Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Utbyggnad för Biorum med Golfsimulator.

16 svar till detta ämne Golfsimulator
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 september 2017 - 08:52

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Kommer att bygga ut för ett biorum på 4x6m höjden på taket blir ca 3m.

 

Vad rekommenderar ni för Projektor för Film samt tv-spel och så klart Golfsimulator?

 

resultatet kommer att bli något i stil med bilden jag bifogar.

 

Budgeten är kring 70k för Projektor,duk,förstärkare,kablar,högtalare.

 

Kollat in högtalare som Klipsch RP-280F. Hellre ett par rejäla frontar o center att bygga vidare på än ett halvdant 5.1 lr liknande.

 

och projektor Acer 4k H7850.

 

Men jag är helt ny här vad gäller projektor.

 

Hur högt kan man sätta projektorn och luta den? (Tar ju lite plats när man svingar och vill inte skugga eller skada den) ;)

 

Tänkte en heltäckande duk som är gjord för golf. Sedan någon eldriven för film, Hur många tum vill man ha för film? Samt vilken höjd?

 

Verkar det rörigt så rätta mig gärna.

 

Mvh Robin

Bifogad fil(er)



#2

Postad 13 september 2017 - 09:27

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Jag skulle nog optimerat rummet för film, dvs en riktigt filmprojektor typ epson 9300, jvc X5000 begagnad eller ny sony hw65 om du kommer ha ett mörkt rum och sedan köpa till ett hemmakit för golf, typ https://www.golfsimu...ulator-combo-3/

Dvs du slår på sidan av duken. Detta borde klara din budget.

Projektor 25-30k

Duk 10k (runt 120" kanske...)

20k på ljud.

10k på golfsimulatorn

Blev lite sugen själv nu faktiskt, men har nog inte plats. :)

 

Projektorn monterar man alltid rakt, sen finns många modeller som kan flytta bilden med lens shift, epson brukar ha en rejäl sådan. Typ dubbla bildhöjden.


Redigerat av Karamasha, 13 september 2017 - 09:28.


#3

Postad 13 september 2017 - 10:39

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Golfsim. Hårdvara: Skytrack - R-Motion.

Mjukvara: "The Golf Club" 4k upplösning tror att den finns bundlad med någon av ovanstående.

Akustiskt transparent duk/väv      http://www.carlofet....t-screens.html/

Finns liknande duk på närmre håll (och betydligt billigare).

Optoma har också en (nästan) 4K projje för vettiga pengar.



#4

Postad 13 september 2017 - 10:44

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag skulle nog optimerat rummet för film, dvs en riktigt filmprojektor typ epson 9300, jvc X5000 begagnad eller ny sony hw65 om du kommer ha ett mörkt rum och sedan köpa till ett hemmakit för golf, typ https://www.golfsimu...ulator-combo-3/

Dvs du slår på sidan av duken. Detta borde klara din budget.

Projektor 25-30k

Duk 10k (runt 120" kanske...)

20k på ljud.

10k på golfsimulatorn

Blev lite sugen själv nu faktiskt, men har nog inte plats. :)

 

Projektorn monterar man alltid rakt, sen finns många modeller som kan flytta bilden med lens shift, epson brukar ha en rejäl sådan. Typ dubbla bildhöjden.

 

 

 

Tack för svar, Har haft en Optishot nyligen som jag sålt, Den är rolig men den behöver för mycket inställningar och är enbart med ir så du behöver ha reflex tejp på en del klubbor beroende på hur blanka dom är. Men den stämmer bra överens med hur bladet är vid impact, så den är till god hjälp vid träning av att komma inifrån eller utifrån m.m men har 0 att göra med bollflykt m.m  en hel del experimenterande med rätt lampor också. men för priset är den bra.

 

En tanke är att köpt en riktig för film som du säger, och haft en annan från sidan så man slår åt ett annat håll eller något. 



#5

Postad 13 september 2017 - 10:49

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Golfsim. Hårdvara: Skytrack - R-Motion.

Mjukvara: "The Golf Club" 4k upplösning tror att den finns bundlad med någon av ovanstående.

