Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kriget mellan HD-DVD - Blue Ray är över..

105 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 februari 2008 - 11:11

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
Nu har sanningen kommit fram http://www.e24.se/br...ikel_274735.e24
Det var inte rent spel som blu-ray vann över HD-DVD. (Högt spel av Sony.)

Kan det ha varit blu-ray säkrare koppieringsskydd och hårdare regionstillhörighet som fick filmindustin att välja sida tro?

Min personliga åsikt är att HD-DVD hadde vunnit, om det hadde funnits filmer att köpa i framtiden.

#52

Postad 25 februari 2008 - 11:37

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Nu har sanningen kommit fram http://www.e24.se/br...ikel_274735.e24
Det var inte rent spel som blu-ray vann över HD-DVD. (Högt spel av Sony.)


Sanningen kommit fram? :blink: Att PS3 säljs till förlust är knappast nytt. Ej heller ovanligt för konsoler i sig. Vet ej heller varför det skulle vara "ett smutsigt spel", det är ju en affärsstrategi som även Toshiba begagnat sig av då även de subventionerat sina spelare och sålt dem med förlust.

Kan du förklara vad som inte är rent spel med det? Eller vilken ny sanning som uppdagats? Jag kanske missar något här...

Kan det ha varit blu-ray säkrare koppieringsskydd och hårdare regionstillhörighet som fick filmindustin att välja sida tro?


Säkert en av anledningarna för några (framförallt FOX kanske). Eller det faktum att det faktiskt också såldes fler filmer till BD. 4 ggr fler i europa enligt artikeln du länkar till.

Min personliga åsikt är att HD-DVD hadde vunnit, om det hadde funnits filmer att köpa i framtiden.


"Om det funnits fler filmer att köpa i framtiden". Kan du utveckla det. HAde kriget fortsatt så ahde det ju såklart funnits både fler HDDVD- samt BD-filmer att köpa allt eftersom framtiden hinns ikapp av nutiden. Förstår inte vad du syftar på riktigt.

#53

Postad 25 februari 2008 - 11:53

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0

Hehehe okej, jo bilden blir softare när jag har PS3:an iställd på 720p.
Därför kör jag den på 1080i då den bli MYCKET skarpare :blink:
Min skärm är på 1280x720, men tydligen är skärmen bättre på att skala ner 1080i än vad PS3:an gör :lol:

Angående "kallare" bild har jag faktiskt inte tänkt på, ska faktiskt kolla efter det nästa gång, kan iofs bero på färgtemperaturs inställningen på ingången också ;)

Men detta är faktiskt nåt som kan skilja spelare emellan också B)


PS3an kan inte spela upp Blu-ray i 720p, så om man väljer det så kommer du få 576p.
Därför det ser så mkt. bättre ut i 1080i ;)

#54

Postad 25 februari 2008 - 12:02

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
firren: Det var sant för ett år sedan, men inte sedan åtminstone maj förra året då det fixats med firmware.

#55

Postad 25 februari 2008 - 13:02

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Min personliga åsikt är att HD-DVD hadde vunnit, om det hadde funnits filmer att köpa i framtiden.

"Om det funnits fler filmer att köpa i framtiden". Kan du utveckla det. HAde kriget fortsatt så ahde det ju såklart funnits både fler HDDVD- samt BD-filmer att köpa allt eftersom framtiden hinns ikapp av nutiden. Förstår inte vad du syftar på riktigt.


Hur kan det finnas HD-DVD filmer i fortsättningen om filmbolagen bojkottar HD-DVD formatet?

Kriget om konsumenten är ännu inte vunnen.
Tänk om porfilmerna kommer på HD-VMD som kan liknas med Vhs & Blu-ray kan liknas med BetaMax. Hoppas det inte blir så, för då går historien igen ett sämre format vinner över det dyra. Hoppas porren stannar på webben/DVD.
Hd-format för mycket för porrbranschen http://www.e24.se/ef...tikel_30663.e24

Det är inte alltid den starkaste som vinner.

#56

Postad 25 februari 2008 - 13:55

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
1. Du är fortfarande väldigt otydlig. Ja nu när filmbolagen alla helt gått över till BD säger det väl sig självt att det inte kommer komma framtida filmer på HDDVD, men även när det släpptes loika mkt till HDDVD som till BD, så sålde BD bättre.

