Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Elfordon, Bilar, Mc , Moped m.m

959 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#751

Postad 07 mars 2020 - 16:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Finn ett fel! ;)

Jag fann bara ett rätt.

#752

Postad 07 mars 2020 - 20:31

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Fransk bil... ;)

Nej men jag förstår lite vad du syftar på!  :)

 

Hittar inget fel direkt. Vad tänker du på?

Vad saknas i klippet?

Jo ett underbart motorljud. ;)

 

Motorljud är en del av upplevelsen.

En som fattat poängen!

Helt otroligt vad mycket det gör för upplevelsen.

 

Jag föredrar den relativa tystnaden. Trafikbuller är irriterande.

Ja i stan vid pendling så är det skönt med tysta bilar och även långa resor.

Men när man kör aktivt så gör det massor.

 

Jag fann bara ett rätt.

Fransk bil?  ;)



#753

Postad 07 mars 2020 - 22:22

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 2
Lika kul med en tyst bil som en "döda fisken" fru...

#754

Postad 07 mars 2020 - 22:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 2

En bensinbil är som en a-lagare. Billig, bullrig, törstig, stinkande, droppande, rykande, dyr i drift och lite äcklig. :P

Jag tar en tyst, kvick och fräsch elbil alla dagar i veckan. :wub:



#755

Postad 07 mars 2020 - 23:48

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Provkört Tesla M3, e-Niro, Zoe (gamla) och Hyundai Ionic (både nya och gamla) nu...

Alltså, bensinbilar är faktiskt nästintill tråkiga i jämförelse. 

 

Tycker verkligen om den omedelbara gasresponsen, blir rolig karaktär på bilarna

Teslan är ju på riktigt fjantigt mycket att åka med, e-Niron är mycket rapp även den - nästan lite för rapp för framhjulsdrift, Zoen är ganska trött jämfört med de andra elbilarna jag testat - och ful, och Hyundaien räcker till; sportläget på den nya räcker till och blir över.

 

Samtidigt så har jag aldrig provkört en bensinbil för 300-500k heller, så.. En sådan kanske är lite roligare att köra ;)


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 mars 2020 - 00:04.


#756

Postad 08 mars 2020 - 02:45

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Här gör ett test!

Starta det här klippet och se hela utan ljudet på sen kollar du igen med ljudet på.

Blir lite som att äta mat utan kryddor.

 

https://youtu.be/y1GpfZ1K-LQ



#757

Postad 08 mars 2020 - 04:16

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

För mig är det så här det ena utesluter inte det andra.

Skulle mycket väl kunna tänka mig en elbil om det hade funkat i våran vardag som det ser ut idag.

Men kan säga att ersätta min Abarth skulle den aldrig kunna göra.

Så en av varje skulle vara en rolig combo i framtiden.



#758

Postad 08 mars 2020 - 06:41

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

En bensinbil är som en a-lagare. Billig, bullrig, törstig, stinkande, droppande, rykande, dyr i drift och lite äcklig. :P

Jag tar en tyst, kvick och fräsch elbil alla dagar i veckan. :wub:

 

Skratt, där satte du hammaren på spiken. Klockrent!  :lol:

 

Tystnad är idag något av en bristvara i många led.  B)



#759

Postad 08 mars 2020 - 15:09

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Lika kul med en tyst bil som en "döda fisken" fru...

Bästa jag hört på länge här inne! :)



#760

Postad 11 mars 2020 - 04:18

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Nått att läsa för er Green addicts!