Akustiskt transparent duk/väv      http://www.carlofet....t-screens.html/

Finns liknande duk på närmre håll (och betydligt billigare).

Optoma har också en (nästan) 4K projje för vettiga pengar.

Ja precis, skytrak verkar ha ett vettigt pris som skall visa ganska verkliga värden.

 

Frågan är med projektor placering, där har ja verkligen kört fast..

 

Är 196cm lång, så jag täcker bilden ganska lätt tror jag, kan man ha projektor från sidan lite? Skaffa en short throw projektor som står på golvet inbyggd i låda? 

 

tack för svaret



#6

Postad 13 september 2017 - 10:52

mattiask
  • mattiask
  • Veteran

  • 1 830 inlägg
  • 0

Kollat in högtalare som Klipsch RP-280F. Hellre ett par rejäla frontar o center att bygga vidare på än ett halvdant 5.1 lr liknande.


Vill bara kommentera just detta. Att gå på stativare och en eller två aktiva subwoofers blir inte på något sätt mer "halvdant" än att köra ett par stora golvare utan sub. Jag hade alla dagar i veckan hellre köpt RP-150/160 tillsammans med tex två R-110SW. Det kommer spela skjortan av ett par RP-280! :D
I dagsläget enligt prisjakt landar mitt alternativ på samma pengar, enkelt val! ;)

#7

Postad 13 september 2017 - 10:59

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Vill bara kommentera just detta. Att gå på stativare och en eller två aktiva subwoofers blir inte på något sätt mer "halvdant" än att köra ett par stora golvare utan sub. Jag hade alla dagar i veckan hellre köpt RP-150/160 tillsammans med tex två R-110SW. Det kommer spela skjortan av ett par RP-280! :D
I dagsläget enligt prisjakt landar mitt alternativ på samma pengar, enkelt val! ;)

Tack för info! 

 

Närmaste butik verkar vara BRL här, (Trollhättan) så får kolla där! 

 

Skillnad mellan att ha 1 eller 2 Subbar? Av ren nyfikenhet



#8

Postad 13 september 2017 - 12:40

Morgan T
  • Morgan T
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Ja precis, skytrak verkar ha ett vettigt pris som skall visa ganska verkliga värden.

 

Frågan är med projektor placering, där har ja verkligen kört fast..

 

Är 196cm lång, så jag täcker bilden ganska lätt tror jag, kan man ha projektor från sidan lite? Skaffa en short throw projektor som står på golvet inbyggd i låda? 

 

tack för svaret

 

Om du googlar runt lite, "golfsim" "bilder" - hittar du varianten med projektorn inbyggd i en liten sluttande låda framför utslagsplats.Kanske en lösning som passar. Transparent plexiglas framför linsen/lådan så klart.Viktigt med ventilation......kablar "gömmer" du under "gräsmattan".

Tänk på avstånd mellan väv och väggen bakom samt att den inte hänger för "uppspänd" så klart.


Redigerat av Morgan T, 13 september 2017 - 12:41.


#9

Postad 13 september 2017 - 14:51

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Vill bara kommentera just detta. Att gå på stativare och en eller två aktiva subwoofers blir inte på något sätt mer "halvdant" än att köra ett par stora golvare utan sub. Jag hade alla dagar i veckan hellre köpt RP-150/160 tillsammans med tex två R-110SW. Det kommer spela skjortan av ett par RP-280! :D
I dagsläget enligt prisjakt landar mitt alternativ på samma pengar, enkelt val! ;)

Eller varför inte ännu hellre, om man nu vill go all in, bygga en baffelvägg och sätta tre identiska frontar avsedda för ändamålet!? Helst då med en ljudtransparent duk så får man dessutom ljudet där det ska vara...i bilden.

 

PS. Golvhögtalare och stativare kräver som regel lite mer av placeringen och gör sig allra bäst som Hifi-högtalare i rum för detta. I biorum finns det högtalare som oftast passar bättre för just detta.

