Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av aktiva högtalare

14 svar till detta ämne aktiva högtalare stereo dali canton triangle
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 juli 2019 - 11:48

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Hej,

 

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa tre högtalare eller vet några andra aktiva högtalare som ni  kan rekommendera? 

 

Canton 496.2 BT

https://www.hembiobu...4962-active-bt/

 

Dali Zensor 5 AX

https://www.hifiklub...LIZENSOR5AXHGWH

 

Triangle ELARA LN-05A

https://www.hembiobu...e-elara-ln-05a/

 

För en nybörjare känns valet långt ifrån självklart, och jag tycker inte det finns mycket användarrecensioner att läsa om dessa högtalare.. De finns heller inte i någon butik för att provlyssna. De högtalare jag har mest erfarenhet av är ett par liknande Canton som ägs av en kompis, de anser jag låter väldigt bra men jag har inte mycket att jämföra mot.

 

Valet att välja aktiva högtalare faller på att det lämpar sig väldigt bra utan en förstärkare så som jag tänkt placera högtalarna i rummet. Jag gillar även tanken att tillverkaren skräddarsytt förstärkare efter högtalare, och därav själv slippa fundera på hur man ska kombinera dessa två.

 

Tanken är att högtalarna ska stå i ett relativt stort vardagsrum/kök. Jag tänker mig därför att både Dali och Triangle blir lite klena med sina två 5.25" element och kanske därför behöver kompliteras med en baslåda. 

 

All rekomendation, info och tips är välkommet. 



#2

Postad 05 juli 2019 - 13:05

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

KEF LS50w/LSX

Klipsch the sixes

ELAC Navis ARB-51

Audiovector SR1

Cabasse the pearl

Avantgarde Acoustic Zero 1

System Audio Legend serien

Dynaudio Xeo och Focus XD serien

Devialet Phantom serien

Genelec  G serien

 

5,25 tum räcker långt för att få bra ljud. Om du tänker på att enbart spela högt så förstår jag dig. Idag har man kommit långt och många små högtalare kan spela högt mycket tack vare många olika små tricks. KEF LS50w har jag hört och den spelar väldigt högt om man vill och för att vara liten och kompakt kan högtalaren spela i samma liga som ett par vanliga högtalare tack vare den inbyggda och smarta DSP.


Redigerat av Buddaz12, 05 juli 2019 - 13:14.


#3

Postad 05 juli 2019 - 20:23

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Tack så mycket för svar! Men håller vi oss till de högtalare jag nämnde ovan, vilka hade du valt och varför?

 

Köper jag golvhögtalare så vill jag såklart kunna spela högt och behålla ljudkvalité i högsta möjliga mån. Därför tänker jag att det kan vara bra att komplettera med en baslåda om man skulle gå på triangle eller dali. Jag vet dock noll om triangle.. Är det bra prisvärda högtalare? 

 

Jag kollar även enbart golvhögtalare. 



#4

Postad 06 juli 2019 - 05:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja kolla på golvhögtalare om du vill kunna spela högt med bihållen kvalitet. Stativare är säkert bra på många sätt. Men klarar inte av att spela högt på samma vis som en golvhögtalare och du får inte alls samma botten. Du fyller ditt rum med välljud mycket lättare om man har golvhögtalare speciellt om du har ett större lyssningsrum. Golvhögtalare kan vara mer omständigt att få optimal placering på. Men när man väl går det kan man få enastående musikupplevelser. Dali zensor 5 år bra högtalare speciellt på tanke på prislappen. Det är ingen hifi självklart men de låter bra kanske en lite tunna i basen då de bara har 5,25 tum. Men det går att lösa med sub eller ha närmare bakväggen. Ljudnivån lär räcka rätt långt. Om du har en budget på 10k så hade jag kört på zensor 5 ax. Fast lyssna innan du köper.
Har hört Triangle men inte dom du listat. Och det jag hörde var positivt helt klart

Redigerat av Andreas3200, 06 juli 2019 - 05:46.


#5

Postad 06 juli 2019 - 09:51

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Precis, och så jag tänkt placera dem passar det väldigt bra med golvare.

Jag har fastnat lite för dali då de fått bra recensioner och verkar som en prisvärd högtalare. Jag är dock lite osäker eftersom det är ett stort rum och vi brukar ha lite fester där ljudnivån säkerligen kommer bli väldigt hög. Jag är också den som inte vill tumma för mycket på priset utan jag vill känna mig riktigt nöjd. Blir det dali eller Triangle så kommer det därför att bli en baslåda till, förr eller senare.

Men canton då? Har hört att de har ett neutralt ljud vilket inte dali har. Det är såklart något man får bedömma själv, men då jag inte har möjligheten att åka och lyssna på alla så känns det såklart svårare. Har dock sett att cantons 496.2 utan aktiv finns på elgiganten för 5k vilket låter väldigt prisvärt.

#6

Postad 06 juli 2019 - 10:03

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Precis, och så jag tänkt placera dem passar det väldigt bra med golvare.

