Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Löd egna audiokablar (RG62 etc)

756 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#651

Postad 25 juni 2009 - 16:39

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

ser ut som biltemas kontakter och de rekomenderas inte....har provat dessa, svårt att fästa skärmen i kontakten

rekomenderar den billiga neutrik kontakten, bra skärmanslutning ,hyfsat lätt att löda

Vad då svårt att fästa skärmen ????
Dra skärmen bakåt och tryck i kabeln löd sedan fast signalen klart.

#652

Postad 26 juni 2009 - 13:16

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Vad då svårt att fästa skärmen ????
Dra skärmen bakåt och tryck i kabeln löd sedan fast signalen klart.


jag föredrar att löda fast skärmen i kontaktkroppen...bäst kontakt då anser jag
sen är det dålig kvalite på isoleringen mellan mittstiftet och kontaktkroppen

#653

Postad 26 juni 2009 - 16:51

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

jag föredrar att löda fast skärmen i kontaktkroppen...bäst kontakt då anser jag
sen är det dålig kvalite på isoleringen mellan mittstiftet och kontaktkroppen

Jag tror att du inte hänger med i resonomanget man får en bättre kontakt yta om man för skärmen bakåt och trycker i kabeln i rca kroppen.

#654

Postad 14 augusti 2009 - 12:28

viceman
  • viceman
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Fixar i vardagsrummet, och eftersom att den bakre subbens kabel numera kommer gömmas (dras i rör via vinden) så behöver jag längre kabel till den. Verkar vara nästintill omöjligt att köpa längre än 10m, och jag behöver ca 12 m.

Nu får det bli att göra egen 
Ska passa på att även göra en Y-koppling då jag bara har en sub-out men två subbar. Det blir också ny kabel till den andra subben, samt nya signalkablar mellan tv – reciver, samt mellan reciver – slutsteg.
Så jag tänkte beställa
24m Lonworks 1par
1m LonWorks 2par (till y-kopplingen)
10 st Neutik phono svart (hane)
4st Neutrik phono röd (hane)

Jag hittar inga Neutrik Phono hos Elfa, någon som vill skriva artikelnummer? Vilken krympslang ska jag köpa?

Blev ju ganska dyrt med så mycket grejer. Sen tillkommer ju lödstation, tenn osv. Samtidigt känner jag att EN hyffsad subkabel på 12 m hade kunnat kosta mera…

#655

Postad 14 augusti 2009 - 15:18

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Fixar i vardagsrummet, och eftersom att den bakre subbens kabel numera kommer gömmas (dras i rör via vinden) så behöver jag längre kabel till den. Verkar vara nästintill omöjligt att köpa längre än 10m, och jag behöver ca 12 m.

Nu får det bli att göra egen 
Ska passa på att även göra en Y-koppling då jag bara har en sub-out men två subbar. Det blir också ny kabel till den andra subben, samt nya signalkablar mellan tv – reciver, samt mellan reciver – slutsteg.
Så jag tänkte beställa
24m Lonworks 1par
1m LonWorks 2par (till y-kopplingen)
10 st Neutik phono svart (hane)
4st Neutrik phono röd (hane)

Jag hittar inga Neutrik Phono hos Elfa, någon som vill skriva artikelnummer? Vilken krympslang ska jag köpa?

Blev ju ganska dyrt med så mycket grejer. Sen tillkommer ju lödstation, tenn osv. Samtidigt känner jag att EN hyffsad subkabel på 12 m hade kunnat kosta mera…

skall du göra så många och med nutrik kontakter så vete om det inte blir biligare och beställa från england
http://markgrantcabl...zenid=2jgmc2c59

#656

Postad 20 augusti 2009 - 08:47

viceman
  • viceman
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

skall du göra så många och med nutrik kontakter så vete om det inte blir biligare och beställa från england
http://markgrantcabl...zenid=2jgmc2c59


Sant, men samtidigt behöver jag nya kablar mellan TV och reciver, lägger man till hyffsade sånna också känns det som att jag får mycket mer för pengarna om jag gör egna.

Fortfarande inte hittat kontakter för att göra y-kablen från LFE-out samt passande krympsland. Tacksam för hjälp.

