Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Arcam AV Receivers och AV Processor

1627 svar till detta ämne Dirac
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Arcam FMJ AVR400 (Surroundförstärkare) 4 7,6 (4) Inga priser
Arcam FMJ AVR850 (Surroundförstärkare) 2 8,25 (3) Inga priser
Arcam FMJ AVR550 (Surroundförstärkare) 1 9 (7) Inga priser
Arcam FMJ SR250 (Stereoförstärkare) Rapporterad 2 (0) Inga priser
Arcam FMJ AVR390 (Surroundförstärkare) 1 7,75 (3) Inga priser
Arcam AV860 (Surroundförsteg) 1 7,5 (1) Inga priser
Arcam AVR30 (Surroundförstärkare) 1 7,33 (2) 70 995:-
Arcam AVR20 (Surroundförstärkare) 1 (0) 46 995:-
Arcam AVR10 (Surroundförstärkare) 1 (0) 37 995:-
Arcam AV40 (Surroundförsteg) 1 6,5 (1) 54 995:-
10 relaterade trådar

#1351

Postad 25 maj 2020 - 18:53

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Om du ska hålla på att kasta skit så tror jag du är mer betydligt välkommen nån annanstans, för det snacket du håller på med är inte informativt... Vi har fattat du inte gillar Arcam. Gå vidare i livet. Vi hade ganska trevligt här innan du började kast sten hej vilt.

Trevlig helg på er alla.


Hej!

Hatar inte Arcam eller nått märke alls.

Det enda jag och väldigt väldigt många vill är att se till att dessa aktörer ska tillverka produkter som Lever upp till hypen/priset.

Du borde tacka folk som har kunskap och objektivt sett inte vil ställa in sig i hyllningskören med påhittad prestanda.

Fundera lite på det istället.

//Micke

Upplysningsvis kan jag meddela att min Arcam AVR550 levererar extremt välljud just nu????
Hur fan är det möjligt? Den spelar skiten ur samtliga tidigare konstellationer jag haft, och det redan utan mätning med Dirac. Såklart ännu bättre efter mätning...
kan ljudprofeten Mike888 förklara vad som händer?
Maskinen är ju bara så kass?


Hej!

Ja det kan jag.

Innan mätning utav Dirac aå är du utsatt för nått som kallas Psychoacoustics inget konstigt alls.

Efter mätning så har du med stor sannolikhet fått bättre ljud i dom låga frekvenserna.

//Micke

#1352

Postad 25 maj 2020 - 19:00

tjomm
  • tjomm
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Köpte min i Umeå på RC Ljud & Bild. Lite långt. Men rimligen borde det finnas nån runt Karlstad. En kalibrerad mick ligger runt 1500 tror jag, så den är inte så dyr. Mitt problem är ju teknisk engelska. Dyslexi innan och så ska man läsa hieroglyfer.
Men tror inte det är så svårt egentligen. Kopplar micken till en dator där man har diraq installerat. Sen står det vad man ska göra, mickens placering. Efter det får man en mätning som man kan ha som mall. Döpa den till typ original mätning. Modifierat den på datorn har jag gjort. Högerklicka för att få en fästpunkt på frekvenskurvan och dra upp, ner och sidorna för nivå och hur brant kurvan ska vara. Sen sparar man den till nåt man känner för. Mer botten eller vad som helst. Dessutom får man med datum och tid när man gjorde den så det är ju lätt att se vilken som är sista. Tänk på att spara nya hela tiden och inte röra originalet. De man inte vill ha kan man slänga. Sen döper diraq den filen nya namn hela tiden så när man klickar på fjärren så kan stå vad som helst när man kikar på om diraqen är på och den kan den heta prosecco t.e.x. Tror stärkaren ska stå i net läge när man väljer att överföra den till stärkaren. Min mätning är ett mellanting som funkar till mycket, men inte allt. 
nackdelen att ha bara ha 1 minnesplats. 
 
Garanterar det finns duktigare människor än jag här som kan förklara bättre och vet mer.


Tack för svar Trassleriet!

Onekligen lite väl långt till Umeå
Har nog rimlig koll på tillvägagångssättet gällande Dirac...funderar dock på om hur bra man kan få till det med en mer kunnig tekniker än jag själv
Som sagt om ngn här på forumet känner ngn Dirackunnig närmare Karlstad så vore jag tacksam för tips om det!

#1353

Postad 25 maj 2020 - 21:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Synd! Jag har googlat och tyvärr inte funnit någon som har på lager, nya är tyvärr alldeles för mkt pengar för mig just nu.

 

Inte 550, men en begagnad 850 kom nyss ut här: https://hifitorget.s...live_100387.htm



#1354

Postad 25 maj 2020 - 23:43

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

På sidan 25 längst ner finns det en kille som ska sälja sin. Surra med honom om ni kan komma överens. Tror Rock har slut o Hemmabiobutiken har bara 390 av den gamla modellen  o begär alldeles för mycket. 


Såg bra ut Erik. 



