Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

3777 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 april 2019 - 19:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 288 inlägg
  • 0

Har själv en Landmann Triton 3.0 och är nöjd så allt är ju relativt. Tror jag gav 2800kr för den förra sommaren på kampanj.
Har en bekant med en motsvarande Weber som rostade upp på två somrar, fördelen är väl att man kan köpa reservdelar till Weber men ändå...

Har haft min nuvarande Weber Spirit E320 utomhus året runt utan tak med enbart ett original överdrag i 3 år nu och har ingen rost överhuvudtaget.

Innan dess hade jag en Weber Q300 under samma förhållanden i lika många år utan någon rost alls.

Postad 17 april 2019 - 19:42

Liljagare
  • Liljagare
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0
Weber flyttade lackeringen till Kina med, inte i närheten av samma kvalite på den längre. Var tal om att man ska flytta på det igen.. :)

Postad 17 april 2019 - 19:53

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Weber flyttade lackeringen till Kina med, inte i närheten av samma kvalite på den längre. Var tal om att man ska flytta på det igen.. :)

Ja jag har också läst det men trots det känns det orimligt att de skulle kunna "rosta upp" på så kort tid. Däremot verkar det som om kvaliteten gått ner en del sedan bolaget såldes och det är ytterligare en anledning till varför jag lutar åt konkurrenterna.

Postad 17 april 2019 - 19:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 674 inlägg
  • 0
Både min å farsans Weber spirit är väl 3 år nu..båda stått ute året om utan skydd men under tak,ingen rost.
Farsans å svågerns tidigare landmann rostade totalt sönder på samma tid.
Tror till och med spridarna rostade sönder ...om de nu heter så 😀

Postad 17 april 2019 - 20:05

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4 107 inlägg
  • 0

Ja det är klart det är relativt. Och relativt Weber och Broil king har alla Landmann jag sett varit av sämre kvalitet. Det har inte varit jättesvårt att avgöra. Däremot har ju varken W eller BK någon grill för det priset i den storleken så det är ju lite orättvist att jämföra rakt av.

Att en Weber skulle "rostat upp"  på två säsonger har jag faktiskt väldigt svårt att tro. Nog för att jag tycker att de är lätt överprisade, men god kvalitet verkar alla deras modeller hålla. Vad var det som rostade upp på den?

Brännarna var det som rostade sönder. 
Verkar dock märkligt för det är väl så att de är i rostfritt? 

Postad 17 april 2019 - 20:25

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Ja om det verkligen var brännarna är det konstigt. Däremot var webers sk. flavorizer bars på alla modeller under deras "Genesis LX"-nivå inte rostfria. I år har även basmodellerna av genesis rostfria sådana så de höll väl antagligen inte eftersom de bytt.

Två säsonger låter fortfarande otroligt, det var inte bara ytrost?

Postad 17 april 2019 - 20:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0
Det är 5 eller 10 års garanti (beroende på modell) på genomrostning av brännare på Webers grillar. Jag antar att dom tappar sin rostbeständighet med tiden i den tuffa miljön.

Postad 17 april 2019 - 21:09

dovienya
  • dovienya
  • Forumräv

• 593 inlägg
  • 0

Ja jag har också läst det men trots det känns det orimligt att de skulle kunna "rosta upp" på så kort tid. Däremot verkar det som om kvaliteten gått ner en del sedan bolaget såldes och det är ytterligare en anledning till varför jag lutar åt konkurrenterna.

Ytterligare anekdotisk bevisföring kommer här:

Min har också stått ute flera vintrar, utan skydd (weber 57 klotgrill, något), utan att ha rostat sönder. Däremot har jag chippat locket då det ramlat ner på en stenkant någon gång, så det är alltså stålrent där. Rostangripet, ja naturligtvis, men inte sönderrostat överhuvudtaget.

Postad 17 april 2019 - 21:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Veteran

• 2 465 inlägg
  • 0

Ytterligare anekdotisk bevisföring kommer här:

Min har också stått ute flera vintrar, utan skydd (weber 57 klotgrill, något), utan att ha rostat sönder. Däremot har jag chippat locket då det ramlat ner på en stenkant någon gång, så det är alltså stålrent där. Rostangripet, ja naturligtvis, men inte sönderrostat överhuvudtaget.

