Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha AVENTAGE 2012 - AirPlay, 4K, Zone 2 HDMI, ny YPAO mic, ECO-mode

738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Yamaha RX-A820 (Surroundförstärkare) 5 8,47 (16) Inga priser
Yamaha RX-A2020 (Surroundförstärkare) 9 9 (6) Inga priser
Yamaha RX-A1020 (Surroundförstärkare) 9 9,1 (19) Inga priser
Yamaha RX-A3020 (Surroundförstärkare) 9 9,31 (12) Inga priser
Yamaha RX-A1030 (Surroundförstärkare) 8 8,56 (8) Inga priser
Yamaha RX-A2030 (Surroundförstärkare) 7 9,09 (10) Inga priser
40 relaterade trådar
On screen display på moderna förstärkare (1 inlägg) 3 år sedan
Yamaha Nya 2013 - RX-A830, RX-A730, RX-V775, RX-V675, RX-V575, RX-V500D, RX (151 inlägg) 4 år sedan
Inkopplingsproblem optisk ut fr tv till 2-kanal (2 inlägg) 5 år sedan
Vilken förstärkareffekt till monitor audio apex 5.1? (18 inlägg) 5 år sedan
Kampanjer på Receivers! (370 inlägg) 6 år sedan
Värde på förstärkare på andrahandsmarkanden? (13 inlägg) 6 år sedan
Rimligt pris på receiver? (0 inlägg) 6 år sedan
Inget tryck i ljudet från vinyl! (29 inlägg) 7 år sedan
tuneln radiostationer (2 inlägg) 7 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Router med USB-Disk som skall fungera med DLNA! (3 inlägg) 8 år sedan
Golvhögtalare till Yamaha RX-A1030 (4 inlägg) 8 år sedan
Yamaha RX-A1020 (4 inlägg) 9 år sedan
LG och Yamaha RX-A1030 ARC-problem (19 inlägg) 9 år sedan
Problem efter YPAO på en Yamaha A-1030RX (4 inlägg) 9 år sedan
Yamaha AVENTAGE 2011 - 9.2, Cinema DSP HD3, A.R.T. Wedge (234 inlägg) 9 år sedan
Onkyo NR636 vs NR727 (32 inlägg) 9 år sedan
Yamaha RX-A2020 Får ingen subwoofer i Stereoläget... (4 inlägg) 9 år sedan
Beslutsångest! Högtalarpaket för ca 10000:- (10 inlägg) 9 år sedan
Ny receiver till KEF KHT-3005SE? (13 inlägg) 9 år sedan
Marantz Sr6008 vs Yamaha rx-a1030 (17 inlägg) 9 år sedan
Ny reciver i 10.000kr:s klassen (9 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Köpråd Yamaha Surround reciever (44 inlägg) 9 år sedan
Problem med AirPlay på Yamaha RX-A1030 (16 inlägg) 10 år sedan
Pioneer VSX-923 eller Yamaha RX-A820 (19 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A2030 - Sonos linjeingång (2 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A1030 + slutsteg, vilket? (23 inlägg) 10 år sedan
kubmätning på receiver (6 inlägg) 10 år sedan
Yamaha, RX-V775 eller RX-A820? (5 inlägg) 10 år sedan
Yamaha RX-A1020 vs Marantz SR7007 till Canton??? (6 inlägg) 10 år sedan
trådlösa hörlurar permanent inkopplade (2 inlägg) 10 år sedan
Dubbla subutgångar (11 inlägg) 10 år sedan
RX-A1020 (13 inlägg) 10 år sedan
Denon AVR-X4000 vs Yamaha RX-A3010 (17 inlägg) 10 år sedan
Yamaha 3020 vs 3030 (43 inlägg) 10 år sedan
Kommentarer till Gillestuga blir till Lounge av 1a_prisjagare (13 inlägg) 10 år sedan
Om ni hade 10000kr till reciever! (29 inlägg) 10 år sedan
Bästa iPhone app bland förstärkarna (6 inlägg) 11 år sedan
Yamaha RX-V771 eller Denon AVR-2113 ? (7 inlägg) 11 år sedan