#1355

Postad 26 maj 2020 - 08:07

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Köp 390 och ett externt steg istället .

 

Jag har aldrig förstått varför detta alternativ inte är mer populärt. Man får samma features, försteg och allt som 550 och 850 men för mindre pengar..pengar man kan lägga mot riktigt bra externa slutsteg man kan ha i 20 år eller vad man vill. Visst det har visat sig att förstärkardelen i dessa maskiner mäter relativt bra men ett externt steg är flera nivåer över på alla plan. 



#1356

Postad 26 maj 2020 - 08:07

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Placebon är stark här ;)

 

Förstår inte riktigt hur man kan försvara så dåligt konstruerade produkter, iaf den digitala delen, som kostar 40 lax...

visst, diskussionen om vad som är hörbart eller inte är legitim men kom igen, en maskin som kostar 40K tycker iaf jag skall mäta betydligt bättre än vad dessa Arcam gör.

 

Jag var helt inställd på att köpa en Arcam SA30 för den tillsammans med ett par JBL HDI1600 lät riktigt bra på hembiobutiken MEN vägrar lägga ut så mycket pengar på något som mäter så himla dåligt. Nu har inte just denna maskin mätts men litar inte på Arcam efter det man läst på ASR... 



#1357

Postad 26 maj 2020 - 08:30

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Placebon är stark här ;)

 

Förstår inte riktigt hur man kan försvara så dåligt konstruerade produkter, iaf den digitala delen, som kostar 40 lax...

visst, diskussionen om vad som är hörbart eller inte är legitim men kom igen, en maskin som kostar 40K tycker iaf jag skall mäta betydligt bättre än vad dessa Arcam gör.

 

Jag var helt inställd på att köpa en Arcam SA30 för den tillsammans med ett par JBL HDI1600 lät riktigt bra på hembiobutiken MEN vägrar lägga ut så mycket pengar på något som mäter så himla dåligt. Nu har inte just denna maskin mätts men litar inte på Arcam efter det man läst på ASR... 

 

Helt rätt, om det låter bra men mäter dåligt så kan det ju inte låta bra.............



#1358

Postad 26 maj 2020 - 08:58

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Helt rätt, om det låter bra men mäter dåligt så kan det ju inte låta bra.............

 

Inte riktigt så jag menade...

 

Störst sannolikhet att det lät bra är högtalarna, placering av dessa samt lyssningsposition och själva rummet med akustik fix MEN verkligen inte förstärkaren. Så varför lägga 40K på något när du kan betala 10K om man ändå inte hör skillnad på elektroniken? Jag kan förstå lite grann ifall mjukvaran hade varit helt outstanding men nu fungerade inte ens volymkontrollen 100%. Vilket junk. 

 

Vill man göda företag som inte kan konstruera fullt fungerande maskiner som dessutom mäter skit så visst. Kör på bara... men jag skulle aldrig i hela mitt liv göra det. 


Redigerat av beat_strandh, 26 maj 2020 - 08:59.


#1359

Postad 26 maj 2020 - 11:02

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag har aldrig förstått varför detta alternativ inte är mer populärt. Man får samma features, försteg och allt som 550 och 850 men för mindre pengar..pengar man kan lägga mot riktigt bra externa slutsteg man kan ha i 20 år eller vad man vill. Visst det har visat sig att förstärkardelen i dessa maskiner mäter relativt bra men ett externt steg är flera nivåer över på alla plan.


Främst för att jag anser att 20k är för dyrt för 390, hade den kostat 15k hade jag slagit till på den modellen.

Inte 550, men en begagnad 850 kom nyss ut här: https://hifitorget.s...live_100387.htm


Tack för tipset, tyvärr minst 10k för dyr enligt mig.

På sidan 25 längst ner finns det en kille som ska sälja sin. Surra med honom om ni kan komma överens. Tror Rock har slut o Hemmabiobutiken har bara 390 av den gamla modellen o begär alldeles för mycket.


Ska kolla upp det, tack

#1360

Postad 26 maj 2020 - 11:12

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Helt rätt, om det låter bra men mäter dåligt så kan det ju inte låta bra.............

Bra sagt batch.



#1361

Postad 26 maj 2020 - 11:30

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Läste flertalet artiklar i olika tidningar o tester om kabels vara av betydelse eller inte när jag var som mest aktiv. Det går alltid hitta nån som är ytterkanterna om precis allt. De hade testat högtalarkabel.
Från en vanlig 240 volt 0.75 m2, Billig högtalarkabel, och upp till ren koppar, vattenkylda etc. 
ingen mätbar skillnad. Så varför inte åka till Biltema och köpa billig elkabel? Enligt mätresultatet spelar det ingen roll. 
Medans en del tester säger nåt helt annat.
Sen har vi nåt helt unikt som är liksom lite mer än ett oscilloskop, våra öron.

Kan i mitt livs vildaste fantasi inte förstå varför man går med i forum för att bara tracka ner prylar och människor. Har  man så mycket tid över så är kanske dags att skaffa ett liv eller hobby. 
 



