Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 75PUS7101 vs Samsung UE75MU6175

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 september 2017 - 10:41

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jag har beställt en Philips 7101 osett, och är bara nyfiken på om någon har sett denna t.ex. i butik, och jämfört med denna Samsung som jag har en polare som äger! :) ..och den tycker jag har kanonbra bild.
Jag har sökt med inte hittat något test som ger mer insyn i detta..

Jag är inte kräsen när det gäller bildkvalitet, de flesta tv jag sett faller inom ramen "godkänt" för mig, så egentligen kvittar det kanske, men jag tänkte att någon här kanske har sett och jämfört dessa? :)
Jag byter ut den mot en gammal Sony KDL60EX700 som har breeeda kanter.. 😂 ..kanske största orsaken till bytet.. (I-landsproblem)

(Jag valde Philips mer pga att den har 4K, vilket inte är jätteviktigt för mig, men kan väl kanske vara kul ibland, Då den är billigare just nu, och snyggare imo med smalare ram som dessutom är i metall)

Tack på förhand!

#2

Postad 19 september 2017 - 14:15

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Har impulsköpta samma tv (har 60"
Plasma idag) men får den inte förrän i november. Kollade med Elgiganten innan och öppet köp / prisgaranti / garanti gäller först från när man får teven så då klarar man sig över black Friday. Dyker det upp en 65" OLED för ett rimligt pris på BF så byter jag nog till det istället. Är rädd för att jag inte blir nöjd med en LED.

#3

Postad 19 september 2017 - 15:10

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Samsungen har väl oxå 4k. Eller vad menar du?

#4

Postad 19 september 2017 - 15:28

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja fan, har ju skrivit fel ser jag..Samsung 6475 har min polare! 😄

#5

Postad 30 september 2017 - 08:58

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Nu kör Elgiganten den här för 19 990:- i helgen igen. Fortfarande leverans en bra bit in i framtiden.



#6

Postad 30 september 2017 - 09:21

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Jo jag såg det, makalöst svårt att hitta någon review på 75"aren.. 😅 ..men med ordinarie pris på 30-40 tusen kan väl inte bilden vara dålig, även om den är långt ifrån bäst..

#7

Postad 01 oktober 2017 - 10:49

ad72
  • ad72
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

hmm 44,990:- som angivet pris på Philips hemsida..

Android TV verkar trevligt, men lång leveranstid på Elgiganten, nu 20 november om det nu kommer stämma.

https://www.philips....recise-ultra-hd

 

För 19,990:- känns det prisvärt men hade helst velat läsa några reviews först..



#8

Postad 01 oktober 2017 - 11:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jo jag såg det, makalöst svårt att hitta någon review på 75"aren.. 😅 ..men med ordinarie pris på 30-40 tusen kan väl inte bilden vara dålig, även om den är långt ifrån bäst..

Man får väl anta att den använder liknande IPS panel som dess mindre syskon och i så fall ger ju reviews på dem en del info. Här t.ex:
http://www.trustedre...-quality-page-2

Iaf inget man kör HDR på mao. Men det finns väl inte jättemkt jämförbara alternativ för under 20 papp så den tycks ju ha sina poäng.

Redigerat av pacman, 01 oktober 2017 - 11:44.


#9

Postad 01 oktober 2017 - 11:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nu kör Elgiganten den här för 19 990:- i helgen igen. Fortfarande leverans en bra bit in i framtiden.

20 Nov, är inte det lagom till black Friday ?

Redigerat av frollic, 01 oktober 2017 - 11:44.


#10

Postad 01 oktober 2017 - 13:13

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Var in och kollade på 65"aren i denna serie idag, och den såg ju ut att ha helt okej bild, men jämfört med en 50.000kr 75"are så är det ju en markant skillnad förstås.. 😅

#11

Postad 05 oktober 2017 - 08:14

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Har kvar min order på den här tills vidare. Hade tänkt att kompromissa i storlek med att "bara" köpa en 65" OLED men när den här gick ner till 20kkr så blev det svårt att motstå för 75" är rejält mycket större än 65". Jag vet att det finns olika åsikter om ambilight men personligen gillar jag bakgrundsbelysningen. Android TV är jag mer skeptisk till (är skeptisk till Smart TV överlag).

 

Idealet vore ju så klart en 77" OLED men innan de är nere i prislappar som jag kan svälja så lär många år ha passerat förbi.



