Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Chromecast audio flaskhals?

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 augusti 2019 - 13:43

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hej,

 
Jag skulle vilja få mer detaljrikedom i min ljud bild och funderar på uppgradera men vet inte vilken väg jag ska gå. Har följande:
 
Canton gle 407
Onkyo TX-SR606
    • Chromecast audio
    •  
    • Chromecasten är koppla med optiskkabel (3,5 mm till förstärkarens spdif) och spelar upp musiken med spotify 320 kbit/s.
       
      Det jag nu funderar på om jag först bör skaffa en dac och koppla in mellan chromecast och förstärkare eller om jag behöver investera i nya golvhögtalare (Canton chrono) för att få någon hörbar skillnad?  :wub:
    •  
      //Johan

 



#2

Postad 22 augusti 2019 - 14:56

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 1

Jag tror ju du hör minst skillnad på DAC vs nya högtalare, dock är de inte säkert du upplever Chrono bättre än dina?

 

Alltid bäst och lyssna först



#3

Postad 22 augusti 2019 - 16:10

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Det jag är ute efter är ifall det är något uppenbart  fel på att inte ha en dac och låta d/a-omvandlingen ske i förstärkan. Kommer köpa begagnat så blir tyvärr svårt att provlyssna.

Jag tror ju du hör minst skillnad på DAC vs nya högtalare, dock är de inte säkert du upplever Chrono bättre än dina?

 

Alltid bäst och lyssna först



#4

Postad 23 augusti 2019 - 09:37

anteljungh
  • anteljungh
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tack för svaret. Det jag är ute efter är ifall det är något uppenbart  fel på att inte ha en dac och låta d/a-omvandlingen ske i förstärkan. Kommer köpa begagnat så blir tyvärr svårt att provlyssna.

 

Inte för att vara den som är den.. Men om du ska köpa begagnat, är det inte ÄNNU viktigare att provlyssna innan då? Hur vet du annars om du gillar ljudet eller om produkten (dac eller högtalare) är hel/trasig.

 

Men för att svara på första frågan så kommer du få enorm skillnad på att köpa nya högtalare istället. Ett par högtalare som för över 10 år sedan kostade 4000:- kommer inte i närheten av vad du får för pengarna idag.



#5

Postad 23 augusti 2019 - 09:55

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Troligtvis så kommer en vanlig stereo-förstärkare lyfta ljudet när det gäller musik. Har haft en TX-SR606 och den låter riktigt trist när det gäller musik, tycker jag.



#6

Postad 23 augusti 2019 - 16:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Inte helt otippat så påverkar alla ingående delars kvalité, men de bidrar olika mycket.

Devisen att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk gäller även här. En negativ inverkan på signalen tidigt i kedjan blir kvar och förstärks genom hela signalkedjan.

 

Utifrån din frågeställning skulle jag i din situation börjat med att leta upp en högtalare som du tycker låter riktigt bra ihop med vettiga grejer hos en handlare.
Detta för att som några tidigare varit inne på kommer att påverka slutresultatet mest av alla möjliga ändringar "om inget är riktigt illa vill säga".

Därefter köp till de du själv tycker passar till dessa och utgå ifrån vad du har att spendera.



#7

Postad 24 augusti 2019 - 07:24

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tack alla vänliga människor för svaren. Jag drar slutsatsen att min chromecast audio inte är en större flaskhals i mitt system.

Förstår att jag behöver göra mer drastiska ingrepp för att förändra min ljudbild. Tänker börja med att leta upp en fin stereoförstärkare.

Om jag har 3k att spendera idag tycker ni att jag ska köpa en beggad eller spara dom tills jag har råd att köpa en bättre ny? :)

#8

Postad 24 augusti 2019 - 07:30

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Inte för att vara den som är den.. Men om du ska köpa begagnat, är det inte ÄNNU viktigare att provlyssna innan då? Hur vet du annars om du gillar ljudet eller om produkten (dac eller högtalare) är hel/trasig.

Men för att svara på första frågan så kommer du få enorm skillnad på att köpa nya högtalare istället. Ett par högtalare som för över 10 år sedan kostade 4000:- kommer inte i närheten av vad du får för pengarna idag.


