Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4601

Postad 01 maj 2019 - 11:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då har jag uppgraderat ganska mycket nu. 

 

Ny puppa: 

 

Det blev ett byte from Dynavector 10x5 till en Ortofon 2M Bronze. 

 

Ortofon 2M Bronze gräver inte upp en lika maffig bas, men är istället en höjdare på mellanregister och diskant. Detta hade jag sedan tidigare läst mig till, och var rädd för att få en för ljus ljudbild. Nu blir det ändå över förväntan eftersom mina Dynaudio har en lite dovare karaktär som nästan alla deras modeller. Lider jag av att min Dynavector är borta? - Well - Dynavector 10x5 spelade mer homogent och låter lite mer naturligt. Den spelade aldrig med vidare mycket värme, utan var mer rakt och neutral i sin spelstil med mycket driv. 

 

En ny nål till Ortofon 2M Bronze kostar ca: 2500:- 

 

Detta går att jämföra med inbytet på en Dynavector puppa som ger dig 1500:- och där sedan en helt ny Dynavector 10x5 kan kosta runt 7000:-

 

Det fick alltså bli en kompromiss, där jag känner att det inte kommer att kosta skjortan att byta nål i framtiden. Vidare kan jag, om jag ångrar mig köpa en 2M Black-nål och fästa på nuvarande puppan. 

 

Jag har även ägt en Ortofon 2M Blue, som är modellen strax under Bronze. Här hör man tydliga skillander mellan de två. Ortofon 2M Blue är betydligt varmare,  lite mer mullig med bra driv. Detta är definitivt en mys-puppa, men som saknar lite definition i jämförelse med Bronze. 

 

Extern PSU till mitt HEED

 

HEED Audio Q-PSU 3 - Ett sådant lyft trodde jag inte på. Hela ljudbilden fick ett mer samlat fokus, och musiken (utan brus och skavanker) kom fram tydligare. Under samma period bytte jag ut allt strömkablage till Supra och korrigerade faserna på alla kontakter med en Oehlbach Phase-detector. Grendosan från Supra fick även ett strömfilter från iFi. 

 

VTA & tonarmsliften

 

Justerade VTA på tonarmen efter att ha bytt puppa på skivspelaren. Tonarmen behövde höjas några mm. Vidare shoppade jag en inseksnyckel för Regas tonarmslift. Många som byter puppa på Regas skivspelare får bittert erfara hur företaget utgår från höjden på deras egna puppor. Vid bytet till en puppa ur ex. Ortofon's 2M serie, så når inte nålen över skivtallriken trots att den är i lyft läge. Detta beror i sin tur på höjden på olika puppor. En vanlig mindre inseksnyckel duger inte, det måste vara den riktigt lilla på 1.3 mm. Tyvärr hittade jag den bara i en sats från Kjell & Co, och fick köpa ett helt paket av flera inseksnycklar eftersom dessa inte kunde köpas separat. 

 

Ny nätdel till Regas motorstyrning

 

Vid köp av en skivspelare för närmare 8000:- vill åtminstone jag inte ha en lite plastklump avsedd för ström. Även om en förbättrad nätdel inte ger ett mervärde av jämnare motorstyrning; tja - kanske marginellt, så slipper man en billig nätdel i en bättre grendosa som ligger och skapar störningar. Nätdelen kommer nästa vecka, och jag har kompletterat med skärmad strömkabel från Supra. 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bronze.jpg   291,35K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  psu.jpg   152,55K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  psuheed.jpg   205,95K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 01 maj 2019 - 15:34.


#4602

Postad 01 maj 2019 - 13:36

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Låter som kaninen är ute villkorligt, men att återanpassningen inte fungerar? Kanske borde låsas in helt och hållet i väntan på utvisning.

:)


Eller få efternamnet Ragu.