 

PS2. Mitt svar är inte riktat mot dig, mattiasask, ville mest bara följa upp ditt svar(som det i sig inte är något fel på, då jag håller med om det du skriver)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#10

Postad 13 september 2017 - 17:19

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Eller varför inte ännu hellre, om man nu vill go all in, bygga en baffelvägg och sätta tre identiska frontar avsedda för ändamålet!? Helst då med en ljudtransparent duk så får man dessutom ljudet där det ska vara...i bilden.

 

PS. Golvhögtalare och stativare kräver som regel lite mer av placeringen och gör sig allra bäst som Hifi-högtalare i rum för detta. I biorum finns det högtalare som oftast passar bättre för just detta.

 

PS2. Mitt svar är inte riktat mot dig, mattiasask, ville mest bara följa upp ditt svar(som det i sig inte är något fel på, då jag håller med om det du skriver)

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Det kan jag absolut göra, kräver det någon uträkning med volymer och liknande? eller är det bara att måttanpassa efter högtalarens storlek? Springer det inte iväg väldigt fort i pris på dom där dukarna som släpper igenom ljud?

 

Rekommendationer på någon inbyggd högtalarserie?

 

//Robin


Om du googlar runt lite, "golfsim" "bilder" - hittar du varianten med projektorn inbyggd i en liten sluttande låda framför utslagsplats.Kanske en lösning som passar. Transparent plexiglas framför linsen/lådan så klart.Viktigt med ventilation......kablar "gömmer" du under "gräsmattan".

Tänk på avstånd mellan väv och väggen bakom samt att den inte hänger för "uppspänd" så klart.

Ja men precis dom har man ju sett, först tänkte jag mig en projektor till allt men verkar som att det blir bäst med 2 st. 

 

//Robin



#11

Postad 13 september 2017 - 17:52

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0

Det kan jag absolut göra, kräver det någon uträkning med volymer och liknande? eller är det bara att måttanpassa efter högtalarens storlek? Springer det inte iväg väldigt fort i pris på dom där dukarna som släpper igenom ljud?

 

Rekommendationer på någon inbyggd högtalarserie?

 

//Robin

Det behöver nödvändigtvis inte vara infällnadshögtalare. Du kan ställa fristående högtalare i en baffelvägg. Det är dock en fördel om de uppfyller vissa kriterier för att vara lämpliga för det. Tex att de helst inte ska vara för djupa(men beror så klart på hur mycket man är villig att ta bort av rummets djup) spridning, sluten låda etc. Många tillverkare har den typen av högtalare tex JBL, Procella, Jamo mfl. Även Klipsch har högtalare som är gjorda för ändamålet, deras THX serier, men de är lite djupare så kräver att du offrar mer djup av rummet. Vill man hellre fälla in infällnadshögtalare så anpassar man väggen efter detta och då bygger man lådor inne i väggen utefter vilka högtalare man väljer, eller väljer en infällnadshögtalare med färdigt kabinett. Det är ett omfattade ämne, så svårt att gå igenom allt så här på ett forum. I din sits så hade jag konsulterat någon som jobbar med detta eller en kunnig ÅF då risken att det inte blir så bra som det kan bli är stor om du saknar grundkunskap.

 

Gällande ljudtransparent duk så jo, de är absolut dyrare än solida dukar om de ska vara bra. Men det var du som pratade om att go all in... B)

 

/Marcus


Redigerat av Marcus_TheRock, 13 september 2017 - 17:53.


#12

Postad 13 september 2017 - 18:13

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Det behöver nödvändigtvis inte vara infällnadshögtalare. Du kan ställa fristående högtalare i en baffelvägg. Det är dock en fördel om de uppfyller vissa kriterier för att vara lämpliga för det. Tex att de helst inte ska vara för djupa(men beror så klart på hur mycket man är villig att ta bort av rummets djup) spridning, sluten låda etc. Många tillverkare har den typen av högtalare tex JBL, Procella, Jamo mfl. Även Klipsch har högtalare som är gjorda för ändamålet, deras THX serier, men de är lite djupare så kräver att du offrar mer djup av rummet. Vill man hellre fälla in infällnadshögtalare så anpassar man väggen efter detta och då bygger man lådor inne i väggen utefter vilka högtalare man väljer, eller väljer en infällnadshögtalare med färdigt kabinett. Det är ett omfattade ämne, så svårt att gå igenom allt så här på ett forum. I din sits så hade jag konsulterat någon som jobbar med detta eller en kunnig ÅF då risken att det inte blir så bra som det kan bli är stor om du saknar grundkunskap.

