Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigital eller Viasat IPTV

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2009 - 16:02

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Jag ska flytta till en lägenhet ansluten till stadsnätet i Stockholm och kan välja mellan Canaldigital eller Viasat.
Har stora problem att välja leverantör och vill helt enkelt veta vilken som är bäst.

Viasat har inge HD-alternativ medan man får HDbox och typ 3 HD kanaler om man beställer Canaldigitals totalpaketserbjudande.
Viasat har dock fler attraktiva kanaler med viasatsport.

Seså, kan någon som har erfarenhet komma med lite för och nackdelar om dessa två. Och vilken är egentligen bäst rent tekniskt?
Vad kör ni på där hemma?

Redigerat av reksallad, 23 november 2009 - 16:04.


#2

Postad 24 november 2009 - 08:57

Bork Rigel
  • Bork Rigel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har Stadsnät via Mälarenergi i Västerås.

Har både en box från Viasat och en från Canal Digital. Canal Digital har ju en nyare box med bl.a hdmi-utgång, medan Viasat kör med en gammal scart-variant. Finns väl egentligen inget gott att säga om Viasat när det gäller iptv, förutom att man är "tvungen" att ha dem om man som jag vill se på Champions League. Jag kunde bara välja på två paket, Viasat Silver och Viasat Guld. Vill man ha alla Viasat sport kanalerna så är det Guld som gäller...vilket kostar 299 kr/mån..plus lite andra avgifter förstås. Rätt mycket slantar för att se på fotboll nån gång i månaden. Deras kundtjänst är också kass, ofta kommer man till folk som bara kan Paraboler...de har inga on demand-tjänster, inga HD-kanaler...det enda som egentligen är bra är väl ATT de finns så man i alla fall har mäjligheten att se deras kanaler. Hemsidan är ju också ett skämt om man vill hitta info om iptv.

Canal Digital har ju en bättre box, lite fler valmöjligheter till kanal-paket. HD-kanalerna var lite hackiga i början, men nu fungerar de bra för mig. En bättre kundtjänst att ha att göra med också.
Har baspaketet och Canal + Sport paketet där. Egentligen skulle man väl kunna ha Canal + Total, för då ingår ju även Canal + Select där det finns en hel del filmer och serier man kan se på när man vill, helt gratis. Men det finns ändå möjligheten att hyra film via en del on-demand tjänster.

Känslan är att Canal Digital i alla fall försöker driva tekniken framåt, även om det går lite segt, medan Viasat lägger alla sina pengar på att köpa in program.

En parentes till boxarna är också att de har likadana fjärrkontroller, så ändrar du kanal på den ena så ändras det även på den andra. Hade båda på samma tv från början..

Hoppas mina erfarenheter hjälpte lite i alla fall.

#3

Postad 24 november 2009 - 12:35

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Tack för ett bra svar!
Tyvärr verkar det vara precis som du säger.

Canaldigital om man vill ha lite mer valmöjlighet till paket och HD (dock många konstiga kanaler).

Viasat om man gillar deras kanaler men skiter i kvalité. Bra sport är det iof.
Bindningstiden på Viasat är 24m vilket är på tog för lång tid tycker jag.


Suck.. det lutar nog mot CD ändå. Dom verkar mer seriösa.

#4

Postad 24 november 2009 - 16:02

Bork Rigel
  • Bork Rigel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Man får väl fundera vilka kanaler man vill ha.
För min del var det ju de vanliga 1-5 och så Canal+ Sport och Viasat Sport.
Det man kunde ha gjort då var ju att bara ta basutbud och Canal + Sport från CD och resten från Viasat, men det känns ju dumt att CD ska bli "straffade" bara för att de ger bättre valmöjligheter.
Men nu har jag två tv-apparater och kör en box på varje. Men visst betalar man rätt mycket för att slippa åka iväg och snylt-titta på Champions League på veckodagarna...

Men faktum är ju att man nu har en väldans massa kanaler man inte tittar på och egentligen kunde vara utan.
Drömmen vore ju att CD kunde ha ett Viasat Sport-paket, precis som de har i en del kabelnät.

Kan dock tillägga också att det är riktigt nice att se på fotboll på Canal+ Sport HD (nu när det inte hackar). De visar ju både Premier League och La Liga där nu..om det är fotboll du vill åt vill säga. Har även sett nån NHL-match och det är nog ännu större skillnad mot standard tv.

#5

Postad 24 november 2009 - 17:34

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0
Så du kör alltså Viasat Guld och CD bas med Canal+ sport? Här kompromissas det inte ;)

Antar att det är Motorola 1910-9 HD-boxen man får med Canal digital. Vilken box kör Viasat med?

