Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Svensk test av nya projektorer

37 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 augusti 2017 - 23:22

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Jag är på gång att köpa ny projektor och för stt enklare kunna välja hade det varit trevligt med ett vettigt test. Ibland testar ju lite olika svenska tidningar projektorer men jag har inte sett ett sådant på länge eller har jag bara missat det.

Så, någon som vet om det finns ett test som man kan fördjupa sig i?

För det är ju ingen ide att fråga här vad man skall köpa för alla tycker ju helt olika.

Men om jag ändå frågar, vad skall man köpa idag? Den kommer stå i ett dedikerat biorum så det är supermörkt. Max ca 10000kr

#2

Postad 20 augusti 2017 - 01:44

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Beg. JVC, Sony eller Epson!

Nya maskiner i den prisklassen är väldigt ljusstarka med begränsad svärta anpassade mer för vardagsrum.

De enda svenska tester som är tillförlitliga är, enligt mig, de gjorda av Tomas Ytterberg som skriver bla i Hemmabiotidningen. Bäst är dock att åka och titta själv, så du kan ringa in just dina krav!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 20 augusti 2017 - 01:46.


#3

Postad 20 augusti 2017 - 11:38

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Tidningen HemmaBio har en sökfunktion för publicerade artiklar och tester på sin webbplats. Hittar du något du vill läsa är det bara att beställa tidningen från dem.

 

http://www.hemmabiot...ummer-artiklar/



#4

Postad 20 augusti 2017 - 11:49

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
En begagnad epson EH-TW9000, kan det vara något? Den är från 2012 men kostade då 30000kr. En modern proj kanske presterar lika bra

#5

Postad 20 augusti 2017 - 12:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

En begagnad epson EH-TW9000, kan det vara något? Den är från 2012 men kostade då 30000kr. En modern proj kanske presterar lika bra

 

Jag har haft en sådan, trevlig projektor även om det hänt en del sedan dess :)  Dock så har jag läst om jag inte minns fel, tre stycken som har pajat under våren/sommaren! En chansning skulle jag vilja påstå, men det kanske inte är några stor pengar och många tim på den? 



#6

Postad 20 augusti 2017 - 17:18

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Jag har haft en sådan, trevlig projektor även om det hänt en del sedan dess :)  Dock så har jag läst om jag inte minns fel, tre stycken som har pajat under våren/sommaren! En chansning skulle jag vilja påstå, men det kanske inte är några stor pengar och många tim på den? 

 

den finns på blocket nu och kostar 8000:-, kanske lite väl mycket. 5000:- hade jag kunnat tänka mig så jag har

något tills det kommer något nytt vettigt

 

https://www.blocket....786719.htm?sa=1



#7

Postad 21 augusti 2017 - 10:07

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Runt 10k nytt är det främst DLP:er som finns skulle jag tro - inget för dedikerat rum enligt mig. Begagnat JVC, Sony eller Epson som sagt är nog vägen att gå. 



#8

Postad 21 augusti 2017 - 11:40

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Runt 10k nytt är det främst DLP:er som finns skulle jag tro - inget för dedikerat rum enligt mig. Begagnat JVC, Sony eller Epson som sagt är nog vägen att gå. 

 

men är det inte lite märkligt att det inte finns mer projektorer att välja på i dina prisklass?



#9

Postad 22 augusti 2017 - 11:37

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

men är det inte lite märkligt att det inte finns mer projektorer att välja på i dina prisklass?

 

Det är väldigt få människor som köper en projektor. Och det är ännu färre som har ett dedikerat rum där verkligen ser fördelarna med t.ex. D-ILA. De flesta som köper en proj vill ha den i vardagsrummet och där är DLP ganska bra. Tyvärr får man gå upp till runt 20k innan det börjar hända grejer med svärtan. 30-50k börjar det bli riktigt bra. 



#10

Postad 22 augusti 2017 - 15:34

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Det är väldigt få människor som köper en projektor. Och det är ännu färre som har ett dedikerat rum där verkligen ser fördelarna med t.ex. D-ILA. De flesta som köper en proj vill ha den i vardagsrummet och där är DLP ganska bra. Tyvärr får man gå upp till runt 20k innan det börjar hända grejer med svärtan. 30-50k börjar det bli riktigt bra. 