2. Det är min fasta övertygelse att porr inte hade någon som helst betydelse för utgången av det här kriget, eller vilka nya krig (HDVMD) som skulle kunna tänkas dyka upp.

#57

Postad 25 februari 2008 - 16:57

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

PS3an kan inte spela upp Blu-ray i 720p, så om man väljer det så kommer du få 576p.
Därför det ser så mkt. bättre ut i 1080i :blink:


Nja jag har inga problem att få PS3:an att visa 720p på BD. ;)
Och jag har jämfört både 576p och 720p med tydligt mer detaljer och skärpa i 720p.
Dock inte lika skarpt och fint som 1080i som sagt ;)

Har du kollat inställningarna på din PS3 eftersom den inte vill köra 720p?

#58

Postad 25 februari 2008 - 17:15

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

  • 2 143 inlägg
  • 0
Borde inte det här kunna påverka prisbilden negativt? Nu när det inte längre finns nåt för BD att konkurrera med så behöver ju inte tillverkarna pressa priserna på samma sätt. Är det nåt man kommer märka av tro? Kör själv enbart HDDVD än så länge, men tids nog får man väl köpa BD också.

#59

Postad 25 februari 2008 - 17:27

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0
Har inte varit insatt i detta innan, men nu när det är över, ju mer jag läser desto mer om formaten tycker jag det verkar som att fel "färg" vann :blink:

#60

Postad 25 februari 2008 - 17:38

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Borde inte det här kunna påverka prisbilden negativt? Nu när det inte längre finns nåt för BD att konkurrera med så behöver ju inte tillverkarna pressa priserna på samma sätt.


Nej, det är nu prispressen kan börja på allvar. Varför? Jo först nu får de en chans att komma upp i större volymer=pressade priser. Prispressande konkurrens finns det gott om ändå. Philips mot Samsung mot Sony mot Pioneer mot Denon osv., osv. DVD är ju bara "ett" format, men har inte direkt bara en tillverkare, och där har ju inte priserna direkt stått stilla, eller hur!? :blink:

Kriget har snarare hållt uppe priserna onödigt länge, än hållt tillbaka dem (förutom vissa tokbilliga, subventionerade spelare från Toshiba då ;)).

Har inte varit insatt i detta innan, men nu när det är över, ju mer jag läser desto mer om formaten tycker jag det verkar som att fel "färg" vann ;)


Nej rätt färg vann. Läs igen! :lol:

#61

Postad 25 februari 2008 - 18:08

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Borde inte det här kunna påverka prisbilden negativt? Nu när det inte längre finns nåt för BD att konkurrera med så behöver ju inte tillverkarna pressa priserna på samma sätt. Är det nåt man kommer märka av tro? Kör själv enbart HDDVD än så länge, men tids nog får man väl köpa BD också.


Det är ju nu priskriget BÖRJAR! När alla tillverkare slutit upp på ett format och kriget om konsumenterna börjat. Nu när BD kommer hypas stenhårt så kommer HD gå ifrån Nisch av hembioentusiaster till mainstream(= de STORA pengarna) och då kommer oxå hårdvarutillverkarna att vilja vara med och ta del av den kakan.

Vänta bara, Till jul har vi en Denver/centrum/annat lågbudgetmärke BDspelare för under 2000:-!

#62

Postad 25 februari 2008 - 18:12

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Vilket format som skulle gå segrande ur denna löjliga fight syntes tydligt redan för mer än ett år sedan om inte ännu tidigare. Bara att räkna upp alla tillverkare samt filmbolag som stod bakom resp format så förstår man vart det var på väg.
Skönt att det är över. Tråkigt för de som satsade på HDDVD.

/Mats K

#63

Postad 25 februari 2008 - 18:30

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Vilket format som skulle gå segrande ur denna löjliga fight syntes tydligt redan för mer än ett år sedan om inte ännu tidigare. Bara att räkna upp alla tillverkare samt filmbolag som stod bakom resp format så förstår man vart det var på väg.
Skönt att det är över. Tråkigt för de som satsade på HDDVD.

/Mats K

För mer än ett år sedan var utgången knappast klar. Men "vinnarna" skriver historien är ju däremot ett bekant fenomen...

#64

Postad 26 februari 2008 - 12:12

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0

Vilket format som skulle gå segrande ur denna löjliga fight syntes tydligt redan för mer än ett år sedan om inte ännu tidigare. Bara att räkna upp alla tillverkare samt filmbolag som stod bakom resp format så förstår man vart det var på väg.
Skönt att det är över. Tråkigt för de som satsade på HDDVD.

