Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4961 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

Postad 19 september 2023 - 19:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 476 inlägg
  • 0

Jag har nu landat tråden på exakt 100 sidor - få se om vi kan bräcka det :)

Har ännu inte bytt puppa. Upptäckte att jag hade mild tinnitus för 12 år sedan. Känns som om mina stora uppgraderingar är över nu. Om man har ett lättare pip i öronen vill man inte längre lägga över 5000:- på en puppa. 

Dammit, getting old :(

Kollar numera på priserna för vinylskivor som totalt skenat sedan ränteläget med tillhörande inflation. På Bengans kostar en nypress på en skiva mellan 350-550 kronor. För några år sedan var det standard att en vinyl kostade runt 200:-

2005 fick jag en enklare vinylspelare av min pappa när jag fyllde 28, och han sade: - "Detta är ett dött medium, det kommer aldrig att slå kommersiellt igen".

Åren därefter var intresset hos folk ganska svalt. Jag köpte min Rega P2-2000 år 2005, Rega P3-24 år 2011 och 2021 köpte jag min Rega P8.

Jag tyckte att min vinylsvarv kostade mkt pengar, men i relation till priserna på nypress så blir det inte många skivor man får ut till priset av en P8 idag. 

Lönen har jag för att shoppa vinyl, men vägrar betala dessa priser. Har lämnat Spotify för Itunes som är marginellt dyrare 119:- men som erbjuder lossless. Erbjuder inte samma kick dock som när man lägger på en platta på ens Rega P8. 

Redigerat av Glidtassen, 20 september 2023 - 04:50.

Postad 04 november 2023 - 06:57

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0

Jag har nu landat tråden på exakt 100 sidor - få se om vi kan bräcka det :)

Har ännu inte bytt puppa. Upptäckte att jag hade mild tinnitus för 12 år sedan. Känns som om mina stora uppgraderingar är över nu. Om man har ett lättare pip i öronen vill man inte längre lägga över 5000:- på en puppa. 

Dammit, getting old :(

Kollar numera på priserna för vinylskivor som totalt skenat sedan ränteläget med tillhörande inflation. På Bengans kostar en nypress på en skiva mellan 350-550 kronor. För några år sedan var det standard att en vinyl kostade runt 200:-

2005 fick jag en enklare vinylspelare av min pappa när jag fyllde 28, och han sade: - "Detta är ett dött medium, det kommer aldrig att slå kommersiellt igen".

Åren därefter var intresset hos folk ganska svalt. Jag köpte min Rega P2-2000 år 2005, Rega P3-24 år 2011 och 2021 köpte jag min Rega P8.

Jag tyckte att min vinylsvarv kostade mkt pengar, men i relation till priserna på nypress så blir det inte många skivor man får ut till priset av en P8 idag. 

Lönen har jag för att shoppa vinyl, men vägrar betala dessa priser. Har lämnat Spotify för Itunes som är marginellt dyrare 119:- men som erbjuder lossless. Erbjuder inte samma kick dock som när man lägger på en platta på ens Rega P8. 

Även priserna på apparater har dragit iväg, kollar bara på mina båda skivspelare och ser att priserna nära nog har tredubblats på bara 5-6 år. Hifi är en dyr hobby att hålla på med och snart är det bara de mest privilegierade som har råd att syssla med den En tråkig utveckling för entusiasterna som inte längre kommer att ha råd att hänga med. 

Angående priserna på vinylskivor har vi sett en stadig ökning prismässigt både på nytt och begagnat sen 2010- talets början. Som du skriver har dock prishoppet som skett sedan pandemin varit otroligt stort när det gäller nypressat. Upplever att begagnat tyvärr också följer samma väg, det är numera svårt att fynda på begagnatmarknaden och tiden där man kunde finna pärlor i 20 kr- backen är definitivt över. 

Redigerat av GyroSE, 04 november 2023 - 06:59.

Postad 12 januari 2025 - 20:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 476 inlägg
  • 0

Har övertagit pappas skivsamling. 

Började med att göra rent några skivor med Knostin. Även om det är en enkel tvätt så gör den sitt jobb. Det kan bli enorma skillnader för skivor som stått och dammat länge. Den digitala eran är förädisk. Även om jag kör Tidal så går det inte att jämföra mot min Rega P8, den kickar det mesta :)

Postad 21 januari 2025 - 05:22

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 041 inlägg
  • 0

Har övertagit pappas skivsamling. 