#657

Postad 28 september 2009 - 05:38

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Ni som lött lonworks med neurik-kontakter, kunde ni nypa fast kabeln med dragavlastningen något? tyckte det var ruskigt nära att själva dragavlastningsblecket tog i ledarn i mitten? hursomhelst sliter man väl inte allt för mkt i kabeln utan i kontakten.

Är lika imponerad som er övriga av kvaliteten som denna kabel frambringar! får se om jag lägger upp några bilder på bygget i mitt galleri, blev riktigt nöjd med dem iaf!

#658

Postad 28 september 2009 - 10:14

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

  • 690 inlägg
  • 0
Har gjort både Lonwork och RG 62 kabel......vet inte om jag tycker skillnaden är speciellt stor......

Anders

#659

Postad 19 oktober 2009 - 21:01

farsan-
  • farsan-
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Efter att ha skummat igenom tråden blev jag åxå sugen på att slänga ihop ett par egna kablar.
Och såhär blev det:

Bifogad fil  ny_vs_gammal_liten.jpg   97,9K   5 Antal nerladdningar

Den gröna kabeln är någon audioquest-variant.

Edit: Fler bilder på bygget finns i mitt galleri

Redigerat av farsan-, 19 oktober 2009 - 21:51.


#660

Postad 16 november 2009 - 20:17

oskja738
  • oskja738
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Om man istället köper från Kjell & Co kommer man ju undan billigare. Men blir det någon skillnad på kvaliteten?

T.ex:

Elfas RG62 (12 kr/m) mot Kjells RG58-U, art.nr 39421 (8 kr/m).

Elfas Neutrik Phonoplug (228 kr/st) mot Kjells RCA-kontakt High-End, art.nr 37096 (29 kr/st).

#661

Postad 17 november 2009 - 11:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kablarna har helt olika elektriska egenskaper.
Till att börja med

#662

Postad 27 december 2009 - 16:45

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

  • 4 127 inlägg
  • 0
Jag har tillgång till åtskilliga meter med rg6 kabel om någon skulle vara intresserad, om kjell & company tar 12kr/m så kan jag väl ta 6kr/m

Det är en luftkabel, mao ligger det med en vajer för att man skall kunna fästa den mellan stolpar, men den är enkel att ta bort.

Skicka ett PM vid intresse

#663

Postad 28 december 2009 - 11:53

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

  • 201 inlägg
  • 0
Nu har jag kanske missat något i tråden, men är det möjligt att bygga egna optiska digitalkablar (toslink)?

Hittar inga kontaktdon att köpa någonstans, så jag antar att detta är omöjligt/svårt att göra. Men vad vet jag!

#664

Postad 28 december 2009 - 20:54

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Nog är det möjligt, men inte ekonomiskt försvarbart, den typ av svetsutrustning man behöver är inte billig...

#665

Postad 21 januari 2010 - 14:38

JwK
  • JwK
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Nej det har du tyvärr inte gjort ;) , om du ska göra en 3,5mm till stereo RCA så ska du ha kabeln med 4st ledare, du ska då ansluta ett par ledare till höger kanal ( orange och orange/vit) och ett par ledare till vänster ( blå och blå/vit) för att få till det riktigt bra, jorden ansluter du i 3,5mm pluggen och inte i RCA kontakterna om du ska ha den till datan.



Hej!

Efter att ha läst denna tråden några gånger så skall jag nu prova att göra en kabel. Den skall vara mellan datorn och förstärkaren. Har Lonworks 7704, alltså den med fyra ledare. Får vi se om detta är rätt.

Här kommer tre st bilder på min fundering.

Är detta rätt till och börja med?

Bifogad fil  002_copy.jpg   340,19K   0 Antal nerladdningar


Här skall jag då löda fast båda kablarna, för höger kanal blir det då båda orange/vit kablarna? Och ingen Jord.

Bifogad fil  003_copy.jpg   347,31K   0 Antal nerladdningar


Och här på den sista är det alla kablar på sin respektive plats?

