Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stora XBMC Tråden

451 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 maj 2006 - 12:02

Unregistered69f3f8a4
  • Unregistered69f3f8a4
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Allt löste sig när jag testade att uppdaterade med XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH :unsure:
tack för all hjälp !

<{POST_SNAPBACK}>


Hej aleks,
Då kan jag pasa på att fråga dig:
tycker du att XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH fungerar bra? jag har build:en från 19 april från GasGiver och har inte märkt några speciella problem med den - finns det stora skillnader? (självklart har jag läst changeloggen för de olika men tänkte om det är nån mer skillnad grafiskt och menyer och så som ändrats sig annorlunda). T3CH:s version kommer ju ut oftare.
Varför välja T3CH och inte GasGivers?

<{POST_SNAPBACK}>



Dom som inte funkade för mig var från Gasgiver,utseendemässigt ser jag ingen skillnad på menyer o så förutom att logon ser annorlunda ut när den startas.
Har testat XBMC-CVS_2006-05-13-T3CH nu i ca 1timme o den funkar bra.

#52

Postad 20 maj 2006 - 19:18

gonucku
  • gonucku
  • Forumräv

  • 639 inlägg
  • 0
Tjo!

Nu kommer jag med mina funderingar igen :unsure:

Är det komplicerat att uppdatera XBMC till ett nyare? Försvinner alla filer (musik, bilder, filmer etc...) när man byter xbmc?

Kör nu med en xbmc version som borde vara nåt år gammal, så det borde idé att uppdatera?
Vad är det största skillnaderna mellan en nyare version än den gammla som jag har?


Vh Gonucku

#53

Postad 21 maj 2006 - 00:53

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Tjo!

Nu kommer jag med mina funderingar igen :unsure:

Är det komplicerat att uppdatera XBMC till ett nyare? Försvinner alla filer (musik, bilder, filmer etc...) när man byter xbmc?

Kör nu med en xbmc version som borde vara nåt år gammal, så det borde idé att uppdatera?
Vad är det största skillnaderna mellan en nyare version än den gammla som jag har?


Vh Gonucku

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, det är inte krångligt att uppdatera.
Dina filmer, bilder och musik försvinner inte vid en uppgradering av XBMC.

(med build menas lätt tilltaget att XBMC:s koden ändrats av utvecklare och sedan kompilerats om till nåt som du kan använda)

Nyare builds av XBMC har alltid fixar och ändringar som förbättrar och rättar till (t.ex fixar prestandan,laddningstider,systemfunktioner mm), men självklart tillkommer det också även nya problem och buggar som följd då XBMC utvecklas hela tiden. Det rekommenderas att ha den senaste builden av XBMC - men mer eller mindre välj den build som funkar för dig. I XBMC finns alltid en changelog över vilka fixar och ändringar som gjorts samt en fil med fortfarande olösta problem. Läs den för att förstå och se om de problem du har löses i builden.
Märker du nåt som inte funkar som du vill så finns det kanske en ny XBMC build version ute som rättar till detta.
I vissa forum ges support på T3CH:s build medan många använder GasGiver. Skillnader och vad som är medproppat i builden kan du alltid läsa i changeloggen.

Läs i XBMC manualen
XBMC Manualen Upgrading XBMC
1. Ta en kopia på hela mappen f:/Apps/XBMC (inkl. xboxmediacenter.xml) som en backup och lägg på din PC innan bara ifall nåt inte blir rätt när du uppgraderar kan du alltid lägga tillbaka denna.
Ta också en kopia på de game-saves du har sparat när du spelat spel.
Hur sparar jag game saves

2. Ladda ner en ny build av XBMC (T.ex Gasgiver,T3CH mfl)
3. zippa upp build:en i en katalog på din PC
4. FTP:a över denna katalogen XBMC till din XBOX under F:/Apps eller där du har din gamla XBMC
5. delete both “0face008” folders under E:\UDATA & E:\TDATA on your Xbox (including the system.bin file in one of these folders).
6. Om den nya build:ens xboxmediacenter.xml har ändrats sedan din äldre version se till att du lägger in de sökvägar som du själv skrev i den gamla xboxmediacenter.xml (om du modifierade denna)

Ha bara ett XBMC på xboxen.

Samling av F.A.Q för XBMC

#54

Postad 07 juni 2006 - 14:08

Unregistered1b0c35d1
  • Unregistered1b0c35d1
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
En fråga som säkert ställts tidigare
Hur står sig en moddad xbox med 250GB hårdisk för under 3000kr (exempel) mot andra mer dedikerade mediaspelare såsom t ex Pixel Magic HD MediaBox eller Kiss DP-600?

Jag är ute efter en mediaspelare för film (dvd vob, divx, xvid), musik (mp3, ogg, gärna flac), och foton (jpg). Spelmöjligheten skulle mest bli en bonus.

Xboxen har ju "bara" komponent-utgång för videosignalen, hur stor skillnad blir det mot dvi/hdmi om man matar en Viewpia 32" LCD?

Redigerat av masto, 07 juni 2006 - 14:09.


#55

Postad 08 juni 2006 - 00:40

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Xboxen klarar inte av att spela upp riktiga hdtv filmer.
Dock så klarar den alla filformat man ger den :angry: Xvid HR fungerar också.
Streama dvdfilmer eller divx (t.o.m ouppackade) över nätverket.
Spela upp musik från polarens ftpserver hemma hos dig mm mm
Har själv lagt in en polares adress och kan sitta o lyssna på hans musik hemma hos mig direkt över nätverket. ;)

Listan kan göras väldigt lång och är man intresserad av att ha ett bra mediacenter (förutom hdtv) så är xboxen oslagbar tycker jag.
Själv kör jag 1080i till plasman via komponent, har tidigare kört vga.
Blir väldigt bra.

De som jobbar med XBMC är grymma och de har även på gång att implementera Linksbook (webbläsarprogram) i XBMC.
Ofattbart egentligen vad de har gjort med denna lilla krysslåda :D

Själv så använder jag den dagligen för serier, inspelade tvprogram från pc:n i andra rummet mm.
Spelar inte så ofta :blink:

Inlägg redigerat. Inga diskussioner om emulering och roms. //Fnk

Redigerat av Fnk, 08 juni 2006 - 18:21.


#56

Postad 08 juni 2006 - 08:59

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

En fråga som säkert ställts tidigare
Hur står sig en moddad xbox med 250GB hårdisk för under 3000kr (exempel) mot andra mer dedikerade mediaspelare såsom t ex Pixel Magic HD MediaBox eller Kiss DP-600?

Jag är ute efter en mediaspelare för film (dvd vob, divx, xvid), musik (mp3, ogg, gärna flac), och foton (jpg). Spelmöjligheten skulle mest bli en bonus.

