Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klipsch RW-12D (Y-kabel?)

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2009 - 22:01

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Hejsan alla glada.

Jag är en mycket nöjd ägare till en Klipsch RW-12D.

https://www.minhembi...c_id=328530.jpg

Ett par frågor gällande kablar till subbasar. Ska man använda sig av en enkel 1rca-1rca, som det föredras i manualen. Eller kan man använda 1rca-2rca (Y-kabel) för att få bättre ljud. Subben är kopplad till en receiver, Yamaha rx-v765. Enkel! (1rca-1rca). MEN! receivern har uttag för 2 subbasar. Tror ni det blir bättre ljud om jag kopplar (2rca-2rca)? På så vis slipper man signal förlusten kanske som skulle uppstå med en y-kabel kanske. Vill bara kolla om någon har testat 2-2 innan jag går iväg och handlar ett par dyra kablar.

https://www.minhembi...c_id=328531.jpg

Kortfattad:

1. Enkel vs y-kabel? (För och nackdelar)

2. Dubbelt rakt igenom? (För och nackdelar, kan detta koppling vara skadlig för receivern eller basen)

3. Det verkar finnas kablar med olika impedans. Ska det vara låg eller hög? Spelar det ingen roll?

Gott slut o fortsättning...

#2

Postad 31 december 2009 - 09:39

e-robban
  • e-robban
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Precis vad jag undrade oxå :) (egen tråd)
Jag kommer köra 1-1 i allafall, tycker det känns ovärt att lägga dubbla pengarna på en monosignal (eller om man kör y-kabel blir det ändå lite dyrare). om signalen med denna konfiguration nu blir svagare innebär det dock inte att det blir sämre (om jag fattat rätt). mer kabelyta borde ju också leda till att man plockar upp fler störningar...eller?
Kör med en sk subbaskabel så känns det mest safe om du är osäker på impendanser, har för mig att det inte är så kritiskt dock. Någon "expert" får gärna reda ut spekulationerna. /Robban, gott nytt år!

#3

Postad 31 december 2009 - 10:09

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Tja!

Om jag skulle vara er! Så skulle jag använda 1-1 eller en Y-split! Om man har 2 sub utgångar så kan man använda 2 st subbar i sin anläggning! Läs manuallen på er reciver om vad som står för sub utgången!

Mvh Andreas

#4

Postad 31 december 2009 - 10:48

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Precis vad jag undrade oxå :) (egen tråd)
Jag kommer köra 1-1 i allafall, tycker det känns ovärt att lägga dubbla pengarna på en monosignal (eller om man kör y-kabel blir det ändå lite dyrare). om signalen med denna konfiguration nu blir svagare innebär det dock inte att det blir sämre (om jag fattat rätt). mer kabelyta borde ju också leda till att man plockar upp fler störningar...eller?
Kör med en sk subbaskabel så känns det mest safe om du är osäker på impendanser, har för mig att det inte är så kritiskt dock. Någon "expert" får gärna reda ut spekulationerna. /Robban, gott nytt år!


Jag kör med 1-1 nu. Kabel från Biltema. Bra kabel för pengarna. Men hur tolkar subben en y-kabel. Blir det lättare för förstärkaren i subben för att driva basen?

Tja!

Om jag skulle vara er! Så skulle jag använda 1-1 eller en Y-split! Om man har 2 sub utgångar så kan man använda 2 st subbar i sin anläggning! Läs manuallen på er reciver om vad som står för sub utgången!

Mvh Andreas


Frågan är då om det blir bättre ljud eller drivning för subben om jag kör båda utgångarna från receivern (har 7.2) till subbens höger + vänster kanal... 2rca-2rca...

#5

Postad 31 december 2009 - 11:18

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Jag kör med 1-1 nu. Kabel från Biltema. Bra kabel för pengarna. Men hur tolkar subben en y-kabel. Blir det lättare för förstärkaren i subben för att driva basen?



Frågan är då om det blir bättre ljud eller drivning för subben om jag kör båda utgångarna från receivern (har 7.2) till subbens höger + vänster kanal... 2rca-2rca...



7.2! .2 är ju om man har 2 subbar! Läs manualen! Jag skulle inte koppla 2 x2 rca!

#6

Postad 31 december 2009 - 13:06

e-robban
  • e-robban
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
som sagt det är ju en monosignal så 2x2 borde inte göra någon skillnad med en aktiv baslåda. läste någonstans att man kunde få en svagare signal om man inte utnyttjar båda ingångarna på basen, dock ingen kvalitativ försämring. Sedan beror detta kanske också på hur signalhanteringen är funkar i subben...? Körde 2x2 på en annan sub jag hade och det funkade fint (följde med en sådan kabel som jag använde), men jämförde aldrig med 1x1 tyvärr...

#7

Postad 02 januari 2010 - 08:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Det som händer när man kör med en y-split är att man höjer upp signalnivån in i förstärkaren en aning, vilket gör att subben spelar starkare. :)

#8

Postad 02 januari 2010 - 09:59

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Jag kör med 1-1 nu. Kabel från Biltema. Bra kabel för pengarna. Men hur tolkar subben en y-kabel. Blir det lättare för förstärkaren i subben för att driva basen?

