Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reciever, rätt val?

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 april 2020 - 23:15

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Har idag en onkyo rz730. Kör 5.1 men ska nog öka till 7.1 snart. Frontar är Dali oberon 7 med oberon center. Har även ett externt slutsteg, xtz edge a2-300, till pre-out för frontarna. Uppdelning film/musik är uppskattningsvis 70/30. Är lite osäker på om jag valt rätt reciever och om den matchar högtalarna bäst. I huvudsak är jag nöjd men Har börjat läsa och kika lite på Marantz och Denon som båda verkar få väldigt bra omdömen. Någon som har erfarenhet av samtliga tre märken och som kan ge någon input? Såg att hifiklubben nu har prissänkt Denon x4500. Sen finns ju x3600 också, vet inte riktigt vilken serie man ska gå på. Marantz 6- och 7-serie är ju aningen dyrare, värt det?

#2

Postad 16 april 2020 - 20:47

Thompi9
  • Thompi9
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0

jag har både denon a marantz och kollar man baktill så ser dom fan lika dan ut med in o utgångar. För mig och fjärkontrollen ser exakt lika dana ut åxå så jag började fundera om dom ä byggda av samma fabrik förutom att fronten är denon/marantz separata haha

 

jag har en marantz sr 6011 troligen är det inte så mycke skildnad mellan dom nyare modellerna

jag har åxå en Denon x3500 helt klart nöjd över dessa 2 maskiner



#3

Postad 17 april 2020 - 07:53

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

jag har både denon a marantz och kollar man baktill så ser dom fan lika dan ut med in o utgångar. För mig och fjärkontrollen ser exakt lika dana ut åxå så jag började fundera om dom ä byggda av samma fabrik förutom att fronten är denon/marantz separata haha

jag har en marantz sr 6011 troligen är det inte så mycke skildnad mellan dom nyare modellerna
jag har åxå en Denon x3500 helt klart nöjd över dessa 2 maskiner

Insidan som är annorlunda. Det är samma ägare.

#4

Postad 21 april 2020 - 20:54

Coca
  • Coca
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Här kan du jämföra olika recievers i detalj, https://www.zkelectr...antz-sr6014/uk/



#5

Postad 23 april 2020 - 19:32

Unregistered4d7ea69f
  • Unregistered4d7ea69f
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Denon/ marantz byggs ju i samma fabrik.

#6

Postad 23 april 2020 - 21:19

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Här kan du jämföra olika recievers i detalj, https://www.zkelectr...antz-sr6014/uk/


Jo rena specifikationer kan man ju kolla här :)
Tänkte mer om nån lyssnat på samtliga och har åsikter om skillnader i ljudbild/ljudkaraktär.

#7

Postad 23 april 2020 - 21:34

Kalleputs
  • Kalleputs
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Hade innan nuvarande Denon 4500 en Onkyo 840,innan den Marantz 7011 i ett år.Var nöjd men tröttnade på designen med ögat.Onkyon gillades inte av mej.Denonen får stanna då den låter bättre enligt mej.

#8

Postad 23 april 2020 - 22:04

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Hade innan nuvarande Denon 4500 en Onkyo 840,innan den Marantz 7011 i ett år.Var nöjd men tröttnade på designen med ögat.Onkyon gillades inte av mej.Denonen får stanna då den låter bättre enligt mej.


Ok, intressant. Har som sagt en onkyo 730 nu. Vad gillade du inte med onkyon? Är ljudet bättre med Denon till både musik och film? Såg att hifiklubben har Denon 4500 för just under 12000 nu.

#9

Postad 24 april 2020 - 13:17

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Beställde en marantz 5014 idag. Förhoppningsvis inte helt tok. Kollade på Yamaha RX-V685 men den saknade lite features. Gick från Onkyo TX-709 som dog i förtid så var inte sugen på en till. 

Liknande byggen som denon men de ska ha tunat ljudet olika verkar det som. 