Xboxen har ju "bara" komponent-utgång för videosignalen, hur stor skillnad blir det mot dvi/hdmi om man matar en Viewpia 32" LCD?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag ville också ha en mediaspelare och tittade på lite andra alternativ innan jag bestämde mig för xbox:en. En moddad xbox med 250Gb hd kan du göra mycket med och jag tycker att jag har stor nytta av xboxen för streaming. Jag spelar inte så mycket, men då och då är det riktigt kul att spela två personer eller fler. Streaming funkar bra och det är kul attt göra Xboxmediacenter personlig med olika inställningar, skins mm. Jag har en chippad xbox - vet inte om du menar moddad som chippad men sen finns det ju softmoddade xbox:ar men jag vet inte om de är lika bra.

Du kan kolla på i stort sett alla filformat på xboxen om du har Xboxmediacenter.
Kolla på xboxmediacenter hemsida

#57

Postad 08 juni 2006 - 18:02

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Det går att softmodda också på samma vis.
Man laddar in lite filer via en säkerhetslucka i ett spel.
Då startas en biosloader som laddar crackat bios o sen äre bara o köra.
Inte provat själv dock, lite mer piller än att sätta in ett chip som är flashad med crackat bios redan.

Det är ju arbetet sen som är mera göra med.
Installera disk, göra mappar o länka till dem mm mm
Finns ju skivor som gör det (tex superdisc) men de är aldrig up to date med programvaror samt så vill då jag göra allt själv så att man kan konfigurera allt som man vill.
Oftast så är det EvolutonX som är standard dashboard när man kör med superdisc också och det är inte riktigt kul.
Det är ju ändå XBMC som gör xboxen värd!

#58

Postad 08 juni 2006 - 20:18

Unregistered1b0c35d1
  • Unregistered1b0c35d1
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Tack för svaren, nu blev jag ytterligare sugen :)

Det är nog snarare chippad än moddad jag menar. Manzzon.com verkar sälja en xbox som är färdiginstallerad vilket verkar bekvämt. Kan någon rekommendera Manzzon som xbox-leverantör?

Vilka tillbehör behövs för att styra xbmc? fjärrkontroll?

#59

Postad 08 juni 2006 - 21:06

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Tack för svaren, nu blev jag ytterligare sugen  :)

Det är nog snarare chippad än moddad jag menar. Manzzon.com verkar sälja en xbox som är färdiginstallerad vilket verkar bekvämt. Kan någon rekommendera Manzzon som xbox-leverantör?

Vilka tillbehör behövs för att styra xbmc? fjärrkontroll?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan säga att jag har aldrig använt en xbox innan men tycker det är både roligt och intressant att ha en och det finns nästan inga begränsningar på vad du kan spela upp med den.
Jag köpte en xbox fjärrkontroll (Thrustmaster) på Webhallen - och den fungerar bra. Vill du inte använda den fjärrkontrollen så har du iallafall IR-mottagaren så då kan du styra XBMC med nästan vilken universal fjärrkontroll som helst (t.ex Logitechs).

#60

Postad 09 juni 2006 - 00:09

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Sen kan man även köpa till ett irkit för ca 200:- från chiptech.
Efter installation kan man då starta/stänga av eject/load med fjärren också. :)

#61

Postad 09 juni 2006 - 11:02

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
varför vill man kunna göra det?

#62

Postad 09 juni 2006 - 16:10

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
För att slippa gå fram och starta/stänga av xboxen.
Sen kan man även göra ett macro om man har multifjärr så får man start/av kommandot på en knapp( det är flera tryck på orginalfjärren annars).
Alla andra apparater har ju on/off knapp på fjärren så varför inte fixa samma sak på xboxen?

#63

Postad 09 juni 2006 - 16:23

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Ok, missförstod innan. Klart man vill kunna stänga på och av boxen med fjärr

#64

Postad 16 juni 2006 - 13:28

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Själv kör jag 1080i till plasman via komponent, har tidigare kört vga.
Blir väldigt bra.

Inlägg redigerat. Inga diskussioner om emulering och roms.  //Fnk

<{POST_SNAPBACK}>



ett litet tips kör inte 1080i då xboxen inte har mycket minne och 1080i suger minne som en svamp och gör att xbmc hänger sig då och då och blir riktigt slö.

Kör 720p då fungerar XBMC kanon.

#65

Postad 20 juni 2006 - 12:36

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Vilket Chip?? :D :D

Letar som en tok f.n. efter en beganagd (helst chippad annars billig :P ) xbox och jag blir galen av alla olika sorters chip det finns.

Fått tips i en annan tråd att ha DuoX2 eller SmartXX v3, är det bara dessa chip som fungerar med XBMC? (boxen ska vara mediacenter) eller är det bara de chippen som fungerar bra?

Vad skiljer de olika chipen åt?

Är "executer 2.6 CE" något att ha i mitt fall?

Hoppas någon kan skänka mig lite av sin visdom ang chips till boxarna.... :D

Redigerat av PsychoCheF, 20 juni 2006 - 12:37.


#66

Postad 20 juni 2006 - 12:54

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Vilket Chip?? :D  :D

Letar som en tok f.n. efter en beganagd (helst chippad annars billig :P ) xbox och jag blir galen av alla olika sorters chip det finns.

Fått tips i en annan tråd att ha DuoX2 eller SmartXX v3, är det bara dessa chip som fungerar med XBMC? (boxen ska vara mediacenter) eller är det bara de chippen som fungerar bra?

Vad skiljer de olika chipen åt?

Är "executer 2.6 CE" något att ha i mitt fall?

Hoppas någon kan skänka mig lite av sin visdom ang chips till boxarna.... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte så mycket om chip men kolla på http://www.xboxscene.com/modchips.php och så kan du få upp en lista på jämförelse.
När jag köpte min chippade xbox tittade jag mest på hårddisk storlek men även att det inte var för gammalt chip, men det är klart vill du ha möjlighet att sätta till en LCD display på xboxen eller nåt annat (t.ex biosuppgradering,biosbackup mm) så kanske du ska jämföra chippen.Olika chip har ju olika storlek också.
http://www.xboxmedia...nfo_project.htm info om XBMC och vad det stödjer för hårdvara
Jag skulle väl nästan tippa att bara du har en chippad Xbox så kan du köra XBMC.

#67

Postad 20 juni 2006 - 13:10

Unregisteredea4970c4
  • Unregisteredea4970c4
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Vilket Chip?? :D  :D

Letar som en tok f.n. efter en beganagd (helst chippad annars billig :P ) xbox och jag blir galen av alla olika sorters chip det finns.

