Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DALI Concept 10, Cerwin-Vega med silkesvantar?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2004 - 22:36

Unregisteredef3dcc08
  • Unregisteredef3dcc08
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Ur Hi-Fi klubbens produktkatalog 2005, "We do not come in peace"

Dali Concept 10 golvhögtalare
Topmodellen i Concept-serien är en Cerwin-Vega med silkesvantar. Concept 10 kan spela öronbedövande högt och med två 10-tums bas element så finns det tryck så det räcker. Men det är ju inte alltid man vill spela hårdrock eller techno med full volym. Det är då Concept visar sina största talanger. Concept 10 har faktiskt känsla för de små detlajerna i musiken. Medan Cerwin-Vega har lagt ned mycket möda på dunder och brak så är Concept 10 mer nyanserad och är bättre på att få fram de minsta detaljerna och nyanserna i musiken. Det gör att Concept 10 är en allroundhögtalare med seriösa partytalanger!

Frekvensomfång (-3db) -> 35-25 000Hz
Element -> 1"/6,5"/2x10"
Impedans/Känslighet -> 6ohm/91dB
Färger -> Körsbär/Ljus Ek


Concept 8, inte Concept 10 på bild
Postad bildPostad bild



Undrar om dett a kan vara något för mig som är en riktig allätare när det gäller musik, och dessutom gillar att dra på högt om det behövs..egentligen behöver jag ett par cerwin hmma samt några högtalare i 50.000 klassen bredvid.. jaja budgeten hänger inte med. Sålänge får man kompromissa med blandhögtalare =) Får väl provlyssna när de kommer till butiken eller nått verkar vara intressanta.

Redigerat av Unregisteredef3dcc08, 17 september 2004 - 15:05.


#2

Postad 17 september 2004 - 19:51

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Ja, detta verkar väldigt intressant. Har själv gått och funderat på att uppgradera för jag vill kunna spela högre, men vill inte ha bjässarna CV så har kollat in klipsch istället men dom kostar en hel del... :D

Där är en sak jag inte fattar...
Mina 5005 har en Känslighet på 91,5 dB (4ohm)
Medans Concept 10 har 91 db (6 ohm )

Hur kommer det sig då att Concept kan spela högre?

Redigerat av Crille99, 17 september 2004 - 19:54.


#3

Postad 17 september 2004 - 19:58

Unregistered685983cc
  • Unregistered685983cc
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
effekttåligheten är en viktig faktor att räkna med när det gäller att spela högt. En högtalare som tål mer effekt har ju potensialen att spela högre än en annan som tål lägre även om de har likvärdig verkningsgrad. Nu vet jag inte vilken av högtalarna som tål mest effekt men jag antar att concept 10 pallar mer.

#4

Postad 29 november 2004 - 11:16

nygren
  • nygren
  • Lärjunge

  • 390 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som varit och lyssnat på concept-10? Skulle vara mycket kul att höra vad ni tycker om dom. Själv bor jag lite för långt från HiFi–Klubben.

Mvh
Nygren

#5

Postad 27 december 2004 - 22:09

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Hej

Är det någon som varit och lyssnat på concept-10? Skulle vara mycket kul att höra vad ni tycker om dom. Själv bor jag lite för långt från HiFi–Klubben.

Mvh
Nygren

Hej Nygren och andra!

Jag tycker personligen att Concept 10 spelar bättre än CVCLSC15, men det är ju en smaksak. De har inte lika fet bas som CV men de har en betydligt bättre upplösning. Jag kan dra på riktigt ordentligt med Concept 10 i min butik utan att det låter ansträngt. De har Dalis musikalitet och det räcker långt!

Synd att du inte har möjlighet att lyssna, det är naturligtvis det bästa!

Mvh Mathias
Hi-Fi Klubben Linköping

#6

Postad 28 december 2004 - 11:15

Erik P
  • Erik P
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Mathias.B -> Jag sitter i liknande sits, men har istället siktat in mig på concept 8. Jag lyssnar mest på musik i 2-kanal (mkt rock o dyl, ad/dc, metallica osv) men vill ha ett hemmabiosystem när jag ändå handlar. Har funderat på antingen NAD 743 eller 753 samt resten concept-talare till hemmabion (1:or & center).

Jag bor i en 2:a och är inte nån audiofil, men njuter av välljud. Tål inte billigt ljud i onoff och liknande sortiment.

Ber samtidigt om ursäkt till trådskaparen om lite OT, men det är iaf närbesläktat och informationen kan ju vara intressant att ha i samma tråd.

#7

Postad 28 december 2004 - 21:25

Unregisteredc7194d09
  • Unregisteredc7194d09
  • Lärjunge

  • 485 inlägg
  • 0

Mathias.B -> Jag sitter i liknande sits, men har istället siktat in mig på concept 8. Jag lyssnar mest på musik i 2-kanal (mkt rock o dyl, ad/dc, metallica osv) men vill ha ett hemmabiosystem när jag ändå handlar. Har funderat på antingen NAD 743 eller 753 samt resten concept-talare till hemmabion (1:or & center).

