Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny DAC från DSPeaker Anti-Mode 2.0 Dual Core & room correction

702 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 05 november 2013 - 09:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Möjligt att jag också hör det på 1-1.5m avstånd med volymen på 0. Headroom har jag inte ändrat. Om det påverkar välljudet eller inte spelar inte för mig så stor roll då det bara körs till film. Jag förstår iofs om du kör både film och musik att det kan vara irriterande med ett brus som man hör på 1.5m. Idealiskt är dock om ditt slutsteg får en oförvanskad signal istället för att två prylar agerar preamp vilket du effektivt gör när du sänker volymen i dual coren. Men när allt kommer omkring kanske det inte spelar någon roll. Även min integrerade 2-kanalare ger ifrån sig ett litet brus från diskanten vid idle, men bruset ökar inte vid volymökning i alla fall. Man slutar dock höra det efter ett par decimeter.

Jag har en Denon 3312:a.


Okej. Jag vill inte ha brus vare sig i film eller musik. Är det ett drama och någon pratar lågmält så borde det betyda att ljudkvaliten försämras om det ligger ett brus över i ljudbilden?
Jo Dspekaer sa att om man vill ha volymen oförvanskad skall den sättas till samma som headroom. Men skrev om att jag ställt headroom på 0 och volym på -5 och frågade om ljudkvalite och de sa att det inte skulle påverkas. Får kanske dubbelkolla med dem :blink:.

Alltså. Jag hade inget brus alls typ, innan jag kopplade in antimoden. Jag tror det är något med att den höjer brusgolvet, som tidgare varit problem för andra i tråden också. Bruset ökar när jag höjer volymen på dspeakern, men den använder jag inte som försteg, så volymen står på samma jämnt. Höjer jag volymen på försteget (denon 2808) höjs inte bruset sen utan är konstant lågt vid 0 headroom och volym -5 på dspekaern. Men visst, man kan diskutera om det påverkar att ställa volym på flers ställen. Får kanske utvärdera det hela mer.
Hittade inget specifikt om preout, men det här från Denon 2808.
• Analog

Input sensitivity / Input impedance:



200 mV / 47 kΩ/kohms

Frequency response:


10 Hz ~ 100 kHz — +1, –3 dB (DIRECT mode)

S/N:


102 dB (IHF-A weighted) (DIRECT mode)

Distortion:


0.005 % (20 Hz ~ 20 kHz) (DIRECT mode)

Rated output:


1.2 V

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 09:27.


#102

Postad 05 november 2013 - 09:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Har du testat att koppla in en dator direkt med spdif eller usb direkt till dual core istället för att skicka pre out från receivern? (obs, ställ ner volymen innan så du inte skickar en fullt utstyrd signal vidare :)

#103

Postad 05 november 2013 - 09:37

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Har du testat att koppla in en dator direkt med spdif eller usb direkt till dual core istället för att skicka pre out från receivern? (obs, ställ ner volymen innan så du inte skickar en fullt utstyrd signal vidare :)


nej men byter jag till digital input försvinner bruset.

Mailade Dsepkaer med den exakta frågeställningen angående att sänka volymen på antimoden och om det skulle påverka ljudkvaliten. Länkade till den här tråden också.

#104

Postad 05 november 2013 - 14:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Svaret från Dsepaker:

No, our volume control is analog (resistor network = the best kind), so the output is always at same precision regardless of the volume setting

No, the opposite. At headroom 0dB there is no digital scaling at all. Headroom is used to enable emphasizing filters, as otherwise any positive gain filter could cause clipping (digital signal is at max by definition).

However if one uses analog inputs, it is not known what is the true headroom of the input signal, but likely it is much more than the digital, so there is probably no need for the headroom at all.

It is absolutely better to keep the headroom at 0dB as long as there is no clipping detected by the AM2DC (it will show you in case there is).

Also one thing you could try is, set the headroom to 1dB and decrease the AM2DC master volume to compensate the level gain. This should lower the noise in your case. I think the trick here is to optimize the analog voltage levels between the devices, to keep the maximum SNR along the way.

About volume levels, you will get same output voltage (unity amplification) through AM2DC when the volume setting is equal to the amount of headroom. So if the headroom is set to 3dB, the master analog volume should be +3dB to have 0dB net gain



.

