Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Corona och hur den sprids och är aktiv

2286 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1051

Postad 08 februari 2021 - 20:59

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Tycker nog allt det är sunt att vara skeptisk mot AstraZenecas vaccin. Allt pekar på att det har sämre effekt än alternativen, och kanske ingen effekt alls mot den sydafrikanska mutationen.

 

Mot övriga varianter har siffran 60% jämförts med 90-95% för Pfizer och Moderna.

 

Lägg därtill att tillverkaren inte rekommenderar det alls till personer över 55 år pga osäker data (sämre effekt i studier).

 

Man räknar väl med att de som trots vaccinering smittas, inte för vidare smittan lika enkelt, och under lika lång tid, men det lär bli svårt att få fram säker data på det, med tanke på att andra, effektivare alternativ används samtidigt, dessutom i de åldersgrupper där de gör mycket större nytta.

 

Jag hörde idag på CNN att Sydafrika stoppat vaccineringen med AstraZenecas vaccin, effekten är för dålig. Det är väl inte omöjligt att det stoppas på fler platser om den Sydafrikanska mutationen börjar få större spridning.

 

Jag misstänker att de flesta inte kommer att få välja vilket vaccin man vill ta. Det blir nog snarare en fråga om man skall vaccinera sig eller inte. Sedan har jag hört att eftersom vaccinen är framtagna baserat på genetisk teknik så kan dom modifieras, m a o forskarna kanske redan justerar vaccinet mht mutationer. Sedan kan man säga som Anthony Fauci, "virus kan inte mutera om dom inte kan replikera".

 

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.

Men IVA visar en helt annan spridning i åldrar är dödstalen. Det finns ingen "riskfri" ålder.



#1052

Postad 08 februari 2021 - 21:21

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

EU har blivit lovad en hel del av pfizers iaf. Även modernas lär väl bli poppis https://www.expresse...er-vaccindoser/

 



#1053

Postad 08 februari 2021 - 23:06

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.

Men IVA visar en helt annan spridning i åldrar är dödstalen. Det finns ingen "riskfri" ålder.

 

Det där är en viktig poäng som ofta glöms bort. Det handlar inte bara om dödstal utan också om risken att bli allvarligt sjuk och vilka eventuella komplikationer som kommer därefter. Det sistnämnda har jag tyvärr fått erfara då min fru blev magsjuk, vilket ledde till en kronisk sjukdom, vilket i sin tur ledde till en autoimmun sjukdom. Den sistnämnda var riktigt otäck. Det blev 15 år av sjukhusvistelser, IVA, behandlingar osv. Nu får hon en behandling som fungerar och håller sjukdomen under kontroll, men hon måste vara väldigt försiktig med sjukdomar. Hon var en fullt frisk 23-åring när det här började. Tror vi kommer få se allt fler liknande historier efter Covid-19. Jag har minst en vän som fortfarande har besvär sen han blev sjuk i första vågen.

 

Kommer vi ta vaccinet? Självklart, för mig är det ingen svår fråga. Riskerna associerade med viruset är långt mycket större än med vaccinet/n.



#1054

Postad 08 februari 2021 - 23:10

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Det jag vantrivs mest med är ensamheten - jag saknar kollegorna helt enkelt och det är INTE samma sak att sitta och snacka skit via Teams, som att ta en kaffe i fabriken med kollegorna.

 

Jag förstår. Jag har fördelen att ha både fru och barn hemma så det blir aldrig ensamt. Fan har knappt en lugn sekund. Sen sitter jag och spelar spel online med polarna påkvällarna, så jag får lite annat socialt umgänge där. Det jag saknar är min familj, mina föräldrar, brorsan, mina brorsöner osv. Det har blivit väldigt knapert med besök på den fronten. 



#1055

Postad 09 februari 2021 - 07:56

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 1

Jag förstår. Jag har fördelen att ha både fru och barn hemma så det blir aldrig ensamt. Fan har knappt en lugn sekund. Sen sitter jag och spelar spel online med polarna påkvällarna, så jag får lite annat socialt umgänge där. Det jag saknar är min familj, mina föräldrar, brorsan, mina brorsöner osv. Det har blivit väldigt knapert med besök på den fronten. 

