Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd stativhögtalare max 50 000

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dynaudio Contour S1.4 (Surroundhögtalare) 6 9,09 (10) Inga priser
KEF Reference 201/2 (Surroundhögtalare) 5 8,33 (2) Inga priser
Klipsch Palladium P17B (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Sonus Faber Cremona Auditor M (Surroundhögtalare) 1 8,6 (4) Inga priser
Tannoy Definition DC8 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Respons Baby Grand (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Triangle Magellan Duetto Sw2 (Surroundhögtalare) 5 8,75 (3) Inga priser
Transmission Audio M1i (Surroundhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Audio Physic Step 25 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Dynaudio Focus 160 (Surroundhögtalare) 8 9,17 (11) Inga priser
Volent VL-2 (Surroundhögtalare) 5 8,33 (2) Inga priser
Burmester B 10 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
DALI Epicon 2 (Surroundhögtalare) 7 8,75 (3) 63 996:-
McIntosh XR50 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
System Audio SA Pandion 2 (Surroundhögtalare) 7 8,33 (2) Inga priser
Elac BS 314 (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Dynaudio Contour S 1.4 LE (Surroundhögtalare) 1 7,5 (1) Inga priser
B&W CM6 S2 (Surroundhögtalare) 1 8,25 (3) Inga priser
QLN Signature MKIII (Surroundhögtalare) 1 7,25 (3) 49 990:-
Scansonic MB-1 (Surroundhögtalare) 1 8,33 (2) Inga priser
B&W 805 D3 (Surroundhögtalare) 7 (0) Inga priser
32 relaterade trådar
SA-klubben! (System Audio). (653 inlägg) 1 år sedan
Dynaudio-klubben (591 inlägg) 1 år sedan
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 1 år sedan
Triangle kvalitetsljud för finsmakare (33 inlägg) 1 år sedan
B&W 800 Series Diamond (D3) (209 inlägg) 3 år sedan
Nya Dynaudio Focus serien! (2011). (234 inlägg) 4 år sedan
Sonus Faber-La Famiglia (130 inlägg) 5 år sedan
scansonic ny MB series (214 inlägg) 5 år sedan
Dynaudio Contour S1.4 (78 inlägg) 5 år sedan
volent högtalare (80 inlägg) 6 år sedan
QLN har återuppstått med ny hemsida :) (151 inlägg) 6 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 6 år sedan
Vass diskant i Scansonic MB-1 (12 inlägg) 7 år sedan
System Audio Pandion 2013-2014. (42 inlägg) 7 år sedan
Klipsch RF-7 II. Bra eller Anus? :) (40 inlägg) 7 år sedan
Audio Physic Klubben! (44 inlägg) 7 år sedan
Byte upp sig från Hegel H80 till H360 (42 inlägg) 8 år sedan
B&W 805 Diamond köpråd? (34 inlägg) 8 år sedan
Köpråd uppgradering stereo (3 inlägg) 8 år sedan
Högtalare till litet rum (33 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 8 år sedan
Ngn som jämfört Dynaudio C1 med B&W 805s? (32 inlägg) 9 år sedan
Dali Epicon 6 (26 inlägg) 9 år sedan
Stativhögtalare i spannet 10-15.000 kr? (67 inlägg) 10 år sedan
Ny Kef Reference serie (20 inlägg) 11 år sedan
Har ni stativhögtalare som klarar denna musik? (216 inlägg) 11 år sedan
Högtalare till > McIntosh MA 6900 (13 inlägg) 11 år sedan
När kommer ersättaren till Dynaudio Contour? (15 inlägg) 12 år sedan
Vill ha tips på sovrums högtalare max ca: 50.000:-! (66 inlägg) 12 år sedan
Tannoy revolution signature (9 inlägg) 12 år sedan
Färgglatt från KEF (17 inlägg) 13 år sedan
Dynaudio Contour s1.4 vs. Compact XZ-1 (41 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 25 oktober 2015 - 21:12

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Som rubriken säger så är jag på jakt efter stativhögtalare upp till 50 000kr men gärna billigare om det kan tillfredsställa mina behov. Har tidigare ägt Monitor Audio GS20 och äger idag ett par amphion 520 prio. Dessa kommer leva kvar i vardagsrummet.

