Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVS Ultra center vs. XTZ M6 Center - Det blev Arendal 1723 S Monitor + Cent

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 januari 2021 - 10:01

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hej på er,
Jag funderar på att byta ut mina högtalare (L-C-R) mest för att jag vill uppleva lite nytt.
Jag har nu Linn Majik 109 (front) och Linn Majik 112 (center)

Jag vill också gärna ha likadan högtalare som ger ett uniformt utseende, alla liggandes i horisontalt läge.

De jag först funderade på är XTZ M6 front- och centerhögtalare som i princip är likadana till utseendet.

Men, sedan kollar jag runt lite och funderar på om det inte också skulle gå bra att köpa tre stycken SVS Ultra Centerhögtalare och använda dessa till L-C-R.


Fråga 1, är det någon som upplevt både SVS Ultra Center och M6 center och i sådana fall vilken högtalare skulle du rekommendera och varför?

Fråga 2, skulle det fungera att använda tre stycken SVS Ultra Center som L-C-R?

Fråga 3, Om fråga 2 är ja, vilken uppsättning högtalare enligt ovan skulle du rekommendera?

Bonusfråga: Arendal 1723 S Monitor, verkar vara en stark kandidat, någon som har erfarenhet av dessa?


Min förutsättning är:
Vardagsrum med högtalare placerade 42 centimeter ut från väggen, mätt från baksidan av centerhögtalaren. Alla högtalare står på sonic design dämpkuddar.
Se bild.

Bifogad fil(er)


Redigerat av arcspin, 01 februari 2021 - 10:11.


#2

Postad 30 januari 2021 - 10:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Tips: kolla även Arendal.

#3

Postad 30 januari 2021 - 12:45

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tips: kolla även Arendal.

Stort tack för det och där hittar jag en högtalare som som skulle passa mig mycket bra.

1723 S Monitor

 

Är det någon som har erfarenheter av  Arendal1723 S Monitor?



#4

Postad 30 januari 2021 - 12:58

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Stort tack för det och där hittar jag en högtalare som som skulle passa mig mycket bra.
1723 S Monitor
 
Är det någon som har erfarenheter av  Arendal1723 S Monitor?

Ja! 😊 Jag kör dem som LCR och det är ett rejält kliv upp från mina tidigare XTZ 99.26/99.25. De är betydligt större också. Hade inte fått in den större 1723–serien trots dedikerat biorum på 25 m2. Dessa är hyfsat lättmöblerade. Antar att du till skillnad från mig vill ha även FL & FR liggande? Bör kunna fungera. Kolla med Arendal support. De är suveräna!

#5

Postad 30 januari 2021 - 14:01

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

finns de några specs på dessa arendal 1723, googlat men svårt o hitta, tänker på känslighet osv..

 

kräver de stor effekt?


Redigerat av hundrakg, 30 januari 2021 - 14:02.


#6

Postad 30 januari 2021 - 14:09

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag gjorde ett excell-ark med lite uppgifter enligt nedan.

 

https://photos.app.g...4bXHdxMm9ZKPGr9



#7

Postad 30 januari 2021 - 14:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

oki, gött, så de är så pass trögdrivna, då behöver de väl i alla fall 130-140 riktiga watt för att låta



#8

Postad 30 januari 2021 - 17:55

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Huvudet på spiken, hundrakg. Jag letar f n flerkanalslutsteg. Har ett gammalt Rotel RMB-1075 på 5x120W som ska ersättas då en kanal lagt av (yes, har öppnat o bytt säkring samt några svullna kodningar utan att det hjälpt). Har kört detta biampat till FL/FR men bytte nyligen till ”single amp” och kopplade istället in centern också. Resultat: c lät bättre än när receivern drev den men höger o vänster högtalare lät aningen mindre spelglada på mina BD-konserter. Dock svårt hitta något vettigt steg utan att det ska kosta en halv förmögenhet.