 

Har också börjat ta tag i onlinespel på kvällarna, men det sker alldeles för sällan :) 
Sen är det som det är - man får ju acceptera situationen och vissa dagar (som igår) är ren öken medan idag känns det bra. Solen skiner, katten ligger framför mig på fönsterblecket och jag har mycket att göra på jobbet. Vissa dagar har jag mindre att göra och det är då man hamnar i nån konstig ond spiral när allt känns trist. 

Frugan jobbar och barnen är i skolan hela dagarna, höjdpunkten är alltid när dottern kommer hem vid 15-tiden när man äntligen får nån att prata med! 

Så jag fortsätter att bita ihop och tuta och köra, egentligen är det ju världens lyxproblem när man tänker efter. 



#1056

Postad 09 februari 2021 - 09:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Dödstal är en tråkig sak att se, en annan tråkig statistik är personer som legat på IVA, https://www.icuregsw...k-intensivvard/.
Men IVA visar en helt annan spridning i åldrar är dödstalen. Det finns ingen "riskfri" ålder.

Ja, fast 82% av alla på IVA var trots allt 50+.

AstraZenecas vaccin rekommenderas inte över 55 år.

När det finns bättre alternativ så känns det lite märkligt att det godkändes.

Redigerat av Ageve, 09 februari 2021 - 09:42.


#1057

Postad 09 februari 2021 - 09:58

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Ja, fast 82% av alla på IVA var trots allt 50+.

AstraZenecas vaccin rekommenderas inte över 55 år.

När det finns bättre alternativ så känns det lite märkligt att det godkändes.

Jag har inte räknat så noga på det men medianåldern är 63 år, d v s hälften av dom som legat på IVA är yngre. Men vi behöver kanske inte fastna i det. Alla är i riskgrupp, om inte annat så för att sprida smitta  :) .

 

Med tanke på att det finns många i befolkningen under 55 år och Astras vaccin inte kräver extrem kyla tycker jag inte det är alls konstigt att det godkändes. Kravspecen tag man fram ganska tidigt, om jag inte missförstått det hela.



#1058

Postad 10 februari 2021 - 11:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Vaccineringstakten är långsam i Sverige. Har vi otur eller är vi inte bättre än så här?



#1059

Postad 10 februari 2021 - 12:13

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Smittotalen/smittotakten ökar på flera håll, hjälper inte ytterligare restriktioner?

Munskydd och avlivningen av restaurangbranschen verkar inte bita, kan ju hoppas att man kan ta en öl och en bit mat igen snart.

#1060

Postad 10 februari 2021 - 12:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vaccineringstakten är långsam i Sverige. Har vi otur eller är vi inte bättre än så här?

Var hittar du sådan information?



#1061

Postad 10 februari 2021 - 12:49

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Var hittar du sådan information?

Här finns bra statistik 

Coronavirus Pandemic Data Explorer - Our World in Data

Grafen är filtrerad på Europa. Vi är absolut inte "bäst i klassen" men inte sämst heller 



#1062

Postad 10 februari 2021 - 12:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Var hittar du sådan information?

https://www.folkhals...ioner-covid-19/

https://ourworldinda...id-vaccinations



#1063

Postad 10 februari 2021 - 13:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Här finns bra statistik 

Coronavirus Pandemic Data Explorer - Our World in Data

Grafen är filtrerad på Europa. Vi är absolut inte "bäst i klassen" men inte sämst heller 

 

Tack

 

Det mest intressanta är väl jämförelser med andra länder. Vi ligger på samma nivå som Finland och Norge och under Danmark. Vad Norge har för tilldelning vet jag inte men vi borde ha ungefär samma som Finland och Danmark om man inkluderar folkmängden. Det som sticker ut är väl Storbritannien, men dom har väl blockerat exporten av Astras vaccin till dom fått sina doser. Jag hörde att dom skulle göra det men jag vet inte hur det slutade.