 

Gällande ljudtransparent duk så jo, de är absolut dyrare än solida dukar om de ska vara bra. Men det var du som pratade om att go all in... B)

 

/Marcus

Ne fan ja har inte sagt all in haha då hade den budjeten fått gångras med 10 :F

 

Men tack för infon om baffelvägg

  :)



#13

Postad 13 september 2017 - 21:04

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ett tips är att spendera mest av din budget på de prylar som styr konstruktionen av bygget och som ska vara kvar länge. Tex duken och högtalarna.

Projektor, förstärkare och källor är enkla och snabba att byta/uppgradera framöver om du så önskar.

Även akustiken bör du lära dig mer om(eller ta hjälp) för inget ljudsystem låter bra om akustiken falerar. Glöm inte heller bra ventilation.

Lycka till!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#14

Postad 14 september 2017 - 18:06

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ett tips är att spendera mest av din budget på de prylar som styr konstruktionen av bygget och som ska vara kvar länge. Tex duken och högtalarna.

Projektor, förstärkare och källor är enkla och snabba att byta/uppgradera framöver om du så önskar.

Även akustiken bör du lära dig mer om(eller ta hjälp) för inget ljudsystem låter bra om akustiken falerar. Glöm inte heller bra ventilation.

Lycka till!

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

 

 

Tack så mycket, jobbar med lite olika akustik firmor så där skall jag ta hjälp. 

 

 

Jag kommer att ha en film duk med eldrift. finns det någon ni kan tipsa om? Vill man ha 100" eller 120" sitter på 4-5m håll. Speciell duk för 4k?


Redigerat av Unregisteredabb1ec0f, 14 september 2017 - 18:11.


#15

Postad 15 september 2017 - 07:47

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Sikta på ramspänd duk när du bygger dedikerad bio. Både bättre och billigare(om det ska vara bra). Då kan du lättare placera högtalarna över duken också, vilket ger ett bättre resultat, om du nu väljer bort ljudtransparent.

Men, som jag tidigare skrev, konsultera med någon som har byggt bios tidigare så slipper du göra alla "nybörjarfel".

/Marcus

#16

Postad 15 september 2017 - 07:53

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ang storleken på bilden så sätter man den när man planerar/ritar frontväggen och då måste man ta hänsyn till ett gäng olika faktorer såsom rummets takhöjd, antal rader sitplatser, val av högtalare, dukens typ och proportioner, projektorvalet samt budget. Därför omöjligt att svara åt dig med de fakta som finns. Oftast vill man ju ha så stor bild som möjligt men måste ta hänsyn till alla dessa faktorer.

/Marcus

#17

Postad 15 september 2017 - 17:28

Unregisteredabb1ec0f
  • Unregisteredabb1ec0f
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ang storleken på bilden så sätter man den när man planerar/ritar frontväggen och då måste man ta hänsyn till ett gäng olika faktorer såsom rummets takhöjd, antal rader sitplatser, val av högtalare, dukens typ och proportioner, projektorvalet samt budget. Därför omöjligt att svara åt dig med de fakta som finns. Oftast vill man ju ha så stor bild som möjligt men måste ta hänsyn till alla dessa faktorer.

/Marcus

Tack så mycket, Kan duk köpas begagnat eller skall man alltid sikta på nytt där? Så t ex centern är bra att placera uppe över bilden? 

 

Senaste tanken har varit just ramspänd, och ha en duk som är för golfsimulatorn som täcker hela väggen sedan så det även skyddar bioduk, högtalare m.m. (en som jag sätter upp då det skall nyttjas ihop med en short throw projektor kanske)

 

Då detta sätts igång efter årsskiftet så lägger jag allt på bio och kör på golfbiten till nästa höst.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.