#1362

Postad 26 maj 2020 - 11:46

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Läste flertalet artiklar i olika tidningar o tester om kabels vara av betydelse eller inte när jag var som mest aktiv. Det går alltid hitta nån som är ytterkanterna om precis allt. De hade testat högtalarkabel.
Från en vanlig 240 volt 0.75 m2, Billig högtalarkabel, och upp till ren koppar, vattenkylda etc.
ingen mätbar skillnad. Så varför inte åka till Biltema och köpa billig elkabel? Enligt mätresultatet spelar det ingen roll.
Medans en del tester säger nåt helt annat.
Sen har vi nåt helt unikt som är liksom lite mer än ett oscilloskop, våra öron.
Kan i mitt livs vildaste fantasi inte förstå varför man går med i forum för att bara tracka ner prylar och människor. Har man så mycket tid över så är kanske dags att skaffa ett liv eller hobby.

Själva problemet ligger ej om det låter bra utan det handlar mer om att produkten i fråga är dåligt utförd.

#1363

Postad 26 maj 2020 - 11:50

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Läste flertalet artiklar i olika tidningar o tester om kabels vara av betydelse eller inte när jag var som mest aktiv. Det går alltid hitta nån som är ytterkanterna om precis allt. De hade testat högtalarkabel.
Från en vanlig 240 volt 0.75 m2, Billig högtalarkabel, och upp till ren koppar, vattenkylda etc. 
ingen mätbar skillnad. Så varför inte åka till Biltema och köpa billig elkabel? Enligt mätresultatet spelar det ingen roll. 
Medans en del tester säger nåt helt annat.
Sen har vi nåt helt unikt som är liksom lite mer än ett oscilloskop, våra öron.

Kan i mitt livs vildaste fantasi inte förstå varför man går med i forum för att bara tracka ner prylar och människor. Har  man så mycket tid över så är kanske dags att skaffa ett liv eller hobby. 
 

 

 

Känns faktiskt mer som att du tar åt dig för att någon visar svart på vitt att produkten är dåligt utförd, speciellt för priset... Att våra öron är mer komplexa än testinstrument har ingen sagt emot Men det finns vissa parametrar man vet gör skillnad i ljudupplevelsen och det visar sig i mätningar.



#1364

Postad 26 maj 2020 - 11:54

batch
  • batch
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Inte riktigt så jag menade...

 

Störst sannolikhet att det lät bra är högtalarna, placering av dessa samt lyssningsposition och själva rummet med akustik fix MEN verkligen inte förstärkaren. Så varför lägga 40K på något när du kan betala 10K om man ändå inte hör skillnad på elektroniken? Jag kan förstå lite grann ifall mjukvaran hade varit helt outstanding men nu fungerade inte ens volymkontrollen 100%. Vilket junk. 

 

Vill man göda företag som inte kan konstruera fullt fungerande maskiner som dessutom mäter skit så visst. Kör på bara... men jag skulle aldrig i hela mitt liv göra det. 

Själv ska jag kolla upp JBL HDI1600 eftersom dessa tydligen kan fixa till ett bra ljud fast andra delar i kedjan är kassa, hoppas att det inte är en placebo effekt som spökar här.....



#1365

Postad 26 maj 2020 - 12:17

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag tar absolut inte åt mig. Men det finns alltid 2 sidor. Ska man skriva nåt kan man inte bara skriva kritik. 



#1366

Postad 26 maj 2020 - 12:43

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Själv ska jag kolla upp JBL HDI1600 eftersom dessa tydligen kan fixa till ett bra ljud fast andra delar i kedjan är kassa, hoppas att det inte är en placebo effekt som spökar här.....

 

lustigkurre. gör allt för att vilja missförstå.

 

JBL har gedigen forskning bakom sig så det finns stor risk att du gillar dessa högtalare utan att placebo och kärlek till ett visst märke kickar in ;)


Jag tar absolut inte åt mig. Men det finns alltid 2 sidor. Ska man skriva nåt kan man inte bara skriva kritik. 

 

om man nu tycker att fakta är samma som kritik så...



#1367

Postad 26 maj 2020 - 12:49

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Jag är ändå fortfarande väldans intresserad av HUR exakt de mätningar vars resultat visar att Arcam har en del att förbättra påverkar upplevelsen.

 

Det kan kastas 1000 mätningar som visar hur kasst än det ena än det andra är - men om det påverkar en normla lyssningssituation eller ej förstår jag inte. Är dessa mätningar som visar hur dålig Arcam är någon som påverkar massan eller bara promille i extremfall? Det MÅSTE ju vara en parameter som påverkar. T ex är en Denon för 10k ett bättre köp om du alltid lyssnar i extremal volymer som ingen vanlig människa gör är det bra information, men inget som gör Arcams kass eller ens kommer noteras av en normalköpare/lyssnare.

 

Så Mike, du verkar ju kunnig iom detta, kan du inte för en lekman som jag föklara hur dessa mätningar påverkar ljud/lyssning/kvalitet?



