Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Intelligent Sound, vet ni vad det är ?

2338 svar till detta ämne Högtalare Intelligent sound
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Proson Stratego 212SA (Golvhögtalare) 1 6,5 (1) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro II (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Intelligent Sound IS 815 Pro Mkll (Golvhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
Intelligent Sound IS6 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 8,75 (3) Inga priser
Intelligent Sound IS8 Pro MKII+ (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
1 relaterade trådar

#951

Postad 09 januari 2021 - 04:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Nä jag har ingen teknisk info om högtalaren men undrar lite varför du blir så upprörd?
Lådkillen har ju uppenbart mer erfarenhet av högtalarna än du.

Vi ska ju lära oss av varandra, inte trycka ner och dumförklara folk till höger och vänster.
Just my 2 cents!

Högtalarna på min bild har jag inte kvar och mätte aldrig upp dom i rummet.

 

Det var synd att du inte mätte upp dem, då hade vi ju till slut fått någon sorts mätning, även om det hade varit påverkan av rummet. Fast det ska ju inte spela någon roll när jag tänker efter. Eller det beror ju i.o.f.s. på när du ägde dem. Fysikens lagar har ju enligt IS ändrats på sista tiden och nu spelar det tydligen roll :)

 

Och det här med att dumförklara folk "till höger och vänster" håller jag förstås med om. Men läs hela tråden och vad som hävdats av TS innan du drar slutsatsen att det är vad som sker här. Det kan ju vara så att trådstartaren själv har gjort ett rätt bra jobb i några år ;)



#952

Postad 09 januari 2021 - 12:27

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Oj, vilken aggressiv tråd!
Det är dags att uppgradera i hemmet, så nu gick jag med här för att nörda lite förstärkare främst, men även högtalare är ju intressant (när man väl börjat shoppa, ja ni vet ju). Som ny in är den här tråden mest dålig reklam för forumet och er själva, inte IS. Jag kommer nog inte fortsätta leta förstärkare på det här forumet.
Uppenbarligen är det starka känslor involverade, men efter otaliga timmar i studio har jag lärt mig att mätningar endast blir en indikation inför vad jag borde prova att lyssna på.
Snyggt av Micke att åka och provlyssna! Nu var ju setupen inte helt toppen, men jag ska lätt nappa på att faktiskt åka till IS med min gamla setup för att se hur det står sig. Det är kul att gynna det lokala trots allt. Min misstanke är väl att musiken kommer låta strålande, men filmen kommer bli lidande. Tänker att om ljudet nu är så rent som det sägs finns inget annat alternativ än att tappa lite botten, det är trots allt oftast här det kompromissas mest I produktionen!

#953

Postad 09 januari 2021 - 12:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Har aldrig sett sån udda prissättning av en enkelledare. Köper man 20 cm så kostar den 175 kr, d.v.s. 875 kr metern. Köper man 30 cm så kostar den 225 kr, d.v.s. 750 kr metern. Vem köper 20 cm av en enkelledare?

https://intelligents...er/silk/silk02/



#954

Postad 09 januari 2021 - 13:03

Eufemism
  • Eufemism
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 3

Som ett brev på posten kommer ett inlägg från en användare som har hela 0 tidigare inlägg. Konstigt att de flesta som har något positivt att säga om IS knappt varit aktiva på forumet förut över huvud taget. Vore jag konspiratoriskt lagd hade jag kunnat anta att det är en person som ligger bakom flertalet av dessa konton...  :D



#955

Postad 09 januari 2021 - 13:18

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
1. Jag har inte skrivit något positivt annat än att jag vill lyssna på dom. Det kallas nyfikenhet.
2. Nya medlemmar är det väl inget fel på? Det verkar med det resonemanget som om ni har den närmast religiösa övertygelsen.

Konspirationer är annars roliga, min favorit är att Stevie Wonder inte är blind! Det vore ju värt en Oscar 😊

#956

Postad 09 januari 2021 - 13:22

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Det verkar med det resonemanget som om ni har den närmast religiösa övertygelsen.