Har utvecklingen gått framåt eller är det så att högtalare slits? :)

Troligtvis så kommer en vanlig stereo-förstärkare lyfta ljudet när det gäller musik. Har haft en TX-SR606 och den låter riktigt trist när det gäller musik, tycker jag.


Jag gillar tanken av att byta ifrån sju kanaler till två. Har du nögot tips? :)

#9

Postad 24 augusti 2019 - 08:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack alla vänliga människor för svaren. Jag drar slutsatsen att min chromecast audio inte är en större flaskhals i mitt system.

Förstår att jag behöver göra mer drastiska ingrepp för att förändra min ljudbild. Tänker börja med att leta upp en fin stereoförstärkare.

Om jag har 3k att spendera idag tycker ni att jag ska köpa en beggad eller spara dom tills jag har råd att köpa en bättre ny? :)

Skulle sparat för att köpa en ännu bättre begagnad, men det är vad jag skulle gjort.



#10

Postad 24 augusti 2019 - 09:15

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
När yngsta dottern flyttade ville hon, hör och häpna, ha en riktig stereo.

Hon fick ta över mina Boston Acoustics A26 och så fick jag tag på en Pioneer A-20 till henne.

Hon kör en CCA analogt in Pioneer och Spotify låter över förväntan. Blir nog svårt att få bättre ljud för mindre pengar.

https://www.prisjakt...s0aAnevEALw_wcB

Redigerat av Unregisteredc082866f, 24 augusti 2019 - 09:18.


#11

Postad 27 augusti 2019 - 12:58

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

När yngsta dottern flyttade ville hon, hör och häpna, ha en riktig stereo.

Hon fick ta över mina Boston Acoustics A26 och så fick jag tag på en Pioneer A-20 till henne.

Hon kör en CCA analogt in Pioneer och Spotify låter över förväntan. Blir nog svårt att få bättre ljud för mindre pengar.

https://www.prisjakt...s0aAnevEALw_wcB

 

Vad tror du om denna?

 

https://www.blocket....920362.htm?aw=1

 

/Johan



#12

Postad 27 augusti 2019 - 13:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Hur är det med akustiken i ditt rum? Små förändringar med matta, gardiner, lite hyllor kan göra underverk.



#13

Postad 27 augusti 2019 - 13:37

lindestaf
  • lindestaf
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Hur är det med akustiken i ditt rum? Små förändringar med matta, gardiner, lite hyllor kan göra underverk.

Jag har mattorn, gardiner osv. Har också en sambo varför inredning inte är något jag kan styra över.



#14

Postad 27 augusti 2019 - 13:56

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

 

När yngsta dottern flyttade ville hon, hör och häpna, ha en riktig stereo.

Hon fick ta över mina Boston Acoustics A26 och så fick jag tag på en Pioneer A-20 till henne.

Hon kör en CCA analogt in Pioneer och Spotify låter över förväntan. Blir nog svårt att få bättre ljud för mindre pengar.

https://www.prisjakt...s0aAnevEALw_wcB

 

Vad tror du om denna?

 

https://www.blocket....920362.htm?aw=1

 

/Johan

 

Verkar trevlig. Blir ju en chansning om man inte kan testa först tyvärr.



#15

Postad 28 augusti 2019 - 14:19

cocobahia
  • cocobahia
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Spotify är väl bara 256kbit när man spelar via chromecast audio

#16

Postad 28 augusti 2019 - 14:24

anteljungh
  • anteljungh
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Spotify är väl bara 256kbit när man spelar via chromecast audio

 

Ett krångligt svar för den som vill lära sig mer. 

https://community.sp...ed/td-p/4661520



#17

Postad 28 augusti 2019 - 14:31

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Spotify är väl bara 256kbit när man spelar via chromecast audio

Japp, plus att tex ljudnormalisering inte funkar och det vill man ha satt till Tyst.

 

Vad jag vet så är det AirPlay som funkar bäst när det gäller ljudkvalité och Spotify om man inte har datorn kopplad till stereon.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.