Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybörgarfrågor

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2007 - 16:10

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej!

Jag var på hifipunkten i tisdags och skulle köpa en optisk kabel mellan dator och reciver det hela slutade med att jag åkte dit på onsdagen och efter ca. 2 timmars provlyssnande och pratande åkte hem med ett infinty primus högtalarsystem. "Det är farligt att få en saftig semesterlön"

Jag kunde dock inte bestämma mig om jag skulle ha dom stora primus 360 eller dom små primus 250 så jag fick låna med mig deras demohögtalare hem för att kunna provspela dessa.

Jag bestämmde mig för:
Primus 250
Primus 150
Primus C25

Den största anledningen till varför det blev dom små var att dom passade mycket bättre där dom skall stå och så kommer jag komplettera med en sub så småningom och om man bortser från basen så tyckte jag inte dom stora var värda dom extrapengarna.

Jag måste bara rekomendera hifi punkten i skövde, otroligt bra service, kunnig personal, trevligt bemötande och dessutom mycket bra pris iaf på högtalarna jag köpte.

I morses provade vi högtalarna med kompisens HK AVR340 och då insåg jag att min gamla kenwood stärkare inte håller måttet längre. Vilket ljud det blev. Jag satt bara å flina hela tiden. Det var nästan så hårena reste sig på armarna ibland.

Nu till den igentliga frågan. Vad för stärkare ska man välja till dessa högtalare? Jag tror att det blir någon HK iaf. Försäljaren föreslog det speciellt till min musiksmak och sedan har jag även läst att dom ska fungera bra ihop med infinty.

Det jag använder systemet till är 50/50 musik och film. Musiken jag lyssnar på är mästadels rock.

Finns det något ställe eller tråd där man kan läsa lite om HK's olika förstärkare?

Sen funderar jag även lite på hur jag ska placera mina bakhögtalare. Rummet är 3,6m x 4,7m och soffan står på ena kortsidan, avståndet mellan soffan och sidoväggarna är 0,4m. Frontarna står i var sitt hörn och centern är skruvad i en hylla precis ovanför tv'n. Just nu har jag "pallat" upp bakhögtalarna till ungefär öronhöjd och riktat dom snett framåt. Helst skulle jag vilja skruva dom på väggen men då blir dom ju antingen framåt eller åt sidan. Man kanske även ska flytta soffan en bit ifrån väggen?

Jag tar även gärna emot andra tips som kan vara nyttigare för en nybörgare som mig.

MVH // Erik

Redigerat av kowalofski, 12 juli 2007 - 00:23.


#2

Postad 05 juli 2007 - 18:43

Simex
  • Simex
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag skulle nästan tycka det var bättre att bara satsa på infinity primus 250 högtalarna och så en bra förstärkare till dom Tex:
(3000 kr demo-ex på fyndbörsen)
helst då med
eller så någon utav harman/kardons dvd-spelar.

Detta pga, om du har en sådan anläggning så brukar det inte spela så stor roll om det är surround eller inte, man får ett så mycket bättre ljud genom att köra via sterioförstärkare än om man kör via surround..

Men detta är som sagt min uppfattning, jag har själv haft dom högtalarna med en harman/kardon
, tyckte desvärre att detta gav ett lite sämmre mellanregisten vilket lätt kompenseras om du skulle välja 360 modellen.

skriv gärna om du har någon fråga :)

#3

Postad 05 juli 2007 - 19:08

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Som jag förstår det är högtalare redan inhandlade, dock om de nu inte är de så kan nog Simex tips med HK970 vara bra.

Men annars är det väl bara att köpa den H/K reciver du känner att du har råd med, eventuellt kolla på begagnade äldre recivers :)

#4

Postad 05 juli 2007 - 19:09

shaitan99
  • shaitan99
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Hejsan!

Det är svårt att vilken förstärkare du SKALL köpa, beror ju helt på hur stor din budget är men om du var nöjd med din kompis H/K 340 så varför inte en sådan el den nyare varianten 345, beror på din budget.

#5

Postad 05 juli 2007 - 20:26

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Oj vad folk var snabba på att svara på detta forumet :)


Jo högtalarna är redan inköpta. Ni har säkert rätt i att det blir bäst ljud med en stereoförstärkare för musikens del. Jag tyckte även att när man lyssna på musik blev ljudet trevligast i 2 kanal stereo läget när jag låna kompisens förstärkare.

Men eftersom jag tittar rätt så mycket på film, speciellt i det här rummet så vill jag gärna ha surround ljudet.

Budget har jag igentligen inte satt någon. Däremot vill jag ha valuta för pengarna. Men jag tror inte jag kommer kunna med att betala mer än 10k. Där går väll gränsen nånstans.
Skulle det visa sig att det är värt att lägga så mycket pengar på en förstärkare så får jag helt enkelt spara lite längre.

Det var efter den principen jag valde högtalarna, jag tyckte att det var alldeles för lite skillnad på mina och flera andra betydligt dyrare högtalare.

Men vad är skillnaden på HK's olika förstärkare? Jag har förstått att dom nyare som slutar på 5 har HDMI? Är det fler skillnader på dom som slutar på 5 t.e.x. 345 och 340? Sen känns det ju igentligen onödigt med 7.1 ljud eftersom jag förmodligen aldrig kommer att använda det. men men

Om man ska tänka snålt då vad ska man ha i minsta laget till dessa högtalare?