Stativarna kommer köras i ett biorum på ca 20 kvadratmeter där viss aukustikfix kommer göras. Till bioljudet har jag dock redan högtalare så dessa blir till ren tvåkanal. Högtalare jag tyckt om vid lyssnande tidigare är Dali mentor och helicon, Audiovector S3-serien,Dynaudio focus (gamla serien) med mera. Jag är allätare men tycker om att "nörda loss" med bra inspelade skivor från tex stockfish.

De jag tänkt lyssna på hittills är:
1. Dynaudio focus 160
2. Audiovectors SR-serie
3. Dynaudio contour S1.4

Fyll gärna på med mer förslag. Just det ja,tanken är att driva dem med en hegel h200.

#2

Postad 25 oktober 2015 - 21:19

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

skriver nej till allting och skriver att den enda stativaren i världen som ens är värd att lyssna på är volent vl-2. storsmiskar allt =)



#3

Postad 25 oktober 2015 - 21:25

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Haha. Jo jag har sett dig höja dem till skyarna. Problemet är dock att de inte går att provlyssna i Skåne vad jag vet.

#4

Postad 25 oktober 2015 - 22:12

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Raidho X1?



#5

Postad 25 oktober 2015 - 22:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har golvarna i denna serie, låter fantastiskt bra. Därför rekommenderar jag dessa, prova hemma med buy and try :)

 

http://www.mychifi.s...472/swans-m806b



#6

Postad 25 oktober 2015 - 22:27

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dynaudio 1.4LE

 

"Raidho X1" men där var gflar före med det rådet:-)
Bör nog övervägas ihop med en lämplig sub, men bättre övre register finns knappt oavsett pris.

 

Orkar du åka till Kungsbacka utanför Gbg så finns där en fantastisk högtalare Respons Baby Grand som säljs hos Mats Audio (matsaudio.se).

 

Trevliga men ganska dyra QLN Signature 3

 

Själv köpte jag igår Scansonic MB-1 som kan vara en riktigt prisvärd högtalare med rätt förutsättningar. En budget X1:a som inte alls gör bort sig. Har kört duktigt högt med denna här hemma idag svårt att fatta att basen kommer från en 4,5":are. Adeles röst är magisk i dessa, gåshudsvarning.

 

Har själv också Focus 160 sedan tidigare och den skall du absolut lyssna på. Särskilt som den går att få till ett fantastiskt pris just nu och den funkar till precis allt i musikväg enligt mig.

 

Skall du lyssna på Audiovector så gå upp på minst Avantgarde så du får den bättre diskanten

 

Lycka till.


Redigerat av Blåtand, 25 oktober 2015 - 22:31.


#7

Postad 25 oktober 2015 - 22:31

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Dynaudio 1.4LE
 
"Raidho X1" men där han gflar före:-)
 
Orkar du åka till Kungsbacka utanför Gbg så finns där en fantastisk högtalare Respons Baby Grand som säljs hos Mats Audio (matsaudio.se).
 
Trevliga men ganska dyra QLN Signature 3
 
Själv köpte jag igår Scansonic MB-1 som kan vara en riktigt prisvärd högtalare med rätt förutsättningar. En budget X1:a som inte alls gör bort sig. Har kört duktigt högt med denna här hemma idag svårt att fatta att basen kommer från en 4,5":are. Adeles röst är magisk i dessa, gåshudsvarning.
 
Har själv också Focus 160 sedan tidigare och den skall du absolut lyssna på. Särskilt som den går att få till ett fantastiskt pris just nu och den funkar till precis allt i musikväg enligt mig.
 