Fått tips i en annan tråd att ha DuoX2 eller SmartXX v3, är det bara dessa chip som fungerar med XBMC? (boxen ska vara mediacenter) eller är det bara de chippen som fungerar bra?

Vad skiljer de olika chipen åt?

Är "executer 2.6 CE" något att ha i mitt fall?

Hoppas någon kan skänka mig lite av sin visdom ang chips till boxarna.... :D

<{POST_SNAPBACK}>


Du behöver inget chip i din xbox, bara du har ett moddat bios kan du köra XBMC.
Så kort sagt XBMC fungerar på alla moddade boxar.

Nyare bios stödjer större Hårdiskar "In game rest" osv osv

#68

Postad 20 juni 2006 - 16:18

LillKille
  • LillKille
  • Veteran

  • 1 680 inlägg
  • 0

Vilket Chip?? :D  :D

Letar som en tok f.n. efter en beganagd (helst chippad annars billig :P ) xbox och jag blir galen av alla olika sorters chip det finns.

Fått tips i en annan tråd att ha DuoX2 eller SmartXX v3, är det bara dessa chip som fungerar med XBMC? (boxen ska vara mediacenter) eller är det bara de chippen som fungerar bra?

Vad skiljer de olika chipen åt?

Är "executer 2.6 CE" något att ha i mitt fall?

Hoppas någon kan skänka mig lite av sin visdom ang chips till boxarna.... :D

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket chip man har är i princip helt orelevant vad gäller XBMC (man saknar möjligen någon LCD funktion). Som även sagts har bios:et större betydelse, se till att det är av det senare kvalisorten som stödjer LBA adressering och IGR och sånt (skulle förvåna mig om du hittar en moddad xbox UTAN dessa funktioner dock).

Sen vill jag avsluta med ett råd. Vet du inte vad som skiljer de olika chippen åt så behöver du inte bry dig allt för mycket vad som sitter i. Skall du enbart använda det till XBMC så har du inte större nytta av banker, mer minne, backup etc. Executer 2.6 CE är helt OK för ditt syfte.

/LillKille

#69

Postad 26 juni 2006 - 09:08

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Okej! Tack för alla bra svar!

Så ev. kan jag köpa en "helt orginal" box och konfigurera bios? (har jag fattat rätt?) Är det det något som man lätt gör själv, eller hur går man tillväga isf?

Nyare bios stödjer större Hårdiskar "In game rest" osv osv

Förstår inte vad som menas med "In game rest".... ;)

#70

Postad 26 juni 2006 - 14:21

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Okej! Tack för alla bra svar!

Så ev. kan jag köpa en "helt orginal" box och konfigurera bios? (har jag fattat rätt?) Är det det något som man lätt gör själv, eller hur går man tillväga isf?

Nyare bios stödjer större Hårdiskar "In game rest" osv osv

Förstår inte vad som menas med "In game rest".... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Så här tolkar jag det:
IGR = In Game Reset är en kombination av knapptryckningar som du utför med handkontrollen som gör att spelet avslutas och man återgår till sitt dashboard.

Ja du kan köpa en original xbox och sedan fixa till den genom att alt: Softmodda eller chippa den.
Men det är nog inte så lätt som det låter ;) Jag köpte en chippad xbox och är nöjd med det eftersom jag inte vill pilla med hårdvaran och lödda o greja.

#71

Postad 26 juni 2006 - 14:36

Dego
  • Dego
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Sen kan man även köpa till ett irkit för ca 200:- från chiptech.
Efter installation kan man då starta/stänga av eject/load med fjärren också. ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Helt klart den bästa modden jag gjort på min xbox... Innan orka mn ju knappt gå upp ibland även om man vill lyssn apå musik el se på en film. Nu kan man ligga kvar i soffan o bara njuta o sätta på xboxen med fjärren... ;)

#72

Postad 14 juli 2006 - 21:14

Vasse
  • Vasse
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0
Har precis provat XBMC. Lagt det som dashboard, ändrat systemet till NTSC och aktiverat 1080i(min projektor klarar inte progressiva signaler).

Nu till det struliga.
Finns det någon "option" i dashboardet så att allt skickas som 1080i? annars måste jag upp å krångla med projektorn så snabbt jag ska spela och ställa om till Component från HDTV.

#73

Postad 21 juli 2006 - 12:43

Cr8oR
  • Cr8oR
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har precis provat XBMC. Lagt det som dashboard, ändrat systemet till NTSC och aktiverat 1080i(min projektor klarar inte progressiva signaler).

Nu till det struliga.
Finns det någon "option" i dashboardet så att allt skickas som 1080i? annars måste jag upp å krångla med projektorn så snabbt jag ska spela och ställa om till Component från HDTV.

<{POST_SNAPBACK}>



Har du ställt om det i Orginal Dashen??

#74

Postad 24 juli 2006 - 14:15

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Okej! Tack för alla bra svar!

Så ev. kan jag köpa en "helt orginal" box och konfigurera bios? (har jag fattat rätt?) Är det det något som man lätt gör själv, eller hur går man tillväga isf?

Nyare bios stödjer större Hårdiskar "In game rest" osv osv

Förstår inte vad som menas med "In game rest".... <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Så här tolkar jag det:
IGR = In Game Reset är en kombination av knapptryckningar som du utför med handkontrollen som gör att spelet avslutas och man återgår till sitt dashboard.

Ja du kan köpa en original xbox och sedan fixa till den genom att alt: Softmodda eller chippa den.
Men det är nog inte så lätt som det låter ;) Jag köpte en chippad xbox och är nöjd med det eftersom jag inte vill pilla med hårdvaran och lödda o greja.

<{POST_SNAPBACK}>


Vad finns det för alt om man vill kunna stänga på och av xboxen med fjärrkontroll. Jag har en sån här fjärr Postad bild men den har ju ingen powerknapp... Jag har en programmerbar fjärr till onkyoförstärkaren men misstänker att den inte hjälper mig. Läste nånstans att man är tvungen att löda fast typ ett chip för att få det att funka men det kan väl inte stämma?

#75

Postad 25 juli 2006 - 10:31

Cr8oR
  • Cr8oR
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Vad finns det för alt om man vill kunna stänga på och av xboxen med fjärrkontroll. Jag har en sån här fjärr Postad bild men den har ju ingen powerknapp... Jag har en programmerbar fjärr till onkyoförstärkaren men misstänker att den inte hjälper mig. Läste nånstans att man är tvungen att löda fast typ ett chip för att få det att funka men det kan väl inte stämma?

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr behöver du en Macro Chip (Ir_Mod) eller en Xerc för att kunna starta Xboxen Genom Fjärrkontrollen.

Ifall du använder en X3 Chip så finns det Tillbehör , Som är enkel att installera ingen lödning krävs bara koppla en kabel.
Men använder du en biligare variant av chip så behöver du en Ir Mod eller en Xerc.