Redigerat av genstruktur, 06 november 2013 - 10:45.


#105

Postad 05 november 2013 - 15:06

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Slipper jag bara bruset om jag kör digitalt usb/spdif & sedan till förstärkaren ?, genstruktur hur kör du den inkopplad eftersom du har brus ?

#106

Postad 05 november 2013 - 15:32

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Slipper jag bara bruset om jag kör digitalt usb/spdif & sedan till förstärkaren ?, genstruktur hur kör du den inkopplad eftersom du har brus ?


Jag kör den mellan försteg och slutsteg via pre out. Bara analog koppling.

Men som sagt, nu när jag pillat runt lite är det inget problem. Det är dock ett litet minus med antimoden, plus fjärkotrollen som är liten och ful.

Redigerat av genstruktur, 05 november 2013 - 15:43.


#107

Postad 05 november 2013 - 22:05

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Du lyssnar förmodligen på rätt låg volym till film. Tre lösningar på ditt problem:
1: höj volymen


Du hade rätt. Höjde jag volymen en sisodär 5db till så kom basen rejält till film också. Huga vad bra det lät :), rent, fint och tungt.
Dock slog skyddskretsarna till på min denon mitt i slutstriden på The incredible hulk. Väntande och körde samma scen igen på samma volym, inga problem. Får kolla över kopplingen där bak med sladdarna till surrounderna, kopplade in de nya igår. Kanske ligger något metallspån emot något.

Aja, basproblemen till film är i alla fall lösta. Tack för input! :wub:

#108

Postad 06 november 2013 - 08:01

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Du hade rätt. Höjde jag volymen en sisodär 5db till så kom basen rejält till film också. Huga vad bra det lät :), rent, fint och tungt.
Dock slog skyddskretsarna till på min denon mitt i slutstriden på The incredible hulk. Väntande och körde samma scen igen på samma volym, inga problem. Får kolla över kopplingen där bak med sladdarna till surrounderna, kopplade in de nya igår. Kanske ligger något metallspån emot något.

Aja, basproblemen till film är i alla fall lösta. Tack för input! :wub:


Skönt att höra :)

#109

Postad 06 november 2013 - 08:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Skönt att höra :)


Japp riktigt musitigt och fint lät det! :wub: Förr spelade jag alltid på-20db på stärkaren när jag spelade" högt" till musik och film. Får nog börja inse att "högt" nu är snarare på -10db. Drar man inte på ordentligt kommer inte punchen i basen, eftersom man inte ha förstärkningen från rummet längre.

Redigerat av genstruktur, 06 november 2013 - 08:28.


#110

Postad 06 november 2013 - 17:12

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Härligt att höra att det ordnat sig med ljudet för dig :)

finns det flera kalibrerade lägen man kan byta mellan på antimoden ?

#111

Postad 06 november 2013 - 17:18

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Härligt att höra att det ordnat sig med ljudet för dig :)

finns det flera kalibrerade lägen man kan byta mellan på antimoden ?


Ja det var skönt! Håller på att göra en ny kalibrering på receivern och nu har jag dammsugit bakom stärkaren och satt bananer på alla kablar. Skall snart avnjuta lite filmscener på hög volym och hoppas att stärkarens skyddskretsar inte slår till igen.

Man kan spara 4 olika kalibreringar, eller 1 kalibrering med 4 olika profiler på ljudet. Eller ja, hur man vill egentligen men 4 slots finns det i alla fall.

#112

Postad 06 november 2013 - 18:17

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det låter inte bra om du maxat house curve och andra roliga saker. Akta högtalarna..


Du är en vis man du! :)

Drog om alla kablarna och var tvungen att testa om stärkaren skulle stänga av sig igen, så jag höjde lite till.
Körde The incredible hulk, 1:32 in in i filmen när han ramlar från planet ner i gatan. Eh, ja, det kom ett litet skrapljud från ena mellanregisterelementen tror jag. Lär väl vara ännu mer bas i film en till musik så om man kör ännu mer houscurve i film än musik kanske det inte är så bra märkte jag nu. Har för mig det elementet delas mot woofern vid 70hz, får nog hålla mig att applicera houscurve dit :).

