Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD T778 Reference AVR

133 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD T778 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (5) 39 998:-

#51

Postad 29 maj 2020 - 19:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kul! Hoppas du blir nöjd! :)

Men skall du inte låta Dirac korrigera peaken vid cirka 45hz?

#52

Postad 29 maj 2020 - 20:04

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kul! Hoppas du blir nöjd! :)

Men skall du inte låta Dirac korrigera peaken vid cirka 45hz?

 

Det är just detta jag behöver hjälp med, jag hittar ingen automatisk korrigeringsfunktion. Det skall man väl inte betala extra för? Vad trycker jag för att Dirac skall krympa ihop alla grötiga frekvenser till ett resultat närmare mållinjer. Det finns ingen "Optimeringsknapp" i denna utgåva, jag letar. 

 

Den tjockare kurvan vet jag inte om det är NAD s egna target curves som jag kan korrigera?


Redigerat av Glidtassen, 29 maj 2020 - 20:19.


#53

Postad 29 maj 2020 - 21:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Den tjocka rak lila linjen med punkter på är den korrigerade kurvan - eller målet i alla fall. Bilden det står NAD på alltså. De andra spretiga kurvorna är ju hur det mäter i ditt rum.

Just nu korrigerar Dirac dina surround från 55-500hz men du kan dra i "gardinerna" för att öka eller minska området Dirac skall korrigera. Du kan även dra i punkterna på den korrigerade kurvan, eller sätta ut flera punkter om du önskar. Allt efter hur du vill att den korrigerade kurvan skall se ut/låta.

Du får göra samma på alla kanaler som du vill korrigera.

När du är nöjd tycker du på proceed to filter export.

Kanske kolla något tutorial på Youtube eller så?
Bilden från Minidsp är gammal. En gammal version av Dirac. Skit i den :)

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2020 - 21:36.


#54

Postad 29 maj 2020 - 21:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
https://support.nade...634-Dirac-Setup

#55

Postad 29 maj 2020 - 21:38

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Den tjocka rak lila linjen med punkter på är den korrigerade kurvan - eller målet i alla fall. Bilden det står NAD på alltså. De andra spretiga kurvorna är ju hur det mäter i ditt rum.

Just nu korrigerar Dirac dina surround från 55-500hz men du kan dra i "gardinerna" för att öka eller minska området Dirac skall korrigera. Du kan även dra i punkterna på den korrigerade kurvan, eller sätta ut flera punkter om du önskar. Allt efter hur du vill att den korrigerade kurvan skall se ut/låta.

Du får göra samma på alla kanaler som du vill korrigera.

När du är nöjd tycker du på proceed to filter export.

Kanske kolla något tutorial på Youtube eller så?
Bilden från Minidsp är gammal. En gammal version av Dirac. Skit i den :)

 

Tack så mycket för hjälpen. Jag förstod att den tjockare linjen var från NAD, men trodde att korrigeringen skulle illustreras genom att registren spetade mindre och kröp närmre den korrigerade tjocka linjen. Men då är det bara finliret kvar med att korrigera NADs egen kurva :)



#56

Postad 29 maj 2020 - 21:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Ja och finliret kan man hålla på med ett tag :). Räkna med några veckor i alla fall tror jag. Läs igenom guiden från NAD angående Dirac i mitt inlägg ovan om du inte gjort det. Lär stå en del matnyttigt i den säkert.

Skulle kunna tänka mig att du behöver höja lite under 100hz själv då många brukar uppleva det lite basfattigt annars om man använder Dirac defaultkurva.

Lycka till!

#57

Postad 29 maj 2020 - 21:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ja och finliret kan man hålla på med ett tag :). Räkna med några veckor i alla fall tror jag. Läs igenom guiden från NAD angående Dirac i mitt inlägg ovan om du inte gjort det. Lär stå en del matnyttigt i den säkert.

Skulle kunna tänka mig att du behöver höja lite under 100hz själv då många brukar uppleva det lite basfattigt annars om man använder Dirac defaultkurva.

Lycka till!

 

 

Japp jag känner igen avsaknaden av bas, men detta märks primärt med DIRAC påslagen vid musiklyssning. Ljudbilden blir mer fokuserad, men också lite mindre och "lite för snäll". Det blir mer klös med att köra utan DIRAC vid musik. 