 

USA verkar ha fått bra fart på det också även om dom vill öka tempot ytterligare. Men det vill väl alla.



#1064

Postad 10 februari 2021 - 13:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

De sista fem dagarna är det i genomsnitt runt 10,000 personer som fått första eller andra dosen. I den takten kommer det ta ca tre år innan alla har fått sina två doser, fast det är ju klart att prio 1 givetvis är riskgrupper och vårdpersonal vilket kommer att ta kortare tid.

 

Det går definitivt inte snabbt nog, men som Mr_Tom säger så är detta inget problem som är unikt för Sverige direkt.



#1065

Postad 10 februari 2021 - 13:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Israel ligger bäst till. Dom har fullvaccinerat (2 sprutor) 25% av befolkningen. Befolkningen är nästan 9 miljoner.



#1066

Postad 10 februari 2021 - 13:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Israel ligger bäst till. Dom har fullvaccinerat (2 sprutor) 25% av befolkningen. Befolkningen är nästan 9 miljoner.

Vad jag läst så har dom köpt vaccin till överpris för att göra detta. Sverige deltar istället i EU's upphandling.



#1067

Postad 10 februari 2021 - 13:59

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 568 inlägg
  • 0

Bra och intressant avsnitt av "Vetenskapsradion På djupet" som sändes igår.

https://sverigesradi...avsnitt/1667811



#1068

Postad 10 februari 2021 - 14:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 893 inlägg
  • 0

Vad jag läst så har dom köpt vaccin till överpris för att göra detta. Sverige deltar istället i EU's upphandling.

Vad jag har läst har de bettat alla hästar på rätt vaccin så därav de fick tidig leverans.



#1069

Postad 10 februari 2021 - 14:57

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Var hittar du sådan information?

 

Spännande att jag nästan var på väg att svara dig "nu kommer buddy att hänvisa till israel" tidigare idag. Han är om inte annat förutsägbar i sitt russinplockande :)

 

 

Israel ligger bäst till. Dom har fullvaccinerat (2 sprutor) 25% av befolkningen. Befolkningen är nästan 9 miljoner.



#1070

Postad 10 februari 2021 - 15:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Vad jag har läst har de bettat alla hästar på rätt vaccin så därav de fick tidig leverans.

Det kan säkert vara flera skäl till att dom får stora mängder snabbt.

 

Jag såg detta: https://www.svt.se/n...kosta-miljarder

https://www.timesofi...avirus-vaccine/

 

Sedan finns ju positiva data från Israel om vaccinets effekt: https://www.nature.c...586-021-00316-4



#1071

Postad 10 februari 2021 - 15:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Spännande att jag nästan var på väg att svara dig "nu kommer buddy att hänvisa till israel" tidigare idag. Han är om inte annat förutsägbar i sitt russinplockande :)

Och jag tänkte att nu kommer loco att skriva nåt som inte har med ämnet att göra  :D



#1072

Postad 10 februari 2021 - 18:41

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Och jag tänkte, att ni orkar hänga upp er på vilket land som gör vad och när och varför..........



#1073

Postad 20 februari 2021 - 07:00

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
https://instagram.co...id=ealhdzt83zyx

Om man vill läsa nyheter där de positiva delarna uppmärksammas istället för kvällstidningarnas nattsvarta domedagsrapportering.

#1074

Postad 23 februari 2021 - 10:04

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

David Eberhard har gjort ett nytt avsnitt i sin podcast där han berör Covid-19, denna gång med Katarina Gospic. Mycket, mycket bra och tänkvärt i vanlig ordning.

https://poddtoppen.s...da-for-covid-19



#1075

Postad 06 mars 2021 - 00:06

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Det här var nog bland det mest idiotiska jag hört talas om på länge, vad är det för fel på människor?
https://www.facebook...45318636828705/
Drygt 1100 har enligt sidan anmält sig...!!!???