Ir Mod fungerar bra på tidigare Xbox Versioner (1.0-1.5) Jag har inte fått det att fungera med 1.6
Xerc är i många sätt bättre men finns endast att beställa från U.S.A dessutom är den Programer bar
vilket inte IR Mod är.
Ifall du är kunnig i Lödning Så kan du även Bygga den själv

Mer info om Xerc http://pablot.com eller http://www.sickmods.net/

#76

Postad 25 juli 2006 - 11:35

Unregisteredc3c83da7
  • Unregisteredc3c83da7
  • Forumräv

  • 538 inlägg
  • 0

Sen kan man även köpa till ett irkit för ca 200:- från chiptech.
Efter installation kan man då starta/stänga av eject/load med fjärren också. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Helt klart den bästa modden jag gjort på min xbox... Innan orka mn ju knappt gå upp ibland även om man vill lyssn apå musik el se på en film. Nu kan man ligga kvar i soffan o bara njuta o sätta på xboxen med fjärren... :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en softmoddad xbox, funkerar den prylen då? Skulle ju vara nice att kunna slå på/av med fjärr :D

#77

Postad 25 juli 2006 - 23:18

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

Ir Mod fungerar bra på tidigare Xbox Versioner (1.0-1.5) Jag har inte fått det att fungera med 1.6

Jag har satt in en irmodd från Chiptech på 1,6:a och det fungerar.
Bara lite annan lödning.

Jag har en softmoddad xbox, funkerar den prylen då? Skulle ju vara nice att kunna slå på/av med fjärr cool.gif

Nope, man måste öppna xboxen och meka/löda in irmodden.

#78

Postad 26 juli 2006 - 21:29

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Ok, jag blir också sjukt frustrerad av det här. Obs det beror säkert på lika delar okunskap och otålighet. Jag har försökt strukturera mina frågor utifrån ett inlägg ovan. Min text i blått om allt går som det ska

Jag har kopplat min PC och Xbox till en router och för över filer via FlashXp.
Jag har också dynamisk ip (ej glocalnet).


Jag har också dynamisk ip (tror jag). Comhem kabel. Jag kör winXP. Jag har fungerande internet på min "huvuddator". Jag kopplar modem->nätverkskabel->router->nätverkskabel->dator samt router->nätverkskabel->xbox

jag lyckades koppla upp xboxen genom att helt enkelt hoppa över routern och köra kabel direkt mellan boxen och datorn utan problem mha flashFXP.


Så här gjorde jag:

Se till att i dina BIOS inställningar eller de inställningar du kan välja för ditt chip att ha:
DHCP
IP: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Use static IP : No
IP: 192.168.x.x
Subnetmask  255.255.255.0
default gateway: routerns ipadress 192.xxx.x.a
DNS: routerns ip adress
DNS: 0.0.0

Öhmm, hur vet jag vad routern har för ip adress? Jag antar att det här är sånt jag fyller i nätverksegenskaper

nätverksInställningar i XBMC
Tilldelning: automatisk (DHCP)
(nedan är gråmarkerat men ska stå enligt följande)
IP Adress: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Nätmask: 255.255.255.0
Gateway:  routerns ipadress 192.xxx.x.a
DNS-server: routerns ipadress 192.xxx.x.a
Aktivera internetsökningar : ikryssat
aktivera RSS-nyheter: ikryssat


Kanske är det här mina stora problem uppstår. Om jag väljer "automatisk" DHCP så tilldelas inga adresser alls. Istället har jag försökt välja "manuell" och lägga in allt efter eget förstånd...

När jag drar igång boxen och "går in i chippat mode" så kommer det upp ett gäng DHCP inställningar. Ska dessa dyka upp automatiskt -typ tilldelade via routern- eller är de beroende av att jag lägger in de rätt manuellt i nätverksinställningar på boxen?


Routerns konfigurering (Netgear wgt624)
Se till under LAN IP Setup att du har Use Router as DHCP Server
sätt sedan ett intervall mellan två ip adresser.Dvs mellan t.ex
192.xxx.x.2
192.xxx.x.10
Då när routern tilldelar maskiner ip adresser så tar den mellan detta intervall.
denna inställning vet jag inte om är nödvändig men jag har det så.


Det här förstår jag inte alls. Var hittar jag det här?

För att jag ville att xboxen skulle ha samma ip tilldelad från routern så har jag reserverat
ett speciellt ip till just xboxen. Då får xboxen aldrig ett annat ip.
Under LAN IP Setup:
Adress reservation:
Klicka add och lägg till xboxen (den ip adress och mac adress)


Det här förstår jag heller inte alls. Var hittar jag det här?

Om du inte vet vad routern gett xboxen för automatisk ip adress följ nedan
Under routerns Attached devices kan du se vad din Xbox har fått för ip adress och vad den har för mac adress.


Det här hittar jag inte heller... Heter det såhär i XP också?

När du kopplar upp din Xbox till PC så använd t.ex FlashXp eller FileZilla eller nåt annat FTP program

.

Jag -försöker- som sagt använda FlashFXP...

Inställningar FTP program
Skapa ett nytt konto i site manager i ditt ftp program med följande konto uppgifter:
IP ADRESS: Den tilldelade IP som routern ger xboxen t.ex 192.xxx.x.b
Användarnamn: xbox
lösenord: xbox
port: 21 (standard)


Det här funkade som sagt fint förut när jag kopplade direkt via datorn. Nu försökta jag bara ändra till den nya ip-adress som jag tror boxen har tilldelats XXX.2.3 och behöll de andra inställningarna

Funkar det inte i FTP programmet så testa och klicka i passive mode.


Hur? Var?

Slutligen ang FlashFXP. Där står typ. Ansluter till XXX.2.3->IP XXX.2.3 . Borde det inte vara datorns ip som försöker ansluta till boxens ip? Dvs två olika ip adresser?


#79

Postad 26 juli 2006 - 21:53

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Hej erik h,

Angående problemet med xboxen och routern så är det rätt lätt.
Jag har också comhem.

Du har kopplat rätt - allt i routern.
Starta xboxen i chippat läge (förutsatt att du har nätverket+datorn igång och kan gå ut på nätet).
Sedan loggade jag in på min router och kollade vad xboxen fick för ip adress
(brukar finnas nånstans i routerns kontrollpanel "Attached devices").
Du kan också kolla under inställningar i bios (evox Dashboard) i xboxen (chippat läge).

Min xbox har ip adressen 192.168.1.4
Jag satte sedan i routerns kontrollpanel under "LAN IP" att xboxen alltid ska ha 192.168.1.4 tilldelat till sig (under adress reservation). Detta för att jag tyckte det var smidigast. Så varje gång jag startar xboxen så får den alltid samma ip.

