Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa ljud från Blue-ray med optisk?

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 september 2008 - 15:31

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Har ps3 (60gig) som BD-spelare, Recivern är en H/K AVR 7000, jag kör med optisk kabel mellan dem. Och nu problemet, när jag kollar på min nyinköpta blueray-film, Pirates of the caribbean: at world's end så vill jag ha engelskt ljud och då finns det Dolby Digital (640 kb/s) och sen jag tror det är DTS HD MA (4,6 mb/s). Hur får jag bästa möjliga ljud? DD ljudet är väldigt bra men om det går att få bättre vill jag ju ha det.

"DTS-HD Master Audio"
"Det är bakåtkompatibelt med dagens DTS dekoders. DTS-HD spåret innehåller ett 1536kbps DTS fullrate originalspår"
"Det stödjer överföring via HDMI 1.3"

"från wikipedia"


Eller måste man ha HDMI (1,3) för att det ska funka, för recivern klarar ju DTS? :huh:


MVH mj

p.s "är ny på området"
pps. bilden är otrolig!!!!!! :) ;) :) :D ;)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 17 september 2008 - 15:34.


#2

Postad 17 september 2008 - 16:12

thetias
  • thetias
  • Mästare

  • 2 965 inlägg
  • 0
Du behöver en receiver med HDMI eller en Bluray spelare som har analoga ljudutgångar för att få ut lossless ljud.

#3

Postad 17 september 2008 - 16:14

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

  • 771 inlägg
  • 0
Om du väljer DTS Master Audio får du ut DTS Fullrate (1536kbps) genom den optiska kabeln. Välj DTS helt enkelt.

#4

Postad 17 september 2008 - 18:45

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Om du väljer DTS Master Audio får du ut DTS Fullrate (1536kbps) genom den optiska kabeln. Välj DTS helt enkelt.

Jag har bara fått ut stereo då (hittills),men jag har kanske gjort fel, ska jag ha "bitstream" eller "pcm"(eller var det "Lpcm") från ps3:an då?

tack för svaret

mj

Redigerat av Unregistered93bbd732, 17 september 2008 - 18:47.


#5

Postad 17 september 2008 - 18:48

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Jag har bara fått ut stereo då (hittills),men jag har kanske gjort fel, ska jag ha "bitstream" eller "pcm"(eller var det "Lpcm") från ps3:an då?

tack för svaret

mj


Nej inte bitstream från ps3 utan PCM.

#6

Postad 17 september 2008 - 18:54

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Det kanske inte var DTS MA ändå,
"Audio"
"English: PCM 5.1 (48kHz, 24-bit)
English: Dolby Digital 5.1
French: Dolby Digital 5.1
Spanish: Dolby Digital 5.1"(www.blu-ray.com)

men det är DTS MA loggan på baksidan ;)
kanske förändrar saken.

#7

Postad 17 september 2008 - 19:04

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Det kanske inte var DTS MA ändå,
"Audio"
"English: PCM 5.1 (48kHz, 24-bit)
English: Dolby Digital 5.1
French: Dolby Digital 5.1
Spanish: Dolby Digital 5.1"(www.blu-ray.com)

men det är DTS MA loggan på baksidan ;)
kanske förändrar saken.

Engelska ( PCM 5.1 )
Engelska ( Dolby Digital 5.1 )
Franska ( Dolby Digital 5.1 )
Franska ( DTS 5.1 )
Spanska ( DTS 5.1 )
Spanska ( Dolby Digital 5.1 )

#8

Postad 18 september 2008 - 20:42

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

  • 1 102 inlägg
  • 0
Kör man med optisk ska det vara bitstream i PS3:an. Annars, vid PCM så går ljudet ut som stereo.

#9

Postad 19 september 2008 - 15:05

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
"Nej inte bitstream från ps3 utan PCM." jonasprivate

"Kör man med optisk ska det vara bitstream i PS3:an. Annars, vid PCM så går ljudet ut som stereo." DanielSchenström

vilket gäller vid English: PCM 5.1 (48kHz, 24-bit)?