Började med att göra rent några skivor med Knostin. Även om det är en enkel tvätt så gör den sitt jobb. Det kan bli enorma skillnader för skivor som stått och dammat länge. Den digitala eran är förädisk. Även om jag kör Tidal så går det inte att jämföra mot min Rega P8, den kickar det mesta :)

Så kul att höra. Jag försökte också med Tidal osv. Men ärligt, ljudet blir liksom så kliniskt i sin presentation att hjärnan blir trött på att bara ta emot. Istället för med vinyl, kassett osv innehålla brister som gör att tankeverksamheten medvetet eller omedvetet svallar fram och tillbaka mellan det musikaliska och det felbara. :D

Lite av mina tankar kring återgivningen här hemma. Val av högtalare har för egen del också stor del i vilken typ av källa jag kan njuta fullt ut till.  :wub:

Postad 21 januari 2025 - 11:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 224 inlägg
  • 0
Tidal körde ju tidigare MQA som inte var lossy. Om det sen var hörbart är en annan sak såklart.

Floyd Toole skrev lite om vinyl för ett par veckor sen:

Back in the days when LPs were the source of programs for listening tests, when I was a research scientist at the National Research Council of Canada and took little for granted, I investigated what could be done to maximize the sound quality from LPs. It was a learning exercise, and I documented most of it in articles written in the Canadian audio magazines - the good old days . . . The research is summarized in the 4th edition of my book (due later this year), and some of original articles will be in the companion website. It is evident to me that a great many people today don't understand how LPs are created and played and the simple fact that it is a very non-linear process, with significant "art" involved in the very compromised "LP mastering" exercise.

Long story short: LPs do not and cannot replicate what is on the master tape: the original art. What is heard is a significantly modified, noisy, distorted version. I made a test recording and compared what went in to what came out - they are different. Distortions of all kinds in whole percentages, noise that was not subtle.

One of the saddest facts of the LP era is something that Phil Ramone told me (Google him - he is a somebody). He said that a senior person supervising the priceless archives of master recordings (analog tape at the time) decided that LPs were the final stage of audio evolution and to save tape he preserved the LP cutting tapes and sent the masters back to be recorded over. The masters of those performances were lost and what was saved was the manipulated version created to drive the cutting head making the original lacquers. These have mono bass (to prevent the stylus from being thrown out of the groove), modified spectrum and dynamic range so that the grooves could be closer together (playing time) , rolled-off high frequencies near the centre of the record (to minimize stylus tracing and tracking distortions when groove velocity drops). It is no surprise that some comparisons between LP and CD versions had puzzling results. When the best LP playback is compared to the master tape from which is is created, it is a different experience - the master wins. Digital copies of the analog master tapes are indistinguishable from them. Today all masters that matter are digital. End of story.

All else is nostalgia, imagination, and folklore. We have moved on, but old things still have fascinations. I like some old cars, but would never argue that they are as good as their modern versions. Nice for a Sunday drive.

https://www.audiosci...w.40906/page-17

Postad 22 januari 2025 - 06:42

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4 041 inlägg
  • 0

Ageve,

problemet i sig var inte huruvida Tidal var lossy eller inte. Utan hur jag saknade svänget. Lite som att lyssna för länge på skivor från Stockfisch. Jag absolut älskar Allan Taylor(ex. Live In Belgium, Hotels & Dreams) men efter två plattor vill det till att lyssna på något helt annat.  :unsure:

Jag har t o m börjat spela in på kassett igen för uppspelning i stereon. Det finns något magiskt med att sitta framför något så rasande bristfälligt emellanåt. För egen del så verkar det som att hjärnan hamnar på focus i musiken liknande hur bitkorrigeringschippet aktiveras i cd-spelaren, fast utan brusetnivån som chippet ger. Just för att låta hjärnan peta in justeringar i det som praktiskt presenteras bristfälligt. Då skapas en individuell kommunikation mellan återgivning, tolkning och uppfattning, ett samspel mellan återgivning, lyssning och aktiv hjärnverksamhet.  :wub:

Det kanske går att skriva en bra bok om detta. Minns att jag har en tråkig sådan, mer inriktad på hur synapser fungerar och vilka delar som aktiveras vid lyssning. Booooring. :lol:

Postad 23 januari 2025 - 11:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 224 inlägg
  • 0
Håller med om Stockfisch. Som gjort för snabb demo eftersom det låter ok så länge det inte finns stora brister i anläggningen, men ljudbilden är platt med begränsad dynamik osv. Låter lite plastigt och inte äkta helt enkelt.

