Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilbas i golvhögtalare?

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 mars 2019 - 22:32

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Kan man sätta in en tex 12" kicker bilbas i mina golvhögtalare? Kommer det funka? Alltså spela bättre? Eller ska de vara rätt ohm osv osv?



#2

Postad 05 mars 2019 - 23:48

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 1
Kommer till 100% inte bli bra, en bilbas och en hifibas är konstruerade olika

#3

Postad 05 mars 2019 - 23:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Det beror ju i.o.f.s. på hur totalruttna TS högtalare är. Det är något slags nytt rekord i skitdåligt med info i startposten så vi kan ju bara gissa  :rolleyes:

 

Jag gissar på att det blir mycket bättre. Kör hårt Niklas! Skruva på!



#4

Postad 06 mars 2019 - 10:11

Unregistered937d97b8
  • Unregistered937d97b8
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0

Okok, cerwin vega d5, nä tänker mig samma sak. Såg bara att en kille som hade Al750, hade satt in cerwin vega bilbasar i sina golvare. Fick mig en tanke då. :)



#5

Postad 17 mars 2019 - 15:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Okok, cerwin vega d5, nä tänker mig samma sak. Såg bara att en kille som hade Al750, hade satt in cerwin vega bilbasar i sina golvare. Fick mig en tanke då. :)

Finns inget som säger att en bilbas är sämre än en dito för inomhusbruk, båda skall rimligtvis åstadkomma precis samma sak. Dock är högtalarkonstruktion lite mer komplext än att bara slänga in ett extra element i befintlig högtalare hur som helst.
Mina ungar byggde en stor låda och satte i mina Blaupunkt XL nånting från sent åttiotal. Funkade rätt bra som festhögtalare faktiskt. :)

#6

Postad 17 mars 2019 - 18:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Finns inget som säger att en bilbas är sämre än en dito för inomhusbruk, båda skall rimligtvis åstadkomma precis samma sak...

 

 

Fast en bil är lite annorlunda än ett rum.

Så ja, båda elementen ska flytta luft, men under helt olika förutsättningar.

 

En Polo och en Veyron är precis lika bra. Båda tar dig dit du ska. ;) 



#7

Postad 18 mars 2019 - 12:46

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Fast en bil är lite annorlunda än ett rum.
Så ja, båda elementen ska flytta luft, men under helt olika förutsättningar.

En Polo och en Veyron är precis lika bra. Båda tar dig dit du ska. ;)

En standardbas i en Dacia Logan skiljer sig sannolikt från en i toppsystemen i tex en Bentley. ;) Definiera gärna skillnaden mellan bil och andra element. Jag har hur som helst inte den definitionen klar för mig.

#8

Postad 18 mars 2019 - 20:06

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

En standardbas i en Dacia Logan skiljer sig sannolikt från en i toppsystemen i tex en Bentley. ;) Definiera gärna skillnaden mellan bil och andra element. Jag har hur som helst inte den definitionen klar för mig.


Dom har oftast helt olika parametrar.
En bilbas är gjord för att spela i ett litet utrymme med små lådor, det är inte en bas för hemmaljud

#9

Postad 19 mars 2019 - 06:41

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Dom har oftast helt olika parametrar.
En bilbas är gjord för att spela i ett litet utrymme med små lådor, det är inte en bas för hemmaljud

 

Dummaste jag hört, Mina DD satt i en låda på 800 Liter. :o .



#10

Postad 19 mars 2019 - 15:04

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Haha och vilka personbilar kan du ha den lådan i då?

#11

Postad 19 mars 2019 - 19:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
V70?

//edit - med nedfällt baksete =p

Redigerat av Demon Slayer, 19 mars 2019 - 19:22.


#12

Postad 19 mars 2019 - 19:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

...en låda på 800 Liter. :o .

 

Haha, vad använde du bilen till?


Redigerat av Ageve, 19 mars 2019 - 19:53.


#13

Postad 20 mars 2019 - 21:30

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

En standardbas i en Dacia Logan skiljer sig sannolikt från en i toppsystemen i tex en Bentley. ;) Definiera gärna skillnaden mellan bil och andra element. Jag har hur som helst inte den definitionen klar för mig.

 

 

Det är helt olika element. Konstruerade på helt olika sätt.

Ett element för bil har T/S för att spela bra i just en bil.

 

Om du kollar T/S på t.ex ett 10" så kan du se snabbt om det är för bil.

Fs och VAS brukar vara väldigt tydligt.



#14

Postad 23 mars 2019 - 07:40

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Haha, vad använde du bilen till?

Tävla i Db-race, Var i min ungdom då man inte hade bättre förstånd, Mätte upp till 161 dB i ton.