:D :) Går det få bättre ljud än DD, i just det här fallet, eller inte?Om ja... i så fall... hur? :P :blush:

Redigerat av Unregistered93bbd732, 19 september 2008 - 15:09.


#10

Postad 19 september 2008 - 15:23

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

"Nej inte bitstream från ps3 utan PCM." jonasprivate

"Kör man med optisk ska det vara bitstream i PS3:an. Annars, vid PCM så går ljudet ut som stereo." DanielSchenström

vilket gäller vid English: PCM 5.1 (48kHz, 24-bit)?

:blush: :) Går det få bättre ljud än DD, i just det här fallet, eller inte?Om ja... i så fall... hur? :P :lol:

Nej, du kan inte få bättre än DD om du kör optiskt och skivan inte har DTS HD-MA (vilket jag inte tror den har). Ställ PS3:an på bitstream så blir allt frid och fröjd :D.

Skaffar du sedan en förstärkare med HDMI så skall du ställa om ljudet till PCM och då kan du få ut DTS HD-MA och Dolby TrueHD i sin fulla glans (förutsätt att den nya förstärkaren då klara PCM via HDMI som inte heller alltid är fallet).

#11

Postad 20 september 2008 - 11:35

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Nej, du kan inte få bättre än DD om du kör optiskt och skivan inte har DTS HD-MA (vilket jag inte tror den har). Ställ PS3:an på bitstream så blir allt frid och fröjd :rolleyes:.

Skaffar du sedan en förstärkare med HDMI så skall du ställa om ljudet till PCM och då kan du få ut DTS HD-MA och Dolby TrueHD i sin fulla glans (förutsätt att den nya förstärkaren då klara PCM via HDMI som inte heller alltid är fallet).

Okej, tack. Det var det jag fruktade. Men om det är en BD med DTS MA så kan jag alltså få ut det i "DTS Fullrate (1536kbps)" med optisk med ps3 på PCM. t.ex den här? Eller?

mj

#12

Postad 20 september 2008 - 12:42

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Okej, tack. Det var det jag fruktade. Men om det är en BD med DTS MA så kan jag alltså få ut det i "DTS Fullrate (1536kbps)" med optisk med ps3 på PCM. t.ex den här? Eller?

mj

Nej, du får endast ut stereo så fårt du sätter på PCM via optiskt. Däremot så får du ut fullrate DTS om du kör bitstream.

Redigerat av Phindus, 20 september 2008 - 12:42.


#13

Postad 20 september 2008 - 13:02

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Nej, du får endast ut stereo så fårt du sätter på PCM via optiskt. Däremot så får du ut fullrate DTS om du kör bitstream.

Okej, vad förvirrad jag blir :) så med min anläggning så är det bitstream som gäller.

Tack för alla svar, tror jag har koll på läget nu ;)

mj

#14

Postad 21 september 2008 - 11:45

Max_Power
  • Max_Power
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Okej, vad förvirrad jag blir :) så med min anläggning så är det bitstream som gäller.

Tack för alla svar, tror jag har koll på läget nu ;)

mj


Ja!

#15

Postad 25 september 2008 - 10:14

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Ganska enkelt ;) Bitstsream med optisk. PCM med HDMI.

#16

Postad 27 september 2008 - 13:02

zoNNi
  • zoNNi
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Men jag har lite svårt att förstå det här ändå..

Jag har förstärkaren SR7002 och matar den med HDMI från PS3an. Men jag förstår mig inte riktigt på när man ska köra Linear PCM och när man ska köra Bitstream på PS3an. För vissa ljudspår låter bättre när man slår över till Bitstream.
Ska man köra Bitstream om man kollar t.ex. dvd och inte har något HD Ljudspår?
Sen finns där vissa Blu-Ray rullar som inte har ett PCM spår utan bara ett Dolby True HD ska man då slå över till Bitstream eller ska man alltid köra Linear PCM när man kollar på någon Blu-Ray film?
Sen det här med att där aldrig står Dolby True HD i displayen på förstärkaren utan där står Multi-CH 5.1/71, beror det på att PS3an inte stödjer dessa ljudformaten fullt ut eller?