Jag bor i en 2:a och är inte nån audiofil, men njuter av välljud. Tål inte billigt ljud i onoff och liknande sortiment.

Ber samtidigt om ursäkt till trådskaparen om lite OT, men det är iaf närbesläktat och informationen kan ju vara intressant att ha i samma tråd.

Erik P:

Att njuta av välljud är inte det att vara audiofil? ;)

Jag tycker du har funnit en lösning som kommer passa dig bra! Till Concept 8 skulle jag rekommendera T753 framför T743, du får bättre upplösning och pondus i T753! Förstärkaren låter riktigt bra till stereo och med ett komplett Concept-paket (8, 1 och center) så får du också bra hemmabiosystem!

Kika in i en av våra butiker om du har möjlighet så kan du få lyssna för att få bekräftat att det är paketet för dig!

Mvh Mathias

#8

Postad 29 december 2004 - 17:05

Erik P
  • Erik P
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Mathias.B -> Jag sitter i liknande sits, men har istället siktat in mig på concept 8. Jag lyssnar mest på musik i 2-kanal (mkt rock o dyl, ad/dc, metallica osv) men vill ha ett hemmabiosystem när jag ändå handlar. Har funderat på antingen NAD 743 eller 753 samt resten concept-talare till hemmabion (1:or & center).

Jag bor i en 2:a och är inte nån audiofil, men njuter av välljud. Tål inte billigt ljud i onoff och liknande sortiment.

Ber samtidigt om ursäkt till trådskaparen om lite OT, men det är iaf närbesläktat och informationen kan ju vara intressant att ha i samma tråd.

Erik P:

Att njuta av välljud är inte det att vara audiofil? ;)

Jag tycker du har funnit en lösning som kommer passa dig bra! Till Concept 8 skulle jag rekommendera T753 framför T743, du får bättre upplösning och pondus i T753! Förstärkaren låter riktigt bra till stereo och med ett komplett Concept-paket (8, 1 och center) så får du också bra hemmabiosystem!

Kika in i en av våra butiker om du har möjlighet så kan du få lyssna för att få bekräftat att det är paketet för dig!

Mvh Mathias

Jo, det är klart, när du lägger upp det så... :D

JAG har faktiskt varit inne och lyssnat på concept8 och komplett surr-system, fast då med 743, inte 753. Det lät riktigt bra och jag har väl i princip bestämt mig.

Hotet är Infinity Beta 50 med H/K 330.

En jämförelse mellan dessa vore intressant, om du lyssnat på Beta 50:na, även om det kanske blir lite partiskt.. ;)

Jag upplevde basen "bättre" i concept 8 än i beta 50. 8:orna levererade mer än 50:na. Detta trots att 8:orna stod i en stor lokal och 50:orna i ett mindre( dock mer möblerat med talare mm) lyssningsrum. Upplevelsen var mer postitiv genom hela lyssningen på 8:orna än 50:orna. :unsure:

Dock gör den ganska stora prisskillnaden att jag ändå överväger Infinity & H/K-alternativet. Hjälp... <_<

#9

Postad 20 april 2005 - 14:03

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Införskaffade mina Concept 10 igår, och de har stått på i snart ett dygn, så jag har ett tag kvar på inspelandet men jag kan ge ett första intryck. Men vet först att jag sitter med en sketen SONY STR-DE695 som drivmedel, denna lär knappst locka ut den maximala kapasiteten ur dessa bjässar.

Jag har provat all möjlig musik, från Prodigy, via Eminem, förbi lite Eurotechno och till Norah Jones. Högtalarna har en tendens att spela ganska ljust. När kärringen skriker i Prodigys - Smack my bitch up så skär det lite i öronen. Kan tänka mig att det här bekymmret går bort efter ordentlig inspelning, men är värt att nämnas.
Annars klarar den av all musik jäkligt bra. Basen är grym, och de ger min 12" sub möjligheten att koncentrera sig på de sista 15Hz ner till 20Hz. Men även utan sub är det underbart tryck.
Samtidigt måste jag säga att tillfället då jag blev som mest imponerad var när jag drog på Norah Jones - Sunrise. Vilket liv ljudet fick. Kändes som om man var i musiken. Jag grät nästan av njutning. Helt underbart.
Sattsa på dessa högtalare om du har pengarna till dem. Du kommer knappast bli besviken. Kom bara ihåg att ha pengar kvar till en passande förstärkare. De är förvisso lättdrivna och kan köras av det mesta, men det krävs lite mer för att suga ut det sista lilla som de här lådorna presterar.

/Ash

#10

Postad 20 april 2005 - 15:38

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

  • 2 160 inlägg
  • 0
Sony är väl rätt ljusa i klangen överlag så du kanske skulle satsa på en annan receiver (?) för att dessutom få ut kapacitet som finns i dina Dali!

MVH
Marcus

#11

Postad 20 april 2005 - 17:06

Unregistered1032
  • Unregistered1032
  • Lärjunge

  • 388 inlägg
  • 0
Som sagt så sitter jag på en sketen Sony. Ska köpa nytt så fort budget tillåter, men kände att högtalarna var högre prio, då mina gamla var hemmabyggen från 1995.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.