Därefter så gick jag faktiskt in i xboxens bios inställningar(från evox dashboardet) och satte IP manuellt till
192.168.1.4
Subnetmask 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1
(precis som du quotat mig i trådarna)

Därefter så måste du se till så att i din dator att du godkänner FlashFXP i din brandvägg (mjukvarubrandväggen i din dator).
Även i Norton Antivirus måste du se till så att FlashFXP tillåts gå ut på nätet (under "Skydd mot Internetmaskar/Programkontroll)

I XBMC (Xbox Mediacenter) så går du in under nätverk och sätter "automatisk DHCP"

Du behöver ej portforwarda någonting i din router.

I FlashFXP skapar du ett konto och sätter hostname till 192.168.1.4 (xboxens ipadress)
därefter lösenord och användare.

#80

Postad 27 juli 2006 - 00:13

Ticko
  • Ticko
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Om det fungerar rakt mellan pc och xbox så har du en korskopplad nätverkskabel, ska du köra allt via routern så ska du ha en rak nätverkskabel.
Det kan vara så enkelt att du bara har fel kabel.

#81

Postad 27 juli 2006 - 11:35

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Om det fungerar rakt mellan pc och xbox så har du en korskopplad nätverkskabel, ska du köra allt via routern så ska du ha en rak nätverkskabel.
Det kan vara så enkelt att du bara har fel kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm kan det vara så illa?...

Jag använder alltså den nätverkskabel som tidigare funkade direkt mellan datorn och xboxen. Nu har jag den kopplad mellan routern och boxen. Jag har ingen aning om den är korskopplad eller rak

#82

Postad 27 juli 2006 - 11:56

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
[QUOTE][quote name='Silverfisken' date='Jul 26 2006, 22:53 ']
Hej erik h,

Angående problemet med xboxen och routern så är det rätt lätt.
Jag har också comhem.

Du har kopplat rätt - allt i routern.
Starta xboxen i chippat läge (förutsatt att du har nätverket+datorn igång och kan gå ut på nätet).
Sedan loggade jag in på min router och kollade vad xboxen fick för ip adress
(brukar finnas nånstans i routerns kontrollpanel "Attached devices").

[/quote]

Ursäkta min enfald. Var kollar jag inställningarna för routern? Det enda jag är säker på att jag hittar är den info jag får genom att köra ipconfig i kommandoprompten

[QUOTE]Du kan också kolla under inställningar i bios (evox Dashboard) i xboxen (chippat läge).[/QUOTE]

Ännu en dum fråga. Vad och var är det? Jag har bara kollat inställningarna man kan se i XBMC>nätverksinställningar (det funkade fint att göra så när jag kopplade direkt mellan boxen och datorn)

[QUOTE]Min xbox har ip adressen 192.168.1.4
Jag satte sedan [I]i routerns kontrollpanel under "LAN IP"[/I] att xboxen alltid ska ha 192.168.1.4 tilldelat till sig (under adress reservation). Detta för att jag tyckte det var smidigast. Så varje gång jag startar xboxen så får den alltid samma ip.

Därefter så gick jag faktiskt in i xboxens bios inställningar(från evox dashboardet) och satte IP manuellt till
192.168.1.4
Subnetmask 255.255.255.0
default gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1
(precis som du quotat mig i trådarna[/QUOTE])

Ja jag är alltså inte säker på var jag ställer in det här

[QUOTE]Därefter så måste du se till så att i din dator att du godkänner FlashFXP i din brandvägg (mjukvarubrandväggen i din dator).[/QUOTE]

jag har stängt av windowsbrandväggen helt och kör bara Nortons brandvägg. Är det dumt? På min förra dator hade jag en massa strul när jag försökte köra dubbla brandväggar...

[QUOTE]Även i Norton Antivirus måste du se till så att FlashFXP tillåts gå ut på nätet (under "Skydd mot Internetmaskar/Programkontroll)[/QUOTE]

Det är gjort

[QUOTE]I XBMC (Xbox Mediacenter) så går du in under nätverk och sätter "automatisk DHCP"[/QUOTE]

Ska ändra det


[QUOTE]Du behöver ej portforwarda någonting i din router.[/QUOTE]

Skönt... :)

[QUOTE]I FlashFXP skapar du ett konto och sätter hostname till 192.168.1.4 (xboxens ipadress)
därefter lösenord och användare.

<{POST_SNAPBACK}>

[/QUOTE]

Det borde jag klara

Jag tror mkt av mina problem bygger på att jag gör allt i fel ordning och inte riktigt har koll på vilka inställningar som ska ändras. B) Sitter på jobbet nu men ska testa igen när jag kommer hem (om det nu inte är den rackarns kabeln som spökar...). Tack för hjälpen

Edit. Jaha nu fick inte citaten att funka. Hoppas det inte blir för kladdigt att läsa

Redigerat av erik h, 27 juli 2006 - 11:57.


#83

Postad 27 juli 2006 - 12:25

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Om det fungerar rakt mellan pc och xbox så har du en korskopplad nätverkskabel, ska du köra allt via routern så ska du ha en rak nätverkskabel.
Det kan vara så enkelt att du bara har fel kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm kan det vara så illa?...

Jag använder alltså den nätverkskabel som tidigare funkade direkt mellan datorn och xboxen. Nu har jag den kopplad mellan routern och boxen. Jag har ingen aning om den är korskopplad eller rak

<{POST_SNAPBACK}>


Som tidigare talare sa:
Om det fungerade direkt kopplat mellan Xboxen o PCn, sa ar det en korskopplad kabel, sa den kommer inte fungera nar du kopplar den till routern.
Om PCn och xboxen star lampligt till for att kopplas direkt, sa gor sa om det fungerar, om det inte ar sa lampligt, o din router star mer lampligt till sa maste du skaffa en ny natverkskabel.

Angaende tipsen du fick fran Silverfisken, sa tycker jag att hans uppsattning ar lite overkill. Om man satter i Routern att Xboxen ska tilldelas samma IP hela tiden, sa behover du inte stalla in det i xboxen ocksa, det kommer inte gora nan skillnad. Speciellt inte eftersom han oxo tipsade om att stalla in XBMC till dynamisk IP, vilket motstrider det han just gjorde i sin EVOX bios.
Men funkar det sa funkar det.
Av egen erfarenhet, sa behovde jag bara koppla in min xbox i routern (som av default alltid tilldelar samma apparat samma IP om det finns tillgangligt) sa inga installningar behovdes andras dar, o jag andrade inget pa xboxen heller, utan det enda jag gjorde var att kolla vilken IP address den fick sig tilldelad, o den har den haft hela tiden (+3ar nu)

Lycka till...