 

då tillhör jag den udda skaran som fick ett biorum när vi byggde nytt hus. :-)

 

Då är det ju frågan vad man skall ha, lite förslag har jag fått, men det känns inget bra att köpa en begagnad äldre projektor då det har hänt saker på 2-3 år.

 

Jag hade nästan bestämt mig för en Benq W2000, men den lanserads 2015 och känns inte supermodern heller. Det närmsta jag kommer är Epson EH-TW6700 som kostar strax över 10k och som släpptes 2016. Undrar hur den är?



#11

Postad 22 augusti 2017 - 16:07

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0

då tillhör jag den udda skaran som fick ett biorum när vi byggde nytt hus. :-)
 
Då är det ju frågan vad man skall ha, lite förslag har jag fått, men det känns inget bra att köpa en begagnad äldre projektor då det har hänt saker på 2-3 år.
 
Jag hade nästan bestämt mig för en Benq W2000, men den lanserads 2015 och känns inte supermodern heller. Det närmsta jag kommer är Epson EH-TW6700 som kostar strax över 10k och som släpptes 2016. Undrar hur den är?


Om du har ett dedikerat biorum som är färdigt, då slipper du den kostnaden och kan investera i en bättre projektor.

#12

Postad 22 augusti 2017 - 18:11

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
TW6700 är en ljusstark vardagsrumsprojektor. Bildmässigt har det inte hänt så mycket de sista åren så det är ingen fara att köpa begagnat för den saken. En begagnade 20-30.000krs maskin med några år på nacken kör åttor runt en TW6700 i ett mörkt biorum.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#13

Postad 22 augusti 2017 - 20:45

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

TW6700 är en ljusstark vardagsrumsprojektor. Bildmässigt har det inte hänt så mycket de sista åren så det är ingen fara att köpa begagnat för den saken. En begagnade 20-30.000krs maskin med några år på nacken kör åttor runt en TW6700 i ett mörkt biorum.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för din input, kanske man får hålla lite utkik på Blocket efter en äldre maskin.

 

Om jag tolkar dig rätt, så är inte TW6700 är alternativ i ett mörkt rum



#14

Postad 22 augusti 2017 - 21:42

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1
Beror ju på vad du har för krav och förväntningar. Blir lite som att fråga om en Jeep Wrangler inte är ett alternativ till din formel 1 bana som du har hemma. Mitt svar då att en begagnad formel 1-bil är bättre!

Åk till en butik och titta själv så slipper du sitta och gissa.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#15

Postad 22 augusti 2017 - 21:51

Unregistered6f8e3ba0
  • Unregistered6f8e3ba0
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0

TW6700 är en ljusstark vardagsrumsprojektor. Bildmässigt har det inte hänt så mycket de sista åren så det är ingen fara att köpa begagnat för den saken. En begagnade 20-30.000krs maskin med några år på nacken kör åttor runt en TW6700 i ett mörkt biorum.
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Hej Marcus! Har du möjligtvis något förslag i det du skrev?
Vilka projektorer ser du snurra åttor runt Epsonen? :)

#16

Postad 22 augusti 2017 - 21:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Det finns mängder av olika modeller. De flesta från JVC, Sony och Epson de sista åren. Problemet är att det just nu är brist på den typen av projektorer, så det är säljarens marknad. Så det gäller att vara på hugget men samtidigt ha lite inblick i marknaden så man inte blir lurad. Kan man inte själv, så ta hjälp av någon som kan, är mitt tips.

/Marcus

#17

Postad 22 augusti 2017 - 22:03

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Och på vilket sätt kan man bli lurad?

#18

Postad 22 augusti 2017 - 22:18

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
För att köpa begagnat så behöver du ju veta vad du letar efter och kunna kontrollera så att den produkten uppfyller dina krav samt fungerar som det är tänkt. Den biten slipper du ju om du köper nytt och har en handlare som vet vad de säljer som du kan lita på. Sen finns det så klart andra risker med att köpa begagnat men jag kan ju inte räkna upp alla, lite får du tänka själv;-)

Säger bara att det finns många fina maskiner att fynda på begagnatmarknaden med bra prestanda även om de inte är de senaste modellerna.

