Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson projektorer EH-TW7400, 9400, 9400W

614 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EH-TW7400 (Projektorer) 5 8 (3) 18 990:-
Epson EH-TW9400 (Projektorer) 1 9,3 (9) 26 990:-
Epson EH-TW9400W (Projektorer) 1 8,33 (2) Inga priser
1 relaterade trådar

#451

Postad 07 februari 2021 - 09:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Jag vill gärna få bort glittret jag ser i min duk och har varit intresserad av en vanlig vit duk eftersom jag har mycket mörkare rum nu.
Han rekommenderar inte vi just nu eftersom jag fortfarande har ljusa delar i mitt mörklagda rum. Tex vitt tak, ljus soffa etc.

Om du ska minimera glittret (shine) så får du köpa en supernova duk. Den kostar dock en del! Den nyare reacten (3.0) har mindre shine, om det är tillräckligt för dig vet du bara själv. Åk och kika😊

Redigerat av mcmike, 07 februari 2021 - 09:12.


#452

Postad 08 februari 2021 - 15:04

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Har ni hört något om Epson TW-9500 är in the making?

 

 

Jag vill inte gå för mycket off topic men jag pratar med en jag hörde om på AV FORUMS - Rickyj at Kalibrate.

Vi har diskuterat ALR, HC eller vit men just nu verkar det luta åt HC.

Jag vill gärna få bort glittret jag ser i min duk och har varit intresserad av en vanlig vit duk eftersom jag har mycket mörkare rum nu.

Han rekommenderar inte vi just nu eftersom jag fortfarande har ljusa delar i mitt mörklagda rum. Tex vitt tak, ljus soffa etc.

Off-topic: Jag valde mellan DNP och React3, har varit lite sur att jag snålade med react3, tills min två åring kladdade yoghurt på duken. Så bra med en helt okej bild tills jag vet att en dyrare hålls hel av förhoppningsvis klokare/äldre barn :)



#453

Postad 15 februari 2021 - 08:14

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få till Contrast med hjälp av Spears and Munsil? Jag ser bara blinkade rutor upp till 935.



#454

Postad 15 februari 2021 - 08:49

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få till Contrast med hjälp av Spears and Munsil? Jag ser bara blinkade rutor upp till 935.

 

 

Är det HDR ?



#455

Postad 02 maj 2021 - 10:47

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Någon som har erfarenhet av Epsons egna takfäste ELP-MB30? Jag får inte riktigt till vinklarna och hörnen helt hundra med mitt chief och såg nyss Epsons egna som verkar sjukt smidigt med kugghjul för justeringar m.m. Känns lite surt att byta men det kanske är värt det?


Redigerat av Hays, 04 maj 2021 - 06:41.


#456

Postad 03 maj 2021 - 12:18

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Håller med dig att chief  är lite segt, har samma problem och när man väl skall fästa skruven, så flyttar den sig lite iaf =(



#457

Postad 03 maj 2021 - 13:13

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Håller också med om Chief. Jag försöker hitta det fästet han använder i videon (https://www.youtube....h?v=s_EigBBf96g) hos en svensk återförsäljare. Någon som känner till någon ÅF som kan leverera? 



#458

Postad 04 maj 2021 - 04:53

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Är på jakt efter ett fäste och detta fästet såg riktigt nice ut. Undra om det finns nåt rör så man kan förlänga fästet? 

I vilket fall posta gärna så fort ni hittat modellen, tack. :)



#459

Postad 04 maj 2021 - 06:04

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Håller också med om Chief. Jag försöker hitta det fästet han använder i videon (https://www.youtube....h?v=s_EigBBf96g) hos en svensk återförsäljare. Någon som känner till någon ÅF som kan leverera? 

 

Har sett det där också och det verkar otroligt smidigt. Epsons original påminner lite om det men är nog inte lika hög kvalité.


Håller med dig att chief  är lite segt, har samma problem och när man väl skall fästa skruven, så flyttar den sig lite iaf =(

Precis och det är ju dessutom omöjligt att veta när man är helt rätt ute. 



#460

Postad 04 maj 2021 - 06:10

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag är inte helt säker på fästet men tror det mest säljs tillsammans med epson projektorer i staterna, eller av "installatörer" eller liknande. Tror inte vi kan få tag på dem kommersiellt (har jag verkligen stavat rätt på det ordet?!) här i Europa.

 

Jag har inge källor på det, men jag minns detta då jag läst det någonstans, ledsen att jag inte har mer att gå på.