#1368

Postad 26 maj 2020 - 13:08

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag är ändå fortfarande väldans intresserad av HUR exakt de mätningar vars resultat visar att Arcam har en del att förbättra påverkar upplevelsen.

Det kan kastas 1000 mätningar som visar hur kasst än det ena än det andra är - men om det påverkar en normla lyssningssituation eller ej förstår jag inte. Är dessa mätningar som visar hur dålig Arcam är någon som påverkar massan eller bara promille i extremfall? Det MÅSTE ju vara en parameter som påverkar. T ex är en Denon för 10k ett bättre köp om du alltid lyssnar i extremal volymer som ingen vanlig människa gör är det bra information, men inget som gör Arcams kass eller ens kommer noteras av en normalköpare/lyssnare.

Så Mike, du verkar ju kunnig iom detta, kan du inte för en lekman som jag föklara hur dessa mätningar påverkar ljud/lyssning/kvalitet?

Ej insatt i allt. Det jag förstår är att det är en mätning på hur mycket brus och liknande det finns inom olika frekvenser utifrån ett standardvärde. Bara att googla så hittar du svaret på vad det innebär.

Redigerat av Buddaz12, 26 maj 2020 - 13:10.


#1369

Postad 26 maj 2020 - 14:03

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Självklart är väl inte Arcam guds gåva till mänskligheten. Har aldrig påstått eller mena något sådantt. Finns betydligt bättre och sämre. Allt har väl att göra vilken ekonomi, vad för grejer man har innan och vars det står nånstans. Om man ser lyssningsmässigt så bara för öronen mår bra på ett ställe så behöver de ju inte må lika bra på nästa ställe. 
För övrigt har jag jobbat på en institution till Chalmers med radioastronomi. Byggt o pulat, mätt och kalibrerat o gjort om etc. Så visst har mätningen stor betydelse. Men då är man inne på mycket bättre prylar, mer pengar, större o specificerade områden. Som i detta sammanhang är oviktigt. Kände bara för att betona mätning kan vara skillnad som natt o dag beroende vad man är ute efter. 



#1370

Postad 26 maj 2020 - 14:08

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Jag är ändå fortfarande väldans intresserad av HUR exakt de mätningar vars resultat visar att Arcam har en del att förbättra påverkar upplevelsen.

 

Det kan kastas 1000 mätningar som visar hur kasst än det ena än det andra är - men om det påverkar en normla lyssningssituation eller ej förstår jag inte. Är dessa mätningar som visar hur dålig Arcam är någon som påverkar massan eller bara promille i extremfall? Det MÅSTE ju vara en parameter som påverkar. T ex är en Denon för 10k ett bättre köp om du alltid lyssnar i extremal volymer som ingen vanlig människa gör är det bra information, men inget som gör Arcams kass eller ens kommer noteras av en normalköpare/lyssnare.

 

Så Mike, du verkar ju kunnig iom detta, kan du inte för en lekman som jag föklara hur dessa mätningar påverkar ljud/lyssning/kvalitet?

Långvarig prenumerant på hemmabitidningen o Hi-Fi & Musik. Finns bra många artiklar där som man kan läsa om allt sådant, om man vill fördjupa sig. Ämnet är så stort så det räcker inte med att skriva nåt bara. Sen finns det säkert människor här som är duktigare. 



#1371

Postad 26 maj 2020 - 14:20

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Placebon är stark här ;)

 

Förstår inte riktigt hur man kan försvara så dåligt konstruerade produkter, iaf den digitala delen, som kostar 40 lax...

visst, diskussionen om vad som är hörbart eller inte är legitim men kom igen, en maskin som kostar 40K tycker iaf jag skall mäta betydligt bättre än vad dessa Arcam gör.

 

Jag var helt inställd på att köpa en Arcam SA30 för den tillsammans med ett par JBL HDI1600 lät riktigt bra på hembiobutiken MEN vägrar lägga ut så mycket pengar på något som mäter så himla dåligt. Nu har inte just denna maskin mätts men litar inte på Arcam efter det man läst på ASR... 

 

Är det någon som försvarar de nya? De är ju helt värdelösa för pengarna - men de som hann köpa innan de såg testet kan ju inte rå för detta. Förra generationen mäter också dåligt men hittar man en begagnad AVR390 eller liknande får man många features för pengarna. Alternativet är NAD:en som mäter betydligt sämre eller så får man välja en mycket dyrare AVR/processor. Liksom nästan varenda AVR på marknaden mäter dåligt eller så är mjukvaran så kass att den inte går att använda så man får väga de olika för och nackdelarna mot varandra. Emotivas processor mäter relativt bra t.ex. men det sägs att den inte ens går att använda pga alla buggar och de har inte ens fått igång Dirac på den än. 

Man får heller inte glömma att AVR390/550/850 kom ut redan 2016 så vissa har ju haft dessa kraftfulla features så som Dirac i flera år nu och ingen annan tillverkare har ju kommit ut något bättre direkt eller? Det finns den där Denonen som mäter betydligt bättre men den kom typ nu och är väldigt tveksam till prestandan med XT32 jämfört med Dirac. 