/Mats K

För mer än ett år sedan var utgången knappast klar. Men "vinnarna" skriver historien är ju däremot ett bekant fenomen...


Jag skrev ej att utgången var klar, däremot att det tydliga övertaget skulle visa sig avgörande.

/Mats K

#65

Postad 26 februari 2008 - 14:21

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Har inte varit insatt i detta innan, men nu när det är över, ju mer jag läser desto mer om formaten tycker jag det verkar som att fel "färg" vann ;)


Nej rätt färg vann. Läs igen! :)


Vad är fördelarna med Blu-ray då?

#66

Postad 26 februari 2008 - 16:22

analog
  • analog
  • Användare

  • 212 inlägg
  • 0

Vad är fördelarna med Blu-ray då?


Ja, en fördel är ju att de har filmbolag i ryggen som släpper filmer. ;)

#67

Postad 04 mars 2008 - 12:37

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0
Gött att det blev Blu-ray som vann. Eftersom jag skaffat playstation 3 hade det varit surt att köpa en HD-DVD.
Tråkigt för de som köpt HD-DVD dock, speciellt när det är ett tillbehör till X-boxen ;)

#68

Postad 04 mars 2008 - 14:54

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0

Vad är fördelarna med Blu-ray då?


Ja, en fördel är ju att de har filmbolag i ryggen som släpper filmer. :P

:)

Gött att det blev Blu-ray som vann. Eftersom jag skaffat playstation 3 hade det varit surt att köpa en HD-DVD.
Tråkigt för de som köpt HD-DVD dock, speciellt när det är ett tillbehör till X-boxen ;)

Det är smällar man får ta när man ska vara först.

#69

Postad 04 mars 2008 - 15:06

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Jag kommer inte ha några problem att njuta av mina ca 150 HD DVD filmer fortsättningsvis!!

Sen att många är HD DVD exklusiva eller har bättre ljud, bild codecs gör inte saken sämre!! ;)

#70

Postad 04 mars 2008 - 15:34

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0
Holy Crap Henke!
Så du har 150 HD-DVD filmer?
Ja då hade jag verkligen behållt spelaren ;)

Redigerat av Svante Skoog, 04 mars 2008 - 15:35.


#71

Postad 04 mars 2008 - 15:42

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

  • 867 inlägg
  • 0
Jag hade bara 7 filmer när hd dvd gick i graven, nu har jag över 30:P
Massor av fynd man kan göra nu. PS3an kommer nog så småningom användas till film med men det finns ingen anledning o betala det dubbla / 3ggr så mycket för samma kvalité

#72

Postad 04 mars 2008 - 15:59

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
rusta, Ö&B m.fl kommer sälja ruggigt prisvärda HD-DVD iaf ;)

Tycker lite synd om MS, samtidigt som magkänslan alltid har kört på med blu-ray.

Hur kul är det för MS att göra en blu-rayspelare till 360 då?

#73

Postad 04 mars 2008 - 16:12

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

  • 638 inlägg
  • 0
Som överskrifter säger 'Kriget' är över.

Men ett krig som jag tycker se är att få svensson att förstå att han måste uppdatera
sin BD-spelare med jämna mellanrum. T.o.m på insida av vissa filmer står det att om
man inte ka se filmen så måste man ta kontakt med sin hårdvaruleverantör ;)

Okey, vad tror ni Svensson som kanske hade problem med DVD kommer att tycka om detta?
Han knallar iväg till ElGigatnten med sin spelare och sin film, "Den fungerar inte".
Alvarligt grabbar och tjejer, jag tror just denna sak kommer vara en tröskel för väldigt många.

Ladda ner FW? Vad är det?

Såg 'råttan' igår och t.o.m. i inledningen stod något om att om man får problem med filmen....
Och tror det eller ej, alla filmintreserade människor (lite äldre kanske) har inte Internet.

Summa sumarum blir att del blir för 'jobbigt' tycker en del och fortsätter med DVD.

#74

Postad 04 mars 2008 - 17:33

WmB
  • WmB
  • Veteran

  • 2 455 inlägg
  • 0
ja, men är blu-ray intressant för dessa människor inom en 5-årsperiod?

