Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stora XBMC Tråden

451 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 maj 2006 - 16:37

Fnk
  • Fnk
  • Beroende

  • 1 098 inlägg
  • 0
Då det nyligen har startats ett antal olika trådar som alla handlar om XBMC så blir det lite svåröverskådligt.
I fortsättningen tar vi alla frågor och diskussioner om XBMC i den här tråden.

Redigerat av Zoiler, 10 september 2006 - 18:53.


#2

Postad 08 maj 2006 - 15:21

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Första posten. Vi börjar från början.

Hur vet man vilket dash man har installerat?
Hur vet man om man har ett dash installerat...?
Nån som kan ge en snabbguide till hur man installerar XBMC?
Är det dumt att ge sig på att börja mecka med det här innan man skaffat sig nån slags backup (typ superdisc)?

Redigerat av erik h, 08 maj 2006 - 15:22.


#3

Postad 08 maj 2006 - 23:12

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag bytte ut mitt EvoX dashboard mot Xbmc enligt steg för steg guide hittad på xmods.com

1. Det du behöver kopiera till C: är default.xbe och Xboxmediacenter.xml
2. döp om evoxdash.xbe till nått vettigt
3. döp om default.xbe till evoxdash.xbe
4. redigera XboxMediaCenter.xml
här ska du se till så att <HOME> sökvägen pekar till den mapp där du har XBMC installerat
5. Sen är det bara att starta om xboxen... om nått är galet kommer XBMC att starta i FTP läge


Men frågan: När jag startar ett spel från HD och spelar lite - sen vill jag gå tillbaka till dashboardet (som i detta fallet är Xbmc) - hur trycker jag på handkontrollen då?

Innan när jag hade EvoX som dashboard så startade jag Xbmc och sedan startade ett spel.Därefter kunde jag gå tillbaka till dashboardet EvoX genom att hålla inne de två främre pekfinger knapparna samtidigt som jag höll inne Back och Start.

Men nu händer inget när jag gör samma sak.Så jag kan inte gå ur spelet och gå till Xbmc.

#4

Postad 09 maj 2006 - 10:09

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jag hittade lite nybörjarinfo här (se bifogad fil från psxcare.com- gammal, från -04)

Bifogad fil(er)


Redigerat av erik h, 09 maj 2006 - 10:10.


#5

Postad 09 maj 2006 - 10:19

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

...
Hur vet man om man har ett dash installerat...?
...

<{POST_SNAPBACK}>


Nån som kan hjälpa mig med det här? Jag inser att det här är en fråga på absolut basicnivå men jag vet inte vad jag har på boxen och inte just nu. Jag trodde jag skulle få xbmc installerat när jag lämnade in boxen på chippning nämligen (eftersom jag bad om det...) och att det bara skulle vara att köra...

Det enda som kommer upp när man drar igång boxen är en vertikal menylista där det står
M8
BankL2
BankL3
...4,5,6
Reboot
Linux
Config
Shutdown

#6

Postad 09 maj 2006 - 10:21

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jättebra pdf guide du hittade - den löser kanske andras problem men inte mitt med hur jag stänger ett spel och kommer tillbaka till xbmc (då jag bytt ut evoX dashboardet mot Xbmc).

#7

Postad 09 maj 2006 - 10:30

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Det beror på att ditt nuvarande bios inte stöder IGR.
Evox har inbyggd IGR.

Det bästa är givetvis att köra med ett bios som har IGR och på så sätt kan man resetta med back/black/l/r trigger och komma tillbaka till dashen.

Så leta upp en bios som stöder IGR och flasha om din xbox (läs på inan du gör detta dock).

#8

Postad 09 maj 2006 - 10:40

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

...
Hur vet man om man har ett dash installerat...?
...

<{POST_SNAPBACK}>


Nån som kan hjälpa mig med det här? Jag inser att det här är en fråga på absolut basicnivå men jag vet inte vad jag har på boxen och inte just nu. Jag trodde jag skulle få xbmc installerat när jag lämnade in boxen på chippning nämligen (eftersom jag bad om det...) och att det bara skulle vara att köra...

Det enda som kommer upp när man drar igång boxen är en vertikal menylista där det står
M8
BankL2
BankL3
...4,5,6
Reboot
Linux
Config
Shutdown

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte så mycket om Xboxen men börjar lära mig - det finns någon form av Installer från Mazzon som installerar alla program och xbmc. Eller så försök hitta en SuperDisc tror det är superdisc 3.7rc8 och boota från den så installerar den Evox Dashboard och allt.Men fråga mig inte hur du gör sen.

Du måste nog också kolla vad du har för Chip och om Bios är installerat.

Tycker du ska prata med dem som installerade det för borde inte du fått en fungerande Xbox om du angav det? och betalade för det? Tycker de varit slarviga.

#9

Postad 09 maj 2006 - 10:45

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Det beror på att ditt nuvarande bios inte stöder IGR.
Evox har inbyggd IGR.

Det bästa är givetvis att köra med ett bios som har IGR och på så sätt kan man resetta med back/black/l/r trigger och komma tillbaka till dashen.

Så leta upp en bios som stöder IGR och flasha om din xbox (läs på inan du gör detta dock).

<{POST_SNAPBACK}>


Men i mina system inställningar har jag satt överallt IGR till yes/ok/true.