#10

Postad 24 april 2020 - 13:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Jag skulle inte köpa en receiver/förstärkare utan att se oberoende mätningar på dom innan.

Audiosciencereview är en sida som mäter oberoende och dom har mätt Denon X3600H och den mäter riktigt bra för att vara en reciever.

https://audioscience...r-review.12676/

#11

Postad 24 april 2020 - 18:24

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Denon och Marantz byggs som sagt i samma fabrik - de har gemensamma delar, och ägs av samma bolagsstruktur. Det som kan skilja är en viss kretslösning i Marantz som jag tror de flesta inte klarar av att höra skillnad på - dvs på de kretskort som används finns två lösningar på samma del så att säga - och beroende på om det är en Denon eller en Maranz så monteras något olika komponenter. Men det är i praktiken samma maskiner med lite olika design på utsidan. Om man t.ex. studerar IP kommandona för integration i hemautomation (alltså nätverksprotokollen) så är de identiska - det skiljer inget, mer än möjligen att Marantz volym kontrolls kommandona utgår från hur mycket man dämpar medans Denon utgår från hur mycket man "förstärker" (vilket är ett synnerligen udda begrepp i detta sammanhang men never mind that).

 

Således, ta den som är billigast.



#12

Postad 24 april 2020 - 18:32

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Beställde en marantz 5014 idag. Förhoppningsvis inte helt tok. Kollade på Yamaha RX-V685 men den saknade lite features. Gick från Onkyo TX-709 som dog i förtid så var inte sugen på en till.

Liknande byggen som denon men de ska ha tunat ljudet olika verkar det som.


Det blir nog inte alls tokigt! Dela gärna med dig vad du tycker om den.

#13

Postad 26 april 2020 - 09:42

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Jag har även börjat snegla på Yamaha rx-a2080. Någon som fått från onkyo till denna? Eller jämfört den mot Denon 4500?

#14

Postad 26 april 2020 - 10:24

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Kombon Denon och Dali kan du väl lyssna o bedöma på klubben om du bor i närheten av nån av deras butiker. Du kanske redan gjort det.

#15

Postad 26 april 2020 - 12:30

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Kombon Denon och Dali kan du väl lyssna o bedöma på klubben om du bor i närheten av nån av deras butiker. Du kanske redan gjort det.


Har tyvärr 25mil till närmsta Hifiklubb så har inte lyssnat på det. Hade önskat att det var lite närmare :)

#16

Postad 26 april 2020 - 18:10

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Har nära till Hifi klubben men varför säljer de inte Marantz?



#17

Postad 28 april 2020 - 07:44

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0

Har tyvärr 25mil till närmsta Hifiklubb så har inte lyssnat på det. Hade önskat att det var lite närmare :)


Såg gamla recivern till salu. Blev det en ny Denon?

#18

Postad 28 april 2020 - 21:06

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0
Fick hem marantz sr5014. Blev lite panik råkade peta in ryska men Google to the resque. Kennerton magni är störtkul hoppas den är duglig till att driva högtalarna också :D

#19

Postad 28 april 2020 - 22:30

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Såg gamla recivern till salu. Blev det en ny Denon?


Observant! Jag fick den precis såld :)
Har faktiskt ändrat bana lite och mest troligt blir det en Yamaha rx-a2080 som jag får till bra kurs.

#20

Postad 30 april 2020 - 15:19

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Fick hem marantz sr5014. Blev lite panik råkade peta in ryska men Google to the resque. Kennerton magni är störtkul hoppas den är duglig till att driva högtalarna också :D


Hur tycker du att det blev med Marantzen?

Någon som har en Yamaha rx-a2080 som kan dela med sig av erfarenheter? :)

#21

Postad 30 april 2020 - 19:20

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Observant! Jag fick den precis såld :)
Har faktiskt ändrat bana lite och mest troligt blir det en Yamaha rx-a2080 som jag får till bra kurs.