#4603

Postad 01 maj 2019 - 17:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Mycket nöjd med nya tonarmen, här med fel armstöd så fusk med karong, kan knappt vänta tills jag får hem rätt armstöd och installera Hana EL på den, men som den ör nu matchar den lätt min pro-ject

Bifogad fil(er)



#4604

Postad 03 maj 2019 - 15:50

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Har monterat och provlyssna Tassens Audiovector och efter en snabb lyssning håller den ihop musiken bättre än min AT-F7. Inte nödvändigtvis mer högupplöst men homogenare. Efter halva ”The Wall” är det något jag inte kan sätta fingret på. Men så plötsligt kommer jag på det. Den är betydligt tystare än ATn.
På bild med AT-F7, Linn Arkiv (naken), Goldring 2400, Linn k18 med AT95 nål.

Bifogad fil(er)



#4605

Postad 03 maj 2019 - 16:09

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Ett annat litet tips när man skruvar är en sådan här. Kostar typ 150kr på Clas men mycket lättare att använda än insexnycklar.

Bifogad fil(er)



#4606

Postad 03 maj 2019 - 19:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Ett annat litet tips när man skruvar är en sådan här. Kostar typ 150kr på Clas men mycket lättare att använda än insexnycklar.

 

Köpte mina mejslar för tonarmsliften på Kjell&Co. Det stämmer vad du skriver om Dynavectorn; den tar inte upp så mycket ytknaster. Min Ortofon 2M Bronze behöver många timmar till för att lossna helt och hållet, men låter redan nu bra.

 

Vet dock inte hur mycket av den lite ljusare, aningen skarpare karaktären som kommer släppa? Ortofon 2M Bronze har ett rekommenderat nåltryck på 1.5 - 1.7 gram. 



#4607

Postad 05 maj 2019 - 11:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hittade denna och det borde väl inte vara så svårt att löda bort de fasta phono kablarna och löda fast denna DIN?

Vill ju kunna testa olika tonarmskablar

Bifogad fil(er)



#4608

Postad 05 maj 2019 - 11:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Hittade denna och det borde väl inte vara så svårt att löda bort de fasta phono kablarna och löda fast denna DIN?

Vill ju kunna testa olika tonarmskablar

 

Tror nog att det blir mer en mer personlig hobby att löda om kablar, snarare än vad det ger mervärde för ljudet :)

 

Själv har jag skaffat en riktig protractor från Analouge Seducton samt olja som passar subplattan från ISOKINETIK. 

 

Protractorn kommer från Analouge Studio och kostade runt 160:- och torde vara bättre än den medföljande i tunn papp från Rega. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 05 maj 2019 - 11:53.


#4609

Postad 05 maj 2019 - 12:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Den ser ut som min från Tonar och kostar 80 😊😊😊

Bifogad fil(er)



#4610

Postad 05 maj 2019 - 12:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Den ser ut som min från Tonar och kostar 80 😊😊😊

 

Ha, det är nog exakt likadan. Det är bara att kolla på Michells Clamp som alla känner igen. Nu finns också en från Souline. Köpte även en ny skivborste, även denna standardiserade modell återfinns med olika firmors namn på den. 

Men blev lite kär när jag såg att den var mattsvart. 

 

:)

Bifogad fil(er)



#4611

Postad 05 maj 2019 - 12:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Såg nu Fristil, du har ju uppgraderat!  :)

 

Har du fått rätt armstöd än?

 

Du får återkomma när du kört Hanan några veckor :) Gissar att den måste spelas in. 



#4612

Postad 05 maj 2019 - 12:57

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Tror nog att det blir mer en mer personlig hobby att löda om kablar, snarare än vad det ger mervärde för ljudet :)
 
Själv har jag skaffat en riktig protractor från Analouge Seducton samt olja som passar subplattan från ISOKINETIK. 
 
Protractorn kommer från Analouge Studio och kostade runt 160:- och torde vara bättre än den medföljande i tunn papp från Rega.


Har Litz kablar i tonarmen som är ihopplödda med lakritssnöre, det känns lite sådär, vill ju ha ett par kvalitets kablar i alla fall, detta ser ju ut som något man köpte på elgiganten 1990

#4613

Postad 05 maj 2019 - 13:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Såg nu Fristil, du har ju uppgraderat!  :)
 
Har du fått rätt armstöd än?
 