Btw, högtalaren verkar må bra trots ägarens ovishet :D

#113

Postad 07 november 2013 - 09:19

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Ja det var skönt! Håller på att göra en ny kalibrering på receivern och nu har jag dammsugit bakom stärkaren och satt bananer på alla kablar. Skall snart avnjuta lite filmscener på hög volym och hoppas att stärkarens skyddskretsar inte slår till igen.

Man kan spara 4 olika kalibreringar, eller 1 kalibrering med 4 olika profiler på ljudet. Eller ja, hur man vill egentligen men 4 slots finns det i alla fall.

Kanon att man kan spara 4 olika inställningar, blir mer o mer sugen på att prova denna, ingen butik nära mig har den, men får köpa den på nätet o prova
den hemma o sedan skicka tillbaks om jag inte blir nöjd.

#114

Postad 07 november 2013 - 09:50

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 1

Kanon att man kan spara 4 olika inställningar, blir mer o mer sugen på att prova denna, ingen butik nära mig har den, men får köpa den på nätet o prova
den hemma o sedan skicka tillbaks om jag inte blir nöjd.


Sen kan man spara 2 mätningar också per slot, alltså inte kalibrering men en mätning av rummet.

Ja det kan vara ett bra alternativ. Du har väl 14 dagars ångerrätt vid distansköp.

vart bor du? Inte nära Göteborg?

Redigerat av genstruktur, 07 november 2013 - 10:00.


#115

Postad 07 november 2013 - 13:22

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Nej bor i Sundsvall 80 mil till Göteborg :)

#116

Postad 07 november 2013 - 14:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nej bor i Sundsvall 80 mil till Göteborg :)


aha, synd. Annars kunde du fått lyssna hos mig. Ingen annan i Sundsvall som har en?

#117

Postad 07 november 2013 - 15:04

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
ingen jag känner, men 14 dagars ångerätt är nog inget problem, kan ju fråga butiken man köper från så det inte blir några tvister, brukar gå bra i dom
flesta fall.

#118

Postad 07 november 2013 - 15:20

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

ingen jag känner, men 14 dagars ångerätt är nog inget problem, kan ju fråga butiken man köper från så det inte blir några tvister, brukar gå bra i dom
flesta fall.


Ja det kan bli bra!

#119

Postad 07 november 2013 - 18:42

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Märker att jag sänker housecurven lite för varje dag här hemma när jag lyssnar musik. Tar väl lite tid att vänja sig vid hur det "egentligen" skal låta? :)

#120

Postad 07 november 2013 - 19:16

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Som sagt, tog mig två veckor :) Sen var det den raka kurvan som gällde. Saknas det bas är det bara att höja volymen och höra det rena härliga trycket :)

#121

Postad 07 november 2013 - 19:24

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Som sagt, tog mig två veckor :) Sen var det den raka kurvan som gällde. Saknas det bas är det bara att höja volymen och höra det rena härliga trycket :)


Jo, kunde man spelat hur högt man ville hemma i lägenheten skulle housecurves nog inte behövas alls. Får se vad jag landar på, kanske blir jag också utan huskurva? :)

Redigerat av genstruktur, 07 november 2013 - 19:24.


#122

Postad 15 november 2013 - 10:00

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Japp housecurven till musik åker ner lite här med jämna mellanrum, igår åkte den ner ett snäppt till :).

Me du xavierJH, vad tycker du om compensationen för dippar? Jag körde den på off i senaste kalibreringen och tycker nog det låter bättre. Den går så klart att sätta på igen i efterhand om man vill. Vad tycker du låter bäst?

Sen står det något i manualen om att applicera en psykoakustikst dipp vid 3khz med hjälp av filter. Att en del inspelningar har för mycket energi där omkring. Något du provat?

Sen en tredje fråga :).

Om man inte kör någon housecurve alls till film borde det väl inte gå att skada högtalarna tycker man? Även om film kan ha mer energi i lågbasen än vad musik vanligtvis har? Hur resonerar du själv kring det här med att mixa lfe-spåret i frontarna och köra hög volym?

Redigerat av genstruktur, 15 november 2013 - 10:01.


#123

Postad 15 november 2013 - 10:22

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Jag kör avancerade kalibreringen med normal kompensation, ställer jag av kompensationen så har jag för mig att den enbart sänker det register man vill kalibrera men låter resten vara orört så att man själv kan labba med maximalt headroom. Problemet med det är att om man inte justerar efteråt kommer resterande register vara i en avsevärt högre nivå eftersom den precis sänkt hela basregistret. Så blev det iaf när jag kalibrerade sist.