Bifogad fil  004_copy.jpg   374,15K   1 Antal nerladdningar



Mvh Jonas

#666

Postad 21 januari 2010 - 15:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Oj... nu tittar jag på klockan och ser att jag har otroligt brottom!!! ;)

så du får bara svaret att så som du tänkt koppla är väldigt fel och komemr ine att fungera alls...

jorden ska vara på samma ställe som du tänkte, men "+" ska vara i mitten på rca och "-" på skärmen (samma som jorden)

sedan hru su ska koppla i Phono kontakten hinenr jag inte med att förklara så det får någon annan gör...!

hej svejs !

#667

Postad 23 februari 2010 - 00:05

PelleNilsson
  • PelleNilsson
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej

Efter att ha läst igenom den här tråden så funderar jag på att "knåpa" ihop egna balanserade kablar. Är det någon som har god erfarenhet av det. Hittade detta exemplet på egentillverkade kablar.

Klicka här!

Kan det vara något eller ni har något annat bra förslag.

MVh
Pelle

#668

Postad 07 mars 2010 - 17:08

Jocke-e
  • Jocke-e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, har läst lite i tråden men inte hittat något som hjälper mig :)

Hade ett lakrissnöre 3,5 --> 2x RCA till förstärkaren från datorn. Men den har börjat glappa.
När jag skulle köpa en ny kabel kom jag på att jag hade en 3,5 + S-video --> Scart (Länk) Köpte två st RCA kontakter för lödning istället. Men när jag kom hem och börja skala kabeln så kände jag mig inte lika säker längre ^_^
Postad bild
Detta är en av två kablar som kommer från 3,5mm pluggen. En RCA kontakt har ju bara 2st ledare eller vad man säger och i den här kabeln är det 3 :S
Hur ska jag koppla det här?

#669

Postad 07 mars 2010 - 17:19

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

  • 2 761 inlägg
  • 0

Hej, har läst lite i tråden men inte hittat något som hjälper mig :)

Hade ett lakrissnöre 3,5 --> 2x RCA till förstärkaren från datorn. Men den har börjat glappa.
När jag skulle köpa en ny kabel kom jag på att jag hade en 3,5 + S-video --> Scart (Länk) Köpte två st RCA kontakter för lödning istället. Men när jag kom hem och börja skala kabeln så kände jag mig inte lika säker längre ^_^
Postad bild
Detta är en av två kablar som kommer från 3,5mm pluggen. En RCA kontakt har ju bara 2st ledare eller vad man säger och i den här kabeln är det 3 :S
Hur ska jag koppla det här?

Den är dubbel skärmad och då skall du ha bägge skärmarna i ena rca kontakten och sen ha en skärm i andra rca kontakten den i mitten är signalen och den löddes i bägge ändor av rca = mitten stiftet.
Vad skall du andvända för rca kontakter .

Redigerat av Unregistered1728, 07 mars 2010 - 17:20.


#670

Postad 07 mars 2010 - 18:12

Jocke-e
  • Jocke-e
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Den är dubbel skärmad och då skall du ha bägge skärmarna i ena rca kontakten och sen ha en skärm i andra rca kontakten den i mitten är signalen och den löddes i bägge ändor av rca = mitten stiftet.
Vad skall du andvända för rca kontakter .

Okej, är inte riktigt säker på att jag förstod.
Ritade en bild lite hastigt
Postad bild
Så på ena kabeln ska jag bara använda en skärm? Medan på andra kabeln sk jag sätta ihop båda skärmarna?
Dom här köpte jag. Vet ej om dom är bra, bara dom fungerar så är jag nöjd :)

#671

Postad 27 mars 2010 - 18:48

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
nu har man köpt delar till att göra dessa RG62 :P
Få se hur de låter.. bra mycket billigare än tex qed audio 1

#672

Postad 05 april 2010 - 18:05

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Hallå!
Fick lite inpiration att bygga egna RCA att ha mellan dator och hörlursförstärkare men funderar på följande.

Jag funderar på att köra sammankopplade kablar istället för att ha 2 olika, är det dessa som gäller då 55-792-30?
Är kabeln ovan en vanlig rund kabel med fler trådar i (för 2 st rca) eller är det 2 olika brevid varandra?
Är det sen riktade så man måste ha rätt sida från källan?

Var kan man hitta snygg kabelstrumpa, hitta inget passade på Elfa, antar svart är det som kommer passa bäst.

