Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hemmabiomässa i Lund 2022

69 svar till detta ämne The Rock Hemmabio
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 oktober 2021 - 21:23

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 3

Bifogad fil  Hemsida.jpg   83,17K   0 Antal nerladdningar

 

https://therock.se/hemmabiomassa-2022/

https://www.facebook...mabiomassa2022/

 



#2

Postad 05 oktober 2021 - 21:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Nice!

#3

Postad 05 oktober 2021 - 23:32

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kanske kan vara något.



#4

Postad 16 november 2021 - 18:24

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0
Riktigt kul! 🤩
Suget är stort efter mässor efter de senaste åren.
Ser fram emot denna lite extra då den ligger mig väldigt varmt om hjärtat! ❤️

Med vänlig hälsning, Jacob

#5

Postad 16 november 2021 - 18:48

mrgorgo
  • mrgorgo
  • Forumräv

  • 593 inlägg
  • 0

Två tummar upp.

Länge sen jag gick på mässa nu. 



#6

Postad 16 november 2021 - 22:12

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Tar vi tåget ner Garret?

#7

Postad 16 november 2021 - 22:36

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Tar vi tåget ner Garret?


Tycker jag låter som en bra plan 😁

#8

Postad 18 november 2021 - 13:05

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Trevligt! Blir nog ett besök dit nån av dagarna



#9

Postad 20 november 2021 - 18:50

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 4

Efter många år på denna och andra mässor så summerar jag mina erfarenheter av frågor jag får av besökarna så här:

- Varför visar ni inte häftigare anläggningar?

- Varför visar ni inte anläggningar som vanliga människor har råd med?

Eftersom det är ungefär lika mycket av båda frågorna så hoppas jag denna gången kunna bjuda på något för båda grupperna. Jag kommer denna gången representera CinemaSolutions och vi kommer ha ett stort 105kvm rum till förfogande. Storleken utgör en stor utmaning för ljudet då det är en enorm volym att fylla för de flesta system på marknaden, men vi ska göra ett försök. 
 

Tanken är att dela upp rummet i två delar:

Vardagsrum och Biorum.

 

I vardagsrummet är förhoppningen att kunna visa lite tv-apparater i större storlek, infällnadsljud, mediamöbler, akustikpaneler, styrsystem och någon ”vanlig” projektorlösning. 
 

i biorummet kommer vi försöka få ihop en upplevelse utöver det vanliga. 
En Wisdom Audio Dolby Atmos / DTS:X PRO hybrid setup med Trinnov Altitude 32 som processor. 
Vi jobbar på en projektorlösning utöver det vanliga med Barco i mlijonklassen för att kunna visa vad som går att göra.

Det kommer även finnas riktiga biosoffor och fåtöljer från Fortress Seating och Ineva Design att sitta ner och vila mäsströtta ben i. 
 

Vi hoppas kunna bjuda på något för alla i vårt rum!

Med gratis inträde så ska frun kunna sitta ner i biofåtöljen och få massage samtidigt som barnen kan slå sig ner framför 77” Oled-skärmen för lite PS5 gaming, medan pappa går till bion och njuter av bio som det är tänkt att avnjutas. Självklart är alla familjer, kompisgäng, singlar och par välkomna att testa vilket de vill i vilken ordning de vill. 
 

Vi fortsätter planera för att ni ska få en riktig superhelg i hemmabions tecken! 
 

 

Stay tuned! 
 

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#10

Postad 20 november 2021 - 19:04

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Låter kanon!  :D



#11

Postad 20 november 2021 - 21:57

smellymarq
  • smellymarq
  • Beroende

  • 1 038 inlägg
  • 0
Håller med, låter sjukt bra!

#12

Postad 02 december 2021 - 15:29

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Kul att ni gillar planerna. :)
 
Det lutar åt att det blir en ”liten” Barco Freya i biorummet. 
RGB laser med 7.500 Ansi Lumen, DCi, och en mängd utbytbara linser.

 

Bifogad fil  10CA3636-A940-48BB-9600-2FC8D4ABBE14.png   928,39K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  BB935AFA-A33F-4CF4-A173-B4CD31CC762A.jpeg   313,67K   0 Antal nerladdningar

 

 

Med vänlig hälsning, Jacob 


Redigerat av Colamannen, 02 december 2021 - 15:37.


#13

Postad 02 december 2021 - 19:20

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Vilka wisdom kommer ni köra med i biorummet? Gillar wisdom skarpt och vore kul att höra ex Sage cinema line. Har lyssnat på L100 samt L8i och det är fina grejer!