Psykoakustiska dippen kan du testa om du vill, jag bryr mig inte om det. Tanken bakom det är att örat är extra känslig för just det området och om inspelningen har extra mycket energi i just det området kan det låta vasst och otrevligt. Således kan du "förbättra" vissa inspelningar subjektivt, men samtidigt så var materialet faktiskt inspelat så som det låter. Vad som hjälper en inspelning kan försämra en annan.

Angående hög volym och avsaknad av subb så tycker jag att med infrafilter satt till 20hz och avsaknad av housecurve borde göra att man är safe. Särskilt om man lyssnar på -10dB eller lägre volym under referensnivå. Om du är extra orolig kan du istället för ett infrafilter slå på högpassfilter som du kan sätta till valfri frekvens.

#124

Postad 15 november 2013 - 10:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag kör avancerade kalibreringen med normal kompensation, ställer jag av kompensationen så har jag för mig att den enbart sänker det register man vill kalibrera men låter resten vara orört så att man själv kan labba med maximalt headroom. Problemet med det är att om man inte justerar efteråt kommer resterande register vara i en avsevärt högre nivå eftersom den precis sänkt hela basregistret. Så blev det iaf när jag kalibrerade sist.

Psykoakustiska dippen kan du testa om du vill, jag bryr mig inte om det. Tanken bakom det är att örat är extra känslig för just det området och om inspelningen har extra mycket energi i just det området kan det låta vasst och otrevligt. Således kan du "förbättra" vissa inspelningar subjektivt, men samtidigt så var materialet faktiskt inspelat så som det låter. Vad som hjälper en inspelning kan försämra en annan.

Angående hög volym och avsaknad av subb så tycker jag att med infrafilter satt till 20hz och avsaknad av housecurve borde göra att man är safe. Särskilt om man lyssnar på -10dB eller lägre volym under referensnivå. Om du är extra orolig kan du istället för ett infrafilter slå på högpassfilter som du kan sätta till valfri frekvens.


Okej, jag förstod det mer som att den lät blir att korrigera dipparna bara, att inte "dra" upp dessa i nivå? En dipp kommer väl vara på samma nivå, bara det att resten har sänks? Om man väljer compensation blir väl dipparna ännu högre, alltså justeras upp en bit? Eller tänker jag helt fel :). Ser man på före/eftervisningen i antimoden ligger mina dippar fortfranade lägre än den korrigerade kurvan oavsett om jag använder compensation eller inte, men med compensation så är de något mindre djupa.


Från manualen:


Level compensation affects compensation for wide dips in the bass response.
Compensation has three levels, “Off”, “Norm” and “Max”. If the setting is “Off”,
no compensation to boost dips is applied, and the bass level remains as low as
it would be without room effect. This gives maximum headroom for the user to
design custom boosting filters, such as House Curve or Parametric EQs. The
“norm” setting applies a mild compensation, which is the same amount that
“Typical” calibration is using. This setting usually gives the best audible result as
the perceived level of the bass is closer to the uncorrected average bass level
than with the uncompensated “Off” setting.


Note: you can also adjust the compensation level afterwards from the
Compensation setting in the Audio Settings menu.






Ja vi får se om jag provar den där psykoakustiska dippen, tänkte bara höra om du provat och vad du tyckte om den :).

Angående filmtittande så håller jag med dig där. Jag har infra på 20hz ändå fast jag körde utan houscurve sist. Referensnivå är jag ganska säker på att jag inte lyssna på, kan möjligtvis vara -10db från referensnivå som högst gissar jag. Svårt att bränna på för fullt i lägenhet. Men om jag nojjar vidare för jag göra som du sa och leka med högpassfilter, användbar manick det här :wub: .

Redigerat av genstruktur, 15 november 2013 - 10:50.


#125

Postad 15 november 2013 - 12:45

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
När jag kalibrerade med en gammal firmware för ett bra tag sen nu så märkte jag iaf att om jag körde i avancerat läge och ingen kompensering, så sänkte den inte registret efter valda frekvenspunkten, medans med normal kompensation så drog den ner efterföljande register något.