 

https://www.nyteknik...elbilar-6990058



#761

Postad 11 mars 2020 - 07:24

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1

Nått att läsa för er Green addicts!

https://www.nyteknik...elbilar-6990058


Är väl inte sååå konstigt?
Folk är ofta ekonomiska när det gäller vardags bilar.
Och vem vill köpa en elbil som kostar dubbelt så mycket som motsvarande bensin/diesel?
Därför det fortfarande går så trögt.
Skulle elbilarna vara lite billigare innan avdrag skulle ökningen explodera

#762

Postad 11 mars 2020 - 07:34

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Är väl inte sååå konstigt?
Folk är ofta ekonomiska när det gäller vardags bilar.
Och vem vill köpa en elbil som kostar dubbelt så mycket som motsvarande bensin/diesel?
Därför det fortfarande går så trögt.
Skulle elbilarna vara lite billigare innan avdrag skulle ökningen explodera

Jag tror inte ökningen skulle explodera. Finns många som inte har möjlighet just nu att få laddplats i anslutning till bostaden.



#763

Postad 11 mars 2020 - 10:23

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1

Jag tror inte ökningen skulle explodera. Finns många som inte har möjlighet just nu att få laddplats i anslutning till bostaden.


Såklart men alla som kan och har körmönster som passar skulle väl ändå välja en elbil om den var billigare och kunde ladda hemma ?

Dock vet jag de som inte kan ladda hemma men ändå kör elbil.

De har bra räckvidd och tankar på andra ställen 1ggr/vecka .
Inte helt omöjligt det heller om man planerar lite .

Så egen laddstolpe är inte ett måste för alla.
Sen är de ju inte helt fel att köra för under 2 spänn/mil heller så länge det varar.
Snart blir det garanterat kiloneterskatt på 1kr kilometern eller så

#764

Postad 11 mars 2020 - 11:30

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Såklart men alla som kan och har körmönster som passar skulle väl ändå välja en elbil om den var billigare och kunde ladda hemma ?

Dock vet jag de som inte kan ladda hemma men ändå kör elbil.

De har bra räckvidd och tankar på andra ställen 1ggr/vecka .
Inte helt omöjligt det heller om man planerar lite .

Så egen laddstolpe är inte ett måste för alla.
Sen är de ju inte helt fel att köra för under 2 spänn/mil heller så länge det varar.
Snart blir det garanterat kiloneterskatt på 1kr kilometern eller så

Jag tror inte alla vill ha elbil även om milkostnaden just nu är lägre gentemot förbränningsbil. Att ladda hemma känner jag som ett måste om nu inte laddtiden kan minskas markant. 



#765

Postad 11 mars 2020 - 11:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Tja,för mig kvittar det.
Jag kan ladda en gång per vecka .
Samtidigt går jag en sväng med hunden.
Skulle funka perfekt .

Alla kanske inte vill ha såklart.
Finns ju alltid de som vill ha en fet V8 som vrålar ..Eller en härligt BMW 6a som sjunger ut men....För de som bara skjutsar runt arslet tror jag de flesta skulle vilja ha elbil,helt om de är billigare

#766

Postad 11 mars 2020 - 11:45

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Tja,för mig kvittar det.
Jag kan ladda en gång per vecka .
Samtidigt går jag en sväng med hunden.
Skulle funka perfekt .

Alla kanske inte vill ha såklart.
Finns ju alltid de som vill ha en fet V8 som vrålar ..Eller en härligt BMW 6a som sjunger ut men....För de som bara skjutsar runt arslet tror jag de flesta skulle vilja ha elbil,helt om de är billigare

Att ha en 20-milare och ladda en gång i veckan, speciellt då på vintern är nog problem för en del. Visst man kan köpa en med längre körsträcka men bilen blir inte billig i inköp.



#767

Postad 11 mars 2020 - 12:15

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja jag skulle nog klara mig ändå.
Men de skulle vara gränsfall vintertid .
Skulle ju isåfall köpa en med räckvidd som är nog ...

Men eftersom jag har hus skulle ja bara koppla in en laddstation

#768

Postad 11 mars 2020 - 12:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ja jag skulle nog klara mig ändå.
Men de skulle vara gränsfall vintertid .
Skulle ju isåfall köpa en med räckvidd som är nog ...

Men eftersom jag har hus skulle ja bara koppla in en laddstation

30-milare startar vid ca 350 000 kr



#769

Postad 11 mars 2020 - 13:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

30-milare startar vid ca 350 000 kr

Det gör även många icke batteridrivna bilar också.

