Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tankar kring dessa hembiopaket under 30K?

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 november 2021 - 17:57

Future Cinema
  • Future Cinema
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Har fått i uppgift att hjälpa en bekant med att fixa ett hembiopaket inkl. förstärkare och allt får max kosta 30K. Även om jag själv är ganska intresserad så kan inte påstå att jag är speciellt duktig på detta, vad skillnaden är mellan olika prisklasser, mellan olika märken och hur man bör prioritera sina slantar. Personen i fråga som ska ha systemet tittar en del på film, men kommer och använda systemet för att lyssna på en hel del musik, framförallt inspelade live-konserter. Så ett system som passar både för film och musik är att föredra. Dolby Atmos vore fint, men inget måste.

 

Förutsättningar:

  • 30.000:- i budget
  • Bra för både film och musik
  • 5.1 eller Dolby Atmos
  • Förstärkare som klarar Atmos
  • Rumsstorlek: 4-5 x 4-5 m, 20-25kvm uppskattningsvis, större vardagsrum

Subwoofer

 

Om det är någor råd man lagt märke till på alla forum man surfat runt så är det att satsa på en bra sub då det tycks ha störst effekt på det generella ljudet i systemet. Kan hålla med om att en sub som inte är tillräckligt rapp är riktigt träligt och låter billigt, men däremot hur stor sub man ska satsa på, och öppen vs portat till sånna här system står man åter igen frågandes. Det jag har kollar på är:

 

SVS PB-1000 Pro: 7.990:- hos Hembiobutiken

  • alt. SB-1000 Pro, men det lutar mer åt PB då den går lite djupare men ändå är rapp nog för musik
  • Verkar vara bästa subben man hittar för dom pengarna just nu, och verkar lämpa sig bra för rumsstorleken.

 

Högtalarsystem

 

Tänekr att man tar en subwoofer från SVS och kompletterar med några av följande högtalarpaket. Jag har läst på en hel del nu (så mycket förmått med den begränsade kunskap man har), olika tester från Ljud & Bild, Whathifi, AVforums etc och hittat några paket som i denna prisklass verkar intressant, bland annat följande:

 

Dali Oberon 5.1-paket: 24.288:- hos HiFi-klubben

  • Bäst i test i den prisklassen enligt Whathifi
  • Bra sub? Eller bör man byta ut den mot någon annan, t.ex. SVS?

Triangle Borea BR08 Atmos-högtalarpaket: 17.500:- hos Hembiobutiken

  • Bästa serie enligt Eisa 2020-2021
  • Komplettera med SVS PB-1000 Pro?

Triangle Borea BR09 Atmos-högtalarpaket: 21.490:- hos Hembiobutiken

  • Bästa serie enligt Eisa 2020-2021
  • Komplettera med sub, förslag? SVS?

Klipsch Reference 5.1 Paket 2019: 18.990:- hos Hifiexperience

 

Alla dessa verkar vara bra paket, men om dom skiljer sig mycket eller är bra på olika saker var högst svårt att läsa sig till, så har ni egna erfarenheter eller tankar kring dessa urval, eller egna rekommendationer så låt höra, vore enormt uppskattat! :)

 

 

Förstärkare

 

Gällande förstärkare så har jag förstått att Denon & Marantz är populär för hemmabio i den här lägre prisklassen, medan Yamaha tycks vara ett bättre val för musik, stämmer det? Audyssey MultEQXT32-rumskorrektion vore fint, men tycks svårt att få i den här prisklassen. Har bland annat kikat på följande:

 

 

Yamaha RX-V6A: 7.990:- hos Hembiobutiken

  • Bäst enligt Eisa 2021-2022

DENON AVR-X2700H: 8.398:- hos HiFi-klubben

  • Rekommenderad av Whathifi

 

Vad tror ni om detta? Har ni några bättre förslag? Ska man bygga ihop ett eget paket istället? Många tycks rekommendera Polk på amerikanska forum, är det något att satsa på?

 

Som sagt, uppskattar all vägledning en kan få i denna djungel :)

 

 



#2

Postad 20 november 2021 - 18:20

k-i
  • k-i
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Känner jag kanske hakat upp mig på detta i mina egna uppgraderingstankar, men kolla lite extra på vilken center-högtalare som finns med i paketen.

Så mycket av ljudet i en film körs i den kanalen.

Om du tar "Triangle Borea BR09 Atmos-högtalarpaket" t.ex så har framhögtalarna 3 st 6.5" basar per högtalare i rätt feta lådor.

Till detta väljer de en center med 2 st 5.25" "bas/mellanregister".

Det finns inte en chans att den centern kommer hänga med...



#3

Postad 20 november 2021 - 20:58

Future Cinema
  • Future Cinema
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Känner jag kanske hakat upp mig på detta i mina egna uppgraderingstankar, men kolla lite extra på vilken center-högtalare som finns med i paketen.

Så mycket av ljudet i en film körs i den kanalen.

Om du tar "Triangle Borea BR09 Atmos-högtalarpaket" t.ex så har framhögtalarna 3 st 6.5" basar per högtalare i rätt feta lådor.

Till detta väljer de en center med 2 st 5.25" "bas/mellanregister".

Det finns inte en chans att den centern kommer hänga med...

Mycket bra poäng! Tack för heads up! 