Bra kurs låter billigt. Vad får du betala?

#22

Postad 30 april 2020 - 19:48

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Bra kurs låter billigt. Vad får du betala?


Nej bra kurs är inte lika med billigt :)
Jag skulle gå betala 15k.
Har också sneglat på Denon 4500 för 12k på hifiklubben men läste ditt inlägg om att den inte skulle finnas tillgänglig förrän i juli. Och det blir för länge att vänta då jag just sålt min reciever.

#23

Postad 30 april 2020 - 20:02

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Observant! Jag fick den precis såld :)
Har faktiskt ändrat bana lite och mest troligt blir det en Yamaha rx-a2080 som jag får till bra kurs.


Yamaha RX-A2080 är en utmärkt receiver👍
Du kommer inte bli missnöjd.

#24

Postad 01 maj 2020 - 01:26

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Hur tycker du att det blev med Marantzen?

Någon som har en Yamaha rx-a2080 som kan dela med sig av erfarenheter? :)


Kopplat in högtalare idag imorgon blir det provkörning. Testat med kennerton magni och lät fantastiskt med Metallica. Grym dynamik viss örontrötthet men man drog på :)

Inte imponerad av interfacet. Tokseg fjärr med episkt input lag och grundläggande funktioner som byta input från hdmi till optisk är djuuupt inne i menyerna. Man ska sätta allt sen bara lämna det inget ska göras on the fly verkar va tanken.

Verkar inte ens gå att komma åt den funktionen utan fjärren. Både Yamaha och onkyon framstår som bättre men man kanske lär sig nå genvägar.

#25

Postad 01 maj 2020 - 06:45

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Nej bra kurs är inte lika med billigt :)
Jag skulle gå betala 15k.
Har också sneglat på Denon 4500 för 12k på hifiklubben men läste ditt inlägg om att den inte skulle finnas tillgänglig förrän i juli. Och det blir för länge att vänta då jag just sålt min reciever.


Såg på prisjakt att 2080 har under två tillfällen förra året varit ner på 12k. Det känns väldigt lockande. 15k är ett bra pris det också.

#26

Postad 01 maj 2020 - 07:18

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Såg på prisjakt att 2080 har under två tillfällen förra året varit ner på 12k. Det känns väldigt lockande. 15k är ett bra pris det också.


Jo jag har sett det också. Synd att man inte nöp en då:) Jag pratade med yamahaförsäljaren på butiken och han sa att dom nivåerna skulle inte vara aktuella igen. Tydligen såldes den av vissa butiker billigare än vad den "fick" säljas för och att Yamaha nu vidtagit åtgärder mot detta. Det var iaf vad han sa, om det stämmer till 100% är väl inte helt säkert.

Sen kommer det ju att komma nya modeller senare i år (kommer inte skilja sig nämnvärt i funktioner utan snarare i design) så har man tid att vänta till då kan det ju tänkas att det blir en prissänkning. Hur stor sänkningen i så fall blir går ju bara att sia om.

#27

Postad 01 maj 2020 - 07:24

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Fel inlägg.

Redigerat av joakimlu, 01 maj 2020 - 18:26.


#28

Postad 01 maj 2020 - 16:38

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0
Så högtalare kopplade. Låter ok har för klena högtalare och för stort rum så kan inte kräva för mycket. Dock hur fungerar det med dolby atmos och höjd högtalare? Marantz en stöder virtuella höjdhögtalare så väljer jag neutral z fungerar de. Men hur är det med atmos titlar? Jag måste fortfarande aktivera neutral x men får jag virtuella eller det rena spåret? Kör jag ren multichannel så är de tysta.