Du får återkomma när du kört Hanan några veckor :) Gissar att den måste spelas in.


Yes rätt armstöd är på nu, Hana'n har jag haft på min classic och barat flyttat över så den är inspelad.
Måste säga att det är stoooor skillnad mot min pro-ject the classic, mer djup, större ljudbild, ja allt är bättre, fjädrarna är dåliga och nya på väg, då ska allt finslipas till perfektion.

Några frågor kommer ju upp hur det kan skilja så mycket mellan dessa två svarvar men det tar jag upp sen när allt är fixat på 160:an

#4614

Postad 05 maj 2019 - 14:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 001 inlägg
  • 0

Lyssnade på 2m Black för ett tag sedan, och det är en klar uppgradering från 2m Blue. Den har både bättre upplösning i diskanten och ett mjukare ljud (mindre dist). Blue känns lite frekvensbegränsad i jämförelse även om specen är ungefär den samma.

 

Klart bättre bas med Black med, och mindre dist på innerspåret.


Redigerat av Ageve, 05 maj 2019 - 14:07.


#4615

Postad 05 maj 2019 - 14:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hittade denna och det borde väl inte vara så svårt att löda bort de fasta phono kablarna och löda fast denna DIN?

Vill ju kunna testa olika tonarmskablar


Tänk på att välja rätt lod då det handlar om phonokablar vilka är känsligare än "vanliga" signalkablar. Konsultera gärna en expert innan du tar steget så att du vet att du ger din vinylrigg absolut bästa förutsättningar. Skulle t.o.m. överväga att lämna in spelaren och få det gjort på en serviceverkstad så att man verkligen vet att det blir välgjort.
 
 

Ha, det är nog exakt likadan. Det är bara att kolla på Michells Clamp som alla känner igen. Nu finns också en från Souline. Köpte även en ny skivborste, även denna standardiserade modell återfinns med olika firmors namn på den. 
Men blev lite kär när jag såg att den var mattsvart. 
 
:)


Oj, Soulines har plankat Michells klämma i stort sett rakt av. John Michell var en gång i tiden först i världen med att ansöka om ett patent på skivklämman men fick inte igenom ansökan hos brittiska patentverket för man trodde där inte på att det skulle bli någon succé. Tänk vad annorlunda det hade varit för Michell Engineering om de hade fått patentet godkänt...
 
 

Lyssnade på 2m Black för ett tag sedan, och det är en klar uppgradering från 2m Blue. Den har både bättre upplösning i diskanten och ett mjukare ljud (mindre dist). Blue känns lite frekvensbegränsad i jämförelse även om specen är ungefär den samma.
 
Klart bättre bas med Black med, och mindre dist på innerspåret.


2M Black är väldigt känslig när det gäller injusteringen av både VTA och azimuth- pickupen måste hamna absolut rätt för att inte ljudåtergivningen ska bli lidande. Men får man den rätt inställd så låter det fantastiskt bra.

Redigerat av GyroSE, 05 maj 2019 - 14:28.


#4616

Postad 05 maj 2019 - 15:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Får gratulera Fristil till roliga uppgraderingar :)

 

Men om jag har fattat det rätt så har du nu en beg. Thorens, och en nyare Pro-Ject Classic?

 

Mitt pyssel kommer i veckan med ny extern nätdel med jordade uttag från Swagman, en riktig protractor + olja som fungerar med alla skivspelare. 

 

Min Ortofon 2M Bronze behöver nog minst en vecka till innan jag blir helt klar över hur den låter. Men vad jag har hört hittills är hur den skiljer sig markant från 2M Blue, åtminstone som jag minns Blue? 

 

2M Blue är väldigt lätt att tycka om eftersom den har "det gosiga vinylljudet", den spelar varmt och fylligt.

 

Men den dyrare Ortofon 2M Bronze har beskrivit av många som en ljusare puppa. Jag är beredd att hålla med om att Bronze inte alls låter som Blue. Jag känner att Bronze har ett helt annat driv, och trycker fram mellanregister och diskant mycket tydligare än Blue - och hur den är mer nyanserad i topparna. 