De kan ha förändrat saker sedan dess :)

#126

Postad 15 november 2013 - 12:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

När jag kalibrerade med en gammal firmware för ett bra tag sen nu så märkte jag iaf att om jag körde i avancerat läge och ingen kompensering, så sänkte den inte registret efter valda frekvenspunkten, medans med normal kompensation så drog den ner efterföljande register något.

De kan ha förändrat saker sedan dess :)


Okej, ja så kanske det var?

Har roat mig med att sitta och leka lite med kompensation här. Har kört allt från +0.5 - 3.0db. Man får mer bas om man har på compensation, helt klart. Men det är nog här jag gillar housecurven mer. Jag tycker jag förlorar lite detaljer i basen med compensation, den blir inte lika artikulerad längre. Med housecurven blir inte resultatet på samma sätt tycker jag, så länge man inte vräker på som s*tan då :).

Med houscurve känns det som man behåller frekvensgången i basen fast med högre volym, medans compensation ändrar frekvensgången. Ha ha när jag skrev det där insåg jag hur jäkla självklart det var, så klart det är så, djävla nöt jag är :). Jag får dock för mig att jag inte tycker det låter lika bra att höja upp dippar som det gör att ta ner toppar i basen, och det är väl i linje med vad som brukar förespråkas?

I manualen till antimoden står det dock att resultatet brukar blir bäst med normal compensation.

Redigerat av genstruktur, 15 november 2013 - 13:15.


#127

Postad 15 november 2013 - 15:31

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Hehe, det låter lite snurrigt det där... housecurve behåller frekvensgången i basen... :D Housecurve höjer ju basen och vid en viss punkt faller den av.

Normal kompensation gör en väldigt mild åtgärd i de mindre dipparna för att få så rak frekvensgång som möjligt. Vi talar om rätt små justeringar. Den gör inget åt de destruktiva dipparna som man inte ska försöka kompensera överhuvudtaget.

#128

Postad 15 november 2013 - 17:29

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Hehe, det låter lite snurrigt det där... housecurve behåller frekvensgången i basen... :D Housecurve höjer ju basen och vid en viss punkt faller den av.

Normal kompensation gör en väldigt mild åtgärd i de mindre dipparna för att få så rak frekvensgång som möjligt. Vi talar om rätt små justeringar. Den gör inget åt de destruktiva dipparna som man inte ska försöka kompensera överhuvudtaget.


Ja det håller jag med om! :)

Svårt att förklara när man inte har hela den tekniska kunskapen :rolleyes:.

Menade väl mer att housecurven utan kompensation inte försöker jämna ut några dippar, utan bara höjer hela den korrigerade kurvan (givetvis från där man väljer att höja). Tycker bara att basen blir dominerande ganska fort när man justerar kompensationen.

Nej jag är med på att man inte skall kompensera speciellt mycket, som sagt laborerat kring 0-+3. Vad är din kompensation inställd på?

Edit: Kan ändå tycka att jag tappar lite skärpa i ljudet med kompensationen så lågt ställt som +1, det blir en aning burkigare hos mig. Och då menar jag liiiiiite, en aning, burkigt så det inte blir några missförstånd :).

Mitt i allt vill jag ändå säga att herregud vad bra det låter :wub:. Så skönt att kunna spela all musik utan att det brummar och slamrar. :wub: Mycket mer detaljer som träder fram i musiken som en följd av det!

Får tacka dig xavierJH att du "övertalade" mig att införskaffa antimoden! :)

Redigerat av genstruktur, 15 november 2013 - 20:26.


#129

Postad 16 november 2013 - 20:49

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Nej usch vad bra det låter, tror jag skall skriva i mitt testamente att jag vill begravas med min antimode :wub:.

#130

Postad 20 november 2013 - 09:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
När ni har kört kalibreringen, har ni behövt pilla mycket efter det för att få det ljudet ni vill ha ?

om Antimoden är så bra, så är det märkligt att inte fler sitter i denna tråd. får se efter julen om man kan köpa en
på öppet köp o prova, mina B&W DM603 s2 kan bli lite för basiga ibland kan ju vara kul & se vad Antimoden kan göra med dom.

hela systemet skall bytas ut snart, men kan vara intressant o lyssna på Antimoden.