#10

Postad 09 maj 2006 - 11:23

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Det beror på att ditt nuvarande bios inte stöder IGR.
Evox har inbyggd IGR.

Det bästa är givetvis att köra med ett bios som har IGR och på så sätt kan man resetta med back/black/l/r trigger och komma tillbaka till dashen.

Så leta upp en bios som stöder IGR och flasha om din xbox (läs på inan du gör detta dock).

<{POST_SNAPBACK}>


Men i mina system inställningar har jag satt överallt IGR till yes/ok/true.

<{POST_SNAPBACK}>


Japp, men det spelar ingen roll, har inte BIOS:et stöd för IGR så spelar det ingen roll vilka inställningar du gör.

#11

Postad 09 maj 2006 - 11:27

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

...
Hur vet man om man har ett dash installerat...?
...

<{POST_SNAPBACK}>


Nån som kan hjälpa mig med det här? Jag inser att det här är en fråga på absolut basicnivå men jag vet inte vad jag har på boxen och inte just nu. Jag trodde jag skulle få xbmc installerat när jag lämnade in boxen på chippning nämligen (eftersom jag bad om det...) och att det bara skulle vara att köra...

Det enda som kommer upp när man drar igång boxen är en vertikal menylista där det står
M8
BankL2
BankL3
...4,5,6
Reboot
Linux
Config
Shutdown

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte så mycket om Xboxen men börjar lära mig - det finns någon form av Installer från Mazzon som installerar alla program och xbmc. Eller så försök hitta en SuperDisc tror det är superdisc 3.7rc8 och boota från den så installerar den Evox Dashboard och allt.Men fråga mig inte hur du gör sen.

Du måste nog också kolla vad du har för Chip och om Bios är installerat.

Tycker du ska prata med dem som installerade det för borde inte du fått en fungerande Xbox om du angav det? och betalade för det? Tycker de varit slarviga.

<{POST_SNAPBACK}>


Snackade precis med killarna som installerade. Verkar som om jag ska välja M8 och så kan jag sen välja XBMC... Återkommer med en rapport när jag testat... :(

#12

Postad 09 maj 2006 - 20:07

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Hmm, ja det var bara att välja M8 så startade XBMC. Då har jag alltså tagit första steget. Nu ska jag bara lära mig koppla upp allt mot datorn (helst via trådlösa nätverket), att streama, att göra nån slags backup osv osv :(

#13

Postad 09 maj 2006 - 21:11

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
XBOX XBMC länkar
Xbox F.A.Q,BIOS,Mjukvara,hårdvara,guider,installationsanvisningar,tips mm

PSXCare Forum
BIOS,chip,mjukvara,installationer,guider svenskt forum

Xbox Mediacenter online MANUAL
Bra manual för att ställa in de vanligaste sakerna och lära känna Xbmc

Xbox Mediacenter FORUM

Swemods FORUM
Svenskt forum

XBOX-Scene FORUM

Xbox HeadQuarters
Bra sidor för att hitta program och även läsa och söka i forum

xBOX 100
Flera guider som t.ex hur du ställer delar ut PC:ns hårddisk i nätverket och kommer åt den via Xboxen.Jag har inte testat.

Att koppla upp Xboxen via nätverket(via kabel) gör jag via DHCP eftersom jag har en router.
Det fungerar fin fint och det var inte svårt.

Angående trådlöst nätverk vet jag ej men hittade denna post. (se längst ner på sidan)
http://www.productwi.../thread/44.html
Jag har ej testat så det är på eget bevåg :(

edit: Har försökt samla lite länkar så att vissa saker förutom XBMC hjälp kan sökas på dessa sidor (håller ju också denna tråd mer minimal) Lägg gärna till länkar här som kan vara av nytta. Nya högst upp på listan.

Redigerat av Silverfisken, 18 maj 2006 - 10:40.


#14

Postad 14 maj 2006 - 17:36

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan!

Tänkte bara höra med er om det råkar vara någon som vet hur jag ställer om min moddade xbox till ntsc? Har nämligen köpt mig en sådan X2VGA2 Vga adapter. Jag har den gammla versionen av xbmc. Läste någonstans att det ska gå att göra i dashboarden, men det ända jag kan välja där är Pal 60.

Tacksam för snabba svar då jag numer får en väldigt kass bild.

Vh Gonucku

#15

Postad 14 maj 2006 - 18:35

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Hejsan!

Tänkte bara höra med er om det råkar vara någon som vet hur jag ställer om min moddade xbox till ntsc? Har nämligen köpt mig en sådan X2VGA2 Vga adapter. Jag har den gammla versionen av xbmc. Läste någonstans att det ska gå att göra i dashboarden, men det ända jag kan välja där är Pal 60.

Tacksam för snabba svar då jag numer får en väldigt kass bild.

Vh Gonucku

<{POST_SNAPBACK}>


Det finns Enigma Videoswitcher som du kan ändra till NTSC - men annars vet jag inte.Vissa rekommenderar att skaffa en RGB kabel om man t.ex får svartvit bild.Men TV:n måste stödja RGB.
Jag har kollat på Joytechs RGB kabel som finns på t.ex Webhallen.
Men jag vet inte om det löser dina problem.

#16

Postad 15 maj 2006 - 11:18

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
ok, nja jag tänker nog satsa på att köra genom vga nu när jag köt en sådan.
Men vet du vart man kan hitta den där Enigma Videoswitcher?