#58

Postad 29 maj 2020 - 21:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Japp jag känner igen avsaknaden av bas, men detta märks primärt med DIRAC påslagen vid musiklyssning. Ljudbilden blir mer fokuserad, men också lite mindre och "lite för snäll". Det blir mer klös med att köra utan DIRAC vid musik.

Ja då behöver du nog höja basen manuellt i Dirac innan filterxeporten i frontarna eller sub. För du kör med sub?

Hur mycket är nog mest upp till tycke och smak.

Sen menas det väl även att kurvan skall se likadan ut för alla kanalerna för bästa resultat. Jag är beredd att hålla med.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2020 - 21:53.


#59

Postad 29 maj 2020 - 21:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu kör jag trådat så vid kalibreringen kunde jag inte ansluta adaptern till en laptop, efter som min MacBook Pro var för gammal för att ha lämplig programvara. Jag anslöt istället den svarta adaptern direkt till NADs front och sedan 3.5 mm pluggen till adaptern vilket gav kontakt med mikrofonen också, detta torde jag ha fungerat eftersom jag kunde gå igenom rumskorrektionen fläckfritt. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 29 maj 2020 - 21:53.


#60

Postad 29 maj 2020 - 21:55

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Gött!:)

Med Arcam ansluter jag bara UMIK till min dator via USB och startar Dirac på datorn. Sen hittar Dirac min Arcam i nätverket och allt styrs via Dirac på datorn.

Är inte så kunnig på hur det fungerar med NAD.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2020 - 21:55.


#61

Postad 29 maj 2020 - 22:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu refererar du sedan till NADs target curve, är det en extra fil som man skall lägga in från länken?


Corrected - Found it, many thanks :)



#62

Postad 29 maj 2020 - 22:06

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo jag tror NAD har egna targetcurves med som man kan ladda in i Dirac. Man kan ju prova dem och se om man gillar. Se dem som en utgångspunkt i alla fall. :)

Det tar ett tag att lyssna in sig vad man föredrar. Tycker att man behöver lyssna på lite olika musikstilar/skivor och en del filmer för att utvärdera.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2020 - 22:08.


#63

Postad 29 maj 2020 - 22:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har jag använt mig av NADs egen target curve istället, allt ser ut att hänga ihop på ett mer logiskt sätt :)

Bifogad fil(er)



#64

Postad 29 maj 2020 - 22:26

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Du delar dina frontar mot sub va? Annars kanske man skall vara lite försiktig med att boosta ned till 20hz med ett par mindre stativare. Delar du mot sub är det nog inga problem.

Redigerat av genstruktur, 29 maj 2020 - 22:27.


#65

Postad 30 maj 2020 - 09:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Tips:

Testa en Target curve som följer den uppmätta frekvensgången (utan större peaks/nulls så klart)

Då får dina högtalare liknande klang med Dirac vilket kan hjälpa till med musiken.

 

Använda Aldrig gardinerna, dra ut dom så långt det bara går.

 

Dela helst inte närmare än 1 oktav där högtalaren faller naturligt.

 

Ta chansen o lek runt med target curves, där finns inga rätt eller fel :)

 

Lita Inte på Diracs simulerade resultat, vill du ha Super koll så kör med REW efteråt.

Men är man glad som en speleman då kan man ju strunta i det.


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2020 - 09:14.


#66

Postad 30 maj 2020 - 09:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Du delar dina frontar mot sub va? Annars kanske man skall vara lite försiktig med att boosta ned till 20hz med ett par mindre stativare. Delar du mot sub är det nog inga problem.

 

Dirac har har blivit snällare med v2 men visst man kan fortfarande spela i sönder grejerna eller framkalla dist.

Därför är det alltid bäst med REW före/efter :)

 

På bilden ovan ser man bara vad Dirac har mätt och vad target är.
Det hade varit kul att se vad Dirac simulerar fram allra längst ner.


Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2020 - 09:13.


#67

Postad 30 maj 2020 - 09:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jo spela sönder grejerna kan man väl alltid göra. Han får bruka sunt förnuft :)

#68

Postad 30 maj 2020 - 13:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0
Jag kalibrerade med fördragna gardiner, är inte det ok? Det torde ju spegla hur det normalt ser ut när man kollar på film? Är det värt att betala för full version på Dirac om man inte har ett dedikerat hembiorum?

