Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pioneer SA-9500 dog plötsligt - hjälp uppskattas

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2019 - 16:26

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Hej alla!

 

Har en Pioneer SA-9500 integrerad förstärkare. Jag är andra ägaren och den innan mig hade den sedan den var ny. Jag har endast haft den i några månader och den har fungerat helt felfritt fram tills idag.

 

Den har en switch där det går att välja "Normal / Separated" beroende på om man vill använda förstärkaren som integrerad eller enbart som ett försteg eller slutsteg.

 

Förut några gånger har jag använt SA-9500:an endast som slutsteg och det har fungerat utan problem. Men idag, så tänkte jag för första gången prova att använda SA-9500 som endast ett försteg.

 

Jag kopplade en RCA-kabe från Pre out på SA-9500:an och till ingången på ett Cambridge Azur 651w slutsteg, ändra switchen till "Separated" och tryckte sedan på powerknappen på SA-9500:an. Då lät det bzzzzzzttt innanför chassit på 9500:an och jag stängde genast av den. Sedan kopplade jag bort RCA-kontakterna på 9500:an och när jag försökte starta den igen så gick det inte. Power-dioden började inte lysa och det klickar inte till som det brukar göra när den startar och det går inte att använda förstärkaren.

 

Någon som har någon idé på vad som kan ha hänt? Tänkte bara testa för skojs skull att använda stärkaren som ett försteg, och kopplade allt rätt osv innan jag startade förstärkaren. Men ändå så måste något gått sönder i förstärkaren då den inte vill starta något mer. :( Jag har tagit bort överdelen på chassit och kollat in i förstärkaren.

 

Alla kodenstatorer tycker jag ser fina ut och tror inte förstärkaren har varit mycket använd under sin livstid. Inga kondenstatorer som ser uppsvälda ut eller brända ut på något sätt. Såg en säkring nära volymratten, och den var hel. Men har ingen större erfarenhet av sånt här för att kunna felsöka på något bra sätt. Är det någon som har någon idé på vad som skulle kunna ha gått sönder i förstärkaren? Hjälp skulle verkligen uppskattas. Tack på förhand.



#2

Postad 17 november 2019 - 19:02

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Eftersom power-dioden inte tänder så är det antagligen något i nätaggregatet i förstärkaren som har gått sönder.

 

Vad det är som gått sönder är naturligtvis omöjligt att säga men kanske en likriktarbrygga.

 

Jag skulle tro att du blir tvungen att lämna in den på reparation. 

 

Mvh,  

  Ingvar



#3

Postad 17 november 2019 - 20:06

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Eftersom power-dioden inte tänder så är det antagligen något i nätaggregatet i förstärkaren som har gått sönder.

 

Vad det är som gått sönder är naturligtvis omöjligt att säga men kanske en likriktarbrygga.

 

Jag skulle tro att du blir tvungen att lämna in den på reparation. 

 

Mvh,  

  Ingvar

Tack så hemskt mycket för ditt svar.

 

Blev lite ledsen när detta hände för även om SA-9500:an inte är den enda förstärkaren jag har hemma, har en Primare SPA21 + Primare A30.3 också, så låter SA-9500:an mycket bättre tycker jag, den bästa förstärkaren jag har hört, men sån musikalitet, spelglädje och transparans / upplösning i ljudet.

 

Så förut (efter att förstärkaren fått vila i typ 2 h sedan det hände, utan att vara inkopplad) så öppna jag upp den övre kåpan på förstärkaren, kollade igenom men såg inget uppenbart som såg bränt/skadat ut, allting såg bra ut och kondensatorer osv såg fina ut, har inte så mycket kunskap om detta men ingen var uppsväld eller en började bli uppsväld, och alla såg fina ut. Som sagt, såg en säkring nära volymratten men den var hel.

 

Sedan så ställde jag förstärkaren på tvären och tog bort den undre kåpan och där under satt ännu en säkring, som var hel. Såg inget konstigt där heller. Sedan, medan förstärkaren stod på tvären, provade jag koppla in förstärkaren i vägguttaget (var såklart försiktig så jag inte rörde på något i förstärkaren). Sedan tryckte jag på Power-knappen men inget hände. Sedan tryckte jag på/av på power-knappen flera gånger sedan hörde jag plötsligt relät klicka till när jag tryckte på power-knappen sista gången. Då kollade jag och då lös power-dioden! Blev riktigt förvånad.