#9

Postad 30 januari 2021 - 23:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

finns de några specs på dessa arendal 1723, googlat men svårt o hitta, tänker på känslighet osv..

kräver de stor effekt?

Deras hemsida har all info inkl grafer etc. :)

#10

Postad 31 januari 2021 - 06:58

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Ok, jag är fortfarande inne på Arendal 1723 S Monitor.

När jag sitter och funderar i soffan och ser min systemuppbyggnad så fick jag en idé.

 

Jag kan faktiskt placera all 1723 S S Monitor högtalare vertikalt om jag tar bort den svart bänken där nuvarande högtalare nu är placerade på, se bild från första postningen.

 

Placera vänster och höger 1723 S Monitor högtalarna vertikalt (med Sonic design dämpfötter) på var sin SVS SB-2000 subwofer och centerhögtalaren också den vertikalt (med dämpfötter) mellan HTPC och Receiver som jag kan flytta isär så att centerhögtalaren får plats.

 

Har ni någon erfarenhet av att placera en högtalare på en subbas?

 

Jag googlade lite och det verkar inte vara några problem, speciellt inte om det är dämpande materiel emellan sub och högtalare.

 

https://www.audiosci...ubwoofers.4903/

 

 

(Jag kan inte placera mina sub-basar på andra ställen är framme under duken, det finns helt enkelt inte plats för dessa någon annanstans i rummet. Därav min placering. Jag har mätt med REW och provat att placera en av subbarna på lite olika ställen i rummet utan några större skillnader i mätvärden. Rummet är en öppen planlösning, ingen vägg, till vänster i bilden i första postningen)



#11

Postad 31 januari 2021 - 07:20

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Det kan bli ruskigt bra. Kolla bara att du får diskanterna någorlunda i öronhöjd när du sitter i soffan. Annars tror jag den liggande varianten kan fungera fint också. Då kan du vinkla högtalarna med olika dämpkuddar om det skulle behövas.

#12

Postad 31 januari 2021 - 07:25

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag ser att det finns fler morgonpigga forumiter :)

Japp, jag ska ta och ringa Arendal på måndag, de har en svenskt telefonnummer som man kan ringa till och då prata placering av högtalare.

 

Ha en bra söndag!


Redigerat av arcspin, 31 januari 2021 - 07:25.


#13

Postad 01 februari 2021 - 10:21

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hej,

Nu har jag pratat med Arendal och även lagt en beställning på 1 par 1723 S Monitor och 1 stycke 1723 S Center alla i ”black satin”.

Han sa att det går bra att lägga fronthögtalarna horisontellt men att jag behöver vinkla dessa så att det är samma avstånd från respektive 6,5” högtalarmembran till lyssnarpositionen.

Annars så tyckte han att det också går mycket bra att ha alla högtalare vertikalt.


Förhoppningsvis så anländer högtalarna lagom till helgen…

#14

Postad 01 februari 2021 - 10:41

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Grattis! Jag är grymt nöjd med mina diton. Lade en bild i galleriet. Har lite mer fixande kvar i bion innan allt är på plats. Tipset är att testa att plugga igen båda portarna i högtalarna. Därmed stör man subbarna mindre under delningsfrekvensen. Det är i vart fall min upplevelse. Tycker också dynamiken ökar en aning.

#15

Postad 01 februari 2021 - 11:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Grattis!
Vi startar nedräkningen till du startar funderingar att köpa subbarna i samma serie :)

#16

Postad 01 februari 2021 - 12:39

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hehe, så subbarna är bra de med!?
Får väl kolla in de med....så småningom om.

Japp, jag ska plugga portarna för en tightare bas.
Högtalarna kommer att vara cirka 20 centimeter från väggen så att de får lite luft omkring sig.

Sedan ska jag placera de på IsoAcoustics Aperta 300 för dämpning och så att de kommer upp i rätt höjd.

Det är planen.

#17

Postad 01 februari 2021 - 13:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Subbarna är väl det dom blitt mest kända för. Btw så är det flera som kör full Arendal som använder subbarna som stativ till monitorerna så det skal fungera helt fint.