#15

Postad 23 mars 2019 - 16:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Mycket billigare med bilbasar än till hemmet. Krävs inte lika mycket för att fylla ut med dunk. Har själv inget intresse av en bilbas i min bil. Nyare bilar har stereosystem så räcker och blir över oftast. Vw passat med Max utrustning har en ganska rejäl stereo med ordentligt tryck. Men det låter även bra

#16

Postad 24 mars 2019 - 00:58

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Andreas, lärde du dig ingenting i tråden om storlek på högtalarelement? Ledtråd: Vad du nöjer dig med kanske inte är så bra det kan bli.



#17

Postad 24 mars 2019 - 12:34

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Andreas, lärde du dig ingenting i tråden om storlek på högtalarelement? Ledtråd: Vad du nöjer dig med kanske inte är så bra det kan bli.

Klart jag har. Mer bas betyder inte alltid bättre. Och självklart kan ljudet bli bättre, för det kan det alltid bli du kan köpa system för 20k men du kan få bättre om du lägger 50k och lägger du 100k ännu bättre och så vidare. Då det har i stort sett ingen gräns förutom din budget. Och vissa vill kanske inte lägga alla sina pengar på bara ljudet, så man måste kunna sätta gränsen någonstans. Men en sub i en bil och till hemmet är 2 skilda saker.
Krävs Mycket större och kraftfullare sub för att fylla ett stort rum i ett hus. Än i litet utrymme i bilen. Det krävs ingen direkt kunskap för att räkna ut det. En äldre bil har sämre stereo har själv en Honda civic från 2005. Stereon är ok men klarar inte allt för höga nivåer. Men står för vad jag sa en vw passat av senaste modell. Har en enormt kraftfulla högtalare. Och basen redan utan att man har en enorm låda i bakluckan är kraftfull med en stor punch. Här ser jag ingen anledning att köpa någon subwoofer. Då du inte kan utnyttja effekten som sitter i stereon redan,




det går helt enkelt inte att sitta i bilen om man drar upp stereon, så vidare man inte vill tävla i db race eller vill ha överdriven bas så ser jag att det räcker långt och blir över. Visserligen så har min egen bil inte den perfekta stereon, långt därifrån, men nöjer mig med det, trots allt en billig liten bil. Så utrustningen är väldigt begränsad. Köper man nyare bil med bra utrustning så är detta inget problem enligt mig.
Viktigast trots allt att man har farthållare, blutooth och så vidare enligt min mening
sen det här med bas är så olika från person till person. En del gillar mycket bas en del gillar det inte. Jag är mitt emellan det. Gillar inte för lite bas för då blir det jobbigt att lyssna på ännu mer vid högre volymer. För mycket bas får jag huvudvärk av,
som sagt är det väldigt invuduellt. Precis som vilka typ av högtalare man gillar, alla högtalare låter olika, för att passa individer olika, vissa har mer laid back ljud, vissa har ljusare klang, vissa har mer bas andra mindre och en del sätter mer fokus diskant, mellanregister än hur högt dom kan spela.
Jag gillar en högtalare som kan göra lite av allt i en förpackning
Det blir oftast en bra allround högtalare. Den perfekta allround högtalaren för mig måste ändå bli dynaudio excite x44, men så mkt pengar kan jag inte hosta ut

Redigerat av Andreas3200, 24 mars 2019 - 13:20.


#18

Postad 24 mars 2019 - 16:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Som sagt, du lärde dig tydligen ingenting. Tråkigt. Men tro du att din 6,5" subwoofer är "mer än man kan utnyttja"  :rolleyes:

 

Och för din information så har jag lyssnat på en hel del "top of the line"-system i både VW, BMW och Audis bilar. Visst låter det ok, men det är låååångt ifrån speciellt bra bas. Eftersom du inte inser det så är vi återigen tillbaka på att du saknar kunskap i ämnet.

 

Det är bra nog för dig, men det är inte på något sätt bra nog för alla andra.



#19

Postad 24 mars 2019 - 16:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Fast när man diskuterar billjud är det ett område som verkligen har förbättrats genom åren. Min första bil hade en kassettbandspelare och två skruttiga högtalare i instrumentpanelen. Det lät anka. Det var iofs kul och lärorikt att byta ut allt ;)

#20

Postad 24 mars 2019 - 16:54

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Som sagt, du lärde dig tydligen ingenting. Tråkigt. Men tro du att din 6,5" subwoofer är "mer än man kan utnyttja" :rolleyes:

Och för din information så har jag lyssnat på en hel del "top of the line"-system i både VW, BMW och Audis bilar. Visst låter det ok, men det är låååångt ifrån speciellt bra bas. Eftersom du inte inser det så är vi återigen tillbaka på att du saknar kunskap i ämnet.

Det är bra nog för dig, men det är inte på något sätt bra nog för alla andra.