 

Men, jag tycker allt att om någon av er är sugen, dra iväg ett mail till Epson och fråga om de har något på lager och kan tänkas sälja iväg ett. Dummare frågor ar nog ställts tidigare :)

 

Btw Hays, grattis till din "uppgradering" ;) såg din bild i galleriet :P



#461

Postad 04 maj 2021 - 06:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Jag är inte helt säker på fästet men tror det mest säljs tillsammans med epson projektorer i staterna, eller av "installatörer" eller liknande. Tror inte vi kan få tag på dem kommersiellt (har jag verkligen stavat rätt på det ordet?!) här i Europa.

 

Jag har inge källor på det, men jag minns detta då jag läst det någonstans, ledsen att jag inte har mer att gå på.

 

Men, jag tycker allt att om någon av er är sugen, dra iväg ett mail till Epson och fråga om de har något på lager och kan tänkas sälja iväg ett. Dummare frågor ar nog ställts tidigare :)

 

Btw Hays, grattis till din "uppgradering" ;) såg din bild i galleriet :P

Tack, vart en fin kompensation för Epsons klanterier. 

Fästet finns att köpa i flera butiker så det är inget problem att få tag på det, vet dock inte om jag är så sugen på att lägga 1600 kr på ett fäste som jag inte hört något alls om. 

https://classic.pris...t.php?p=1300188


Redigerat av Hays, 04 maj 2021 - 06:41.


#462

Postad 04 maj 2021 - 06:41

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 1

Tack, vart en fin kompensation för Epsons klanterier. 

Fästet finns att köpa i flera butiker så det är inget problem att få tag på det, vet dock inte om jag är så sugen på att lägga 1600 kr på ett fäste som jag inte hört något alls om. (hade kastat om bokstäverna i modellnamnet så var kanske lite svårt att hitta igen det för er andra)

https://classic.pris...t.php?p=1300188

 

haha ja men det är bra med kompensation :)

 

Aha då är mitt inlägg helt onödigt och jag borde ta bort det, men jag låter det ligga kvar så ni ser vilket klappträ jag är som inte har koll på saker :D.



#463

Postad 04 maj 2021 - 08:55

Firre77
  • Firre77
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Era "Chief" fästen som ni ogillar är garanterat vanliga RPAU fästet. Fullständigt skräp i mina ögon. Eller skräp o skräp. Det är rejält och fungerar bra när det väl sitter där. Men allt innan det är klart, skräp!

Det det ni eftersöker och som är ett helt annat fäste är RPMAU. Där har ni kugghjul som ni micro justerar med en stjärnmejsel. RPMAU är det som skickas med när man köper 6050 (9400) i USA, där dom skickar med detta fäste, en extra lampa o bakstycke till projjen. 

Visst det kostar lite men är värt vartenda krona. Jag började med ett vanligt RPAU som snabbt fick flyga ut genom fönster som ersattes av ett RPMAU som nu har hängt med många år. För tillfället hänger det en 9400 i fästet och som jag ser det har bara tiden och svordomarna jag sparat på alla installationer betalat fästet gånger 100  :P


Redigerat av Firre77, 04 maj 2021 - 08:56.


#464

Postad 04 maj 2021 - 11:22

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Era "Chief" fästen som ni ogillar är garanterat vanliga RPAU fästet. Fullständigt skräp i mina ögon. Eller skräp o skräp. Det är rejält och fungerar bra när det väl sitter där. Men allt innan det är klart, skräp!

Det det ni eftersöker och som är ett helt annat fäste är RPMAU. Där har ni kugghjul som ni micro justerar med en stjärnmejsel. RPMAU är det som skickas med när man köper 6050 (9400) i USA, där dom skickar med detta fäste, en extra lampa o bakstycke till projjen. 

Visst det kostar lite men är värt vartenda krona. Jag började med ett vanligt RPAU som snabbt fick flyga ut genom fönster som ersattes av ett RPMAU som nu har hängt med många år. För tillfället hänger det en 9400 i fästet och som jag ser det har bara tiden och svordomarna jag sparat på alla installationer betalat fästet gånger 100  :P

Stämmer, jag har RPAU- där ser man. Jag visste inte att det var skillnad på fästena på det sättet. Ska kika. Tack för tipset! 



#465

Postad 04 maj 2021 - 16:36

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Era "Chief" fästen som ni ogillar är garanterat vanliga RPAU fästet. Fullständigt skräp i mina ögon. Eller skräp o skräp. Det är rejält och fungerar bra när det väl sitter där. Men allt innan det är klart, skräp!