Skall du lyssna på Audiovector så gå upp på minst Avantgarde så du får den bättre diskanten
 
Lycka till.


Ska du köra med både MB-1 och Focusen?

#8

Postad 25 oktober 2015 - 22:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ska du köra med både MB-1 och Focusen?

Säger som han jag köpte dem av, kul att testa lite nytt ibland.

Det blir ju väldigt lätt att man köper något och sedan blir man fast med just dessa för man tycker inte att man har råd att skaffa något annat att testa.

 

Hur skall man veta att man valt rätt om man inte testar lite nytt ibland. Nu fick jag dessa till ett okej pris med originalstativ så jag kunde inte motstå.
Sedan står de för en annan typ av ljud än det som Dynaudio har. Betydligt högre delning än Dynaudio och där lämnas det över till en banddiskant istället för en softdome. De är så jäkla bra var och en på sitt sätt att det blir omöjligt att välja tror jag.

 

Nu har jag kört mina Dynaudio F160 här i flera år och jag gillar dessa skarpt och är rätt inne på att behålla dessa särskilt som priserna nu dumpats på dem.
Förmodligen tänker jag behålla även MB-1 orna.

 

Förutom att jag hela tiden från nu tänker hålla mig med två par så har jag också planer på en andra rigg i huset och under tiden så blir det väl till att altinera.

 

Kan väl tillägga att det inte behöver vara just dessa två paren utan dyker det upp något annat mer intressant i framtiden så skickar jag av något av paren till förmån för bättre grejer till rätt pris.
 


Redigerat av Blåtand, 25 oktober 2015 - 22:56.


#9

Postad 25 oktober 2015 - 22:56

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Säger som han jag köpte dem av, kul att testa lite nytt ibland.
Det blir ju väldigt lätt att man köper något och sedan blir man fast med just dessa för man tycker inte att man har råd att skaffa något annat att testa.
 
Hur skall man veta att man valt rätt om man inte testar lite nytt ibland. Nu fick jag dessa till ett okej pris med originalstativ så jag kunde inte motstå.
Sedan står de för en annan typ av ljud än det som Dynaudio har. Betydligt högre delning än Dynaudio och där lämnas det över till en banddiskant istället för en softdome. De är så jäkla bra var och en på sitt sätt att det blir omöjligt att välja tror jag.
 
Nu har jag kört mina Dynaudio F160 här i flera år och jag gillar dessa skarpt och är rätt inne på att behålla dessa särskilt som priserna nu dumpats på dem.
Förmodligen tänker jag behålla även MB-1 orna.
 
Förutom att jag hela tiden från nu tänker hålla mig med två par så har jag också planer på en andra rigg i huset och under tiden så blir det väl till att altinera.


Ok! Såg att MB-1 finns i Köpenhamn för 15000 svenska kr inkl fritt val av suprakabel för 2500kr så de kanske är värda att åka över bron och lyssna på.

#10

Postad 25 oktober 2015 - 23:00

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ett par beg KEF Reference 201.2 kanske? :)

 

kef_2012_angled.jpg



#11

Postad 25 oktober 2015 - 23:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ok! Såg att MB-1 finns i Köpenhamn för 15000 svenska kr inkl fritt val av suprakabel för 2500kr så de kanske är värda att åka över bron och lyssna på.

Tycker jag absolut du skall göra för de har ett speciellt sätt att spela. Rätt uppställda och med en bra förstärkare så kan det måla upp ett stereo scenario som få konkurrenter. Skall du ha bättre så kostar det 55ksek (Raidho X1), Ännu lite mer av det goda i de övre registret men samtidigt lite mindre bas.
Därav min kommentar tidigare att man till X1 bör överväga en sub. Nu kör jag iofs mina stativare ihop med sub också men det klara sig ganska bra utan då det går ner till i alla fall 50Hz. Med min Rel S3 så blir det ett riktigt maffigt ljud ihop med MB-1.

