Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dämpning av efterklang med akustikplattor

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2003 - 17:00

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Om jag är ute efter att dämpa efterklangstiden (eko) i rummet med akustikplattor (har ett gäng liggande) vad ger bäst (mest) resultat.

1. Sätta plattorna direkt mot vägg med någon typ av ram runt och tyg framför (för utseendets skull).

2. Sätta plattorna på en hålad masonit och någon typ av ram som lyfter ut plattorna och masoniten ett par cm från väggen med ett hålrum bakom som följd, samma tyg.

eller spelar det ingen större roll hur?

/Thomas

#2

Postad 13 januari 2003 - 18:45

Unregistered5b161062
  • Unregistered5b161062
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Ju fler olika material & luftspalter ljudet måste gå igenom desto bättre bryts det ned och således är det andra alternativet att föredra. Hur hålad masonit dämpar är däremot okänt för mig, men det borde definitivt inte försämra. Har du ork och tid, gör definitivt så...

Sen tror jag inte du behöver göra för djup luftspalt (dvs mellanrum mellan masoniten & väggen). Bara det faktum att det är luft är positivt. Vad är väggarna i för material?
/S

#3

Postad 14 januari 2003 - 00:50

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Väggarna består av gips på träreglar mot murad leca. Luftspalten bakom masoniten (som bara är till för att hålla ihop ett antal plattor och ändå släppa igenom luft/ljud) tänkte jag mig 1-2 cm alt. ett lager isolerskiva.

/Thomas

#4

Postad 14 januari 2003 - 02:41

Unregistered5b161062
  • Unregistered5b161062
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
OK...
om du är ute efter att dämpa så tror jag att du kan strunta i isolerskivan. Om du däremot vill ljudisolera så har du ju nytta av den. Vad är det för akustikplattor du skall använda? En annan sak som slog mig är hur stort rummet är & vad det är för material generellt (väggar, golv & tak)

Mina erfarenheter generellt är att man inte skall dämpa för mycket. Ett rum utan någon som helst akustik är inte riktigt trevligt att vare sig lyssna i eller befinna sig i. Det viktiga är att försöka få bort så mycket som möjligt av de stående vågorna & osköna ljudfärgningarna. Och glöm inte taket....om du nu har möjlighet att sätta lite dämpning även där.

/S

#5

Postad 14 januari 2003 - 02:50

Unregistered5b161062
  • Unregistered5b161062
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Var inne och kikade lite på din hemsida. Jag antar att det är slutresultatet av din jätterenovering som skall dämpas.... Snyggt jobbat!!! Om du har några ritningar eller foton så kan jag försöka bidra med lite tips....

Tills nästa gång.

/S

#6

Postad 14 januari 2003 - 11:54

thhmo
  • thhmo
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Det är "vanliga" akustikplattor som man normalt monterar med hängande plåtskenor, sådana som finns i de flesta kontor och affärer (vit framsida, gul glasull på baksidan 20 mm tjock).
Det jag vill uppnå är alltså att minska efterklangen (ekot) i rummet, då det nu är klart hörbart. Jag vet att det helst ska vara lite för att inte rummet ska upplevas för "dött", men som det är nu lever det lite för mycket.
Väggar och tak är alltså målad gipsskiva och på golvet ligger en textilmatta (som inte dämpade ekot så mycket som jag trodde den skulle [:o]). Helst vill jag undvika att fixa något i taket då det bara är 2,30 i takhöjd (visst det går att limma upp också).

/Thomas

#7

Postad 14 januari 2003 - 12:26

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

  • 479 inlägg
  • 0
Om du kan så skulle du kunna göra en "död" vägg (dämpad) och en "levande", så går resonemanget hos mig i alla fall. I min 60 cm djupa fuskvägg tänkte jag fixa med akustiken, man vill ju inte ha en massa "fula" akutstikprylar i det synliga rummet. Jag själv är nu inne på att göra dämppaneler till bl a mina fronthögtalare med hjälp av lite roockwool, nåt kraftigt tyg och ev. nån hålad träskiva.

#8

Postad 14 januari 2003 - 13:20

Unregistered5b161062
  • Unregistered5b161062
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag har använt sådana med mycket gott resultat. De har i stort sett samma akustiska värden som Illsonics akustikplattor men till en bråkdel av priset.

Tänkte du rama med 45x45 och lista så går det jättebra. Egentligen tror jag att du kan skippa luftspalten om det underlättar. Med tanke på att det är Leca så går det mesta av det lågfrekventa rakt igenom och allt från ett par hundra Hz och uppåt äter plattorna upp. Vad gäller taket så har jag själv en plan på att bygga typ 40 x 40 cm spån med pålimmad akustikplatta och sedan placera sådana hängande i olika vinklar och med lite olika mellanrum i taket. Allt för att bryta motstående vågor.

Som puttekula säger så är det populärt i studiovärlden med något som kallas Live End/Dead End. Man tar bort det mesta av rumsakustiken i den sida av rummet där lyssningen står, men lämnar den andra sidan ganska levande. Vet inte riktigt hur det lämpar sig för hembio dock. Personligen så tycker jag det är skönare med rum som är symmetriskt dämpade, dvs samma akustiska egenskaper var du än är. Då slipper man en Sweet Spot. Vet inte om jag missförstod dig, men du har bara nämnt en vägg, är det den enda du tänkte dämpa?

Som sagt, har du någon ritning på rummet och hur du hade tänkt placera högtalare & soffor så är det bara att höra av sig.... mail: [email protected]

/S



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.