#69

Postad 30 maj 2020 - 18:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
När jag kör Dirac på Arcam så går det inte att dra i några gardiner för ens efter mätningarna är utförda. Gardinerna är ju till för att Dirac skall veta vilket frekvensspann du sen vill korrigera. Speciellt gardinen uppåt i frekvens tycker jag i alla fall att man kanske vill använda om man inte vill korrigera upp till 20000hz. Men det finns nog delade meningar om det :).

@ Johan b-lund. Har du alltid gardinerna på 0 och 20000hz menar du?

Jag kalibrerade med fördragna gardiner, är inte det ok? Det torde ju spegla hur det normalt ser ut när man kollar på film? Är det värt att betala för full version på Dirac om man inte har ett dedikerat hembiorum?

Menar du gardinerna i ditt rum kanske?:)

Jag talar om "gardinerna" i Dirac programmet.

Redigerat av genstruktur, 30 maj 2020 - 18:22.


#70

Postad 30 maj 2020 - 21:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Angående gardinen i botten. 10hz var minimum såg jag nu. Ändrade till det, hade den på 15hz innan. Kanske låter bättre nu då? :)

För övrigt tror faktiskt inte jag hörde någon skillnad avseende detta när jag provade idag.

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2020 - 14:36.


#71

Postad 31 maj 2020 - 06:29

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Gardiner i rummet

 

Yes, jag menade gardinerna vid mitt fönster - lite rolig missuppfattning :) Då vet jag att jag åtminstone har mätt korrekt. Jag använde ett fotostativ med en gäng som passade medföljande mic, så det gick bra. Kanske lite svårt att balansera i soffan. Vad som är kvar är då kanske en UMIK-1 och sedan låsa upp NADs fulla verision av Dirac? Kanske inte är värt pengarna?

 

Well, igår försökte jag att se Hereditary ensam - det var bara att skippa det med en gång. Jeeesus vad NAD:en tar fram detaljer och har så mkt effekt. Jag har blivit harig på äldre dar (vill inte ha några spoilers :)  )

 

Jag spelade sedan favoritspelet Dishonored 2, ett spel som jag har kört i flera år - upplevelsen blev ganska ny. Det finns så mycket mer av dialog och effekter som vad folk gör i bakgrunden, väderlek som regn mm. NAD:en är blixtsnabb med transienter, och det är helt underbart - med lika obehagligt med skäckfilm. Hembioförstärkaren vad inte gratis, men nu vill jag inte leva utan den. Jag saknar inte ens musiklyssning just nu med min Hegel H160 eftersom Tidal med Dirac inkopplat låter såååå bra. 

 

Vad NADs hemsida rekommenderade var att ange NADs kurva på subwoofern, vilket jag gjorde innan jag läste detta. Kanske man skall ange originalkurvan här? Dirac verkar korrigera mer i basregionen i mitt rum, inte lika mkt händer vid de övre registren, vilket får mig att tänka på fulla versionen, om man skall nappa ändå. Den kostar närmre 1000:-

 

PS4 är en upplevelse i sig. Att spela, totalt omgiven av en bekväm och naturlig ljudbild är så mycket mer engagerande. Film och Netflix lika så. Detta är en proffsig musikmaskin, precis lite mycket som för musik. 

 

Men jag måste understryka "hur kul det är att lyssna på film igen". 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 31 maj 2020 - 06:46.


#72

Postad 31 maj 2020 - 08:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Haha ja lite kul :).

Roligt att du är så nöjd! Angående vilka targetcurves man skall ha kan nog bara den egna smaken avgöra. Prova dig fram under en tid och använd anläggningen som du brukar under tiden är mitt tips.

Angående fullversionen av Dirac. Den ingår när man köper Arcam. Jag tycker inte att jag haft entydigt positiva resultat när jag korrigerat över cirka 300hz. Är försiktigt tveksam till det. Men det beror väl återigen på personlig smak och vilket rum och anläggning man har i övrigt.

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2020 - 08:09.


#73

Postad 31 maj 2020 - 08:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Haha ja lite kul :).