#101

Postad 15 december 2012 - 19:36

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Lite förklaringar om ohm:
Lagen om anpassning - max effekt över lasten(högtalaren) fås om inre impedans är lika med lastens impedans, dvs 50/50.
Större last kräver mer volt, lägre last mer ström - vilket på en given förstärkare med fast impedans ger lägre effekt över högtalaren i bägge fallen. Förstärkaren får jobba hårdare för samma volym.
Enkelt i teorin .....
Så om impedans-switchen verkligen ändrar impedansen är 6 ohm att rekommendera för 6ohm och 4ohm högtalare.
Men om det är som påstås ovan att det bara är en sänkning av volten för att spara på effekten på nåt "fulsätt" kan det kanske passa med 8 ohm. Låter dock konstigt om det är så <_<
Men om man anpassar impedansen till 6 ohm med en 6 ohms last händer just det: effekten och volten i förstärkaren minskar och ökar över lasten.
Komplicerade saker så jag vet inte om man ska tro på Yamaha eller audioholics. Sen vad som låter bäst, många faktorer som kan spela in, hur bra stämmer högtalarens ohm med verkligheten, hur högt man spelar osv. B)

#102

Postad 15 december 2012 - 19:55

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Lite förklaringar om ohm:
Lagen om anpassning - max effekt över lasten(högtalaren) fås om inre impedans är lika med lastens impedans, dvs 50/50.
Större last kräver mer volt, lägre last mer ström - vilket på en given förstärkare med fast impedans ger lägre effekt över högtalaren i bägge fallen. Förstärkaren får jobba hårdare för samma volym.
Enkelt i teorin .....
Så om impedans-switchen verkligen ändrar impedansen är 6 ohm att rekommendera för 6ohm och 4ohm högtalare.
Men om det är som påstås ovan att det bara är en sänkning av volten för att spara på effekten på nåt "fulsätt" kan det kanske passa med 8 ohm. Låter dock konstigt om det är så <_<
Men om man anpassar impedansen till 6 ohm med en 6 ohms last händer just det: effekten och volten i förstärkaren minskar och ökar över lasten.
Komplicerade saker så jag vet inte om man ska tro på Yamaha eller audioholics. Sen vad som låter bäst, många faktorer som kan spela in, hur bra stämmer högtalarens ohm med verkligheten, hur högt man spelar osv. B)


Joo,såhär är det. Bra förklaring :D :P :lol:

#103

Postad 15 december 2012 - 22:32

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Lite förklaringar om ohm:
Lagen om anpassning - max effekt över lasten(högtalaren) fås om inre impedans är lika med lastens impedans, dvs 50/50.
Större last kräver mer volt, lägre last mer ström - vilket på en given förstärkare med fast impedans ger lägre effekt över högtalaren i bägge fallen. Förstärkaren får jobba hårdare för samma volym.
Enkelt i teorin .....
Så om impedans-switchen verkligen ändrar impedansen är 6 ohm att rekommendera för 6ohm och 4ohm högtalare.
Men om det är som påstås ovan att det bara är en sänkning av volten för att spara på effekten på nåt "fulsätt" kan det kanske passa med 8 ohm. Låter dock konstigt om det är så <_<
Men om man anpassar impedansen till 6 ohm med en 6 ohms last händer just det: effekten och volten i förstärkaren minskar och ökar över lasten.
Komplicerade saker så jag vet inte om man ska tro på Yamaha eller audioholics. Sen vad som låter bäst, många faktorer som kan spela in, hur bra stämmer högtalarens ohm med verkligheten, hur högt man spelar osv. B)


en förstärkare kan inte ändra impedansen utan det är högtalaren som bestämmer impedansen...
så att impedans matcha en förstärkare med högtalaren är ren bullshit...
förstärkare är olika bra på låga laster och hembio recievers framför allt brukar sällan vara bra under 4ohm då pressas dom för hårt och överhettar mm...
därav så har dom en impedans väljare som fulstryper effekten för att den inte ska pressas för hårt och överhetta osv...
har du sett många tvåkanals förstärkare eller slutsteg med impedans väljare? nej för dom klarar ofta av låga impedanser ner till 1ohm tillomed utan att överhetta därav behöver dom ingen....

och en högtalare har inte en konstant impedans på säger vi 4-6-8ohm utan den varierar ganska mycket över frekvensgången...
tex.. en högtalare med en 8ohms nominell impedans kan ha en impedans under 3ohm i tex 200hz...