#75

Postad 04 mars 2008 - 17:35

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Inte att förglömma är att DVD endast har ca 50% pentetrering hos de svenska hushållen enligt en mätning i höstas (skall se om jag hittar länken). Man tror att det är fler - men man glömmer lätt bort de äldre generationerna. Tror det kan ta rätt lång tid innan vi ser något "övertagande" av marknaden för efterträdarformat.

#76

Postad 04 mars 2008 - 17:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Sen att många är HD DVD exklusiva eller har bättre ljud, bild codecs gör inte saken sämre!! :P


Är det "kanonerna på navarone" "kellys Hjältar" "Dirty Dussin" som är exlusiva för HD DVD i all evighet ;)

Maveric :)

#77

Postad 09 mars 2008 - 12:08

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Jaha, nu börjar då jakten på ett nytt objekt att investera i. Man kan ju undra hur länge man ska behöva vänta på en riktigt bra maskin för "lagom peng". Som hembio-entusiast kan jag nog tänka mig att lägga 4-6.000kr på en bra BD-spelare.
Blir till att lusläsa forumtrådar om alla kommande modeller framöver.

2008 blir nog ett högupplöst år! :)

Redigerat av Korvis, 09 mars 2008 - 12:26.


#78

Postad 09 mars 2008 - 20:59

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Efter att ha kört BD ett tag nu via PS3. Dock bara i 720p och 1080i så blir jag mer och mer övertygad om att fördelarna mot DVD är för små för att få med sig den stora massan. Om det inte kommer att ske dramatiska prissänkningar snabbt så det blir likvärdigt med DVD så tror jag folk hellre väljer billiga, nedladdningsbara format. Titta bara på ljudsidan. Volymen väljer MP3 som är ett skitformat över SACD. Smidigheten är viktigare än kvaliteten!

#79

Postad 10 mars 2008 - 00:41

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0

Efter att ha kört BD ett tag nu via PS3. Dock bara i 720p och 1080i så blir jag mer och mer övertygad om att fördelarna mot DVD är för små för att få med sig den stora massan. Om det inte kommer att ske dramatiska prissänkningar snabbt så det blir likvärdigt med DVD så tror jag folk hellre väljer billiga, nedladdningsbara format. Titta bara på ljudsidan. Volymen väljer MP3 som är ett skitformat över SACD. Smidigheten är viktigare än kvaliteten!

Jag får inte det där att gå ihop.
DVD-filmer är väl inte smidigare att hantera än blu-ray-filmer?
Om folk föredrar att ladda ner mp3 istället för SACD så tyder det ju snarare på en ovilja att ladda ner större filer än mp3... Vilket alltså gör nedladdad film fullständigt utesluten :)

#80

Postad 10 mars 2008 - 08:56

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Tja lite smidigare är ju DVD-filmerna, du kan t.ex. hitta mängder av dem hos din lokala mataffär från 20kr/filmen.
Sedan kanske vissa blir skrämda av att man kanske måste ha ny firmware till sin spelare för att vissa filmer ska funka (både blu/Hd-dvd), jag satt med barnen härom dagen och tittade på Råttatouille där varnas man det kanske inte går att spela filmen om spelaren inte är uppdaterad(skulle vilja se typ mina föräldrar ladda ned och installera ny firmware till en spelare), och det gick ju inte snabbt att starta den direkt (nästan så man ger upp).
Men jag hoppas standarden snart sätter sig och snabbare spelare kommer, och framför allt priset kommer ju vara avgörande för en riktig marknadspenetration.
Vad gäller nedladdning, det stämmer storleken har betydelse :) dom som laddar ned väljer säkert 700mb framför 25 GB.

Mvh
Fredrik

#81

Postad 10 mars 2008 - 09:59

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Oj .. vad det säljs HD dvd spelare o filmer på marknadsplatsen och andra ställen.

Maveric :blink:


Exakt, det är väl värsta desperationen därute nu när man ser alla annonser, ingen vill ens betala 1:- för grejorna.

Det var en kille som sålde sin HD-XE1 igår, 3000:- eller bud. Jag bjöd på den och sa att du kan få 200:- för den.

Han svarade tillbaka och tyckte det var lite lågt men var beredd släppa den för 500:- :)

Vem säljer / sålde sin HD-XE1 för en femhundring? Intresserad om det inte är påhittat...