 

Bronze har en fast definierad bas, men som inte tar överhanden. Basen finns såklart där, men inte en avgrundsdjup bas som tar upp hela ljudbilden. 

Denna puppa är helt klart ett bra köp, och tycker den inte spelat för toppigt - utan jag tror snarare att många som ägt Bronze missat någonting viktigt?

 

De som ägt Bronze beskriver den ofta som ljusare, men detta kan likväl bero på att 2M Blue är fadd i jämförelse. Bronze har helt enkelt mer definition i de övre registren. 

 

Nu har jag haft 2M Bronze sedan en dryg vecka, men spelat några timmar om dagen. Den har nu börjat att öppna upp, och den börjar ge sig tillkänna. 

 

En rädsla som jag har haft är hur den inte skall kännas lika väl avvägd som Dynavector 10x5 som jag ägde i några år. 

 

Att välja Ortofon Bronze framför Dynavector 2x15 var ett genomtänkt val; det lämnar ett andrum för eftertanke och utvärdering: - Är Ortofon någonting för mig?

 

Som svar på denna fråga säger jag: -Ja, det är det!

 

Med detta sagt så finns ett mer rimliga prismässiga uppgraderingar att göra. Ett nålbyte med Bronze kostar 2500:- och är förhållandevis enkelt.

Vidare kan jag behålla samma kropp på puppan och sedan uppgradera till 2M Black med ett lika enkelt handhavande. 

 

Som jag skrivit många gånger i tråden har jag en ganska stor sparkvot eftersom jag lägger undan till en lägenhet. Därför har jag småputtrat framåt med mindre uppgraderingar.

 

Så fort jag köpt min bostadsrätt är en ny skivspelare högst upp på listan. 


Redigerat av Glidtassen, 05 maj 2019 - 15:23.


#4617

Postad 05 maj 2019 - 15:44

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Ja tassen, har en the classic och en thorens, köpte en vintage som har gott ryckte för att testa och jämföra mot en ny svarv, thorens klarar de flesta armarna så det kändes som en bra början

#4618

Postad 05 maj 2019 - 18:54

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Så menar du att din beg. Thorens piskar din nya svarv?



#4619

Postad 05 maj 2019 - 20:19

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Thorens TD160 är en välbyggd spelare- The Classic är kraftigt influerad av den men kommer nog inte riktigt i närheten när det gäller byggkvaliteten. Om man sen utrustar en TD160 med en modern arm så har man ett riktigt analogt monster framför sig...mitt tips är att det snart ligger en annons ute på en lätt begagnad The Classic... ;)

#4620

Postad 06 maj 2019 - 06:31

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Thorens TD160 är en välbyggd spelare- The Classic är kraftigt influerad av den men kommer nog inte riktigt i närheten när det gäller byggkvaliteten. Om man sen utrustar en TD160 med en modern arm så har man ett riktigt analogt monster framför sig...mitt tips är att det snart ligger en annons ute på en lätt begagnad The Classic... ;)


Du har nog helt rätt där 😋

#4621

Postad 06 maj 2019 - 08:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Du har nog helt rätt där


Jag har nyligen blivit erbjuden att köpa en TD166 MK2- det skulle onekligen vara kul att dra igång ett projekt liknande det du befinner dig i. Dock är jag just nu inne i kassettbandens förlorade värld, har ett av de klassiska Nakamichi- däcken i fint skick på kroken- vi får se var det här galna upptåget landar.... ;)

#4622

Postad 06 maj 2019 - 17:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Upptäcke att jag nog inte kan använda Hana EL med denna, får inte till VTA och pickupen är bara 15 mm hög. 2m Blue funkar precis så blir nog att köpa 2m bronz eller Quintet Bronz, Quinteten skulle nog sitta som en smäck på denna, men ska vänta tills nya fjädrarna kommer och se hur jag kan sätta in höjden på plattan så kanske det löser problemet

#4623

Postad 06 maj 2019 - 17:55

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Du kan inte shimsa mellan pickup och tonarm, eller laborera med tjocklek på skivmatta?