Är man sugen på att köpa något idag och inte sitter med något så är det lurigt helt klart. De nya Arcam/JBL/Emotiva grejerna borde man nog inte kolla på iaf. Man kan även utesluta i princip varenda annat märke inklusive Trinnov för du har väl sett de mätningarna? 
 

 

P.s. Lite onödigt att komma in och basha i denna tråd då du antagligen själv sitter inne på utrustning som inte heller mäter så bra. 


Redigerat av philipbtz, 26 maj 2020 - 14:29.


#1372

Postad 26 maj 2020 - 14:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är det någon som försvarar de nya? De är ju helt värdelösa för pengarna - men de som hann köpa innan de såg testet kan ju inte rå för detta. Förra generationen mäter också dåligt men hittar man en begagnad AVR390 eller liknande får man många features för pengarna. Alternativet är NAD:en som mäter betydligt sämre eller så får man välja en mycket dyrare AVR/processor. Liksom nästan varenda AVR på marknaden mäter dåligt eller så är mjukvaran så kass att den inte går att använda så man får väga de olika för och nackdelarna mot varandra. Emotivas processor mäter relativt bra t.ex. men det sägs att den inte ens går att använda pga alla buggar och de har inte ens fått igång Dirac på den än.

Man får heller inte glömma att AVR390 kom ut redan 2016 så vissa har ju haft dessa kraftfulla features så som Dirac i flera år nu och ingen annan tillverkare har ju kommit ut något bättre direkt eller? Det finns den där Denonen som mäter betydligt bättre men den kom typ nu och är väldigt tveksam till prestandan med XT32 jämfört med Dirac.

Är man sugen på att köpa något idag och inte sitter med något så är det lurigt helt klart. De nya Arcam/JBL/Emotiva grejerna borde man nog inte kolla på iaf. Man kan även utesluta i princip varenda annat märke inklusive Trinnov för du har väl sett de mätningarna?


P.s. Lite onödigt att komma in och basha i denna tråd då du antagligen själv sitter inne på utrustning som inte heller mäter så bra.

Finns ju McIntosh om man har råd. De kör audessey XT32 i 122/123 modellerna och Lyngdorf RoomPerfect i 160/170.
Tänkte mest eftersom folk säger ju att de andra är sämre än Dirac
Jag körde reciver och sedan effektsteg. Jag var mer nöjd än om jag hade köpt en dyr reciver med samma power. Är ej något fan utav McIntosh. Har olika märken och provat/lyssnat på lite olika förstärkare och vet vad jag vill ha och inte ha. Som sagt köp exakt vad man vill ha.

Redigerat av Buddaz12, 26 maj 2020 - 14:37.


#1373

Postad 26 maj 2020 - 14:47

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Jag har läst bra grejer om Room Perfect. Det är nog bra grejer, McIntosh har jag för mig bygger på D/M platformen så man får betala mycket för att det är just McIntosh men alla får göra sitt egna val liksom :)

 

De Lyngdorf grejer jag sett har mätt bra jämfört med mycket. 



#1374

Postad 26 maj 2020 - 14:57

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har läst bra grejer om Room Perfect. Det är nog bra grejer, McIntosh har jag för mig bygger på D/M platformen så man får betala mycket för att det är just McIntosh men alla får göra sitt egna val liksom :)

De Lyngdorf grejer jag sett har mätt bra jämfört med mycket.

Lite off topic
Jag har för mig de köptes utav Lyngdorf koncernen. Kan ha läst fel. McIntosh är med under Audessey och det sedan ett bra tag tillbaka. Jag kör idag Marantz NA6006 till en Primare A34.2 via optiskt till TV och musik via telefonen i FLAC. Ljudet är bättre än förut. Sitter en Sabre i DAC kortet. För var det mest CD via Primare CD22 och dess DAC med TI gillade jag och lät väldigt bra. Hade man fått tillfälle att höra de här Arcam kanske man hade kunnat få bedömma själv. Istället är det en mätning. Den ser ju skum ut om man verkligen betalar 40 loppor för det kalaset.

Redigerat av Buddaz12, 26 maj 2020 - 15:01.


#1375

Postad 26 maj 2020 - 15:34

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Är det någon som försvarar de nya? De är ju helt värdelösa för pengarna - men de som hann köpa innan de såg testet kan ju inte rå för detta. Förra generationen mäter också dåligt men hittar man en begagnad AVR390 eller liknande får man många features för pengarna. Alternativet är NAD:en som mäter betydligt sämre eller så får man välja en mycket dyrare AVR/processor. Liksom nästan varenda AVR på marknaden mäter dåligt eller så är mjukvaran så kass att den inte går att använda så man får väga de olika för och nackdelarna mot varandra. Emotivas processor mäter relativt bra t.ex. men det sägs att den inte ens går att använda pga alla buggar och de har inte ens fått igång Dirac på den än. 