#770

Postad 11 mars 2020 - 13:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

30-milare startar vid ca 350 000 kr


Ja och ? Är fullt medveten att bilar med större batteri är dyrare .
Tyvärr ofta 100-150k dyrare än motsvarande bensin/diesel.

Hyundai kona bensin kostar från 180k.
Elversionen med större batteri närmar sig 460k
Bisarr skillnad i pris

Precis därför många drar sig för att köpa en ny elbil .

#771

Postad 11 mars 2020 - 13:32

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det gör även många icke batteridrivna bilar också.

Jo, men du kan köpa en bra begagnad fossilbil till betydligt lägre pris. 



#772

Postad 11 mars 2020 - 13:37

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Jo, men du kan köpa en bra begagnad fossilbil till betydligt lägre pris.

Det var väl inte vad som diskuterades?

#773

Postad 11 mars 2020 - 13:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Det var väl inte vad som diskuterades?

Grejen var ju priset för elbil. Många kanske inte vill lägga så mycket och då finns alternativet begagnad fossil. 



#774

Postad 11 mars 2020 - 14:51

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0

Grejen var ju priset för elbil. Många kanske inte vill lägga så mycket och då finns alternativet begagnad fossil.


Pratade ju om att det skulle kunna bli en mycket större ökning om elbilar låg bättre i pris..Jämfört med nya bensin/diesel såklart .

Fördelen är ju att ju fler nya som säljs ju snabbare kommer begagnade bilar ut till den stora massan,men samma där.
Kostar en elbil mycket mer än en bensin/diesel så blir de inte lika heta begagnade heller.

För mig personligen ,ekonomiskt och med tanke på körmönster,få mil så är en ny bil uteslutet.

Brukar handla för ca 150k.
Men nu är bensin/diesel uteslutet begagnat.
Så ja kör nog på några år till innan byte

#775

Postad 11 mars 2020 - 17:22

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 1

Det har ju tagits upp ett flertal gånger redan, men det är ytterst få som verkligen behöver en elbil med 50 mils räckvidd på en laddning.

För dom allra flestas behov räcker en bil som klarar 20 mil 95% av tiden. För att få vardagen att gå ihop så är det väldigt få som behöver mer än 20 mil om dagen. Dom som skaffar elbil säger oftast att den första veckan är man helt hispig på att hitta platser att koppla in bilen, andra veckan är det inte allt man går och tänker på. Den tredje veckan har man släppt allt vad laddångest innebär, för man har lärt sig hur mycket batteri som försvinner i ens vardag.

 

Det samma gäller alla män som bara måste kunna åka 90 mil i sträck utan att kunna tanka. De allra flesta med elbil har efter att dom fått prova på att ta paus var tredje timme ungefär, att det är väldigt avkopplande att få en halvtimmes paus. Man kan gå på toa, köpa mat eller fika samt svara på något mail innan det är dags att åka igen.

 

Vad gäller kostnaden, så är det dom totala ägande kostnaderna som är det viktigaste. Det vore bra om fler kunde titta förbi inköpspriset och se vad månadskostnaden blir. Har man inte råd att lägga 400.000:- på en elbil, då har man ju inte råd att köpa en fossilbil för samma pengar heller. Övergången kommer att ta lite tid, så alla behöver inte byta bil i år. 

 

Skulle vara väldigt intressant om Hassesolo kunde dela med sig hur han upplever sin övergång efter någon månad. Hur lång tid tar det att känna sig bekväm med att köra på el istället för olja? Kanske följa upp med ekonomin efter ett halvår eller så - om han vill.  



#776

Postad 11 mars 2020 - 20:45

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Man kanske får finansiering till en fossilbil för 200k kr, men inte till en elbil för +400k kr.
Att lägga +400k kr på en Kia skulle jag inte ens överväga.

Själv tillhör jag de som skulle kunna köra elbil med en räckvid med 10 mil 80% av tiden, 30 mil 90% av tiden och fossilbil övriga tiden med nuvarande körmönster och har inga problem med laddning hemma.