#14

Postad 02 december 2021 - 23:40

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Om allt går som det är tänkt så blir det:

Wisdom Audio Sage Cinema Line 2 som LCR. ❤️❤️❤️

Surround med L75 om vi fortsätter på Line Source,

Alternativt Point 2 om vi går ner på Point Source för bättre täckning i ett svårt mässrum.

Som Atmos troligtvis P2M.

För de lägre frekvenserna så är det redan klart att vi har 2st S90i som lär agera LCR bas, 

och vi jobbar hårt på att få tag på 1 helst 2 STS subbar på 150kg/st som huvudbasar.

 

Men jag får be att får återkomma när vi kommit längre i planeringen för säkrare svar.

 

Med vänlig hälsning, Jacob 


Redigerat av Colamannen, 02 december 2021 - 23:42.


#15

Postad 03 december 2021 - 12:11

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Typ så här:

 

 

Bifogad fil  Wisdom Produkter Mässan.JPG   56,51K   4 Antal nerladdningar

 

 

 

MVH

/Jacob 



#16

Postad 03 december 2021 - 14:54

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

helt galet, i love it :D

Den mässan vore inte fel att besöka.



#17

Postad 03 december 2021 - 18:55

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Vilken drömrigg Jacob! Hoppas ni kan få till line source runtom. Ska vara ngt alldeles extra enligt de som upplevt det. Väldigt glad att ni kör sage 2 som lcr. Det är min drömfront. Hoppas också ni får tag i sts. Om inget oväntat inträffar så kommer jag ned till mässan!

 

står förhoppningsvis inför att bygga nytt rum från scratch. Så vore grymt med inspiration och kanske träffa någon som bygger rum professionellt. Väger mellan att göra efter min bästa kunskap eller att be någon att supporta med akustik och uppbyggnad av väggar. 


Redigerat av DPC, 03 december 2021 - 18:58.


#18

Postad 13 december 2021 - 14:40

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Dubbla STS subbar blev just bekräftat.

Återstår att se om det blir Point2 eller L75 som surrounder. 

Vore häftigt med LineSource runt om som du säger DPC. :)

 

MVH

/Jacob 



#19

Postad 13 december 2021 - 20:00

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Kommer bli enormt bra ert rum Jacob! Hoppas verkligen jag kan komma ned och få uppleva det! Med eller utan line source runtom.



#20

Postad 14 december 2021 - 07:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Dubbla STS subbar blev just bekräftat.

Återstår att se om det blir Point2 eller L75 som surrounder. 

Vore häftigt med LineSource runt om som du säger DPC. :)

 

MVH

/Jacob 

Jag ställer upp som bärhjälp gratis, bara jag får vara med när allt sätts upp o justeras in ;)



#21

Postad 15 december 2021 - 11:36

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Haha… Tack Johan! :)

 

Vi kommer rigga allting på torsdagen.

Det kommer bli otroligt tajt att få upp allt på 1 dag, men det är lika för alla. 
Tuffast blir det nog med Barcon on det blir en Freya. Då ska det justeras in RGB-laser, DCi, DCP, 

Där finns hårda reglemente om hur en sådan installation måste göras. 
Som tur är kommer Barco skicka upp experter från Belgien för att hjälpa till. 
 

Wisdom kommer ha representanter på plats med. 
de skickar folk från England enkom för mässan, och kommer utöver installation och kalibrering, stå med oss i rummet hela mässan. Så har ni frågor och funderingar specifikt till Wisdom så passa på att komma och ställa dem. 
vi kommer garanterat köra någon form av mingel-timme efter mässan stänger där vi kan gå igenom kalibreringen och setupen djupare om det finns intresse för det. 
 

Hjärtat i anläggningen kommer att vara en Trinnov Altitude 32 med 32 möjliga kanaler. 
Även Trinnov skickar folk från England så kompetensen på plats kommer bokstavligen vara ”världsklass”.

Ljudkalibreringen kommer att göras via Trinnovs Optimizer.

 

Vi tittar även på möjligheten att ha med en överraskning i rummet i form av ljus-show synkat med bilden via LightWalls.

Men detta kräver oxå installation och med tiden så knapp så vet vi inte om det kommer vara möjligt. 
Vi vill iaf inte lova för mycket. Men detta är något vi ser mer och mer i High end segmentet. Dynamiskt ljus förvandlar själva rummet till en upplevelse i sig. 
 

 

Ska försöka skriva lite om ”vardagsrums-setupen” med.