#6

Postad 05 juli 2007 - 22:02

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Fördelen med att skaffa en 7.1 stärkare är väl att de flesta brukar ha funktion så man kan använda extra kanalerna till att bi-ampa frontarna med, och det borde ju vara en fördel.

Om du inte hittar någon H/K som faller dig i smaken så kan nog Sherwood vara ett bra tips, sett flera som skrivit att de tycker att de är lika i ljudet. Dock är väl designen på H/K lite läckrare tycker jag, gillar den lysande volymratten mycket :) NAD är väl också liknande i karaktär, men jag är då en som sätter mig emot deras design, tycker den är bedrövlig. Utom Master serien då som jag gillar starkt :)

Men det gyllene tipset brukar vara att fara ut i butiker i närheten och lyssna på allt du kan i prisklassen du har tänkt dig. Helst med de högtalare du har, annars någon med liknande "karaktär".

Redigerat av TKvC-SainT, 05 juli 2007 - 22:10.


#7

Postad 06 juli 2007 - 16:23

SteNo
  • SteNo
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka att primus 250 inte kan biampas/-wiras. Men för framtida bruk eller utbyggnad till 7.1-system så OK med 7-kanals förstärkare.

#8

Postad 06 juli 2007 - 16:36

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

  • 902 inlägg
  • 0
Du kan inte tänka dig separata system ?

Hembio förstärkare och dvd spelare.

2 Kanals förstärkare och cd spelare.

:)

Eller det kanske blir lite över din budget.

Lycka till! :D

Redigerat av Unregistered9282241e, 06 juli 2007 - 16:37.


#9

Postad 10 juli 2007 - 23:02

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag var med kompisen som jag låna stärkaren av och köpte nya högtalare häromdagen. Han kunde inte hålla sig när vi lyssnade på mina med hans stärkare :) Då passade jag även på att lyssna på lite olika förstärkare ihop med mina primus. Först hade jag nästan bestämmt mig för en
men sedan lyssna jag även för skoj skull på en
och förvånad blev jag vilken skillnad det var.

Då kom funderingarna fram att skaffa en stereoförstärkare till att lyssna på musik med och ha kvar min gamla kenwood till filmtittande som den faktiskt duger rätt bra till. Men hur kopplar jag då högtalarna till båda förstärkarna?? Och hur koppla Subben?

Om jag senare skulle komplettera systemet med en AVR 245 kan jag då använda stereoförstärkaren till frontarna även vid filmtittande?

Vad är annars skillnaden på dom 3 stereoförstärkarna? Det verkar som HK 970 inte har någon sub utgång stämmer detta och varför är denna mycket mindre än dom andra 2? Vad är Vmax som HK3480 har?

Tack för det bra tippset med stereoförstärkare!

#10

Postad 12 juli 2007 - 13:43

TKvC-SainT
  • TKvC-SainT
  • Beroende

  • 1 011 inlägg
  • 0
Skulle tro att 970n har mest "kräm" av de och förmodligen bäst ljud, då den har färre komponenter, då de andra är stereorecivers.

Man kan ansluta sub till 970 via "Pre Out" utgången :P

#11

Postad 12 juli 2007 - 22:48

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hur är det när jag senare skaffar en bioförstärkare med pre out. Är det då en fördel att ha main in som 3480 verkar ha men 970 saknar när man ska koppla samman dessa? Eller är det bara att koppla pre out på biostärkaren till valfri ingång på stereostärkaren?

#12

Postad 13 juli 2007 - 08:44

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Innan du handlar HKn - Prova med Rotel RA 04 (och/eller RA06) - Finns oxå på Hifi-punkten...!

//Loofy

#13

Postad 13 juli 2007 - 09:29

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Hehe som vanligt Loofy - Rotel. Pröva dem iallafall. Annars om vi går tebax till H/K tycker jag att du ex skulle satsa på en:


tillsammans med:


Ok använda 970ins pre in vid filmtittande. Alltså du kopplar din reciever till stereoförstärkaren och har förenat det bästa av två världar.

// Sat

#14

Postad 13 juli 2007 - 13:01

kowalofski
  • kowalofski
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag ska helt klart lyssna rotel och allt annat dom har i samma prisklass det tråkiga med rotel är bara om man vill ha både surround och stereo förstärkare av samma märke så blir det genast väldigt dyrt med rotlel.

Vad jag kan se på bruksanvisningen till HK 970 så har den ingen pre in endast pre out??

Tycker ni förresten att jag tänker i rätt banor eller ska jag istället satsa på en rejäl surroundförstärkare?

#15

Postad 13 juli 2007 - 14:38

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0

Ok använda 970ins pre in vid filmtittande. Alltså du kopplar din reciever till stereoförstärkaren och har förenat det bästa av två världar.

// Sat


Kopplar man recievern via pre-out på stereostärkaren då? Kopplar man högtalarna till frontutgången på recievern, eller hur gör man? :)

#16

Postad 21 december 2007 - 03:13

sossen
  • sossen
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0
Hej. Ni som har Infinity primus 150 på väggen kan ni tipsa mig om ett bra ställbart fäste? Tack!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.