#17

Postad 27 september 2008 - 13:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Det beror på att PS3 skickar pcm avkodar ljudet själv och skickar vidare.
Bitstream då avkodar recivern ljudet, bitstream kan inte PS3 skicka.

#18

Postad 27 september 2008 - 13:14

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
Ps3 kan inte skicka vidare hd-formaten i bitstream, däremot alla gamla. Så ta du bitstream till allt utom just dolby true hd och dts master hd, så låter du förstärkaren koda av så mycket som möjligt, det borde ju bli bättre ljud. Du kan alltså aldrig få de tjusiga hd loggorna på marantzen eftersom ps3 som sagt inte kan skicka iväg de formaten till förstärkaren

Mvh

#19

Postad 27 september 2008 - 13:44

zoNNi
  • zoNNi
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Ps3 kan inte skicka vidare hd-formaten i bitstream, däremot alla gamla. Så ta du bitstream till allt utom just dolby true hd och dts master hd, så låter du förstärkaren koda av så mycket som möjligt, det borde ju bli bättre ljud. Du kan alltså aldrig få de tjusiga hd loggorna på marantzen eftersom ps3 som sagt inte kan skicka iväg de formaten till förstärkaren

Mvh



Så då kör jag Linear PCM när det är en Blu-Ray rulle som har Dolby Digital uncompressed (som väl körs via PCM?), Dolby True HD och DTS Master HD?
Sen t.ex. Sagan Om Ringen extended där det finns DTS ES spår, kör man Bitstream där så står PS3 ljudet där uppe på DTS och stärkaren kör DTS ES. Kör man sen Linear PCM så ändras PS3 symbolen som finns i statusen till DTS ES Disc och då kör stärkaren Multi-CH 7.1 så det här är rörigt, även för mig som är ganska väl insatt men lite ny med alla HD ljud och saker

#20

Postad 01 oktober 2008 - 20:24

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Så då kör jag Linear PCM när det är en Blu-Ray rulle som har Dolby Digital uncompressed (som väl körs via PCM?), Dolby True HD och DTS Master HD?
Sen t.ex. Sagan Om Ringen extended där det finns DTS ES spår, kör man Bitstream där så står PS3 ljudet där uppe på DTS och stärkaren kör DTS ES. Kör man sen Linear PCM så ändras PS3 symbolen som finns i statusen till DTS ES Disc och då kör stärkaren Multi-CH 7.1 så det här är rörigt, även för mig som är ganska väl insatt men lite ny med alla HD ljud och saker

Rörigt? Kan man lungt säga! :P

#21

Postad 01 oktober 2008 - 21:28

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Rörigt? Kan man lungt säga! :P

Det är inte så rörigt. Kör LPCM om du har en förstärkare som klarar det via HDMI, annars kör du bitstream :P.

#22

Postad 02 oktober 2008 - 07:39

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Sen är ju inte alla svar speciellt genomtänkta heller...
Varför skriver t.ex. jonasprivate att han inte ska ställa in bitstream när han uttryckligen skriver att han använder sig av optisk kabel??
Ändra felaktiga svar så slipper nya läsare förvirras.

Men rörigt är det..
En enkel sammanfattning kan väl vara bitstream med optiskt och pcm med HDMI?
PS3 kan väl koda alla ljudformat och skicka dom till förstärkare som PCM med HDMI.

#23

Postad 02 oktober 2008 - 21:06

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
Så kan man ju göra för att göra det så lätt som möjligt :P Men om man nu vill att förstärkaren ska avkoda så mycket som möjligt och man har hdmi så kan man göra som jag skrev. Dvs skicka allt bitstream utom dd true hd och dts master hd som ps3 inte kan skicka bitstream, dessa körs då pcm.

Mvh

#24

Postad 02 oktober 2008 - 23:07

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Så kan man ju göra för att göra det så lätt som möjligt :P Men om man nu vill att förstärkaren ska avkoda så mycket som möjligt och man har hdmi så kan man göra som jag skrev. Dvs skicka allt bitstream utom dd true hd och dts master hd som ps3 inte kan skicka bitstream, dessa körs då pcm.