Tråden handlar mest om religiös övertygelse som ställs mot vetenskap. :)



#957

Postad 09 januari 2021 - 13:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Såg en bild när dom monterade högtalarelementen i lådan. Det var 4 enkelledare kopplat parallellt till varje anslutning på elementet.


Redigerat av Buddypresley, 09 januari 2021 - 13:46.


#958

Postad 09 januari 2021 - 15:28

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 1

1. Jag har inte skrivit något positivt annat än att jag vill lyssna på dom. Det kallas nyfikenhet.
2. Nya medlemmar är det väl inget fel på? Det verkar med det resonemanget som om ni har den närmast religiösa övertygelsen.

Konspirationer är annars roliga, min favorit är att Stevie Wonder inte är blind! Det vore ju värt en Oscar

Bra med nya medlemmar, det är precis vad forumet behöver och nyfikenhet är något positivt.

Tror inte religion är någon stor grej på detta forum, men här finns gott om experter ;)

Tycker du gör rätt i att lyssna innan du bildar dig en uppfattning. I just detta fall så är det för många varningsklockor som ringer hos mig för att jag skall ge just detta fabrikat min uppmärksamhet. Det finns ju så många andra att välja på som framstår som mer seriösa.



#959

Postad 09 januari 2021 - 16:21

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Oj, vilken aggressiv tråd!
Det är dags att uppgradera i hemmet, så nu gick jag med här för att nörda lite förstärkare främst, men även högtalare är ju intressant (när man väl börjat shoppa, ja ni vet ju). Som ny in är den här tråden mest dålig reklam för forumet och er själva, inte IS. Jag kommer nog inte fortsätta leta förstärkare på det här forumet.
Uppenbarligen är det starka känslor involverade, men efter otaliga timmar i studio har jag lärt mig att mätningar endast blir en indikation inför vad jag borde prova att lyssna på.

 

Synd att du tycker så. Själv tycker jag inte att det är så aggressivt. Snarare skarpa ifrågasättanden av orimliga påståenden som gjorts utan stöd i någon form av evidens. Något jag tycker är en bra egenskap på ett forum. Det finns andra hififorum där det enbart pratas mjuka värden och folk mest håller med varandra om hur enastående mycket vanilj det är i mellanregistret. Dessa undivker i.a.f. jag.

 

Sedan måste jag nog sälla mig till dem som tycker ditt första bidrag här är lite märkligt. Du var intresserad av att byta förstärkare. Ändå går du in i en tråd om högtalare och registrerar dig dessutom enbart för att skriva att du inte kommer att använda forumet :)

 

 

 

Snyggt av Micke att åka och provlyssna! Nu var ju setupen inte helt toppen, 

 

Ja, TS säger det ja. Frågan kvarstår då varför han inte märkte hur dåligt det var, avbröt demot, eller i.a.f. talade om för Miike att något var fel. Min uppfattning är att Miike gick därifrån med uppfattningen att han fått en rättvis bild av IS högtalare. Vi hörde dessutom bakerman som lyssnat på deras högtalare ett par gånger utan att vara imponerad.

 

Dessa två vittnesmål matchar ganska väl vad man borde förvänta sig av högtalare med den nivån av element och lådor och tyder ju på att deras filter trots allt inte är magiskt.

 

 

 

men jag ska lätt nappa på att faktiskt åka till IS med min gamla setup för att se hur det står sig. Det är kul att gynna det lokala trots allt. Min misstanke är väl att musiken kommer låta strålande, men filmen kommer bli lidande. Tänker att om ljudet nu är så rent som det sägs finns inget annat alternativ än att tappa lite botten, det är trots allt oftast här det kompromissas mest I produktionen!

 

Den gamla myten igen. Varför skulle musik och film ha olika krav på ett system? Film har väl i.o.f.s. oftast lite högre krav i.o.m. att det finns rätt mycket basinformation som sällan återfinns i musik, men i övrigt är väl en bra ljudåtergivning en bra ljudåtergivning (och det finns faktiskt musik som också kräver en bra basåtergivning).