#12

Postad 05 oktober 2017 - 08:47

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja precis, tänker likadant..
Hoppas denna har acceptabel bildkvalitet då kommer jag att vara nöjd i flera år.
Men är det inte acceptabelt okej bild så kliver man ju hellre ner i storlek förstås, och oled har ju mycket attraktiv bild.. 😍😂
Kluven...

#13

Postad 12 oktober 2017 - 21:21

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Avbeställde min order på Philips 75”. Blir allt mer övertygad om att jag inte blir nöjd med något annat än plasma/oled. Såg samtidigt att Elgiganten nu verkar ha fått in dem i lager.

#14

Postad 12 oktober 2017 - 21:38

Unregistered9dec5957
  • Unregistered9dec5957
  • Forumräv

  • 599 inlägg
  • 0

köp lg 65b7 nu när den går ner i pris till hösten



#15

Postad 12 oktober 2017 - 21:56

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja, nog har oled sanslöst skön bild, jag får iaf min 75a på Tisdag, ska försöka bjuda på lite info här sen, dessvärre jobbar jag så det lär bli först veckan därpå jag har möjlighet att packa upp den ens..
Är bilden acceptabel kommer jag att behålla den och köpa en LG Oled om ett par år.
Men suger bilden för mycket kanske man byter ut den mot en mindre men bättre skärm..

#16

Postad 15 oktober 2017 - 08:58

Unregisteredad723256
  • Unregisteredad723256
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Den som är intresserad av att läsa en recension av Philips 75PUS7101 kan kolla in den här länkenhttps://www.hifitest...75pus7101_13223 

 

Körde den genom Google Translate och den går faktiskt att förstå rätt bra. 



#17

Postad 15 oktober 2017 - 09:29

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hoppas philips fått ordning på sin mjukvara bara. Den rent ut sagt s•••r

#18

Postad 15 oktober 2017 - 15:16

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ja det hoppas jag också, hittade en Philips-sida med pdf’er och där man kunde läsa om uppdateringar vid olika datum på denna tvn, plus vad som åtgärdats vid respektive uppdat.
Den senaste var i början i Oktober tror jag. Ska se om jag hittar tillbaka till sidan.

#19

Postad 16 oktober 2017 - 16:02

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Elgiganten i Karlstad hade fått upp Philips 75 på sin tv avdelning såg jag igår men fanns ingen vettig insignal på den (ingen alls). Såg dock demo loop på teven bredvid och det var bedrövliga artefakter vid rörelser.

Hoppas min plasma lever för evigt. :) kollar på
Mycket material som har rätt låg kvalitet men blir riktigt skapligt på plasman.

#20

Postad 23 oktober 2017 - 15:51

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Nu har jag testat ett par timmar, och jag är mycket nöjd!
Jag är mycket imponerad av skärpan (har kört Netflix 4K via inbyggda appen) och även ljusstyrkan och färgerna är över förväntan och markant bättre än min gamla Sony.
Menyerna är snabba och funkar bra (har ju bara kört ett par timmar).
Ojämnheter i bakgrundsbelysningen finns men inte värre än varken min gamla Sony eller Samsungs 7005/8005-serier som jag kollat på i butik där man ser ojämnheter så fort det är svarta/mörka scener.
Är bilden helt svart ser man det, men inte annars.
Ganska tidig och snabb analys, men är rätt säker att denna kommer jag behålla! :)
Ambilight var jag måttligt intresserad av, men är ändå rätt trevligt att ha om man har en diskretare inställning.

Ska uppdatera om jag hittar problem med något.

#21

Postad 29 oktober 2017 - 16:09

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Intressant MikeyB. Har du testat något mer lågupplöst material än 4K? Såg en fotbollsmatch från sportkanalen på teven i butik och det var bedrövligt mycket rörelseartefakter.

 

Kan ju tänkas att den är dåligt inställd.



