Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Komponentkabel till Projje?

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2004 - 21:30

Unregistered1946c5ff
  • Unregistered1946c5ff
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej.

Har köpt en Sanyo PLV-Z2 och till den Sonys DVD NS730. Jag vill nu uppgradera kablaget men kan inte så mkt om sånt.

Kan någon tipsa om antingen färdig komponentkabel (ca 10 meter) för ca 1000 - 2000 kr eller om "hemmabygges" delar som finns att köpa i Sverige (tex på Elfa)?

Är som sagt bredd att satsa max 2000 kr till kabalget.

MKT tacksam för svar /Simon

#2

Postad 13 februari 2004 - 08:47

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Mitt förslag är att du kontaktar marcusMarcusCables för att få tag på högkvalitativ kabel för rimliga pengar.

#3

Postad 13 februari 2004 - 13:36

Unregistered6d817125
  • Unregistered6d817125
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Hej

Supra har fin kabel, ixos och monster cable me, jag tror att de alla har en component på tio meter under 2000:-

Mvh AB

#4

Postad 14 februari 2004 - 02:35

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0

Hej

Supra har fin kabel, ixos och monster cable me, jag tror att de alla har en component på tio meter under 2000:-

Mvh AB

Hej!

Ingen av de du radar upp håller 75 Ohm (de har lödade kontakter, inte krimpta) så jag röstar på mina betydligt bättre och mer prisvärda kablar.

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 14 februari 2004 - 02:35.


#5

Postad 14 februari 2004 - 09:54

Unregistered0c0cfc99
  • Unregistered0c0cfc99
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Visst är det 75 Ohm på supra kabeln ??????

#6

Postad 14 februari 2004 - 13:52

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0

Visst är det 75 Ohm på supra kabeln ??????

Ja KABELN men inte kontakterna. Eftersom Supra använder lödade kontakter förlorar kablaget sin totalimpedans och får väldigt begränsad bandbredd och därmed bildkvalitet.

Den duger jättebra till kompositvideo men när du kör progressive scan DVD komponentvideo behöver du bättre än de ca 6MHz som lödade kontakter klarar. Komponentvideo behöver drygt 10MHz för full prestanda.

Kontaktproblemet är allmänt känt i den professionella industrin och de använder därför BNC (krimp) och enda alternativet är krimpta RCA kontakter om man är ute efter max prestanda.

Alla kan göra en 75 Ohms kabel - men är kontakterna fel (lödade håller bara 23-25 Ohms impedans) får man genast problem med VSWR (return loss) vid högre frekvenser där mycket av bildinformationen ligger. För att kunna köra full kräm genom kabeln krävs impedansmatchade kontakter.

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 14 februari 2004 - 13:53.


#7

Postad 15 februari 2004 - 17:20

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Simon!

Jag sitter i samma sits som du... Jag har en Z2 jag med.. Skall köra från en HTPC och har sneglat på bl a. Marcuscables. Eftersom de sägs vara prisvärda tänkte jag att "då är det bara att lägga en tråd om referenser på Marcuscables"... Men ingen har kommenterat att de använder dessa, därför är jag fortfarande villrådig gällande mitt val.. Verkar inte vara så många som kör med dessa..??

Hör gärna av dig om ditt val. Kanske kan vi hjälpas åt att hitta något som passar Z2´orna.

Kontaktade även Marcus och frågade om tipsvadsom borde bli "bästaval" mellan HTPC och Z2..... Har ännu inte fått nå´t svar, men väntar spänt.

Mvh

#8

Postad 16 februari 2004 - 22:46

Unregistered1946c5ff
  • Unregistered1946c5ff
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Tjapp.

Har nu köppt en Supra  AV-3 Komponent 8m från ref.
Har dock inte fått den ännu.
Återkommer med mer info när den anländer.

Nån som vet något av följande:
1. Hur kopplar jag bäst min xbox till Z2:an?
2. Vet nån hur man kalibrerar sin Z2:a bäst. Färger osv( går det med en färgbalk?)

Ha der bra /Simon

#9

Postad 17 februari 2004 - 08:36

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Jag kanske ska tillägga att jag har beställt en 10-meters komponentvideokabel av Marcus (MarcusCables), men eftersom jag inte har någon projektor i dagsläget, så har inte jag några intryck att återge er.

Men, jag har full respekt för Marcus och tror osett att hans kablar håller hög kvalité - återstår att se hur den fungerar hos mig (när jag väl köper en projektor, d.v.s.).