Klart man kan utnyttja mer än 6,5 tums basar, har aldrig påstått det heller. Beror också på hur du bor. I lägenhet räcker det med högtalare med 6,5 tummare för att få grannarna att börja knaka på dörren. Och du kan få en bra bas ur 6,5 tums element, det betyder inte att man måste ha jordbävningsbas för att uppleva en bra bas. Du kan få ett mindre element att spela djupt så länge du inte försöker pressa dom för högt. Dynaudio excite x34 kan med 5,25 tums element gå ner i 35 hz men här är volymresurserna begränsade.😂

Syftar du på inte speciellt bra bas på en vw passat med bästa tillgänliga stereon så tvivlar jag på att du har hört det. Stereon är långt ifrån samma som du har i en polo även från samma år. Det är kanske ingen bas som får det fladdra i öronen men den är kraftfull och har en bra punch. Och det låter mer än ok även för ljudkvalitet. Och som jag sa så kan du inte sitta i bilen när man drar på för det är så pass kraftfullt. Om du nu inte har så nersatt hörsel😎

Jag sa förrut också att alla har olika smak. Och att säga att alla andra inte skulle kunna nöja sig med ett system som inte är ett mördarsystem, är väldigt långsökt. Med kraven du ställer så låter nästan inget bra. Alla har kanske inte en budget på 50-100k man får nöja sig någonstans om man inte skiter pengar😄. Står för vad jag säger och skulle med lätthet säga att för mig är den perfekta allround högtalaren dynaudio excite x44👏

Redigerat av Andreas3200, 24 mars 2019 - 17:05.


#21

Postad 24 mars 2019 - 17:38

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Har lååååångt ifrån kraftfull bas med punch i min 1 år gamla VW Passat GTE och det är inte billigaste stereon ;)

Sedan har jag aldrig haft problem med grannarna, varken de ovan eller de på sidorna (bor i sutteräng), men då har jag iofs bara 2 st separata lådor med 10” CSS-element. Men jag drar på rätt ordentligt till film så både ungar och fruga brukar stundtals klaga...

Redigerat av Unregistereda299ec85, 24 mars 2019 - 17:40.


#22

Postad 24 mars 2019 - 19:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Frugan brukar mest klaga på musikvalet här...inte alla som gillar Mars Volta :)

#23

Postad 24 mars 2019 - 20:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Klart man kan utnyttja mer än 6,5 tums basar, har aldrig påstått det heller. Beror också på hur du bor. I lägenhet räcker det med högtalare med 6,5 tummare för att få grannarna att börja knaka på dörren. Och du kan få en bra bas ur 6,5 tums element, det betyder inte att man måste ha jordbävningsbas för att uppleva en bra bas. Du kan få ett mindre element att spela djupt så länge du inte försöker pressa dom för högt. Dynaudio excite x34 kan med 5,25 tums element gå ner i 35 hz men här är volymresurserna begränsade.

 

Som sagt, du lärde dig tydligen ingenting.

 

Syftar du på inte speciellt bra bas på en vw passat med bästa tillgänliga stereon så tvivlar jag på att du har hört det. Stereon är långt ifrån samma som du har i en polo även från samma år.

 

Nej jag har inte hört just passats ljudsystem, men jag är ganska säker på att det inte är så speciellt mycket bättre än de system som går att välja till andra VWs eller de större systemen i Audi och BMW. Om du har en annan åsikt får du gärna förklara varför. De specar jag läser pekar verkligen inte på något annat.

 

Vem har pratat om en Polo? Inte jag i.a.f.

 

 

Det är kanske ingen bas som får det fladdra i öronen men den är kraftfull och har en bra punch. Och det låter mer än ok även för ljudkvalitet. Och som jag sa så kan du inte sitta i bilen när man drar på för det är så pass kraftfullt. Om du nu inte har så nersatt hörsel

 

Svammel. Först är det "ingen bas som får det att fladdra i öronen", och sedan går det inte att sitta i bilen för att det är så "kraftfullt". Dina argument hänger som vanligt inte ihop alls. Snarare tror jag att man inte vill sitta i bilen för att högtalarna är ansträngda och distar än att det är för högt ljudtryck. Det är min erfarenhet av samtliga jämförbara system och jag tror som sagt inte att just det system som sitter i din Passat är något undantag.

 

 

Jag sa förrut också att alla har olika smak. Och att säga att alla andra inte skulle kunna nöja sig med ett system som inte är ett mördarsystem, är väldigt långsökt. Med kraven du ställer så låter nästan inget bra. Alla har kanske inte en budget på 50-100k man får nöja sig någonstans om man inte skiter pengar. Står för vad jag säger och skulle med lätthet säga att för mig är den perfekta allround högtalaren dynaudio excite x44

 

Nu är du återigen oärlig i dina argument. Var har jag påstått att man inte kan vara nöjd med ditt system?