Mvh

Blir ju väldigt bökigt att byta fram och tillbaka. Dessutom vinner du ju inte något på det (rent teoretiskt iaf), förutom att det står DTS/DD istället för multi ch på förstärkaren :D.

#25

Postad 05 oktober 2008 - 19:06

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0
näe iofs inte, men jag vet iaf en del som vill att det ska stå dd/dts osv i förstärkaren :)

#26

Postad 05 oktober 2008 - 21:46

CoffeJ
  • CoffeJ
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Läste igenom denna tråd men fattar inte mycket ärligt talat. Har själv en ps3 och ett DAV-DZ860W system just nu och kör optiskt. Vad ska jag ha för inställningar på ps3an och recievern för bästa ljud?

#27

Postad 05 oktober 2008 - 22:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Läste igenom denna tråd men fattar inte mycket ärligt talat. Har själv en ps3 och ett DAV-DZ860W system just nu och kör optiskt. Vad ska jag ha för inställningar på ps3an och recievern för bästa ljud?

optiskt: bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream. :)

#28

Postad 05 oktober 2008 - 22:46

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

optiskt: bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream, bitstream. :)

Går nog inte att missuppfattas :P

#29

Postad 05 oktober 2008 - 22:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Jag förstår att det kan vara snurrigt för en del ..

Men det finns säkert 10 trådar på forumet, där det är förklarat i atomer .

Sök : Läs läs läs ...

Här är en länk som gör dig sysselsatt en halvtimme ... minst :)
http://component.se/docs.php?id=69

Maveric

#30

Postad 07 oktober 2008 - 13:16

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Går nog inte att missuppfattas :D

Jodå, om man läser den här tråden så förstår jag om det blir missförstånd....

#31

Postad 07 oktober 2008 - 13:31

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
En sak jag alltid förundrats över bland 1000 frågor är att varför läser man inte instruktionsboken
och slår upp sidan som behandlar ljud!!

Redigerat av henke007, 07 oktober 2008 - 13:31.


#32

Postad 07 oktober 2008 - 13:54

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0
För man har så vänligt folk som gärna svarar på ens frågor på detta underbara forum :D

Tänkte kolla en grej i den här tråden också, har inte hittat nått klart svar på detta.
Vet att DTS-HD-MA har en DTS core som spelaren (PS3:an i detta fallet) kan skicka i bitstream genom TOSlink, så om en film endast har en engelsk DTS-HD-MA ljudspår så är det inga problem för folk med äldre förstärkare. Denna information finns i överflöd överallt, på olika forums på wiki osv.
Däremot, Dolby TrueHD har jag inte hittat nån information angående. Hur är det med den? PS3:an bitstreamar ljudet genom TOSlink, om jag väljer Dolby TrueHD, har denna även en DD core som den skickar istället isåfall eller vad händer? Har för mig att Iron Man endast har en Engelsk TrueHD spår, resten är Spanska/Franska DD spår. Inte hemma så kan inte kolla skivan, men blev fundersam igår när jag kollade filmen och såg att det bara fanns TrueHD som val. Och ingen info att hitta på wiki etc.

svar?

/P

#33

Postad 07 oktober 2008 - 13:57

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Nej

Överföring kan alltså inte ske med S/PDIF. Till skillnad från t.ex. DTS HD MA kan inte ett spår med lägre bitrate extraheras, istället finns det alltid ett Dolby Digital-spår på upp till 448 kbps för HD DVD respektive upp till 640 kbps för Blu-ray som kan tas emot av i princip alla receivers/försteg med S/PDIF-ingång.

Läs Maverics eminenta länk.
Den här-------->http://component.se/docs.php?id=69

Redigerat av JockeJ, 07 oktober 2008 - 13:58.


#34

Postad 07 oktober 2008 - 14:07

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0
hmm, jo, såg och läste just. Skumt isåfall, för tyst blev det inte i högtalarna iallafall, och PS3:an var satt till Bitstream... kan den ha automatiskt skickat 2.0 PCM istället när jag valde TrueHD isåfall? hmm, måste undersökas när jag kommer hem.