Men sen har jag lite andra behov & önskemål som gör att elbilar blir ett sämre alternativ för mig, så det fick bli en begagnad diesel för några månader sen.

#777

Postad 12 mars 2020 - 04:20

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Vad händer när den stora massan kör dessa elbilar tror ni verkligen att driftkostnaderna kommer vara lika låga som idag?

 

I en snar framtid så hoppas jag att det ser ut så här.

Man får en just elbil för 250k med bra räckvidd som man kan ha som vardagsbil.

Sen kan jag ha en fossilbil som nöjesbil när man är sugen på lite rå körglädje.

Och givetvis laddmöjlighet hemma.



#778

Postad 12 mars 2020 - 04:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 1

Vad händer när den stora massan kör dessa elbilar tror ni verkligen att driftkostnaderna kommer vara lika låga som idag?

I en snar framtid så hoppas jag att det ser ut så här.
Man får en just elbil för 250k med bra räckvidd som man kan ha som vardagsbil.
Sen kan jag ha en fossilbil som nöjesbil när man är sugen på lite rå körglädje.
Och givetvis laddmöjlighet hemma.


Så fort staten börjar märka av ett ordentligt tapp och de inte lönar sig att höja bensin/diesel pga att så många bytt till elbil kommer kiloneterskatt på elbilar .
1 spänn/kilometer är min bästa gissning .

Staten kommer aldrig acceptera att pengar till det gigantiska svarta hålet minskar.

#779

Postad 12 mars 2020 - 05:29

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Så fort staten börjar märka av ett ordentligt tapp och de inte lönar sig att höja bensin/diesel pga att så många bytt till elbil kommer kiloneterskatt på elbilar .
1 spänn/kilometer är min bästa gissning .

Staten kommer aldrig acceptera att pengar till det gigantiska svarta hålet minskar.

 

i detta har du alldeles rätt. Självklart att stora hål måste fyllas. Inte helt säkert att de ersättande skatterna enbart kommer att ligga i energisektorn. Utbyggnaden och utvecklingen av elproduktion kommer också påverka laddmöjligheter utan påverkan av stater.

 

Märkligt är dock att människors köpbehov av elbil till stor del styrs av hur mycket prisreduktion som staten bidrar med.  :blink:  Därmed är det generellt för köparna inte ett prioriterat ämne. Är det då rätt att använda skattepengar till att sänka priset på elbilen och samtidigt medvetet förlora skatteintäkter i fossila bränslen? Snacka om suboptimerad skattepung. Kissa i byxan när det kallt ute....  B)  :lol:  Hur fasen ska bl a sjukvård och omsorg stöpas i framtiden?  :ph34r:


Redigerat av PML73, 12 mars 2020 - 06:02.


#780

Postad 12 mars 2020 - 07:44

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Så fort staten börjar märka av ett ordentligt tapp och de inte lönar sig att höja bensin/diesel pga att så många bytt till elbil kommer kiloneterskatt på elbilar .
1 spänn/kilometer är min bästa gissning .

Staten kommer aldrig acceptera att pengar till det gigantiska svarta hålet minskar.

Det är ungefär där utredningen om kilometerskatt har landat, fast ca 5 kr/mil i storstäder och lägre på landsbygden:

https://teknikensvar...enligt-forslag/



#781

Postad 12 mars 2020 - 08:01

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Staten kommer givetvis dra in skatten på ett eller annat sätt. Om fossilbilarna blir få får de beskatta något annat hårdare och/eller dra in någon subvention. Elbilar kommer inte att subventioneras med 60k länge till antar jag. 



#782

Postad 12 mars 2020 - 18:36

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag fick besked om att leveranstiden på min e-up kortats drastiskt. Beror möjligen på problem med id.3 kan jag tänka. Batterier som kan gå till e-up-produktion.