Information
Den viktigaste manifestationen för frihet och sanning i modern tid.

Vill du att:
- Restauranger ska få ha öppet som vanligt
- Gymmen ska öppnas upp som vanligt
- Kraven på munskydd slopas
- Kraven på mindre grupper slopas
- Fotbollsmatcher och andra idrottsevenemang får ta in publik igen
- Biografer får öppna
- Vi ska kunna resa och röra oss fritt över gränserna i världen
- Kyrkorna ska öppna som vanligt igen
- Idrottsevenemang och motionslopp ska få genomföras

Och viktigast av allt:
- Att vi människor tillåts uttrycka våra åsikter, debattera och diskutera frågor som rör våra liv.

Fler och fler vaknar upp till det faktum att regering, politiker och media inte visar och berättar sanningen i det som sker. Steg för steg inskränks vår rörelsefrihet och yttrandefrihet för att skydda oss från ett virus - som inte lett till ökad dödlighet i Sverige under 2020 och inte heller till ökad sjukvårdsbelastning.

Restriktioner och inskränkningar av friheten skadar miljontals människor i Sverige och miljarder världen över. Den direkta kollektiva skadan är mångt mycket större och på lång sikt är detta en katastrof för vår värld.

Vi tänker inte acceptera det som sker i Sverige och världen. We do not consent.

Låt detta bli en dag då vi visar världen att vi menar allvar och att vi fått nog.

Låt oss komma samman, systrar, bröder, mammor, pappor, bagare, krögare och alla andra som vill att sanningen kommer fram och att vår grundläggande rätt till frihet inte begränsas.



#1076

Postad 06 mars 2021 - 00:18

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Jag har sett liknande i Norge. Har inte orkat sätta mig inn i det men då staten också förlorar idag så undrar jag vad dom menar är the master plan? Kontroll har jag sett det skrivs om men det kan ju inte vara endgame då det i sig själv inte ger någonting sammtidigt som man behåller dessa restriktioner.

Redigerat av Demon Slayer, 06 mars 2021 - 00:18.


#1077

Postad 06 mars 2021 - 06:35

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 2

Det här var nog bland det mest idiotiska jag hört talas om på länge, vad är det för fel på människor?
https://www.facebook...45318636828705/
Drygt 1100 har enligt sidan anmält sig...!!!???
 

 

Facebook, Twitter, Kwitter eller vad fasen folk kallar dyngspridare. Det där är just orsaken till att jag INTE kör med s.k. sociala medier. Det är sundare med en halvtrött MHB som studsar till ibland...  :lol: Dessa foliehattar... Kanske dags att hjälpa dem tillbaka. Om de bara ordnar med en vänförening att anslutas till, typ "Faktaresistens Utan Gränser"...  :blink:



#1078

Postad 06 mars 2021 - 09:42

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det här var nog bland det mest idiotiska jag hört talas om på länge, vad är det för fel på människor?
https://www.facebook...45318636828705/
Drygt 1100 har enligt sidan anmält sig...!!!???
 

Jag har sett liknande saker från andra länder. Tyvärr har det nog alltid funnits människor med stolliga idéer som dessutom får följare. Det som händer med sociala medier är att dom får lättare att hitta likasinnade.

 

I detta fallet tycker jag det är tragiskt. En grupps dumhet kan ju skapa stora problem för väldigt många andra.



#1079

Postad 09 mars 2021 - 07:40

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Nu har frun i huset som är sjuksköterska fått första vaccinationssprutan. Jag själv får vänta ett tag till.



#1080

Postad 09 mars 2021 - 09:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag har sett liknande saker från andra länder. Tyvärr har det nog alltid funnits människor med stolliga idéer som dessutom får följare. Det som händer med sociala medier är att dom får lättare att hitta likasinnade.

 

I detta fallet tycker jag det är tragiskt. En grupps dumhet kan ju skapa stora problem för väldigt många andra.

