Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Spirit - serien

107 svar till detta ämne XTZ Spirit
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Spirit 6 (Centerhögtalare) 1 8,5 (3) 2 295:-
XTZ Spirit 8 (Centerhögtalare) 1 8,33 (2) 2 595:-
XTZ Spirit 2 (Surroundhögtalare) 3 8 (6) 2 990:-
XTZ Spirit Sub 12 (Subwoofers) 1 8,8 (4) 5 490:-
XTZ Spirit 11 (Golvhögtalare) 4 7,5 (1) 6 890:-
3 relaterade trådar

#1

Postad 05 januari 2017 - 22:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Här kan vi prata om XTZ Spirit - serien

 

Produkt länk

 

 

Bifogad fil(er)


Redigerat av RobNB, 05 januari 2017 - 23:40.


#2

Postad 05 januari 2017 - 22:52

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Det var meningen att jag skulle infinna mig på en XTZ träff och provlyssna den här nya serien men fick förhinder.

Kommer att försöka åka till Fyndbörsen för att både se och höra vad dom går för  <_<  :)

 

Ser ut som att Hemmabio tidningen tycks gilla dom. Än så länge har jag inte blivit besviken utav XTZ och det blir kul att köra deras NYA skapelse.

 

Hör av mig med lite bilder och intryck så fort jag varit på besök.



#3

Postad 05 januari 2017 - 23:07

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Fick ett mejl om att dessa fanns i lager idag. Dock inte hört talas om de innan. Är lite inne på en vägghängd variant och sneglar lite på Spirit 2 med tillhörande center. 



#4

Postad 05 januari 2017 - 23:18

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Fick ett mejl om att dessa fanns i lager idag. Dock inte hört talas om de innan. Är lite inne på en vägghängd variant och sneglar lite på Spirit 2 med tillhörande center. 

Jag har ägt 95 serien för några år sedan och var väldigt nöjd.

95.22 är också en väggmonterad högtalare men den har jag inte hört eftersom jag hade 95.24

Det ska inte vara någon större skillnad i ljudet har jag för mig dock.

Känner på mig att Spirit kommer låta bätydligt bätte, med det återstår att se/höra.



#5

Postad 06 januari 2017 - 11:36

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Jag har ägt 95 serien för några år sedan och var väldigt nöjd.

95.22 är också en väggmonterad högtalare men den har jag inte hört eftersom jag hade 95.24

Det ska inte vara någon större skillnad i ljudet har jag för mig dock.

Känner på mig att Spirit kommer låta bätydligt bätte, med det återstår att se/höra.

 

Ja, 95.22 ska ju vara fin med sin banddiskant. Och det är även där den tydligen är något starkare än nya Spirit 2, förutsatt att högtalaren är monterad i öronhöjd. Spirit 2 ska ha bättre bas och bättre spridning på diskanten. Av vad jag hört iaf .:)



#6

Postad 07 januari 2017 - 10:10

patbe
  • patbe
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag undrar hur de är jämförd med Monitor Audio Silver 6, 8 eller 10 eller Canton GLE 496. Synd att Ljud och Bild inte fick med Spirit 11 i sin senaste utgåva.



#7

Postad 07 januari 2017 - 17:12

zyntax81
  • zyntax81
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0

Jag är också väldigt nyfiken på vägghängda paketet.

Var inne på Hifiklubben förra året och lyssnade på DALI Rubicon LCR och insåg att vägghängda kan låta riktigt bra.

Nu har jag tröttnat på att lägga stora pengar på hembio så den här prisklassen känns mycket rimligare.

Frågan är hur pass ok dom är bara.



#8

Postad 07 januari 2017 - 18:58

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant å lyssna på denna serie + 2 st XTZ cinama12 or

#9

Postad 13 januari 2017 - 04:04

Barneyk
  • Barneyk
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Ingen som har haft möjlighet att lyssna på deras nya Spirit serie än?