Frågan ja ställer mig är om det är värt att ta CD för att dom har en bra box, HD, on-demand tjänster.
Eller om man kan bortse från de i nuläget och välja dom kanalerna man helst vill ha, fast en kassare service.
Fan va svårt.

#6

Postad 24 november 2009 - 23:05

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0
Viasats IPTV-satsning är nog inte mycket att hurra över. De har t.ex. dragit sig ur vårt
stadsnät. Deras hemsida ger ingen hjälp heller. Med lite sökning hittad jag lite text:

"Du ställde en fråga om bredbands-TV. Det finns på marknaden idag ett flertal bredbandsbolag som erbjuder IP TV (Digital-TV via bredband). Viasat har valt att samarbeta med Bredbandsbolaget, Telia och ett antal stadsnät.

För mer information klicka på någon av länkarna nedan:
Länk till Telias TV-utbud
Länk till Bredbandsbolaget
Kund i stadsnät"
http://www.viasat.se/?q=node/227
Ingen marknadsföring att tala om. Inga kampanjer. Och hur tänker de framåt ?
Kolla upp noga!

#7

Postad 25 november 2009 - 08:15

Bork Rigel
  • Bork Rigel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ja, jag kör med CD Bas + Canal+ Sport OCH Viasat Guld. Men har ändå lugnat ner mig lite, hade tidigare från CD Familjepaketet + Canal+ Total och dessutom ytterligare en box med Familjepaketet.
Så nu är man ju under tusenlappen i månaden, ha, ha...

Som jag sa tidigare så får man väl vara glad så länge Viasat sänder IPTV över huvud taget. De kör förresten med den gamla boxen som jag tror heter 1510? CD hade samma, men man kunde byta upp sig i Maj då de började sina HD sändningar.

En annan kul grej var att det i söndags kom en Viasat kille som gick runt i kvarteret o ville sälja Viasat parabol abonnemang. Han blev uppriktigt förvånad när jag sa att jag redan hade Viasat via IPTV, sånt hade han ingen aning om. Antar att jag är ensam på kvarteret att köra det? Jag sa: Vem fan vill slänga upp en ful parabol på ett nybyggt hus när man redan har stadsnät in och nätverk draget i hela huset?
Där hade de ju chansen att sälja in sig lite, men som sagt, han kunde ingenting om IPTV.

Hörde förut med Telia också eftersom de hade lite intressanta paket med kanaler, men för att få deras IPTV var man tvungen att ha deras adsl-tjänst, de samarbetade inte med några stadsnät utan körde bara via sina egna ledningar..vilket verkade oerhört idiotiskt?

#8

Postad 25 november 2009 - 10:05

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0

En annan kul grej var att det i söndags kom en Viasat kille som gick runt i kvarteret o ville sälja Viasat parabol abonnemang. Han blev uppriktigt förvånad när jag sa att jag redan hade Viasat via IPTV, sånt hade han ingen aning om. Antar att jag är ensam på kvarteret att köra det? Jag sa: Vem fan vill slänga upp en ful parabol på ett nybyggt hus när man redan har stadsnät in och nätverk draget i hela huset?
Där hade de ju chansen att sälja in sig lite, men som sagt, han kunde ingenting om IPTV.

Hörde förut med Telia också eftersom de hade lite intressanta paket med kanaler, men för att få deras IPTV var man tvungen att ha deras adsl-tjänst, de samarbetade inte med några stadsnät utan körde bara via sina egna ledningar..vilket verkade oerhört idiotiskt?

Haha vilken soppa :( man blir ju rädd.

IPTV funkar ju fan inte om inga leverantörer satsar! Vadå framtiden, vadå valfrihet. Pest eller kolera... Förstår inte varför dom inte kan ha exakt samma möjlighet till val som i kabelnäten. Skulle till exempel i nuläget inte tveka en sekund att välja Comhem om de gick. B)

#9

Postad 25 november 2009 - 23:55

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Jag ska flytta till en lägenhet ansluten till stadsnätet i Stockholm och kan välja mellan Canaldigital eller Viasat.
Har stora problem att välja leverantör och vill helt enkelt veta vilken som är bäst.

Viasat har inge HD-alternativ medan man får HDbox och typ 3 HD kanaler om man beställer Canaldigitals totalpaketserbjudande.
Viasat har dock fler attraktiva kanaler med viasatsport.

Seså, kan någon som har erfarenhet komma med lite för och nackdelar om dessa två. Och vilken är egentligen bäst rent tekniskt?
Vad kör ni på där hemma?