/P

[edit] Hittade just en backcover på iron man (http://www.highdefdi...an/backfull.jpg) och visst, English TrueHD, french/spanish DD, vilket är lite skumt, hade för mig att TrueHD inte var mandatory på BD filmer, så den saknar alltså en Mandatory ljudspår på original språket? (DD/DTS/LPCM är mandatory på BD iirc).

Redigerat av Paganmoon, 07 oktober 2008 - 14:22.


#35

Postad 14 oktober 2008 - 23:18

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 107 inlägg
  • 0
Ok testat och det verkar som när man väljer TrueHD spåret så skickar den vanligt DD på optisk. Enligt förstärkaren är det iallafall DD 5.1 och inte PCM2.0 som tas emot.
Nu finns det ju inget "DD Core" som det finns DTS core på DTS-MA spåren, men kanske finns ett vanligt DD spår dold på skivan ändå, på släpp som bara har TrueHD spår på original språket. Låter ju nästan vettigt.

/P

#36

Postad 15 oktober 2008 - 18:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Ok testat och det verkar som när man väljer TrueHD spåret så skickar den vanligt DD på optisk. Enligt förstärkaren är det iallafall DD 5.1 och inte PCM2.0 som tas emot.
Nu finns det ju inget "DD Core" som det finns DTS core på DTS-MA spåren, men kanske finns ett vanligt DD spår dold på skivan ändå, på släpp som bara har TrueHD spår på original språket. Låter ju nästan vettigt.

/P

Det skickas som 640 Kb/s DD som sagts tidigare :)

Finns bra förklarat på på dolbys hemsida.

http://www.dolby.com...eHD_avrs_2.html

#37

Postad 16 oktober 2008 - 16:43

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Hur stor skillnad är det mellan DD 640KB/s och något hd ljud på ca: 5mb/s? Är det som DVD VS BD (bilden) eller hur stor skillnad är det?

Och det här är jag inte riktigt säker på om jag har rätt... Igår kopplade jag in en 10" subb på ena frontkanalen (för att se hur det skulle bli om jag köpte riktiga frontar) och satte på "Pirates of the Caribbean: At Worlds End" på bd, och startade filmen, andra loggot (en lång väg sedan blixtar och dunder, mins inte vad den heter) och där brukar det vara tung 30-40hz bas, men det var inget så jag satte recivern på att jag inte hade en subb och då blev det bas minsann, alltså verkar det som om basen bara var i LFE kanalen från början. Sen fortsatte jag kolla och i en scen var det kraftig konstant 15-20hz bas i nästan 1 minut(i frontkanalen), jag minns inte om jag ändrade tillbaka på recivern, men jag tror det :) , det jag undrar är... kan det verkligen vara 15hz i frontarna (orginal på DD 640kb/s)? Jag trodde det var LFE kanalen som det skulle vara i, eller är inte 15hz "LF" nog.
Under 40hz hörs ju inte var det kommer ifrån så det borde ju vara i LFE kanalen. Eller?

#38

Postad 19 oktober 2008 - 11:48

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0
Men om du sätter receivern på att du inte HAR en sub så mixar den ut LFE-kanalen till övriga högtalare istället (lite olika beroende på hur du valt att ange setupen för de övriga högtalarna). Du får då alltså en 5.0 "signal" istället för 5.1. Eller vad var din fråga egentligen?

Sedan vet jag inte vad du har för sub med tanke på delningsfilter osv, men jag skulle tro att den konstanta basen i runt en minut som du beskriver egentligen är något annat i frontkanalen. Det kan ju bli rätt skumt resultat att koppla en sub till en frontkanal...

Redigerat av Unregistered7c5139ba, 19 oktober 2008 - 11:58.


#39

Postad 20 oktober 2008 - 09:28

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0

Hur stor skillnad är det mellan DD 640KB/s och något hd ljud på ca: 5mb/s? Är det som DVD VS BD (bilden) eller hur stor skillnad är det?

Jag vet inte hur det är med HD-ljud, men skillnaden mellan DD och DTS 1,5 Mbps är enorm hemma hos mig.
Nu har jag skämmigt kass surround-ljud, därför låter väl DD tunnt hos mig, men med DTS blir ljudet dubbelt så "stort".
Det får mig att drömma om HD-ljud......