 

Högtalarna har varit i lager ett bra tag nu men inte stött på ett enda omdöme än så länge.

 

Med tanke på hur impad jag varit av deras tidigare serier så är jag mycket nyfiken på dessa.



#10

Postad 13 januari 2017 - 18:42

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Ingen som har haft möjlighet att lyssna på deras nya Spirit serie än?

 

Högtalarna har varit i lager ett bra tag nu men inte stött på ett enda omdöme än så länge.

 

Med tanke på hur impad jag varit av deras tidigare serier så är jag mycket nyfiken på dessa.

Missade också XTZ-dagen då jag var borta på annat. :(

 

Men då jag bor nära så var jag och lyssnade på Spirit 11 idag. Helst vill jag lyssna på högtalare hemma då man kan sitta i lugn och ro och mata spelaren med musik man hört många gånger förr. Men då jag inte har plats för Spirit 11 hemma och mest var nyfiken på hur Spirit låter så bokade jag in en tid på Fyndbörsen innan butiken öppnat.

 

Får nog allt erkänna att jag är lite imponerad av hur mycket man får för pengarna. Framförallt att i basområdet. Inte att de spelar för mycket bas, utan det är bra kvalitet och de går väldigt djupt. Var faktiskt framme och kikade så att inte subben var på i misstag.

 

Diskanten är behaglig och lättlyssnad. Samma med mellanregistret. Lite så där gott tillbakalutat och kontrollerat.

 

Finishen är ett klart steg upp från 95-serien.



#11

Postad 14 januari 2017 - 10:18

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

  • 1 403 inlägg
  • 0

Missade också XTZ-dagen då jag var borta på annat. :(

Men då jag bor nära så var jag och lyssnade på Spirit 11 idag. Helst vill jag lyssna på högtalare hemma då man kan sitta i lugn och ro och mata spelaren med musik man hört många gånger förr. Men då jag inte har plats för Spirit 11 hemma och mest var nyfiken på hur Spirit låter så bokade jag in en tid på Fyndbörsen innan butiken öppnat.

Får nog allt erkänna att jag är lite imponerad av hur mycket man får för pengarna. Framförallt att i basområdet. Inte att de spelar för mycket bas, utan det är bra kvalitet och de går väldigt djupt. Var faktiskt framme och kikade så att inte subben var på i misstag.

Diskanten är behaglig och lättlyssnad. Samma med mellanregistret. Lite så där gott tillbakalutat och kontrollerat.

Finishen är ett klart steg upp från 95-serien.

Tack att du delar med dig. Det är ungefär vad jag förväntade mig 😀 Måste boka en tid snart jag mad.

#12

Postad 14 januari 2017 - 20:29

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
blir till att lyssna på dessa! Som dom är lite "roligare" än vad jag hört tidigare.

#13

Postad 18 januari 2017 - 17:15

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

nån som har lyssnat på spirit 2 högtalaren än?



#14

Postad 21 januari 2017 - 20:03

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 1
Eller Spirit 6 som frontar?

#15

Postad 23 januari 2017 - 23:11

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

nån som har lyssnat på spirit 2 högtalaren än?

 

Är också intresserad av den vägghängda varianten och hur den står sig mot ex 93.21 och 95.22.


Redigerat av twebbas, 31 januari 2017 - 22:58.


#16

Postad 24 januari 2017 - 09:56

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

  • 415 inlägg
  • 0

Jag står lite i valet mellan Spirit 2 och 95.22.

 

Tror det finns för och nackdelar i och med att 95.22 har banddiskant. Har tyvärr svårt att få dessa demade.. 


Redigerat av Unregisteredbdae541f, 25 januari 2017 - 13:34.


#17

Postad 30 januari 2017 - 18:25

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

nån som har lyssnat på spirit 2 högtalaren än?

Inte lyssnat på dem som stereohögtalare. Men de fungerade väldigt bra som surroundhögtalare.