Lycka till!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#19

Postad 23 augusti 2017 - 06:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Och på vilket sätt kan man bli lurad?

 

Köper du en Sony eller Epson som inte är äldre än 3 år har du krångel fri medföljande garanti kvar! Lamptimmarna kan man naturligtvis justera, tror jag har läst om en här som blev lurad under tiden jag hängt här på forumet. Länka det du hittar så hjälper vi dig :)



#20

Postad 23 augusti 2017 - 06:46

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Åh. Tack så mycket

#21

Postad 23 augusti 2017 - 08:54

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

pratade med projektrorshop och dom tyckte denna proj, någon som kan tycka till? :-)

 

https://www.projekto...-eh-tw5350.html


Redigerat av kotten33, 23 augusti 2017 - 08:54.


#22

Postad 23 augusti 2017 - 10:39

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

pratade med projektrorshop och dom tyckte denna proj, någon som kan tycka till? :-)

 

https://www.projekto...-eh-tw5350.html

Då tycker jag du ska vända dig till en butik som kan något om projektorer :unsure:

 

/Marcus



#23

Postad 23 augusti 2017 - 10:54

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

pratade med projektrorshop och dom tyckte denna proj, någon som kan tycka till? :-)

 

https://www.projekto...-eh-tw5350.html

 :lol: :lol: :lol: seriöst?? :lol: :lol: :lol: Kanske den minst lämpliga av alla projektorer som dykt upp i tråden - om du inte ska ha ett konferensrum :rolleyes:



#24

Postad 23 augusti 2017 - 11:29

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Då tycker jag du ska vända dig till en butik som kan något om projektorer :unsure:

 

/Marcus

och då har du ett bra tips på en butik antar jag. :-)


  :lol: :lol: :lol: seriöst?? :lol: :lol: :lol: Kanske den minst lämpliga av alla projektorer som dykt upp i tråden - om du inte ska ha ett konferensrum :rolleyes:

dom undrade lite om längd på rum, storlek på rum, mörkt/ljust och sedan tyckte dom att denna proj är klockers. :-)


Vad tycker ni om en Benq W1070? Lite budget, jag vet. Men ibland så kan även budget grejer prestera

 

Eller tom w2000



#25

Postad 23 augusti 2017 - 11:34

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Eller en Benq W3000, finsn en begagnad här som säkert går att pruta på.

https://www.blocket....850341.htm?aw=1



#26

Postad 23 augusti 2017 - 11:36

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Alla DLP:er kommer ge dig grå svärta. Jag har ett dedikerat rum där precis allt är svart förutom mattan som är mörkgrå och jag hade en w1070 där tidigare. I ljusa scener såg den OK ut men de minsta mörk scen som dök upp så höll det inte måttet alls. Att det inte heller gick att blända ner iris eller något sånt var också jobbigt för jag fick för ljus bild.



#27

Postad 23 augusti 2017 - 12:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

och då har du ett bra tips på en butik antar jag. :-)

 

Jag tror att Marcus är för blygsam för att skriva det själv, så därför gör jag det! :) http://therock.se/



#28

Postad 23 augusti 2017 - 14:34

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Alla DLP:er kommer ge dig grå svärta. Jag har ett dedikerat rum där precis allt är svart förutom mattan som är mörkgrå och jag hade en w1070 där tidigare. I ljusa scener såg den OK ut men de minsta mörk scen som dök upp så höll det inte måttet alls. Att det inte heller gick att blända ner iris eller något sånt var också jobbigt för jag fick för ljus bild.

ok, och vad har du för projektor nu?