#131

Postad 20 november 2013 - 11:38

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

När ni har kört kalibreringen, har ni behövt pilla mycket efter det för att få det ljudet ni vill ha ?

om Antimoden är så bra, så är det märkligt att inte fler sitter i denna tråd. får se efter julen om man kan köpa en
på öppet köp o prova, mina B&W DM603 s2 kan bli lite för basiga ibland kan ju vara kul & se vad Antimoden kan göra med dom.

hela systemet skall bytas ut snart, men kan vara intressant o lyssna på Antimoden.


Nej det kan jag inte säga egentligen. Tycker man basen är tillräcklig med en uppmätt rak frekvenskurva behöver man inte göra någonting alls. Bara att tuta och köra efter mätningen med antimoden.
Vill man ha mer tryck applicerar man en housecurve. Det går väldigt fort att göra. Sen kan man såklart hålla på att pilla och jämföra saker precis som på många andra hifi-prylar.

Angående att inte fler verkar ha köpt andimoden eller hänger här i tråden så kan det väl bero på flera saker. Men man upplever säkert att man inte ha några problem med basen i sitt lyssningsrum. Det kan väl i sin tur betyda att antingen så har man ett par högtalare som inte spelar någon bas att tala om, eller så har man ett akustiskt väldigt bra rum, eller så är man inte medveten om att basen inte låter helt bra.

Samtidigt tänker jag också att det inte är trådarna i akustikdelen på forument som är mest frekvent besökta, även om fler säkert borde ta till sig lite om vad som står i dem.

Redigerat av genstruktur, 20 november 2013 - 11:41.


#132

Postad 20 november 2013 - 16:05

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
Låter ju utmärkt att man förmodligen inte behöver ändra mycket inställningar efter en kalibrering, skulle ju inte skada om jag får köpa en på öppet köp
o testa ett par dagar. blir man nöjd så är det ju bra så slipper man skicka tillbaks den.

#133

Postad 20 november 2013 - 19:28

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Låter ju utmärkt att man förmodligen inte behöver ändra mycket inställningar efter en kalibrering, skulle ju inte skada om jag får köpa en på öppet köp
o testa ett par dagar. blir man nöjd så är det ju bra så slipper man skicka tillbaks den.


Köper du på distans skall du ha ångerrätt enligt lagen.

#134

Postad 27 november 2013 - 15:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Housecurveinställningen åker ner allt mer och mer. Upptäcker på vissa skivor att basen blir lite för dominant och att man vänjer sig av från hur det lät innan antar jag.

Har även börjat mixtra lite med compensation utan houscurve. Om jag kör med compensation på +1 och ingen housecurve tycker jag resultatet blir väldigt fint. har dock lite svårt att bestämma mig om det låter bättre än med houscurve ställt på +2 och tilt 1.

Vad kör du med för compensation @xavierJH? Beror väl på hur mycket kurvan dippar också, så samma värde lär inte ge lika resultat i olika rum, men hade varit kul som en jämföresle bara?

#135

Postad 27 november 2013 - 15:13

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
När jag kollade så var faktiskt compensation på saftiga 5dB. Har inte testat att mixtra med det värdet utan det blev så default efter automatisk kalibrering. Kör ingen house curve eller något annat roligt.

Redigerat av XavierJH, 27 november 2013 - 15:14.


#136

Postad 27 november 2013 - 15:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

När jag kollade så var faktiskt compensation på saftiga 5dB. Har inte testat att mixtra med det värdet utan det blev så default efter automatisk kalibrering. Kör ingen house curve eller något annat roligt.



Okej, jag körde utan compensation i den avancerade kalibreringen. Men det är klart, går väl inte att jämföra sådär rakt av, eftersom vi har olika kurvor, rum och högtalare. Men hos mig tycker jag det börjar bli för mycket redan vid +1.5-2db, tycker basen tappar i definition och artikulation. Inget du märkt?

Skall slänga på +5 hemma sen bara för att se hur det låter :).

Redigerat av genstruktur, 27 november 2013 - 15:21.