Redigerat av vincero, 30 januari 2017 - 18:27.


#18

Postad 18 mars 2017 - 10:07

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Hade vägarna förbi Torup igår så "tjatade" mig till att få låna hem en Spirit 12 över helgen :)

 

(Ber om ursäkt för de dåliga bilderna)

 

Bifogad fil  IMG_4020.JPG   235,18K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4021.JPG   314,59K   10 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_4022.JPG   264,49K   9 Antal nerladdningar

 

MIn gamla 12.16 ser lite mer robust ut men jag gillar designen på Spirit-subben mer.

Elementets skruvar har snyggt dolts bakom en gummilist. Loggan snyggt infällt i dammkåpan. Mer genomarbetad helt enkelt.

Bifogad fil  IMG_4023.JPG   296,55K   11 Antal nerladdningar

 

Däremot så tycker jag portarnas infällning är snyggare på 12.16

Bifogad fil  IMG_4024.JPG   283,09K   8 Antal nerladdningar

Gissar att det var en ganska stor kostnadsskillnad.

 

Kommer låta den stå och puttra idag för att lyssna imorgon.



#19

Postad 20 mars 2017 - 10:28

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Spirit 2 eller Spirit 6 alternativt 8 i en stereo-setup på vägg. Några åsikter?

 

Edit. Har nu beställt 2st vita Spirit 8 som kommer hamna på vägg. Tänkte köras utan sub. 

Nu väntar man bara på högtalarna. =)

 

Edit2. Verkar som om högtalarna kommer idag. Återkommer med intryck och bilder. =)


Redigerat av twebbas, 22 mars 2017 - 11:32.


#20

Postad 22 mars 2017 - 18:53

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Spirit 2 eller Spirit 6 alternativt 8 i en stereo-setup på vägg. Några åsikter?

 

Edit. Har nu beställt 2st vita Spirit 8 som kommer hamna på vägg. Tänkte köras utan sub. 

Nu väntar man bara på högtalarna. =)

 

Edit2. Verkar som om högtalarna kommer idag. Återkommer med intryck och bilder. =)

Vet inte hur de låter på vägg. Men lyssnade på dem på stativ när jag hämtade subben. Och de lät väldigt lik Spirit 11. Kanske inte så konstigt då det bara verkar vara lådstorleken som skiljer.



#21

Postad 22 mars 2017 - 19:04

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Så har jag då haft den första lyssningen. Bara musik än så länge.

Ryckte ut vänster plugg, satte delningen på 80. Fasratten trivdes bäst någon grad från 0.

 

Här spöar faktiskt Spirit sub 12 min gamla 12.16. Otroligt tight och snabb. Då den är tyst när den ska vara tyst, så glömmer jag ibland att den är inkopplad. Den är 100% integrerad i ljudbilden. Och det är exakt detta jag eftersöker när det gäller sub för musiklyssning.

Den är faktiskt snäppet bättre än min gamla Elac-sub som kostade betydligt mer.

 

Återkommer när jag kört lite hemmabio med den. 



#22

Postad 05 april 2017 - 18:56

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Är så förbaskat kul att lyssna på musik med Spirit 12.  :) Nu börjar den dessutom bli inspelad och har lyft sig ytterligare ett snäpp. All musik fungerar lika bra.

 

Men ska försöka hinna köra lite seriöst filmtest till helgen.



#23

Postad 09 april 2017 - 12:06

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Väggmontera spirit 8? Känns som en sådär bra lösning ? :-/

#24

Postad 21 april 2017 - 12:48

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Väggmontera spirit 8? Känns som en sådär bra lösning ? :-/

 

Det var en urusel ide kan jag meddela.. =)

Hursomhelst. Inväntar just nu XTZ Spirit 2, Spirit Sub 12 och XTZ Spirit 11 som testpilot. Återkommer här i tråden med bilder och intryck.


Redigerat av twebbas, 21 april 2017 - 12:49.