Jag tror att Marcus är för blygsam för att skriva det själv, så därför gör jag det! :) http://therock.se/

jag antog ni menade er butik.


var i kontakt med Benq precis och dom berättade att det kommer en uppdaterad variant av deras W2000 under Q4

 

http://www.benq.com/...0plus/features/



#29

Postad 23 augusti 2017 - 14:40

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0
Jag har skrivit om mitt byte tidigare som jag är väldigt nöjd med, vill inte vara på om det i varje tråd men när ämnet handlar om just detta så drar jag det igen. Har bytt från en ny Epson TW6700 till en betydligt äldre Sony VW85 och är väldigt nöjd. Sonyn åker verkligen åttor runt Epson och jag betalade lika mycket för den som jag kunde sälja min några månader gamla Epson för. Jag kör dessutom i ett ljust vardagsrum, dock på vit duk. På en grå hc duk hade Epson kommit bättre till sin rätt, men jag hade då behövt hosta upp 20-25K på en hc tabtension duk ( Euroscreen React ). Men då hade jag ändå inte fått alla andra fördelar VW85:an har över Epson 6700 som tex skärpa, svärta och ljudnivå. Men visst, Sonyn är gammal och inne på sin andra eller kanske t.o.m tredje lampa så vem vet hur länge till den lever. Sen ska ju sägas att varje användares situation är unik. Hade jag kört betydligt större duk tex så hade oxå Epsonen kommit bättre till sin rätt med sin ljusstyrka. Men i ett enkomt biorum hade jag alla dagar i veckan köpt en begagnad Sony HW/VW eller JVC X model. Eller om det måste vara nytt som "sämst" köpt en Sony HW45 men helst en HW65 för att kunna styra ljusflödet precis som man vill ha det i förhållande till bildstorlek. Kanske finns någon till modell oxå som kan funka men det vet andra bättre.

#30

Postad 23 augusti 2017 - 14:46

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

a

 

Jag har skrivit om mitt byte tidigare som jag är väldigt nöjd med, vill inte vara på om det i varje tråd men när ämnet handlar om just detta så drar jag det igen. Har bytt från en ny Epson TW6700 till en betydligt äldre Sony VW85 och är väldigt nöjd. Sonyn åker verkligen åttor runt Epson och jag betalade lika mycket för den som jag kunde sälja min några månader gamla Epson för. Jag kör dessutom i ett ljust vardagsrum, dock på vit duk. På en grå hc duk hade Epson kommit bättre till sin rätt, men jag hade då behövt hosta upp 20-25K på en hc tabtension duk ( Euroscreen React ). Men då hade jag ändå inte fått alla andra fördelar VW85:an har över Epson 6700 som tex skärpa, svärta och ljudnivå. Men visst, Sonyn är gammal och inne på sin andra eller kanske t.o.m tredje lampa så vem vet hur länge till den lever. Sen ska ju sägas att varje användares situation är unik. Hade jag kört betydligt större duk tex så hade oxå Epsonen kommit bättre till sin rätt med sin ljusstyrka. Men i ett enkomt biorum hade jag alla dagar i veckan köpt en begagnad Sony HW/VW eller JVC X model. Eller om det måste vara nytt som "sämst" köpt en Sony HW45 men helst en HW65 för att kunna styra ljusflödet precis som man vill ha det i förhållande till bildstorlek. Kanske finns någon till modell oxå som kan funka men det vet andra bättre.

 

tack för din input, också väldigt bra.

 

vad är skillnaden mellan Sony HW och VW?



#31

Postad 23 augusti 2017 - 14:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

ok, och vad har du för projektor nu?

 

 

Epson Tw-9300. Även denna lämnar lite att önska på riktigt mörja rymdfilmer men det är bra svärta i projjen - extremt stor skillnad mot w1070.



#32

Postad 23 augusti 2017 - 15:08

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

hembiokonsult rekommenderar Epson TW6700 för mina ändamål. :-) Blir inte klok på detta, olika svar beroende på vem man frågor.

 

Fattar inte hur alla kan tycka så olika.


jag skall kanske rent av bara byta lampa istället på min projektor. :-)

 

Jag har idag en Panasonic PT AE2000 (dyr på sin tid)

 

Undrar var man isf köper lampa bäst och billigast



#33

Postad 23 augusti 2017 - 15:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

hembiokonsult rekommenderar Epson TW6700 för mina ändamål. :-) Blir inte klok på detta, olika svar beroende på vem man frågor.