ni kan sätta den i 4 eller 6 ohm om ni vill men det är fel och man får inte ut max ur förstärkaren som att kasta en slant i sjön om man inte är väldigt rädd för att den ska överhetta eller om man har problem med överhettning...
men då förlorar man i välljud som sagt både i dynamik och detaljer och det kommer att låta ansträngt tidigare...

och får man det problemet så är förstärkaren för dålig för att kunna driva högtalarna på ett vettigt sett då ska man kanske se sig om efter en bättre förstärkare eller hänga på ett slutsteg eller byta högtalare som är lättare att driva

Redigerat av Rumpnisse, 18 december 2012 - 02:35.


#104

Postad 15 december 2012 - 22:36

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Tror nog att jag köper Rumpnissens resonemang, då det låter mest logiskt och samstämmer med mina erfarenheter som användare. ( jag är inte tekniker )

Redigerat av MalcomX, 15 december 2012 - 22:37.


#105

Postad 17 december 2012 - 10:26

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Kopplade över till 8 ohm. Oj vilket LYFT det blev, jätteskillnad.

Så Rumpnisse hade rätt, de fulstryper effekten!

Tack Rumpnisse som gav mig ett underbart ljud. :P :P :P

#106

Postad 18 december 2012 - 10:55

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

en förstärkare kan inte ändra impedansen utan det är högtalaren som bestämmer impedansen...
så att impedans matcha en förstärkare med högtalaren är ren bullshit...

har du sett många tvåkanals förstärkare eller slutsteg med impedans väljare? nej för dom klarar ofta av låga impedanser ner till 1ohm tillomed utan att överhetta därav behöver dom ingen....


Högtalaren har sin impedans, som kan variera med frekvensen.
Förstärkaren har en utgångsimpedans, grundläggande ellära.

http://en.wikipedia....venin's_theorem

http://en.wikipedia....edance_matching

En kraftfull strömstark förstärkare har en låg inre impedans och får inga problem. Behöver ingen switch.
Klena billiga förstärkare kanske hade behövt det, men kostnaderna hålls nere.

Funktionen med switchar eller olika utgångar för olika ohm är inte alls ovanligt, även 2-kanal, gitarrförstärkare m.m. (Ex: McIntosh, Marshall med flera)
Så det är en gammal och väl beprövad funktion. Jag tror inte att en hel värld av high end-lyssnare, musiker och ljudtekniker skulle accepterat nån fulstrypning på sina anläggningar.
Därför är det konstigt om Yamaha hittat på nån egen variant som inte fungerar.

No Bullshit B)

#107

Postad 18 december 2012 - 11:38

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Hittade en bra förklaring på REHIFI:s hemsida.

Motståndet på en högtalare begränsar flödet av elektricitet som kommer från förstärkaren. Man kan jämföra det med att skicka vatten genom trädgårdsslangen. Om du skulle trycka ihop slangen (öka motståndet) kommer mindre vatten(ström) att passera, detta går dock att kompensera genom att vrida ännu mer på kranen, varvid trycket istället ökar(=Volten ökar). En högtalare har ofta 4,6,8 eller 16 ohm motstånd.

De flesta förstärkare är transistorförstärkare och då är regeln att du bör ha samma eller mer motstånd på högtalarna än vad förstärkaren klarar. Har du mindre motstånd kommer det att bli ”för lätt” för förstärkaren att skicka ut sin ström, vilket gör att den riskerar att överhettas och ta skada. Något som bara händer om du använder en väldigt stor del av den kraft som finns i förstärkaren, d.v.s. spelar väldigt högt. Så spelar du lågt på din förstärkare behöver du inte oroa dig även om dina högtalare har lägre Ohm än vad som är rekommenderat på förstärkaren. Spelar du högt och är orolig bör du känna hur varm förstärkaren är, den får aldrig vara så varm så att du bränner dig, då är det hög tid att sänka volymen.Högre motstånd på högtalarna är ok för transistorförstärkare

Har du däremot rörförstärkare är det tvärtom som gäller. Hellre för lågt motstånd än för högt, annars riskerar man att skada rören eller transformatorn.