Roligt att du är så nöjd! Angående vilka targetcurves man skall ha kan nog bara den egna smaken avgöra. Prova dig fram under en tid och använd anläggningen som du brukar under tiden är mitt tips.

Angående fullversionen av Dirac. Den ingår när man köper Arcam. Jag tycker inte att jag haft entydigt positiva resultat när jag korrigerat över cirka 300hz. Är försiktigt tveksam till det. Men det beror väl återigen på personlig smak och vilket rum och anläggning man har i övrigt.

 

 

Vilken mic använder du? Är det egentligen några skillnader? Vad jag inte kan göra med mitt stativ är en exakt placering av stativet, eftersom jag måste ställa det i soffan. Med ett mic-stativ kan man använda en längre arm till stativet och når därmed över soffan på ett mer bekvämt sätt. 

 

Finns det några fördelar med annan mic och stativ? Kjell och Co har stativ för runt 300:- men behöver stativ för att fästa mikrofonen. 


Redigerat av Glidtassen, 31 maj 2020 - 09:08.


#74

Postad 31 maj 2020 - 09:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Förutom att man får leka med target över hela registret så får man så långt bättre fokus i fullversionen.
Alla gillar inte det för om inspelningen är knas då hörs det långt mer än innan.



#75

Postad 31 maj 2020 - 09:44

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Här är ett bra pris på mikrofonstativ 149kr. https://www.fyndbors...a-stativ-106-cm

#76

Postad 31 maj 2020 - 14:30

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag har bara provat fullversionen så jag vet faktiskt inte så mycket mer om skillnaden än att man kan korrigera upp till 20000hz med den. Men verkar ju vara fler skillnader som Johan b-lund skriver.

Jag har ett enkelt mikrofonstativ från Kjell och Company. Fungerar bra tycker jag.

Jag kör med UMIK-1 som jag haft sedan jag mätte en del med REW och Minidsp. Den eller mikrofon från XTZ är väl de som rekommenderas av Dirac själva har jag för mig jag läste på deras hemsida. Men jag vet faktiskt inte hur stor skillnad det blir med andra mikrofoner. Man tycker ju att den som skickas av med NAD borde vara adekvat. Men det kanske inte är så?

Redigerat av genstruktur, 31 maj 2020 - 14:34.


#77

Postad 01 juni 2020 - 07:57

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tack för alla fina svar. 

 

Under gårdagen upplevde jag ett svag brum från subwoofern, även när den inte får signal. Jag hoppas att det inte är någonting defekt. Jag får flytta kontakten i mitt Supra grenfilter för förstärkaren och sätta det längre bak, alt, sätter jag ett shunt-filtern i ett uttag längre bak i lägenheten där suben får ström.

 

Vidare funderar jag på att ta bort NADs kurva på subwoofern, har läst att annars kan den bli för hög, vilket den är just nu. 


Redigerat av Glidtassen, 01 juni 2020 - 08:51.


#78

Postad 01 juni 2020 - 09:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Tänk vad gott det kan vara att ha ren rak 2-kanal där man inte behöver oroa sig för att justera in något förutom högtalarplaceringen.  B)

 

Kul att du är nöjd Tassen- se nu till att fintrimma din nya receiver så att du får den att funka optimalt. Återkom med intryck hur det låter när du kör 2-kanal med vinyl. 



#79

Postad 01 juni 2020 - 11:02

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tänk vad gott det kan vara att ha ren rak 2-kanal där man inte behöver oroa sig för att justera in något förutom högtalarplaceringen.  B)

Glidtassen kan ju slå av alla funktioner och få det ;)
 



#80

Postad 01 juni 2020 - 11:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Glidtassen kan ju slå av alla funktioner och få det ;)
 

Självfallet finns den möjligheten- men frågan är om man vill det när man har lagt en ansenlig peng på att få de funktioner som de facto säljer apparaten?  ;)



#81

Postad 02 juni 2020 - 05:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Under gårdagen så passade jag på att byta filter från NADs på subwoofern till origianlet, vilket sänkte den bullriga basen en aning. Jag har lagt in flertalet av kommandon på medföljande universalfjärr, vissa kommandon fäste inte från början så man fick göra om, men nu funkar det.