Man får heller inte glömma att AVR390/550/850 kom ut redan 2016 så vissa har ju haft dessa kraftfulla features så som Dirac i flera år nu och ingen annan tillverkare har ju kommit ut något bättre direkt eller? Det finns den där Denonen som mäter betydligt bättre men den kom typ nu och är väldigt tveksam till prestandan med XT32 jämfört med Dirac. 

Är man sugen på att köpa något idag och inte sitter med något så är det lurigt helt klart. De nya Arcam/JBL/Emotiva grejerna borde man nog inte kolla på iaf. Man kan även utesluta i princip varenda annat märke inklusive Trinnov för du har väl sett de mätningarna? 
 

 

P.s. Lite onödigt att komma in och basha i denna tråd då du antagligen själv sitter inne på utrustning som inte heller mäter så bra. 

 

inte du men andra har...

 

ps: Jag har inte bashat någon bara Arcam och andra produkter som tar duktigt betalt för undermålig prestanda. Sluta ta allt så personligt. Det är bara prylar vi pratar om här.

 

Mina högtalare mäter ruskigt bra. Mina slutsteg har massor med effekt och mäter helt okej. Det gör inte min minidsp 2x4HD men där är jag mest ute efter EQ som är viktigare som sagt. Vad jag kommit fram till är att det viktigaste i en anläggning är högtalarna sedan möjligheten att EQa dom låga registren samt ha tillräckligt med effekt för så fort du börjar EQa så kommer din anläggning att börja sluka mer effekt än om man bara hade kört "pure direct"...

 

Men jag har inte betalat 40K för minidsp utan den kostar bara 2750kr (lägg till 1000kr om jag skulle vilja köra DIRAC)...



#1376

Postad 26 maj 2020 - 15:52

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

inte du men andra har...

ps: Jag har inte bashat någon bara Arcam och andra produkter som tar duktigt betalt för undermålig prestanda. Sluta ta allt så personligt. Det är bara prylar vi pratar om här.

Mina högtalare mäter ruskigt bra. Mina slutsteg har massor med effekt och mäter helt okej. Det gör inte min minidsp 2x4HD men där är jag mest ute efter EQ som är viktigare som sagt. Vad jag kommit fram till är att det viktigaste i en anläggning är högtalarna sedan möjligheten att EQa dom låga registren samt ha tillräckligt med effekt för så fort du börjar EQa så kommer din anläggning att börja sluka mer effekt än om man bara hade kört "pure direct"...

Men jag har inte betalat 40K för minidsp utan den kostar bara 2750kr (lägg till 1000kr om jag skulle vilja köra DIRAC)...

De högtalare du har är i princip en referens som många andra märken försöker mäta sig med. Inte rart att de låter bra. Jag är också lite enig i det hela över hur det kan kosta så mycket och prestera dåligt i mätning. För Sabre chip sitter i många maskiner med samma kaliber samt pris. Det är som sagt en bra gåta som säkert någon kan bena ut.

#1377

Postad 26 maj 2020 - 18:24

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

inte du men andra har...

 

ps: Jag har inte bashat någon bara Arcam och andra produkter som tar duktigt betalt för undermålig prestanda. Sluta ta allt så personligt. Det är bara prylar vi pratar om här.

 

Mina högtalare mäter ruskigt bra. Mina slutsteg har massor med effekt och mäter helt okej. Det gör inte min minidsp 2x4HD men där är jag mest ute efter EQ som är viktigare som sagt. Vad jag kommit fram till är att det viktigaste i en anläggning är högtalarna sedan möjligheten att EQa dom låga registren samt ha tillräckligt med effekt för så fort du börjar EQa så kommer din anläggning att börja sluka mer effekt än om man bara hade kört "pure direct"...

 

Men jag har inte betalat 40K för minidsp utan den kostar bara 2750kr (lägg till 1000kr om jag skulle vilja köra DIRAC)...

 

Hehe du behöver inte oroa dig över mig, jag tar det inget av det här personligt utan är snarare ute efter en trevlig ton i tråden. Som du själv säger så är det viktigaste i system högtalarna och jag skulle säga rummet sedan. Har man möjlighet till kraftfull EQ så gör det väldigt stor skillnad. 



#1378

Postad 26 maj 2020 - 18:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

De högtalare du har är i princip en referens som många andra märken försöker mäta sig med. Inte rart att de låter bra. Jag är också lite enig i det hela över hur det kan kosta så mycket och prestera dåligt i mätning. För Sabre chip sitter i många maskiner med samma kaliber samt pris. Det är som sagt en bra gåta som säkert någon kan bena ut.

 

Vilket chip som sitter i är till ganska stor del ointressant utan det är implementationen av chipet. Detta är ganska tydligt när man börjar läsa mätningar. Man borde absolut inte gå på vilket chip som sitter i produkten för att avgöra prestandan. Ett bra chip höjer såklart den teoretiska max prestandan men otroligt få produkter som når upp till detta utan vissa ligger upp emot 40dB under max prestandan. Sjukt dåligt. 