Tänk på att om du kopplar fler högtalare på förstärkaren så ändrar du motståndet (gäller stereoförstärkare). Om du kopplar parallellt, vilket är samma som att använda både A och B utgången (eller 1 och 2) så halverar du motståndet. Ungefär som att du istället för en vattenslang använder två. Så kopplar du fyra stycken fyra ohms högtalare är detta samma som att koppla två stycken två ohms högtalare, vilket väldigt få förstärkare mår bra av.

Kan jag spela högre med 4 ohms högtalare än 8 ohms?

Då du minskar på motståndet kommer detta att innebära att förstärkaren lämnar mer effekt. Som nämnts ovan så bör din förstärkare då vara anpassad för att klara av 4 ohm(iaf om du spelar högt) eftersom du kan annars skadar din anläggning. Klarar din förstärkare däremot av 4 ohm kommer sådana högtalare göra att du kan spela högre än om du valt 8 ohms högtalare.


I korthet
*Spelar du högt bör du ha samma eller högre motstånd på högtalarna än vad förstärkaren klarar av.
*Använder du en rörförstärkare ska du ha samma eller lägre motstånd på högtalarna.
*Fyra högtalare kopplad på en stereoförstärkare får hälften så mycket motstånd som om man bara använt två av dem.

Redigerat av Audiovector, 18 december 2012 - 11:40.


#108

Postad 18 december 2012 - 16:24

Rumpnisse
  • Rumpnisse
  • Forumräv

  • 741 inlägg
  • 0

Högtalaren har sin impedans, som kan variera med frekvensen.
Förstärkaren har en utgångsimpedans, grundläggande ellära.

http://en.wikipedia....nin%27s_theorem

http://en.wikipedia....edance_matching

En kraftfull strömstark förstärkare har en låg inre impedans och får inga problem. Behöver ingen switch.
Klena billiga förstärkare kanske hade behövt det, men kostnaderna hålls nere.

Funktionen med switchar eller olika utgångar för olika ohm är inte alls ovanligt, även 2-kanal, gitarrförstärkare m.m. (Ex: McIntosh, Marshall med flera)
Så det är en gammal och väl beprövad funktion. Jag tror inte att en hel värld av high end-lyssnare, musiker och ljudtekniker skulle accepterat nån fulstrypning på sina anläggningar.
Därför är det konstigt om Yamaha hittat på nån egen variant som inte fungerar.

No Bullshit B)


troligen så vet high end lyssnarna musiker och ljudtekniker att man ska behålla den i 8ohms läge men det ska man inte vara så säker på känner flera musiker ljudtekniker och producenter och det är mycket dom inte vet...

fortfarande en fullösning som ej är bra och ska inte användas om man inte har värmeproblem eller liknande...

krasst kan man säga att förstärkare som man behöver använda switchen på är för dåliga för högtalaren man har...

dom flesta med switch har en design som gör att den stryper typ 30-40% av spänningen till trissorna mer eller mindre (kanske varierar mellan märke modell) för att inte förstärkarna ska överhetta i låga ohm och resultatet blir att man kommer inte kunna spela lika högt innan det börjar dista clippa med mindre dynamik och detaljer och mindre headroom...
skillnaden märker man troligen inte av förns man spelar högt och pressar den...
en jäkla skillnad på min onkyo 3009...
fördelen med att sätta switchen i 4/6ohms läge är mindre strömförbrukning och mindre värme...

Redigerat av Rumpnisse, 18 december 2012 - 16:55.


#109

Postad 19 december 2012 - 03:17

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Här har ni testen av 3020 i Hemmabiotidningen

Bifogad fil(er)



#110

Postad 19 december 2012 - 11:36

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0
jag har en 3020 på ingång... hoppas den kommer innan helgen...

#111

Postad 19 december 2012 - 11:40

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Sitt just nu och njuter av Schweizisk webradio från min 3010. :P Häärligt

#112

Postad 19 december 2012 - 11:49

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Har hittat två nackdelar so far med 3010:

* Man kan inte justera "level" i 2 ch stereo vid en analog källa. Med en digital källa går det utmärkt... Eller har jag missat något?

* Man kan inte enkelt se i displayen hur många kanaler ljudkällan har (man får gå in i "Information" på OSD). Marantz och Denon visar detta med grafik på displayen.