Det som händer, om jag förstått rätt, är att det istället dras mer kraft ur receivern. Kan tänka mig att subbens förstärkare har mer "headroom" än receivern (även om det kanske inte går att påvisa någon kvalitetsskillnad på ljudet) så ser ingen vits med y-kabel.

Frågan är då om det blir bättre ljud eller drivning för subben om jag kör båda utgångarna från receivern (har 7.2) till subbens höger + vänster kanal... 2rca-2rca...

Kan inte se hur det skulle kunna ge ett bättre ljud och som sagt... tror inte din sub har problem med för lite kraft. Den lilla nivåskillnad som dras ur receivern kompenseras enkelt med volymknappen på subben.

#9

Postad 02 januari 2010 - 21:37

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Det som händer när man kör med en y-split är att man höjer upp signalnivån in i förstärkaren en aning, vilket gör att subben spelar starkare. :blink:


Tackar, precis vad jag ville höra... :P

#10

Postad 02 januari 2010 - 21:47

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Det som händer, om jag förstått rätt, är att det istället dras mer kraft ur receivern. Kan tänka mig att subbens förstärkare har mer "headroom" än receivern (även om det kanske inte går att påvisa någon kvalitetsskillnad på ljudet) så ser ingen vits med y-kabel.

Kan inte se hur det skulle kunna ge ett bättre ljud och som sagt... tror inte din sub har problem med för lite kraft. Den lilla nivåskillnad som dras ur receivern kompenseras enkelt med volymknappen på subben.


Hmmm, du har nog rätt. Men det är kanske sjuka känslan man vill bli av med. "Tänkt om det blir bättre!" Det lär bli en Y-kabel iaf... Enligt manualen till subben så ska det räcka med 1-1...
Signalen finns väl redan där i andra sub utgången iaf. Tänkte om jag kan utnyttja denna kanal också. 2-2... Dubbla mono signaler in i en subbas... Men i slutändan så låter det kanske inte bättre...

#11

Postad 02 januari 2010 - 22:01

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Hmmm, du har nog rätt. Men det är kanske sjuka känslan man vill bli av med. "Tänkt om det blir bättre!" Det lär bli en Y-kabel iaf... Enligt manualen till subben så ska det räcka med 1-1...

Då jag är intresserad av psykologin kring sådant här så undrar jag varför du istället inte får känslan av att det kan bli sämre pga att det med två kablar / y-kabel drar mer kraft ur receivern? :blink: Jag menar... din sub har ju ca 300 watt för sin enda kanal såvitt jag kan se. Tror inte direkt att den baxnar av att du vrider upp volymen ett snäpp. :P Antar att du knappt behöver röra volymen som det är nu för att få ett skapligt "muller"?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 januari 2010 - 22:04.


#12

Postad 03 januari 2010 - 13:25

e-robban
  • e-robban
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
instinktivt har jag känt som kamikiri, att en starkast möjliga signal alltid är att föredra. därför var jag också tveksam till vilken kabel jag ska skulle köra med. försöker "programmera" om mig själv nu :blink:
1x1 blir det nu till att börja med iaf = terapi.

#13

Postad 04 januari 2010 - 20:52

KAMIKIRI
  • KAMIKIRI
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Då jag är intresserad av psykologin kring sådant här så undrar jag varför du istället inte får känslan av att det kan bli sämre pga att det med två kablar / y-kabel drar mer kraft ur receivern? :) Jag menar... din sub har ju ca 300 watt för sin enda kanal såvitt jag kan se. Tror inte direkt att den baxnar av att du vrider upp volymen ett snäpp. :P Antar att du knappt behöver röra volymen som det är nu för att få ett skapligt "muller"?


Därför att jag tror att signalen från sub utgången förstärks i subben och inte i receivern. Signalen finns där i utgång två vare sig man använder det eller inte. Tror inte att Y-kabeln drar mer kraft och mitt fall egentligen köra dubbla kanaler. Vilket där andra kanalen är outnyttjad...
Nea, nu får jag testa istället. Har tilläggsförsäkring på subben... :lol:

#14

Postad 04 januari 2010 - 22:20

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0

Därför att jag tror att signalen från sub utgången förstärks i subben och inte i receivern.

Ja man skall ju inte tro allt man hör och läser så det kan nog vara rätt. Det innebär då, får jag anta, att det handlar om att man höjer nivån på / effektuttaget från subben utan att man rent fysiskt vrider på volymknappen. Någonstans måste ju energin för den högre ljudnivån tas. Med en y-split så vrider man t.ex. till "kl 8" och utan till "kl.10" (om vi antar att reglaget går från "kl 6") men det handlar egentligen om samma nivå / effektuttag (dvs ingen skillnad annat än volymrattens placering).

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 04 januari 2010 - 22:27.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.