#1379

Postad 26 maj 2020 - 19:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Vilket chip som sitter i är till ganska stor del ointressant utan det är implementationen av chipet. Detta är ganska tydligt när man börjar läsa mätningar. Man borde absolut inte gå på vilket chip som sitter i produkten för att avgöra prestandan. Ett bra chip höjer såklart den teoretiska max prestandan men otroligt få produkter som når upp till detta utan vissa ligger upp emot 40dB under max prestandan. Sjukt dåligt.

Det är lite vad jag ville komma till att det ser ovanligt ut när så många andra aktörer använder nästan samma produkt

#1380

Postad 27 maj 2020 - 08:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0

Intressant tråd. Placebon är stark här ;)

 

Förstår inte riktigt hur man kan försvara så dåligt konstruerade produkter, iaf den digitala delen, som kostar 40 lax...

visst, diskussionen om vad som är hörbart eller inte är legitim men kom igen, en maskin som kostar 40K tycker iaf jag skall mäta betydligt bättre än vad dessa Arcam gör.

 

Jag var helt inställd på att köpa en Arcam SA30 för den tillsammans med ett par JBL HDI1600 lät riktigt bra på hembiobutiken MEN vägrar lägga ut så mycket pengar på något som mäter så himla dåligt. Nu har inte just denna maskin mätts men litar inte på Arcam efter det man läst på ASR... 

 

köp högtalarna då för dem är det inget fel på och välj en annan förstärkare primare i35 med prisma så har du liknande lösning



#1381

Postad 27 maj 2020 - 09:08

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

köp högtalarna då för dem är det inget fel på och välj en annan förstärkare primare i35 med prisma så har du liknande lösning

 

Har redan köpt högtalare men det blev KEF R5... Varför jag var intresserad av SA30 var för att dom har DIRAC (jag vill kunna korrigera under 500Hz) och vad jag vet har inte Primare någon liknande lösning.



#1382

Postad 27 maj 2020 - 20:50

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Lite nya synpunkter på Amirs mätningar av AV40: https://www.audiosci...e-9#post-412523

 

Hi, I just found on a french forum a message highlighting a Q&A exchange between Harman and a customer About the poor performances of the AV40:

Q:here are reviews out in the internet that the AV40 (and all the newArcam AVR's) measured poorly in SINAD- and Jitter tests. Are you awareof this?
A: We have seen the review and notified the reviewer as to exactly what errors they made. One such mistake was that they introduced a ground loop while measuring which considerably raised the noise floor, which is a rookie mistake. They also set the bit measurement to 16 bits rather than 24 bits which gave an incorrect result. Unfortunately, inexperienced reviewers like this cause a lot of damage, but do not own up to their mistakes. We urge customers not to believe everything they read online.

Amirn, can you please comment on the above?

 



#1383

Postad 27 maj 2020 - 21:26

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

Lite nya synpunkter på Amirs mätningar av AV40: https://www.audiosci...e-9#post-412523


Intressant... men man undrar ju varför Harman/Arcam, som sett recensionen och tar sig tid att svara på en fråga om den, inte helt enkelt bara visar sina egna mätningar på den som motbevis. Dom borde ju ha mätningar redan så ingen stor grej att lägga upp.
Schiit audio eller vad de heter har mätningar på det mesta och dom överrensstämmer väldigt väl mot deras produkter som testats av ASR...

#1384

Postad 27 maj 2020 - 21:48

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Lite nya synpunkter på Amirs mätningar av AV40: https://www.audiosci...e-9#post-412523

Luktar en stor fet hund begraven. Vem som har rätt blir ju svårt att avgöra när konsument ser Arcam motangrepp.
Luddigt svar att säga att den som testade använde 16bit och inte 24bit. Borde inte maskinen hantera det lika bra. Det blir som att säga de använde ju inte pålägg på smörgåsen.

#1385

Postad 28 maj 2020 - 06:12

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
”inexperienced reviewers like this”.

#1386

Postad 28 maj 2020 - 06:59

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0
Ett väldigt utförligt svar från Amir finns i ASR tråden. Om det stämmer så är ju allt det här bara ännu mer pinsamt av Arcam

#1387

Postad 28 maj 2020 - 10:18

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Finns en avr550 på hembiobutiken nu såg jag.

#1388

Postad 28 maj 2020 - 10:26

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Finns en avr550 på hembiobutiken nu såg jag.


Jag hittar den inte

#1389

Postad 28 maj 2020 - 10:28

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Jag ser den?
https://www.hembiobu...cam-fmj-avr550/

#1390

Postad 28 maj 2020 - 10:30

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Jag ser den?
https://www.hembiobu...cam-fmj-avr550/


Hmm ja där var den men den fanns inte när jag sökte på Arcam

https://www.hembiobu...rch&query=Arcam

Hoppas den finns kvar när min lön kommer imorgon, tack för tipset :)

#1391

Postad 28 maj 2020 - 10:57

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hmm ja där var den men den fanns inte när jag sökte på Arcam

https://www.hembiobu...rch&query=Arcam

Hoppas den finns kvar när min lön kommer imorgon, tack för tipset :)

Det går ringa o säga det. De är ju inte omöjliga på nåt sätt. Dumt om den här rinner ur händerna. 