#25

Postad 28 april 2017 - 09:39

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0

Uppdaterar med att säga att jag nu testat XTZ Spirit 2 samt Spirit Sub 12.

Här kommer mina intryck:

 

XTZ Spirit 2

+ Fin finish
+ Gedigna (tunga) med bra låda med minimal resonans. Knacka på dem så förstår Ni vad jag menar. Ett gediget bygge.

+ Bra neutralt ljud.
+ Bättre diskant än ex XTZ 93.21 som också är vägghängd.

+ Hög WAF

+ Smälter klockrent i ett vitt hem som mitt

 

- Fronttyget påminner om strumpbyxor. Tunt, väldigt tunt och inte speciellt snyggt faktiskt. Fyller sin funktion men inte mer.  Här hade jag gärna sett magnetfäste för fronttyget (som på 95-serien) istället för traditionella hål.

 

Ljudet: Rent och fint. Spelar mycket balanserat och harmoniskt. Som sagt bättre diskant än 93.21 men basen är klart sämre pga lådans volym. Men Ingen köper väl dessa för att spela partymusik på hög volym. Då får man komplettera med en sub istället. *Bilder finns i mitt galleri*

 

XTZ Spirit 12
+Fin finish även här.

+Bra matchning med XTZ Spirit 2. Körde dessa i en 2.1 uppsättning med en väldigt enkel förstärkare från "Andersson". (jag vet.. men min Marantz gick sönder så..) Ställde delningen på subben vid 80hz, volymen på strax över hälften och phase ställde jag på mitten. Drog igång en låt och tjoff. Perfekta basslag i förhållande till Sprit 2. Står man mitt i rummet eller vid Spirit 2 hör man inte att det inte är Spirit 2 som återger basen. Vilket harmoniskt ljud. Precis så man vill ha det. Har testat laborera med åtskilliga högtalare tidigare och subwoofers och aldrig fått till det så klockrent direkt. Att det här är en sub som lämpar sig väl för musik är inget att snacka om. =)

+ Bra inställningsmöjligheter

- Svampiga reglage baktill

- Fronttyget. Samma som för XTZ Spirit 2 är fronttyget riktigt klent och ser skabbigt ut.

 

Ljud: Ja. Det är ju en sub, men kan ju säga att den spelar mycket bra för sin storlek och har inga problem med varken film eller musik.

 

Återkommer med bilder och mer info när jag testat Spirit 11.


Redigerat av twebbas, 28 april 2017 - 10:22.


#26

Postad 04 juni 2017 - 11:44

bottomprice
  • bottomprice
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Har testat spirit 11 ett tag nu extremt bra bas varmt ljud möjligen ngt tunt ljud vid Klassisk musik med många instrument

ljudmässigt rätt likt ljud jämfört med Bowers & Wilkins683 S2 Golvhögtalare dessa sistnämnda ger dock ngt bättre mellanregister vid klassisk musik ngt sämre bas och betydligt tunnare plånbok nästan dubbla priset.

 

Slutsats spirit 11 ger ett fantastiskt ljud och dess värme och bas går inte att hitta hos många högtalare idag om vi inte blickar upp över 50 000 kr klassen i alla fall inte enligt vad hifi klubben sade till mig när jag klagade på det kalla ljudet från Dalis nya serier.



#27

Postad 10 juni 2017 - 10:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Deal of the week, 3990kr via Fyndbörsen :)

 

 

 

Denna veckan har vi kommit till XTZ Spirit Sub 12.

En sub som verkligen klarar alla musiksmaker och smälter in i ljudbilden.

 

Rabatten kommer ni som vanligt åt via offertfunktionen.


Redigerat av mcmike, 10 juni 2017 - 10:29.


#28

Postad 23 juni 2017 - 22:12

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Nån som har kört/hört ett spirit-system som bioljud och kan jämföra med Cinema-serien? Har tänkt skaffa Cinema-paket till mitt nya biorum men börjar nu fundera på om det är värt det dubbla priset jämfört med exvis Spirit. Nån som har en åsikt?