#82

Postad 02 juni 2020 - 14:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Har du bullrig bas med Dirac påslaget menar du?

#83

Postad 03 juni 2020 - 16:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Vad jag menade var att suben låter bättre utan NADs kurva, och man kör istället den med medföljande rekommenderade kurva. 



#84

Postad 04 juni 2020 - 22:06

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Tycker det ser ut som bashöjningen startar för tidigt, ca 100 Hz. Själv kör jag runt 60hz ned till 30hz + 6 dB. Jag lyssnade mig fram, dvs hur starkt upplever jag ljud vid olika frekvens. Och jag upplever 60hz typ samma som 100hz så vill inte ha någon skillnad där, men 30 Hz måste höjas 6 dB för att det ska låta rätt.

Kolla denna länk:
https://www.homethea...818/#post-55660

#85

Postad 04 juni 2020 - 22:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tycker det ser ut som bashöjningen startar för tidigt, ca 100 Hz. Själv kör jag runt 60hz ned till 30hz + 6 dB. Jag lyssnade mig fram, dvs hur starkt upplever jag ljud vid olika frekvens. Och jag upplever 60hz typ samma som 100hz så vill inte ha någon skillnad där, men 30 Hz måste höjas 6 dB för att det ska låta rätt.

Kolla denna länk:
https://www.homethea...818/#post-55660

Nu läste jag inte allt men med Dirac så är det bäst att utgå med samma target på alla högtalarna (även sub)

Sen när man lägger in delning så fixar BM till resten.

Hur man sen bygger target är upp till var och en, Harmans target verkar passa dom flesta när det kommer till film.

 

DnozVeb.png
 

 

+6dB använder jag för musik med bra resultat,

qH0gT96.png


Redigerat av johan b-lund, 04 juni 2020 - 22:39.


#86

Postad 05 juni 2020 - 08:07

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Nu läste jag inte allt men med Dirac så är det bäst att utgå med samma target på alla högtalarna (även sub)
Sen när man lägger in delning så fixar BM till resten.
Hur man sen bygger target är upp till var och en, Harmans target verkar passa dom flesta när det kommer till film.

DnozVeb.png


+6dB använder jag för musik med bra resultat,
qH0gT96.png


Target cruve är ju en smaksak men även om man lägger höjningen med hårt knä så kan man ju lägga samma Target för alla kanaler. Där emot så kanske det bara är subbarna som påverkas ifall höjningen kommer långt under delningen.

#87

Postad 06 juni 2020 - 07:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Vad jag menade var att suben låter bättre utan NADs kurva, och man kör istället den med medföljande rekommenderade kurva.


Ja ja ok! Har du bullrig bas med Dirac på känns det lockande att säga att du höjt för mycket någonstans. :)

#88

Postad 07 juni 2020 - 06:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ja ja ok! Har du bullrig bas med Dirac på känns det lockande att säga att du höjt för mycket någonstans. :)

 

 

Jag nu har jag laddat hem fullversionen av Dirac, men kan inte fortsätta på påbörjade projekt från tidigare version av programmet. Jag ogillar att göra mätningen i lgh pga. rädslan för att störa grannarna. 

 

Jag fick rekommenderat av Hifi-Klubben att ställa gain på +15, men det kanske inte stämmer? Mina tidigare mätningar är ganska röriga och har för mkt toppar och dalar. Detta kanske är normalt i relation till att mina rumsliga förutsättningar är sämre?

 

Vad skall mic gain står på?

Och master volume?

 

Måste jag mäta om allt ihop eftersom jag uppgraderat till Full Version? Jag tömde min mac på tidigare programfiler, men hade andra mätningar sparade på en annan hdd - men trots det så laddar den inte upp påbörjade projekt. Om jag gör nya mätningar behöver jag nog hjälp med vad manuell inställning på min Velodyne 1000i skall stå på innan mätning. Som det är nu står den på en fjärdedel av full volymstyrka. 

 

Kan någon vänligen förklara hur högt volymerna skall stå på resp. högtalare innan mätning, som jag förstått det skall den precis nudda vid grönt  läge?