Jag har fastnat lite för dali då de fått bra recensioner och verkar som en prisvärd högtalare. Jag är dock lite osäker eftersom det är ett stort rum och vi brukar ha lite fester där ljudnivån säkerligen kommer bli väldigt hög. Jag är också den som inte vill tumma för mycket på priset utan jag vill känna mig riktigt nöjd. Blir det dali eller Triangle så kommer det därför att bli en baslåda till, förr eller senare.

Men canton då? Har hört att de har ett neutralt ljud vilket inte dali har. Det är såklart något man får bedömma själv, men då jag inte har möjligheten att åka och lyssna på alla så känns det såklart svårare. Har dock sett att cantons 496.2 utan aktiv finns på elgiganten för 5k vilket låter väldigt prisvärt.

Jag har ägt den "vanliga" Canton 496 och var väldigt nöjd med de. Kunde spela högt i mitt dåvarande stora vardagsrum. Skaplig botten i dessa. Vet inte hur dessa låter som aktiva, men kan inte tänka mig att de låter sämre med tanke på att förstärkaren är matchad mot elementen.
Dali har jag lyssnat på flera gånger i butik ( mindre golvare) och upplever de som tunnare i ljudet jämfört med Canton 496. Bra ljud men inte samma botten.

Redigerat av ALE77, 06 juli 2019 - 10:04.


#7

Postad 06 juli 2019 - 13:01

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har ingen erfarenhet av någon av de aktiva högtalarna som nämns här men med tanke på TS ambition att senare kombinera dessa med en sub så kanske det finns bättre och sämre val att göra här?

Eller är det en självklarhet att alla dessa "billigare aktiva golvare" har sub out?



#8

Postad 07 juli 2019 - 09:58

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Som ale77 nämner så har ju kanske Canton lite mer botten, men för en okunnig undrar jag - kan det helt kompenseras med en baslåda till de andra två högtalarna?

Blåtand-alla nämna högtalare har utgång för baslåda. Canton har även hdmi, men det är högtalarnas ljudkvalité jag prioriterar. Skulle man gå på canton så skulle ju även dessa kunna kompliteras med sub om man så skulle vilja det.

#9

Postad 07 juli 2019 - 14:58

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Som ale77 nämner så har ju kanske Canton lite mer botten, men för en okunnig undrar jag - kan det helt kompenseras med en baslåda till de andra två högtalarna?

Blåtand-alla nämna högtalare har utgång för baslåda. Canton har även hdmi, men det är högtalarnas ljudkvalité jag prioriterar. Skulle man gå på canton så skulle ju även dessa kunna kompliteras med sub om man så skulle vilja det.

Om du saknar möjlighet att välja undre gränsfrekvens på dina frontar så kommer du endast att fylla på med lågbas under den frekvens där de har sin naturliga avrullning med -3dB. Du får ett tillskott i lågbasen men påverkar inte beteendet alls hos dina frontar.

 

En högtalare som Canton skulle man kunna misstänka har lite mer output i rummet i det högre basområdet "typ 50Hz och uppåt" än de andra kandidaterna. Men om man läser deras specar så går den ca 25Hz lägre än de båda övriga vilket gör att det förmodligen blir lättare att kombinera någon av de andra med en hyfsat normal sub. På pappret spelar Canton lika lågt i frekvens som de flesta subbarna på marknaden men det behöver inte alls betyda att de levererar lågbas på samma sätt som en sub skulle ha gjort. Det blir dock knepigt att integrera en sub om du skall ha delningen vid typ 25Hz.
Du vill ogärna ha en stort frekvensöverlapp mellan sub och fronthögtalarna. Kort och gott vill du inte ha sub så ger Canton mest bas, vill du ha sub för att veta att du kan få ett rejält tillskott i botten så hade jag kört på någon av de andra alternativen.

 

Å andra sidan så går de två mindre frontarna inte lägre i frekvens än en stativare så med sub kan det eventuellt vara ett väl så bra alternativ.



#10

Postad 07 juli 2019 - 20:35

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Efter den inputen så har jag klurat lite och spanat lite. Ett väldigt intressant alternativ tycker jag skulle vara att köra på triangle frontarna: https://www.hembiobu...e-elara-ln-05a/  .Det står dock att de endast är 2x80 w, och vad jag kan hitta så går de bara ned till 47 hz. Då tänker jag genast att det låter klent? Men hur ska man se på det? Jag tänker då att man kan komplettera med basen https://www.hembiobu...ngle-tales-400/ . 12" . 25 hz - 120 hz. Hur skulle det fungera? Alternativt en billigare bas där det är 30 hz - 120 hz. https://www.hembiobu...ngle-tales-340/

Pris runt 14-15 k. 

 

Dali : https://www.google.c...chrome&ie=UTF-8 har en förstärkareffekt på 2x50 w vilket är ännu mindre. den går från 43 hz- 26 k hz. Positivt är att den är testat och fått väldigt bra recensioner vad jag kan läsa. En tillhörande bas (sub E 9 - F) finns just nu på blocket, annars ligger den baslådan ny för 5.5k. https://www.hifiklub...b-e-9-f-subbas/. Ett nypris blir alltså ungefär drygt 15.k och då är det en billigare motsvarighet än den jag lade med till triangle. 