*edit* givetvis kan endast jag avgöra om det är värt pengen eller inte för MIG, jag menade mer om ni upplever liten, stor eller någon skillnad

Redigerat av drue, 23 juni 2017 - 22:25.


#29

Postad 27 juni 2017 - 14:56

skrot
  • skrot
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

4 personer som har satt 10a i betyg på Spirit 11som sitt enda betyg nånsin och samma dag som de blev medlmmar  för ca 3 veckor sedan ... kanske inte helt opartiskt <_<



#30

Postad 21 juli 2017 - 15:49

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0
Vilket skitsnack och haussande.... "om vi inte blickar upp i 50 000 klassen"

Man blir ju mörkrädd..

#31

Postad 21 juli 2017 - 17:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Deal of the Week - XTZ Spirit 11

Nu är det dags för golvarna Spirit 11 som veckans deal.

Extremt prisvärda med ett stort och slagkraftigt ljud. (enligt de själva)


Pris: 5990 Kr


http://www.fyndborse...-11-matte-black


https://www.xtz.se/p...altProd=9709923

Redigerat av mcmike, 21 juli 2017 - 17:49.


#32

Postad 15 september 2017 - 17:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Spirit 11 för 5990kr genom.

 

https://www.fyndbors...-11-matte-black

 

https://www.fyndbors...-11-matte-white

 

Spirit sub 12 för 3990kr ..

 

https://www.fyndbors...ub-12-mattsvart

 

 

https://www.fyndbors...-sub-12-mattvit


Redigerat av mcmike, 15 september 2017 - 17:44.


#33

Postad 20 september 2017 - 09:14

m4x
  • m4x
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Är det några fler här som kan uttala sig om Spirit subben? På jakt efter 2 nya..



#34

Postad 25 september 2017 - 07:43

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

 

Fortsatt samma pris :)

 

Spirit 5.0 paket för 7990kr..

 

https://www.fyndbors...rit-2-mattsvart


Redigerat av mcmike, 25 september 2017 - 07:45.


#35

Postad 01 oktober 2017 - 08:49

Unregistered7146b06c
  • Unregistered7146b06c
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag har varit nyfiken på spirit 11 sedan dom kom ut och fick bra recensioner, så jag passade på nu under 20års jubileumet med ett väldigt attraktiivt pris

Nu har jag testat dom under ett par veckor, dvs inte helt inspelade ca 20-30 timmar.

Lyssningsrummet är ganska stort, ca 30kvm (normalt möblerat vardagsrum), och jag har testat enbart 2 kanal musik, ingen film ännu.

Jag har labbat med pluggar och byglar och kom fram till att basporten bör pluggas.

I mitt tycke blir det helt enkelt för mycket bas om man inte pluggar portarna, och då förlorar man för mycket detaljer och rapphet.

Om man skall lyfta övre registret med de medföljande byglarna är en smaksak.

Mitt lyssningsintryck är att dom är påtagligt återhållsamma med detaljer i mellan och diskant register, speciellt i diskant delen.

Jag föredrar helt enkelt ett "klarare" ljud med krispigare diskant. Att högtalaren inte riktigt lever ut är framförallt påtagligt vid normal lysnningsnivå.

Det känns som att dom är ganska trögdrivna, och dom lever upp lite mer när man drar på lite mer effekt, men fortfarande saknas detaljer tycker jag.

 

Jag har kört dom parallelt med Infinity (gamla inspelade) och Monitor audio silver 8 (nya) och i mina öron låter båda dessa bättre än Spirit.

Infinity kan ju bero på att jag är van vid ljudbilden och dom är inspelade, Monitor audio för att dom helt enkelt upplevs krispigare, eller mer detaljerade om man vill.