#22

Postad 29 oktober 2017 - 16:20

MikeyB
  • MikeyB
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Japp, har hunnit testa lite mer, upptäckte att vid uppspelning av sådant av lägre kvalitet så kan det bli som du beskriver, bara i sällsynta fall när tex en person i fokus är i rörelse, medan bakgrunden panorerar och det samtidigt är t.ex. ett staket i bakgrunden, eller något annat mönster så kan det bli konstiga effekter, testade justera hur mycket ”motion-flow” eller vad det nu heter, till ”låg” och då minskade problemet markant. Har inte mycket att jämföra med, men det är väldigt enkelt att upptäcka skavanker i bilden med 75” på <3 meter avstånd. 😂
Såg ”The Babysitter” i 4K och bara häpnade över kvaliteten, men ser jag på första säsongen av Breaking Bad så är det inte toppkvalitet direkt, ganska synligt brus i mörka partier.
Senare säsonger är bättre.
Vet inte om en annan 75”are för 20’ är bättre med samma bildkälla, kanska det. Svårt att testa utan att ha sida vid sida kanske..
Jag är nöjd, men å andra sidan är jag inte kräsen!
Så mitt omdöme ska man ta med en nypa salt om man vet med sig att man har lite större krav. :)

#23

Postad 31 oktober 2017 - 13:46

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Japp, har hunnit testa lite mer, upptäckte att vid uppspelning av sådant av lägre kvalitet så kan det bli som du beskriver, bara i sällsynta fall när tex en person i fokus är i rörelse, medan bakgrunden panorerar och det samtidigt är t.ex. ett staket i bakgrunden, eller något annat mönster så kan det bli konstiga effekter, testade justera hur mycket ”motion-flow” eller vad det nu heter, till ”låg” och då minskade problemet markant. Har inte mycket att jämföra med, men det är väldigt enkelt att upptäcka skavanker i bilden med 75” på <3 meter avstånd.
Såg ”The Babysitter” i 4K och bara häpnade över kvaliteten, men ser jag på första säsongen av Breaking Bad så är det inte toppkvalitet direkt, ganska synligt brus i mörka partier.
Senare säsonger är bättre.
Vet inte om en annan 75”are för 20’ är bättre med samma bildkälla, kanska det. Svårt att testa utan att ha sida vid sida kanske..
Jag är nöjd, men å andra sidan är jag inte kräsen!
Så mitt omdöme ska man ta med en nypa salt om man vet med sig att man har lite större krav. :)

 

Frågan som jag ställer mig hur pass mycket av problemen som kommer ifrån att det är en 4K-maskin? Testade Samsungs 75" ganska ingående när den kostade 14990:- och kunde inte få fram samma problem på den med lågupplöst material (alltså en 1080p maskin).

 

Är lite rädd att jag missat båten genom att inte köpa på mig en 1080p plasma till att ha när nuvarande är uttjänt eller en 1080p OLED. Det är _låångt_ kvar innan merparten av det vi ser kommer ens att vara 1080p, film ser vi i bion...

 

Alltid lätt att vara efterklok!

 

Tack för att du delar med dig.


Redigerat av fredl, 31 oktober 2017 - 13:46.


#24

Postad 01 november 2017 - 22:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Frågan som jag ställer mig hur pass mycket av problemen som kommer ifrån att det är en 4K-maskin? Testade Samsungs 75" ganska ingående när den kostade 14990:- och kunde inte få fram samma problem på den med lågupplöst material (alltså en 1080p maskin).

Är lite rädd att jag missat båten genom att inte köpa på mig en 1080p plasma till att ha när nuvarande är uttjänt eller en 1080p OLED. Det är _låångt_ kvar innan merparten av det vi ser kommer ens att vara 1080p, film ser vi i bion...

Alltid lätt att vara efterklok!

Tack för att du delar med dig.

Inget av de problemen som beskrivs har med 4K upplösningen att göra.

Många som hänger upp sig på det här med uppskalning men det är relativt enkel process och de flesta moderna apparater ställer inte till med några större problem här.

#25

Postad 20 november 2017 - 13:00

StoCal
  • StoCal
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Japp, har hunnit testa lite mer.....

 

Hej MikeyB,

 

Vilka inställningar har du kommit fram till funkar bra under det tittande du nu hunnit med, och skulle du vänligen vilja dela med dig av dem? För vad jag förstått så är inte fabriksinställningarna något man vill använda mer än nödvändigt ;)

 

Tack på förhand och att du delade med dig av matnyttig info så här långt!



#26

Postad 21 november 2017 - 15:42

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

Nån indikation på Black Friday priser på denna?



#27

Postad 28 november 2017 - 18:54

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0

Nån indikation på Black Friday priser på denna?


Hade väntat mig det men blev inget. Själv klippte jag mig en LG 65C7 i enlighet men planen när jag avbokade Philips 75:an.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.