#17

Postad 15 maj 2006 - 11:24

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

ok, nja jag tänker nog satsa på att köra genom vga nu när jag köt en sådan.
Men vet du vart man kan hitta den där Enigma Videoswitcher?

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ett program. Det ligger nog i din mapp Apps under F:/.

Eller så finns det här att ladda ner
Enigmah-X PAL-NTSC Video Selector V2

du installerar det tror jag genom att FTP:a över programmets mapp till Apps under F (eller där du har Apps mappen).

#18

Postad 15 maj 2006 - 14:12

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Silverfisken- tack för länktips.

Hur funkar "programstrukturen"?
BIOS (tex M8 )
I
Dash (tex XBMC eller XBMP)
I
"Vanliga" program (tex DVD 2.0 Dongle och Enigma Video switch)

#19

Postad 15 maj 2006 - 14:21

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Silverfisken- tack för länktips.

Hur funkar "programstrukturen"?
BIOS (tex M8 )
I
Dash (tex XBMC eller XBMP)
I
"Vanliga" program (tex DVD 2.0 Dongle och Enigma Video switch)

<{POST_SNAPBACK}>


Menar du hur saker o ting laddas, i vilken ordning?
Jag kan inte så mycket om BIOS på Xboxen ännu men försöker kolla runt lite om det.

Dashboard finns vad jag förstår många av och min xbox laddar EvoX dashboard - därefter får jag starta Xbmc om jag vill gå in i mediacenter.
Jag vet att man kan byta ut EvoX dashboard mot att starta Xbmc direkt - och jag testade det och det funkade - förutom att jag kunde aldrig gå ur spelen jag startade i Xbmc p.g.a IGR inte fungerade.

Glöm ej att hela tiden ta backup till din PC om du ska pilla i xboxmediacenter.xml eller annat - för det kan lätt bli strul.

#20

Postad 15 maj 2006 - 15:24

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jag är lite osäker på vad jag menar... Jo det är nog i vilken ordning saker å ting laddas och startas.

Jag har fortfarande inte ens listat ut vilket dash jag har. Jag trodde/hoppades/skulle vilja ha XBMC

Finns det nån inbyggd DVDspelare i XBMC eller måste jag starta ytterligare program för att kunna kolla film? Efter mycket meckande i helgen lyckades jag få igång en film via DVD 2.0 Dongle eller nåt likn

Disclaimer. Jag förstår att alla mina undringar finns besvarade i länkarna ovan (men 99% av allt som står där är grekiska för mig)

#21

Postad 15 maj 2006 - 15:53

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Jag är lite osäker på vad jag menar... Jo det är nog i vilken ordning saker å ting laddas och startas.

Jag har fortfarande inte ens listat ut vilket dash jag har. Jag trodde/hoppades/skulle vilja ha XBMC

Finns det nån inbyggd DVDspelare i XBMC eller måste jag starta ytterligare program för att kunna kolla film? Efter mycket meckande i helgen lyckades jag få igång en film via DVD 2.0 Dongle eller nåt likn

Disclaimer. Jag förstår att alla mina undringar finns besvarade i länkarna ovan (men 99% av allt som står där är grekiska för mig)

<{POST_SNAPBACK}>



forum är bra :P

Jag vet inte alls hur det ser ut när du startar din xbox men du hittar antagligen någon Program menyval där du går in och sedan väljer Xbox mediacenter
Då startar Xbmc.

Sedan kan du se dina filmer från Xbmc utan att behöva starta nåt annat program.

Sätter du i en DVD film så autostartar den och då går DVD 2.0 Dongle free eller liknande igång.
Man kan nog ställa in i ditt dashboard (och i xbmc) vad som ska starta (autostarta).
Dashboard kallar jag det som startar när man sätter igång xboxen. I mitt fall EvoX dashboard med
Inställningar
Program
Spel

Går jag sedan i Program så kommer alla mina Apps

Xbox Mediaplayer
Xbox Mediacenter
Dvd2xbox
dvd2dongel free
Enigma videoswitcher
boxeplorer
....


I Xbox Mediacenter XBMC ställer du in subtitles och allt för att få din film att se bra ut på tv:n.

Xbox Mediaplayer använder jag aldrig.


Se till att du har det senaste Xbox Mediacenter - för det kan vara en del viktiga korrigeringar som hänt. Det senaste jag hittat står i min signatur.

Har du inte vädret på Xbox mediacenters startsida så har du en gammal build av Xbmc.

#22

Postad 15 maj 2006 - 16:30

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0

Det är ett program. Det ligger nog i din mapp Apps under F:/.

Eller så finns det här att ladda ner
Enigmah-X PAL-NTSC Video Selector V2

du installerar det tror jag genom att FTP:a över programmets mapp till Apps under F (eller där du har Apps mappen).

<{POST_SNAPBACK}>


Hejsan!

Först och främst, tack så jätte mycket för hjälpen. Jag hade tydligen inte Enigma i min apps folder(eller någon annanstans för den delan) Så det får bli att jag laddar hem det sen när jag kommer hem från jobbet.
Jag får väl höra av mig när jag får problem sedan, Jag menar, saker och ting går ju som aldrig man tänkt sig :P

[edit] Det konstiga är väl att jag kan spela ntsc spel utan problem??? Jag menar är det Pal borde väl de ntsc spelen inte funka?