 

Varför rent ljud skulle innebära att man "tappar lite botten" får du mer än gärna redogöra för.



#960

Postad 09 januari 2021 - 17:25

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 2
Ni ser att Trummis har varit medlem sedan 2013? Utan att skriva något alls?

Inte det minsta misstänkt...

#961

Postad 09 januari 2021 - 17:35

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Det är inte ifrågasättandet som är fel, snarare tonen det görs med. Det här känns som ett bra exempel, jag gav Micke cred för att han är nyfiken och har inte sagt något alls om produkten. Ändå ska det argumenteras om huruvida folk har rätt eller inte, märkligt när jag inte uttalar mig om det.

Jag tänker att ett rent ljud borde avslöja hur mycket vi i våra eq, delningsfilter osv. Egentligen höjer basen. Men men, jag ska försöka stilla min nyfikenhet någon gång om jag orkar, vore kul att jämföra med något jag själv spelat in, där har jag ju koll på hur det bör låta från jord till bord om man nu ska låna uttrycket.

Sammanfattat: Jag uttalar mig inte om högtalarna, jag tycker att det är en otrevlig ton i tråden, men så är jag ju ny till klimatet här.

Jag ger Micke cred, för jag tycker nyfikenhet är bra. Det är så vi lär oss (och därför jag letade lite mer bland förstärkartrådarna och ska lära mig lite mer om det där)

Kanske skriver av mig här till något lov om jag hunnit förbi och provlyssnat lite, men jag kommer säkert inte få tummen ur. Vore kul att få bidra till diskussionen.

#962

Postad 09 januari 2021 - 18:06

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 3

Nyfikenhet är bra. Kritik minst lika bra.

 

Att byta filter i en budget högtalare/låda och salta på X-antal tusenlappar med diverse "lovord" är inget annat än lurendrejeri.

Lite som att gömma sig bakom ett användarkonto här och försöka verka objektiv. 

 

Min högst personliga uppfattning och slutsats bara.



#963

Postad 09 januari 2021 - 18:09

trummis
  • trummis
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag fattar inte vart jag ger en åsikt alls om högtalarna, varken objektiv eller subjektiv. Vore kul att lyssna och kunna göra det däremot! Men som sagt, vet inte om jag får tummen ur för att göra det en dag

#964

Postad 09 januari 2021 - 19:35

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 4

Som rätt novis här på forumet, så kände jag spontant som nån skrev nästan lite "otrevlig stämning" i denna tråd när den dök upp för mig häromdagen, efter att jag missat den i alla år. vet ju hur flockmentaliteten kan vara på nätet....

Men efter att läst igenom den så känner jag verkligen inte så, tvärtom överraskad av att alla kunniga så lugnt kämpar på med sina relevanta frågor.

Jag rekommenderar alla att läsa igenom hela tråden innan man bildar sin uppfattning.

Oerhört fascinerande med alla svängningar.



#965

Postad 09 januari 2021 - 21:14

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 3

Om någon vill lyssna på Intelligent sound's högtalare i hemmabio ihop med en av värdens bästa hemmabioprocessor så hojta till !! jag bor i Järfälla(Barkarby) och demonstrerar gärna. Kan tillägga att dom låter otroligt bra även i 2 kanal :)

Och där rasade alltihop fullständigt.  Så först låter dom kanon, efter demon låter det skit?

Helt fantastiskt.



#966

Postad 09 januari 2021 - 22:04

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Jag hade uppfattningen att det lät rätt bra men det va långt ifrån färdigt och jag hade ju kopplat och byggt allt själv. Jag har inga ”original” lådor utan har gjort allt special för att passa bakom duken. Problemet var att jag precis hade bytt ut processorn när Micke va och lyssnade och den förstörde ljudet och ljudbilden eftersom den försökte kompensera för felkopplingar med mera. Det är 4år sedan som Micke va hos mig. Jag var helt rookie och hade precis börjat lära mig och jag lär mig fortfarande.