 

Det är lite som Flat Earthers, vad man än säger så har dom rätt.
Att fakta är något man varken vill eller kan försvara har inte med saken att göra - det viktiga är "Jag tror/tycker/vet att så här är det"

Och med all rätt, alla får utrycka sin åsikt men i deras världsbild finns ingen källkritik.

 

Läste en undersökning om Flat Earthers för något år sedan och största delen av dom hade misstro till det mesta som har med styrande att göra.

Regering, företagsledning, Polis etc

Sen skapas "fakta" om vad dom egentligen sysslade med vilket var allt från Ufo till hemliga försök på människor.

Lite som den knasiga republikanska tanten som inte fick vara med längre.



#1081

Postad 09 mars 2021 - 12:02

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Det är lite som Flat Earthers, vad man än säger så har dom rätt.
Att fakta är något man varken vill eller kan försvara har inte med saken att göra - det viktiga är "Jag tror/tycker/vet att så här är det"
Och med all rätt, alla får utrycka sin åsikt men i deras världsbild finns ingen källkritik.

Läste en undersökning om Flat Earthers för något år sedan och största delen av dom hade misstro till det mesta som har med styrande att göra.
Regering, företagsledning, Polis etc
Sen skapas "fakta" om vad dom egentligen sysslade med vilket var allt från Ufo till hemliga försök på människor.
Lite som den knasiga republikanska tanten som inte fick vara med längre.

Du är helt rätt ute gällande dessa konspiratoriska modeller. Åsikt hävdas genom individens rättigheter att tycka vad man vill, sedan viktas denna åsikt med större vikt än samlad forskning, realiteter eller fakta. Och vips har du moraliskt övertag mot folk utan direkt insikt i ämnet. Så lätt faller människor in i världen innanför foliehatten.

Edit; Smittspridningen i Oslo skenar och den brittiska varianten dominerar.

Nu ska Norge få nya restriktioner – för 42:a gången.

– Jag tror inte vi kommer att tvingas införa stugförbud, säger Erna Solberg.

Redigerat av PML73, 09 mars 2021 - 13:16.


#1082

Postad 09 mars 2021 - 13:50

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Här på norska västlandet där jag sitter fast så finns det inte mycket smitta alls för tillfället men dom hade Norges version av sportlov förra veckan och det var mycket mer folk i rörelse än vanligt så kanske kommer smittan nu.

Där jag bor i Sverige har vi klarat oss bra från smitta fram tills för 2 veckor sedan men nu skenar smittan där så det är kanske bra att jag är fast i Norge just nu.

#1083

Postad 09 mars 2021 - 15:32

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det är ju lite löpsedelhysteri också då.

Här är för Oslo:

 

Bifogad fil  Untitled23.png   36,98K   0 Antal nerladdningar

 

Klart det inte är bra att det går fel väg igenn, men det har i 2021 gått mellan blått och orange. Vad skriver tidningarna om den går på rött kan man undra.

 

 



#1084

Postad 09 mars 2021 - 21:01

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Det är lite som Flat Earthers, vad man än säger så har dom rätt.
Att fakta är något man varken vill eller kan försvara har inte med saken att göra - det viktiga är "Jag tror/tycker/vet att så här är det"

Och med all rätt, alla får utrycka sin åsikt men i deras världsbild finns ingen källkritik.

 

Jag såg faktiskt en kort intervju med en av dom som ligger bakom detta. Jag uppfattade det som en person med en väldigt speciell världsbild och resonemangen var ganska udda. Det lustiga med den typen av personer är att dom verkar se sig själva som smarta och alla andra som lurade. Dom som accepterar den normala världsbilden är ju lurade av någon odefinierad konspiration. Flat Earthers är ett bra exempel på en världsbild som inte kan kopplas till verkligheten. 



#1085

Postad 11 mars 2021 - 09:01

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ett år med pandemin. 13000 döda i Sverige och 600 i Norge. Otur eller?



#1086

Postad 11 mars 2021 - 09:06

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Ett år med pandemin. 13000 döda i Sverige och 600 i Norge. Otur eller?