Nu blev det tokmycket fokus på High end bion märker jag.  :rolleyes:

 

Stay tuned. 
 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#22

Postad 17 december 2021 - 15:32

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Vi jobbar vidare för en show som ger något för alla.

 

I vardagsrumsdelen kommer vi därför att försöka visa:

 

Bifogad fil  Show Brainstorm Livingrrom Front.jpg   134,51K   0 Antal nerladdningar

 

Front - Gaming

1. Moderna akustikpaneler med träribbor

2. Storbildslösning 100" med gaming

3. Infällt tv-ljud med basstöd

4. Designade mediamöbler

 

Side1 - TV/Soundbar

1. Oled-tv vs led-tv

2. Soundbars

3. Bekväma biofotöljer (med bl.a. massage, värme och kylda drickahållare)

4. Kablar (HDMI, Högtalarkablage)

 

Back - SmartaHem

1. Controlsystem 

2. Designade knappsatser

 

 

Side2:

1. ALR duk med vardagsrumsprojektor

2. Akustiskt transparanta inredningstyger

 

 

Bifogad fil  Show Brainstorm Livingrrom.jpg   78,28K   0 Antal nerladdningar

 

 

MVH

/Jacob

 



#23

Postad 17 december 2021 - 18:23

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Ser trevligt ut Jacob!

 

Finns det nån chans att få se madVR Envy på mässan? Har varit intresserad av en ganska länge nu men skulle gärna vilja se den med egna ögon först



#24

Postad 17 december 2021 - 20:13

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Detta måste jag se, min hustru kommer inte, hon vågar inte på grund av sin rullstol, hon är rädd vi att hon skall fördärva allt med sin rullstol.

#25

Postad 18 december 2021 - 16:17

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Alla är givetvis varmt välkomna! Med eller utan rullstol. 

I High End Bion kommer vi ha en Lumagen Radience PRO i racket.

Men vilka funktioner som vi komma köra i den beror på Barco och vad de vill lösa i sin egen projektor.  :rolleyes:

Vi kommer dock inte ha en MadVR på plats om inte något ändras i planeringen fram till dess. 
 

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#26

Postad 18 december 2021 - 17:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Härligt med V-rums alternativ med! Vad för projjar där? För oss vanliga dödliga! hehe :P 



#27

Postad 19 december 2021 - 10:00

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Det blir en Epson TW9400 där ihop med en billigare högkontrastduk. 
Men fokus kommer klart vara på TV-lösningar i det rummet. 
 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#28

Postad 20 december 2021 - 12:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
En stilla undran! Varför visas inte nya Epson upp istället för en gammal modell, oavsett om det är en TV lösning? Många som har den förutsättning med högkontrastduk😊

Redigerat av mcmike, 20 december 2021 - 12:59.


#29

Postad 20 december 2021 - 14:37

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Kanske för att det är mer humana priser för oss vanliga dödliga?
Eller vad kommer dom nya ligga på?
Vi har 9400 och kontrastduk… 95 eller 100”… skulle vilja ha större… undrar hur den står sig mot en vit duk? Som jag jade förr till epson 6600


Redigerat av Garrett, 20 december 2021 - 17:24.


#30

Postad 20 december 2021 - 17:10

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
Epson kommer att ha ett eget rum på mässan också och där kommer de sannolikt att visa de nya modellerna.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#31

Postad 20 december 2021 - 17:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Misstänkte det, tack för klargörandet😊Hoppas man får till ett besök i år, vore roligt men blir säkert en dyr resa🤓

Redigerat av mcmike, 20 december 2021 - 17:30.


#32

Postad 20 december 2021 - 21:06

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hem mässan som skulle varit i feb skjuts upp till maj pga covid. Hur ser datum ut för er ?

#33

Postad 20 december 2021 - 21:16

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Hem mässan som skulle varit i feb skjuts upp till maj pga covid. Hur ser datum ut för er ?


Vart är den 2022?

#34

Postad 21 december 2021 - 10:12

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Målet med det rummet/rummen jag är inblandad i är att ge besökarna en upplevelse.

Att visa på vad man kan göra i olika prisklasser för att få olika behov täckta. 

 

Det intressanta för oss är vad systemen kan leverera i form av underhållning, med bild, ljud, ljus, styrning, etc. 

Vilket mervärde det kan ge för en besökare hemma hos dem.