#967

Postad 09 januari 2021 - 23:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Ändå lite lustigt att du inte nämnde det när han var där och lyssnade, dvs att det lät dåligt. Skulle själv inte vilja dema för någon om jag inte var nöjd med hur det lät just då.

 

Du skriver att du var "helt rookie" och det är ok såklart, men då kanske man också ska vara lite ödmjuk, och inse att det man har valt kanske inte är "bättre än allt annat" (vilket du flera gånger upprepade, ihop med uttalanden som att gå "all in" osv).

 

Det är lätt att bli lurad, om man utan erfarenhet gör som du, dvs köper ett koncept rakt av för att reklammaterialet "låter rimligt".

 

Väntar även jag på din åsikt när det gäller IS plötsliga intresse för rummets akustik, sedan de köpte mätutrustning. Äldre modeller lär ju bli svårsålda med den vetskapen iaf...


Redigerat av Ageve, 10 januari 2021 - 00:05.


#968

Postad 10 januari 2021 - 00:46

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0


Jag hade uppfattningen att det lät rätt bra men det va långt ifrån färdigt och jag hade ju kopplat och byggt allt själv. Jag har inga ”original” lådor utan har gjort allt special för att passa bakom duken. Problemet var att jag precis hade bytt ut processorn när Micke va och lyssnade och den förstörde ljudet och ljudbilden eftersom den försökte kompensera för felkopplingar med mera. Det är 4år sedan som Micke va hos mig. Jag var helt rookie och hade precis börjat lära mig och jag lär mig fortfarande.

Men om du nu inte har några "original" lådor, hur kommer det sig då att du härom dagen skrev att du precis fått hem dina 295.000kr lådor? Samma lådor som du själv tillverkar åt dem?

 

Intelligent Sound är ett litet företag, dom har inga egna fabriker med automatiserade maskiner. Jag bygger Monitor 15 modellen och deras PA lådor, i övrigt så bygger jag enbart lådor som specialbeställs. 

 

 

Jag fick hem mina nya Monitor 15 igår och jag kan bara skratta och gråta åt era dumma kommentarer, spekulationer och gissningar. Om ni hade hört de ljud som kommer ur dessa burkar så hade ni förstått... det är för mig den bästa upplevelsen av musik från högtalare jag någonsin har hört.

 

Jag får det inte att gå ihop... 

 

 

Samt de högtalare du säljer på Blocket

https://www.blocket....nd_812/93600661

 

Och tidigare högtalare som du sålt på Blocket?

 

jag byter högtalare i mitt vardagsrum ibland och då har det hänt att jag sålt mina gamla signalkablar som inte passat längre eller blivit över samt att jag sålt mina gamla högtalare på Blocket. Just nu så har jag ett par högtalare på blocket som ska säljas då jag beställt nya Monitor 15 och ska bygga om halva vardagsrummet för detta.

 

Den här tråden startades absolut inte för att marknadsföra IS, jag upptäckte själv Intelligent Sound och blev såpass överraskad och undrade va ni hade för erfarenheter av IS, det är några som lyssnat och vet va det är men de flesta som driver tråden med med skitkastning har inte ens lyssnat på högtalarna och kallar det för en bluff och skrot. 

 

Så vad är det du har där hemma?

 

:unsure:


Redigerat av Unregistereda299ec85, 10 januari 2021 - 01:05.


#969

Postad 10 januari 2021 - 01:51

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Samt de högtalare du säljer på Blocket
https://www.blocket....nd_812/93600661



Är det min telefon eller är färgen väldigt flammig på sidorna av lådorna?

Redigerat av id_t83, 10 januari 2021 - 01:51.


#970

Postad 10 januari 2021 - 08:22

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Jag har ett vardagsrum till tvn och ett dedikerat biorum. I vardagsrummet kör jag 2kanal stereo och i bion multikanal. Monitor 15 står i vardagsrummet men just nu ligger dom platt på varje sida av tvn på bänken som är för liten så planen är att bygga ny platsbyggd TV-bänk som tar hela bredden på rummet.