 

Måste finnas en förklaring till det. Hur många dör i vanlig influensa i Norge varje år?



#1087

Postad 11 mars 2021 - 09:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Måste finnas en förklaring till det. Hur många dör i vanlig influensa i Norge varje år?

Vet ej



#1088

Postad 11 mars 2021 - 09:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

900 står det om man googlar.



#1089

Postad 11 mars 2021 - 09:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Finns hur många möjliga scenariot som helst om man har något som helst intresse av detta och inte bara letar efter den enkla vägen och fyller sina dagar med bitterhet.

* Befolkningstäthet
* Segregering/kluster med invandrare (bor tätt, annan kultur, svårigheter att ta till sig information på Svenska etc.)
* Besöksstopp på äldreboende och när i tid detta infördes
* Testning
* Smittspårning
* Värdering av de samhällsekonomiska effekterna
* Resemönster
* Gränskontroller

Listan kan göras lång, men antar att den samlade kompetensreserven sitter på svaret.

#1090

Postad 11 mars 2021 - 09:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Sen finns det kliniska och statistiska faktorer som påverkar hur siffrorna framställs. Vad jag minns så är medelåldern för de som dör i Covid-19 i Sverige 86 år, vilket redan det är över medellivslängden i Sverige.



#1091

Postad 11 mars 2021 - 10:00

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

900 står det om man googlar.

900 vad då?

https://www.worldome...fo/coronavirus/


Redigerat av Buddypresley, 11 mars 2021 - 10:23.


#1092

Postad 11 mars 2021 - 10:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Måste finnas en förklaring till det. Hur många dör i vanlig influensa i Norge varje år?

 

 

Vet ej

 

 

900 står det om man googlar.

 



#1093

Postad 11 mars 2021 - 10:37

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

900 står det om man googlar.

Ok,du menar att 900 är antalet döda i vanlig influensa i Norge per år? Bra om du citerar, så det inte blir missförstånd vad du svarar på.



#1094

Postad 11 mars 2021 - 10:45

Herr Kantarell
  • Herr Kantarell
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

En fråga som jag gått och grubblat på. 

Vi har nu Vacciner som slussas ut till världen och som har visat sig ha gott skydd mot ursprungsviruset.

Men nu muterar vaccinet ju hela tiden och det finns frågetecken om vaccinet biter på dessa. 

Läkemedelföretaget säger att ,- ja då får vi modifiera om vaccinen lite så att de även biter på de nya mutationerna.

 

Men alla som nu får vaccinet är således inte "säkra" längre, om de nya mutationerna sprider ut sig?.

Man måste få en till spruta med det modifierade vaccinet i tillägg. Det blir ju ännu en vända med godkännande/distribution av nytt vaccin etc, och de stackars äldre på alla boenden ( samt vi andra ) är åter i riskzonen?

 

Tar ju aldrig slut ..?



#1095

Postad 11 mars 2021 - 10:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har läst i olika medier ett par dagar nu om att det börjar dyka upp allvarliga biverkningar av dom olika vaccinen. 

allvarliga blodproppar bland annat. (dock ej färdigutrett)

 

Jag har varit skeptisk från första början om att ta vaccinet och det gör ju inte saken bättre nu direkt. 

 

verkar också som att biverkningarna blir värre för dom som redan haft covid.

Jag tänker definitivt avvakta med att vaccinera mig.

 

Alla självutnämnda experter på diverse forum som har idiotförklarat alla som är skeptiska kanske ska ta sig en funderare.

Kanske ni inte är några experter och vet precis allt om vaccinet och hur det fungerar, och kanske inte vi skeptiker är idioter.


Redigerat av andreassofus, 11 mars 2021 - 10:56.


#1096

Postad 11 mars 2021 - 11:21

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

har läst i olika medier ett par dagar nu om att det börjar dyka upp allvarliga biverkningar av dom olika vaccinen. 

allvarliga blodproppar bland annat. (dock ej färdigutrett)

 

Jag har varit skeptisk från första början om att ta vaccinet och det gör ju inte saken bättre nu direkt. 