Har också en fem år gammal weber 57 som stått ute året runt (jag försöker grilla någon gång varannan vecka i.a.f, även om det är vinter).

Första tiden stod den under skydd men efter att det blåst iväg några ggr tröttnade jag och avgjorde att den fick stå oskyddad istället. Om det skulle leda till att den rostade sönder så fick den väl göra det. Jag skulle tro att den ser nästan ny ut idag om jag bara torkar av den ;) Så visst har weber byggt löjligt bra grillar.

Detta är ju tyvärr ingen garanti för att deras nuvarande gasolgrillar är lika bra.

Postad 18 april 2019 - 01:53

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 393 inlägg
  • 0

Har inte startat grillen hemma på typ ett år nu! :(

Dock grillat lite hos svågern.

Postad 18 april 2019 - 08:24

Linus82
  • Linus82
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Blir bringa idag :)
Bifogad fil  IMG_20190418_091852.jpg   222,7K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 april 2019 - 09:12

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0

Om rostfria grilldelar som rostar

http://www.grill-rep...ess-grill-rust/

Postad 18 april 2019 - 11:08

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0

Här är exakt samma grilltest som den låsta artikeln i GP som jag länkade tidigare. Testet är gjort i Tyskland och den tyska grillen fick sämst betyg.

https://www.expresse...sta-gasolgrill/

Postad 18 april 2019 - 11:36

.:GRiFFiN:.
  • .:GRiFFiN:.
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Nån som har tips om vad jag kan göra med fläskfile? Inte spett då det tar sånn tid för bitarna att bli färdiga. Jag kan gärna göra grönsaksspett vid sidan om, men skulle gärna göra nått som går fort med köttet.

Bara skära tunna medaljonger är det som ligger närmast nu.

Postad 18 april 2019 - 11:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11 674 inlägg
  • 0

Nån som har tips om vad jag kan göra med fläskfile? Inte spett då det tar sånn tid för bitarna att bli färdiga. Jag kan gärna göra grönsaksspett vid sidan om, men skulle gärna göra nått som går fort med köttet.

Byt ut den till ryggbiff.
Full värme i 15min.
2 minuter på var sida ....klart 🥰

Postad 18 april 2019 - 12:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0

Grilla den hel. Det går att snitta den utan att skära igenom helt så att det blir medaljonger.

Full värme i 15min.
2 minuter på var sida ....klart

Eller grilla en korv :o

Redigerat av Buddypresley, 18 april 2019 - 12:15.

Postad 18 april 2019 - 13:47

• Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Full värme i 15min.
2 minuter på var sida ....klart 🥰

Haha ja det var ju ett kul svar, men nu har jag 1stk fläskfile som jag måste "bli av med" och redan tagit ut så....

Postad 18 april 2019 - 13:52

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Mästare

• 3 682 inlägg
  • 0

Haha ja det var ju ett kul svar, men nu har jag 1stk fläskfile som jag måste "bli av med" och redan tagit ut så....

Jag såg en gång nån som strimlade filen på längden och grillade. Som långa korvar

Postad 18 april 2019 - 13:57

• Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Grilla den hel. Det går att snitta den utan att skära igenom helt så att det blir medaljonger.

Eller grilla en korv :o

Vad menar du, att snitta och så grilla den hel med snitt i? Vad vinner man på det, saftighet?

Ska tilägga att jag har en weber klotgrill utan höjdjusteringsmöjliheter så det blir ofta tokvarmt även om jag kör 50/50. Så just grilla hel tror jag blir svårt...typ svart på utsidan och trikiner surprise på innsidan.

En annan möjlighet som jag bollat med i huvvet är längsgående tunna skivor av hela längden och så ha med en skärbräda ut också strimla efter tillagnign och göra typ kebab i bröd?

Kan tillägga som info til diskutionen ovanför att denna stått ute utan överdrag i väder och vind säkert 5år och den ser helt fin ut utanpå samt alla reglage fungerar perfekt. Den är tatt in på vintrar lite sådär när man orkat dvs den har fått lite snö på sig och upplevt en del minusgrader genom åren.