Finns det att fåtag på krympslang som delar upp sig i 2 såm supra har?
Postad bild

#673

Postad 10 april 2010 - 19:17

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Finns det att fåtag på krympslang som delar upp sig i 2 såm supra har?

Hifikit.se har, sök på kabelbyxa :D

#674

Postad 17 maj 2010 - 14:56

Unregisteredb7aeec20
  • Unregisteredb7aeec20
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Har läst igenom den här tråden och är extremt nyfiken på att fixa lite egna kablar.

Jag tänkte börja med något ganska billigt som ett övningsprojekt och har då tänkt mig Biltemas RG-6/U (något lägre impedans än RG-58, som är den andra koaxialkabeltypen de har på Biltema). Jag tänkte sedan löda dit någon passande RCA-kontakt på den. Biltema verkar inte sälja sådana längre, men Kjell & Co har några olika att välja på.

Om det funkar bra och jag fortfarande känner mig taggad efteråt så blir nog nästa steg att testa både RG-62 och Lonworks-kabeln som Elfa säljer.

Men mina två frågor till er som hållit på lite med det här är:
Kan Biltemas RG-6/U vara ett ok alternativ, eller är det helt enkelt slöseri med pengar (idag använder jag billigaste möjliga kablar överallt i anläggningen)? Anledningen till valet är att jag har cykelavstånd till Biltema, så det är enkelt att handla därifrån.

Hur mycket kan det skilja mellan t ex två RG-6-kablar från olika tillverkare? De ska väl följa standarden, eller?

#675

Postad 22 maj 2010 - 10:05

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Någon som har förslag på lite finare RCA-kontakter och var man kan köpa, kan självklart få kosta lite mer?
Tycker dom man sätt nu vart lite trista, säkert ingen märkbar skillnad i ljud men ja är lite kinkig när det gäller utseende =)

Klart!

Skulle behöva lite råd när det gäller lödning.
Har nu beställt kablar till hörlurar och en Furutech 6.3mm Phone-kontakt.
Vad ska man tänka på när man löder?
Nå speciellt Lod man bör använda?
Ska man värma upp kontakten och sen lägga på lod eller tar kontakten skada då?
Vilken kontakt är vad?
Antar den stor yttre är minus till både höger o vänster men vilken av dom innre är höger resp. vänster?
Postad bild

Redigerat av Threepwood, 03 juni 2010 - 14:45.


#676

Postad 03 oktober 2010 - 14:34

fullodum
  • fullodum
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Har provat med Lonworkskabel + neutrikkontakter nu och jag måste tyvärr säga att jag blev besviken.

Ljudet blev ljusare, kanske aningens mer detaljerat men med betydligt sämre tryck i basen.

Så jag bytade tillbaks till min 100-kronors kabel, den låter mycket roligare.

Min utrustning:

MP3/flac -> kina zero dac -> H/K receiver -> fostex hornhögtalare.


Jakten fortsätter! ;)

#677

Postad 03 oktober 2010 - 18:35

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
det förlorade trycket kanske är en följd av ökad renhet :lol:

#678

Postad 08 oktober 2010 - 10:21

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Om jag vill göra en Y-link som Supra har, skall jag då använda mig av lonworks 4-ledare? hur skall jag koppla isåfall?

MVH

#679

Postad 08 oktober 2010 - 17:47

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Om jag vill göra en Y-link som Supra har, skall jag då använda mig av lonworks 4-ledare? hur skall jag koppla isåfall?

MVH


får med 7703nh med, den med skärm, du sätter bara ståltråden som jord och bägge ledare i ena änden på signalstiftet

#680

Postad 20 december 2010 - 19:47

Bobba_fett
  • Bobba_fett
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Exakt vilka Neutrik kontakter är det ni använder? De enda jag hittar på Elfas sida är ett par Neutrik NF2C-B/2 som kostar 240kr paret.

#681

Postad 22 december 2010 - 17:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Rean kontakter verkar det vara, samma artikel nr som var föreslaget tidigare i alla fall.

#682

Postad 22 december 2010 - 20:30

benghan
  • benghan
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Den ända skillnaden mellan Neutrik och Rean är "böjskyddet" eller vad man nu kallar det, längst bak på kontakten. Tyvärr är den sämre och ser sämre ut på Rean kontakterna.

