Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga om aktiv sub

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 september 2020 - 19:46

Unregisteredd32d7180
  • Unregisteredd32d7180
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Jag har en aktiv subwoofer som hör till några enklare datorhögtalare. Kan jag bygga om den subwoofern och koppla förbi den inbyggda förstärkaredelen och dra sladdarna direkt från högtalarelementet till min riktiga receiver vid tv:n, och på det sättet få en passiv sub?



#2

Postad 06 september 2020 - 21:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0
Varför?

#3

Postad 07 september 2020 - 08:58

Unregisteredd32d7180
  • Unregisteredd32d7180
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Varför?

 

För att slippa köpa en ny sub när jag redan har en som funkar bra. Frågan är bara hur jag kopplar in de, antar att jag inte kan sätta in en aktiv sub till receivern, därför tänker jag att man kopplar bort den inbyggda förstärkaredelen och drar sladdar från själva högtalarelementet istället, men jag vet inte ifall det är så det fungerar och ifall det behövs något mer emellan?



#4

Postad 07 september 2020 - 09:20

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 1

I stort sett alla hyggligt moderna recievers har en sub-utgång. Rimligare att använda den än att bygga om lådan.



#5

Postad 07 september 2020 - 09:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

För att slippa köpa en ny sub när jag redan har en som funkar bra. Frågan är bara hur jag kopplar in de, antar att jag inte kan sätta in en aktiv sub till receivern, därför tänker jag att man kopplar bort den inbyggda förstärkaredelen och drar sladdar från själva högtalarelementet istället, men jag vet inte ifall det är så det fungerar och ifall det behövs något mer emellan?

 

De flesta receivers har lågnivå ut så det borde inte vara något problem att ansluta den. Passiva subwoofers är ovanligare i hembio-sammanhang. Därför har jag svårt att tro att din receiver ens har en förstärkare för LFE.

 

Oavsett så brukar återanvändning av subwoofers från PC-system vara en dålig idé i ett hembiosystem. De brukar vara för dåliga för att det ska vara värt besväret.



#6

Postad 07 september 2020 - 10:44

Unregisteredd32d7180
  • Unregisteredd32d7180
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Okej, så om jag använder sub-utgången så kan jag ha kvar förstärkardelen i sublådan. Jag tänkte att man inte kan ha två förstärkare på varandra och därför ska man koppla bort den inbyggda. Det är alltså vanligast med aktiva subwoofers till hemmabio?

 

Bäst kanske är att skaffa en riktig sub, ville mest återanvända denna för att få ut lite bastoner att matcha centerhögtalaren som jag plockade från samma PC-system.



#7

Postad 07 september 2020 - 12:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Ja, LFE (subwoofer out) är lågnivå ut från receivern så det blir inte två förstärkare i rad.

 

Och ett tips i övrigt. Det är viktigt att center matchar höger och vänster fronthögtalare ljudmässig. Det är bättre att köra utan än att blanda in en sämre(?) PC-högtalare. Sitter du dessutom i mitten framför TVn så spelar centern inte ens någon större roll jämfört med att låta sidohögtalarna spela den.



#8

Postad 07 september 2020 - 12:28

Unregisteredd32d7180
  • Unregisteredd32d7180
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Ja, LFE (subwoofer out) är lågnivå ut från receivern så det blir inte två förstärkare i rad.

 

Och ett tips i övrigt. Det är viktigt att center matchar höger och vänster fronthögtalare ljudmässig. Det är bättre att köra utan än att blanda in en sämre(?) PC-högtalare. Sitter du dessutom i mitten framför TVn så spelar centern inte ens någon större roll jämfört med att låta sidohögtalarna spela den

 

Okej, då kanske det är lika bra att bara skippa centerhögtalaren helt då jag har några ordentliga högtalare som frontar och till dessa behöver jag ingen extra sub, så löser jag allt så.



#9

Postad 07 september 2020 - 12:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Ja, det låter helt klart som den bästa lösningen :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.