 

Man ska få inspiration, kunna prata med kunniga insatta personer, sitta ner och bara vila i en skön fåtölj, diskutera lösningar, låta barnen spela tv-spel, njuta av en bioupplevelse utöver det vanliga, resonera kring tv-teknikers för och nackdelar, inspireras av snygga designmöbler och estetiskt tilltalande akustiska lösningar, få lite hands on med intuitiva styrsystem och mycket mycket mer. 

 

Man kommer även kunna sitta ner och lyssna på en liten presentation på hur Cinema Solutions jobbar och hur de inkluderar, akustik, belysning, högtalarpositionering, gradängberäkningar, bildstorlekar, värme/kyla, friskluft och inte minst komfort i sina projekt, om man tycker sådant är intressant. 

 

Att använda mässan för att jämföra olika system tycker jag personligen inte är en bra idé. 

Olika rum, olika inställningar, olika prioriteringar och olika förutsättningar kommer göra att man isf väldigt mycket jämför äpplen med päron. 

Se det som en inspirationsresa, med möjlighet att få prata med just de i Sverige som kan mest om just det de visar.

Vilken lyx!

Sa jag at det var gratis.  :rolleyes:  :D  :D  :D   

 

 

MVH

Jacob



#35

Postad 21 december 2021 - 11:32

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

.

Att använda mässan för att jämföra olika system tycker jag personligen inte är en bra idé.
Olika rum, olika inställningar, olika prioriteringar och olika förutsättningar kommer göra att man isf väldigt mycket jämför äpplen med päron.


Det får du ju naturligtvis tycka. Personligen så vill jag kunna se och jämföra det jag är intresserad av. Jag räknar med att projektor tillverkarna gör sitt yppersta för att visa upp rättvis prestanda under förutsättningarna, märkligt annars. För en annan som haft Epson bl,a under många år, kändes det märkligt. Förstår tanken och Tack för ditt svar.

Redigerat av mcmike, 21 december 2021 - 12:26.


#36

Postad 21 december 2021 - 12:50

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Alla anledningar att gå på mässa är bra anledningar!  :)

Sjukt kul att se och uppleva alla system oavsett. 

 

Vill man jämföra projektorer så kan jag varmt rekommendera en tur till The Rocks butik vilken dag som helst under ordinarie öppettider. Där kan man jämföra helt rättvist i samma rum mot samma duk under kontrollerade former med kalibrerade maskiner. Vill man jämföra mot ljudtransparant duk gör man det, vill man jämföra mot högkontrast-duk gör man det, vill man titta mot vanlig solid vit duk gör man det. Vill man titta på olika parametrar i projektorn finns det möjlighet till det. Helt enkelt ett väldigt rättvist sätt att utvärdera just projektorer på. 

Samma sak med ljud. Samma rum, samma förutsättningar. Går snabbt att konstatera vad man föredrar. 

 

Hoppas att alla känner att mässan är inkluderande och att man får utvärdera precis vad man vill där. 

Butiken har sina fördelar och mässan sina. En del utställare kommer bjuda på något alldeles extra. Jag hoppas att alla kommer tycka det är roligt och givande!

Ser iaf fram emot detta väldigt mycket. 

 

 

MVH

/Jacob 



#37

Postad 21 december 2021 - 17:51

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Vart är den 2022?


Stockholm. :(

Tur att jag bor ett par hundra meter från Scandic. :)

#38

Postad 21 december 2021 - 19:27

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Stockholm. :(

Tur att jag bor ett par hundra meter från Scandic. :)

För det finns bara ett Scandic i Stockholm... ;)



#39

Postad 21 december 2021 - 19:44

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

För det finns bara ett Scandic i Stockholm... ;)


Haha, jag tänkte på det i Lund. Skulle gärna gå på alla mässor, men det är ju det där med tid...

#40

Postad 21 december 2021 - 19:48

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

För det finns bara ett Scandic i Stockholm... ;)


Han menar väl Scandic i Lund :P

#41

Postad 02 februari 2022 - 20:56

Cinema Solutions
  • Cinema Solutions
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 2

Nu när vi blivit registrerade med företagslogga och allt så kan jag meddela att arbetet med mässan fortgår hela tiden.

Idag var det 1,5h möte med Wisdom Audio och deras svenska dist Specialelektronik.

Mycket kreativa tankar bollades och vi närmar oss en slutlig setup för bion. 

 

Tidigare i veckan säkrade vi upp den Trinnov Altitude som vi kommer använda i riggen.  

 

Det är många trådar som ska följas upp nu när pandemin inte längre ser ut att stoppa oss!