Det det ni eftersöker och som är ett helt annat fäste är RPMAU. Där har ni kugghjul som ni micro justerar med en stjärnmejsel. RPMAU är det som skickas med när man köper 6050 (9400) i USA, där dom skickar med detta fäste, en extra lampa o bakstycke till projjen. 

Visst det kostar lite men är värt vartenda krona. Jag började med ett vanligt RPAU som snabbt fick flyga ut genom fönster som ersattes av ett RPMAU som nu har hängt med många år. För tillfället hänger det en 9400 i fästet och som jag ser det har bara tiden och svordomarna jag sparat på alla installationer betalat fästet gånger 100  :P

Precis jag köpte ett sånt där KIT003 för det rekommenderades i mångt och mycket, överlag tycker jag det är bra och jag har haft det ganska länge men just när det kommer till att microjustera så är det värdelöst. Där och då hade jag nog inte varit redo att lägga så mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu är jag nog benägen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det så blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta. 

Finns det nå videos eller tydliga instruktioner som visar vad det är kapabelt till? jag har googlat lite men inte hittat något vettigt.



#466

Postad 04 maj 2021 - 18:50

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Jag är på gång att slänga ut mitt SMS-takfäste och bygga en rejäl hylla i taket. Samtidigt kommer jag få längre throw så jag kan uppgradera duken plus att jag hoppas få bort ljudet.

 

SMS fungerar men det vibrerar när något av barnen går på övervåningen.



#467

Postad 04 maj 2021 - 19:40

Firre77
  • Firre77
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Precis jag köpte ett sånt där KIT003 för det rekommenderades i mångt och mycket, överlag tycker jag det är bra och jag har haft det ganska länge men just när det kommer till att microjustera så är det värdelöst. Där och då hade jag nog inte varit redo att lägga så mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu är jag nog benägen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det så blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta.
Finns det nå videos eller tydliga instruktioner som visar vad det är kapabelt till? jag har googlat lite men inte hittat något vettigt.

Vet att jag har sett videos på fästet men vart och när….
Jag hittade dock denna som även på mute :) visar i det hela vad fästet kan. Tre hål som med hjälp av en stjärnmejsel skruvar på kugghjul. Och du kan då vrida, Tilta sidled och upp/ned. Och sen drar man åt en skruv för varje läge. Projjen rör sig inte en mm och det blir då ett enhands jobb. Inte som RPAU där man behöver ringa in släckt och grannar bara för att hålla i :).
Som det syns på videon är fästet lite högre och medför då rejält mer utrymme för hdmi kabelns kontakt och gör installationen 1000 gånger smidigare.

https://youtu.be/H9Y4GIF1Ikg

Redigerat av Firre77, 04 maj 2021 - 19:45.


#468

Postad 10 maj 2021 - 15:19

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Hej! Råkade köpa denna 9400, men hitills är svärtan som 7300:an. Men det är klart vi har bara kollat Sabrina på Netflix, o den serien är lite skumt filmat. Jag har kalibrerat med THX appen. Men så upptäckte jag att HDR har ett eget reglage, hur skall den stå(ja HDR måste jag ha, annars sviker jag HDR guden).Men om vi är tysta så att den mäktiga HDRguden inte hör oss, blir det mycket sämre med SDR O 2020 ( Men det tillhör ju HDRS färgspektra blir det inte knas då?

#469

Postad 10 maj 2021 - 16:06

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0

matså,  ge inte upp, HDR är svårt på projektor.

Jag har kämpat ochså, jag har 9300 an men det är väldigt olika  tycker jag på olika filmer.

HDR är ett riktigt gitter och hålla på med.

Jag tittar på 4k uhd , med  Panasonic 820 där har du lite mer verktyg att få ordning på HDR.

Har testat utan HDR  Bilden blir Ljusare.



#470

Postad 10 maj 2021 - 20:10

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Skit i HDR på Netflix. Det är nästan alltid skit.

Ställ in Apple TVn (om du har en) på 4k SDR istället så kommer
Alla serier och filmer se mycket bättre ut. Samma färger som HDR men skillnaden mellan ljust och mörkt passar mycket bättre för
Projektor.

#471

Postad 12 maj 2021 - 07:06

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Är det HDR ?

Jag missade din fråga.

Nej, jag blev rekommenderad att börja med SDR. Men jag läste på AVS att det kan vara svårt att få till det med Epsons projektor men så som det är för mig ska det inte vara.

Jag kopplar det till att jag spelar från hårddisk och Dune HD media player. Jag kommer testa igen nu när jag har en bra Panasonic BD-spelare istället. 