Du nästan antyder svaret själv ... :blink: Man måste också veta hur du definierar "bäst". Bäst för mig kan ju vara
annorlunda ...
Nåja, min personliga uppfattning: Viasat räknar jag inte alls med. De är ett krämarföretag, det är bara
sälj som gäller. Leverera teknik och svara på tekniska frågor är inte deras starka sida .... Om det inte
gäller avtalsfrågor, juridik, advokater och sådant trams ! :(
Canal Digital däremot är mer teknikorienterade och drivande på IPTV-området (också, förutom parabol och kabel)
och finns i ett femtiotal stadsnät. Själv prenumererar jag på ett grundpaket med sextio kanaler och dessutom på
Canal + Film paketet, sju kanaler (Inklusive Film HD). Canal + Select ingår så att man kan se de flesta filmer när
man vill hur många gånger som helst utan att det kostar extra.
Dessutom finns så klart olika "Demand"-tjänster där man betalar ....
Viktigaste kanalen för mig är Canal + Film HD som är superb att mata projektorn med !
CD har också under de två år jag haft dem förbättrat kvalitet (programvaror/bild/Ljud).
Kommer inte på något som jag skulle tänkas sakna från Viasats utbud ...
I vårt stadsnät har vi 10 -15 olika tjänsteleverantörer. I kabelnät brukar det finnas en och ofta Com Hem ...
Ja, jag faktiskt också Com Hem indraget och några kanaler där som jag aldrig tittar på ....
Så är det i min värld och om det hjälper dig vet jag inte. Valet är ditt, tyvärr ... :lol:

#10

Postad 26 november 2009 - 19:22

reksallad
  • reksallad
  • Lärjunge

  • 273 inlägg
  • 0

Valet är ditt, tyvärr ... :(

Och valet är gjort! ringde in en beställning om Canal Digital totalpaketet igår! Är övertygad om att jag gjorde det bättre valet. :lol:

Tack för svaren!

#11

Postad 27 november 2009 - 08:53

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0

Hörde förut med Telia också eftersom de hade lite intressanta paket med kanaler, men för att få deras IPTV var man tvungen att ha deras adsl-tjänst, de samarbetade inte med några stadsnät utan körde bara via sina egna ledningar..vilket verkade oerhört idiotiskt?


Nja helt idiotiskt är det inte - i ett stadsnät agerar Telia, Boxer osv som innehållsleverantörer utan kontroll på hårdvaran. Ponera att nätet är dåligt och lider av packet-loss vilket gör att bilden inte blir bra. Vem är det som får badwill då?

#12

Postad 27 november 2009 - 14:18

Bork Rigel
  • Bork Rigel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Du har en poäng där när det gäller Telia, men jag såg nu att de faktiskt finns i två lokala nät, nåt i Malmö och ett till..kanske man kan hålla tummarna igen då. Men jag tänkte mest att det var lite tokigt att inte försöka ta marknadsandelar även via Stadsnäten, där kapaciteten ska vara bra mycket högre än via deras kopparledningar. Och nu när andra aktörer redan testat på ett tag så borde väl barnsjukdomarna vara borta? Tyckte även det var lite surt att man var tvungen att ha bredbandet via dem för att få tillgång till tv-tjänsten. Men det kanske håller på att luckras upp lite det där nu, hoppas kan man ju alltid, för min del skulle det innebära ett helt gäng hundralappar mindre i månaden i utgift.

#13

Postad 10 december 2009 - 08:24

Bork Rigel
  • Bork Rigel
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Som ett litet tillägg så kan jag berätta att från och med januari så kommer även Boxer in i Mälarenergis stadsnät som tv-leverantör. Inte direkt aktuellt för mig eftersom de saknar både TV3 och Viasat Sport kanalerna, men de verkar ju i alla fall ha den inspelningsbara boxen.
Hoppas fortfarande att även Telia hittar hit.

#14

Postad 08 april 2010 - 14:14

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Bump,

Någon som vet kvaliteten på Viasats IPTV nu?

Då CD tappar rättigheterna till PL och det bästa i digital tv väg jag kan få där jag bor är IPTV via stadsnätet är jag rätt sugen på att byta till Visat, om inte bildkvaliteten och boxen är under all kritik..?

Någon som vet?

#15

Postad 08 april 2010 - 21:41

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

  • 480 inlägg
  • 0

Bump,

Någon som vet kvaliteten på Viasats IPTV nu?