Finns det en "Remote App" för 3010 och Androidtelefon förresten?

Annars ääälskar jag ljudet och alla finesserna!!! :)

#113

Postad 19 december 2012 - 11:55

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Har hittat två nackdelar so far med 3010:

* Man kan inte justera "level" i 2 ch stereo vid en analog källa. Med en digital källa går det utmärkt... Eller har jag missat något?

* Man kan inte enkelt se i displayen hur många kanaler ljudkällan har (man får gå in i "Information" på OSD). Marantz och Denon visar detta med grafik på displayen.

Finns det en "Remote App" för 3010 och Androidtelefon förresten?

Annars ääälskar jag ljudet och alla finesserna!!! :)


Remote app
https://play.google....nRyb2xsZXIiXQ..

#114

Postad 19 december 2012 - 13:36

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Thanx!

Har ju haft ett antal dyra recievers genom åren (Arcam AVR-350, Pioneer LX-72, Onkyo 906, 5007, 5008, Yamaha 3800, 3900, Marantz 8500, 7200, H/K 7500 mm) och 3010 är den klart mest välljudande. Arcam på andra plats. Yamaha 3800, 3900 på tredje plats. Kul att ljudet är hörbart bättre än föregående Yamaha-modeller också. Någon som vet vad Yamaha förfinat rent tekniskt nu med RX-A-serien?

#115

Postad 19 december 2012 - 14:38

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
På a3010:an har de ju finfina DAC:ar (SNR 123db) och Nätkondensatorer (2x18000uF), klart det gör skillnad.

#116

Postad 19 december 2012 - 14:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Vad satt det för DAC:ar och kondingar i 3900 då?

#117

Postad 22 december 2012 - 06:50

Luffare
  • Luffare
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Ja det tror jag också. Tyckte därför att "Luffares" text (som jag citerade ovanför) var konstig.

Kunde spela märkbart högre i det ena läget. Har Dynaudio X12 känslighet 86 dB.
Får testa igen om det var så stor skillnad som jag upplevde.
Mvh
Magnus

#118

Postad 22 december 2012 - 21:48

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

jag har en 3020 på ingång... hoppas den kommer innan helgen...


And yes!! it did :-)

Verkar riktigt bra - men väntar oxå på en bättre "källa" till den

#119

Postad 23 december 2012 - 01:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

And yes!! it did :-)

Verkar riktigt bra - men väntar oxå på en bättre "källa" till den

Tills dess kan du ratta in Sveriges Radios websändingar
De låter bra nog för de flesta

Redigerat av MalcomX, 23 december 2012 - 02:12.


#120

Postad 23 december 2012 - 02:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Dubbelpost ( ta bort )

Redigerat av MalcomX, 23 december 2012 - 02:12.


#121

Postad 23 december 2012 - 19:36

Grillen
  • Grillen
  • Forumräv

  • 806 inlägg
  • 0

Tills dess kan du ratta in Sveriges Radios websändingar
De låter bra nog för de flesta

Ja, det finns ju en liten WDTV att tillgå iaf... den skickar på rätt bra, men orkar ju inte med BD fullt ut

#122

Postad 26 december 2012 - 00:28

Unregistered55525259
  • Unregistered55525259
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Sådär ja, då var en A820 beställd ifrån Elgiganten med deras 2000:- rabatt! Stog mellan en RX-v773 och a820, hoppas jag valde rätt! :)

#123

Postad 26 december 2012 - 00:52

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Sådär ja, då var en A820 beställd ifrån Elgiganten med deras 2000:- rabatt! Stog mellan en RX-v773 och a820, hoppas jag valde rätt! :)

Det gjorde du alldeles säkert

Kan inte ge Aventage serien nog med lovord.
Här har Yamaha verligen lyckats och jag tror att mycket beror på deras envishet att jobba med egentillverkning
och på så sätt har de full koll på att alla komponenter jobbar bra ihop.

Det andas kvalité och man har ganska god självkänsla då man ger 3 års garanti

#124

Postad 26 december 2012 - 06:02

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Det gjorde du alldeles säkert

Kan inte ge Aventage serien nog med lovord.
Här har Yamaha verligen lyckats och jag tror att mycket beror på deras envishet att jobba med egentillverkning
och på så sätt har de full koll på att alla komponenter jobbar bra ihop.