Redigerat av gonucku, 15 maj 2006 - 17:15.


#23

Postad 16 maj 2006 - 19:43

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0

Det är ett program. Det ligger nog i din mapp Apps under F:/.

Eller så finns det här att ladda ner
Enigmah-X PAL-NTSC Video Selector V2

du installerar det tror jag genom att FTP:a över programmets mapp till Apps under F (eller där du har Apps mappen).

<{POST_SNAPBACK}>


Det ordnade sig. Silverfisken är en pärla, tackar igen!

Gonucku

Redigerat av gonucku, 16 maj 2006 - 19:59.


#24

Postad 16 maj 2006 - 20:32

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Stora framsteg görs. Jag har nu listat ut att man sen måste ställa om till 720p osv i originaldashen och sen ändra tillbaka för att det ska funka.

När jag är inne i program (t.ex Enigma Video Switch och DVD 2.0 Donglefree- de enda jag vågat dra igång hittills <_< ) så kan jag inte stänga av de och "backa" till XBMC. Ska det vara så eller gör jag något fel?

#25

Postad 16 maj 2006 - 21:10

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Stora framsteg görs. Jag har nu listat ut att man sen måste ställa om till 720p osv i originaldashen och sen ändra tillbaka för att det ska funka.

När jag är inne i program (t.ex Enigma Video Switch och DVD 2.0 Donglefree- de enda jag vågat dra igång hittills  <_< ) så kan jag inte stänga av de och "backa" till XBMC. Ska det vara så eller gör jag något fel?

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror lite på vad ditt bios stödjer för IGR. Typ när jag är inne i dvd2xbox eller Enigma eller nåt annat program så för att gå tillbaka till dashboardet så håller jag inne pekfinger knapparna på kontrollern samtidigt som jag håller inne start och back.
Alltså tryck ner allt samtidigt så ska du komma tillbaka till dashboardet. Om du inte komemr till Xbmc beror det på att du ej ställt in att du vill starta med Xbmc som dashboard istället för EvoX eller nåt annat.

#26

Postad 18 maj 2006 - 09:01

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Tjo!

Skulle bara säga att jag fått till enigmah och sånt nu. Funkar kanon. Frågan är ju som bara villken upplösning jag ska välja att mata ut? Har en lågupplöst plasma så jag misstänker att 480p är bästa sättet?

Kör med en sådan här vga adapter, bilden är bra mycket bättre än med orginal komposit kabeln, dock blir bilden "förflyttad" ibland. Den blir som flyttad några centimeter åt vänster, så på ena sidan får man en svart remsa och på andra sidan ser man inte några cm av bilden... detta borde väl bero på adapter eller är det någon inställning jag missat??? Det funkar om man startar om adapter några ggr...

#27

Postad 18 maj 2006 - 09:29

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Tjo!

Skulle bara säga att jag fått till enigmah och sånt nu. Funkar kanon. Frågan är ju som bara villken upplösning jag ska välja att mata ut? Har en lågupplöst plasma så jag misstänker att 480p är bästa sättet?

Kör med en sådan här vga adapter, bilden är bra mycket bättre än med orginal komposit kabeln, dock blir bilden "förflyttad" ibland. Den blir som flyttad några centimeter åt vänster, så på ena sidan får man en svart remsa och på andra sidan ser man inte några cm av bilden... detta borde väl bero på adapter eller är det någon inställning jag missat??? Det funkar om man startar om adapter några ggr...

<{POST_SNAPBACK}>


Hej, vad bra att det funkade. Jag vet inget om plasma och vad du bäst skall köra med, då jag själv sitter med en gammal tv :)
Men du får kolla på xboxen,plasman och x2vga om de stödjer samma upplösning isåfall borde det ju fungera.

Har du X2VGA version 2?

Hittade detta på x2vga hemsidan som du länkade till

Does the X2VGA 2 support 480i? What 480i EasyView functions for?
Most VGA monitors cannot display in 480i mode. The X2VGA 2 provides a simplified display of 480i with the exceptional 480i EasyView feature (patented pending). 480i EasyView however doesn't function for complete display. In order to maintain the best display while the game is playing, 480i EasyView can display 480i mode signals on VGA monitors with two limits as following:
You can see only a half of the full screen at one time. When you need to see the hidden part, hold the Screen Shift Button on the X2VGA 2 and the screen will move continually until reaching the part you want.2. Some screen instability / blurriness in 480i EasyView mode when you start the Xbox system with the X2VGA 2 is normal. Don't worry, it is harmless to your monitor and will not be there once you start the game in 480p, 720p, or 1080i modes.

Since the 480i Easyview feature has the two limitations above, it is only targeted at providing convenience to a short-term use in setting Xbox on the VGA monitor. DO NOT use 480i EasyView in playing 480i games or DVDs to reduce the risk of serious injury to your eyes.

I have used some similar products so far, but the screens are either too bright like a layer of thin mist or too dark that makes the whole picture on the screen unclear. I just wonder if the X2VGA 2 have the same problem?
The problem of screen brightness you have mentioned above is caused by incomplete process of image signals. Nonetheless, we have made lots of efforts to improve the circuit of image signals on the X2VGA 2



#28

Postad 18 maj 2006 - 09:34

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan!

Jo det är den X2VGA2 som jag har, med 2 komponent ingångar och en vga ingång samt en vga utgång.