#472

Postad 16 maj 2021 - 07:45

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

matså,  ge inte upp, HDR är svårt på projektor.

Jag har kämpat ochså, jag har 9300 an men det är väldigt olika  tycker jag på olika filmer.

HDR är ett riktigt gitter och hålla på med.

Jag tittar på 4k uhd , med  Panasonic 820 där har du lite mer verktyg att få ordning på HDR.

Har testat utan HDR  Bilden blir Ljusare.

Frågade lite om HDR när jag var på Hembiobutiken och dom sa att dom alltid kalibrerar projektorer mot SDR och inte HDR. För att det var lättare att få SDR korrekt än HDR som i princip inte gick att få korrekt. Tycker detta verkar så himla snurrigt t.ex man läser folk som skiftar mellan HDR och SDR beroende på film, vissa kör inte  alls osv. så det verkar vara väldigt delat. Men gillar inte grejen att man skiftar inställningar beroende på film utan vill ha ett läge som gäller. Känns som det är mycket lättare med HDR på en tv.

Undrar då, hur har ni kalibrerat era projektorer?


Redigerat av sebulba, 16 maj 2021 - 07:47.


#473

Postad 16 maj 2021 - 07:53

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Precis jag köpte ett sånt där KIT003 för det rekommenderades i mångt och mycket, överlag tycker jag det är bra och jag har haft det ganska länge men just när det kommer till att microjustera så är det värdelöst. Där och då hade jag nog inte varit redo att lägga så mycket pengar som ett RPMAU kostar men nu är jag nog benägen att göra det. Har dock ingen lust att riva ner allt igen efter att nyss satt upp det så blir nog inte ett köp nu direkt men i sinom tid kommer jag helt klart att byta. 

Finns det nå videos eller tydliga instruktioner som visar vad det är kapabelt till? jag har googlat lite men inte hittat något vettigt.

Kikar själv runt på lite fästen. Vad tycker du om fästet, byggkvalitet, stabilitet osv?

Hade ett Vogel-fäste tidigare med vissa inställningsmöjligheter men den hade en tendens att justera om sig själv med tiden så typ en gång i månaden fick jag justera om. Vill gärna slippa detta så lägger mer än gärna extra kronor på ett riktigt stabilt fäste i så fall.



#474

Postad 18 maj 2021 - 18:39

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Kikar själv runt på lite fästen. Vad tycker du om fästet, byggkvalitet, stabilitet osv?

Hade ett Vogel-fäste tidigare med vissa inställningsmöjligheter men den hade en tendens att justera om sig själv med tiden så typ en gång i månaden fick jag justera om. Vill gärna slippa detta så lägger mer än gärna extra kronor på ett riktigt stabilt fäste i så fall.

Fästet är väldigt stabild och ordentligt det som kan vara lite svårt är att microjustera. Det är absolut ingen risk att det sjunker eller liknande av sig själv.



#475

Postad 19 maj 2021 - 05:31

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Fästet är väldigt stabild och ordentligt det som kan vara lite svårt är att microjustera. Det är absolut ingen risk att det sjunker eller liknande av sig själv.

Härligt. Har nog inget direkt behov av just microjusteringen tänker att jag har lyckats justera bra med tidigare fästen iag jaft som har haft sämre justeringsmöjligheter än detta fästet. Blir nog detta fästet om det blir aktuellt med fäste.
Tack för inputen! 👍

#476

Postad 26 juni 2021 - 07:40

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Jag har, med hjälp av snickare, byggt en hylla för projektorn i rummet bakom hemmabion.
Det är för att öka avståndet så jag kan skaffa större bild och få bort lite av ljudet.
Hyllan blev jättebra och känns äntligen stadig jämfört med mitt gamla SMS-fäste.
Jag kommer sätta vöggar runt hyllan och måla allt vitt.
Hur viktigt är det med luftcirkulationen i hyllan? Den är helt öppen på framsida men funderar på att såga hål på baksidans vägg så jag kan installera fläktar.
Har ni tips på såna och ska dom BLÅSA eller SUGA ut luft?

Bifogad fil(er)



#477

Postad 26 juni 2021 - 10:01

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Jag har, med hjälp av snickare, byggt en hylla för projektorn i rummet bakom hemmabion.
Det är för att öka avståndet så jag kan skaffa större bild och få bort lite av ljudet.
Hyllan blev jättebra och känns äntligen stadig jämfört med mitt gamla SMS-fäste.
Jag kommer sätta vöggar runt hyllan och måla allt vitt.
Hur viktigt är det med luftcirkulationen i hyllan? Den är helt öppen på framsida men funderar på att såga hål på baksidans vägg så jag kan installera fläktar.
Har ni tips på såna och ska dom BLÅSA eller SUGA ut luft?