#783

Postad 12 mars 2020 - 19:41

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

i detta har du alldeles rätt. Självklart att stora hål måste fyllas. Inte helt säkert att de ersättande skatterna enbart kommer att ligga i energisektorn. Utbyggnaden och utvecklingen av elproduktion kommer också påverka laddmöjligheter utan påverkan av stater.

Märkligt är dock att människors köpbehov av elbil till stor del styrs av hur mycket prisreduktion som staten bidrar med. :blink: Därmed är det generellt för köparna inte ett prioriterat ämne. Är det då rätt att använda skattepengar till att sänka priset på elbilen och samtidigt medvetet förlora skatteintäkter i fossila bränslen? Snacka om suboptimerad skattepung. Kissa i byxan när det kallt ute.... B) :lol: Hur fasen ska bl a sjukvård och omsorg stöpas i framtiden? :ph34r:


Elbilsförsäljning i Europa är starkt knutet till subventioner och förmåner för elbilar, i de länder som inte har det så säljs det inga elbilar.

#784

Postad 12 mars 2020 - 19:48

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Det är ungefär där utredningen om kilometerskatt har landat, fast ca 5 kr/mil i storstäder och lägre på landsbygden:
https://teknikensvar...enligt-forslag/


Nu orkade jag bara läsa artikeln och inte hela utredningen, men om man ska skatta beroende på vilken sorts väg man kör på tycker jag det låter som massövervakning via GPS, vilket jag hoppas är ett missuppfattning från mig.

#785

Postad 12 mars 2020 - 21:19

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Elbilsförsäljning i Europa är starkt knutet till subventioner och förmåner för elbilar, i de länder som inte har det så säljs det inga elbilar.


Var det inte det jag skrev?

#786

Postad 12 mars 2020 - 21:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Och oljeindustrin är subventionerad med massor av miljarder så det är svårt att jämföra.



#787

Postad 12 mars 2020 - 21:22

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0

Elbilsförsäljning i Europa är starkt knutet till subventioner och förmåner för elbilar, i de länder som inte har det så säljs det inga elbilar.

 

För att ta ett annat exempel. Hur mycket färre bilar sålde Tesla i USA 2019 då den statliga subventionen halverades två gånger och nu är helt borta?



#788

Postad 12 mars 2020 - 22:03

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0

Och oljeindustrin är subventionerad med massor av miljarder så det är svårt att jämföra.

 

Absolut. Att skära raka snitt på dessa kurviga morötter är omöjligt.  :huh:  :(

 

Likväl, ska staten verkligen betala folk för att byta bil? Precis lika konstigt som Rut/Rot är statliga bidrag för ökande värde av privat egendom. Men vad vet jag?  ;)



#789

Postad 15 mars 2020 - 14:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Model Y ser väldigt bra ut faktiskt. Bra utrymmen. Om de kapade 200k på priset hade jag blivit sugen.



#790

Postad 15 mars 2020 - 14:47

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Om Tesla model3 hade haft "kombibaklucka" istället för "sedanbagagelucka" som den nästan halvkombi den är, hade den varit ungefär 39 gånger mer praktisk.. skitstort bagage, men nästan oanvändbart till grejer större än en fotpall..


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 15 mars 2020 - 14:48.


#791

Postad 15 mars 2020 - 14:59

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Var det inte det jag skrev?


Trodde du skrev ur ett svenskt perspektiv.

För att ta ett annat exempel. Hur mycket färre bilar sålde Tesla i USA 2019 då den statliga subventionen halverades två gånger och nu är helt borta?


Ingen aning, artikeln jag läst handlade bara om Europa.

Kan du berätta?

#792

Postad 16 mars 2020 - 03:13

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

Jävligt töntigt men ändå lite kul!

 

https://youtu.be/HmDXE3o8dMc



#793

Postad 16 mars 2020 - 12:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nu börjar det hända lite...EQE.

https://teknikensvar...a-iskristaller/

 

Vågar man hoppas på halvkombi?


Redigerat av pacman, 16 mars 2020 - 12:21.