Vad diu bör ha i åtanke är att stativen kostar en liten slant de också.



#12

Postad 26 oktober 2015 - 08:27

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Haha. Jo jag har sett dig höja dem till skyarna. Problemet är dock att de inte går att provlyssna i Skåne vad jag vet.

De kör ju try and buy även hos Mychifi tror jag, Volent VL-2 är verkligen skitbra och du får testa dom i hemmamiljö.

Annars ligger det ute ett par röda diablo utopia för 55k inkl stativ om beg är tänkbart.


Redigerat av robert293, 26 oktober 2015 - 08:28.


#13

Postad 26 oktober 2015 - 09:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Testar du dom så är du fast. Hälsa från mig om du har kontakt med dom :)

#14

Postad 26 oktober 2015 - 09:09

Unregistereda04c6a47
  • Unregistereda04c6a47
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Köpte själv ett par Dynaudio Focus 160. Detta efter en lång och något mödosam testperiod där jag testade det mesta som fanns tillgänglig i stativare. Jag är jättenöjd med mitt val. Snygga och låter mycket bra (enligt mitt tycke).



#15

Postad 26 oktober 2015 - 18:24

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Köpte själv ett par Dynaudio Focus 160. Detta efter en lång och något mödosam testperiod där jag testade det mesta som fanns tillgänglig i stativare. Jag är jättenöjd med mitt val. Snygga och låter mycket bra (enligt mitt tycke).

Ett bra val, vilka andra högtalare utvärderade du?



#16

Postad 26 oktober 2015 - 18:40

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Dali Epicon 2
Raidho X1
Dynaudio Focus 160
Dynaudio Contour S 1.4 LE
Elac BS 314
B&W 805 D3

#17

Postad 26 oktober 2015 - 18:41

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

jag vill faktiskt avråda från just raidho. har hört en av deras svinigt dyra stativare och den imponerade inte för fem öre faktiskt. extremt besviken, även om den kunde måla upp en 3d-bild av ljudet. verkligne inte värd sina pengar.



#18

Postad 26 oktober 2015 - 19:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 1

Om budgeten hade varit 70k så hade KEF Reference 1 varit mitt råd till TS. Hört Reference 3/5 och båda är suveräna högtalare.

 

Lite alternativ

Audio Physic step 25

Tannoy definition DC8

Burmester B10

Klipsch Paladium P17

SA Pandion 2

McIntosh XR50


Redigerat av Buddaz12, 26 oktober 2015 - 19:09.


#19

Postad 26 oktober 2015 - 20:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

jag vill faktiskt avråda från just raidho. har hört en av deras svinigt dyra stativare och den imponerade inte för fem öre faktiskt. extremt besviken, även om den kunde måla upp en 3d-bild av ljudet. verkligne inte värd sina pengar.

Vilken var detta?

 

Det är ju rätt stor skillnad mellan om du inte tycker X1 är värd 45 ksek eller om du inte tycker D1 är värd 170 ksek.

 

När det gäller X1 så får man ju se den för vad den är, den kan ju aldrig jämföras med dina stora golvare när det kommer till basförmåga. Så det är ju relevant att säga vad du ser bristerna. 

Basen är på 4" men kombinerad med en bra sub i ett mindre rum så tror jag många skulle uppskatta den för både sitt lilla fotavtryck och sitt övre register och sin förmåga att helt försvinna i ljudbilden. Har du hört något annat så har de inte varit optimalt placerade för det här är egenskaper dessa har.


Redigerat av Blåtand, 26 oktober 2015 - 20:41.


#20

Postad 26 oktober 2015 - 22:53

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn har jag aldrig hört X1, men precis som Blåtand har jag ett par Scansonic MB1:or och X1 ska ju enligt "experter" vara ännu bättre. Men så kanske det inte är, vad vet jag?