Det andas kvalité och man har ganska god självkänsla då man ger 3 års garanti


Joo, så är det :D

#125

Postad 26 december 2012 - 07:33

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
NY firmware för A3010 (v 1.29) att ladda ner. (Glöm ej backupa så att du kan återställa tidigare inställningar).
http://download.yama...1307

#126

Postad 26 december 2012 - 08:03

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Fast Hembiobutiken är billigast på Yamaha just nu, 6990:- för 820:)

#127

Postad 26 december 2012 - 08:05

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Fast Hembiobutiken är billigast på Yamaha just nu, 6990:- för 820:)


http://www.elgigante...r-rx-a820-svart

#128

Postad 26 december 2012 - 13:02

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
aha, fan då blev det ju ganska nice price, såg inte det:)

#129

Postad 26 december 2012 - 20:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Har ni pengarna och ännu inte köpt bästa hembioreceivern som finns på marknaden just nu ( för en rimlig peng )

Här har ni Julrea på 3020 för 16.900 kr

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=175610

#130

Postad 26 december 2012 - 20:19

Unregistered54ef61d1
  • Unregistered54ef61d1
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hur fungerar dessa modeller att spela 2.1 ?

#131

Postad 26 december 2012 - 23:18

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
RX-A1020 finns för 5990 på elgiganten just nu vilket bara är några hundringar dyrare än 820. Det är den väl värd?

#132

Postad 27 december 2012 - 00:21

malmo
  • malmo
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Priset måste vara ett fel, har varit ute efter en ny förstärkare och den låg på 10940 tidigare idag. Sen har dem tagit ner den 2500kr.

8440kr

sen erbjuder dem 2500 i rabattkod.

5990kr


Jag beställde en i varjefall direkt. Visst lite väntetid då de kommer in den 8:e, men det kan det vara värt om de står fast vid priset.


Wihooooo

#133

Postad 27 december 2012 - 00:41

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Det är ju rena klippet

#134

Postad 27 december 2012 - 01:04

Unregistered55525259
  • Unregistered55525259
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Hoppas det är väntetid på 820'n jag beställt nu! Blir att ringa och avboka den och ta en 1020 isåfall i morgon!

En liten fundering jag har.. Yamaha har ju sin egna access dosa för wifi för typ 790:-, men finns det några andra man kan använda också? Alla jag hittat är via USB, och jag har ingen aning om ifall det funkar eller om man måste köra via ethern ?

#135

Postad 27 december 2012 - 01:45

krigarN
  • krigarN
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

RX-A1020 finns för 5990 på elgiganten just nu vilket bara är några hundringar dyrare än 820. Det är den väl värd?


STOOORT TACK för detta inlägg. Blir att, precis som för Himax att lägga på 200 kr och klicka hem 1020'n, trots att jag klickade hem en 820 idag. Tacka gud för distansköplagen!

Jag hade inte vågat att vänta till imorgon med att beställa. Tänk, de kanske inser att de gjort ett misstag och plockar bort rabattkoden under morgonen.

#136

Postad 27 december 2012 - 02:02

Unregistered55525259
  • Unregistered55525259
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Vågade inte heller vänta tills i morgon nu när krigarN sa så där.. Vart att lägga en beställning och dra en direkt-betalning! Skönt att man kan retunera 820'n direkt till närmaste Elgigantenbutik sen istället för att hålla på att larva med post-returer. Om dom nu inte går med på att stryka ordern direkt vill säga..

#137

Postad 27 december 2012 - 07:12

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Även jag lade en beställning nu på morgonen när jag inser hur bra priset är. Tyvärr är väl risken att man inte får den för det priset men man kan ju hoppas!

#138

Postad 27 december 2012 - 08:26

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Oj, vilket pris...? Bara och gratulera :)

Vågade inte heller vänta tills i morgon nu när krigarN sa så där.. Vart att lägga en beställning och dra en direkt-betalning! Skönt att man kan retunera 820'n direkt till närmaste Elgigantenbutik sen istället för att hålla på att larva med post-returer. Om dom nu inte går med på att stryka ordern direkt vill säga..


De brukar kunna stryka order på produkter som ej finns i lager :) Annars inte..