Det 480i easyview eller vad de kallar det, är ingen höjdare, det är inte till för att man ska kunna spela och sånt med den inställningen, bara för att kunna navigera i menyn när man inte. Varför vet jag inte, men bilden är kass då, desutom visas bara halva bilden, sen kan man "zooma" eller "flytta" till den andra halvan.

Men 480p låter nog mest logiskt. Får väl labborera lite och se vad som händer:)

#29

Postad 18 maj 2006 - 09:38

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Stora framsteg görs. Jag har nu listat ut att man sen måste ställa om till 720p osv i originaldashen och sen ändra tillbaka för att det ska funka.

När jag är inne i program (t.ex Enigma Video Switch och DVD 2.0 Donglefree- de enda jag vågat dra igång hittills  :) ) så kan jag inte stänga av de och "backa" till XBMC. Ska det vara så eller gör jag något fel?

<{POST_SNAPBACK}>


Det beror lite på vad ditt bios stödjer för IGR. Typ när jag är inne i dvd2xbox eller Enigma eller nåt annat program så för att gå tillbaka till dashboardet så håller jag inne pekfinger knapparna på kontrollern samtidigt som jag håller inne start och back.
Alltså tryck ner allt samtidigt så ska du komma tillbaka till dashboardet. Om du inte komemr till Xbmc beror det på att du ej ställt in att du vill starta med Xbmc som dashboard istället för EvoX eller nåt annat.

<{POST_SNAPBACK}>


IGR?

Jag har ingen dash alls som quickboot. Jag måste t.o.m välja BIOS när jag startar boxen... Ska testa att köra ditt knapptrick och se om den stänger av programmen på nåt sätt. Nästa projekt blir att ställa in allt så att man kommer direkt in i XBMC när man startar

#30

Postad 18 maj 2006 - 09:43

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
IGR?

Jag har ingen dash alls som quickboot. Jag måste t.o.m välja BIOS när jag startar boxen... Ska testa att köra ditt knapptrick och se om den stänger av programmen på nåt sätt. Nästa projekt blir att ställa in allt så att man kommer direkt in i XBMC när man startar

<{POST_SNAPBACK}>


In Game ...nånting

Men efter när du valt BIOS vilken meny får du sen upp? Du måste väl hamna i någon sorts meny med programalternativ mm?

Redigerat av Silverfisken, 18 maj 2006 - 09:45.


#31

Postad 18 maj 2006 - 10:00

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Jag har ingen dash alls som quickboot. Jag måste t.o.m välja BIOS när jag startar boxen...

Hm, du borde kanske ha ett dashboard isåfall.
Hittade detta på console.se forum

Kan någon förklara är Dashboard är  och vad har den för funktion?
Jag har Duox2 chip. Måste jag ha Dashboard om jag ska spela brända spel?

Ja, du måste ha ett dashboard för att kunna köra spel från hddn. Men om du har dom på skiva behövs det inte.
Ett dashboard är xboxens operativsystem kan man säga. Ungefär som windows till PC, fast mycket simplare.
Vilken dasboard behöver man då om man har ett Duox-2 chip ?
kvittar vilket dashboard du har, skulle rekomendera UnleashX


Edit: Kanske kan du eller kanske ej starta Xbmc och använda det som dashboard direkt. Vet ej om man måste ha nåt dashboard installerat innan. Jag har EvoX dashboard och bytte så jag fick Xbmc som dashboard - men då kunde jag aldrig gå ur ett spel som jag startat - så jag bytte tillbaka. Men det har nog nåt med mitt BIOS....kanske?

Redigerat av Silverfisken, 18 maj 2006 - 10:12.


#32

Postad 18 maj 2006 - 10:23

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

IGR?

Jag har ingen dash alls som quickboot. Jag måste t.o.m välja BIOS när jag startar boxen... Ska testa att köra ditt knapptrick och se om den stänger av programmen på nåt sätt. Nästa projekt blir att ställa in allt så att man kommer direkt in i XBMC när man startar

<{POST_SNAPBACK}>


In Game ...nånting

Men efter när du valt BIOS vilken meny får du sen upp? Du måste väl hamna i någon sorts meny med programalternativ mm?

<{POST_SNAPBACK}>



Ja efter att ha valt BIOS (M8) så kommer jag direkt in i XBMC (tror jag). Där finns en meny med "Mina filmer", "Min musik", "Mina program" osv och längst ner"Inställningar" . Under programmenyn finns sett ett gäng alternativ som Avalaunch, DVD2.0 Donglefree, Enigma, DVD2XBOX, XBMP mfl inkl XBMC

Edit.Hann inte se inlägget ovan innan jag skrev det här

Redigerat av erik h, 18 maj 2006 - 11:17.


#33

Postad 18 maj 2006 - 10:27

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Jag har ingen dash alls som quickboot. Jag måste t.o.m välja BIOS när jag startar boxen...

Hm, du borde kanske ha ett dashboard isåfall.
Hittade detta på console.se forum

Kan någon förklara är Dashboard är  och vad har den för funktion?
Jag har Duox2 chip. Måste jag ha Dashboard om jag ska spela brända spel?