#18

Postad 01 februari 2021 - 14:04

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Bra att få det bekräftat.
Jag har inte riktigt bestämt mig hur jag kommer att orientera högtalarna utan kommer genomföra praktiskt prover när högtalarna anlänt.

Spännande tider...

#19

Postad 01 februari 2021 - 18:34

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 1

Subbarna är väl det dom blitt mest kända för. Btw så är det flera som kör full Arendal som använder subbarna som stativ till monitorerna så det skal fungera helt fint.


Haha, det är ju du!

Redigerat av Saturnus, 02 februari 2021 - 05:29.


#20

Postad 01 februari 2021 - 19:41

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jag gjorde lite avståndsmätningar med en "mockup" av en 1723 S Monitor och det behöver vara en ganska brutal vinkling av högtalaren för att bägge 6,5" membranen ska ha samma avstånd till lyssningspositionen om fronthögtalaren är placerad horisontellt.

 

 

https://photos.app.g...WA2fYVcHy2FmBF7

 

Ska bli intressant att se hur det blir när högtalarna är på plats.



#21

Postad 01 februari 2021 - 19:43

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Kul med nya saker :)! Hoppas det blir bra

#22

Postad 01 februari 2021 - 20:04

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tjenare,

Jo jäklar, det blev visst Norskt.

Det trodde jag inte när jag började detta men 1723 S Monitorerna ser lovande ut.

 

...Jag har också lagt in en förhandsbokning på en Anthem AVM 70 processor...

https://www.hembiobu...-anthem-avm-70/

 

Det drar snabbt iväg när man börjar...



#23

Postad 01 februari 2021 - 20:29

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 1

Haha, det är ju du Griff!

Haha ja det är det, jag var tvungen att byta namn för jag har råkat använda mitt andra namn i jobbsammanhang så det blev lite dumt att man hittade nörd inlägg om man sökte efter mina jobb-skillz. Nu i efterhand vet jag inte hur bra detta namnet blev (lite väl barnsligt) men men.

 

Jag har iaf en SUB 2 som jag njuter varje dag, riktigt bra tryck, bra detaljer och den tar EQ sjukt bra. Jag hör den ned til 15hz, något som jag inte gör av min dubbelt så dyra Monitor Audio subb så man får absolut en del för pengarna med dessa, även om det är fint att veta att det inte är eliten av allting dom är ju trots allt ganska rimliga i det stora hela, och det finns ju plats för många andra märken som t.ex SVS som ju gräver ändå lite djupare. Jag ser mer på dessa som riktigt bra för pengarna, bra hantverk, skandinavisk design och med bonusen att dom spelar musik sjukt bra!


Redigerat av Demon Slayer, 01 februari 2021 - 20:32.


#24

Postad 02 februari 2021 - 05:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Haha ja det är det, jag var tvungen att byta namn för jag har råkat använda mitt andra namn i jobbsammanhang så det blev lite dumt att man hittade nörd inlägg om man sökte efter mina jobb-skillz. Nu i efterhand vet jag inte hur bra detta namnet blev (lite väl barnsligt) men men.

Inget fel på namnet! Det var ju du som stakade ut vägen mot Arendal för mig, och nu har jag gjort detsamma för arcspin. Kul om märket kan börja växa även i Sverige. Riktigt fina produkter!

#25

Postad 02 februari 2021 - 10:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 1

Ja med så mycket positiva kommentarer jag läst på andra Hi-Fi forum och med det priset så är det ett märke jag skulle valt vid nästa byte, det enda som drar ned för mig idag är att gallrena till dom vita högtalarna inte finns i grått, annars skulle jag nog testat ett par tower här hemma.

 

Blir kul att se vad arcspin tycker.



#26

Postad 05 februari 2021 - 17:17

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Ok, högtalarna har anlänt och jag har labbat lite med placering och orientering.

 

Jag får en känsla av en bättre stereoljudbild om fronthögtalarna står upprätt.