#10

Postad 17 februari 2004 - 08:56

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Jag väntar också på att min 15 meters Multicore skall levereras från England ;)

Den skall ersätta en 15 meters Supra Component 3RCA-3RCA, och jag har naturligtvis STORA förväntningar på att bilden skall bli märkbart bättre. Vi får väl se ...

#11

Postad 17 februari 2004 - 10:47

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Zimme!

Har du nån spec. el. data på den kabeln du köpt? Vad kostade den?
Varför valde du just den?

Mvh.

#12

Postad 17 februari 2004 - 14:08

Unregistered2c5275ea
  • Unregistered2c5275ea
  • Forumräv

  • 884 inlägg
  • 0
Jag använder Neotech´s komponentkabel med bulletpluggs. www.plaudio.com

Jag hade Supras innan och den var bara stel och tråkig i bilden hela tiden. Neotechen ger mkt större djup och 3D vilket för mig gör att den upplevs mer filmlik. Färgerna är varma och bilden är mjuk utan att förlora kontrast. Jag är mkt nöjd.


Vad jag har läst mig till så är det inte lödningarna som inte gör att kabeln håller 75ohm utan kontakterna. Bulletplugg har inte specificerat någon impedans men troligtvis en helt annan än 23-25ohm. Av en känd källa är dom på 75ohm.

Några kontakter som garanterat är 75ohm är WBT´s nya NEXTGEN. Där har Canare nått att bita i. (alla andra för den delen med..)

#13

Postad 17 februari 2004 - 14:51

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Hej,

Det är fysiskt omöjligt att nå exakt 75ohm med en RCA kontakt beroende på dess konstruktion, även om t ex Canares kontakter kommer mycket nära. När det gäller Bulletplugs så håller de en mycket låg massa och kan därför "sannolikt" liknas vid en förlängning av mittledaren, men det finns däremot lite andra problem som "kan" uppstå om man inte är mycket bra på att löda och vet vad som är viktigt när man kontakterar videokablar, eller kablar för 75ohm.

Det viktigaste när man kontakterar kablar för högre frekvensområden är att dielektrum löper fram runt ledaren så långt som möjligt, när mittledaren löper fritt i luften så förändras de elektriska egenskaperna och förluster samt reflektioner uppstår. Det är också viktigt att dielektrum runt mittledaren i kontakten INTE är för litet, det ser man lätt genom att kika på hur mycket material det finns runt mittpinnen i RCA kontakten.

Den metod som Marcus använder är i teorin fullkommligt rätt, där crimpade kontakter garanterar en sömlös övergång mellan dielektra på kontakt och kabel, det återstår dock att se hur det presterar i verkligheten.

Jag har köpt en Marcus Componentkabel som jag kommer att recensera inom kort - den kommer även att jämföras med andra kommersiellt tillgängliga kablar upp och förbi 5 000:- klassen, testet kommer på en sajt som ni förmodligen listat ut genom min signatur :)

mvh

/Pär

#14

Postad 18 februari 2004 - 00:57

Woxxman
  • Woxxman
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Är själv på jakt efter en komponentkabel i 10m-klassen för min projektor. Då jag kör DVI-VGA mot min AE100 för DVD kommer jag enbart köra Xbox över komponentkabeln. Det känns därför inte motiverat att lägga så mycket som 1000kr+ på en komponentkabel utan siktar in mig på något närmare 500kr för 10m kabel.
Finns det något bra alternativ här? Eller kanske Marcus kan göra lite mindre högkvalitativa kablar t.o.m.? :)

#15

Postad 18 februari 2004 - 01:30

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Marcus:


Kan du berätta mer ingående vad "krimpta RCA" är för nått och hur dom ser ut?

Varför löder alla kända och välrenomerade kabeltillverkare sina kablage, om det nu är så kasst?


Nåt jag undrat länge är oxå varför man inte använder den mycket bättre BNC-kontakten på projjar i större utsträckning??? Det kan väl inte vara så mycket dyrare eller svårare, ev. tar de lite mer plats, men SO WHAT?

#16

Postad 18 februari 2004 - 02:06

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Marcus:


En progressiv signal via DVI istället för prog. signal via komponent, då är problemet bortblåst va? (och en bunke nya uppenbarar sig :) )


Jag kör med en 3,5-4m lång supra AV-6 (komposit, komponent, s-video) mellan dvd och projje.
Har även en 75cm likadan kabel mellan förstärkaren och dvd:n.

Menar du att detta skulle vara lönt att byta ut, även när det rör sig om så korta längder?

Dvd: Philips 963
Projje: Sanyo PLV-30, skall dock bytas snart, antagligen till en Sanyo Z2.