#139

Postad 27 december 2012 - 08:58

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Priset måste vara ett fel, har varit ute efter en ny förstärkare och den låg på 10940 tidigare idag. Sen har dem tagit ner den 2500kr.

8440kr

sen erbjuder dem 2500 i rabattkod.

5990kr


Jag beställde en i varjefall direkt. Visst lite väntetid då de kommer in den 8:e, men det kan det vara värt om de står fast vid priset.


Wihooooo


Här är erbjudandet
http://www.elgigante...-rx-a1020-svart

Kan vara trögt (hård belastning) men det är bara att försöka åter.

#140

Postad 27 december 2012 - 09:10

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0

Här är erbjudandet
http://www.elgigante...-rx-a1020-svart

Kan vara trögt (hård belastning) men det är bara att försöka åter.


Och du har provat själv? För det står att rabattkoden rea2500 inte gäller längre. Men är ju ett bra pris utan den ändå.

/Fredrik

#141

Postad 27 december 2012 - 09:28

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Och du har provat själv? För det står att rabattkoden rea2500 inte gäller längre. Men är ju ett bra pris utan den ändå.

/Fredrik


Har provat alldeles nyss igen inga problem, maskinen drar av 2500:-
Fattar inte varför du har problem!
(men det är max en st per rabattkod och beställare!)

Redigerat av Unregistered1605, 27 december 2012 - 09:32.


#142

Postad 27 december 2012 - 09:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har provar alldeles nyss igen inga problem, maskinen drar av 2500:-
Fattar inte varför du har problem!


Fungerar för mig åxo..

#143

Postad 27 december 2012 - 09:45

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
Haha, jag la en beställning jag också på en yamaha 1020. Ska lämna tillbaka min 820 på öppet köp, förutsatt att Elgiganten står för sitt pris....Såg att det nu fortfarande stod kvar samma på deras hemsida. Borde ju ha ändrats vid detta laget om det nu handlade om ett grovt fel.

Alla andra handlare måste vara så grymt sura....godbless elgiganten.

#144

Postad 27 december 2012 - 09:50

porch123
  • porch123
  • Veteran

  • 1 954 inlägg
  • 0
Nu fungerade det konstigt nog.

Återstår att se om man får det för det priset eller om pengarna sätts in på kontot igen?

/Fredrik

#145

Postad 27 december 2012 - 10:05

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Även jag beställde en nu:) Har velat mellan några olika men med det här priset så var det färdigfunderat!




edit: stavfel

Redigerat av ILCapitano, 27 december 2012 - 10:06.


#146

Postad 27 december 2012 - 10:41

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Nu är priset ändrat till 10949 kr igen när jag försökte beställa.

#147

Postad 27 december 2012 - 10:49

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Nu är priset ändrat till 10949 kr igen när jag försökte beställa.


Japp, nu var det slut på det roliga....

#148

Postad 27 december 2012 - 10:51

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0
Ni som hann beställa den för 5990kr, har ni fått något mail där elgiganten makulerar er order?

#149

Postad 27 december 2012 - 11:00

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0

Ni som hann beställa den för 5990kr, har ni fått något mail där elgiganten makulerar er order?


Nej, inte ännu. Står att min order är under "behandling". Vi får se hur det går.

#150

Postad 27 december 2012 - 11:09

KennyStarfighter
  • KennyStarfighter
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
vad är skillnaden mellan 820 och 1020?

http://se.yamaha.com...9_&mode=compare

Att dömma av specen är det bl.a. 5Kg skillnad men inte så mycket när det gäller Watt...??
Spontant gillar jag 820 mer för dess snabbknappar när det gäller "radio/tv/nät/BD"-mode utan att behöva fälla ut luckan, eller hitta fjärr-djäveln... :)

Och nu skiljer det bara 500 spänn mellan de olika två versionerna?

Det gjorde du alldeles säkert

Kan inte ge Aventage serien nog med lovord.
Här har Yamaha verligen lyckats och jag tror att mycket beror på deras envishet att jobba med egentillverkning
och på så sätt har de full koll på att alla komponenter jobbar bra ihop.

Det andas kvalité och man har ganska god självkänsla då man ger 3 års garanti

Gjorde samma sak, men bokade nu om till 1020, undrar om det var rätt??



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.