Ja, du måste ha ett dashboard för att kunna köra spel från hddn. Men om du har dom på skiva behövs det inte.
Ett dashboard är xboxens operativsystem kan man säga. Ungefär som windows till PC, fast mycket simplare.
Vilken dasboard behöver man då om man har ett Duox-2 chip ?
kvittar vilket dashboard du har, skulle rekomendera UnleashX


Edit: Kanske kan du eller kanske ej starta Xbmc och använda det som dashboard direkt. Vet ej om man måste ha nåt dashboard installerat innan. Jag har EvoX dashboard och bytte så jag fick Xbmc som dashboard - men då kunde jag aldrig gå ur ett spel som jag startat - så jag bytte tillbaka. Men det har nog nåt med mitt BIOS....kanske?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag är fortfarande osäker på om och isf vilket dashboard jag har :)

#34

Postad 19 maj 2006 - 12:28

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Ok, jag har meckat vidare så sakteligen. Det gick bra att "backa ur" program tillbaka till XBMC genom att trycka med båda pekfingerknapparna och typ startknappen . Och det är XBMC jag har som dash. Nästa steg på xboxresan blir dels att ordna nån slags backup (=superdisc?) på allt och sen att fixa så att man kommer direkt in i XBMC när man drar igång boxen . Puh...

Edit. Och att fixa så att man kan styra boxen med fjärrkontroll. Blir tokig av att hålla på med handkontrollen...

Redigerat av erik h, 19 maj 2006 - 12:29.


#35

Postad 19 maj 2006 - 12:46

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Ok, jag har meckat vidare så sakteligen. Det gick bra att "backa ur" program tillbaka till XBMC genom att trycka med båda pekfingerknapparna och typ startknappen . Och det är XBMC jag har som dash. Nästa steg på xboxresan blir dels att ordna nån slags backup (=superdisc?) på allt och sen att fixa så att man kommer direkt in i XBMC när man drar igång boxen . Puh...

Edit. Och att fixa så att man kan styra boxen med fjärrkontroll. Blir tokig av att hålla på med handkontrollen...

<{POST_SNAPBACK}>


Vad bra :)

Det finns superdisc och det finns consoledisc som jag har förstått används när man vill installera om allt på sin xbox (den rensar allt program,spel etc). Vet inte skillnaden riktigt förutom att consoledisc ska innehålla nyare program. Superdisc 3.7rc8 tror jag är senaste.
Men jag har inte testat superdisc eller console disc så jag vet ej nåt om dem.

Jag köpte fjärrkontroll på Webhallen (Thrustmaster universal remote). Den är lite knepig men fungerar bra med xboxen och XBMC.Man ska kunna styra resten av utrustningen med den också men jag har inte fattat hur jag programmerar den. Det bästa var att jag fick en IR sändare med till xboxen(billigare än Microsofts original) så då borde man kunna använda en annan universal fjärrkontroll och styra xboxen.

#36

Postad 19 maj 2006 - 12:55

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Ok, jag har meckat vidare så sakteligen. Det gick bra att "backa ur" program tillbaka till XBMC genom att trycka med båda pekfingerknapparna och typ startknappen . Och det är XBMC jag har som dash. ...


Koppla upp Xboxen mot din PC och följ nedan

OBS!! Ta backup på allting som ska ändras innan du börjar skriva över filer och ändra!!

1. Det du behöver kopiera till C: är default.xbe och Xboxmediacenter.xml
2. döp om evoxdash.xbe till nått vettigt
3. döp om default.xbe till evoxdash.xbe
4. redigera XboxMediaCenter.xml
här ska du se till så att <HOME> sökvägen pekar till den mapp där du har XBMC installerat
5. Sen är det bara att starta om xboxen... om nått är galet kommer XBMC att starta i FTP läge

Fungerar det inte koppla upp din Xbox mot din PC och FTP:a över backupen du gjorde.
Alltså ändra tillbaka det du nyss ändrade.

Sen kan du ju svara på - Kan gå ur ett spel när du startat det från XBMC ?
Jag har problem med det nämligen och måste starta om boxen istället.

#37

Postad 19 maj 2006 - 12:58

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Absolut det bästa är att göra sin egen boot/apps/games/emus skiva.

Det är trivialt enkelt och man kan välja precis själv vad man vill ha på den..

Själv tycker jag det räcker om man har en CD med lite småprogram som kan kan boota från ifall man strular till det.

Ingen vits att lägga ner alla program/emulatorer etc på en skiva då dessa uppdateras konstant vilket medför att man får bränna om en ny version etc så som i superdisc fallet (idiotiskt tycker jag)...

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 19 maj 2006 - 12:58.


#38

Postad 19 maj 2006 - 16:39

dvraptor
  • dvraptor
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag har en chippad xbox med XBMC (en version från feb06). Har försökt att hitta någon vettig guide som visar hur man på ett enkelt sätt kopplar ihop pc och xbox via en kombinerad router/modem. Har verkligen letat och gått igenom flera tutorials utan framgång, är väl lite för dum för det här... :)

Vill kunna föra över filer till xbox:en och tvärtom samt kunna streama filmer och musik.

Kör trådlöst från PC till router och kabel från router till xbox (rak kabel)
Har testat det mesta men får det inte att fungera.
Kör med dynamisk ip mellan pc och nätverksmodemet (pga Glocalnet).

Skulle bli väldigt glad (och mindre frusterad över att ha suttit uppe till fyra på morgonen tre kvällar på raken...) ifall någon skulle kunna hjälpa mig genom att på ett enkelt men utförligt sätt berätta hur man gör, eller hänvisa till någon guide som visar det från grunden...