#137

Postad 28 november 2013 - 20:29

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Advanced calibration -> normal compensation resulterade i det iaf. Tycker det låter riktigt bra iaf, har inte testat att labba med det dock. När jag körde utan någon form av kompensation tyckte jag det såg ut som den sänkte hela basregistret utan att röra mellanregistret vilket gjorde att det blev en diskrepans i nivå mellan det kalibrerade och det icke-kalibrerade. Kanske beror på rum och sådant också som gör att det kan bli lite olika i hur det används och sätts upp. Får se om jag får tid över till att testa lite olika värden nån gång :)

#138

Postad 29 november 2013 - 09:01

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Advanced calibration -> normal compensation resulterade i det iaf. Tycker det låter riktigt bra iaf, har inte testat att labba med det dock. När jag körde utan någon form av kompensation tyckte jag det såg ut som den sänkte hela basregistret utan att röra mellanregistret vilket gjorde att det blev en diskrepans i nivå mellan det kalibrerade och det icke-kalibrerade. Kanske beror på rum och sådant också som gör att det kan bli lite olika i hur det används och sätts upp. Får se om jag får tid över till att testa lite olika värden nån gång :)


Kan vara så att +5 helt enklet låter bra hos dig, och att jag tycker att det snabbt blir för mycket. Kan väl bero på rum helt enkelt och vilka högtalare samt preferenser man har?

Jo det är klart om du väljer att korrigera upp i mellanregistret så påverkas väl det också av hur mycket kompensation du väljer. Annars gör väl inte antimoden något med mellanregistret så länge du inte aktivt väljer det?

Så här sa Dspeaker angående compensation och om det var någon skillnad att applicera kompensation efter kalibrering:

Not really, the compensation setting can in the newest firmware be adjusted post-calibration so the pre-calibration setting merely affects to the initial setting suggested by the automatic.


Redigerat av genstruktur, 29 november 2013 - 09:18.


#139

Postad 29 november 2013 - 17:34

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
Nej jag kalibrerar bara till 90hz. Men vad jag menar var att utan kompensationen så var registret ovanför kalibreringspunkten högre än det som blev kalibrerat när jag tittade på grafen. Därför körde jag en automatisk i avancerat läge med normal kompensation så att registrena såg ut att ligga i synk.

När jag fick det resultatet var det dock med en mycket äldre firmware och mina gamla stativare, när jag köpte mina nya underbara, underbara, underbara, högtalare, så gjorde jag en kalibrering och det lät grymt bra direkt. :)

#140

Postad 30 november 2013 - 12:15

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nej jag kalibrerar bara till 90hz. Men vad jag menar var att utan kompensationen så var registret ovanför kalibreringspunkten högre än det som blev kalibrerat när jag tittade på grafen. Därför körde jag en automatisk i avancerat läge med normal kompensation så att registrena såg ut att ligga i synk.

När jag fick det resultatet var det dock med en mycket äldre firmware och mina gamla stativare, när jag köpte mina nya underbara, underbara, underbara, högtalare, så gjorde jag en kalibrering och det lät grymt bra direkt. :)


Okej, jag kalibrerar till 116hz har jag för mig, kändes lika bra eftersom det var en rejäl topp precis innan 116hz.

Det är möjligt att det fungerade så i äldre firmware kanske, och att det är ändrat nu helt enkelt? För som du beskriver upplever jag det inte och verkar inte vara så heller med stöd av Dspeakers svar.

Själv kör jag nu compensation +1, tilt 1 samt +2db på housecurve. Låter riktigt bra och basen har inte varit "överstyrd" på något jag spelat än. Är medveten att inställningarna åkt ner allt eftersom men hoppas att jag nu har hittat något som fungerar till all musik. Vill ha en inställning som låter bra till allt.

Hade varit kul att få höra dina fina Dynaudio. Kanske får leta upp någon affär som saluför dem!

Redigerat av genstruktur, 30 november 2013 - 13:55.


#141

Postad 30 november 2013 - 13:40

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
A just det förresten. Sa jag att jag vill fria till min antimode? :D

Så jäkla gött att lyssna på musik, och jag märker att nu åker även skivorna fram med mycket bas på. Har till exempel märkt att hiphop blivit roligare att lyssna på. Nu när basen är ren, artikulerad och jämn gör det att man plötsligt hör jättetydligt vad de säger. Jag hör texterna väldigt bra, vilket är kul och förhöjer upplevelsen mycket. Så jäkla gött att inget sticker ut längre och man kan koncentrera sig på det viktiga, musiken.

Redigerat av genstruktur, 30 november 2013 - 13:48.