#683

Postad 23 december 2010 - 16:57

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Kan intyga om att "böjskydden" ser f------iga ut...

Annars tycker jag Rean kontakterna funkar bra, dom sitter bra och lätta att löda i, dock har jag märkt att "färgmarkeringen" som verkar vara gummiband, går av med tiden...

#684

Postad 13 mars 2011 - 11:41

Pelleman78
  • Pelleman78
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
drar upp en bild på min nya kabel ,en RG62 kabel med Klätterrep som hölje , och Horata kontakter ( rek EJ. då de är piss att löda samt alldeles för trånga.)

skulle vilja ha några snygga avslut på höljet ! tips ?

Bifogad fil(er)


Redigerat av Pelleman78, 13 mars 2011 - 11:43.


#685

Postad 17 mars 2011 - 05:09

Unregistered4ffee700
  • Unregistered4ffee700
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vilken kabel anvander man till sub ? rg59, rg62 eller Belden lonworks?

kommer tillverka Nagra kablar inom nagra dagar och nar man gor Rca Kablarna ska gjord vara pa bada sider av T.ex rod eller Loder man bara Jorden i 1 Kontakt mot Forstarkardelen?

Hur blir det med Subkabel Jord i forstarkardelen samt sub?

Tacksam for Svar :D

Och jag vet att det ar en gammal Trad..

#686

Postad 17 mars 2011 - 17:17

benghan
  • benghan
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Vilken kabel anvander man till sub ? rg59, rg62 eller Belden lonworks?

kommer tillverka Nagra kablar inom nagra dagar och nar man gor Rca Kablarna ska gjord vara pa bada sider av T.ex rod eller Loder man bara Jorden i 1 Kontakt mot Forstarkardelen?

Hur blir det med Subkabel Jord i forstarkardelen samt sub?

Tacksam for Svar :rolleyes:

Och jag vet att det ar en gammal Trad..


Jag använder RG-62 till mina subar. Som jag har förstått det är den bättre till analoga signaler medan RG-59 fungerar bäst till digitala.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med jorden, kan du förtydliga dig? Kanske en bild?

#687

Postad 21 mars 2011 - 19:42

Unregistered4ffee700
  • Unregistered4ffee700
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Jag använder RG-62 till mina subar. Som jag har förstått det är den bättre till analoga signaler medan RG-59 fungerar bäst till digitala.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med jorden, kan du förtydliga dig? Kanske en bild?



OKey, Kanon !

Har vart i Stockholm så var in på Elfa och inhandlade lite godis :)

Okey så r62 till Subkabel.. Läste någonstans att Skärmningen skall lödas bara på en sidan Dvs den sidan man kopplar kabeln till Förstärkaren eller skall Jag Löda Skärmningen i båda Ändarna?

Lite Dåligt tycker jag i och med att Neutrik kontakterna inte har Hål för att dra Skärm Igenom Blir Till Att borra För mIn del.. Kommer Underlätta Så Mkt..

Snabbt Svar Vore Nice då jag har olika kablar till min subbar nu och min vänstra sub xtz w8 Pumpar mkt mer än den vänstra och hoppas på att det ar Kabeln som Problemet sitter i..

Mvh

#688

Postad 21 mars 2011 - 19:48

Unregistered4ffee700
  • Unregistered4ffee700
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Förresten, Varför Inte Köra Belden LonWorks Som Subkabel istallet För rg 62?

Eller har Någon testat med Dåligt Resultat?

#689

Postad 23 mars 2011 - 09:48

caiman
  • caiman
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har lite funderingar kring Supras BiLine. Kan man använda den till att göra en stereo RCA-kabel dvs. sätta två RCA-kontakter i varje ända? Supra har ju en kabel där de använder två RCA-kontakter i ena änden och en 3,5mm stereo-propp i andra änden av en BiLine-kabel.
Har hört något om "gemensam skärm" men inte riktigt fattat vad det innebär.
Jag vill helst göra en snygg stereo-kabel med en "sladd" som är uppdelad i ändarna bara med någon snygg kabelbyxa, dvs. jag vill inte ha två mono-kablar som i fallet RG62/LonWorks osv och jag vill helst inte ha en kabel i stil med supras Dual-kabel (som ju också är två monokablar).