Vilka inställningar behövs göras i xboxen resp pc:n osv

tack på förhand!

#39

Postad 19 maj 2006 - 17:08

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Jag har en chippad xbox med XBMC (en version från feb06). Har försökt att hitta någon vettig guide som visar hur man på ett enkelt sätt kopplar ihop pc och xbox via en kombinerad router/modem. Har verkligen letat och gått igenom flera tutorials utan framgång, är väl lite för dum för det här... :)

Vill kunna föra över filer till xbox:en och tvärtom samt kunna streama filmer och musik.

Kör trådlöst från PC till router och kabel från router till xbox (rak kabel)
Har testat det mesta men får det inte att fungera.
Kör med dynamisk ip mellan pc och nätverksmodemet (pga Glocalnet).

Skulle bli väldigt glad (och mindre frusterad över att ha suttit uppe till fyra på morgonen tre kvällar på raken...) ifall någon skulle kunna hjälpa mig genom att på ett enkelt men utförligt sätt berätta hur man gör, eller hänvisa till någon guide som visar det från grunden...

Vilka inställningar behövs göras i xboxen resp pc:n osv

tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>


Hejsan dvraptor

Jag har kopplat min PC och Xbox till en router och för över filer via FlashXp.
Jag har också dynamisk ip (ej glocalnet).

Så här gjorde jag:

Se till att i dina BIOS inställningar eller de inställningar du kan välja för ditt chip att ha:
DHCP
IP: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Use static IP : No
IP: 192.168.x.x
Subnetmask 255.255.255.0
default gateway: routerns ipadress 192.xxx.x.a
DNS: routerns ip adress
DNS: 0.0.0

nätverksInställningar i XBMC
Tilldelning: automatisk (DHCP)
(nedan är gråmarkerat men ska stå enligt följande)
IP Adress: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway: routerns ipadress 192.xxx.x.a
DNS-server: routerns ipadress 192.xxx.x.a
Aktivera internetsökningar : ikryssat
aktivera RSS-nyheter: ikryssat

Routerns konfigurering (Netgear wgt624)
Se till under LAN IP Setup att du har Use Router as DHCP Server
sätt sedan ett intervall mellan två ip adresser.Dvs mellan t.ex
192.xxx.x.2
192.xxx.x.10
Då när routern tilldelar maskiner ip adresser så tar den mellan detta intervall.
denna inställning vet jag inte om är nödvändig men jag har det så.

För att jag ville att xboxen skulle ha samma ip tilldelad från routern så har jag reserverat
ett speciellt ip till just xboxen. Då får xboxen aldrig ett annat ip.
Under LAN IP Setup:
Adress reservation:
Klicka add och lägg till xboxen (den ip adress och mac adress)

Om du inte vet vad routern gett xboxen för automatisk ip adress följ nedan
Under routerns Attached devices kan du se vad din Xbox har fått för ip adress och vad den har för mac adress.

När du kopplar upp din Xbox till PC så använd t.ex FlashXp eller FileZilla eller nåt annat FTP program.

Inställningar FTP program
Skapa ett nytt konto i site manager i ditt ftp program med följande konto uppgifter:
IP ADRESS: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Användarnamn: xbox
lösenord: xbox
port: 21 (standard)

Funkar det inte i FTP programmet så testa och klicka i passive mode.


SMB utdelning kan jag inte hjälpa dig med ännu för jag håller på att kolla det fortfarande.
Men du ska bara behöva dela ut dina mappar i nätverket och sedan i xboxmediacenter.xml ange
sökvägen till dina mappar under avdelningen för SMB.

#40

Postad 19 maj 2006 - 20:58

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Hejsan!

Det lät avancerat silverfisken :) , när jag skulle hooka upp min box till pc'n så var det inte svårare än att fixa ett ftpprogram (kör oxå FlashFXP, grymt lätt och bra) sedan kollade jag bara på system info på boxen, där står boxens ip, sedan gjorde jag bara en quick connect i FlashFXP, skrev in ipadressen och xbox som både användarnamn och lösenord, sedn var allt klart.
Kör även jag med router, trådlöst till datorn och trådat till boxen...

Om han har tur dvraptor så är det lika enkelt för dig.

/Vh Gonucku

[Edit] Däremot det där med xboxen har samma ip adress jämt är lite knepigt hos mig. Förut så ändrades alltid ip adressen ( sista siffran var olika varje gång man stängde av boxen), men nu så är det samma adress jämt, även om jag stänger av eller startar om boxen... mysko... jag har ju som inte fipplat eller gjort något med den heller...

Redigerat av gonucku, 19 maj 2006 - 21:04.


#41

Postad 19 maj 2006 - 23:19

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Hejsan!

Det lät avancerat silverfisken :) , när jag skulle hooka upp min box till pc'n så var det inte svårare än att fixa ett ftpprogram (kör oxå FlashFXP, grymt lätt och bra) sedan kollade jag bara på system info på boxen, där står boxens ip, sedan gjorde jag bara en quick connect i FlashFXP, skrev in ipadressen och xbox som både användarnamn och lösenord, sedn var allt klart.
Kör även jag med router, trådlöst till datorn och trådat till boxen...

Om han har tur dvraptor så är det lika enkelt för dig.