#84

Postad 27 juli 2006 - 12:42

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Om det fungerar rakt mellan pc och xbox så har du en korskopplad nätverkskabel, ska du köra allt via routern så ska du ha en rak nätverkskabel.
Det kan vara så enkelt att du bara har fel kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm kan det vara så illa?...

Jag använder alltså den nätverkskabel som tidigare funkade direkt mellan datorn och xboxen. Nu har jag den kopplad mellan routern och boxen. Jag har ingen aning om den är korskopplad eller rak

<{POST_SNAPBACK}>


Som tidigare talare sa:
Om det fungerade direkt kopplat mellan Xboxen o PCn, sa ar det en korskopplad kabel, sa den kommer inte fungera nar du kopplar den till routern.
Om PCn och xboxen star lampligt till for att kopplas direkt, sa gor sa om det fungerar, om det inte ar sa lampligt, o din router star mer lampligt till sa maste du skaffa en ny natverkskabel.

Angaende tipsen du fick fran Silverfisken, sa tycker jag att hans uppsattning ar lite overkill. Om man satter i Routern att Xboxen ska tilldelas samma IP hela tiden, sa behover du inte stalla in det i xboxen ocksa, det kommer inte gora nan skillnad. Speciellt inte eftersom han oxo tipsade om att stalla in XBMC till dynamisk IP, vilket motstrider det han just gjorde i sin EVOX bios.
Men funkar det sa funkar det.
Av egen erfarenhet, sa behovde jag bara koppla in min xbox i routern (som av default alltid tilldelar samma apparat samma IP om det finns tillgangligt) sa inga installningar behovdes andras dar, o jag andrade inget pa xboxen heller, utan det enda jag gjorde var att kolla vilken IP address den fick sig tilldelad, o den har den haft hela tiden (+3ar nu)

Lycka till...

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, testar att byta kabel för jag vill inte hålla på att mecka med att byta varje gång jag vill koppla upp boxen. Var kollar jag vilken ip boxen blivit tilldelad?

#85

Postad 27 juli 2006 - 14:17

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Ok, testar att byta kabel för jag vill inte hålla på att mecka med att byta varje gång jag vill koppla upp boxen. Var kollar jag vilken ip boxen blivit tilldelad?

<{POST_SNAPBACK}>


Om du kor XBMC sa kan du kolla i settings. Om du kor EVOX sa kan du aven dar kolla i settings

#86

Postad 27 juli 2006 - 14:44

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Kan ju passa på att fråga när jag ändå har uppmärksamhet från folk m bättre koll än mig själv...

Hur många ip-adresser är det som blir aktuella egentligen. 3st? (dator, box ,router)

Vad är Gateway?

Vad är DNS-server

Förklara gärna som om det vore till en 7åring

#87

Postad 27 juli 2006 - 14:53

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Vill bara klargöra att Silverfisken är en Skånetjej! Mycket IT intresserad sådan B)
Förutom det så visst så är inställningarna jag gör med ip hit o dit kanske "overkill" men som
sagt de fungerar.

#88

Postad 27 juli 2006 - 15:50

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Är det förresten nånting jag ska stänga av innan jag kopplar upp allt så att inte boxen får för sig att försöka autoansluta till Xbox Live och sen lyckas få mig permanent bannad pga boxen är chippad?

#89

Postad 27 juli 2006 - 16:29

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Vill bara klargöra att Silverfisken är en Skånetjej! Mycket IT intresserad sådan  :P
Förutom det så visst så är inställningarna jag gör med ip hit o dit kanske "overkill" men som
sagt de fungerar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ber om ursakt :)
Som jag sa innan, fungerar dina installningar sa e det ju kanon, men det behover inte vara sa krangligt att fa det till att fungera, det var allt jag ville ha fram.

Är det förresten nånting jag ska stänga av innan jag kopplar upp allt så att inte boxen får för sig att försöka autoansluta till Xbox Live och sen lyckas få mig permanent bannad pga boxen är chippad?

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, nar du har kopplat in natverkskabeln, sa maste du starta om xboxen om den var pa, om den redan var avstangd sa satt bara pa den.
Du behover inte oroa dig for att den ska "autokoppla" sig till xbox live, de gor den aldrig, du maste saga till den att koppla sig, till exempel via ett spel eller liknande.
Om du vill vara pa den riktigt sakra sidan, sa kan du ju bara koppla ur den sladden ur routern som ger dig din internetuppkoppling, sa att de enda kablarna dar ar till din xbox och PC.

Vad galler din tidigare fraga om DNS och gateway, sa behover du inte veta vad det ar for detta, men om du ar intresserad av att lara dig sa kan jag rekommendera att du kollar runt lite pa google.
Jag skulle garna hjalpa dig, men mina svar skulle nog inte vara sa pedagogiska samt lite onodiga i denna trad B)

#90

Postad 28 juli 2006 - 13:07

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Här hittade jag en bra Xbox FAQ. Med den och er hjälp vore det ju fan om jag inte ska kunna fixa det här

Edit. Det här ser lovande ut. Funkar den här guiden för mig som försöker använda router eller är det bara för direktkoppning mellan box och dator?

Redigerat av erik h, 28 juli 2006 - 13:17.


#91

Postad 28 juli 2006 - 14:26

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Här hittade jag en bra Xbox FAQ. Med den och er hjälp vore det ju fan om jag inte ska kunna fixa det här

Edit. Det här ser lovande ut. Funkar den här guiden för mig som försöker använda router eller är det bara för direktkoppning mellan box och dator?

<{POST_SNAPBACK}>

Den skulle funka, men den guiden e ju specifik for koppling mellan PC o XBOX, utan router.
Om du anvander router, se till att static IP star pa "NO", koppla in allt o sen e det bara att starta om xboxen. Alla andra varden ska vara ifyllda redan, o du ska da kunna se en IP address under installningarna redan.

#92

Postad 28 juli 2006 - 20:21

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Hmm, fråga mig inte hur jag gjorde men jag fick det att funka och jag följde följde inte guiden jag länkade till...

Jag vet att jag valde automatisk ip-tilldelning på både xboxen och datorn. Jag visste sen inte vilken ip-adress boxen hade när jag skulle försöka hooka upp den via FTP men chansade på att connecta mot XX.2.3 (vilken var en av de jag laborerade med när jag försökte i förrgårr). Vips så funkade det ;)

Hoppas nu bara allt kommer funka imorn när jag försöker igen och att jag inte fått några nya adresser tilldelade som jag inte vet hur jag ska hitta...