 

Jag börjar uppriktigt sagt att bli rätt trött på att du lägger ord i munnen på mig. Gör du det med flit eller är det läsförståelsen som sviker?

 

Dessutom är du återigen igång och säger mot dig själv i samma inlägg. Först är "smaken olika" och alla vill inte ha ett "mördarsystem". Sedan glider du direkt över till att "alla inte har en budget på 50-100k" och "får nöja sig".

 

Som bonus verkar du helt plötsligt vara tillbaka i ditt vardagsrum med dina perfekta dynaudio? Jag ger upp, du vinner på walk over för detta är verkligen meningslöst :)



#24

Postad 24 mars 2019 - 21:04

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med dig Loco om org. system.
Min förra bil var en BMW e61 med deras största ljudsystem i och det lät inte alls kul, koppla bort center högtalaren samt böt ut alla andra högtalare till Gladen extreme och montera slutsteg från Mosconi med inbyggd dsp sen mätte jag upp allt med umik och rew, då blev ljudet riktigt fint :)

#25

Postad 24 mars 2019 - 21:21

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0
Är väl egentligen bara Volvo som låter ganska bra original. Ingen annan tillverkare har heller satsat så seriöst så länge på detta. Förvånansvärt nog låter även påkostade system i andra bilar oftast mediokert, trost en bra massa extra tiotusenlappar investerade.
Tydligen skall Tesla vara duktiga, men det är ju få förunnat att uppleva.

#26

Postad 24 mars 2019 - 22:13

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Jag tycker personligen att de större systemen i de märken jag nämnde låter helt ok vid "normal" nivå. Bortsett från basen. Det förklaras ju förstås av det faktum som Andreas aldrig kommer att fatta: Djup bas med högt ljudtryck och bra kvalitet kräver stora element.

 

Att det trots det sitter små pluttelement i bilarna är ju förstås en kompromiss som är lätt att göra eftersom en förkrossande majoritet väljer att få in en matkasse till i bagaget än att nå en oktav lägre i frekvens. Även jag faktiskt.



#27

Postad 24 mars 2019 - 22:42

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Min v70 2004 tianium sport hade bästa systemet jag vart borti på bil. 300w slutsteg och dynadio element, 12 högtalare och sub i reservhjulet. Det var riktigt kul att lyssna på musik i den.

I min xc60 med "High performamce" låter det ganska ruttet och rykten säger att Premium låter ännu sämre så bra ljud i Volvo är nog över såvida dom inte fått til det igenn på T8 med B&W.

Jag ska iaf lägga in en 10" aktiv subb för att avlasta de som sitter där, hoppas på ett uppsving bara genom att tuna EQ så dom existerande slipper försöka spela så djupt som dom är inställda på idag så får vi se om steg 2 blir en extra förstärkare.

#28

Postad 24 mars 2019 - 22:49

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Min v70 2004 tianium sport hade bästa systemet jag vart borti på bil. 300w slutsteg och dynadio element, 12 högtalare och sub i reservhjulet. Det var riktigt kul att lyssna på musik i den.

I min xc60 med "High performamce" låter det ganska ruttet och rykten säger att Premium låter ännu sämre så bra ljud i Volvo är nog över såvida dom inte fått til det igenn på T8 med B&W.

Jag ska iaf lägga in en 10" aktiv subb för att avlasta de som sitter där, hoppas på ett uppsving bara genom att tuna EQ så dom existerande slipper försöka spela så djupt som dom är inställda på idag så får vi se om steg 2 blir en extra förstärkare.

Lillgrabbens S60 2,0T 2011 lät faktiskt utmärkt. Var nog ingen Dynaudio eller liknande finmodell. Sedan får man ju tänka på att i en volvo funkar bara dansband. :) :) :)

#29

Postad 24 mars 2019 - 22:55

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag tycker personligen att de större systemen i de märken jag nämnde låter helt ok vid "normal" nivå. Bortsett från basen. Det förklaras ju förstås av det faktum som Andreas aldrig kommer att fatta: Djup bas med högt ljudtryck och bra kvalitet kräver stora element.

Att det trots det sitter små pluttelement i bilarna är ju förstås en kompromiss som är lätt att göra eftersom en förkrossande majoritet väljer att få in en matkasse till i bagaget än att nå en oktav lägre i frekvens. Även jag faktiskt.

Utan tvekan är lastutrymme att föredra, men i bilar vill jag dessutom påstå att mullrande skitbas är vanligare än i hemmasystem. Så jag slipper gärna subben där. Fyra 6,5-or är inte lite i en bilcoupe'. Och ibland har de gjort det ganska bra.

#30

Postad 24 mars 2019 - 23:32

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Sedan får man ju tänka på att i en volvo funkar bara dansband. :) :) :)

Trodde det bara var traktor-blues som fungerade i Volvo :)

https://youtu.be/H3Yi_-OQn2w



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.