Då CD tappar rättigheterna till PL och det bästa i digital tv väg jag kan få där jag bor är IPTV via stadsnätet är jag rätt sugen på att byta till Visat, om inte bildkvaliteten och boxen är under all kritik..?

Någon som vet?

Tyvärr kan jag inte säga något om Viasats kvalite eftersom de inte finns kvar i vårt nät längre.
Viasat finns inte i så många stadsnät (än?):
http://www.viasat.se/node/227
Boxer kommer snart i vårt stadsnät men distribuerar vad jag kan se endast Canal+ och är också "drabbade".
Försiktig korrigering: Det är Canal+ som tappat rättigheterna inte CD och andra distributörer som dock naturligtvis i andra hand drabbas av ett eventuellt kundtapp till Viasat-världen (vilket Viasat eftersträvar!).
B)

#16

Postad 09 april 2010 - 08:21

DmD
  • DmD
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0

Tyvärr kan jag inte säga något om Viasats kvalite eftersom de inte finns kvar i vårt nät längre.
Viasat finns inte i så många stadsnät (än?):
http://www.viasat.se/node/227
Boxer kommer snart i vårt stadsnät men distribuerar vad jag kan se endast Canal+ och är också "drabbade".
Försiktig korrigering: Det är Canal+ som tappat rättigheterna inte CD och andra distributörer som dock naturligtvis i andra hand drabbas av ett eventuellt kundtapp till Viasat-världen (vilket Viasat eftersträvar!).
B)


Jag kör via Opennet i Sthlm och där finns Viasat vad jag kan se.

Semi off topic men en kompis till mig blev nyligen uppringd av Opennet, där dom började prata om att dom , dvs Opennet själva ska agera leverantör av kanaler och tjänster framöver i deras nät, alltså bli en konkurrent till CD, Viasat, Tele2 och de övriga. Var lite oklart exakt vad dom menade då min kompis sitter med CD och C+ i några månader till..
Nån som hört något om detta?

#17

Postad 11 april 2010 - 10:40

Megaman2
  • Megaman2
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
jag har också en öppen bredbandsiptv abb hos serverado.
Där kan man välja från olika lev bla viasat och ipsweden (de är de enda som har hd-kanaler. dock till ett högt pris)) t.ex. däremot om man väljer canal digital så får man välja endast dem.
Canal digital har fördelen att de på parapbelsidan har fler HD kanaler (till ett rimligt pris, till skillnad från viasat som har 2-3 st till extrakostnad). OM canal digital skulle erbjuda samma kanaler till samma pris som på parabol (vilket de av någon konstig anledning inte gör) så skulle jag välja CD.
i dagsläget skulle jag välja viasat (pga av de inte har någon lång bindningstid, så om CD får tummen ur kan de väljas)

#18

Postad 25 maj 2010 - 08:31

Pirat HD
  • Pirat HD
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej, lite gammal tråd men vi hoppas att någon fortfarande läser den... ;-)

Jag fick mitt IPTV paket från CanalDigital igår. Vilken besvikelse...

* Boxen är ju skräp, det är en Motorola VIP 1910-9
* Bildkvaliteten är usel, det marksända från Boxer är bättre.
* Boxen är långsam
* Boxen är hopplös att ställa in, man måste boota om den mellan varje inställnings försök.
* Jag får inte korrekt 16:9 bild. Utan bilden blir smalare vilket resulterar i svarta linjer ovan och under bilden.

Jag fattar inte hur man kan leverera en så dålig tjänst.... det är ju 2010 och jag vill ha TV sändningar som matchar kvaliteten på TVen.

Från Piratebay kan jag enkelt få hem filmer och tv serie i en kvalitet som överstiger alla förväntningar gällande kvalitet... hur kan den kommersiella marknaden acceptera att den svarta marknaden ger bättre kvalitet? De är kanske inte bättre när det gäller användare upplevelsen, men kvaliteten på filerna slår det flesta kommersiella tjänsterna i Sverige idag.
Fast användare upplevelsen var inte så kul, i boxen, den heller det grafiska gränssnittet ser ut som ett tv-spel på vic20 från 80 talet....

Varför ???

#19

Postad 25 maj 2010 - 10:05

nikbr998
  • nikbr998
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har du läst tråden Canal Digital IPTV? I så fall kommer kanske inte boxens/programvarans totala oduglighet som en blixt från klar himmel :o

Jag har dock inga problem med dålig bild och och sorgkanter, det borde du kunna få till.

#20

Postad 25 maj 2010 - 11:25

Pirat HD
  • Pirat HD
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Missade den tråden, jag har hittat den nu. Tack!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.