#89

Postad 07 juni 2020 - 06:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Står ju här:


https://support.nade...634-Dirac-Setup

With the microphone positioned at the listening focal point or 'sweet spot' of the room, limit as much noise in the room as possible.
Start with Mic Gain set to “100%.” The Mic Gain and Master Output volume can also be seen as a signal to noise ratio setting (Output Volume is Signal, and Background Noise is noise.)
Select the Test Button (Play) for the first speaker channel (left speaker) to play a test tone from that speaker
Gradually adjust the Output Volume until the indicator bar is green. You will see a range of green bars while the test tone is playing, try to adjust the level as high as possible without it turning red red. Click the Test Button again to stop the test tone once completed.
Repeat this process with each of the remaining speaker channels in the system using only the slider below each speaker to adjust that speaker so it is also green as close to red as possible without turning red.
If your subwoofer has its own level control, use that to set the volume of the test tone for the sub instead of using the Subwoofer Volume Slider in the DIRAC program.


Att du har toppar i och dalar är ju inte konstigt. Det har i princip alla :). Är ju det du vill korrigera med Dirac inom det frekvensspannet du väljer.

Redigerat av genstruktur, 07 juni 2020 - 06:31.


#90

Postad 07 juni 2020 - 06:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Så varför får jag inte upp tidigare mätningar trots att jag sparat projekten på andra platser på datorn? Varför korrigerar inte min target curve frekvenserna i en lika fin linje som du?

 

i min korrigering efter target curve är implementerad ser fortfarande korrigeringen rörig ut :( Skal jag själv manuellt dra i reglagen för att skapa en jämnare återgivning?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 07 juni 2020 - 06:55.


#91

Postad 07 juni 2020 - 07:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Du har inte markerat rutan för att visa korrigerad frekvensgång.

När det kommer till att spara target, projekt så låt Dirac bestämma vart dom ska ligga.

Det var en massa strul med det när v2 kom.



#92

Postad 07 juni 2020 - 07:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Den ljusröda(?) kurvan med punkter på är ju målet för korrigeringen som Dirac försöker göra. Den kan du ändra själv om du vill. Gul och rosa är vänster och höger frontkanal, som de mäter i ditt rum. Jag ser inte problemet riktigt. Det är sådär det brukar se ut, i alla fall med Dirac på Arcam.

Johan b-lunds svar kanske är det du eftersöker? Markera rutan för att visa korrigerad frekvensgång?

Redigerat av genstruktur, 07 juni 2020 - 07:26.


#93

Postad 07 juni 2020 - 07:27

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kanske gör en ny mätning efter lunch. Hur mycket brukar det höras till grannarna om det inte är vidare lyhört tror ni?



#94

Postad 07 juni 2020 - 07:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kanske gör en ny mätning efter lunch. Hur mycket brukar det höras till grannarna om det inte är vidare lyhört tror ni?

Suben kan ju höras annars betvivlar jag att dom klagar.

Fast dina grannar är kanske känsliga?


Redigerat av johan b-lund, 07 juni 2020 - 07:46.


#95

Postad 07 juni 2020 - 09:28

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

När jag går in i receivern tänkte jag ställa alla kanaler på 0. Subben skall stå väldigt lågt i volym eftersom den är ganska högljudd. Jag tror att jag sätter mikrofonens "Gain" på +15, mastern vet jag inte? 

 

Kanske får jag ställa upp volymen på mastern eftersom mikrofonen varnar för att den tar upp för mkt ambient noise? 

Samtliga högtalare är ställda på SMALL och frontarna spelar ned till 44hz, skall man dela manuellt i receivern?

 

Hur skulle ni satt receivern innan andra mätningen?


Redigerat av Glidtassen, 07 juni 2020 - 09:32.


#96

Postad 07 juni 2020 - 10:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Eftersom du inte har diracs BM så blir alla dina settings överkörda.

Så alla kanaler sveps som Large

 

Mikrofonen sätter jag på 0dB (+15 kan mycket väl ge bakgrundsbrus)

Alla kanaler börjar på 0dB

Sen kollar jag volymen på alla kanaler, finns där utrymme för att öka  mastern då gör jag det och jag sänker det som behövs.