Det är inte tydligt men känslan är så, när frontarna ligger ner och är vinklade korrekt mot lyssningspositionen så är det alltjämt en god stereobild.

Det är svårt att egentligen avgöra om det är en bättre stereoljudbild med högtalarna stående.

Som du märker är jag ambivalent i denna fråga...

 

Om vi bara utgår ifrån vad som ser bäst ut, vilken av dessa tre högtalaruppsättningar skulle du välja?

Den mellersta bilden får du se framför dig att den svarta bänken slutar precis innanför sub-basarna.

 

https://photos.app.g...q9KsxMbmHSmLKHA



#27

Postad 05 februari 2021 - 17:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Det jag tycker ser bäst ut är den i mitten om du hade kunnat få ut L,R åt sidan utenför duken. Om det är exakt dessa 3 så hade jag valt den översta.

 

Men låter dom bra?



#28

Postad 05 februari 2021 - 17:37

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0
Jag har prövat precis som du att lägga och ställa fronthögtalare.
Det har låtit bäst när dom står upp.

Varför kan jag inte svara på.

#29

Postad 05 februari 2021 - 17:45

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Tack för era utlåtanden.

Jo, datorbordet kan inte flyttas så högtalarna måste stå där de står.

 

tomasgbg, har du laseravståndsmätt så att 6,5"  membranen på högtalarna är på samma avstånd till lyssnarpositionen, det är väsentligt för att få en en god ljudbild när högtalarna ligger ner.

 

Jag avvaktar med ett ljudutlåtande tills dessa att jag kalibrerat om systemet....vilket lär bli imorgon

 

//Peter


Redigerat av arcspin, 06 februari 2021 - 06:02.


#30

Postad 05 februari 2021 - 18:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag tycker nummer tre. Grattis till köpet!

#31

Postad 06 februari 2021 - 17:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 1

Ojoj, jag säger då det...

 

Nu har jag måttat in högtalarna med millimeterprecision så att 6,5" membranen är på exakt samma avstånd till lyssningspositionen.

Sedan gjorde jag en 8-punkters Audyssey rumskalibrering och la sedan en begränsning för kalibreringen upp till 500hz för L-C-R högtalarna.

Lade crossovern på 80hz och valde bort "MRC" som brukligt.

 

Sedan satt jag mig, äntligen, ner och lyssnade på några favoritlåtar som jag känner väl till.

Anita Baker - My Everything

Pistol Annies - Hell on Heels

Tracy Chapman - Fast Car

Michael Jackson - Stranger in Moscow

Stevie Wonder - Living for the City

 

Wow, det här är en förbättring på alla plan, stereoseparation, höga, mellan och låga toner, allt är bättre.

Just stereoseparationen, att ljudet nu placeras på fler platser än tidigare var riktigt häftigt att höra.

 

(Kanske inte så konstigt när du tittar på min före och efter bild)

 

https://photos.app.g...JZrct47pDLNwJZ6

 

Det är svårt att i ord beskriva ljud men det är sannerligen en skillnad till det bättre.

Jag tycker ändå att mina Linn Majik 109 spelar bra och är på intet sätt missnöjda med dem men 1723S Monitorerna tar det till en ny och bättre nivå.

 

Sedan valde jag ett par filmer och kollade igenom ett par klipp som jag är väl förtrogen med och jag kunde snabbt konstatera att jag kunde sänka center-högtalaren ett par dB med bibehållen tydlig dialog.

Jag kunde faktiskt också sänka volymen några steg då det är en märkbart bättre tydlighet i ljudet som jag saknat men som nu är mer framträdande.

 

Ska prova denna setup ett tag och sedan funderar jag på att prova att ställa fronthögtalarna på högkant och se om eller vilken skillnad det gör.

Jag tror dock att den inmätta vinklingen på de nu liggande fronthögtalarna gör ljudet väl.

 

 

Kul med nya högtalare!