 

Jag skulle kunna tänka mig att spirit 11 passar bättre till frontar i en större hemmabio med sin framträdande bas, även om det kan tyckas lite overkill eftersom man väl alltid kör med sub till film. Det är ju också ett väldigt attraktivt pris, finishen är helt okej men vitt fronttyg till vita högtalare är ju inte jättesnyggt, eller? :). Eftersom jag gärna har elementen synliga så hade det ju varit lite snyggare om man dolt infästningarna till frontskydden lite bättre.

 

På det hela taget är dessa säkert väldigt prisvärda om man gillar ljudbilden, dom har ju dessutom fått bra recensioner.

 

Skulle vara kul om det finns några fler som har åsikter om dessa högtalare, kanske någon som spelat in dom lite längre än jag gjort. 


Redigerat av Unregistered7146b06c, 01 oktober 2017 - 08:50.


#36

Postad 15 november 2017 - 15:38

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på att gå från govlare till vägghängt, någon som hunnit testa Spirit 6 ännu? tänkte eventuellt köra tre såna som front, spirit 2 bak och en eller två subbar för att backa upp. Har dock ingen lust att köpa grisen i säcken då det inte finns några utlåtanden om dem.



#37

Postad 15 november 2017 - 16:33

guper
  • guper
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har exakt samma fråga som Hays!

#38

Postad 15 november 2017 - 19:00

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag att Spirit 2 har aningens bättre mellanregister än Spirit 6. Men Spirit 6 spelar klart mer bas än Spirit 2

Diskanten i Spirit-serien är väldigt behaglig och lättlyssnad/snäll. 

 

Väger man in priset så har jag svårt att tänka mig nåt som skulle låta så mycket bättre. Är rätt bra paketpris just nu. Sen så har de ju Buy & Try i 1 månad. Rummet påverkar ljudet från högtalaren så nästan enda sättet att veta är att testa hemma.



#39

Postad 25 november 2017 - 08:34

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Har Spirit 2 som frontar och en 12.17 sub, tänkte komplettera med en center nu och undrar om man kan köra med en 95.33? Eller är det olika klang på dem som kommer märkas av?



#40

Postad 05 december 2017 - 15:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Har Spirit 2 som frontar och en 12.17 sub, tänkte komplettera med en center nu och undrar om man kan köra med en 95.33? Eller är det olika klang på dem som kommer märkas av?

 

Har inte jämfört de två men jag hade absolut valt att köra en center också från spirit serien. Kan tänka mig att diskanterna skiljer sig åt en del i hur de låter.



#41

Postad 05 december 2017 - 15:38

bkam
  • bkam
  • Forumräv

  • 701 inlägg
  • 0

Har Spirit 2 som frontar och en 12.17 sub, tänkte komplettera med en center nu och undrar om man kan köra med en 95.33? Eller är det olika klang på dem som kommer märkas av?

 Jag kör med spirit 2 som frontar men med en  XTZ Spirit 6 som center , väldigt nöjd med den kombon



#42

Postad 06 december 2017 - 19:07

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Står i valet och kvalet om jag ska köpa 4st spirit 2 eller 4 st 95.22 och ha som bakhögtalare. Vilka borde jag välja spelar det någon roll? vad skiljer dem åt rent ljudmässigt? utseendet känns som mer eller mindre detsamma.

 

 

Besvarar min fråga själv, att jag inte tänkt på banddiskantens brister fören nu, hade inte en tanke på att de ju blir mycket känsligare i höjdled och spirit därför passar mig mycket bättre.


Redigerat av Hays, 06 december 2017 - 19:42.


#43

Postad 14 januari 2018 - 09:42

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Satt och tittade lite på spirit 6 serien. Dessa kan ju hängas på vägg men hur fungerar det med portarna som sitter på baksidan?

Med vänlig hälsning, Kribban

#44

Postad 14 januari 2018 - 10:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Satt och tittade lite på spirit 6 serien. Dessa kan ju hängas på vägg men hur fungerar det med portarna som sitter på baksidan?

