Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG 55EG920V, ojämn panel? Vitt ljus i kanten.

30 svar till detta ämne Vitt ljus Ojämn panel Lg oled Panelfel 55EG920V
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 januari 2017 - 14:05

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej

Min 55EG920V har ett vitt ljus främst i höger nedre kant som kan löpa hela vägen upp och ca 5 cm in i bild (syns starkast i nedre hörnet). Kan även skönja samma i vänster sida av tvn men svagare och mer som att färgerna är urtvättade där.
Märks tydligast i halv-mörka/ljusa scener. Syns ibland mer, ibland mindre, ibland inte alls. Bilderna som jag bifogar är från netflix-appen i tvn (serien OA). Har även fått samma symptom via mitt Ps4 både när jag spelat och använt hbonordic-appen.

Har skickat in samma bilder till LG support och har fått till svar att det kan bero på "ojämn panel". Samt att en tekniker behöver kolla på felet för att kunna avgöra om det går på garantin eller inte. Men om det inte gör det så blir jag skyldig att betala 1750kr för "servicen".

Tänkte kolla här om det är någon som har samma problem eller kanske vet vad det är för fel och om det är någon idé att skicka den till LG för utvärdering.
Som sagt så syns det inte alltid men det syns alltid vid samma scener i t.ex. OA (Netflix).

Bifogad fil(er)



#2

Postad 24 januari 2017 - 14:14

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Du menar att kortsidorna är ljusare? Det är så gott som standard på LG:s OLED-modeller. Slänger du fram en heltäckande 50% grå bakgrund kommer du märka att delar av bilden skiftar mer mot rosa/magenta också.

 

Det är ungefär den här precisionen man får. För mig är bilderna inget nytt. Jag skulle säga att den högra sidan är störande. Tyvärr är det inte glasklart var LG drar sin gräns. :(



#3

Postad 24 januari 2017 - 14:20

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
De där problemen får jag vid "korrekt" ljusinställning enligt testskiva. Ställer jag in så nivå 17 blinkar enligt avshd skivan lyser kanterna upp. Har diskuterat detta med ringblixt och en kompromiss kan göras genom att titta på materialet o ställa ner ljusstyrkan och offra lite skuggdetaljer.

#4

Postad 24 januari 2017 - 14:36

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar! Ja precis det är kortsidorna som stör mig. Allra mest högersidan.
Har inga andra större klagomål angående tvn än just det som jag beskriver i grundinlägget. Känns dock som att problemet har blivit värre med tiden. Först märkte jag endast av det litegrann i Netflix-startskärmen och i hbo-menyerna. Men nu verkar jag se det oftare och starkare.

LG support klagade på att bilderna var för dåliga för att dom skulle kunna avgöra om det var något fel. Kan tyvärr inte ta bättre bilder med min mobilkamera. Har även sagt till dom att det ser precis samma ut och även kanske lite tydligare i verkligheten. Men dom vill ändå inte säga något.
@Fellow88 Är inte så kunnig inom området.. Men är detta som du beskriver något som dom kan fixa om jag skickar in tvn till LG?

#5

Postad 24 januari 2017 - 14:47

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Eller menar du att det fixar sig om jag ställer ner ljusstyrkan i inställningarna bara?

#6

Postad 24 januari 2017 - 14:56

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Eller menar du att det fixar sig om jag ställer ner ljusstyrkan i inställningarna bara?

 

Enkelt uttryckt: ja. "Ljusstyrka"-reglaget reglerar var du sätter nivån för svart i bilden. Ju lägre du ställer reglaget desto mer av det som ska vara mörkgrått blir då svart. Men det kan vara precis så att ett eller två steg minskar den där förmåga att tända upp panelen på kortsidan. Till priset att man får lite mörkare skuggtoner. Men slipper få lika tydlig störning.


Redigerat av Ringblixt, 24 januari 2017 - 14:56.


#7

Postad 24 januari 2017 - 15:01

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ok tack! Ska testa när jag kommer hem.