#17

Postad 18 februari 2004 - 11:27

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

* Tänkte högt *

Phonokontakter är hemelektronikens onda tumme och har använts i över 50 år. De är inte avsedda för video men "Svensson" är bekant med phonokontakter och därför har det fått hänga med. De mer seriösa använder BNC (t.ex. Meridian och Denons nya DVD-A11). De kontakter jag använder till komponentkablarna är de bäst lämpade för video när man behöver phonointerface. De andra skojarna i branschen känner inte till detta, eller får sålt sina dåliga produkter ändå - så varför bry sig? Konsumenterna gör det uppenbarligen inte eftersom de köper dyngan trots att de kunde fått betydligt bättre valuta för pengarna.

Jag tycker det är dags att visa konsumenterna mer respekt.

Mvh,
Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 18 februari 2004 - 13:24.


#18

Postad 18 februari 2004 - 12:35

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Eftersom det ändå diskuteras hur du bygger dina kablar Marcus så är jag intresserad av att veta vad du använder för kabel till ditt kablage?
Speciellt då till dina komponentkablage, eller är det hemligt? ;)
Trevligt att se att det går bra för dig, som sagt det behövs lite konkurrens på detta plan då de flesta säljer sina kablar på sitt "namn" och på att de "brukar" vara bra.
Nåväl, lite info om vad du använder för kablage vore uppskattat, har kikat på din hemsida men hittar inget om kablaget där bara om dina kontakter som du använder.
Jag antar att du har kalibrerat dina klämtänger :D

#19

Postad 18 februari 2004 - 13:19

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Marcus:


Det måste kännas skönt att vara den ende i världen som känner till hur en kabel skall tillverkas! ;) :P

Skoja bara!


Supra som du nämner, verkar ju ha en hög kompetens förövrigt, vinner dessutom en hel del tester, när man löder med silver/tenn lod så måste väl det oxå påverka iaf. lite till att impendansen blir bättre?

Supra har ju även (om jag förstått det rätt) uppfunnit och patenterat olika mätsätt, som tex. att det har betydelse åt vilket håll tråden är dragen, ska gå att mäta fram tom.


Hur som haver, mycket intressant med dina kablar, ser fram emot vad Perra 1 kommer fram till, hoppas bara att testet sker objektivt...


Förövrigt har väl du oxå ett vinstintresse, som de andra? :D

#20

Postad 18 februari 2004 - 13:29

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej Dr. Death,

Jag lever inte på att tillverka kablar så jag är lika oberoende som för några år sedan när jag skrev artiklar på MinHembio.com, hoppas ingen missat det. Jag hoppas bara trampa så många kabelskojare som möjligt på tårna då jag och många ljud- och bildentusiaster tröttnat rejält på firmor som tar priser fullständigt ur luften utan att ha täckning för det.

Din fråga om lödning står inte i relation till impedansen då denna i huvudsak styrs av kabelns och kontaktens avstånd mellan mittledare och skärm (storleken på dielektrikum vs. mittledardiameter vs. manteldiameter).

/Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 18 februari 2004 - 13:34.


#21

Postad 18 februari 2004 - 13:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Dr. Death,

Hur som haver, mycket intressant med dina kablar, ser fram emot vad Perra 1 kommer fram till, hoppas bara att testet sker objektivt...


Mina tester är alltid subjektiva bedömningar baserade på mina upplevelser och den erfarenhet jag skaffat mig genom många års pysslande - vid de flesta tester finns däremot också en panel av medtittare/medlyssnare med blandade intressen och erfarenheter som också kan uttala sig, detta är speciellt viktigt när det är små nyanser av skillnader som ibland kan vara mer av tycke/smak karraktär.

Dessutom så skulle det vara den sista recension som jag gjorde om jag kände att jag var tvungen att vara schysst mot en Leverantör eller butik och uppa en produkt pga av denna koppling. Det är klart att en recencent säkert blir mer populär hos en representant som tror sig kunna tjäna ett par kronor extra, och att de kanske blir ledsna om man skriver mindre fördelaktigt om dem. De flesta företag är dock oftast professionella i sitt bemötande mot press, journalister och media, oavsett testresultat. Och det är ju så det skall vara!

Att jag skulle skriva för egen vinning är en annan sak, men till det vill jag bara säga: - Om det nu skulle vara så… vilken vettig människa skulle vilja publicera åsikter som man sedan inte kan stå för och bevisa i eventuella nya tester och jämförelser?

Vi på Component kan i alla fall garantera att vi står för våra åsikter till 100% och vi kan i princip ”när som helst” (naturligtvis efter överenskommelse och inom rimliga gränser) ställa upp på alternativa jämförelser/tester för att motivera våra åsikter inför andra.