Är det min telefon eller är färgen väldigt flammig på sidorna av lådorna?


Det är nog kombinationen av din mobil och låg upplösning på blockets bilder. Dom är inte flammiga i verkligheten.

#971

Postad 10 januari 2021 - 08:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Är det min telefon eller är färgen väldigt flammig på sidorna av lådorna?

Det är nog inget fel på telefonen. Jag ser också samma sak. Lådorna kanske är dammiga?



#972

Postad 10 januari 2021 - 09:02

Unregistered6e91bc53
  • Unregistered6e91bc53
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Det är nog inget fel på telefonen. Jag ser också samma sak. Lådorna kanske är dammiga?


Så är det nog, lite svårt med belysningen oxå.

#973

Postad 10 januari 2021 - 10:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag har ett vardagsrum till tvn och ett dedikerat biorum. I vardagsrummet kör jag 2kanal stereo och i bion multikanal. Monitor 15 står i vardagsrummet men just nu ligger dom platt på varje sida av tvn på bänken som är för liten så planen är att bygga ny platsbyggd TV-bänk som tar hela bredden på rummet.

Så det är inte IS du har i biorummet?
Demade du inte 2-kanals riggen för Micke när han var förbi?

Så är det nog, lite svårt med belysningen oxå.

Är det valchromat så har det en tendens att se flammigt ut beroende behandling.

#974

Postad 10 januari 2021 - 13:06

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

För att förtydliga detta så är jag INTE anställd av Intelligent Sound och har INGEN vinning i att promota dom. Jag har Intelligent Sound som kund och säljer ENBART högtalarlådor efter beställning. 

 

 

Bygger du på fritiden eller har du det som jobb, t.ex. i egen snickerifirma?



#975

Postad 10 januari 2021 - 14:51

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Bygger du på fritiden eller har du det som jobb, t.ex. i egen snickerifirma?

Han startade bolaget Stavenäs Design AB 2016-09, eftersom det var så skoj att bygga högtalare.
Enligt IS Facebook-sida är det Stavenäs som tillverkar stativen, ”bra och nära”.
Lustigt att varken Stavenäs eller TS finns med under ”Referenser” eller ”Vänner”, han är ju deras främsta annonspelare.

Sedan påpekas det att Petter är blind, ändå är han och petar och skruvar på många bilder, även hos referenskunder.

#976

Postad 10 januari 2021 - 16:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Deras Facebook är en bra källa till humor om inte annat.

 

Vår hörna för kantskärning av CD och special-tvätt av det samma. Ring Petter för mera info.

 

125kr för tvättvätska till CD. Som hittat med tanke på att det fungerar alldeles utmärkt med tvål och vatten.

 

Svarva kanterna (som gör absolut noll skillnad. Har testat. Skriver gärna mer om det, om någon mot förmodan är intresserad), och tvätta skivorna med "special-tvätt". Spela sen upp musiken genom Proson-element.

 

Seems legit.

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 16.31.44.png   833,55K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 16.25.47.png   554,21K   0 Antal nerladdningar

 

Slutstegen de tillverkar har samma Silk 0,5mm kabel och låda som har visats i denna tråden, dvs det var inte ett DIY-projekt.

 

Inkommande 230V till nätdelen har dubbla Silk 0,5mm kablar, precis som TS beskriver att han kopplade i sina Furutech-kontakter.

 

Inuti elektronik är det såklart förbrukningen hos ansluten komponent som avgör hur man bör dimensionera kabeln, men varje modul matas med en enda 0,5mm kabel (AC_IN) på Klass D-modulerna. Inte direkt överdimensionerat om de levererar 130W...

 

Det är kanske där TS fick sin idé om koppling i eluttag (som naturligtvis inte är ok).

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 16.53.08.png   1,06MB   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 17.14.18.png   859,29K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Ageve, 10 januari 2021 - 19:22.