#93

Postad 29 juli 2006 - 10:24

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Hej erik h,

Om du är osäker så glöm då inte att skriva upp hur du kopplat o viktiga inställningar - det hjälper i sommarvärmen om det krånglar =)

#94

Postad 31 juli 2006 - 21:55

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Lite fler frågor nu när jag fått allt att funka så fint

1)Är det meningen att man - när man är inne på tex Mina filmer- inte ska kunna se vilka filer som finns tex i Mina Bilder? Verkar opraktiskt- hade ju varit smidigare om man kunde bläddra runt bland samtliga sina filer utan att vara tvungen att backa tillbaks till utgångsmenyn...

2)Kan jag bläddra "manuellt" bland Mina bilder eller är jag utlämnad till bildspelsfunktionen? Jag hade gärna haft möjlighet att snabbläddra framåt resp bakåt inne i bildspelet...

3)Är det bara hos mig XBMC hänger sig när man meckat m inställningar efter ett tag?

4)Var hittar jag områdeskoder för Mitt väder?

Ang filöverföring via FlashXP

5)En del mappar och filer har inte hamnat där jag tänkt och går nu inte att varken flytta eller radera. Kan jag göra nåt åt det här utan att riskera att sabba allt genom klumpiga fingrar och okunskap? Jag har sett att det finns ett alternativ i inställningarna som heter typ "Tillåt radera filer" - jag misstänker att det kan användas på nåt sätt...

6)Finns det något sätt att radera, flytta runt och döpa om filer, skapa mappar osv i xboxen utan att använda FTP-program? Det känns inte helt stabilt, jfr 5)

7)Kommer inte på mer i skrivande stund...

Redigerat av erik h, 31 juli 2006 - 22:00.


#95

Postad 31 juli 2006 - 22:36

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Lite fler frågor nu när jag fått allt att funka så fint

1)Är det meningen att man - när man är inne på tex Mina filmer- inte ska kunna se vilka filer som finns tex i Mina Bilder? Verkar opraktiskt- hade ju varit smidigare om man kunde bläddra runt bland samtliga sina filer utan att vara tvungen att backa tillbaks till utgångsmenyn...
Eftersom Mina filmer bara visar filmerna (avi,mpg,quicktime etc filer) du har så är det ju opraktiskt att visa alla filerna. T.ex under Min musik så visas ju bara musiken osv. Vill du se alla filer så har xbmc en filhanterare eller så använder andra program som dvd2xbox,boxplorer,xcommander osv. Jag använder bara xbmc,flashfxp och dvd2xbox.

2)Kan jag bläddra "manuellt" bland Mina bilder eller är jag utlämnad till bildspelsfunktionen? Jag hade gärna haft möjlighet att snabbläddra framåt resp bakåt inne i bildspelet...
Nej vad jag vet så kan du bläddra manuellt.Pilarna på handkontrollen eller med xbox fjärren.

3)Är det bara hos mig XBMC hänger sig när man meckat m inställningar efter ett tag?
Gå in på xbox scene xbox mediacenter forum och se vilken som är den senaste officiella releasen av XBMC från T3CH. Det är denna som jag kan rekommendera att använda för den fixas till och det tillkommer nya funktioner nästan varje vecka.Tänk på att skriva ner/gör backup på inställningar som kan vara viktiga för dig innan du uppdaterar xbmc.

4)Var hittar jag områdeskoder för Mitt väder?
I XBOX XBMC manualen (nya) kanske finns mer hjälp - annars skriver du bara de stora städerna så söker XBMC efter rätt kod. Stockholm,Gothenburg,Malmo osv.

Ang filöverföring via FlashXP

5)En del mappar och filer har inte hamnat där jag tänkt och går nu inte att varken flytta eller radera. Kan jag göra nåt åt det här utan att riskera att sabba allt genom klumpiga fingrar och okunskap? Jag har sett att det finns ett alternativ i inställningarna som heter typ "Tillåt radera filer" - jag misstänker att det kan användas på nåt sätt...
Ha ej XBMC igång när du håller på med att FlashFXP och flytta,radera saker -xbmc kan kanske skydda filer som den använder sig av.

6)Finns det något sätt att radera, flytta runt och döpa om filer, skapa mappar osv i xboxen utan att använda FTP-program? Det känns inte helt stabilt, jfr 5)
Se svar på nr 1, dock så har du mer översikt med ett FTP progra på datorn (t.ex dra-o-släpp funktion, bättre visuellt osv)  än att sitta med handkontrollen - men man ska ju göra det som känns bäst.



#96

Postad 01 augusti 2006 - 00:28

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Nu fick jag änteligen hem en chippad box häromdagen efter idogt sökande. Så nu är det dags att städa upp i den så att den blir mitt optimala mediacenter. Det följde med en hel del program och övrig mjukvara som jag till stor del inte vet vad den ska användas till... ;)

Vad jag nu vill ha hjälp med är vad för program jag kommer att behöva (Installer mlln PC & Box, DVD till box, FTP klient till box, ev. filhanterare) samt vilka ni rekomenderar, gärna med länkar om möjligt.

Ge gärna tips på andra program/funktioner som kan vara nyttiga.
När jag sedan har de program jag behöver tänkte jag nämeligen tömma boxen på allt annat.

Kan också nämna att boxen viktigaste jobb är att spela mediafiler som finns på PCn, allt annat är eg oviktigt... ;)

Har satt en WLAN-brygga bakom boxen, modell D-LINK DWL-G810 som ansluter till en Netgear Rangemax router (108Mbit), dock visade xboxen i orginal dashen att den "endast" hade 26Mbit styrka... har haft en HTPC som låg på runt 90Mbit på samma ställe. Är det någon inställning/justering man kan fixa till någonstans??

#97

Postad 01 augusti 2006 - 10:15

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Nu fick jag änteligen hem en chippad box häromdagen efter idogt sökande. Så nu är det dags att städa upp i den så att den blir mitt optimala mediacenter. Det följde med en hel del program och övrig mjukvara som jag till stor del inte vet vad den ska användas till... ;)

Vad jag nu vill ha hjälp med är vad för program jag kommer att behöva (Installer mlln PC & Box, DVD till box, FTP klient till box, ev. filhanterare) samt vilka ni rekomenderar, gärna med länkar om möjligt.

Ge gärna tips på andra program/funktioner som kan vara nyttiga.
När jag sedan har de program jag behöver tänkte jag nämeligen tömma boxen på allt annat.

Kan också nämna att boxen viktigaste jobb är att spela mediafiler som finns på PCn, allt annat är eg oviktigt... :D

Har satt en WLAN-brygga bakom boxen, modell D-LINK DWL-G810 som ansluter till en Netgear Rangemax router (108Mbit), dock visade xboxen i orginal dashen att den "endast" hade 26Mbit styrka... har haft en HTPC som låg på runt 90Mbit på samma ställe. Är det någon inställning/justering man kan fixa till någonstans??