 

Jämför jag dessa tycker jag personligen att triangle verkar mest intressant. vad tycker ni? Dock så är det tredje alternativet att enbart köpa Canton 496.2 BT fortfarande väldigt intressant. Speciellt när de som BLÅTAND nämnde i det tidigare inlägget går ned engligt spec till 22 hz och upp till 30 k hz. De har även en uteffekt på 300 w. Man skulle dessutom om man så skulle vilja kunna köpa till en baslåda i framtiden. Men som det känns nu så är den kanske inte nödvändig? Pris för enbart Cantonhögtalarna är 12 k.

 

Som nämnt så ska högtalarna stå i ett relativt stort öppet vardagsrum. Jag är såklart ute efter så bra ljudkvalitet som möjligt, men jag tycker också det är viktigt att de klarar sig bra för att spela hög volym till fest, med en djup bas. Även om detta såklart inte är huvudsyftet.

 

Vilka hade ni valt? 



#11

Postad 07 juli 2019 - 20:46

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Kom även på en till fråga. Eftersom högtalarnar aktiva, kan då förstärkaren i Trianglehögtalarna vara en flaskhals för en extra bashögtalare?

#12

Postad 08 juli 2019 - 07:03

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Många frågor och du skulle förmodligen tjäna på att åka till Hembiobutiken där de har två av dina hetaste kandidater och testa.
Är de intresserade av att sälja så tar de sig även tid till att koppla in en sub och justerar in den så du har chans att att se hur det funkar.

Kan säkert vara bra att ringa och meddela att du skulle vilja ha en demo på dessa två kandidater med och utan sub så de har en chans att rigga upp dessa på ett vettigt sätt innan.

 

Frågan i ditt sista inlägg vet jag inte om jag förstår riktigt men den borde inte utgöra en flaskhals och normalt så eftersträvas en nivå på subben som matchar dina frontar och det borde fabrikanten i detta fall Triangle ha haft i åtanke när man tog fram sina högtalare. En subb skall integreras väl med frontarna så att dessa upplevs vara ett par nummer större.

 

Din fråga om 2*80W: en sådan angivelse hittar jag tyvärr inte själv för dessa så jag vet inte om detta är 80W/högtalare eller 2*80W /högtalare men oavsett så säger inte detta särskilt mycket. För att det skall gå att säga vilka ljudtryck du kan uppnå med en sådan högtalare så behöver man även veta vilken känslighet dessa högtalare har. Dvs hur mycket effekt behövs för att få din högtalare att spela en bestämd nivå i rummet.

 

Finns inget bättre att gör i ditt läge än att åka och prova. Någon av kandidaterna kanske inte alls lever upp till dina förväntningar så beslutet kan tas snabbt.
Hur högt skall du kunna spela? Möjligen lever inga av de högtalare du nu tittar på upp till dina krav.



#13

Postad 08 juli 2019 - 12:17

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0

Jag funderade på att åka till Stockholm, men cantonhögtalarna finns endast i deras e-handel och triangle finns enbart i GBG och inte i Stockholm.. Jag skrev ett mail om att få provlyssna båda i Stockholm, men vi får se vad de svarar.

 

Effekten hittade jag i deras spec som man kunde få hem från deras hemsida. Men jag behöver mest hjälp att välja, jag kommer förhoppningsvis vara nöjd med båda. Men det är ju såklart upp till var och en och man uppfattar väl ljudet efter tycke och smak.

 

Men som du säger så är jag mest orolig för att triangle in spelar tillräckligt kraftigt. Nu när man flyttat till villa och inte ska störa några grannar så vill jag såklart kunna spela på väldigt hög volym om så önskas.

 

Alternativet är ju också att köpa något med förstärkare, men då får man ju också ännu fler val och mer beslutsångest. Dessutom måste jag köpa en separat förstärkare och kombinera dessa med högtalarna. Skulle jag gå på detta alternativet skulle jag nog leta mer på blocket tror jag. Jag har också ett maxtak på 15 k för hela kittet.



#14

Postad 09 juli 2019 - 07:52

Unregisteredc07acdbf
  • Unregisteredc07acdbf
  • Amatör

  • 87 inlägg
  • 0
Jag har ägt triangle's stativare i aktiva serien. Att spela högt var inget problem.

#15

Postad 13 juli 2019 - 08:43

Unregistered63610d02
  • Unregistered63610d02
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Okej, jag ska till Stockholm onsdag-torsdag. Blir att provlyssna canton och triangle då. Sen ska jag in och lyssna på ett par passiva dali nu på tisdag i Örebro. I slutet av veckan har jag troligtvis någon av högtalarna hemma 😊👍 tack för hjälpen!




Även taggad med aktiva, högtalare, stereo, dali, canton, triangle

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.