#4624

Postad 06 maj 2019 - 18:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nog det jag måste göra, testar lite, men shimsar jag så lägger jag till massa och kanske får något annat oönskat 😉

#4625

Postad 06 maj 2019 - 18:45

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Vet inte vad din Hana väger, men Quintet är ganska tunga rackare, vill minnas att mina Quintet red och blue väger 9 gram. Vet inte vad du har för effektiv tonarmsmassa heller. Finns ett flertal kalkylatorer för att räkna ut så man ligger rätt. Japanska tillverkare verkar dock ange compliancen vid 100 Hz till skillnad mot europeiska som anger den vid 10Hz. Den här brukar jaf använda.

https://www.vinyleng...7&submit=Submit



#4626

Postad 06 maj 2019 - 18:55

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hana väger bara 5 gram och har en compliance på 17 har jag för mig. Tonarmen har 12gr massa. Men jag lyckades få till det 😍🥰😍🥰😍 uj vilken skillnad mot 2m blue.

Problemet var att jag fick plocka bort 2st brickor i tonarmslyften så jag kunde sänka den helt, stod i instruktionerna att det kunde behövas i vissa kombinatiner

Använder också vinylengine

Redigerat av fristil, 06 maj 2019 - 19:01.


#4627

Postad 06 maj 2019 - 19:33

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu när man fått till det och håller på att bränna in kablarna i tonarmen så är det nog just det som gör skillnaden mellan thorens och the classic, kablarna i tonarmen, så man blir ju sugen på att uppgradera the classic med nya fina kablar, tror det är där skillnaden är

#4628

Postad 06 maj 2019 - 20:15

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Det är detta som är så kul med vinyl, så mycket som måste stämma och kvalitet på prylarna men i slutändan är det värt allt slit med allt man ställer in med och uppgraderar med

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 06 maj 2019 - 20:16.


#4629

Postad 07 maj 2019 - 04:46

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

När jag hade Rega RP1 samt Rega P3-24 hemma jämförde jag de två. 

 

 

Rega RP1 hade en Ortofon 10 monterad.

Rega P3-24 har: extern motorstyrning, glastallrik, bättre tonarm, plint + en Goldring 2200.

 

Till min förvåning var inte spelarna natt och dag!

 

Rega P3-24 hade en djupare ljudbild med något tightare bas, men spelarna skilde sig tydligt åt på ett område: timing! P3-24 fick ett mer naturligt flyt i musiken, och "när allt hände; takt, rytm, anslag". 

 

Anledningen till att jag hade en Rega RP1 hade jag hemma på besök eftersom den senare skulle bli en present till en kompis som fyllde 30. 

 

Innan jag utfört testet bredvid varandra så var jag övertygad om "alla enorma övertag som P3-24" hade gentemot RP1. 

 

innan jag införskaffade Rega P3-24 så ägde jag tidigare en Rega P2000. När jag sedan fick hen P3-24 så var jag "blown away över alla skillander", men då hade jag redan sålt min gamla Rega P2000 på blocket - och kunde inte jämföra de två. Men vid tillfället vad jag övertygad om hur P3-24 var överlägsen. 

 

Det var inte förrän jag fick hem min inhandlade kompis 30 års present (Rega RP1) som jag kunde jämföra två spelare från Rega. 

 

Vad jag länge efterlyst är hur någon glad entusiast skulle kunna jämföra två skivspelare med likadana puppor monterade. Oftast när folk köper nya Planar 8 brukar det vara med Apheta-puppan monterad, och jag tror i ärlighetens namn att detta kan bidra till många infriade förväntningar på ljudbilden. 


Redigerat av Glidtassen, 07 maj 2019 - 04:48.


#4630

Postad 07 maj 2019 - 05:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Bytt puppa igen??

#4631

Postad 07 maj 2019 - 07:33

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Noop - ovan refererar jag till något jag testade runt 2011. Detta var i samband med att jag köpte min P3-24. 