#32

Postad 06 februari 2021 - 18:27

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 463 inlägg
  • 0
Härligt sammanfattning.
Skönt att det var enbart positiva intryck, låter inte som att du saknar något från de du hade innan :).

#33

Postad 06 februari 2021 - 18:29

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Korrekt, det finns ingenting som Majik 109orna gör bättre.

#34

Postad 06 februari 2021 - 19:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Härlig läsning! Det är maffiga lådor. De får dina subwoofers att se små ut 😅. Är det sex st XTZ EDGE A2-300 man ser? Borde ge bra med kraft.

#35

Postad 06 februari 2021 - 21:27

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Hehe,
Japp, A2-300 för alla högtalare.
Det började med att jag köpte två för front och center och sen insåg jag att alla högtalare borde få ren och fin klass D kraft.
Har faktiskt köpt alla begagnade, cirka 3500 kronor styck.

Jag också vinklat upp högtalarna något med två Sonic design fötter på varandra och på framkanten av högtalaren så det lilla blänk som färgen från högtalarna ger stör inte vid filmtittande.

Funderar dock på att klä in den i sammet för att ta bort det blänket, trots allt.

Redigerat av arcspin, 06 februari 2021 - 21:32.


#36

Postad 07 juli 2021 - 19:53

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 2

@Saturnus
Jag hittar ingen bra Arendal Owners Thread så jag postar här istället.

 

Audioholics har recenserat Arendal 1723 Monitor högtalarna och de får en lysande recension och toppbetyg av dem.

 

https://www.audiohol...ws/arendal-1723

 

Notera att recensionen är på två sidor och när du kommer till slutet på artikeln så får du gå vidare till "Arendal Sound 1723 Monitor THX Loudspeaker Measurements & Conclusion" för att läsa resten av recensionen.


Redigerat av arcspin, 07 juli 2021 - 19:54.


#37

Postad 07 juli 2021 - 22:27

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

@Saturnus
Jag hittar ingen bra Arendal Owners Thread så jag postar här istället.
 
Audioholics har recenserat Arendal 1723 Monitor högtalarna och de får en lysande recension och toppbetyg av dem.
 
https://www.audiohol...ws/arendal-1723
 
Notera att recensionen är på två sidor och när du kommer till slutet på artikeln så får du gå vidare till "Arendal Sound 1723 Monitor THX Loudspeaker Measurements & Conclusion" för att läsa resten av recensionen.

Tackar! Jag läste den och kan bara instämma i omdömet trots att jag liksom du har den ”mindre” varianten 1723S. Recensionen innehåller ett par bra tips om hur mycket toe-in som är lämpligt samt huruvida skumpropparna ska vara i eller ur!

#38

Postad 10 juli 2021 - 05:47

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Jo, det kanske är läge att prova proppa ur skumpluggarna och höra hur det låter men samtidigt skriver han att med pluggarna i så blir det lättare att integrera högtalarna med subwoofers.

Ska du prova att ändra vinkeln på dina högtalare och höra om om diskanten ändras nämnvärt från 0 grader till 15-20 grader vinkling?

 

Det är lite småintressant att läsa kommentarerna efter en sådan recension som i princip inte har något som helst dåligt att skriva om högtalaren och hur kommentarsfältet börjar fyllas med synpunkter på att högtalaren presterar dåligt baserat på en teknisk beskrivning och att det finns andra bättre alternativ.

 

Jag ställde en fråga rörande att jag har mina högtalare horisontalt då jag uppfattade att det i texten stod att högtalarna presterar likvärdigt både i horisontalt som vertikalt läge. I början blev svaren att högtalarna måste vara upprätta annars låter det dåligt men till sist så svarade faktiskt han som skrev artikeln att han gjort tester med MTM högtalare både i horisontalt och vertikalt läge och han kunde inte höra någon skillnad om lyssnare sitter on axis.

Jag förstår naturligtvis att högtalarna presterar bättre i vertikalt läge men det är inte alltid möjligt.