/Vh Gonucku

[Edit] Däremot det där med xboxen har samma ip adress jämt är lite knepigt hos mig. Förut så ändrades alltid ip adressen ( sista siffran var olika varje gång man stängde av boxen), men nu så är det samma adress jämt, även om jag stänger av eller startar om boxen... mysko... jag har ju som inte fipplat eller gjort något med den heller...

<{POST_SNAPBACK}>


Det gick lätt att koppla xboxen och ftp:a för mig med - så all text om hur man gör kanske var överflödig ;) men tänkte att jag skriver ner det ändå. :D

#42

Postad 20 maj 2006 - 02:35

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
hehe, ja hellre safe then sorry som man brukar säga...

#43

Postad 20 maj 2006 - 08:25

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Hej!
Har lite strul med Xbmc det är så att när jag går in på Min musik så blir rutan helt svart?!!?vet inte vad som e fel har senaste versionen,nån som vet vad som e galet? Allt annat funkar hur bra som helst.

//Alex

#44

Postad 20 maj 2006 - 08:48

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Hej!
Har lite strul med Xbmc det är så att när jag går in på Min musik så blir rutan helt svart?!!?vet inte vad som e fel har senaste versionen,nån som vet vad som e galet? Allt annat funkar hur bra som helst.

//Alex

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm har det funkat tidigare med den versionen du kör just nu eller har du nyligen uppgraderat version och sedan slutade det funka?

#45

Postad 20 maj 2006 - 09:15

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Hej!
Har lite strul med Xbmc det är så att när jag går in på Min musik så blir rutan helt svart?!!?vet inte vad som e fel har senaste versionen,nån som vet vad som e galet? Allt annat funkar hur bra som helst.

//Alex

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm har det funkat tidigare med den versionen du kör just nu eller har du nyligen uppgraderat version och sedan slutade det funka?

<{POST_SNAPBACK}>



Det funkade med den som jag hadde allra först men den va så gammal så jag ville uppgradera,har testat med dom 2 senaste och det blir ingen skillnad..bara svart när jag klickar på min musik..

#46

Postad 20 maj 2006 - 09:28

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Det funkade med den som jag hadde allra först men den va så gammal så jag ville uppgradera,har testat med dom 2 senaste och det blir ingen skillnad..bara svart när jag klickar på min musik..

<{POST_SNAPBACK}>


Så här hade jag gjort för att felsöka

(Obs har du SMB utdelning och kör musik kan det vara det som strular)

A. Kolla om min sökväg för My music (eller den mapp du har musiken i) är rätt i xboxmediacenter.xml

B. Skapa en ny mapp under My music och döp den till nåt annat.
Lägg 1 låt i denna mapp.
Ändra sökvägen i xboxmediacenter.xml

ELLER

C. kommentera bort sökvägen till My music i xboxmediacenter.xml och enbart ha sökvägen till
den nya temporära musikmappen jag skapade i (B.)

D. Starta XBMC

E. Kolla inställningarna i XBMC för Min musik (kanske är det nåt fel när den genererar thumbnails for albumen eller nåt annat)

F. Gå till Min Musik - Vad händer nu?

Konstaterande:
Funkar det nu är det en mp3-fil eller någon annan fil i katalogen My musik som strular till det
Funkar det inte nu så är ...?

#47

Postad 20 maj 2006 - 09:33

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Hej!
Har lite strul med Xbmc det är så att när jag går in på Min musik så blir rutan helt svart?!!?vet inte vad som e fel har senaste versionen,nån som vet vad som e galet? Allt annat funkar hur bra som helst.

//Alex

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm har det funkat tidigare med den versionen du kör just nu eller har du nyligen uppgraderat version och sedan slutade det funka?

<{POST_SNAPBACK}>



Det funkade med den som jag hadde allra först men den va så gammal så jag ville uppgradera,har testat med dom 2 senaste och det blir ingen skillnad..bara svart när jag klickar på min musik..

<{POST_SNAPBACK}>

Då skulle jag börja med att rensa 0face008 kastalogerna som du hittar under e:\tdata och e:\udata
och eventuellt också rensa musikdatabasen.

#48

Postad 20 maj 2006 - 09:38

Unregistered482444fb
  • Unregistered482444fb
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Jag har en fråga. När man i XBMC väljer Mina Filmer. Så måste jag först välja F: > Mina Filmer

Kan man göra så att man kommer direkt till F:\Mina Filmer när man går in på "Mina Filmer" i XBMC-menyn. Jag har googlat en massa, men inte hittat något. Tack på förhand.

#49

Postad 20 maj 2006 - 11:03

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Allt löste sig när jag testade att uppdaterade med XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH :unsure:
tack för all hjälp !

#50

Postad 20 maj 2006 - 11:47

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Allt löste sig när jag testade att uppdaterade med XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH :unsure:
tack för all hjälp !

<{POST_SNAPBACK}>


Hej aleks,
Då kan jag pasa på att fråga dig:
tycker du att XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH fungerar bra? jag har build:en från 19 april från GasGiver och har inte märkt några speciella problem med den - finns det stora skillnader? (självklart har jag läst changeloggen för de olika men tänkte om det är nån mer skillnad grafiskt och menyer och så som ändrats sig annorlunda). T3CH:s version kommer ju ut oftare.
Varför välja T3CH och inte GasGivers?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.