Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 0 0 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 0 0 (0) 139 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 0 0 (0) 279 900:-

Postad 17 april 2021 - 23:32

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Hej! Jag har en Sony vw790 som jag kommer få kalibrerad om ett par veckor av Andreas på Media Markt i Uppsala. Han kalibrerade en Sony vw760es som jag hade för ett år sedan, superbra!
Och MediaMarkt i Uppsala har ny utrustning för kalibrering av HDR!!!

Hej
Har du fått din projektor kalibrerad..?

Postad 18 april 2021 - 08:01

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Hej
Har du fått din projektor kalibrerad..?

Tyvärr inte än. Återkommer när den är gjord.

Postad 18 april 2021 - 15:21

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Tyvärr inte än. Återkommer när den är gjord.

😊👍

Postad 19 april 2021 - 08:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Jag har en fullt ISF-kalibrerad Sony VW790, och har en fantatisk bild (förutom då ett andra byte av projektorn då irisen strular - Sony premium support är grymma och snabba)!.

När man säger "HDR-kalibrering" så är det bra att veta att Sony VW790 kanske i bästa fall når 70% av färgrymden Rec2020 som är HDRs färgrymd samt mindre än 10% av ljuset som behövs att visa HDR. 

Så att tror att VW790 eller ngn annan projektor för den delen kan göra HDR rättvisa utan att tonmappa materialet först lurar sig själv :).Det är omöjligt. Alla lösningar för att visa HDR på projektorer är subjektiva lösningar, det visar ju exemplevis JVC och Sony som kör helt olika approacher. Jag föredrar tonmappning då du får ngt som utnyttjar projektorn till dess limit, medan Sonys interna är godtycklig och absolut inte på nivå med en riktig tonmappning - förstås subjektiv bedömning av mig som järmfört de olika lösningarna. Därför ska man ta Mediamarks och andras marketing med "HDR-kelibrering" med en väldigt stor nya salt, då det helt enkelt inte är genomförbart.

Postad 19 april 2021 - 17:24

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Jag har en fullt ISF-kalibrerad Sony VW790, och har en fantatisk bild (förutom då ett andra byte av projektorn då irisen strular - Sony premium support är grymma och snabba)!.

När man säger "HDR-kalibrering" så är det bra att veta att Sony VW790 kanske i bästa fall når 70% av färgrymden Rec2020 som är HDRs färgrymd samt mindre än 10% av ljuset som behövs att visa HDR. 

Så att tror att VW790 eller ngn annan projektor för den delen kan göra HDR rättvisa utan att tonmappa materialet först lurar sig själv :).Det är omöjligt. Alla lösningar för att visa HDR på projektorer är subjektiva lösningar, det visar ju exemplevis JVC och Sony som kör helt olika approacher. Jag föredrar tonmappning då du får ngt som utnyttjar projektorn till dess limit, medan Sonys interna är godtycklig och absolut inte på nivå med en riktig tonmappning - förstås subjektiv bedömning av mig som järmfört de olika lösningarna. Därför ska man ta Mediamarks och andras marketing med "HDR-kelibrering" med en väldigt stor nya salt, då det helt enkelt inte är genomförbart.

Det blir en rejäl utmaning med andra ord !

Postad 26 april 2021 - 09:55

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2 168 inlägg
  • 0

Efter att ha kört med Epson 9200 som på pappret har betydligt högre (2400 lm) ljusstyrka, tror ni man kommer bli besviken och tycka bilden är för mörk på t.ex. Sony 590 med "endast" 1800 lm?  110" Stewart Firehawk G3-duk. (vitt tak, svart mörkläggningstyg på sidoväggarna vid projektorn)

Vet inte om det hjälper dig men jag kör en VW520ES på en 110" Firehawk G3-duk och upplever inte bilden som mörk. Sen vet jag onekligen inte hur det blir relativt den gamla då jag gick från en 1500lm-projje och React 2.1 duk på 95 tum...

Postad 26 april 2021 - 15:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Oj, jag hade en VW520 i dryga fyra år och har haft en JVC N5 och nu Sony VW790 efter det. VW520 har inte skuggan av en chans i en endaste parameter mot de två nyare, allra mins i ljusflöde. Stor stor skillnad. Jag skulle definitivt dock låna hem och kolla om det passar i min miljö :)

Postad 26 april 2021 - 18:47

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 170 inlägg
  • 0

Oj, jag hade en VW520 i dryga fyra år och har haft en JVC N5 och nu Sony VW790 efter det. VW520 har inte skuggan av en chans i en endaste parameter mot de två nyare, allra mins i ljusflöde. Stor stor skillnad. Jag skulle definitivt dock låna hem och kolla om det passar i min miljö :)

Fast det innebär ju inte att den inte skulle räcka till en 110" firehawk. Vilket jag har svårt att tro att den inte skulle ha. Dessutom är det en 590 han frågar om. Den borde väl knäcka epson 9200 på alla punkter, kanske även i kalibrerat ljusflöde? 110" ska väl ändå inte vara några problem?

Postad 29 april 2021 - 15:24

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 1

Fick problem med en iris som lät som tusan - klickade vid varje gainskfte. Så skulle det inte låta förstås - Sony Premium Support skickade nya firmware 6.003 för att kunna bota detta, tyvärr hjälpte det inte. Mindre än en vecka senare kommer en sprillans ny VW790 levererad. Må vara att man kan bli tveksam över deras kvalitet, också med tanke på de irisproblem föregångaren har haft (enligt tråden på avs iaf) så kan man inte säga annat än föredömlig support av Sony. Nu var det mitt andra byte, denna var knappa fyra månader och 350 timmar, men de valde till sist att byta rakt av och inte ta in för reparation.