#82

Postad 10 mars 2008 - 10:30

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

  • 1 776 inlägg
  • 0
Problemet med Blu-ray är att formatet inte är helt klart. Att man måste ha uppdateringar och helst en spelare med profil 2.0 osv. När formatet mognat och inte har dessa problem längre och kanske gått ner lite i pris tror jag Blu-ray kommer växa om DVD tillslut men de tar nog ett tag.

#83

Postad 10 mars 2008 - 19:35

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Njaa, jag vet inte. Alltså, vilken film går inte att spela i vilken spelare som helst?
Tror inte "svensson" har en blekaste susning om vad de olika profilerna betyder. Eller ens att det finns profiler! :P
Tror inte alls det är det som kommer bli något "avgörande".
Håller däremot med Zamien. Tror många "svensson" inte kommer märka av den avsevärt högre både bild- och ljud-kvalitén som BD har eftersom de inte har varken bildvisare eller ljudanläggning som "matchar".
Tyvärr... ;)

#84

Postad 10 mars 2008 - 20:13

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
I princip alla bra bluray-kampanjer är borta nu när det är galna priser på hd-dvd filmer. Tyvärr ser det inte ljust ut på BD-pris fronten måste jag säga...

#85

Postad 10 mars 2008 - 20:39

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Det kanske inte finns spelare som har problem med att spela upp filmer, men man kan misstänka att det finns vissa som har problem:
http://highdefforum....ead.php?t=54752

Och om Svensson inte är medveten om problemen kanske de blir det när dom köper en film (som i fallet med min senaste BD film råttatouille), och det ligger en lapp i som är lika stor som fodralet med överskriften "IMPORTANT" där man hänsvisat till att man bör ladda ned senaste firmware för att kunna utnyttja skivan till fullo.

Själv har jag inte haft några problem då jag alltid uppdaterar mina spelare när ny firmware finns tillgänglig.
Men det känns inte helt omotiverat att misstänka att en "Svensson" ser detta som ett problem.
Förhoppningsvis kommer samtliga nya spelare att vara helt "up to date" när de flesta Svensson börjar köpa dem.

Men som sagt den stora nyckeln är natruligtvis priset!

Mvh
Fredrik

#86

Postad 11 mars 2008 - 12:49

Lindholm R
  • Lindholm R
  • Beroende

  • 1 194 inlägg
  • 0

I princip alla bra bluray-kampanjer är borta nu när det är galna priser på hd-dvd filmer. Tyvärr ser det inte ljust ut på BD-pris fronten måste jag säga...


Tycker priserna verkar vara på väg ner från standard 269 kr till 229 kr. Små steg men det går åt rätt håll.

#87

Postad 11 mars 2008 - 14:10

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

I princip alla bra bluray-kampanjer är borta nu när det är galna priser på hd-dvd filmer. Tyvärr ser det inte ljust ut på BD-pris fronten måste jag säga...


Tycker priserna verkar vara på väg ner från standard 269 kr till 229 kr. Små steg men det går åt rätt håll.



Köpte 3 filmer för 599:- på buylando idag.
300, men of honour och predator. Predator 299:- Men of honour 299:- och 300 för 229:-.
Nu har dem ju ett erbjudande sen en bra tid tillbaka där man får köpa 3st filmer under 300:- för 599:-.
På buylando har priserna dock varit dem samma ända sen dem började sälja BluRay.

#88

Postad 11 mars 2008 - 14:21

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Citera(Zamien @ Mar 9 2008, 20:59 )

Efter att ha kört BD ett tag nu via PS3. Dock bara i 720p och 1080i så blir jag mer och mer övertygad om att fördelarna mot DVD är för små för att få med sig den stora massan. Om det inte kommer att ske dramatiska prissänkningar snabbt så det blir likvärdigt med DVD så tror jag folk hellre väljer billiga, nedladdningsbara format. Titta bara på ljudsidan. Volymen väljer MP3 som är ett skitformat över SACD. Smidigheten är viktigare än kvaliteten!