<{POST_SNAPBACK}>

Jag köpte också en chippad xbox för att ha som media-spelare och rensade den så nu använder jag bara dessa program på den: Evox Dashboard,XBMC,DVD2Xbox,Enigma videoswitch v2
och sen på datorn har jag ett FTP-program för att föra över till xboxen samt XFer202(för att föra över spel till xboxens hårddisk och Qwix101 för att skapa xbox ISO filer.
Det är i stort sett det enda du behöver ha. Så är det mer plats på hårddisken till andra saker ;)
Glöm inte att om du har 160Gb och inte ser alla Gb dvs du kan bara fylla 24Gb eller så, så kanske du måste patcha biosen för större hårddisk. Men det det beror på vad du har för bios samt detta är ju överkurs och gör man fel så kan xboxen sluta funka.

Använd Consoledisc v3 för att formatera om hela xboxen (du behöver inte installera consolediscens alla program om du inte vill utan ftp:a över programmen som du vill ha sen till xboxen). Glöm inte att allt raderas(ej bios) så om du vill spara spel o så så får du FTP över spelets katalog till PC:n eller ska en xbox iso.

Jag rekommenderar att du tar backup på så mycket du kan i xboxen innan du rensar den (men filmer,musik,bilder,spel kanske inte behövs). Så att du vet hur det såg ut från början om det skulle börja strula.

Redigerat av Silverfisken, 01 augusti 2006 - 10:17.


#98

Postad 01 augusti 2006 - 20:48

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0
Tack Silverfisken! :)

Lite följdfrågor:
Måste man inte ha en separat FTPklient på boxen? XBMC låser ju en del av sina egna filer när jag använde den som FTP. (Gärna tips på bra FTP till boxen ifall jag nu behöver detta :blink: )

Enigma videoswitch v2? Vad är det?

Sitter en 250GB disk i min box just nu och ser alla GB, fast de ligger i lite olika partitioner (C,E,F)

Vet inte om jag ska formatera boxen, utan raderar nog de program och spel jag inte vill ha. Är det bara att radera program/spel mappen via FTP eller filhanterare?

När man tar backup av ngt, ska jag bara kopiera över mappen i fråga till PCn, eller ska jag använda Qwx101 för att spara det som en iso fil?

Såg i ditt galleri Silverfisken att din xboxfjärr har en "power" knapp, jag trodde inte att power-funktionen fungerade utan en IR-mod??

Läst om någon räddningskiva som heter superdisc, var finns sådana att ladda hem?

Redigerat av PsychoCheF, 01 augusti 2006 - 20:56.


#99

Postad 01 augusti 2006 - 22:02

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0

Tack Silverfisken!  :)

Lite följdfrågor:
Måste man inte ha en separat FTPklient på boxen? XBMC låser ju en del av sina egna filer när jag använde den som FTP. (Gärna tips på bra FTP till boxen ifall jag nu behöver detta :blink:  )

dvd2xbox är ju ett program som du kan använda som filhanterare på xboxen.
Dock så ska det funka med FTP program på datorn - som sagt ha ej xbmc igång - och sätt FTP till yes i bios inställningarna (du ska ha det nånstans i ditt dashboard det som du kommer till först).
Det är smidigast med FTP program på datorn så testa och felsök =)


Enigma videoswitch v2? Vad är det?
Om du spelar NTSC spel (USA importerade spel etc) så måste du använda detta program för att byta till NTSC kompatibilitet eftersom vi har ju PAL tv färgsystem här i Sverige.
Tänk också på att scarten till tv från xboxen måste sitta i din tv:s scart som är RGB kompatibel det är vanligtvis SCART A.


Sitter en 250GB disk i min box just nu och ser alla GB, fast de ligger i lite olika partitioner (C,E,F)
Det ska vara så. F är det du kan pilla i (där det ligger massa spel,program osv). C och E är temp partioner som xboxen använder med cache osv.

Vet inte om jag ska formatera boxen, utan raderar nog de program och spel jag inte vill ha. Är det bara att radera program/spel mappen via FTP eller filhanterare?
Ja, tänk på att inte ha xbmc igång om du raderar xbmc mappen.

När man tar backup av ngt, ska jag bara kopiera över mappen i fråga till PCn, eller ska jag använda Qwx101 för att spara det som en iso fil?
Jag själv kopierade över allting som det ligger på xboxen till PC:n.Det tyckte jag var lättast än att hålla på. Men du behöver såklart en del GB då på datorn  ;)

Såg i ditt galleri Silverfisken att din xboxfjärr har en "power" knapp, jag trodde inte att power-funktionen fungerade utan en IR-mod??
Nej det gör den inte. fjärren är en universal fjärr som ska kunna styra förutom xboxen, dvd-spelare och annan utrustning - och då kan man nog använda power-knappen.

Läst om någon räddningskiva som heter superdisc, var finns sådana att ladda hem?
Har inte testat superdisc - enbart consoledisc. Men ska du inte formatera om så behöver du alltså inte använda någon av dessa.Men det är bra att ha en om xboxen inte går att starta - men ta i trä - det gör den ju alltid.
Du för lättast över programmen till xboxen genom att hitta dem på XBINS och ladda ner dem därifrån eller xboxhq.com. Consoledisc (v.3 tror jag är senaste) finns på Consoledisc

<{POST_SNAPBACK}>



#100

Postad 02 augusti 2006 - 09:03

erik h
  • erik h
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

  erik h,Jul 31 2006, 22:55 ite fler frågor nu när jag fått allt att funka så fint

...

5)En del mappar och filer har inte hamnat där jag tänkt och går nu inte att varken flytta eller radera. Kan jag göra nåt åt det här utan att riskera att sabba allt genom klumpiga fingrar och okunskap? Jag har sett att det finns ett alternativ i inställningarna som heter typ "Tillåt radera filer" - jag misstänker att det kan användas på nåt sätt...
Ha ej XBMC igång när du håller på med att FlashFXP och flytta,radera saker -xbmc kan kanske skydda filer som den använder sig av.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för alla svar

Att inte ha XBMC igång låter smart men men hur kan jag låta bli att ha det igång?...

När jag drar igång boxen så har jag en lista med alternativ där jag bla kan välja att gå in i originalläge, Linux, M8 (vilket är det jag väljer för att komma in i chippat läge) osv . När jag valt M8 så kommer jag automatiskt direkt in i XBMC. Om jag inte väljer M8 verkar det inte som om jag kan hooka upp boxen mot nätverket (tror inte jag får nån IP-adress tilldelad)

Edit. Helt off topic Nån som kan förklara varför det inte funkar att citera?
Edit2. Thx Jokoloko- nu funkar det fint

Redigerat av erik h, 02 augusti 2006 - 12:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.