#4632

Postad 07 maj 2019 - 08:15

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

När jag hade Rega RP1 samt Rega P3-24 hemma jämförde jag de två. 
 
 
Rega RP1 hade en Ortofon 10 monterad.
Rega P3-24 har: extern motorstyrning, glastallrik, bättre tonarm, plint + en Goldring 2200.
 
Till min förvåning var inte spelarna natt och dag!
 
Rega P3-24 hade en djupare ljudbild med något tightare bas, men spelarna skilde sig tydligt åt på ett område: timing! P3-24 fick ett mer naturligt flyt i musiken, och "när allt hände; takt, rytm, anslag". 
 
Anledningen till att jag hade en Rega RP1 hade jag hemma på besök eftersom den senare skulle bli en present till en kompis som fyllde 30. 
 
Innan jag utfört testet bredvid varandra så var jag övertygad om "alla enorma övertag som P3-24" hade gentemot RP1. 
 
innan jag införskaffade Rega P3-24 så ägde jag tidigare en Rega P2000. När jag sedan fick hen P3-24 så var jag "blown away över alla skillander", men då hade jag redan sålt min gamla Rega P2000 på blocket - och kunde inte jämföra de två. Men vid tillfället vad jag övertygad om hur P3-24 var överlägsen. 
 
Det var inte förrän jag fick hem min inhandlade kompis 30 års present (Rega RP1) som jag kunde jämföra två spelare från Rega. 
 
Vad jag länge efterlyst är hur någon glad entusiast skulle kunna jämföra två skivspelare med likadana puppor monterade. Oftast när folk köper nya Planar 8 brukar det vara med Apheta-puppan monterad, och jag tror i ärlighetens namn att detta kan bidra till många infriade förväntningar på ljudbilden.

Har hört Planar 8 både med Exact och Apheta- spelaren låter väldigt bra med båda pickuperna. Skulle inte jämföra en RP1 och/eller en P3-24 med en P8- de tillhör inte alls samma härad. P8 är uppe på high end- nivå ljudmässigt, de övriga två låter bra för respektive peng men är inte i närheten av det Planar 8 presterar.

Redigerat av GyroSE, 07 maj 2019 - 08:16.


#4633

Postad 07 maj 2019 - 14:24

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Nån som har erfarenhet av dom här riaaförstärkarna.

Rolls Bellari vp 549, och Emotiva xps-1.

Jag har ett nad pp2e nu som riaaförstärkare.

Undrar om det kan bli ett ljudlyft med nån av dom här riaa.


Redigerat av mr richards, 07 maj 2019 - 14:28.


#4634

Postad 07 maj 2019 - 16:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tyvärr inte hört nått. Är det MM du ska ha? Köp en Schiit Mani från UK £140 den är omtyckt och sägs vara bland de bästa för pengarna annars Rega Fono MKIII för strax under 3000 kr

Redigerat av fristil, 07 maj 2019 - 16:28.


#4635

Postad 07 maj 2019 - 20:02

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tror på:

 

Schiit Mani = 1750:- (omräknat i svenska kronor beställt från England)

 

Vincent PHO-8  = 3000:- Separat nätdel, har haft Vincent PHO-111, men vet att PHO-8 är mycket bättre med mindre brus. Har fått Vincent PHO-8 demat, riktigt bra RIAA. 

 

HEED Questar = 3490:- Löjligt bra RIAA som jag ägt sedan 2011, har nyligen uppgraderat nätdelen - växte till sig ännu mer :)

 

Skillnaden man får när man lämnar instegs-riaa för en tusenlapp, och sedan kliver upp för ca: 3000:- brukar vara stort: mindre brus, störningar, svartare bakgrund. 


Redigerat av Glidtassen, 08 maj 2019 - 11:40.


#4636

Postad 08 maj 2019 - 10:22

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Har även använt ett rör riaa Dynavox tpr-2 det lät ju väldigt bra ända tills jag fick ett brummljud i högtalarna.

Men det var fel på den externa eltrafon.

Tycker att vincent pho-8 verkar vara väldigt intressant.