Tips?

/Per

#690

Postad 06 april 2011 - 12:09

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Vilken kabel tror ni är bäst att använda till skivspelare?
Det skall ju även vara med jord till den, drar man den enklast brevid eller kan man använda den "inbyggda" som finns med i vissa kablar?

#691

Postad 11 april 2011 - 05:28

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Gjorde en skivspelarkabel (RCA-RCA med extra jordkabel) av Belden´s RG62 samt neutrikkontakter och måste säga att lyftet från Orginalkabeln som Pro-Ject skickar med sin RPM 1.3 var dramatiskt, mer tyngd och botten, massor av spelglädje och driv. En helt annan karaktär and me like it! Ska slänga upp bild så fort jag fått tillbaka min systemkamera!

Redigerat av Corpze, 11 april 2011 - 05:29.


#692

Postad 11 april 2011 - 10:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Härligt!

#693

Postad 29 april 2011 - 16:54

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Om jag skulle behöva dra en RCA-kabel 6-10 meter ungefär från dator till förstärkare, vad skulle jag behöva för grejor då? Är det ens möjligt att göra någon sådan kabel som inte plockar upp en massa störningar och skit?

Redigerat av Ala_95, 29 april 2011 - 16:54.


#694

Postad 13 maj 2011 - 09:15

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Tiden är nu kommen för att göra egna kablar.
Jag behöver bla en subkabel som går till en vägg kontakt och sen säkert ett par signalkablar till skivspelare och squeezebox.
Funkar https://www.elfa.se/...d...08-15&toc=0 till alla dessa kablar eller ska det va olika?
Om man vill ha en digitalkabel, vad är skillnaden på uppbyggnad (kontakt och kabel) mot en vanlig analog?

#695

Postad 13 maj 2011 - 09:54

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Tiden är nu kommen för att göra egna kablar.
Jag behöver bla en subkabel som går till en vägg kontakt och sen säkert ett par signalkablar till skivspelare och squeezebox.
Funkar https://www.elfa.se/...d...08-15&toc=0 till alla dessa kablar eller ska det va olika?
Om man vill ha en digitalkabel, vad är skillnaden på uppbyggnad (kontakt och kabel) mot en vanlig analog?


Ska man göra egna signalkablar ska det göras från grunden annars är det verkligen inte DIY.
Bara att skaffa lite koppar tråd,bomullsisolering,skärmfläta,kabelstrumpa,krympslang och kontakter.
Material och fakta finns tex hos Svalander.se

#696

Postad 13 maj 2011 - 13:32

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0

Ska man göra egna signalkablar ska det göras från grunden annars är det verkligen inte DIY.
Bara att skaffa lite koppar tråd,bomullsisolering,skärmfläta,kabelstrumpa,krympslang och kontakter.
Material och fakta finns tex hos Svalander.se

Visst men för mig handlar det mer att få det som ja vill än att det ska va 99% DIY.
Blir ju inte precis billigare att göra allt själv och ja har inte lust att fläta 4m> kabel snygg så för mig blir det färdig kabel =)

#697

Postad 17 maj 2011 - 18:00

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Vad rekomenderar ni för kabel till ett antal XLR-kablar jag tänkte bygga själv?
En koax känns ju uterslutet, men vad skulle kunna funka bra i stället?
LonWorks som nämns i första inlägget här kanske? Den finns väl med fyra ledare så det kanske skkulle kunna funka?

Någon som har några erfarenheter att dela med sig av?

#698

Postad 17 maj 2011 - 21:21

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

LonWorks som nämns i första inlägget här kanske? Den finns väl med fyra ledare



#699

Postad 18 maj 2011 - 06:26

HakanBerg
  • HakanBerg
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Professor_Kalkyl, skall jag tolka det tomma inlägget som att du håller med om att LonWorks-kabeln kan vara ett bra alternativ, eller skrev du något mer som försvunnit? ;)

#700

Postad 18 maj 2011 - 16:02

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ehm ja, det skulle stå något jakande svar där, men det vete endast flugorna som flög iväg med bokstäverna, vart det tog vägen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.