Redigerat av JockeJ, 20 oktober 2008 - 09:31.


#40

Postad 20 oktober 2008 - 14:38

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Passiv subb, ingen delning, testade igen och det är faktiskt grymt låg bas i frontkanalerna(lite lägre nivå om subben är "på").Det är från filmen och inte någon störning elr liknande, kan inte vänta tills jag har en riktig subb och riktiga 5.0 högtalare. Jag har aldrig haft en bra surround-rigg, men lite bas har jag haft och mellan DD 448kb/s och DTS 755kb/s är det enorm skillnad i basen (Lord of the rings)eftersom de ljudspåren är
från samma tid(inte som lejonkungen, förbättrad(?)mix DTS från ca 2003,orginal DD från
1994, och snart kommer den på BD, ett bra skäl att fixa till hembion). edit:skrev på ps3, (lite rörigt kanske?) mj

Redigerat av Unregistered93bbd732, 20 oktober 2008 - 14:46.


#41

Postad 27 oktober 2008 - 16:34

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Har inte sett någon skriva detta men för att kunna utnytja HD-ljuden så måste du ju ha en förstärkare som klarar att avkoda HD-ljuden. PS3 har egen avkodning av HD-ljuden så därför skickar den PCM Multi-Ch. Och att man måste ha en förstärkare med HDMI har ju inte med saken att göra, du kan ju skicka ljudet vi HDMI men det är ju inget krav på att man måste ha det för att få ut HD kvalitet i ljudet. Viktigast är ju att den avkodar, men sen är det väll så idag att alla förstärkare med HD-avkodning har HDMI.

Mvh Sekely

#42

Postad 27 oktober 2008 - 16:44

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0

Har inte sett någon skriva detta men för att kunna utnytja HD-ljuden så måste du ju ha en förstärkare som klarar att avkoda HD-ljuden. PS3 har egen avkodning av HD-ljuden så därför skickar den PCM Multi-Ch. Och att man måste ha en förstärkare med HDMI har ju inte med saken att göra, du kan ju skicka ljudet vi HDMI men det är ju inget krav på att man måste ha det för att få ut HD kvalitet i ljudet. Viktigast är ju att den avkodar, men sen är det väll så idag att alla förstärkare med HD-avkodning har HDMI.

Mvh Sekely

Hmm jag vet inte om jag hänger med på ditt resonemang riktigt. Men vad jag vet så finns det 3 sätt att få tillgång till HD-ljud idag och 2 av dom kräver HDMI ( 1. Bitstream = avkodning i förstärkaren), (2. avkodning i spelaren som sen skickar LPCM till förstärkaren). Kör man inte HDMI så krävs det avkodning i spelaren samt 5.1/7.1 analog utgångar på spelaren.

Obs! Räknade inte in PCM spåren som brukar finnas på Blu-ray

#43

Postad 27 oktober 2008 - 17:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

  • 2 498 inlägg
  • 0

Och att man måste ha en förstärkare med HDMI har ju inte med saken att göra, du kan ju skicka ljudet vi HDMI men det är ju inget krav på att man måste ha det för att få ut HD kvalitet i ljudet. Viktigast är ju att den avkodar, men sen är det väll så idag att alla förstärkare med HD-avkodning har HDMI.

Mvh Sekely

Har förstärkaren ingen HDMI-ingång som tar emot LPCM så måste överföringen ske via analoga överföring, och det har inte PS3 i fler än 2 kanaler.

MVH
/Chuck

#44

Postad 27 oktober 2008 - 19:38

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

  • 532 inlägg
  • 0
Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att för att du ska kunna köra hd ljud så behöver ju förstärkaren avkoda det.

#45

Postad 27 oktober 2008 - 20:38

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

  • 2 854 inlägg
  • 0

Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att för att du ska kunna köra hd ljud så behöver ju förstärkaren avkoda det.

Sant, men endast om du inte skickar det som LPCM och låter spelaren avkoda ljudet först (*suck* vad det kan bli snurrigt ibland ;)).