#1392

Postad 29 maj 2020 - 10:19

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hmm ja där var den men den fanns inte när jag sökte på Arcam

https://www.hembiobu...rch&query=Arcam

Hoppas den finns kvar när min lön kommer imorgon, tack för tipset :)

Gick det bra?



#1393

Postad 29 maj 2020 - 13:08

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
https://audioscience...0-review.13671/

Ja vad säger man!!

#1394

Postad 29 maj 2020 - 18:56

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 861 inlägg
  • 0



Hej!

Ja det kan jag.

Innan mätning utav Dirac aå är du utsatt för nått som kallas Psychoacoustics inget konstigt alls.

Efter mätning så har du med stor sannolikhet fått bättre ljud i dom låga frekvenserna.

//Micke
 

Du har verkligen gång på gång visat att du inte har alla paddlarna i vattnet....
är det inte bättre att bara vara tyst?, Du har inte en susning om mina preferenser och erfarenhet inom hifi.

Dina inlägg är helt klart underhållning, men samtidigt ganska tröttande, tänk om någon skulle ta dig på allvar?



#1395

Postad 29 maj 2020 - 19:57

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Är det så här man kör ett fint gammalt fabrikat i botten? Påminner lite om när NAD stoppade in inkråmet från en billig Samsung DVD i ett lyxigt skal, och hissade priset något enormt. Ja just det, det är ju Samsung som håller i spakarna nu :(



#1396

Postad 30 maj 2020 - 01:28

Unregistered1e7dcbe8
  • Unregistered1e7dcbe8
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

 


Hej!

Ja det kan jag.

Innan mätning utav Dirac aå är du utsatt för nått som kallas Psychoacoustics inget konstigt alls.

Efter mätning så har du med stor sannolikhet fått bättre ljud i dom låga frekvenserna.

//Micke
 

Du har verkligen gång på gång visat att du inte har alla paddlarna i vattnet....
är det inte bättre att bara vara tyst?, Du har inte en susning om mina preferenser och erfarenhet inom hifi.

Dina inlägg är helt klart underhållning, men samtidigt ganska tröttande, tänk om någon skulle ta dig på allvar?

 

Bra skrivet. Har försökt som alla ser. 



#1397

Postad 30 maj 2020 - 10:11

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

😂😂😂

Roligt inlägg måste jag säga du har verkligen ingen koll på vetenskapen inom ljud.

Men visst får det dig att må bättre så varsågod!


Hej!

Ja det kan jag.

Innan mätning utav Dirac aå är du utsatt för nått som kallas Psychoacoustics inget konstigt alls.

Efter mätning så har du med stor sannolikhet fått bättre ljud i dom låga frekvenserna.

//Micke

Du har verkligen gång på gång visat att du inte har alla paddlarna i vattnet....
är det inte bättre att bara vara tyst?, Du har inte en susning om mina preferenser och erfarenhet inom hifi.
Dina inlägg är helt klart underhållning, men samtidigt ganska tröttande, tänk om någon skulle ta dig på allvar?


Är det så här man kör ett fint gammalt fabrikat i botten? Påminner lite om när NAD stoppade in inkråmet från en billig Samsung DVD i ett lyxigt skal, och hissade priset något enormt. Ja just det, det är ju Samsung som håller i spakarna nu :(


Ja dom har tappat det totalt.

Men se det positivt enda vägen är upp!😉

#1398

Postad 30 maj 2020 - 10:17

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Bra skrivet. Har försökt som alla ser.


Kan du utveckla....försökt med vad?

Bara för att jag skriver sanning och förmodligen har mer kunskap än du någonsin kommer få pga att jag har all fakta och vetenskap i ryggen.....vad har du? Subjektiva inbillningar och nån galen tro...men visst go ahead om
Det får dig att må bättre!

//Micke



Hej!

Ja det kan jag.

Innan mätning utav Dirac aå är du utsatt för nått som kallas Psychoacoustics inget konstigt alls.

Efter mätning så har du med stor sannolikhet fått bättre ljud i dom låga frekvenserna.

//Micke

Du har verkligen gång på gång visat att du inte har alla paddlarna i vattnet....
är det inte bättre att bara vara tyst?, Du har inte en susning om mina preferenser och erfarenhet inom hifi.
Dina inlägg är helt klart underhållning, men samtidigt ganska tröttande, tänk om någon skulle ta dig på allvar?



Och BTW ditt forum namn passar dig alldeles utmärkt!!😂

#1399

Postad 30 maj 2020 - 12:40

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 3
Helt ärligt kan ni flytta er debatt till en egen tråd jag vill läsa om arcam ej detta.

#1400

Postad 30 maj 2020 - 15:22

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Finns de mätningar på bioförsteg nånstans? Är bara nyfiken på vad dem presterar gentemot en bioförstärkare?




Även taggad med Dirac

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.