 

Galet mycket arbete inför en sådan här mässa, men samtidigt väldigt roligt!  :wub: 

 

 

MVH

/Cinema Solutions 



#42

Postad 03 februari 2022 - 10:24

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

Med slopade restriktioner så kan vi nog lugnt konstatera att mässan blir av. Superkul! Ser verkligen fram emot er monter Cinema solutions!



#43

Postad 23 februari 2022 - 08:29

Cinema Solutions
  • Cinema Solutions
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Mindre än en månad kvar. :)

 

Septon kommer som det ser ut visa JVC NZ7 och NZ9! 

För ljudet i det rummet står MK Sound med sitt legendariska MK150-system. 

 

Det drar ihop sig! :)

 

 

MVH

/Cinema Solutions



#44

Postad 23 februari 2022 - 19:01

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1
Yes, jag skriver ihop och presenterar de olika rummen nu allteftersom det blir färdigt vad som ska visas. Naturligtvis täcker det inte allt, men i huvuddrag kan man läsa vad som kommer att finnas. Det läggs efterhand på mässans facebooksida. Vill ni jag ska klistra in det här också, eller det blir för mycket som reklam?

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#45

Postad 23 februari 2022 - 19:05

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 677 inlägg
  • 0

För min del så får ni gärna presentera det här också. Har kikat på facebook och det är ju en typ av program för ett event. 
 

Hotell bokat för min del. Ska bli riktigt kul. 



#46

Postad 24 februari 2022 - 10:33

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 2

Ok, jag kör på då så får de som inte vill läsa scrolla vidare. Jacob har ju redan presenterat sitt tvådelade rum tidigare i tråden så det skippar jag.

 

Första rummet jag presenterade förra veckan på fb kommer från Septon som kommer att göra en stor satsning på mässan med två egna stora rum. Det ena blir mer fokus på bild och det andra mer på ljud. I det 66 kvadratmeter stora rummet Discussion blir det projektion mot en Solid duk från Screen Excellence med bildbredden 356cm. På denna duk kommer ett gäng maskiner från JVC att kunna jämföras. Exakta uppsättningen är inte spikad, men det blir troligtvis de nya lasermaskinerna NZ7 och NZ9 som förhoppningsvis får sällskap av den kommande instegsmaskinen NP5. Dessa maskiner kommer att presenteras och visas av Septons mycket kunniga och ISF-certifierade personal och det kommer att bjudas på blandat bildmaterial.
 
Ljudet kommer att spelas av senaste versionen av M&K:s numera legendariska 150-system i en 5.1 uppsättning, sannolikt med de helt nysläppta V10+ och X15+ subbarna. Detta system kommer att drivas med Marantz största hemmabioreceiver SR8015 och allt styrs med ett styrsystem från Savant.
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 24 februari 2022 - 11:51.


#47

Postad 24 februari 2022 - 16:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 2
Det är nu dags att presentera mässans största rum, Knowledge. Det är 120 kvadratmeter stort men kommer ändå att fyllas till bredden med godsaker.
Här kommer Septon att montera upp ett ljudsystem utan dess like. Det blir Klipsch nya högtalarsystem, Real Custom Cinema, som är tänkt att ge proffsprestanda för hemmakonsumenter. Kortfattat kan man säga att det är en färdig, moduluppbyggd baffelvägg med högtalare installerade och färdiga ur kartong. Modellen som visas på mässan heter RCC-122-BTDS och det är den största modellen(så klart). Till denna vägg kommer 8st THX-502L infällnadshögtalare att agera surround och Atmos. Dessa blir monterade i specialbyggda, handsnickrade kabinett. Väggen innehåller subwoofers som standard men två stycken THX-1200SW kommer ändå att agera balanssubbar för att ge en jämn spridning för samtliga lyssnare.
 
Processor för att hantera samtliga kanaler blir troligen Marantz AV8805a och slutsteg kommer från Crown. 2st DCi 2x1250 kommer att driva RCC-basarna och 2st DCi 8x600ND till övriga kanaler.
 
Även om det blir mest fokus på ljudet i detta rummet går inte bilden av för hackor. En JVC DLA-NZ7 med 4k-upplösning och laser kommer att skjuta mot en 3,56m bred Screen Exellence Discoveryduk med den extremt finmaskiga, ljudtransparenta väven NEO.
 
Den lättanvända och läckra styrningen kommer från Savant.
 
Septon hälsar er alla välkomna till en mässupplevelse utöver det vanliga!
 