 

Jag har skickat honom ett PM och ställt frågan på nytt om han tycker att 1723 är bättre eller sämre lämpad att ligga horisontal, får se om jag får någon respons från honom. Jag har förstått att det inte är någon ide att försöka styra om ett kommentatorsfält när det fått en annan riktning så ett PM till OP brukar vara det bästa sättet att få ett svar på en specific fråga.


Redigerat av arcspin, 10 juli 2021 - 05:49.


#39

Postad 10 juli 2021 - 09:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Kul att du fått svar direkt av mr Larson himself. Med tanke på att de flesta har centerhögtalaren horisontellt och att Arendals THX-klassade LCR är identiskt bestyckade ska de ju fungera liggande. Annars hade de varit tvungna att arbeta om centerhögtalaren på något sätt. I ditt fall är det enkelt att testa om du hör eller kan mäta någon skillnad.

Jag har inte läst kommentarerna, men antar att det är allt från lovord till kritik mot recensionen. Då Arendal enbart säljs direkt lär flertalet med åsikter inte ha hört högtalarna. När jag läste den tyckte jag det mesta stämmer med mina egna synpunkter. Det är helt enkelt en mycket bra högtalare för priset!

Jag hade en plugg i vardera högtalare, men tog ut den efter att ha läst testet. Tidigare mätte det hos mig bättre med en plugg i (antagligen bättre integration mot SW som du är inne på). Jag har dock dragit ut högtalarna längre från bakvägg sedan jag gjorde mina senaste lyssningstest och mätningar, så kanske behövs numera lite mer bas från högtalarna? Det lät i vart fall subjektivt bättre med pluggarna ur när jag satt och lyssnade för några dagar sedan. Det är som att högtalarna växer ett nummer med pluggarna ur.

Testade även att reducera toe-in till 15 grader men märkte ingen gigantisk skillnad. Behöver testa detta mer. Larson mätte upp en överlag mer linjär kurva vid just 15 grader så jag kör nog vidare på det.

Spelade Vouge från Madonnas Immaculate Collection för första gången på dessa högtalare och förvånades över hur långt in i rummet ljudet sträckte sig. Det lät nästan som att surroundhögtalarna var igång. Hoppas låten är mixad så, men häftigt lät det!

Väntar fortfarande på AVM70 och får väl inte direkt någon information från handlaren heller. Mailar man dem svarar de att ”de inte hört något” om när leverans beräknas. Det är som att de inte tar kontakt med generalagenten på eget initiativ utan sitter lugnt och väntar på info. Klart frustrerande då det nu är semester och man har gott om tid att trixa med ett nytt försteg. Antagligen tar det till augusti, minst…

#40

Postad 11 juli 2021 - 09:23

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Jag kommer antagligen plugga högtalarna igen när det blir dags att integrera med de nya subbarna. Arendal rekommenderar även detta. De skriver att öppna portar introducerar ”phase shift” fasbyte runt portens avstämningsfrekvens, vilket gör SW-integration ”svårare men inte omöjlig”. Tillräckligt övertygande för mig! Larson argumenterar generellt för öppna portar, men det är antagligen utan sub.

Jag eftertittade på Audioholics senaste livesändning med Matthew J Poes och Anthony Grimani om SBIR. Anthony ansåg att det enklaste sättet att få ett bra hembioljud är att utgå från monitorer som rullar av runt 60 Hz, vilket stämmer bra på pluggade 1723S. Detta i ljuset av att Gene i sitt nya referensbygge satsat på gigantiska golvhögtalare och nu har stora utmaningar med frekvensgången. Matthews förslag till lösning är att dela upp de modulära golvarna; sätta diskant/mid-modulen på stativ en bit ut från väggen och de två basmodulerna vid fram- respektive bakvägg. Det vill inte Gene då det inte ser lika imponerande ut 😅.

#41

Postad 11 juli 2021 - 11:08

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Han kan ju dela dom vid 60 och addera subbar i tillägg. ^_^



#42

Postad 11 juli 2021 - 16:23

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Han kan ju dela dom vid 60 och addera subbar i tillägg. ^_^

Haha! Dags att följa sina egna råd för Gene :-)

Redigerat av Saturnus, 11 juli 2021 - 16:23.