#977

Postad 10 januari 2021 - 17:28

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Eluttag

 

Bifogad fil(er)



#978

Postad 10 januari 2021 - 18:57

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 337 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på IS-högtalarna, de med en stor bas som står på högkant (typ vridna 45 grader) och en mindre tvåvägs ovanpå. Det var hos hifi-börsen i samband med att jag skulle plocka upp ett Inter-M steg så bara en rätt kort lyssning. Jag minns högtalarna som väldigt laid-back, vred upp med det lossnade aldrig, lite instängt, tråkigt helt enkelt. Verkade också ha låg verkningsgrad. Lyssnande på ett par små PMC golvare också, de var klart roligare. Kanske är IS korrekta, om en mätning kan bevisa det så tror jag på det. Annars inte. IS kostade 180.000.- har jag för mig, PMC 15.000.- paret. Inget för mig och definitivt inte till den prislappen.


Redigerat av Brinke, 10 januari 2021 - 20:06.


#979

Postad 10 januari 2021 - 19:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

20 cm koppartråd för 175 kr. Skära guld med täljkniv eller rättare sagt klippa guld med avbitare.

 

https://intelligents...er/silk/silk02/



#980

Postad 10 januari 2021 - 20:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Här är bilder från IS fabrik, med samma 0,5mm högtalarkabel använd till inkommande 230V. Det är också likadana lådor som TS tillverkade till sitt DIY-projekt:
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 20.01.03.png   474,06K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 19.55.31.png   61,04K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 20.06.49.png   471,51K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Skärmavbild 2021-01-10 kl. 20.07.28.png   38,43K   0 Antal nerladdningar

Uppfattade det tidigare som att låda, kablage osv var ett DIY-projekt, och kommenterade därför inte så mycket, men det stämmer ju inte.

Om man inte har läst hela tråden kan det kanske verka som grundlösa påhopp eller helt ointressant, men TS har hela tiden hävdat att denna kabel kan användas till "allt" men att IS bara rekommenderar den som högtalar- och signalkabel.

#981

Postad 10 januari 2021 - 20:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

 

 

Lämplig till: Signal & Högtalare

 

Och 230V tydligen...



#982

Postad 10 januari 2021 - 20:19

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Lämplig till: Signal & Högtalare

 

Och 230V tydligen...

Lägg märke till att arean är 1 mm2. Dubbelt så bra som Silk 050s. Den är nu deras favorit står det.



#983

Postad 10 januari 2021 - 20:27

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Lägg märke till att arean är 1 mm2. Dubbelt så bra som Silk 050s. Den är nu deras favorit står det.

 
Oj, ja det missade jag. Ny referens då.
 
Men det är 0,5mm i stegen (och elkablar osv som har visats tidigare i tråden).

 

Så här skrev TS 2018:

 

den "tunna" kabeln är 0,5mm2, i Sverige använder vi 1.5mm2 för att säkra av 10a, Jag använder 2 ledare per fas/nolla/jord vilket ger totalt 1mm2. stegen är säkrade till 5A styck. till försteg, apple tv, mediaspelare mm kör jag 1 ledare per fas/nolla/jord. Kabeln är inte "godkänd" och klassad som elkabel, jag har testat detta i säker miljö före jag driftsatt det och det är inga som helst problem.

...

kan också notera här att tillverkaren själv, dvs Intelligent Sound inte själva rekommenderar kabeln till starkström såklart. Jag har haft slutsteg inkopplat med belastning på under längre tid på brandsäker yta samtidigt som jag mätt temp på kabel osv om det utvecklat värme men det har inte varit några problem alls.

 

(min understrykning)
 

Sammanfattat: Jag uttalar mig inte om högtalarna, jag tycker att det är en otrevlig ton i tråden, men så är jag ju ny till klimatet här.

 
Det kan verka otrevligt, men läs gärna hela tråden från start (Om du har tid. Det är många sidor ;) ).


Redigerat av Ageve, 10 januari 2021 - 20:37.


#984

Postad 10 januari 2021 - 20:36

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

 
Oj, ja det missade jag. Ny referens då.
 
Men det är 0,5mm i stegen (och elkablar osv som har visats tidigare i tråden).
 