 

verkar också som att biverkningarna blir värre för dom som redan haft covid.

Jag tänker definitivt avvakta med att vaccinera mig.

 

Alla självutnämnda experter på diverse forum som har idiotförklarat alla som är skeptiska kanske ska ta sig en funderare.

Kanske ni inte är några experter och vet precis allt om vaccinet och hur det fungerar, och kanske inte vi skeptiker är idioter.

Det finns risker med alla vaccin.



#1097

Postad 11 mars 2021 - 11:25

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Om jag förstår Agnes Wold rätt. Så.är dessa Covid19-vacciner de mest testade läkemedel som finns. Det föreligger en extrem noggrannhet och bredd i databasen. Blodpropp och annat blir helt enkelt värre om man infekteras av viruset utan att först ha fått antikroppar via vaccin.

Tror gör man i kyrkan, Agnes metodik och analyser bygger på vetenskapligt utförd datainsamling.

Redigerat av PML73, 11 mars 2021 - 11:48.


#1098

Postad 11 mars 2021 - 11:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Så här skriver tre professorer om Coronan i Sverige:

 

"Om Sverige vid denna tidpunkt (mars 2020) hade följt dessa konkreta råd, och den strikta väg som våra grannländer Norge och Finland valde, så hade utvecklingen varit annorlunda. Där är dödligheten en tiondel jämfört med Sverige (Norge 623 döda, Finland 752 döda). Danmark som har en mycket större befolkningstäthet än Sverige har ändå bara 2.380 döda"

 

https://www.gp.se/de...emin-1.42797383



#1099

Postad 11 mars 2021 - 11:47

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0

Alla självutnämnda experter på diverse forum som har idiotförklarat alla som är skeptiska kanske ska ta sig en funderare.

Kanske ni inte är några experter och vet precis allt om vaccinet och hur det fungerar, och kanske inte vi skeptiker är idioter.

Det är väl självklart att folk på forum inte är några experter på vaccin. Men det får väl antas att de som tar fram vaccin, de som testar och de som godkänner dessa är det.



#1100

Postad 11 mars 2021 - 12:52

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Alla självutnämnda experter på diverse forum som har idiotförklarat alla som är skeptiska kanske ska ta sig en funderare.

Kanske ni inte är några experter och vet precis allt om vaccinet och hur det fungerar, och kanske inte vi skeptiker är idioter.

 

Nu är vi här igen Andreas. Jag förväntar mig inte att du tar till dig något denna gång heller men jag ger det ett försök till.

 

Vi är INTE experter (inte ens självutnämnda) och det är därför vi lyssnar på de som faktiskt ÄR det.

 

Du är INTE heller expert men väljer ändå att vara skeptisk till vad de som ÄR experter säger.

 

Vad är det som gång på gång får dig att tro att du vet bättre än experterna?

 

Jag skulle inte gå så långt att kalla er "idioter" (det får jag ju inte heller) men "påverkade av er egen okunskap" kanske är passande :)

 

 

En fråga som jag gått och grubblat på. 

Vi har nu Vacciner som slussas ut till världen och som har visat sig ha gott skydd mot ursprungsviruset.

Men nu muterar vaccinet ju hela tiden och det finns frågetecken om vaccinet biter på dessa. 

Läkemedelföretaget säger att ,- ja då får vi modifiera om vaccinen lite så att de även biter på de nya mutationerna.

 

Men alla som nu får vaccinet är således inte "säkra" längre, om de nya mutationerna sprider ut sig?.

Man måste få en till spruta med det modifierade vaccinet i tillägg. Det blir ju ännu en vända med godkännande/distribution av nytt vaccin etc, och de stackars äldre på alla boenden ( samt vi andra ) är åter i riskzonen?

 

Tar ju aldrig slut ..?

 

Fast så fungerar det vanliga influensavaccinet som ges varje år också. Det är inte exakt samma vaccin mot exakt samma virus idag som för några år sedan.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.