#4637

Postad 08 maj 2019 - 14:00

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag tror att ett PHO-8 är ett bra ställe att börja på. Jämför gärna om du kan med ett billigare RIAA på plats. Men med tanke på att Vincent PHO-8 har en extern, bättre nätdel så tror jag att det kan bidra till ett renare ljud. 

 

Mitt Questar + Q-PSU gick på närmare 6-7000:- men fördelen var att man kunde köpa en separat nätdel senare. Det var en stor skillnad att bli kvitt den billigare nätdelen, och istället köpa en dedikerad PSU. 



#4638

Postad 08 maj 2019 - 20:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hittade denna base isolation för min thorens, inte nu men kommer vara med i resan med denna svarv.

Det är en bFly Audio xPLTH

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  xplth1.jpg   28,33K   0 Antal nerladdningar


#4639

Postad 09 maj 2019 - 22:05

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Då har nätdelen från Swagman kommit hem :)

 

Det är kvalité, bra byggd och den väger ordentligt trots sin ringa storlek. 

 

Och hur påverkar den då ljudet?

 

Well, som väntat - inga enorma skillnader. Möjligtvis är ljudbilden aningen mer sammanhållen, spretar lite mindre. Jag tror detta även kan tillskrivas den riktigt dåliga nätdelen som försvunnit. Den lilla pluggen som följer med Regan ligger bara och strålar i grendosan. Vad som hörts genomgående när jag tagit bort de billigaste nätdelarna ur grendosan sedan tidigare, är hur ljudbilden lugnar ned sig - och samma sak verkar gälla med produkten från Swagman. 

 

Jag har köpt en Suprakabel och testat fas, så nu sitter allt ordentligt. Detta har mest handlat om att få bort skitig el från grendosan. En fin sidovinst är även att strömspiken vid på/avslagning av Rega-PSU är nu borta. Tidigare  brukade det snärta till i högtalarna. 

 

Jag skall under helgen sitta och jämföra mer noggrant, hittills har jag bara lyssnat på några låtar. 

Bifogad fil(er)


Redigerat av Glidtassen, 10 maj 2019 - 07:47.


#4640

Postad 10 maj 2019 - 15:47

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Skruvade bort original fötterna och ställde den på 4 sonics och då kom spelaren nästan i våg, är nog 0,3 mm fel någonstans, sitter fortfarande svartmålade möbeltassar kvar, ska ta bort dessa så blir det nog helt perfekt. Så nu börjar en sökning på bra fötter.

Nya fjädringen gav ytterligare lyft i ljudet, helt makalöst bra ljud för ca 9000 kr, spelar skjortan av the classic

Bifogad fil(er)



#4641

Postad 13 maj 2019 - 12:44

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skruvade bort original fötterna och ställde den på 4 sonics och då kom spelaren nästan i våg, är nog 0,3 mm fel någonstans, sitter fortfarande svartmålade möbeltassar kvar, ska ta bort dessa så blir det nog helt perfekt. Så nu börjar en sökning på bra fötter.

Nya fjädringen gav ytterligare lyft i ljudet, helt makalöst bra ljud för ca 9000 kr, spelar skjortan av the classic


Snyggt!

Att tänka på när du nu kikar efter nya fötter är att hitta sådana som matchar med fjädringen som sitter i plinten. Risken är om man stoppar dig "fel" fötter är att det blir lite kaka-på-kaka- effekt vilket kan medföra att man kan "döda" ljudet så att det tappar en del i lyster och energi. Tipset är väl att läsa på ordentligt så man vet vad man stoppar under spelaren och vilket effekt dessa fötter har på ljudåtergivningen.

#4642

Postad 13 maj 2019 - 16:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Försökt läsa på lite men verkar som alla säger olika, någon har satt på vibrapod och säger stor skillnad, en del förespråkar spikes. Tror jag antingen testar vibrapods eller pro-ject damp it, de är inte så dyra. Kan inte säga om sonicsena ändrade ljudet något. Nu är the classic såld och jag går all-in på denna 😎😎

Jo just ja, lästa också några tyckte att om man klädde bottenplattan så blev det mycket bättre och jag har ju hur mycket Fibertex som helst, nog samma som Thorens använde till Super, så testade, måste nog säga att det blev bättre, ljudet känns större, lufftigare, exaktare

Redigerat av fristil, 13 maj 2019 - 16:24.