 

Rolig lösning. Det finns väl någon speciell sorts glas som skall vara bra för om man vill projecera bild igenom det med? Om du nu vill "stänga" till hålet med.

Nu har inte jag koll på epson men bör väl gå att se vart insug och utblås är på projektorn (eller i instruktionsboken) och placera blåsande/suganda fläktar lite taktiskt till det?



#478

Postad 26 juni 2021 - 10:10

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Rolig lösning. Det finns väl någon speciell sorts glas som skall vara bra för om man vill projecera bild igenom det med? Om du nu vill "stänga" till hålet med.
Nu har inte jag koll på epson men bör väl gå att se vart insug och utblås är på projektorn (eller i instruktionsboken) och placera blåsande/suganda fläktar lite taktiskt till det?


Ja glas finns också men jag behöver nog öppningen för luften. Insug o utsug är fram på Epsonen. Jag bara funderar vad som är viktigast om jag sätter fläktar bak:
Att suga ut varm luft eller suga in svalare luft?

#479

Postad 26 juni 2021 - 14:21

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Spontant känns det som båda borde fungera bra, men blåsa ut varm är nog bäst ändå

#480

Postad 26 juni 2021 - 14:49

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Normalt är det mycket enklare och bättre att skapa ett övertryck så att säga, alltså att trycka in sval luft istf att försöka få ut den varma luften. Eftersom jag har en 7400 själv, så ja det är framtill som gäller - bak lär knappast påverka något att tala om. Således skapa svalt övertryck så kommer varmluften ut av sig själv - bara du kommer ihåg grundregeln: Värme stiger - svalka sjunker. Dvs fläktar under kommer trycka in svalare luft - och så rejält spjäll på sidorna eller då några fläktar som sitter högt upp och försöker suga ut varmluften.

 

Med andra ord - försök inte tvinga luften mot de fysiska reglerna.



#481

Postad 26 juni 2021 - 18:17

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Sök på hushbox för byggtips

#482

Postad 26 juni 2021 - 18:24

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Normalt är det mycket enklare och bättre att skapa ett övertryck så att säga, alltså att trycka in sval luft istf att försöka få ut den varma luften. Eftersom jag har en 7400 själv, så ja det är framtill som gäller - bak lär knappast påverka något att tala om. Således skapa svalt övertryck så kommer varmluften ut av sig själv - bara du kommer ihåg grundregeln: Värme stiger - svalka sjunker. Dvs fläktar under kommer trycka in svalare luft - och så rejält spjäll på sidorna eller då några fläktar som sitter högt upp och försöker suga ut varmluften.

Med andra ord - försök inte tvinga luften mot de fysiska reglerna.


Skulle jag då kunna sätta en fläkt UNDER projektorn (alltså i trät på undersidan) direkt under där den varma luften blåser ut? Det är på höger sida om projektorn när man tittar med projektorns håll.
Eller ska hålet med fläkt under vara där den ”svala” luften sugs in i projektorn? Alltså på vänster sida?

#483

Postad 27 juni 2021 - 11:00

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

ja du kommer stänga in på tok för mycket varm luft i den där lådan, så fläktar in och ut är nog ett måste, gjorde en skiss på din bild. Finns det usb på projjen som kan driva små fläktar så vore det ju smidigt. Släng in en tempmätare där i början också så du kan hålla lite koll. Det kan nog krävas mer luft än man tror då en hel del av den varma luften riskerar bli kvar i lådan när projjen är placerad så långt bak i boxen och högre upp än hålet ser det ut som. Kanske dubbla 140mm fläktar eller något sådant.

Bifogad fil  epson.jpg   165,41K   0 Antal nerladdningar



#484

Postad 27 juni 2021 - 15:33

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

ja du kommer stänga in på tok för mycket varm luft i den där lådan, så fläktar in och ut är nog ett måste, gjorde en skiss på din bild. Finns det usb på projjen som kan driva små fläktar så vore det ju smidigt. Släng in en tempmätare där i början också så du kan hålla lite koll. Det kan nog krävas mer luft än man tror då en hel del av den varma luften riskerar bli kvar i lådan när projjen är placerad så långt bak i boxen och högre upp än hålet ser det ut som. Kanske dubbla 140mm fläktar eller något sådant.
epson.jpg


Tack det där är jättebra.
Där du placerat första fläkten ska jag nog få in luft eftersom där är intaget på projektorn för den kylda luften.
Sen kan jag placera en till fläkt som tar in luft på själva bakväggen bakom projektorn. Då tar den in luft som kan hjälpa till att forsla bort den varma luften som kommer ut från projektorn. Den ska sen ut genom den stora öppningen längst fram.
Var hittar jag hjälp när det gäller rätt fläkt och termometern? Plus något som startar fläktarna? Är Sweclockers bra för det?