Vi planerar även som vi har sagt i nyhetsbrev och på vår informations sajt att anordna publika ”shoot-outs” beroende på intresse och initiativ från alla medlemmar.

För övrigt kan tilläggas att jag har köpt den kabel som jag nu har testat till ordinarie pris för mina egna hårt beskattade och surt förvärvade pengar, precis som vilken annan konsument som helst.

mvh

/Pär

PS: Om den var bra? - Testet kommer snart, men en liten hint är ;)

#22

Postad 18 februari 2004 - 18:16

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Perra!

Blev tipsad att DVI kabel från OELBACH som kostar ca 1500 är ett bra alternativ till HTPC-Z2. Förstår att du inte vill avslöja för mycket om ditt test förräns det är färdigt... Men ändå finns det anledning för mig att avvakta beställning av OELBACH tills din recension av Marcucable är klar??? ;)

#23

Postad 18 februari 2004 - 18:55

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Perra 1:


Mitt inlägg var inte menat som ett påhopp.

Och ang. vinstintresse, så var det riktat till Marcus, som jag nu förstår knappast har det som primärt mål.

Ser mycket fram emot ditt test!

#24

Postad 18 februari 2004 - 20:47

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
DVI eller Komponent är ju två helt olika överföringstekniker med olika för/nackdelar, där dessutom kombinationen spelare/displayenhet samt avstånd både begränsar och ger den ena eller andra specifika fördelar.

Jag kan inte svara på frågan utan att veta mer om dina specifika omständigheter. Då jag tycker att det dessutom är "off topic" så föreslår jag att du kan skicka ett mail till mig på [email protected] med mer specifika frågor samt lite bättre runt-om-kring information så får vi se hur mycket jag kan svara på ;)

mvh

/Pär

#25

Postad 18 februari 2004 - 21:46

Unregistered8ce92e9c
  • Unregistered8ce92e9c
  • Användare

  • 124 inlägg
  • 0
Jättebussigt!

skall hem och "läsa på" (Är fortfarande på jobbet...)
Återkommer imorgon.

Tack! ;)

#26

Postad 19 februari 2004 - 10:30

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Visst är det 75 Ohm på supra kabeln ??????

Ja KABELN men inte kontakterna. Eftersom Supra använder lödade kontakter förlorar kablaget sin totalimpedans och får väldigt begränsad bandbredd och därmed bildkvalitet.

Den duger jättebra till kompositvideo men när du kör progressive scan DVD komponentvideo behöver du bättre än de ca 6MHz som lödade kontakter klarar. Komponentvideo behöver drygt 10MHz för full prestanda.

Kontaktproblemet är allmänt känt i den professionella industrin och de använder därför BNC (krimp) och enda alternativet är krimpta RCA kontakter om man är ute efter max prestanda.

Alla kan göra en 75 Ohms kabel - men är kontakterna fel (lödade håller bara 23-25 Ohms impedans) får man genast problem med VSWR (return loss) vid högre frekvenser där mycket av bildinformationen ligger. För att kunna köra full kräm genom kabeln krävs impedansmatchade kontakter.

Mvh,
Marcus

En liten fundering: kontakterna i sändar- och mottagarenheterna är väl lödda, så innebär inte det att impedansen sjunker då, oavsett om kabeln är riktig?

Mvh

#27

Postad 19 februari 2004 - 12:21

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Det är korrekt, men sändaren har ofta ett seriemotstånd på utgången för att kompensera för honkontaktens lägre impedans. Det finns all anledning i världen att inte försvåra genom att använda dåligt kablage (man skall använda 75 Ohms kabel med 75 Ohms kontakter)!

/Marcus

Redigerat av Unregistered0958527d, 19 februari 2004 - 18:52.


#28

Postad 19 februari 2004 - 12:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Mr_E,

Dessutom är anpassningen internt i spelaren/displayen annorlunda i fråga om ren anpassningsimpedans eftersom det i det läget framförallt handlar om in/ut gångar mellan t ex DAC:ar etc. Om anpassningarna är riktigt dåliga spelar det mindre roll hur bra kabel du har, men det blir ju inte bättre om du har en dålig kabel!

Eller i enklare ord - Kabel och kontakter skall ses som överföring där det skall vara minimala förluster och jämn impedans - två fel (både kabel och intern anpassning) kommer INTE att ge ett bättre resultat, medans en bättre överföring ofta kan hjälpa en sämre intern anpassning.

mvh

/Pär

edit: förtydliganden

Redigerat av Perra1, 19 februari 2004 - 12:57.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.