/Marcus


#48

Postad 25 februari 2022 - 12:27

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 2
Special-Elektronik representeras på mässan dels i Cinema Solution’s rum med Wisdom Audio och Barco, dels i ett eget, litet mindre rum där man för första gången kommer att visa högtalarsystem från Australiensiska Krix publikt i Sverige. Krix grundades redan på 70-talet och grundaren Scott Krix uppfann på 80-talet det revolutionerande Infinite baffle-konceptet som tack vare dess akustiska och installationstekniska fördelar idag används i stor utsträckning i biografer runtom i världen. 40 års erfarenhet av att bygga kommersiella biografer har resulterat i en serie högtalare för hemmabio som levererar enorm prestanda. Närvaro, dynamik och upplevelse är ledorden. Högtalarsystemen dimensioneras efter rummets storlek, och i rummet Inspire kommer vi att visa en högtalarsetup bestående av ett av de mindre frontsystemen MX-10 placerat bakom en ramspänd akustiskt transparent duk tillsammans med surround- och Atmoshögtalaren Megaphonix i några olika utföranden för en full 7.2.4-konfiguration.
 
Surroundprocessorn Maestro X7 från Amerikanska Audiocontrol är hjärtat i systemet och de kraftfulla slutstegen kommer från beryktade ATI. Tack vare högtalarnas höga känslighet räcker AT52xNC-serien gott med 200 watt per kanal. Hypex NCore-moduler med ATI:s överdimensionerade linjära nätdelar som också används i deras klass AB-slutsteg ger fantastisk prestanda utan stor värmeutveckling.
 
En Kaleidescape Strato står för högklassigt ljud- och bildmaterial och projektor är Barco Residentials otroliga Bragi Cinemascope, vars kompromisslösa optik, komponenter och RGB LED-ljuskälla ger full DCI/P3 färgrymd med skärpa, rörelsehantering och övergripande bildprestanda på yttersta nivå på dukar upp till ca 350cm breda.
 
Allt HDMI-kablage kommer från Kanadensiska Pixelgen vars hybridkablar kombinerar fiber för ljud- och bildöverföring med vanliga kopparledare för övrig kommunikation och handskakning. Den 300 cm breda cinemascope-duken är av modellen Frontier från brittiska Display Technologies och använder referensmaterialet ATRef.
 
Besökare kommer också att kunna uppleva Crestron Home, styrsystemet för framtidens smarta hem.
 
Marknaden för privata biografer, smarta hem och underhållning i hemmet över lag växer så att det knakar och vi på Special-Elektronik ser fram emot att träffa alla besökare och få dela med oss av våra fina produkter.
 
Med lite tur kan vi också bjuda på en överraskning eller två…
 
Text och beskrivning från Per på Specialelektronik
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


#49

Postad 02 mars 2022 - 16:59

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1
Nästa rum för presentation kommer från PL Audio som väljer att visa ett riktigt maffigt biosystem från tillverkaren Ascendo Immersive Audio i uppsättning 9.5.4.
 
Vi kommer att få lyssna på modellen som heter CCRM10-P som LCR, 6st CCRM6-P som surround i baslagret samt 4st likadana som surround height. Subwoofers blir inte mindre än två stycken SMSG 18-P plus två 2-18-P. Som om inte detta vore nog så kommer den 160kg tunga infrasubben SMSG 32-P att se till att byxbenen fladdrar ordentligt. Vi pratar här alltså om en bas med 32" stort element med 9cm!!! slaglängd som drivs av ett slutsteg på 6kW. Helt galet, vi hoppas  Scandic står pall :o
 
Slutsteg för att driva högtalarna blir 2st AIA 8-6004 och 2st DSP4-10k4. Processor till kalaset blir inte helt oväntat en Trinnov Altitude 32.
 
Eftersom PL Audio inte jobbar med bild så har Exertis CapTech som distribuerar Sony i Sverige sett till att det kommer att bli en matchande bildsetup till denna fantastiska ljuduppsättning. Det blir därför inte mindre än Sonys flaggskepp av projektorer GTZ380 med 10.000 Ansi, 4k och laser som kommer att stå för bilden. Denna skjuter mot en 4m bred ljudtransparent duk från Screen Research.
 
Allt detta och mer därtill hittar ni i det 66m2 stora rummet Discussion. Tobbe och Lars hälsar alla besökare välkomna på vad som förefaller bli en hissnande resa!
 
/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 03 mars 2022 - 11:51.


#50

Postad 03 mars 2022 - 11:36

Cinema Solutions
  • Cinema Solutions
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

ASCENDO!  :wub:

 

SMSG50.jpg





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.