#4643

Postad 14 maj 2019 - 06:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Försökt läsa på lite men verkar som alla säger olika, någon har satt på vibrapod och säger stor skillnad, en del förespråkar spikes. Tror jag antingen testar vibrapods eller pro-ject damp it, de är inte så dyra. Kan inte säga om sonicsena ändrade ljudet något. Nu är the classic såld och jag går all-in på denna

Jo just ja, lästa också några tyckte att om man klädde bottenplattan så blev det mycket bättre och jag har ju hur mycket Fibertex som helst, nog samma som Thorens använde till Super, så testade, måste nog säga att det blev bättre, ljudet känns större, lufftigare, exaktare


Jag skulle nog skaffa något att ställa spelaren på typ ett slaktarblock eller en bit granit eller liknande och sen placera dämpfötterna därunder. Tror att en sån lösning kan bli bra, har själv löst det så med min fjädrade Orbe SE med ypperligt resultat- har 4 st enkla och inte speciellt dyra sorbothane- fötter under det slaktarblock som jag har placerat mellan skivspelaren och dämpfötterna. Kanske basmodellen som Vibrapods tillverkar och ett slaktarblock (t.ex. IKEA Aptitlig som kostar 129 kr- rena kapet) skulle kunna vara vägen att gå för dig?

Redigerat av GyroSE, 14 maj 2019 - 06:33.


#4644

Postad 14 maj 2019 - 16:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har haft den iden också, man skulle spara en del slantar på det

#4645

Postad 14 maj 2019 - 19:21

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Har haft den iden också, man skulle spara en del slantar på det


Vill du köra riktig budget så finns de här s.k. Novibra- arken att köpa hos Clas i Sjön:

https://www.clasohls...dämpare/30-9687

Har själv klippt ut några små bitar ur ett par ark och lagt under fötterna på mina rörprylar- funkar ypperligt.

#4646

Postad 16 maj 2019 - 16:38

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Testade sätta alla fyra under men då blev det inget bra ljud, lät instängt.

Läst att kork ska vara bra så jag beställde 4 korkar (40/45) från vinshoppen för 28 kr, kan ju vara värt att testa speciellt när det handlar om några kronor

Redigerat av fristil, 16 maj 2019 - 17:03.


#4647

Postad 16 maj 2019 - 17:13

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kom på att jag hade underlägg för glas i kork, så testade och måste säga att nu händer det saker, fastare bas och allt låter ytterliggare luftigare, så tror på kork, blir snyggare med de mindre som jag beställt

Bifogad fil(er)



#4648

Postad 17 maj 2019 - 16:49

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Nytillskott😁 Det blev min 320 som fick äran att ha den. Ett rent elände att ställa in den,kommer nog finlira en hel del med VTA och antiskate innan man är helt nöjd. Men rackarns vad bra den låter redan,väldigt tyst mellan spåren,den spårar som en blodhund. Kommer nog lossna mer när den är inspelad. Min rangordning på mina pickuper blir denna som nummer ett följd av Quintet blue, trea blir 440 mlb. Sen kommer resten jag aldrig riktigt fastnat för.

Bifogad fil(er)



#4649

Postad 18 maj 2019 - 14:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Testar med en hylla och SD fötter och detta är nog vägen att gå, ljudet höjde sig lite till. Så blev beställning av slaktarblock från ikea, 129 kr är ju så gott som gratis och bambu ska ju ha rätt bra ljudegenskaper, bättre än ek vad jag läst mig till, den hade ju rätt mått också 😄

Bifogad fil(er)



#4650

Postad 18 maj 2019 - 14:51

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Den där AT puppan var snygg, återkom hur den låter när den fått ett ex antal timmar under bältet och du fått till inställningen



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.