Mäter du en större yta så kan någon kanal bli för hög när micken kommer närmare en högatalare, så jag lämnar alltid lite marginal

Sub står ALLTID på 0dB, jag sänker på slutsteget istället

 

 

Om target boostar lägsta basen med mer än 8dB så bör du sänka ner hela grafen för att slipa digital dist.

https://www.minhembi...opic=338400&hl=

 

Delning väljer du efter allt är korrigerat, dela helst 1 oktav över den punkt högtalaren faller naturligt.

Det blir oftast helfel på atmos och mindre surr så där får man acceptera att man delar för lågt.

Om du har en Umik, verifiera i efterhand för diracs graf på korrigerad återgivning är högst teoretisk.

 

 

NAD har en app så du kan öka sub och surr efter korrigering.

I nuvarande version av Dirac så kan du mycket väl råka ut för en bug som gör att LFE blir 4-5dB för låg.

Där är appen Guld värd tills dirac har fixat bugen vilket ska göras vid nästa uppdatering

https://apps.apple.c...sd/id1326481910


Redigerat av johan b-lund, 07 juni 2020 - 10:32.


#97

Postad 07 juni 2020 - 10:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då har jag gjort allt rätt :) Jag har nu lyckats göra 3 lyckade mätningar, sedan har jag upptäckt att grannen tvättar, viket fuckar upp precis allt. 

Jag får fortsätta under eftermiddagen när de slutat tvätta. Jag har sparat projektet på skrivbordet så länge. 

Känns skönt att mätpositionerna ligger kvar och är sparade. Men jag tror att jag inte lyckades ladda föregående pga. att jag gjort en BluOs uppgradering däremellan alt. så handlar det om den fulla versionen av Dirac. 



#98

Postad 07 juni 2020 - 21:06

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Blev vansinnig idag tills jag kom på knepet ;)

 

Dirac är väldigt känsligt för bakgrundsljud. Alltså, man måste kvala in med varje mätpunkt - annars är det bara att göra om. Jag bor på sjunde våningen i ett höghus med hissen direkt utanför dörren. Hissen brummar och vid varje stopp avger den ett tydligt pling. Nere på gatan ligger busscentralen och de stora bussarna brummar så pass mkt så både hiss + buss sabbar många mätningar.

 

Nu har jag planerat mätningarna, och insåg emellertid att det enda sättet att inte få en refuserad mätning var att dra upp "Master Volume" och sänka "Gain på mikrofonen till läge: 16-17. Kalibreringen blir jobbigt hög, men det var det ända sättet att överrösta bakgrundsljuden. Varje gång jag körde ett sweep tyckte jag synd om grannarna. Vad som gjorde det extra surt var att jag fick göra om varje mätpunkt 4-5 ggr, just pga. bakgrundsljuden. 

 

Med fulla versionen av DIRAC och NAD's Full Curve, så landade alla ljuden på rätt adress. Dynamik, klang och detaljer framträdde mer tydligt - men framförallt på ett mjukare och fylligare sätt. Nu börjar jag förstå mig på verktygen i programmet lite mer, och subbasen fyller ut precis utan att störa. Denna mätning visar front - left och right med fulla versionen av DIRAC + kurvan med det större registret. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 07 juni 2020 - 21:10.


#99

Postad 07 juni 2020 - 22:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Skönt att du fick till det :)

Ett litet tips om du spelar frontarna som Large, dom där sista hz du fick i basen, justera till target att följa det uppmätta om det är portade lådor.



#100

Postad 13 juni 2020 - 09:22

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Nu har jag levt med NAD T778 några veckor. 

 

Det har varit mkt tweakande på separata delar av receivern. Olika mätningar för DIRAC där jag fått experimentera mig fram, men äntligen fått ordning på nästan allt. 

 

Film:

 

Måste börja på att trycka på behovet av en ny HDMI-kablen med höga överföringshastighter för 4K, ethernet samt Atmos osv. Med en äldre HDMI-kabel runt 5 år kommer förmodligen inte hantera den höga överföringen som krävs för dagens medier; en äldre kabel gör att bilden klipper och du får en svart skärm när du spelar spel i 4K, kollar på film osv. 

 

Vinyl

 

Receivern har två analoga ingångar och jag använder min HEED RIAA med extern nätdel. Skillanden mellan Hegel H160 är så pass liten så det är försumbart. Jag drogs med fördomen att jag skulle sakna riktigt tvåkanal genom en dedikerad tvåkanalare, men här har mina ideer kommit på skam - det låter så pass bra så jag drar på mungiporna större delen av dagen (och jag är kräsen). 