Med vänlig hälsning, Kribban

Skulle gissa på att dessa pluggas om inte högtalarna sitter på distanser.

XTZ levererar väl förmodligen även dessa högtalare med möjlighet att sätta dit en skumpropp.



#45

Postad 17 januari 2018 - 12:07

Hyzer
  • Hyzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag planerar att köpa en prisvärd subwoofer inom kort, och XTZ Spirit Sub 12 är en av dem jag är intresserad av. Har dock läst mig till att vissa tidigare subbar från XTZ har lidit av stora kvalitetsproblem (se tråd XTZ Sub xx.17). Är det någon som vet om XTZ har fått ordning på detta eller om det finns risk för att även Spirit-serien har liknande brister?



#46

Postad 18 januari 2018 - 14:43

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Tror många valt bort deras subbar med tanke på deras undermåliga kvalité tyvärr. (mig själv inräknad)
XTZ var inne i en annan tråd och skrev att de jobbade så fort de kunde med att ersätta sina steg med nya (edge), men det dröjer nog litet.

Med största sannolikhet byter de nog även stegen i spirit, men det är inte fakta utan bara min magkänsla.



#47

Postad 18 januari 2018 - 21:09

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 1

Har snackat med Fyndbörsen/XTZ om det för ett tag sedan. Spirit-serien byggs på annan fabrik än Sub.17 Så det är kanske fel att dra alla subbar över en kam bara för att en viss modell har krånglat förut.

 

Subbar överlag lever ett hårt liv och jag kan räkna upp flera modeller som krånglat. Pratade t.ex. med en norsk handlare i julas. De har haft 100% felmarginal på SVS värsting för ca 30-papp.... Är alla SVS-subbar automatiskt dåliga för det??  Skulle inte tro det.



#48

Postad 19 januari 2018 - 13:23

Unregistered3891e39c
  • Unregistered3891e39c
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 0

Alla modeller har ju såklart problem ibland. Detta är i stort sett lika inom all hårdvara och bransch. Men du drar resonemanget lite långt.

 

Steget i .17 har någon typ av inbyggt fel som de inte vet vad det är, det drabbar alla som köpt det. Ibland går den sönder fort, ibland tar det längre tid. OMÖJLIGT att säga när. Men de har varit öppna med att detta är värsta sortens fel, de kan inte hitta det. Enda lösningen blir att byta steg. Det är inte bra och dessutom tråkigt, men det kan hända alla.

XTZ kommer säkert studsa tillbaka lika starkt igen, och då kommer jag säkert köpa fler av deras produkter.



#49

Postad 19 januari 2018 - 16:16

Hyzer
  • Hyzer
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Tack för era svar. Har varit i kontakt med Sören på Fyndbörsen/XTZ och han säger att man inte behöver vara orolig för kvalitetsproblem på Spirit-subben, så jag får väl helt enkelt tro och hoppas på att det stämmer. Har i alla fall beställt en nu, så jag håller tummarna för att det inte är några liknande kvalitetsproblem som på andra modeller.



#50

Postad 19 januari 2018 - 18:13

vincero
  • vincero
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0

Alla modeller har ju såklart problem ibland. Detta är i stort sett lika inom all hårdvara och bransch. Men du drar resonemanget lite långt.

 

Steget i .17 har någon typ av inbyggt fel som de inte vet vad det är, det drabbar alla som köpt det. Ibland går den sönder fort, ibland tar det längre tid. OMÖJLIGT att säga när. Men de har varit öppna med att detta är värsta sortens fel, de kan inte hitta det. Enda lösningen blir att byta steg. Det är inte bra och dessutom tråkigt, men det kan hända alla.

XTZ kommer säkert studsa tillbaka lika starkt igen, och då kommer jag säkert köpa fler av deras produkter.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men jag fastnade för raden att XTZ skulle ha problem med alla sina subbar bara för att 10/12.17 haft problem.






Även taggad med XTZ Spirit

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.