#8

Postad 24 januari 2017 - 18:23

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ok kollade nu innan jag testade att sänka ljusstyrkan och blev helt paff.. Det är värre än någonsin! Men provade att sänka ljusstyrkan från 50 till 47 och bilden blev mörkare samtidigt som det värsta störiga ljuset försvann. Men när man nu väl såg det så var det som att titta på myrornaskrig i det området. Svart och vitt pixelflimmer.. Såg dessutom svag banding över hela skärmen när det var en panorerande scen.
Tilläggas ska väl också att jag har det något mörkare i rummet nu än vad jag brukar ha. Men så här illa trodde jag inte att det var..

#9

Postad 24 januari 2017 - 19:22

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Syns väldigt tydlig banding på Netflix-startskärmen i mörkt rum.

#10

Postad 24 januari 2017 - 19:33

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Sänkt ljusstyrka från 50 till 47 i helt nedsläckt rum.

Bifogad fil(er)



#11

Postad 24 januari 2017 - 19:37

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tagen för en vecka sedan ungefär.
Ljusstyrka 50, ljusare rum.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 24 januari 2017 - 21:44

sune bejas
  • sune bejas
  • Beroende

  • 1 002 inlägg
  • 0

the OA ska se dassig/utvattnad och brusig ut 

Den är tydligen filmad så

Svart ligger inte på 0 i den serien utan kanske runt 2-3% ire

 

sista bilden är nog den som är mest korrekt för hur det ska se ut.

 

för att verkligen testa panelen hur jämn/ojämn den är så måste du slå upp fullskärmsbilder från 1% - 5% vitt

lönlöst att gå efter vanligt material när man inte vet hur det är gjort eller hur det är tänkt att se ut.



#13

Postad 25 januari 2017 - 10:04

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
5% Hyfsat jämn förutom nere i högra hörnet.. Frågan är ju vad som LG räknar är inom deras gräns.

Bifogad fil(er)


Redigerat av NowiS, 25 januari 2017 - 10:05.


#14

Postad 25 januari 2017 - 12:23

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

5% Hyfsat jämn förutom nere i högra hörnet.. Frågan är ju vad som LG räknar är inom deras gräns.

 

Rent spontant känns ju det där som något som "borde" falla utanför vad som anses acceptabelt. Ser ungefär lika illa ut som på många av LG:s IPS-LCD...



#15

Postad 25 januari 2017 - 13:32

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Rent spontant känns ju det där som något som "borde" falla utanför vad som anses acceptabelt. Ser ungefär lika illa ut som på många av LG:s IPS-LCD...


Det kan se lite värre ut i mitten på panelen på fotot än vad det är i verkligheten. Mobilkamera är förmodligen inte det bästa verktyget för att fånga en rättvis bild i ett mörkt rum.

Men det du menar är alltså att om det var din tv så skulle du reklamera den?
Det är ju trots allt väldigt mycket ljus i nedre högra hörnet..

#16

Postad 26 januari 2017 - 17:59

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Det kan inte vara som det ska. Så här ser min ut vid 5%.
Jag har brightness på 53 och kontrast på 96. Inställt efter pluge pattern. Sen har jag kalibrerat gråskalan åxå iofs.Bifogad fil  IMG_0552.JPG   101,8K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Askungen, 26 januari 2017 - 18:01.


#17

Postad 26 januari 2017 - 20:10

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Det kan se lite värre ut i mitten på panelen på fotot än vad det är i verkligheten. Mobilkamera är förmodligen inte det bästa verktyget för att fånga en rättvis bild i ett mörkt rum.
Men det du menar är alltså att om det var din tv så skulle du reklamera den?Det är ju trots allt väldigt mycket ljus i nedre högra hörnet..

Det ska ju trots allt föreställa en highend teve, så ja, jag skulle reklamera. Hade det handlat om en billig LCD hade jag kanske accepterat det.

Redigerat av peppelito, 26 januari 2017 - 20:11.