Och som alltid är det ju subjektivt vad som är äkta. Jag använder ofta Sarah Mclachlan - Angel som testlåt pga den stora öppna ljudbilden och klangen på rösten (bra till att hitta brister i mellanregistret), men det är ju en rätt extrem reverb-effekt, dvs inte alls äkta egentligen.

En annan låt jag ofta kör med är Alison Krauss - River In The Rain. Har albumet (Windy City) i 24/96, men kan inte påstå att jag hör någon skillnad mot Apple Music lossless.

Det är hursomhelst en bra testlåt pga dynamiken i rösten, och för att den inte är förstörd med dist-effekter som är så vanligt nuförtiden. Har full förståelse för att en del kanske inte gillar ljudet när den återges utan kompression, för när någon tar i och sjunger högt/starkt i verkligheten, så låter der ju inte likadant som när man sjunger tystare.

Angående kassettband osv, så är ju bristerna rätt extrema, framförallt i diskanten, där mycket av informationen är ”suddig” eller helt enkelt borta. Vinyl har liknande men inte lika allvarliga brister i diskanten.

Har också hört folk säga att de föredrar ljudet på FM-radio framför CD. Har svårt att förstå det, men gissar på att den dämpade/utsuddade diskanten och den begränsade dynamiken är orsakerna.

Något jag har märkt efter att ha mätt ett antal högtalare (Spinorama), är att spridningen i diskanten vs mellanregistret har väldigt stor betydelse för hur ljust eller ”onaturligt” ljudet upplevs. Om de skiljer sig för mycket åt, så krockar det reflekterade ljudet (i rummet) med direktljudet och illusionen av att högtalaren försvinner bryts.

Monitor Audio RX1 är ett bra exempel på det. Försökte verkligen ge den en chans, men pga spridningsproblemen låter den både lite mörk och vass samtidigt, eftersom frekvensgången i rum (och estimated in-room response) sluttar mer än vanligt upp till där diskanten tar vid, för att sedan dra iväg uppåt.

Frekvensgången on-axis är helt ok, dvs om man justerar med EQ för att förbättra off-axis prestandan, så saboterar man samtidigt on-axis. Försök förklara det för Dirac > 500 Hz entusiasterna. ;)

Det kanske verkar off-topic, men det jag menar är bara att det finns en risk att man ”löser” problem i diskanten med ett ljudmässigt sämre format som döljer bristerna. Sen får man ju inte glömma bort att många inspelningar helt enkelt inte är bra, dvs det behöver såklart inte vara högtalarna som är problemet.

Baserat på hur mycket musik låter nuförtiden, så har jag dragit slutsatsen att många studiotekniker både är omusikaliska (de tunar röst till A440 utan att höra hur dåligt resultatet blir), och ofta hörselskadade (de lägger på extrem dist osv som förstör ljudet totalt, och komprimerar dynamiken bortom igenkänning. Lyssnar man på resultatet med likadana högtalare som de använder, så låter det apa).

Jag menar, alla förutsättningar för bra ljud finns idag. Bra mikrofoner, högkvalitativa monitorer från Neumann, Genelec mfl, digital inspelningsutrustning som är helt transparent, och kraftfull mjukvara för redigering, mixning och mastring.

Postad 23 januari 2025 - 21:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Baserat på hur mycket musik låter nuförtiden, så har jag dragit slutsatsen att många studiotekniker både är omusikaliska (de tunar röst till A440 utan att höra hur dåligt resultatet blir), och ofta hörselskadade (de lägger på extrem dist osv som förstör ljudet totalt, och komprimerar dynamiken bortom igenkänning. Lyssnar man på resultatet med likadana högtalare som de använder, så låter det apa).

Håller med om disten (visserligen via SR internetradio) men det låter ofta bedrövligt. En av dom värsta är "Lose my mind", låter som om alla mätare går i botten!

Intressant det där med vinyl och diskant. Mycket av kritiken i CD:s barndom var att diskanten var "jobbig".

Kan ju också vara en av anledningarna till att vinyl kan upplevas bättre: kraftig diskant kan ge lyssningströtthet fortare? Korrektare men vassare ljud på CD?

Postad 23 januari 2025 - 22:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 224 inlägg
  • 0

Håller med om disten (visserligen via SR internetradio) men det låter ofta bedrövligt. En av dom värsta är "Lose my mind", låter som om alla mätare går i botten!

Gissar på att du menar denna:

https://www.youtube....h?v=evpHjvr2VAM

Usch, ja den går rakt in på topp 10 för sämsta ljudet.