#4

Postad 21 november 2021 - 08:12

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Jag hade satsat på 5.1 för att kunna lägga mer pengar per komponent => för att maximera ljudkvaliteten för denna budget. Jag skulle nog lägga ca 8kkr förstärkare + 22kkr på högtalare.
Subwoofer för både musik och film SVS 1000 (testvinnare) och Q Acoustics Q B12. Hemmabio tidningen 4-2021.
Håller med om centern just för i hemmabio blir den den viktigaste högtalaren. Sedan vill jag gärna ha samma basar i centern som i fronthögtalarna för att få samma ljudkaraktär. Men det går tyvärr inte alltid.
Fabrikat handlar mycket om vilken ljudkaraktär man gillar.
Monitor Audio, Kef, Canton, Acoustic Energy, Q Acoustics, Elac, Heco, SVS, Emotiva mm.
Bäst pris blir troligtvis om du köper alla högtalare ink. Subwoofer från samma fabrikat.

#5

Postad 21 november 2021 - 09:08

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Skulle satsat på ett bra 5.1 system för att kunna bygga ut senare. Eventuellt ta en avr som fixa 5.1.4 eller 7.1.4.
Men bara köpa 5.1 högtalare för att få det bästa ljudet.

Prata med tex hifiexperience eller hembiobutiken om ett riktigt bra paketpris för högtalare, subwoofer och en förstärkare i ett köp. Man brukar kunna få bra pris om man köper allt på engång.

#6

Postad 21 november 2021 - 16:57

Future Cinema
  • Future Cinema
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Jag hade satsat på 5.1 för att kunna lägga mer pengar per komponent => för att maximera ljudkvaliteten för denna budget. Jag skulle nog lägga ca 8kkr förstärkare + 22kkr på högtalare.
Subwoofer för både musik och film SVS 1000 (testvinnare) och Q Acoustics Q B12. Hemmabio tidningen 4-2021.
Håller med om centern just för i hemmabio blir den den viktigaste högtalaren. Sedan vill jag gärna ha samma basar i centern som i fronthögtalarna för att få samma ljudkaraktär. Men det går tyvärr inte alltid.
Fabrikat handlar mycket om vilken ljudkaraktär man gillar.
Monitor Audio, Kef, Canton, Acoustic Energy, Q Acoustics, Elac, Heco, SVS, Emotiva mm.
Bäst pris blir troligtvis om du köper alla högtalare ink. Subwoofer från samma fabrikat.

 

Tack för feedback! Ja SVS verkar göra grymma subbar, och det jag gillar med deras Pro-serie är att man kan ställa in den med deras app från lyssningsposition. Ska åka bort till Hembiobutiken och fråga om man kan sätta ihop ett eget paketpris efter dessa premisser, men då har man iaf en hint om vad man ska titta på. 

 

Att bero på förstärkare, hade du kört Denon eller Yamaha? Gällande ljudkaraktär så lär man inte ha en aning om vad man föredrar så vida man inte kan lyssna på dom sida vid sida. För ett otränat öra lär dom låta ganska snarlikt, men jag kanske har helt fel här?


Skulle satsat på ett bra 5.1 system för att kunna bygga ut senare. Eventuellt ta en avr som fixa 5.1.4 eller 7.1.4.
Men bara köpa 5.1 högtalare för att få det bästa ljudet.

Prata med tex hifiexperience eller hembiobutiken om ett riktigt bra paketpris för högtalare, subwoofer och en förstärkare i ett köp. Man brukar kunna få bra pris om man köper allt på engång.

 

Tack för rekommendation! Ska åka bort till Hembiobutiken och prata med dom, se om man kan sätta ihop ett eget paket till något bra pris :)



#7

Postad 21 november 2021 - 17:41

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Tack för feedback! Ja SVS verkar göra grymma subbar, och det jag gillar med deras Pro-serie är att man kan ställa in den med deras app från lyssningsposition. Ska åka bort till Hembiobutiken och fråga om man kan sätta ihop ett eget paketpris efter dessa premisser, men då har man iaf en hint om vad man ska titta på. 

 

Att bero på förstärkare, hade du kört Denon eller Yamaha? Gällande ljudkaraktär så lär man inte ha en aning om vad man föredrar så vida man inte kan lyssna på dom sida vid sida. För ett otränat öra lär dom låta ganska snarlikt, men jag kanske har helt fel här?


 

Tack för rekommendation! Ska åka bort till Hembiobutiken och prata med dom, se om man kan sätta ihop ett eget paket till något bra pris :)

Eftersom Hembiobutiken säljer tex Yamaha så hade jag troligen valt det eftersom då kan de sätta ihop ett paket med högtalarna.



#8

Postad 21 november 2021 - 19:02

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0
Japp, Yamaha och SVS vid hembiobutiken är nog riktigt fint.
Aldrig haft en Yamaha förstärkare som jag varit missnöjd med. Riktigt fina saker och sedan SVS som subwoofer är kanon.

Sen är det bara att välja högtalare och det låter jag dig och hembiobutiken komma fram till bästa valet, jag kan inte med gott samvete rekommendera högtalare utan att du hört dem, typ :)

#9

Postad 21 november 2021 - 19:46

Future Cinema
  • Future Cinema
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Eftersom Hembiobutiken säljer tex Yamaha så hade jag troligen valt det eftersom då kan de sätta ihop ett paket med högtalarna.

 

Japp, Yamaha och SVS vid hembiobutiken är nog riktigt fint.
Aldrig haft en Yamaha förstärkare som jag varit missnöjd med. Riktigt fina saker och sedan SVS som subwoofer är kanon.

Sen är det bara att välja högtalare och det låter jag dig och hembiobutiken komma fram till bästa valet, jag kan inte med gott samvete rekommendera högtalare utan att du hört dem, typ :)

 

Grymt, tusen tack för all feedback, mycket uppskattat!



#10

Postad 21 november 2021 - 21:19

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Q Acoustics 3010i tycker jag är bra högtalare som jag själv använder.
De finns hos Hembiobutiken så passa på att lyssna på dem när du är där.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.