#43

Postad 11 juli 2021 - 17:07

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Mycket bra spaning, tack för det.
 
Jag har tänkt se avsnittet om SBIR men inte kommit till det ännu, ska lägga mig i soffan och starta igång avsnittet nu.
Jag tycker de gör riktigt bra avsnitt med förståelig vetenskap bakom deras antaganden, jag lär mig mycket av Audioholics YouTube kanal.
 
 
Jag håller nu på att installera en bättre mörkläggningsanordning för min bakre vägg där jag nu har ett scenmoltontyg som jag får hänga upp och ta ner mellan varven. Nu installerar jag en gardinskena och sedan ska jag köpa svart ljudtransparent tyg som jag kan dra för och dra upp mycket enklare då jag har bakre surroundhögtalare monterade på den väggen.
 
Jag har även installerat ett par till högtalare (Surround vänster och höger) så nu har jag 7.3.6 i vardagsrummet, overkill jag vet, men roligt att få prova sig fram nu när jag har fler kanaler med min AVM 70 att leka med.
Ska uppdatera mitt galleri på Minhembio forumet när det är klart...
 
 
Gott, då låter jag pluggarna sitta i och jag håller med om att Larsons argument riktar sig främst till de utan subwoofers.
 
Jag skrattade gott när jag läste det sista stycket du skrev om att Gene har ett huvudbryderi mellan bra ljud och snyggt framträdande i rummet.
Det är inte bara oss lekmän som har de problemen.
 
 
 
Så här skrev förresten Larson som svar på min fråga om 1723 lämpar sig att ligga horisontellt.
Svaret inger hopp om att jag inte slänger bort prestanda på grund av mina restriktioner i rummet, jag sitter "dead center" mot de invinklade höger och vänsterhögtalarna, det vill säga 0 grader off axis. :) 
 
""
Hello,
Any MTM like the 1723 is more ideally used vertically, but you can use them horizontally and they should be fine so long as they are aimed at the listening position. As was said, you do not want to listen in a far off-axis position using horizontal MTMs, although some are worse than others. The 1723s are actually better than most in this regard, however. Make sure you are within 15 degrees of the on-axis angle, and within 10 degrees would be even better.
 
""


#44

Postad 11 juli 2021 - 17:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Så bra att få det bekräftat! Nu kan du bara njuta och låta Anthems ARC putsa till ljudkurvan om det skulle behövas. Det är alltid intressant att se vilka skavanker man dras med och vad de beror på; något som också diskuteras i klippet om SBIR. En del mindre dippar får man bara acceptera, och troligen är de svåra att höra för ett otränat öra. Det som diskuteras i den tråden du postat i på Audioholics är ju ibland svårt att relatera till. T ex att en högtalare skulle vara dålig för att den pga sin konstruktion spelar 2 dB för högt mellan 2000-5000 Hz vid lyssning direkt on-axis. En enkel justering till 15 grader toe-in löser den saken, men klagar man istället på att delningsfiltret vid 1500 Hz medför en lokal dipp på 1-2 dB. Nä, där övergår diskussionen till en mer akademisk natur.

Jag tyckte du lyckades få igång en riktigt bra diskussion (trots ovan akademiska inslag) där folk med cementerade åsikter började svänga. Den psyko-akustiska faktorn behöver helt enkelt också vägas in.

Fint rum du har! Gillar verkligen dina framsteg med gardiner och skenor. 7.3.6 låter också spännande!

#45

Postad 11 juli 2021 - 23:21

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 681 inlägg
  • 0

Jag läser det som att man ska vinkla upp dom så att dom pekar mot öronen ungefär som jag gjort med min center.



#46

Postad 12 juli 2021 - 04:38

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Absolut behöver också de liggande högtalarna vinklas upp mot öronhöjd men också att alla som ska lyssna på högtalarna behöver sitta inom en 10-15 graders vinkel mot högtalaren i horisontplanet.