 

Fattar inte hur alla kan tycka så olika.

En anledning är ju att du frågar olika företag efter en produkt som inte riktigt existerar i prisklassen du vill betala. Företagen vill förstås sälja och då föreslår de produkterna som är minst dåliga, efter sina erfarenheter. Sen att Projectorshop24 inte riktigt har koll, är ju en annan sak. En annan anledning är att dina krav så klart kommer att spela in. Kanske blir du nöjd med en TW6700, kanske inte. Men den är inte speciellt bra anpassad till ett mörkt biorum, men den är inte sämre än någon annan maskin i den klassen.

 

De bästa och mest korrekta svaren du kan få på din fråga har du redan fått av mig och de andra duktiga medlemmarna här på minhembio. Like it or not...

 

Ut och titta själv så får du svaret på var dina krav ligger!

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#34

Postad 23 augusti 2017 - 15:54

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

hembiokonsult rekommenderar Epson TW6700 för mina ändamål. :-) Blir inte klok på detta, olika svar beroende på vem man frågor.

Fattar inte hur alla kan tycka så olika.

jag skall kanske rent av bara byta lampa istället på min projektor. :-)

Jag har idag en Panasonic PT AE2000 (dyr på sin tid)

Undrar var man isf köper lampa bäst och billigast

Innan jag tog en paus från projektor så hade jag en Panasonic AE3000. Det var alltså när jag bestämde mig för att skaffa projje igen som jag först köpte en Epson 6700. Min känsla då var, "fan att jag krängde bort Pannan så billigt, skulle ha låtit den ligga på en hylla ifall suget kom tillbaka"! :)
Nu vet jag inget om skillnaden mellan AE3000 och 2000 så jag kan inte uttala mig om det. Men till ett biorum hade jag ialla fall valt AE3000 över 6700. Panasonicen var inte jättebra på nåt, eller jo på placeringsmöjligheterna, bra zoom och lensshift. Men den var rätt bra på allt och hade en ljusstyrka passande för mindre dukar eller mörka rum. Men nu är det ju längesen, kan hända att jag tyckt Panasonicen såg trött och livlös ut bredvid Epson 6700 oxå. ;)

Redigerat av mattiask, 23 augusti 2017 - 15:58.


#35

Postad 23 augusti 2017 - 16:56

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 2
Jag sålde nyligen en JVC X35 för 11000. Får du tag på en runt det priset så rekommenderas den varmt.

#36

Postad 23 augusti 2017 - 17:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

@kotten33 var bor du någonstans? Du kan ju få tips på demo i "närheten" kanske :)  



#37

Postad 23 augusti 2017 - 19:18

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

@kotten33 var bor du någonstans? Du kan ju få tips på demo i "närheten" kanske :)  

 

Linköping


Innan jag tog en paus från projektor så hade jag en Panasonic AE3000. Det var alltså när jag bestämde mig för att skaffa projje igen som jag först köpte en Epson 6700. Min känsla då var, "fan att jag krängde bort Pannan så billigt, skulle ha låtit den ligga på en hylla ifall suget kom tillbaka"! :)
Nu vet jag inget om skillnaden mellan AE3000 och 2000 så jag kan inte uttala mig om det. Men till ett biorum hade jag ialla fall valt AE3000 över 6700. Panasonicen var inte jättebra på nåt, eller jo på placeringsmöjligheterna, bra zoom och lensshift. Men den var rätt bra på allt och hade en ljusstyrka passande för mindre dukar eller mörka rum. Men nu är det ju längesen, kan hända att jag tyckt Panasonicen såg trött och livlös ut bredvid Epson 6700 oxå. ;)

 

som sagt, skall kanske köpa  ny lampa bara och invänta något bra begagnat objekt



#38

Postad 29 augusti 2017 - 13:16

Mattison
  • Mattison
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Själv kör jag en Sim2 D80 sen 8 år tillbaka i ett vardagsrum och den håller verkligen måttet ännu😀

Redigerat av Mattison, 29 augusti 2017 - 13:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.