#794

Postad 16 mars 2020 - 13:08

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 0

Intressant! :)

 

I texten står det ju att det inte ser ut att va en halvkombi, men vad det till slut blir är svårt att säga. Själv hoppas jag att det blir som med vanlig E-klass, även en riktig kombi.

 

Ihop med EQS så blir det väl första MB utvecklad som ren elbil, så det ska bli spännande att se hur dessa blir. Verkar dock ligga minst två år bort innan de finns hos handlarn i byn...



#795

Postad 16 mars 2020 - 15:02

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 703 inlägg
  • 0


Ingen aning, artikeln jag läst handlade bara om Europa.

Kan du berätta?

 

Första kvartalet 2019 var ju riktigt dåligt med 63.000 tusen bilar. Tesla hade stora problem med logistiken att skicka Model 3 till Europa. Försäljningen droppade 30.000 från 90.000 bilar Q4 2018. Sedan ökade försäljningen Q2 till 95.000 tusen. Q3 97.000 tusen och avslutade året med Q4 då man sålde 112.000 tusen bilar. Det man behöver ha i åtanke dock är att Tesla fortfarande är begränsade i hur många bilar de säljer på grund av hur mycket batterier de kan producera.

 

Q1 2020 kommer garanterat visa på sämre siffror igen, men det samma gäller hela bilmarknaden vanligtvis - även Corona kommer att påverka bilförsäljningen rejält globalt.

 

Men, för att svara på just din fundering så har minskningen av det statliga bidraget inte påverkat försäljningen i USA i huvud taget. Utan att veta så är jag helt övertygad om att efterfrågan inte kommer att minska nu när Model Y har börjat levererats i USA. 



#796

Postad 16 mars 2020 - 16:09

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Får min familj med två bilar hade det bästa varit. En liten ren elbil som används till/från arbete, till/från affär, köra barnen till olika aktiviteter m.m.
Sedan en större hybridbil till semestern. Dra husvagn, köra till från fjällen.

Borde vara lätt få hybrider att få köra i stan. Sätt en givare i närmsta lyktstolpe som stänger av förbränningsmotor så man måste köra på el. Ute på landsväg får förbrännings motor signal att slå på igen.
Denna teknik finns ju.

#797

Postad 16 mars 2020 - 20:45

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0

Första kvartalet 2019 var ju riktigt dåligt med 63.000 tusen bilar. Tesla hade stora problem med logistiken att skicka Model 3 till Europa. Försäljningen droppade 30.000 från 90.000 bilar Q4 2018. Sedan ökade försäljningen Q2 till 95.000 tusen. Q3 97.000 tusen och avslutade året med Q4 då man sålde 112.000 tusen bilar. Det man behöver ha i åtanke dock är att Tesla fortfarande är begränsade i hur många bilar de säljer på grund av hur mycket batterier de kan producera.

Q1 2020 kommer garanterat visa på sämre siffror igen, men det samma gäller hela bilmarknaden vanligtvis - även Corona kommer att påverka bilförsäljningen rejält globalt.

Men, för att svara på just din fundering så har minskningen av det statliga bidraget inte påverkat försäljningen i USA i huvud taget. Utan att veta så är jag helt övertygad om att efterfrågan inte kommer att minska nu när Model Y har börjat levererats i USA.


Tack, ja det blir spännande att se hur det blir i framtiden i t.ex. Norge som subventionar mest och där det säljs överlägset flest bilar i Europa, samt Sverige som ligger på andra plats i båda kategorierna om jag minns rätt.

#798

Postad 24 mars 2020 - 14:41

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Lite om värmepumpar :P

 

https://feber.se/bil...x-och-3/409229/



#799

Postad 24 mars 2020 - 15:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 515 inlägg
  • 1

Lite om värmepumpar :P

 

https://feber.se/bil...x-och-3/409229/

 

Varför en gubbe som räcker ut tungan?



#800

Postad 24 mars 2020 - 15:17

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Varför en gubbe som räcker ut tungan?

 

Då antar jag att du missat diskussionen tio sidor tbax i tråden.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.