Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kortkastande projektor till ljust rum

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2022 - 20:15

viceman
  • viceman
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Hej,

 

Ska försöka hjälpa några vänner med projektorinstallation i deras orangeri. Av naturliga skäl är där ljust, ingen direkt möjlighet att mörklägga, och ingen yta där man kan ha en större TV.

Kommer bara användas lite då och då t.ex. till en fotbollsmatch eller en tv-program. Troligtvis inga filmsessioner. 

I ena änden är där en köksdel, ovanför den sitter där två bjälkar. I övrigt är där 3-4+m takhöjd. Tänker därför att det vore lämpligt att placera både duk och projektor på bjälkarna. Där är ca 120cm mellan bjälkarna.

 

Men att hitta någon lämplig kortkastande projektor till rimliga pengar (ca 10 000kr) verkar svårare än jag först trott. 

Sprang på denna som kanske kan fungera:
Xiaomi Mi Laser Projector | NetOnNet

(En fördel med denna är att den har mediaspelare och högtalare inbyggt - tror att högtalarna kan räcka till en början)

 

Vad jag läst kan den takmonteras och skulle då kunna hänga framför en bjälken och sedan en duk på baksidan. 5000ANSI lumen verkar vara lite "tillhottade" siffror men bör fungera tänker jag.

 

Eftersom det är ett ljust rum och projektorer naturligt har lite svårt att lysa svart/mörker är jag inne på en grå duk. T.ex. Euroscreen Diplomat GreyLight Smart-ER - Eldriven-16:9 - Dukar (hembiobutiken.se)

(Dock känns det som att priset drar iväg rätt bra på gåra dukar. Vore bra om man kunnat hitta en duck för under 10.000kr...)



#2

Postad 14 januari 2022 - 10:52

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Hej,

 

Ska försöka hjälpa några vänner med projektorinstallation i deras orangeri. Av naturliga skäl är där ljust, ingen direkt möjlighet att mörklägga, och ingen yta där man kan ha en större TV.

Kommer bara användas lite då och då t.ex. till en fotbollsmatch eller en tv-program. Troligtvis inga filmsessioner. 

I ena änden är där en köksdel, ovanför den sitter där två bjälkar. I övrigt är där 3-4+m takhöjd. Tänker därför att det vore lämpligt att placera både duk och projektor på bjälkarna. Där är ca 120cm mellan bjälkarna.

 

Men att hitta någon lämplig kortkastande projektor till rimliga pengar (ca 10 000kr) verkar svårare än jag först trott. 

Sprang på denna som kanske kan fungera:
Xiaomi Mi Laser Projector | NetOnNet

(En fördel med denna är att den har mediaspelare och högtalare inbyggt - tror att högtalarna kan räcka till en början)

 

Vad jag läst kan den takmonteras och skulle då kunna hänga framför en bjälken och sedan en duk på baksidan. 5000ANSI lumen verkar vara lite "tillhottade" siffror men bör fungera tänker jag.

 

Eftersom det är ett ljust rum och projektorer naturligt har lite svårt att lysa svart/mörker är jag inne på en grå duk. T.ex. Euroscreen Diplomat GreyLight Smart-ER - Eldriven-16:9 - Dukar (hembiobutiken.se)

(Dock känns det som att priset drar iväg rätt bra på gåra dukar. Vore bra om man kunnat hitta en duck för under 10.000kr...)

Optoma har väl några bra kandidater, UHD35 t.ex: https://classic.pris...t.php?p=5715633
Du skriver inte hur kort kastavståndet är, och hur stor bild du behöver... 



#3

Postad 14 januari 2022 - 11:04

viceman
  • viceman
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Tack för svar och tips. Vad jag kunde se hade Optoman 1,2-9,9m och bildstorlek 33-302". Så blir kanske svårt att få stor bild på kort avstånd.

 

Jag var nog inte så tydlig - det är 120cm mellan bjälkarna så det är ungefär det avståndet man har att jobba med. Antingen kan man ju montera både duk och projektor på var sin sida av en balk och då kommer de väldigt nära. Eller så sätter man projektorn under eller bakom den andra balken och då kommer man kanske upp i 140cm avstånd.

 

Duk tänker jag någonstans 90-110".





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.