#485

Postad 27 juni 2021 - 15:39

FetTimme
  • FetTimme
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Intressant att följa detta bygge!

#486

Postad 27 juni 2021 - 22:17

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Projektorn har ju USB-ingång. Går det att koppla in fläktar till den som startar nör projektorn startar?
Försöker googla på vad USB används till men det handlar mest om firmware.

#487

Postad 28 juni 2021 - 06:38

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Funkar inte USB kan du ju sätta in WC fläktar typ PAX och köpa till temostat som sitter inne i lådan. Då styr den sig själv efter temp helt enkelt. El måste du väl ha framdraget till projektorn i vilket fall antar jag?

Tänkte du blåsa in varmluften i bion? Den varma luften kommer inte gå genom hålet som du vill, du har en ficka ovanför hålet som kommer bli väldigt varm. Du kan sätta en fläkt i den delen iofs om det ryms.



#488

Postad 28 juni 2021 - 07:29

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Funkar inte USB kan du ju sätta in WC fläktar typ PAX och köpa till temostat som sitter inne i lådan. Då styr den sig själv efter temp helt enkelt. El måste du väl ha framdraget till projektorn i vilket fall antar jag?

Tänkte du blåsa in varmluften i bion? Den varma luften kommer inte gå genom hålet som du vill, du har en ficka ovanför hålet som kommer bli väldigt varm. Du kan sätta en fläkt i den delen iofs om det ryms.

Ja, såna fläktar ska jag kolla.

Jag tänkte sätta en fläkt högst upp i fickan (i taket) som du pratar om som trycker ner den varma luften till en fläkt i botten som suger ut den från lådan.



#489

Postad 28 juni 2021 - 08:37

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Tänk till innan du fyller din projektor med allt från damm till f@n och hans moster! Med en sugande fläkt till denna låda behöver du med all sannolikhet ingen fläkt som skall blåsa in takluft. Pratar vi Pax fläkt ( som du kan styra med mobilen) så transporterar den åtskilliga kubikmeter luft i timmen! Själv skulle jag nog fundera på att försöka lösa ”insuget” till lådan med ett pollen/dammfiler som tar och stoppar flygande partiklar i taket. Om det däremot är lämpligt med en Paxfläkt till detta lilla utrymme kan jag inte svara på helt, känns som om det skulle kunna bli lite för mycket drag. Vad jag ser är det minsta suget 10 liter/sek och maximalt 30 l/sek men på maxvarv hör du fläkten så det kan du nog glömma ;-)

#490

Postad 28 juni 2021 - 11:01

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Tänk till innan du fyller din projektor med allt från damm till f@n och hans moster! Med en sugande fläkt till denna låda behöver du med all sannolikhet ingen fläkt som skall blåsa in takluft. Pratar vi Pax fläkt ( som du kan styra med mobilen) så transporterar den åtskilliga kubikmeter luft i timmen! Själv skulle jag nog fundera på att försöka lösa ”insuget” till lådan med ett pollen/dammfiler som tar och stoppar flygande partiklar i taket. Om det däremot är lämpligt med en Paxfläkt till detta lilla utrymme kan jag inte svara på helt, känns som om det skulle kunna bli lite för mycket drag. Vad jag ser är det minsta suget 10 liter/sek och maximalt 30 l/sek men på maxvarv hör du fläkten så det kan du nog glömma ;-)

 

Precis den får nog gå i lägsta läget pga ljudet, men för värmen kan 10l/s mycket väl behövas, den blir extremt instängd i den där lådan. Kan du ha tempstyrning så sköter den ju sig själv. Går ju att bygga egna lösningar för det, minns att jag köpte datorfläktar samt filter och tempstyrning från aliexpress för några år sedan, kostar inte många kronor. Men lite mer pilligt och kanske inte lika driftsäkert.

En sugande fläkt funkar inte om den sitter i framkant, då kommer den bara dra ut luften som är i öppningen. Luften tar alltid lättaste vägen. Så vill du få in sval luft måste det till en fläkt i bakkant som trycker in luften. Ett filter till den fläkten är såklart att föredra.