 
 

I stegen kör dom dubbla 0,5-kablar. Måste inte jordkabeln vara grön/gul även inuti apparater?



#985

Postad 10 januari 2021 - 20:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Om du tittar på närbilderna ovan så är det bara en ledare in till Klass D-modulerna*.

 

* Separata kablar till fas och nolla såklart. ;)

 

Från apparatintaget är det (per steg).

 

En 0,5mm högtalarkabel till fas.

En 0,5mm högtalarkabel till nolla.

En 0,5mm högtalarkabel till jord.

 

Måste inte jordkabeln vara grön/gul även inuti apparater?

 

Mellan apparatintag och nätdel (dvs 230V) ska jorden vara gul/grön.


Redigerat av Ageve, 10 januari 2021 - 21:07.


#986

Postad 10 januari 2021 - 21:25

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

CE-märkta?



#987

Postad 10 januari 2021 - 21:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Om du tittar på närbilderna ovan så är det bara en ledare in till Klass D-modulerna*.

 

* Separata kablar till fas och nolla såklart. ;)

 

Från apparatintaget är det (per steg).

 

En 0,5mm högtalarkabel till fas.

En 0,5mm högtalarkabel till nolla.

En 0,5mm högtalarkabel till jord.

 

 

Mellan apparatintag och nätdel (dvs 230V) ska jorden vara gul/grön.

Ok, jag ser hur det är gjort nu. Kollade bara på apparatuttaget och såg 6 kablar.


CE-märkta?

Det måste dom vara, men det betyder inte att dom är korrekta.



#988

Postad 11 januari 2021 - 15:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Lite off topic, men såg igår att diskmaskinen för CD som IS använder, kostade 16 000 kr när den såldes.

Nu är det ju ingen produkt de säljer, utan använder när de rengör skivor till kunder (?).

Slipning och tvätt sägs förbättra ljudet på CD och ge skarpare bild på DVD (såklart).

Eftersom många bluff-företag har hängt med i utvecklingen med hifi-switchar, highend USB-kablar osv, så är man allt lite nyfiken på om denna tillverkare (Audio desk) kommer att lansera en tvätt för USB-minnen, eller ett varmt bad för routern.

Har råkat köra USB-minnen i tvättmaskinen ett antal gånger, och ljudet blir alltid lite renare efter det. Ett outforskat område för sanna audiofilurer.

Bifogad fil  799C3213-5931-4880-A360-CBB7C910AD0F.jpeg   40,71K   0 Antal nerladdningar

Det kan alltid vara bra med en påminnelse om att IS inte är ensamma om att sälja... ovanliga produkter.

Redigerat av Ageve, 11 januari 2021 - 15:17.


#989

Postad 11 januari 2021 - 18:48

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Jag har lite mindre högtalare hemma som är lätta att ta med och bor i Järfälla, nån som är nyfiken på att åka och lyssna på lite IS - högtalare mot lite andra högtalare? ;)

#990

Postad 11 januari 2021 - 23:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

6 timmar i bilen, så inte värt det för mig iaf.

 

Annars hade det ju varit "kul", om inte annat för att se det omtalade delningsfiltret, men tveksamt om jag är välkommen dit efter denna tråden. ;)


Redigerat av Ageve, 11 januari 2021 - 23:45.


#991

Postad 12 januari 2021 - 06:34

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Jag har lite mindre högtalare hemma som är lätta att ta med och bor i Järfälla, nån som är nyfiken på att åka och lyssna på lite IS - högtalare mot lite andra högtalare? ;)

 

Jag får nog plocka upp den handsken. Bara för dig att åka över Stäketleden, bor strax därefter. Kanske mot slutet av månaden. Jag använder Canton RC-L i en flerkanalsuppsättning. Dina IS får lätt plats ovanpå. Kanske Takeo vill närvara också?  :rolleyes:  B)



#992

Postad 12 januari 2021 - 08:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jag får nog plocka upp den handsken. Bara för dig att åka över Stäketleden, bor strax därefter. Kanske mot slutet av månaden. Jag använder Canton RC-L i en flerkanalsuppsättning. Dina IS får lätt plats ovanpå. Kanske Takeo vill närvara också? :rolleyes: B)

Hänger du på så bangar jag inte :)
29-31 fungerar dock inte.