 

Mina MB1 skåpar iaf ut mina tidigare golvare (SA Explorer Master) om jag kör dom med basmoduler. Har fått till det riktigt bra, men mycket av det tillskriver jag Anthems ARC kalibrering. Förmodligen spelar placeringen in oxå, dessa kommer närmare väggen. Nu låter det så bra att jag nästan ångrar beställningen av INO 64:or. Men bara nästan :)


Redigerat av gflar, 26 oktober 2015 - 22:54.


#21

Postad 26 oktober 2015 - 23:05

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Vilken var detta?

 

Det är ju rätt stor skillnad mellan om du inte tycker X1 är värd 45 ksek eller om du inte tycker D1 är värd 170 ksek.

 

När det gäller X1 så får man ju se den för vad den är, den kan ju aldrig jämföras med dina stora golvare när det kommer till basförmåga. Så det är ju relevant att säga vad du ser bristerna. 

Basen är på 4" men kombinerad med en bra sub i ett mindre rum så tror jag många skulle uppskatta den för både sitt lilla fotavtryck och sitt övre register och sin förmåga att helt försvinna i ljudbilden. Har du hört något annat så har de inte varit optimalt placerade för det här är egenskaper dessa har.

Just de ja.....På tal om små element.

Har man inga större krav på spl utan vill åt musikalitet så vore det kriminellt att inte tipsa om Transmission Audio M1iI.

Det är utan tvekan bland det bästa jag hört någonsin rent ljudmässigt men de är begränsade spl mässigt eller...Kraftigt begränsade men är man fin lyssnare på normala volymer så klarar de även fylla ut basen hyffsat vilket är imponerande med tanke på att det är ett litet ted jordan som spelar i en låda strax över storleken hos ett mjölkpaket.

 

Jag tror inte det finns någon som hört dom som har något negativt att säga förutom spl biten för de är helt makalöst bra.


Redigerat av robert293, 26 oktober 2015 - 23:07.


#22

Postad 27 oktober 2015 - 14:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

I ärlighetens namn har jag aldrig hört X1, men precis som Blåtand har jag ett par Scansonic MB1:or och X1 ska ju enligt "experter" vara ännu bättre. Men så kanske det inte är, vad vet jag?

 

Mina MB1 skåpar iaf ut mina tidigare golvare (SA Explorer Master) om jag kör dom med basmoduler. Har fått till det riktigt bra, men mycket av det tillskriver jag Anthems ARC kalibrering. Förmodligen spelar placeringen in oxå, dessa kommer närmare väggen. Nu låter det så bra att jag nästan ångrar beställningen av INO 64:or. Men bara nästan :)

Jag har hört X1 och hade då möjlighet att jämföra med MB-2.5. Blir lite förvirrande att jämföra dessa eftersom MB-2.5 har betydligt mer bottendrag.
Vi testade iofs att köra X1 med en REL S3 och det lät riktigt bra även om vi inte hade tid att trimma in perfekt integration "frekvens & nivå".
Vid direkt jämförelse så är det lätt att bli såld på X1:an för den framstår nästan som något som ramlat ner från rymden och följer andra fysikaliska regler :)

 

X1 har extremt påkostade element både i mellanregister/bas och diskant och visst märks det en skillnad till X1:s fördel, den enda svagheten som dessa har är just basförmågan. Både MB-1 och MB-2.5 går djupare och har ett sound som överlag påminner om X1 i de övre registret, de imponerar också men lite mindre. Det är inte riktigt uppe på den nivån som Raidho, men skall du ha Raidho X3 som ger mer bastyngd så är det en bit över 200ksek vi snackar så Scansonic MB spelar inte riktigt i samma kompromisslösa liga.

 

Men väl hemma utan möjlighet att jämföra dessa så tycker jag MB-1 ger en god dos av detta Raidho besläktade sound. Stereobredd/djup, öppet och detaljerat ljud utan att låta ansträngt eller påfrestande. En väldigt spelglad och nyanserad bas med rejäl punch i mellanbas området. Precis som du gör

så kombinerar jag med en bas. I mitt fall låter jag MB-1 spela hela sitt register och basen möter upp vid -3dB och fyller på neråt. Låter väldigt mycket större tillsammans än vad de är rent fysiskt.  