Även om den varma luften blåser ut i framkant så är nog hela projektorn värmeavgivande, vilket leder till att hela boxen kommer bli varmare och varmare om du inte luftar bakifrån. Om du håller 30 grader i boxen och blåser in 10l/s 21 gradig luft så ger det en kyleffekt på 108W, inte tokmycket. Är rummet utanför 25 grader så blir effekten ungefär hälften, men värmeavgivningen från projektorn är den samma året runt. För mycket drag kommer det inte att bli, svårt att tro att projektorn inte klarar att få luft på sig.

Var med och projekterade ett biorum i Umeås nya kulturhus väven för några år sedan, då koppla vi en kanal rakt in till projjen samt rumskylare. Den avgav en j*vla värme iaf. En hembioprojje borde avge ett par hundra watt iaf, men det mest ut genom fläkten förhoppningsvis. Kolla om det står något i specen.



#491

Postad 29 juni 2021 - 20:00

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Precis den får nog gå i lägsta läget pga ljudet, men för värmen kan 10l/s mycket väl behövas, den blir extremt instängd i den där lådan. Kan du ha tempstyrning så sköter den ju sig själv. Går ju att bygga egna lösningar för det, minns att jag köpte datorfläktar samt filter och tempstyrning från aliexpress för några år sedan, kostar inte många kronor. Men lite mer pilligt och kanske inte lika driftsäkert.
En sugande fläkt funkar inte om den sitter i framkant, då kommer den bara dra ut luften som är i öppningen. Luften tar alltid lättaste vägen. Så vill du få in sval luft måste det till en fläkt i bakkant som trycker in luften. Ett filter till den fläkten är såklart att föredra.
Även om den varma luften blåser ut i framkant så är nog hela projektorn värmeavgivande, vilket leder till att hela boxen kommer bli varmare och varmare om du inte luftar bakifrån. Om du håller 30 grader i boxen och blåser in 10l/s 21 gradig luft så ger det en kyleffekt på 108W, inte tokmycket. Är rummet utanför 25 grader så blir effekten ungefär hälften, men värmeavgivningen från projektorn är den samma året runt. För mycket drag kommer det inte att bli, svårt att tro att projektorn inte klarar att få luft på sig.
Var med och projekterade ett biorum i Umeås nya kulturhus väven för några år sedan, då koppla vi en kanal rakt in till projjen samt rumskylare. Den avgav en j*vla värme iaf. En hembioprojje borde avge ett par hundra watt iaf, men det mest ut genom fläkten förhoppningsvis. Kolla om det står något i specen.


Tack för svar o tips.
Jag funderar ändå på vanliga datorfläktar som kopplas till en termostat som känner av en viss värme. Fläktarna behöver även få ström. Antingen från eluttag eller trigger out på Epsonen.

#492

Postad 30 juni 2021 - 13:19

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Varför klär du inte lådans sidor med ljudtransparent vitt tyg istället? Så slipper du hela fläkthistorien och får samma funktion och utseende.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#493

Postad 01 juli 2021 - 20:49

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Varför klär du inte lådans sidor med ljudtransparent vitt tyg istället? Så slipper du hela fläkthistorien och får samma funktion och utseende.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Menar du att jag har tyg runt allt istället för trä/spånskivor? Och att luften då tar sig igenom?
Har aldrig tänkt den tanken. Det var lite… för smart för att komma på. Jag undrar ändå om det räcker och att det då inte behövs några fläktar för att få bort värmen som projektorn avger.
Kommer ljus igenom sånt tyg? Risken är att ljuset går igenom och in till bion.

Redigerat av Pretorian, 02 juli 2021 - 07:50.


#494

Postad 01 juli 2021 - 21:01

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Menar du att jag har tyg runt allt istället för trä/spånskivor? Och att luften då tar sig igenom?
Har aldrig tänkt den tanken. Det var lite… för smart för att komma på. Jag undrar ändå om det räcker och att det då inte behövs några fläckar för att få bort värmen som projektorn avger.
Kommer ljus igenom sånt tyg? Risken är att ljuset går igenom och in till bion.


Tycker idén var fantastiskt smart :).
Om du gör något snälla snälla dela med dig av ritningar, material och kostnader.

#495

Postad 02 juli 2021 - 09:15

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0

Menar du att jag har tyg runt allt istället för trä/spånskivor? Och att luften då tar sig igenom?
 

Japp, på sidorna. Golvet och taket är ju redan täckt. Om du kan andas genom tyget så går luften igenom :)

 

Jag undrar ändå om det räcker och att det då inte behövs några fläktar för att få bort värmen som projektorn avger.