 

Så då stängde jag av förstärkaren igen, drog ur stickproppen, satte tillbaka alla kåpor, ställde ner förstärkaren på fötterna och kopplade in en RCA-kabel från min DAC till AUX-ingången, dubbelkollade att switchen var inställd på "Normal" vilket betyder att förstärkaren är i "integrerad"-läget. Sedan startade jag förstärkaren och började spela musik, och den var vid liv igen! Och lät lika bra som den alltid gjort. Så jag har ingen aning om vad som gjorde att den helt plötsligt började funka igen, men blev otroligt glad att det löste sig av sig självt. Hädanefter kommer jag alltid bara använda förstärkaren i "integrerad"-läget, det är ändå då den låter som bäst.

 

Det konstiga är att när det lät "bzzzt" så lät det väldigt illa, som om något brann eller vad man ska säga inne i förstärkaren. Lät inte alls bra och var säker på att något blivit förstört. Sedan så startade den ju inte efter det. Men nu fungerar den igen som om inget hade hänt :huh: :)


Redigerat av Unregistered6f63dc08, 17 november 2019 - 20:07.


#4

Postad 17 november 2019 - 21:02

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

OK, kul at den hoppade i gång igen!

 

Den enda förklaring jag kan komma på är att den har ett relä som först inte slog till som det ska och då orsakade bzzzt-ljudet.

 

Reläer är elektromekaniska saker så vibrationerna när du flyttat runt förstärkaren kan ha skakat mekaniken så att reläet nu fungerade.

 

Din förstärkare har ju en omkopplare mellan normal/separated (inte ett par byglar mellan ett par RCA-kontakter som många andra med samma funktion har). För att det ska funka så behövs någon omkopplingsfunktion i förstärkaren och det görs enklast med ett relä.

 

Om det är ett relä som krånglar så är det nog bäst att låta den vara i ett läge annars är risken stor att det händer igen.

 

Mvh,   

  Ingvar 



#5

Postad 17 november 2019 - 21:26

Unregistered6f63dc08
  • Unregistered6f63dc08
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

OK, kul at den hoppade i gång igen!

 

Den enda förklaring jag kan komma på är att den har ett relä som först inte slog till som det ska och då orsakade bzzzt-ljudet.

 

Reläer är elektromekaniska saker så vibrationerna när du flyttat runt förstärkaren kan ha skakat mekaniken så att reläet nu fungerade.

 

Din förstärkare har ju en omkopplare mellan normal/separated (inte ett par byglar mellan ett par RCA-kontakter som många andra med samma funktion har). För att det ska funka så behövs någon omkopplingsfunktion i förstärkaren och det görs enklast med ett relä.

 

Om det är ett relä som krånglar så är det nog bäst att låta den vara i ett läge annars är risken stor att det händer igen.

 

Mvh,   

  Ingvar 

 

Hm, ja det låter som en trolig misstänkt orsak, speciellt eftersom det var precis när jag ändrade switchens läge till "separated" som det hände. Jag har använt switchen ett enstaka gånger tidigare utan problem men det kanske var just den här gången som den blev dålig / inte slog till som den skulle.

 

Om det är ett relä som sitter där jag ringat in med rött på den lånade bilden här nedan (glömde ta foton när jag öppnade min), så verkar det troligt för switchen för normal/separated sitter väldigt nära där på sidan och det lät som bzzzt-ljudet kom nära där, så ljudet kan mycket väl kommit från det relät (om det nu är ett relä det jag ringat in här):

 

2EyeI1s.jpg

 

Som tur är så är den nu inställd på "normal" som jag vill ha den och det sitter som en liten plastbricka som man måste vika bort, för att kunna flytta ner switchen till "separated"-läge, så det inte går att göra av misstag. Så förhoppningsvis kommer den fortsätta fungera bra ett tag till så länge jag inte rör den switchen. Tack för analysen! :)

 

/Mvh Simon





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.