#142

Postad 01 december 2013 - 00:46

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
@ genstruktur kör du fortfarande med Vienna Acoustics Strauss som finns i ditt galleri ?
vilken Elektronik kör du med ?

blir nog till att utnyttja distans köp lagen efter jul, blir riktigt sugen på att prova Antimoden när ni är så pass nöjda.

sedan måste jag jaga Elektronik & Högtalare, har ju börjat låna hem o lyssnat på lite olika.

#143

Postad 01 december 2013 - 13:43

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

@ genstruktur kör du fortfarande med Vienna Acoustics Strauss som finns i ditt galleri ?
vilken Elektronik kör du med ?

blir nog till att utnyttja distans köp lagen efter jul, blir riktigt sugen på att prova Antimoden när ni är så pass nöjda.

sedan måste jag jaga Elektronik & Högtalare, har ju börjat låna hem o lyssnat på lite olika.


Japp, jag kör mina Strauss fortfarande! Kolla elektroniklistan i galleriet, den är aktuell, bilden i galleriet är dock inte riktigt aktuell.

Som sagt, prova, gillar du den inte så skicka tillbaka den :). Jag är så nöjd som man bara kan bli! :wub:

Redigerat av genstruktur, 01 december 2013 - 13:44.


#144

Postad 06 december 2013 - 22:46

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Nej jag kalibrerar bara till 90hz. Men vad jag menar var att utan kompensationen så var registret ovanför kalibreringspunkten högre än det som blev kalibrerat när jag tittade på grafen. Därför körde jag en automatisk i avancerat läge med normal kompensation så att registrena såg ut att ligga i synk.

När jag fick det resultatet var det dock med en mycket äldre firmware och mina gamla stativare, när jag köpte mina nya underbara, underbara, underbara, högtalare, så gjorde jag en kalibrering och det lät grymt bra direkt. :)


Nu du xavier JH!

Har varmrökt hela systemet ikväll!

Höjer man upp emot 95-100db låter det helt klart bäst med housecurve på 0 och compesastion på 0, ställde dock infra på 15hz istället för 20hz. På riktigt hög volym låter det nu galet tight och fett!!! Boostar man housecurve och compensation får väl elementen och slutsteg jobba lite hårdare och det smyger sig in lite dist är min teori?

WHOOHOO :D

Nithin Swahany är det fet bas på :wub:

Redigerat av genstruktur, 06 december 2013 - 22:48.


#145

Postad 06 december 2013 - 22:55

XavierJH
  • XavierJH
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
:)

Mer bas? Höj volymen. Visst är det härligt? Hade varit trevligt om man kunde få ett rum som man kunde låta en akustiker gå loss på all in, men dual coren är ett bra alternativ ;)

Redigerat av XavierJH, 06 december 2013 - 22:56.


#146

Postad 06 december 2013 - 23:09

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

:)

Mer bas? Höj volymen. Visst är det härligt? Hade varit trevligt om man kunde få ett rum som man kunde låta en akustiker gå loss på all in, men dual coren är ett bra alternativ ;)


Ja visst är det så!

Problemet var bara att störningsjouren kom nu. Skumt, varit fest i huset på mycket högre volym men då var det lugnt. Aja, bara att sänka :unsure:

Redigerat av genstruktur, 06 december 2013 - 23:09.


#147

Postad 06 december 2013 - 23:13

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Småkul, nu börja en granne spela fett högt :)

#148

Postad 09 december 2013 - 15:38

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
skulle vara kul att höra hur Antimoden strå mot hegel hd20

#149

Postad 11 december 2013 - 12:12

goopile
  • goopile
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

skulle vara kul att höra hur Antimoden strå mot hegel hd20

Jag kan tipsa om att AVD i Sundsvall fått in just en Anti-Mode Dual Core nyligen, lånade hem den och testade för ett tag sedan. Mycket latjo pryl som man kan leka mycket med.

Redigerat av goopile, 11 december 2013 - 12:14.


#150

Postad 11 december 2013 - 15:59

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Jag kan tipsa om att AVD i Sundsvall fått in just en Anti-Mode Dual Core nyligen, lånade hem den och testade för ett tag sedan. Mycket latjo pryl som man kan leka mycket med.

Tack så mycket får ta o låna hem efter jul, AVD är en mycket trevlig butik.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.