Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponent till scart?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 november 2007 - 11:17

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Båda alternativen fungerar om och endast OM digitalboxen klarar att skicka ut komponent via SCART, kontrollera detta i manualen först!

Första alternativet där fungerar om du även kopplar en kompositkabel till projektorn för RGB-syncen, se* Officiell tråd - Hitachi PJ-TX300 *skaffa en SCART - 4xRCA, där RGB kopplas till komponentingångarna och sync till videoingången (gul) på projektorn, om boxen är inställd SCART RGB då...

3:e alternativ är att skaffa en SCART RGB - Komponentkonverter.

Redigerat av mikeett, 13 november 2007 - 11:23.


#52

Postad 13 november 2007 - 12:12

Nanoo
  • Nanoo
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Det är den här boxen jag ska köra från: https://www.prisjakt...ukt.php?e=71698

Jag är inte så släng inom det här så vad tror du Mikeett, kan det funka?

#53

Postad 14 november 2007 - 07:56

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Den har RGB via SCAR1-utgången, vill du koppla denna till projektorn behöver du som sagt
antingen en Scart - 4xRCA, där du kopplar RGB-kablarna till komponentingångarna på projektorn samt den gula videokabeln till videoingångne på projektorn (för compositsynk).

Alt du skaffar scart - 4xRCA adaptern och kopplar in dina komponentkablar till komponent/RGB utgångarna på adaptern samt drar en extra RCA-kabel mellan den återstående gula RCA-utgång till den gula RCA-ingången på projektorn.

#54

Postad 14 november 2007 - 11:19

Nanoo
  • Nanoo
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0
Tackar tackar, inhandling av scartadapter blir det :blink:

#55

Postad 29 november 2007 - 18:51

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
http://www.webhallen...od.php?id=57246

För att återgå till debatten ang vad en sån här adapter egentligen gör så TROR jag att den lägger ihop Pr & Pb signalerna och vips så har vi en Y/C, dvs s-video. Många tvapparater kan ta emot s-video i scarten.
Observera att detta är en ren spekulation, eller rättare sagt önsketänkande för jag vill kunna mata både projen och tv´n med samma signal.

Vad tror ni? Eller vet någon 100% säkert hur den funkar?

#56

Postad 30 november 2007 - 13:23

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Jag tror att den bara kopplar Scartpinnarna
Scart 15 o 13 (Röd + Röd ground) till RCA R/Pr
Scart 11 o 9 (Grön + Grön jord) till RCA G/Y
Scart ( 7 o 5) (Blå + blå jord) till RCA B/Pb

Redigerat av mikeett, 30 november 2007 - 13:24.


#57

Postad 30 november 2007 - 15:24

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Kanske är så också...eller mer troligt att det är som du säger. :unsure:
Fast vad händer egentligen om man lägger ihop Pr- & Pb-signalerna? Borde man inte få en s-videosignal då?
Luminansen Y är en enskild ledare i båda signaltyperna och croma 1 + croma 2 borde bli croma, precis som i s-video...?!?!?!

#58

Postad 30 november 2007 - 16:17

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Någon som lyckats skicka komponentsignal till en Sony LCD via SCART? (eller annan TV för den delen?)

Tycker att problemet ofta verkar vara att få apparaterna att förstå att det är just en komponentsignal som ska tas emot. TV-apparaterna skicka alla signaler genom samma krets i slutändan iaf?

Redigerat av Walkir, 30 november 2007 - 16:17.


#59

Postad 01 december 2007 - 13:07

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Ska juh inte gå enl handbok sid 36 för KDL-32V2000:
A/V 1 Scart : ingång för bild/ljud, RGB-ingång och utgång för ljud och bild.
A/V 2 Scart : samma som ovan.
A/V 3 Komponent för 1080i/720p/576i,p/480i,p

#60

Postad 04 februari 2008 - 13:04

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0
Tja, har en samsung Q96 50"
Tydligen är den kass på att behandla tv från boxer via scarten utan man ska köra komponent.
Nu har inte min box någon sådan så frågan är om jag kan köra en scart- komponent till tvn eller behöver jag en omvandlare imellan?

#61

Postad 05 februari 2008 - 08:15

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Om din box har komponent via SCART kan du skaffa en SCART-komponentkabel, annars får du allt införskaffa en SCART-komponentkonverterare, men jag ser inte vad TV:n skulle göra annorlunda med en interlaced komponent jämfört med scartRGB....

#62

Postad 11 februari 2008 - 20:56

Jimpatheking
  • Jimpatheking
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Om din box har komponent via SCART kan du skaffa en SCART-komponentkabel, annars får du allt införskaffa en SCART-komponentkonverterare, men jag ser inte vad TV:n skulle göra annorlunda med en interlaced komponent jämfört med scartRGB....


Ok, så en omvandlare skulle vara pengarna i skön som jag misstänkte då. har hört så mycke om att de e bättre med komponent än scart. Kolla tråden linjer på Q96/97 så verkar de ju som scarten e boven, knäppt tycker ja menmen.
Tror knappast min skitsagem man får med skickar komponent via scarten så då är de menlöst att testa en sån sladd då å pengarna de kostar med omvandlare orkar ja inte punga ut om de inte funkar. kanske skulle kolla om man får testa från någon butik först å lämna tillbaka om de inte funkar men de kan man väl glömma. Får byta box till någon med hdmi istället.

Redigerat av Jimpatheking, 11 februari 2008 - 21:00.


#63

Postad 12 november 2009 - 22:42

SlaiM
  • SlaiM
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har en äldre modell av LCD TV, em 32 DiBoss tv som tyvärr saknar både komponent och HDMI ingång.
Jag har däremot VGA och RGB Scart ingång.

Modell: LT-32HLP

Jag funderar nu på att köpa ett PS3 vilket enligt vad jag kunnat läsa mig till har HDMI ut, men även möjlighet att få ut komponent via en AV Multi-Out kabel.

På kabelgiganten.se så hittar jag följande två alternativ för att:

A./ Koppla in från PS3ns komponent --> min TV:s Scart
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1104

B./ Koppla in från PS3ns komponent --> min TV:s VGA
http://www.kabelgiga...lar.asp?id=1084


Min fråga är helt enkelt, kommer något av alternativen att fungera? Med följdfrågan, om båda fungerar, vilken fungerar bäst?

MVH - Simon

EDIT:

Hittade även följande kabel, verkar kanske ännu mer intressant? Någon som provat denna?
http://console.se/ni.../wiips3vga.html

Redigerat av SlaiM, 12 november 2009 - 22:54.


#64

Postad 16 november 2009 - 08:36

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
A./ Då måste TV:ns scartingång klara av komponentsignal för att fungera. Se i manualen.

B./ Då måste TV:ns VGA-ingång klara av komponentsignal för att fungera. Se i manualen.

VGA kabeln borde fungera efter inställnignar i PS3:an.

#65

Postad 24 november 2009 - 17:02

Topper Harley 77
  • Topper Harley 77
  • Veteran

  • 1 997 inlägg
  • 0
Jag kommer att flytta min popcorn 110 till sovrummet och koppla den till den gamla philipshäcken till tv som sitter på väggen där.
TV'n saknar komponent och hdmi och jag funderar då på att köra komponent till scart (rbg) men undrar då över ljudet.

Det finns två rca-ingångar på tv'n men dom är specade till vga-porten så jag antar att jag inte får något ljud från dom om jag kör bilden över scart.

Den här kabel finns på netonnet (dyr men hittar ingen liknande för en billigare peng)

Postad bild


Är den här kabeln lösningen?






0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.