 

Det tror jag inte kommer att behövas men du får ju testa med just dina förutsättningar för att veta. Om du väljer ett väldigt tunt tyg så kommer det att släppa igenom mer luft...

Kommer ljus igenom sånt tyg? Risken är att ljuset går igenom och in till bion.

 

...och om du väljer ett tyg som är lite tätare så kommer det att blockera ljus bättre men höja tempen i facket.

 

Jag tror inte det kommer att krävas något tjockt tyg för att blockera ströljus från andra rummet, men om solen ligger på eller någon kraftig lampa lyser så kan det bli problem. Det är så många faktorer som spelar in så det är omöjligt för mig att svara på hur det blir hos dig.

 

Vi använder ofta ljudtransparent tyg i våra lösningar men då är det ju oftast för att dölja högtalare eller akustikbehandling. Det finns särskilda lister som man skruvar i reglarna som gör att man enkelt kan montera tyg och få snygga kanter samt spänna och lossa det hur man vill. https://www.swaldeco...ral-fabric-108b

 

Så det är bara att ta en tur ner till tygaffären eller Ikea och köpa några meter tyg så får du testa om det funkar i praktiken hos just dig med dina förutsättningar.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



#496

Postad 03 juli 2021 - 08:58

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0

Japp, på sidorna. Golvet och taket är ju redan täckt. Om du kan andas genom tyget så går luften igenom :)

Det tror jag inte kommer att behövas men du får ju testa med just dina förutsättningar för att veta. Om du väljer ett väldigt tunt tyg så kommer det att släppa igenom mer luft...
...och om du väljer ett tyg som är lite tätare så kommer det att blockera ljus bättre men höja tempen i facket.

Jag tror inte det kommer att krävas något tjockt tyg för att blockera ströljus från andra rummet, men om solen ligger på eller någon kraftig lampa lyser så kan det bli problem. Det är så många faktorer som spelar in så det är omöjligt för mig att svara på hur det blir hos dig.

Vi använder ofta ljudtransparent tyg i våra lösningar men då är det ju oftast för att dölja högtalare eller akustikbehandling. Det finns särskilda lister som man skruvar i reglarna som gör att man enkelt kan montera tyg och få snygga kanter samt spänna och lossa det hur man vill. https://www.swaldeco...ral-fabric-108b

Så det är bara att ta en tur ner till tygaffären eller Ikea och köpa några meter tyg så får du testa om det funkar i praktiken hos just dig med dina förutsättningar.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Tack igen. Jag kommer testa det. Återkommer med resultat.
Ska inte besudla denna tråd med lådbygge eftersom det ska handla om Epson-projektorn.

#497

Postad 31 augusti 2021 - 17:13

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Hjälp!

Har köpt ett par Expand 3d-glasögon men lyckas inte para ihop dom med projektorn.

Har igång en 3d-film (Mad Max) och trycker på knappen på glasögonen men den vill inte para ihop. Tycker det är svårt att fatta vad som händer när man bara har blinkningar av olika slag som info. Står att dom skall funka till Epsons projektorer så antar att det gäller alla modeller.

Nån inställning som skall ändras eller funkar inte dessa med Epson 9400?

Alla tips i allmänhet är välkomna!

 

Mvh


Redigerat av sebulba, 31 augusti 2021 - 17:16.


#498

Postad 31 augusti 2021 - 18:48

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Håll in knappen på glasögonen tills de synkar, det syns på duken när det är klart😊

Redigerat av mcmike, 31 augusti 2021 - 18:49.


#499

Postad 01 september 2021 - 05:26

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Håll in knappen på glasögonen tills de synkar, det syns på duken när det är klart😊

Tackar!
Yes fick igång det till slut efter många försök. Hade testat hålla inne/trycka både kort och långt men utan resultat så var nära att ge upp. Men gjorde ett sista uppgivet försök innan jag gick och lade mig och vips så lyckades den synka.😊
Att det skulle vara såpass meckigt att få igång det trodde jag inte trodde det skulle synka mycket snabbare eller lättare men det kanske var jag som gjorde fel i förstaläget.
Men nu funkar det👍 Och jag måste säga att jäklar vad bra det såg ut. Tycker faktiskt att 3D-effekten ser bättre ut hemma än på bio. På nåt sätt lite tydligare 3D-effekt.

Undrar bara är denna synkad nu för alltid att man bara behöver sätta på glasögonen eller måste man synka varje gång man skall kolla 3D?

Mvh

#500

Postad 01 september 2021 - 05:40

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 1
Ska räcka att göra synkningen en gång😊

Redigerat av mcmike, 01 september 2021 - 05:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.