#29

Postad 01 maj 2020 - 16:40

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Så högtalare kopplade. Låter ok har för klena högtalare och för stort rum så kan inte kräva för mycket. Dock hur fungerar det med dolby atmos och höjd högtalare? Marantz en stöder virtuella höjdhögtalare så väljer jag neutral z fungerar de. Men hur är det med atmos titlar? Jag måste fortfarande aktivera neutral x men får jag virtuella eller det rena spåret? Kör jag ren multichannel så är de tysta.


Vad har du för högtalare?

#30

Postad 01 maj 2020 - 16:47

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

XTZ 89 4 st samt center plus deras 10" sub



#31

Postad 01 maj 2020 - 18:33

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

XTZ 89 4 st samt center plus deras 10" sub

Om den modell du har, ej har alla atmos kanaler inbyggt måste du koppla extra effektsteg. Det kan du se om du läser manualen. Samtidigt som du utför audessey är första valet att välja konfiguration. Där i måste du välja vad den skall hitta i kalibreringen som är nästa steg där du mäter 8 punkter. Du hör höga pip och det är viktigt att det är tyst runt dig. Det mäter avståndet på respektive högtalare och dess frekvens. När kaliberingen är färdig kan man sedan gå in i inställningar och ändra på allt.

#32

Postad 01 maj 2020 - 20:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Om den modell du har, ej har alla atmos kanaler inbyggt måste du koppla extra effektsteg. Det kan du se om du läser manualen. Samtidigt som du utför audessey är första valet att välja konfiguration. Där i måste du välja vad den skall hitta i kalibreringen som är nästa steg där du mäter 8 punkter. Du hör höga pip och det är viktigt att det är tyst runt dig. Det mäter avståndet på respektive högtalare och dess frekvens. När kaliberingen är färdig kan man sedan gå in i inställningar och ändra på allt.

Det följde knappt med någon manual. Har det alltid gjort med tidigare receivers men här har de sparat skog. Kanske finns någon utförligare online får kolla. Jag har valt förstärkarläget för surround back  som höjdkanaler. Då får jag iaf virtuella höjdkanaler att fungera. Det står att det läget stödjer atmos och det där neural x. Neural x är virtuella höjdhögtalare är det jag fått gissa mig till i brist på manual? 

Förstärkaren är atmoskompatibel men det betyder bara att den kan föra signalen vidare till särskilda atmos steg som inte ingår? Min UHD spelare är panasonic ub300 som stödjer atmos har det ibockat och inga protester med att få ut ljud.

Audessey kalibreringen jag körde 5 svängar fast jag sket i att flytta runt mikrofonen till alla sittplatser då jag inte har 5 olika att optimera för. Men den har ju inget med dolby atmos att göra? Ska det finnas en specific kalibrering för atmos någonstans?



#33

Postad 01 maj 2020 - 20:59

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det följde knappt med någon manual. Har det alltid gjort med tidigare receivers men här har de sparat skog. Kanske finns någon utförligare online får kolla. Jag har valt förstärkarläget för surround back som höjdkanaler. Då får jag iaf virtuella höjdkanaler att fungera. Det står att det läget stödjer atmos och det där neural x. Neural x är virtuella höjdhögtalare är det jag fått gissa mig till i brist på manual?

Förstärkaren är atmoskompatibel men det betyder bara att den kan föra signalen vidare till särskilda atmos steg som inte ingår? Min UHD spelare är panasonic ub300 som stödjer atmos har det ibockat och inga protester med att få ut ljud.

Audessey kalibreringen jag körde 5 svängar fast jag sket i att flytta runt mikrofonen till alla sittplatser då jag inte har 5 olika att optimera för. Men den har ju inget med dolby atmos att göra? Ska det finnas en specific kalibrering för atmos någonstans?