 

I mitt fall så optimerar jag L-C-R gentemot MLP och där ha 0 grader off axis för det är viktigt att de bägge "mellanregister elementen i högtalaren" på mina vänster och höger högtalare är på samma avstånd till lyssnaren. Det är inga problem om högtalaren står upp då "mellanregister elementen i högtalaren" står staplade på varandra och inte ändrar avstånd beroende på invinkling men får betydelse då högtalaren ligger ner. Det är väl en av anledningarna till att det inte rekommenderas att ha sina M-T-M högtalare liggandes och det betyder att för mig så finns det bara en perfekt lyssnarplats och det är MLP, allt på sidan om den kommer få olika avstånd till "mellanregister elementen i högtalaren"  .

 

 

Se min illustration av 0 garder off axis med liggandes högtalare

https://photos.app.g...hLstQGKJyFuyUC9

 

 

En tanke som slog mig var att jag också skulle kunna ha mina liggandes högtalare off axis, säg 10 grader, men jag kom då på att då kommer inte "mellanregister elementen i högtalaren" på samma avstånd till MLP.

 

Se min illustration av 15 garder off axis med liggandes högtalare

https://photos.app.g...BphT4S3hivBWwA8

 

 

Heatmap map av off axis

https://www.audiohol...ideal.jpg/image

 

 

(((Vad gäller att det är viktigt att "mellanregister elementen i högtalaren" är på samma avstånd. Det var så Arendalrepresentanten sa till mig när jag pratade med dem om att ha högtalarna liggandes.)))

Jag måste kontakta Arendal igen och prata med dem om det här då ShadyJ skriver som följer: "the 1723s are actually better than most in this regard, however. Make sure you are within 15 degrees of the on-axis angle, and within 10 degrees would be even better."

Vilket indikerar att vikten av att ha "mellanregister elementen i högtalaren" på exakt samma avstånd kanske inte är så viktigt i alla fall.

 

och.....

Det kändes riktigt bra i forumtråden om 1723 högtalarna att där få läsa av tre framstående personer (D Murphy, ShadyJ och Gene) som alla jobbar för Audioholics, Gene är den som startade Audioholics, stödja tesen om att det går bra att ha en M-T-M liggandes.


Redigerat av arcspin, 12 juli 2021 - 10:15.


#47

Postad 12 juli 2021 - 07:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vid 15 grader får du vid 1500Hz ungefär halva våglängden i skillnad mellan de två mellanregistren. Känns inte bra.

 

Att Arendal ska vara bättre än de flesta är troligen på den låga delningsfrekvensen. :)



#48

Postad 12 juli 2021 - 07:43

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Originalstativen till 1723 monitor är vinklade bakåt. Undrar varför, då risken är att översta membranets axel skjuter över huvudet på lyssnaren vid större avstånd.

#49

Postad 12 juli 2021 - 08:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Originalstativen till 1723 monitor är vinklade bakåt. Undrar varför, då risken är att översta membranets axel skjuter över huvudet på lyssnaren vid större avstånd.

Det som är intressant är att båda mellanregisteren når örat samtidigt. Hade de varit tänkta att stå "olutade" skulle diskanten vara i öronhöjd och det skulle vara högre än vad folk vill ha gissar jag.

 

Det får mig att tänka på Tower, är det två mellanregister där med? 



#50

Postad 12 juli 2021 - 09:57

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Två mellanregister även på den stora Tower’n. Plus att den lutar 2,5 grader.

Även på den mindre serien 1723S lutar golvhögtalaren. Det har jag inte noterat tidigare, och det gör mig lite konfunderad eftersom det inte finns något lutande originalstativ att köpa till monitorn (som jag har) i den serien. Borde jag justera mina Norstone Stylum 2 stativ så att de lutar en aning bakåt, eller är just den högtalaren konstruerad för helt vertikal placering?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.