Edit: Bor f.ö också i Järfälla

Redigerat av Unregistereda299ec85, 12 januari 2021 - 09:41.


#993

Postad 12 januari 2021 - 10:32

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Gott Takeo,

 

vi planerar något i början på Feb, kanske dags att få bekräftat att alla inblandade har antikroppar så det inte blir någon olämplig spridning, är hemma pga töntig förkylning, fick inte jobba idag enligt chefen. Skulle ju arbeta på äldreboende idag.  :wacko: Har antikroppar sedan tidigare. B)


Redigerat av PML73, 12 januari 2021 - 10:35.


#994

Postad 12 januari 2021 - 10:35

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Antikropparna är förkylda du vet.



#995

Postad 12 januari 2021 - 10:43

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag får nog plocka upp den handsken. Bara för dig att åka över Stäketleden, bor strax därefter. Kanske mot slutet av månaden. Jag använder Canton RC-L i en flerkanalsuppsättning. Dina IS får lätt plats ovanpå. Kanske Takeo vill närvara också? :rolleyes: B)


Tror du missuppfattade, han erbjuder sig att ta med sina högtalare till IS för jämförelse eller är jag som har fel? 🤔

#996

Postad 12 januari 2021 - 11:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 1
Telefonsamtal med kund som beställer 100 meter kabel för 40 000 kr. ;)

Bifogad fil  48A4AE40-9E03-417E-BE49-8A703A8128E0.jpeg   124,52K   35 Antal nerladdningar

(Bilden är från IS Facebook)

Redigerat av Ageve, 12 januari 2021 - 11:31.


#997

Postad 12 januari 2021 - 11:07

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
Jag har alltså inte IS högtalare.
Utan var sugen på att åka till IS i kungsängen med mina mindre högtalare för att lyssna ;)

Tror du missuppfattade, han erbjuder sig att ta med sina högtalare till IS för jämförelse eller är jag som har fel? 🤔

Exakt så :)

#998

Postad 12 januari 2021 - 12:56

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Telefonsamtal med kund som beställer 100 meter kabel för 40 000 kr. ;)
attachicon.gif48A4AE40-9E03-417E-BE49-8A703A8128E0.jpeg
(Bilden är från IS Facebook)

Skrattar så jag gråter :D

Jag har alltså inte IS högtalare.
Utan var sugen på att åka till IS i kungsängen med mina mindre högtalare för att lyssna ;)
Exakt så :)

Precis som jag tolkade. Är det en uppsättning Z5500? Hade varit drygt roligt att ta med :D

Gott Takeo,
 
vi planerar något i början på Feb, kanske dags att få bekräftat att alla inblandade har antikroppar så det inte blir någon olämplig spridning, är hemma pga töntig förkylning, fick inte jobba idag enligt chefen. Skulle ju arbeta på äldreboende idag.  :wacko: Har antikroppar sedan tidigare. B)

Har testat mig, har varken haft eller har.

#999

Postad 12 januari 2021 - 13:17

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Skrattar så jag gråter :D
Precis som jag tolkade. Är det en uppsättning Z5500? Hade varit drygt roligt att ta med :D
Har testat mig, har varken haft eller har.

 

Hehe, eller så är du en av de som inte får symptom eller antikroppar...skratt

 

Likväl, har någon IS-burkar som de vågar ta hit för jämförelser så är de välkomna. 



#1000

Postad 12 januari 2021 - 13:29

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0

Skrattar så jag gråter :D
Precis som jag tolkade. Är det en uppsättning Z5500? Hade varit drygt roligt att ta med :D
Har testat mig, har varken haft eller har.


Haha nja tyvärr inte ;)




Även taggad med Högtalare, Intelligent sound

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.