Två av mina tidigare "favoriter":

Leona Lewis - Winter Wonderland:

https://www.youtube....h?v=xwDUyde0xgA

För de som tror att det bara är en dålig uppladdning på Youtube, så nope. Här är ett klipp från CD, bitkorrekt rippat:

Bifogad fil  Winter Wonderland klipp.wav   2,8MB   0 Antal nerladdningar

Kelly Clarkson - Breakaway:

https://www.youtube....h?v=NvQ550Ky_D8

Från CD:

Bifogad fil  Breakaway klipp.wav   4,57MB   0 Antal nerladdningar

Intressant det där med vinyl och diskant. Mycket av kritiken i CD:s barndom var att diskanten var "jobbig".

Kan ju också vara en av anledningarna till att vinyl kan upplevas bättre: kraftig diskant kan ge lyssningströtthet fortare? Korrektare men vassare ljud på CD?

Ja, jo CD låter ju som mastern.

Vinyl har stora begränsningar där. Lite info:

https://resoundsound...or-these-traps/

Loud high frequency sounds are dangerous to the cutting equipment. They may also not play correctly due to physical limitations of the system. You MUST understand this when mixing for vinyl. Treble distorts before bass on vinyl. The stylys has problems tracking extreme high frequency content.

...

Tracks with tons of loud high frequency content or fixed high frequency sounds may have to be cut quieter or heavily EQ’d. It is not very uncommon for mastering engineers to encounter tracks that are simply impossible to cut on vinyl because of this.

När CD var nytt så pratades det mycket om hur formatet kunde återge diskant med full nivå hela vägen upp till 20 kHz, utan ökad distorsion. Det var unikt på den tiden. ;)

Redigerat av Ageve, 23 januari 2025 - 23:34.

Postad 24 januari 2025 - 21:47

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 476 inlägg
  • 0

Ok - jag skapade denna tråd för 15 år sedan. Respektfullt hänvisar jag diskussioner om det renodlat digitala och vidare jämförelser till annan tråd. 

Jag har svårt att tro att det finns något intresse för ett sådant ämne idag, men jag väcker en tråd som varit orörd i 11 år - där kan ni hålla på. 

https://www.minhembi...=188853&page=15

Redigerat av Glidtassen, 24 januari 2025 - 21:56.

Postad 25 januari 2025 - 11:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 224 inlägg
  • 0

Ok - jag skapade denna tråd för 15 år sedan. Respektfullt hänvisar jag diskussioner om det renodlat digitala och vidare jämförelser till annan tråd. 

Respektfullt påpekar jag att det var du som började med jämförelser mot digitalt ovan, men visst, exempel på usla utgåvor kanske kan diskuteras i andra trådar.

Tidal som du nämnde har idag (utan MQA) alla förutsättningar för att vara transparent mot mastern. Om det sen är så vet jag inte. Använder själv Apple Music (lossless) som ger väldigt bra ljud, men givetvis bara när mastern/källan är bra. Det är ju där fördelen med fysisk media finns.

De stora skivbolagen tillåter bara streamingtjänsterna att tillhandahålla den senaste mastern. Med CD eller vinyl kan man ju tack och lov spela vilken version man vill.

Postad 25 januari 2025 - 11:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4 476 inlägg
  • 0

Respektfullt påpekar jag att det var du som började med jämförelser mot digitalt ovan, men visst, exempel på usla utgåvor kanske kan diskuteras i andra trådar.

Tidal som du nämnde har idag (utan MQA) alla förutsättningar för att vara transparent mot mastern. Om det sen är så vet jag inte. Använder själv Apple Music (lossless) som ger väldigt bra ljud, men givetvis bara när mastern/källan är bra. Det är ju där fördelen med fysisk media finns.

De stora skivbolagen tillåter bara streamingtjänsterna att tillhandahålla den senaste mastern. Med CD eller vinyl kan man ju tack och lov spela vilken version man vill.

Yes, det var jag som gjorde den första jämförelsen - men nu får du fortsätta i denna tråd: https://www.minhembi...=188853&page=15

Jag har gjort mitt första inlägg i den tråden jag nämner nu. Kan vara kul att få liv i den också. 

Redigerat av Glidtassen, 25 januari 2025 - 12:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:22:25
  • Anthem AVM70 och AVM90
    DPC
    2025-02-08 08:17:57
  • 70 blir 90
    DPC
    2025-02-08 08:13:27
  • Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.