CiteraJag får inte det där att gå ihop.
DVD-filmer är väl inte smidigare att hantera än blu-ray-filmer?
Om folk föredrar att ladda ner mp3 istället för SACD så tyder det ju snarare på en ovilja att ladda ner större filer än mp3... Vilket alltså gör nedladdad film fullständigt utesluten


Ursäkte jag såg själv att det var lätt att misstolka det jag skrev ;)
Det jag menar är att BD inte tillför tillräckligt mycket för att motivera stora massan att konvertera. BD är ur smidighetssynpunt i stort likvärdigt med DVD. kvalitetsmässigt så var det ett stort steg från VHS till DVD men jag tror att det som verkligen drev på utvecklingen var storleken på skiva gentemot kasett. Möjlighet att hoppas mellan scener. Tillgång till oliks ljud/text spår osv. Och om vi här jämför så får vi inte mycket nytt!
De största fördelarna med HD bild/ljud ligger tyvärr utanför vad en normalkonsument klarar av att uppfatta och ännu längre ifrån när dom uppskattar det.

Den stora frågan är om BD kommer att tillföra så mycket extra för filmupplevelsen så det är värt att tag steget? Själv tycker jag bilden från min Denon 1940 är trevligare att titta på än en BD film via PS3.

Det är klart att om BD spelare/filmer får samma pris som för DVD världen och tillgängligheten av filmer blir stor nog så kan folk lika gärna köpa BD. Men jag tror inte det kommer att vara något tryck från volymspubliken att driva utvecklingen ditåt. Själv känner jag inte för att uppdatera mina 600 DVD filmer till ett nytt format.

När nu bredbanden blir snabbare och snabbare och det säkert kommer spelare som har enkla och snygga koplingar till online shopper för streamad film så tror jag den typer av tjänster kommer slå innan BD har slagit igenom fullt!

#89

Postad 11 mars 2008 - 17:34

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
ZAMIEN.

naturligtvis har du helt rätt i ditt inlägg. BD blir inte en massprodukt innan prisnivån ligger som DVD både betr spelare och skivor, känns väldigt långt borta just nu. Skulle inte förvåna mig om det inom ngt år finns en "USB-ROM" på 50GB med filmer på istf skiva.

Sedan har du åxå helt rätt i att konkurrensen om att titta på rörliga bilder i hemmiljö framförallt ligger gentemot andra distributionsformer. Här kan vi nog förvänta oss ett nytt "krig" mellan internet operatörer och satellit/kabel operatörer. PPV/VOD/vanlig broadcasting ihop med PVR maskiner löser detta galant redan idag till bråkdelen av kostnaden för BD (men "endast" 1080i/720p samt DD 5.1).

BD/USBBD har dock en liten nichmålgrupp i folk med riktigt stora bildvisare och maffiga surroundanläggningar och för oss med den läggningen så kommer BD att efterfrågas.

#90

Postad 11 mars 2008 - 17:57

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Det jag menar är att BD inte tillför tillräckligt mycket för att motivera stora massan att konvertera. BD är ur smidighetssynpunt i stort likvärdigt med DVD.


Jag ser till mig själv när jag svarar... men om jag skall köpa en film så har jag två val... en DVD för 150:- med hyfsad bild och ljudkvalitet och en BD med 1080p och (ofta) HD lossless audio för 250:-

Mycket enkelt val för mig. Och när "svensson" nu har köpt sig en 42tums teve så vill de ju naturligtvis ha det där nya "HD-filmerna" oxå... Så BD kommer garanterat att bli mainstream snabbare än vi tror.

Det är min gissning iallafall.

Redigerat av Unregistered8147b14e, 11 mars 2008 - 17:58.


#91

Postad 11 mars 2008 - 18:52

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Det jag menar är att BD inte tillför tillräckligt mycket för att motivera stora massan att konvertera. BD är ur smidighetssynpunt i stort likvärdigt med DVD.


Jag ser till mig själv när jag svarar... men om jag skall köpa en film så har jag två val... en DVD för 150:- med hyfsad bild och ljudkvalitet och en BD med 1080p och (ofta) HD lossless audio för 250:-

Mycket enkelt val för mig. Och när "svensson" nu har köpt sig en 42tums teve så vill de ju naturligtvis ha det där nya "HD-filmerna" oxå... Så BD kommer garanterat att bli mainstream snabbare än vi tror.

Det är min gissning iallafall.


du glömde att svensson måste investera 3000kr i en HD apparat först.... hmmm vad välja.. en så han kan se EN ny film per månad ELLER att varje dag kunna se på Antikrundan, Wallander, Lost, OS etc etc i HD..... Man behöver inte vara Einstein för att se vartåt det lutar i kampen om Svenssons plånbok....
Vad tusan bryr sig svensson om HD-lossless audio..........
Samtidigt så läser han varje vecka om att kunder blir lurade att köpa FullHD TV apparater i mindre storlekar då ögats optik inte uppfattar skillnaden mot HDReady....