 

Netflix

 

Receivern är rustad för 4K, men min tv LG55B8 saknar en passtrough funktion, så vid någon enstaka gång har jag fått ut Atmos - men större delen av tiden får jag nöja mig med Dolby Digital Plus. Det krävs en passthrough för att du utan hinder skall kunna mata Atmos direkt från tv:n. När jag kört Netflix via min XBOX-One S fungerar allt galant. 

 

Dirac och TIDAL

 

Ljudkvalite 5 stjärnor av 5 möjliga (när allt fungerar). TIDALS mobil-app via Android hittar inte ditt nätverket, vilket krånglar till allt. Akilleshälen är att du måste  då köra TIDAL via BluOs, vilket är totalt crap. TIDAL är inte intuitivt, och du landar hela tiden på startsidor som inte är logiska, där appen hela tiden vill trycka dig mot RnB och RAP mm. Efter senaste sökningar på enskilda artister så räcket det med en ny sökningar på en spellista, så återkommer du inte tillbaka till föregående sökning, och får börja om. Detta gäller primärt för Android och mobiler. Att köra TIDAL via BluOs är en klar begränsning. 

 

Vad som också är bökigt med TIDAL via Andoid är att när man stegar bakåt kommer inte en resume över ens senaste sökningar upp automatiskt. Det blir alltså lättare att gå via "Min musik" och sedan återvända till sina favoriter därigenom. Vad som också gjorde mig snurrig var vid valet av ett nytt album, så kanske man vill blanda spåren. Men om man inte gör ett aktivt val i början när albumet visas "Spela Alla " så börjar TIDAL blanda mellan vilket album som finns därute. 

 

Det senaste spelade materialet kan vara bökigt att hitta, och det är inte alls lika smidigt som Spotify. Upplösningen på cd-kvalite ger en högst marginell fördel över Spotify, vid blidtest skulle jag inte höra skillnad. Men den subjektiva vetskapen om att du lyssnar på fullrange spelar nog in. Det går dock att hitta nätverk via TIDAL genom en Ipad, men ljudkvaliten är sämre och jag gissar att ljudet skickas via Bluetooth. 

 

Spel

 

När du anslutit HDMI genom ARC på tv:n sker allt smidigt via en kabel. Om man kör Netflix/HBO via en app på tv:n matas allt ljud ut via HDMI/ARC. Se bara till att hitta ARC-OUT på din tv, så är det inga problem. Spel genom Atmos is something else, god dammit! En kraftfull omslutande ljudbild som sätter dig på plats. 

 

Totalt intryck av en kalibrerad NAD T778 med DIRAC bidrar till en öppen, mjuk men ändå distinkt och snärtig ljudbild med dynamik och transienter. I 4 ohm pressar receivern ur sig över 200 watt dynamiskt. Den är lätt att förstå via OSD och där allt går ganska smidigt. Börja dock inte som jag gjorde, att döpa om ingångar samt individuellt namnge dina snabbval, risken blir att du rör ihop allt. 

 

Nackdelar: Väldigt dålig app för TIDAL, och där ljudkvalitens företräden marginellt överglänser Spotify, det är inte värt ytterligare 100:- kronor i månaden pga. ett hemskt gränssnitt som inte hittar nätverk via: mobil, web-version på datorn, utan där jag bara fått det att fungera med IPAD.

Kalibrering via DIRAC kräver ett TOTALT tyst rum, annars får man felmeddelandet att för mycket bakgrundssus inte kan säkerställa en tillräckligt tillförlitlig kalibrering, så där får du börja om. Det går att överrösta bakgrundsljud från grannnar, trafik utanför genom att pressa upp volymen på högtalarna, men det känns lite generande och högst olustigt när man inte vet hur mkt grannarna störs av en ganska lång kalibrering med mkt tjut. 

 

Receivern har plötsligt stängt av sig vid enskilda tillfällen, vet ej varför?

 

Totala intryck: en suverän film och musikmaskin som är mkt mångsidig, där många audiofiler inte skulle sakna någonting. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 13 juni 2020 - 10:13.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.