Jag såg en gång nån som strimlade filen på längden och grillade. Som långa korvar

Det kansje man ska testa....baconrullade ftw?!

Redigerat av .:GRiFFiN:., 18 april 2019 - 13:56.

Postad 18 april 2019 - 14:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 11 866 inlägg
  • 0

Vad menar du, att snitta och så grilla den hel med snitt i? Vad vinner man på det, saftighet?

Ska tilägga att jag har en weber klotgrill utan höjdjusteringsmöjliheter så det blir ofta tokvarmt även om jag kör 50/50. Så just grilla hel tror jag blir svårt...typ svart på utsidan och trikiner surprise på innsidan.

En annan möjlighet som jag bollat med i huvvet är längsgående tunna skivor av hela längden och så ha med en skärbräda ut också strimla efter tillagnign och göra typ kebab i bröd?

Kan tillägga som info til diskutionen ovanför att denna stått ute utan överdrag i väder och vind säkert 5år och den ser helt fin ut utanpå samt alla reglage fungerar perfekt. Den är tatt in på vintrar lite sådär när man orkat dvs den har fått lite snö på sig och upplevt en del minusgrader genom åren.

Det kansje man ska testa....baconrullade ftw?!

det med kebaben röstar jag på. Lät jättegott. :)

Postad 18 april 2019 - 14:59

PML73
  • PML73
  • Mästare

• 3 145 inlägg
  • 0
Griffin,

Jag kör själv bara med klotgrill. Lägg upp lite snyggt på ena sidan typ de där aluformarna du säkert fick med. Grilla indirekt så lägger du köttet på andra sidan gallret. Jag får till en riktigt skön långgrillning kring 120-140gr på det sättet.

Postad 18 april 2019 - 17:20

• Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0
Ska testa det.

Postad 18 april 2019 - 17:40

Linus82
  • Linus82
  • Veteran

• 2 199 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMG_20190418_180144.jpg   152,72K   0 Antal nerladdningar

Postad 19 april 2019 - 08:46

dovienya
  • dovienya
  • Forumräv

• 593 inlägg
  • 0

Fläskfilé brukar jag dela i tre eller fyra portionsbitar (blir typ kuber, utom den sista, men den är perfekt smygätavidgrillenbit om man gör den lagom stor; marinera i någon timme (lika delar (0,3-0,5 dl?) balsamvinäger, chilisås, ganska mycket hemmagjord grillpeppar och soja; eventuellt någon vitlöksklyfta) och grilla på tills man känner den fått lite spänst med grillpincetten. Pommes eller matvete till, och en enkel cremefraichebaserad sås (CF+sötsur sås tex).

Blir lite som grillens köttbullar och makaroner: går snabbt, gott, lättätet och ganska svårt att misslyckas med.

Redigerat av dovienya, 19 april 2019 - 08:47.

Postad 20 april 2019 - 19:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 2 944 inlägg
  • 0
Efter första vintern med en Napolion, som ny 😍😍
I morgon blir det premiär, whop whop

Bifogad fil(er)

Redigerat av fristil, 20 april 2019 - 19:28.

Postad 20 april 2019 - 20:04

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 490 inlägg
  • 0
6 dagar för sent upptäckte jag Kötthallens veckoerbjudande, KOBE!

Självfallet hade de inget kvar, hade varit jävligt kul att testa. Lite sjukt med 3.500kr/kg dock...!!!

Fick bli lammfile istället, riktigt jädra fina bitar.

Postad 20 april 2019 - 22:20

Liljagare
  • Liljagare
  • Forumräv

• 697 inlägg
  • 0

6 dagar för sent upptäckte jag Kötthallens veckoerbjudande, KOBE!

Självfallet hade de inget kvar, hade varit jävligt kul att testa. Lite sjukt med 3.500kr/kg dock...!!!

Fick bli lammfile istället, riktigt jädra fina bitar.

Kobe biffen var enormt fin.. :) :)

Postad 20 april 2019 - 23:23

Takeo
  • Takeo
  • Mästare

• 3 490 inlägg
  • 0

Kobe biffen var enormt fin.. :) :)

Rub it in  :(

:)

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.