jag bytte till SCM CAM så funkade allt klockrent!! :)

Dustinhome har de billigaste SCM MICROSYSTEM CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM) för 495 kr.

Mvh
Peter

Just det, en liten "instabilitet" eller vad man ska kalla det för har visat sig efter Tele2's uppdatering. Alla kanaler hittas och identifieras, det är inga problem.

Däremot så ibland mellan kanalväxlingar eller normalt tittande så tappas sökningen tillfälligtvis. TVn reder ut det efter ett par sekunder ("no signal"). Inte så irriterande som att inte ha några kanaler alls men lite störande. Ännu så länge inträffar det kanske ett par gånger/kväll troligtvis oberoende av kanal (TV3, TV4, TV4+).

Innan de senaste kanaluppdateringen skedde detta inte alls. Är det priset för att ha kanaler över huvud taget så överlever jag det. Kan man skruva lite mer på inställningar för att motverka detta vore det ypperligt. Fortfarande lite hicka varje gång det händer - att det skall sluta fungera fullständigt igen.

Sony KDL-46W4500, Dilog Conax 5.0 modul, Tele2 programkort.


Jag har svar på detta! Hade exakt samma problem själv på min Sony Bravia KDL-40W4220 med Dilog CAM. Ringde då till Sony supporten och de sa att de inte rekomenderade märket Dilog till deras TV-apparater, utan SCM CAM. Bytte till SCM och har aldrig haft detta problmet mer sedan dess. :P

Dustinhome har de billigaste SCM MICROSYSTEM CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM) för 495 kr.

Mvh
Peter

Redigerat av prosen, 01 december 2008 - 17:28.


#99

Postad 01 december 2008 - 17:38

MiWa
  • MiWa
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0

Har exakt samma problem på min Samsung 656, ganska irriterande faktiskt.
Hoppas att Tele2 kan fixa detta med.........

Holst1966

Ja det får vi välan hoppas. Intressant att du har samma fenomen med en sammy, själv kör jag sony, så det verkar inte vara bundet till nån viss tillverkare iaf. Nån med nån annan tillverkare som har samma fenomen?

#100

Postad 01 december 2008 - 18:08

Unregistered136d8309
  • Unregistered136d8309
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag har svar på detta! Hade exakt samma problem själv på min Sony Bravia KDL-40W4220 med Dilog CAM. Ringde då till Sony supporten och de sa att de inte rekomenderade märket Dilog till deras TV-apparater, utan SCM CAM. Bytte till SCM och har aldrig haft detta problmet mer sedan dess. :P

Dustinhome har de billigaste SCM MICROSYSTEM CA-MODUL TILL CONAX 5.0 (COMHEM) för 495 kr.

Har en Dilog och Sony Bravia. Ibland tappar Dilog-modulen kanalen (med typ "ingen anslutning eller liknande) och man måste trycka return (eller byta kanal) för att den ska hitta igen. En annan irriterade sak är att den är förvirrad kring när programmen börjar. Trots att den visar själv att klockan är, säg, 19:02 så säger den att "Visas: Rapport 18:30 -- 19:00". Väldigt korkat...

Nåväl, är SCM-modulen DBV-C kompatibel, på Dustins hemsida står det DVB-T?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.