Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga om boombox

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 augusti 2010 - 22:33

bakslug
  • bakslug
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag har hittat en fin gammal bandspelare (se nedan) som tilltalar mig rent estetiskt men högtalarna är sönderkörda och halvtrasiga så jag planerar att bygga om den. Slita ut högtalarna och lite kretkort för att göra plats för förstärkare och batteri.

Vad jag eventuellt har tänkt mig i förstärkarväg är en https://www.prisjakt...kt.php?p=625765 eller liknande.
Tänkte köra Blyackumulator 12V/2,0Ah. Högtalare har jag ingen aning, sitter ett par 5" och två små diskanter som är ganska exakt 2 cm breda. Så vill gärna ha högtalare som passar där de nuvarande sitter.

Jag har dålig koll på hur allt fungerar med strömstyrka osv. så vill gärna ha tips på hur jag bäst går till väga och vilka komponenter som är bäst.

(Kan ju tillägga att alla knappar och rattar bara ska vara där för det estetiska, funderar på att koppla tunerhjulet till volym men det blir en rent mekanisk koppling i så fall)

Postad bild

#2

Postad 16 augusti 2010 - 19:13

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
5 tum låter som en ovanlig formfaktor, skulle dom inte kunna vara 5,25 tro?
Förstärkaren tycker jag ser lite dyr ut för ett Ta 2021b chip, har du lite basic-lödkunskaper så rekomenderar jag denna : http://shop.41hz.com...id=42&itemid=43

Ponera att dina högtalare är 5,25 så går dem enkelt att byta ut mot många på marknaden, det egentligen är nog hur mycket pengar som ska ner i projektet.
men, högtalare med hög verkningsgrad är att sträva efter 90dB 1w/1m eller mer är bra och finns rätt så lätt att få tag på.

#3

Postad 16 augusti 2010 - 21:02

bakslug
  • bakslug
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

5 tum låter som en ovanlig formfaktor, skulle dom inte kunna vara 5,25 tro?
Förstärkaren tycker jag ser lite dyr ut för ett Ta 2021b chip, har du lite basic-lödkunskaper så rekomenderar jag denna : http://shop.41hz.com...id=42&itemid=43

Ponera att dina högtalare är 5,25 så går dem enkelt att byta ut mot många på marknaden, det egentligen är nog hur mycket pengar som ska ner i projektet.
men, högtalare med hög verkningsgrad är att sträva efter 90dB 1w/1m eller mer är bra och finns rätt så lätt att få tag på.


Ja 5" var en ren chansing, så 5,25 känns troligt. Okej, men vad håller den länkade produkten för kvalite jämfört med Muse stärkare?

Har dessvärre ingen lödutrustning och dåliga kunskaper så därför är den färdiga stärkaren också lockande.

Jag har dåligt koll på vad det är jag ska leta efter, när det gäller högtalare, vill gärna ha ganska så fett ljud, budgeten ligger väl på ca max 200-300 kr/högtalare, tar gladeligen emot tips!

#4

Postad 17 augusti 2010 - 17:32

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Ja 5" var en ren chansing, så 5,25 känns troligt. Okej, men vad håller den länkade produkten för kvalite jämfört med Muse stärkare?

Har dessvärre ingen lödutrustning och dåliga kunskaper så därför är den färdiga stärkaren också lockande.

Jag har dåligt koll på vad det är jag ska leta efter, när det gäller högtalare, vill gärna ha ganska så fett ljud, budgeten ligger väl på ca max 200-300 kr/högtalare, tar gladeligen emot tips!


Ljudet är mig veteligen samma, kanske något renare på den jag länkade, men kan du inte löda så ska du nog inte ge dig på det.
Ut och mät ordentligt på högtalarna så kan vi nog försöka lösa något, tolkar jag ditt "ca max 200-300 kr/högtalare" rätt så har vi en budget på 600 kr, detta låter lite tajt men går nog att fixa.
Tyvärr blir det sällan "fett" ljud med 5.25tum men det är ju inte så mycket att göra åt den saken.

#5

Postad 18 augusti 2010 - 07:06

bakslug
  • bakslug
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Ljudet är mig veteligen samma, kanske något renare på den jag länkade, men kan du inte löda så ska du nog inte ge dig på det.
Ut och mät ordentligt på högtalarna så kan vi nog försöka lösa något, tolkar jag ditt "ca max 200-300 kr/högtalare" rätt så har vi en budget på 600 kr, detta låter lite tajt men går nog att fixa.
Tyvärr blir det sällan "fett" ljud med 5.25tum men det är ju inte så mycket att göra åt den saken.


Okej, nej känns dumt att försöka när kunskap en är så knapp.
Har mätt lite mer och är ganska säker på att det är 5.25. Budgeten har du tolkat rätt så om du har något förslag tar jag gladeligen emot det!
Med fett ljud menar jag bara att det ska låta lite om den, som jag tänker mig kommer den låta aningen mer än en ordinär bandspelare.

#6

Postad 21 augusti 2010 - 13:26

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0
5,25" koaxialhögtalare av säljarens egna märke, eg. MDS, DLS, GAS osv.
Skilnaden är inte sådär jättedramatisk, men försök hitta några med hög känslighet så får du mycket ljudtryck från den lilla stärkaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.