#46

Postad 02 november 2008 - 12:59

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0

Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att för att du ska kunna köra hd ljud så behöver ju förstärkaren avkoda det.

När man kopplar med 5.1/7.1 analog så stämmer väl inte detta? Det skulle väl t.ex. funka med min H/K AVR 7000 "BDspelare-analoga utgångar 5.1 till analoga ingångar 5.1-AVR 7000."

#47

Postad 02 november 2008 - 14:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

När man kopplar med 5.1/7.1 analog så stämmer väl inte detta?


Nope.

Med en förstärkare utan TrueHD/DTS HD-avkodare har man två val:

1. Analog 5.1/7.1. Bluray-spelaren avkodar och D/A-omvandlar ljudet. Det är i första hand kvaliteten på spelarens
D/A-omvandling som avgör hur bra det låter. I detta läget ska alltid "direct" eller "pure direct" läget användas,så
att förstärkaren inte A/D-omvandlar den inkommande signalen igen. Då är hela poängen med att köra analogt
borta.

2. Digitalt via SPDIF (coax eller toslink). DTS HD skickas ut som DTS Fullrate, dvs 1500kbps. TrueHD skickas ut som
640kbps AC3 (Dolby Digital). Här är det förstärkarens D/A-omvandlare som avgör hur bra det låter.


Många tror att så länge det bara finns en "HD" avkodare inblandad så blir ljudet kanon, men det stämmer såklart
inte. Jag får klart bättre ljud när förstärkaren avkodar AC3, jämfört med Bluray-spelarens analoga utgångar (Sharp
HP20S).

Ljudet med SPDIF från Bluray blir med några få undantag alltid bättre än samma film på DVD, pga högre bitrate,
och ett ljudspår som inte är saboterat med pitching (PAL DVD) osv.

Redigerat av Ageve, 02 november 2008 - 15:02.


#48

Postad 20 januari 2009 - 01:46

Unregistered024b721a
  • Unregistered024b721a
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Herregud. Här har man suttit och lallat med PCM via optisk överföring i en vecka...drog på Iron Man igår och tyckte att volymen var lite låg...att subben inte riktigt sparkade igång som den brukar...det är något som är "fel" när en fet jättebomb briserar under en jeep och det säger "poff, katweeen" i vänster front :D

TACK för att ni härdade ut och förklarade, förklarade och förklarade att man skulle köra bitstream (jag tror jag fattade på fjärde eller femte upprepningen där någonstans mitt i villervallan)!!!

/Paz

#49

Postad 20 januari 2009 - 18:54

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

  • 1 470 inlägg
  • 0

och ett ljudspår som inte är saboterat med pitching (PAL DVD) osv.

tänk så unga, naiva och lyckliga vi en gång var. tur att Noble Entertainment* kom och lärde oss bättre :)



* lustigt namn förresten - själv tycker jag vare sig de är nobla eller underhållande :)

#50

Postad 08 april 2009 - 08:09

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

  • 246 inlägg
  • 0
Istället för att skapa en ny tråd så fortsätter jag på denna. Det är ju någoluda on topic.

Jag kör nu med ps3 som bd spelare och optisk kabel( toslink) till min H/K. Och jag tycker att det är otroligt lite bas i dts core (nedskalat från dts hd ma) och mycket diskant så man får sänka lite, de filmer jag har testat hittils är Rambo 4 och King kong, inte hälften så mycket bas som i vissa dd spår, jag tycker inte om det men jag är nog tvungen att maxa subutgången(+10) för att få bra ljud, annars brukar jag ha 0 och till vissa filmer +5. Det känns liksom otryggt med tanke på hur mycket bas det skulle vara om det helt plötsligt kom en scen med "normal" bas.
Så om inte annat skulle någon kanske kunna ge mig några scener i R4 och KK med maximal bas, så jag kan ställa in subben.



edit: bra respons alltså ;) men upplever ingen annan det här? Minimal bas i nedskalad DTS-MA? Eller något tips på/en tråd med "några scener i R4 och KK med maximal bas"? Någon?

Redigerat av Unregistered93bbd732, 14 april 2009 - 14:45.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.