Men allt är ju bara spekulationer men skulle jag lägga 10000 på aktier skulle jag nog satsa på CanalDigital HD AB före Sony BD AB.

#92

Postad 11 mars 2008 - 21:26

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
time will tell... eller snarare försäljningssiffrorna. Min herre får äta hatt i höst :(

#93

Postad 12 mars 2008 - 20:49

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
;) Det ska bli en spännande utveckling!

Jag hoppas verkligen på BD. Själv tycker jag det är kul med utveckling mot högre kvalitet och kan gärna betala för det. Jag kommer säkerligen att ha en projje inom 1-2 år när full-hd projjarna är lämpligare i pris. Så om hjärtat för välja så hoppas jag verkligen på BD för jag är en samlare och vill ha något i hyllan. Trots allt ser man fodralet 99,99% av tiden och filmen 0,01% :D

Men hjärnan säger något annat. Om jag som entusiast har svårt att uppskatta skillnaden hur sjutton ska då svensson göra det. Kanske om han resonerar just så att jag bör ju ha något HD att titta på nu när jag köpt TV'n. Men jag tvivlar på att det räcker.

En annan funderingar jag har är just känslan i bilden. Är det någon av er BD fanatiker som har en bättre DVD spelare? Personligen tycker jag men Denon 1940 ger en mycket behagligare och trevligare filmupplevelse än PS3 och dess BD Spelare gör. Även om PS3'an är högre upplöst så är DVD'n så otroligt mjuk och behaglig i alla panoreringar och tiltningar. Jag upplever nästan PS3'n som ryckig vid snabba panoreringar...

#94

Postad 12 mars 2008 - 22:42

fAkkfAcE
  • fAkkfAcE
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Är det någon av er BD fanatiker som har en bättre DVD spelare? Personligen tycker jag men Denon 1940 ger en mycket behagligare och trevligare filmupplevelse än PS3 och dess BD Spelare gör. Även om PS3'an är högre upplöst så är DVD'n så otroligt mjuk och behaglig i alla panoreringar och tiltningar. Jag upplever nästan PS3'n som ryckig vid snabba panoreringar...


Jag upplever inga ryckningar med bluray från ps3:an, det låter snarare som din bildvisare inte stöder 24p.

#95

Postad 13 mars 2008 - 01:24

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Min tv stödjer 24p och jag upplever också ryckningar från ps3an vid snabba kamera rörelser ibland, dock inte alltid jag tänker på det.

#96

Postad 14 mars 2008 - 13:01

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

  • 1 886 inlägg
  • 0
Värt nämna är att flesta svennisar sitter med 28" CRT TV hemma och har sin kabel-tv dekoder kopplad med vanlig komposit kabel.

Så det är nog lång tid kvar innan BD kommer in i deras hem.

P.S Man kan se vad folk har i sina lägenheter ganska lätt när det är mörkt ute och de tittar på TV, vad ser man? mestadels CRT burkar...

Redigerat av Packetloss, 14 mars 2008 - 13:01.


#97

Postad 14 mars 2008 - 13:41

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
...............................

Redigerat av JockeJ, 14 mars 2008 - 13:45.


#98

Postad 19 mars 2008 - 22:49

Sunstrider
  • Sunstrider
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
En sak är säker, HD är tråkigare nu när "kriget" är över... :rolleyes:

#99

Postad 21 mars 2008 - 21:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 411 inlägg
  • 0

En sak är säker, HD är tråkigare nu när "kriget" är över... :D


Faktiskt är det lite så.
Va ju skitkul att följa kriget och läsa alla "fanboy" trådar, speciellt på AVS. :(
Finns ju inget kul att läsa om på forumen längre :)

Redigerat av Svante Skoog, 21 mars 2008 - 22:00.


#100

Postad 21 mars 2008 - 22:37

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Jag håller med de två ovanstående. Det verkar inte hända lika mycket nu som förut när kriget var i full gång. Jag tycker det är skönt att Blu-ray vann (hade kriget fortsatt i all framtid hade nog det tagit död på båda formaten), men vad ska man nu läsa om?
:)

Redigerat av Unregistered9a177c31, 21 mars 2008 - 22:37.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.