Alla manualer finns online på Marantz hemsida. Du måste kalibrera 8 punkter för att audessey skall fungera helt. Det audessey gör är att mäta avståndet för dina högtalare och antalet db var högtalare använder.
Även fast det står atmos betyder det inte att den gör atmos out of the box. Det hela beror lite på hur många förstärkar kanaler du har i maskinen. De flesta ger 7.1 alternativt 5.1 för att bygga vidare måste du använda pre out med extra effektsteg. Maskinen kalibrerar hur många högtalare du användef om du går in i inställningar och väljer läget för kalibrering. Där har jag för mig det står vid läge 1 att du skall välja din befintliga högtalare konfiguration. Sedan sveper maskinen av dina högtalare för att se vilka högtalare den skall kalibrera med punkterna. Varje högtalare kommer pipa vid varje ny punkt. Du bör helst välja olika vinklar för att få exakt mätning utav rummet. När det är färdigt då kan du börja använda maskinen fullt ut. Steg 1 gör om och utför kalibrering riktigt. Steg 2 ställ in de olika källorna. Tror det kommer gå bättre.

Redigerat av Buddaz12, 01 maj 2020 - 21:19.


#34

Postad 01 maj 2020 - 21:20

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Jo kollat manualen var inga extra steg. Upp till 8 gånger är valfritt man kan avsluta efter 5 också  och få multi och dynamisk eq aktiverad. Volymkontroll var valfritt så det aktiverade jag inte.

Löst det nu tror jag körde tydligen pcm inte bitstream ur uhd spelaren. Inte helt hundra det står dolby atmos/surround så man kanske kör virtuellt ändå lol


Redigerat av oqvist, 01 maj 2020 - 21:47.


#35

Postad 02 maj 2020 - 16:42

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Såg på prisjakt att 2080 har under två tillfällen förra året varit ner på 12k. Det känns väldigt lockande. 15k är ett bra pris det också.


Såg i annan tråd att du köpt en Marantz 6014. Du får gärna dela med dig vad du tycker om den när du får den :)

#36

Postad 02 maj 2020 - 16:47

RonnieW
  • RonnieW
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Såg i annan tråd att du köpt en Marantz 6014. Du får gärna dela med dig vad du tycker om den när du får den :)


Det kan jag göra. Kommer ta någon vecka innan jag får upp alla högtalare och fixar rummet. Håller på att göra en (väldigt liten) man cave i ett gästrum.

#37

Postad 02 maj 2020 - 17:05

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Det kan jag göra. Kommer ta någon vecka innan jag får upp alla högtalare och fixar rummet. Håller på att göra en (väldigt liten) man cave i ett gästrum.


Kul! Ja dela gärna med dig.
Jag har själv just byggt om en tv-bänk för att höja centerns placering :) Samt för att förbereda för mitt (troliga) köp av Yamahan. Den är ju 48cm djup...

#38

Postad 11 maj 2020 - 17:28

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Det blev en Yamaha 2080. Har haft den knappt en vecka nu. Alltså vilket ljud och kvalitet det är. Klarhet, pondus, närvaro, kontroll mm. Blev en ordentlig skillnad för mig. Är så nöjd med det jag testat hittills, både film och musik :) Dessutom grym fjärrkontroll, bra app och bra och snabba menyer.

#39

Postad 06 juni 2020 - 18:56

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hej. Hittar ingen lämplig tråd men provar här. Jag köpte som sagt en Yamaha 2080. Är otroligt nöjd.
Däremot är det en sak som stör mig lite. Efter ypao (testat 2ggr) får jag en nivå på sub (-0,5) som jag tycker är helt ok till film (både som effekter vid smällar och i filmmusik ) men till musiklyssnade i 2.1 så är basen alldeles för påtaglig. Tips på hur man får till det?

#40

Postad 06 juni 2020 - 19:09

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

kolla i denna tråden

https://www.minhembi...opic=339270&hl=

 

ungefär samma problem



#41

Postad 06 juni 2020 - 19:28

joakimlu
  • joakimlu
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

kolla i denna tråden
https://www.minhembi...opic=339270&hl=

ungefär samma problem


Kollar på det, tackar!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.