#18

Postad 26 januari 2017 - 20:55

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Tack för svar och engagemang! Nu har jag bestämt mig för att ringa LG support imorgon och reklamera.

Jag skriver en uppdatering sen när en LG-tekniker har sagt sitt.
Förhoppningsvis blir jag inte 1750 kr fattigare.

#19

Postad 26 januari 2017 - 21:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Håller tummarna :)

#20

Postad 26 januari 2017 - 21:26

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Håller tummarna :)

Jag också!

#21

Postad 15 februari 2017 - 08:11

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Igår fick jag hem min tv från LGs serviceställe! Det gick på garantin och panelen blev utbytt! En näst intill helt ny tv med andra ord.

Kollade 5% vitt och visst var den lite ojämn men autokalibreringen vid standby bör väl få en chans att rätta till det under en längre period.

Får helt enkelt köra in den ett tag och hoppas på att den inte får samma utveckling som sin föregångare.

#22

Postad 15 februari 2017 - 19:49

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Beställ en kalibrering om nån månad när panelen är inkörd.Rekommenderas.

#23

Postad 15 februari 2017 - 21:32

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Beställ en kalibrering om nån månad när panelen är inkörd.Rekommenderas.


Varifrån?

#24

Postad 15 februari 2017 - 21:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Media Markt är ett bra och prisvärt alternativ.



#25

Postad 18 februari 2017 - 13:08

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Media Markt är ett bra och prisvärt alternativ.


Ska kolla upp detta! Tack!

#26

Postad 21 februari 2017 - 14:05

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Jaha.. Där sket det sig med Media Markt då ju.. 😛

#27

Postad 21 februari 2017 - 14:09

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Jaha.. Där sket det sig med Media Markt då ju..

Vad jag vet så förnekar de fortfarande hela affären, även om det förmodligen är vad som kommer ske.



#28

Postad 21 februari 2017 - 15:38

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Om du kan se till att TV:n får vara igång i ca 100 timmar (från det att den var ny) så kan du klassa den som inkörd. Räcker med att låta myrornas krig stå igång under någon/några dag(ar). Du hinner säkerligen få den kalibrerad innan det är för sent, och det är helt klart värt de extra slantarna vill jag lova.



#29

Postad 22 februari 2017 - 06:07

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
@NowiS.Om det nu blir så att MM försvinner så stannar nog personalen kvar,om inte så kontakta kalibreraren privat. Det är väl bara och gå ner till butiken och fråga efter petsonen i fråga. Inte omöjligt att hen finns här på forumet. Var bor du?
Kolla i denna tråd. https://www.minhembi...opic=328947&hl=

Redigerat av Askungen, 22 februari 2017 - 06:56.


#30

Postad 22 februari 2017 - 19:20

NowiS
  • NowiS
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Om du kan se till att TV:n får vara igång i ca 100 timmar (från det att den var ny) så kan du klassa den som inkörd. Räcker med att låta myrornas krig stå igång under någon/några dag(ar). Du hinner säkerligen få den kalibrerad innan det är för sent, och det är helt klart värt de extra slantarna vill jag lova.


Fast det är väl när den står i standby som den korrigerar panelen?
För övrigt så verkar den ha jämnat ut sig väldigt fint när jag kollade 5-10%. 😁

@NowiS.Om det nu blir så att MM försvinner så stannar nog personalen kvar,om inte så kontakta kalibreraren privat. Det är väl bara och gå ner till butiken och fråga efter petsonen i fråga. Inte omöjligt att hen finns här på forumet. Var bor du?
Kolla i denna tråd. https://www.minhembi...opic=328947&hl=


Ah sant, får väl försöka ta mig dit någon dag.. Inte så kul att ta sig till Bäckebol utan bil bara..

#31

Postad 22 februari 2017 - 19:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fast det är väl när den står i standby som den korrigerar panelen?

En TV blir inkörd i samband med att den används. Det är de första hundra timmarna som färger och dylikt påverkas och ändras mest. Därför är det inte en bra idé att kalibrera en bildvisare direkt från fabrik.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.