Projektorn som så levererar ju världklass - speciellt tillsammans med en Videoprocessor - men nog så viktigt är ju supporten, Det gör ju att jag känner mig extremt lugn i båten då Sony Premium Support löser allt otroligt snabbt, med superkommunikation - ej att förakta!

Redigerat av lirsa, 29 april 2021 - 15:25.

Postad 29 april 2021 - 16:01

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 717 inlägg
  • 0
Verkar vara rejält tveksam kvalitet på Sonys projar och har varit så länge. Hoppas det får kontroll på problemen någon gång. Visst är det bra med en bra support men problemet ska ju inte behöva uppstå från början.

Redigerat av edtjope, 29 april 2021 - 16:01.

Postad 29 april 2021 - 17:17

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 069 inlägg
  • 2

Verkar vara rejält tveksam kvalitet på Sonys projar och har varit så länge. Hoppas det får kontroll på problemen någon gång. Visst är det bra med en bra support men problemet ska ju inte behöva uppstå från början.

Näää, nu måste jag nog sätta ner foten - har jobbat med projektorer i många många år, och Sony är den tillverkare som har varit minst problem med av alla modeller... att de däremot har bästa supporten när det händer något, det råder ingen tvekan om :)

Med vänlig hälsning,

/Pär

Postad 30 april 2021 - 11:54

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 717 inlägg
  • 0
Hej Pär, du jobbar ju i branschen så det är säkert rätt gällande kvaliteten. Jag utgick i mitt svar enbart från Sony trådarna här på forumet. Tycker man hör talas om betydligt mer problem där än exempelvis Epson eller JVC trådarna.

Postad 03 maj 2021 - 01:26

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Hej
Någon som jämfört AppleTV 4k och Google chromecast ultra (4k) med Cmore sport streamat om bilden blir bättre med chromecasten..? Tycker den inte är någon höjdare genom AppleTV 4k tyvärr.

Har inställning
4k SDR 50hz
YCbCr
Chroma 4.2.0
Matcha dynamiskt och bildfrekvens på slagna

Redigerat av jaxon1, 03 maj 2021 - 01:48.

Postad 07 maj 2021 - 09:20

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Igår kalibrerade jag och Marcus från the rock min kombo av VW790 och Lumagen till perfektion :). Bilden på SDR och HDR är något i hästväg - vilket är sanslöst att det kunde bli så pass mycket bättre.

Man kan alltså kräma ut väldans mycket mer ur VW790 med en processor, vi gjorde enbart kalibreringen i Lumagen och rörde inga reglage alls i Sonyn, förutom de ginma med svart- och vitnivåer. 

Vi kopplade upp Lumagen mot Calman och kunde därmed kalibrera gråskala i 11 punkter direkt i CalMan och spara i Lumagen. Färgerna I lumagens gränssnitt där förändringarna syntes direkt i CalMan. För att minska handskakningstider så kör jag allt i BT2020, vilket också är rekommenderat från Lumagen, dvs när insignalen är en BT709 från blu-ray t ex så konverterar Lumagen till BT2020. Så den kalibrering vi gjorde var mog gamut 2020, och förstås når inte Sonyn längre än 75-80% av den Gamuten, men resultatet blev vansinnigt bra!

Får ut 53 Nits  med laser på 35% vilket ger en fL på 15.5, perfekt för SDR. 68 Nits ut med laser på 85% och det resultatet * 5 matar jag sedan in i Lumagen för att få en perfekt dynamisk tonmappning baserat på exakt min setup. 

Körde lite i går kväll, bilden är inget annat än helt magisk. Med tanke på att alla hanteringar av HDR i en projektor är fullt av kompromisser, dvs det räcker inte till vare sig ljus- eller färgmässigt, så tror jag personligen att man inte kan få det så mycket bättre än vad en Lumagen eller liknande videoprocessor kan ge. Den största aha-upplevelsen som får se det första gången kommer nog att vara: oj, jag ser alla detaljer, HDR är inte liktydligt med mörk, smetig bild där du inte kan se några detaljer för allt är en svart gröt, nä här får man alla delaljer även om det är mörkt, samt en helt annan skjuts i färger med specles och highlights som gör en sol så  bländande så man saknar sina solglasögon :)

Verkligen supernöjd. Och också kul förutom alla de tricks man kan göra med en videoprocssor också verkligen märker vad man kan kräma ut ur ren bildkvalitet. 

Postad 07 maj 2021 - 17:46

plundvik
  • plundvik
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Grattis, låter fantastiskt!

Postad 07 maj 2021 - 20:43

DPC
  • DPC
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Ja, vilken glädje att höra! Ja sitter själv med en lite enklare projektor (VW570) och blir minst sagt sugen på en processor. Låter som det är vägen att gå!

Postad 10 maj 2021 - 19:13

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
..

Redigerat av jaxon1, 11 maj 2021 - 16:35.

Postad 11 maj 2021 - 13:17

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Nej, jag har laser, men har min tredje VW790 sedan november. Så supproten finns det absolut inget att klaga på, tvärtom, hyllas för att vara så kundfokuserade så de gör mer än av de egentligen behöver.

Däremot vet jag personligen om ett antal fall av havererade VW760, efter man enablade Iris-funktion samt ett antal VW790 med samma problem, varav en var min. Måhända har man haft det lite tufft med senare generation rent kvalitetsmässigt, men det ska ju inte oroa oss kunder med en Sony Premium Support. klart förstås ett problem långsiktigt om grejerna inte håller, men det ver vi inget om. 

Postad 11 maj 2021 - 13:42

jaxon1
  • jaxon1
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
..

Redigerat av jaxon1, 11 maj 2021 - 16:34.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2021 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.