Redigerat av Blåtand, 27 oktober 2015 - 15:14.


#23

Postad 27 oktober 2015 - 15:10

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Jag höjer ett finger för Qln Signature 3.

 

Enligt min mening en av de mest kompletta stativarna där ute som både klarar att sömlöst spela hela registret från diskant via mellan till bas och rimlig lågbas som enkelt kan kompletteras med subb.

 

Har haft många stativare genom åren, och denna är den mest kompletta av de stativare jag ägt samtidigt som den fullständigt försvinner ur ljudbilden och spelar med enorm bredd, djup och höjd och med en sällsynt förmåga att kunna återge timing, mikro- och makrodynamik och klangfärg uppbackad av en bastant svart ljudkuliss. 

 

Högtalaren är enligt mig resultatet av en i grunden no-nonsense konstruktonsfilosofi parat med en av konstruktören outtröttlig förmåga att med denna generation 3 av en klassisk 2-vägs konstruktion som härrör från början på 90-talet ha förfinat designen främst genom optimering i val av element och design av delningsfilter.



#24

Postad 27 oktober 2015 - 22:02

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Finns det någon speciell anledning varför du vill just ha stativare? Mitt tips för runt 50K är att köpa en beg B&W 80X-serien. Finns en B&W 802D i körsbär ute nu för 65K, men snabb affär så kan du nog få ner den till 55K iaf. Eller leta efter någon beg Revel högtalare. Ett till tips är Ino pi60s.



#25

Postad 27 oktober 2015 - 22:06

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Köp ett par beg Sonus Faber Cremona M annars ;)

 

Ett par såna borde du kunna hitta för runt 45k. Det är ungefär det dom ligger på idag :)

 

Hade ett par själv tidigare mellan 2011-2012.

 

sfcremona.jpg

 

Ingen stativare då men en högtalare som försvinner ur ljudbilden så man bara hör musiken och glömmer resten.


Redigerat av Unregistered2294, 27 oktober 2015 - 22:33.


#26

Postad 27 oktober 2015 - 22:13

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Ett äldre test med Cremona M.

 

http://www.ljudochbi...faber-cremona-m

 

Fanns även som stativmodell och såg då ut så här :)

 

sonusfaberauditorm_original.jpg

 

Stativaren kan man hitta för runt 20k idag. 


Redigerat av Unregistered2294, 27 oktober 2015 - 22:14.


#27

Postad 27 oktober 2015 - 22:13

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0

Finns det någon speciell anledning varför du vill just ha stativare? Mitt tips för runt 50K är att köpa en beg B&W 80X-serien. Finns en B&W 802D i körsbär ute nu för 65K, men snabb affär så kan du nog få ner den till 55K iaf. Eller leta efter någon beg Revel högtalare. Ett till tips är Ino pi60s.


Enda fördelen jag ser med stativare är utseendet förutsatt att man gillar det. Med stativ blir ju fotavtryck likvärdigt med en golvare. Så jag håller med Karlsson, 802D för 55 k känns grymt bra

#28

Postad 27 oktober 2015 - 22:20

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Finns några fler fördelar med stativare:

 

Går att ställa på en bänk / sideboard.

 

Enklare att flytta runt. 

 

Väger mindre.

 

Billigare i nypris oftast.

 

Minus.

 

Välter lätt

 

Inget för katt / hund ägaren. Särskilt dom med skotträdd hund! / katt?

 

Det var väl allt tror jag :)



#29

Postad 27 oktober 2015 - 23:36

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Tack för alla bra tips! Ska påbörja lyssningsrunda på måndag är tanken.

Anledningen till stativaren är att jag kommer flytta dem en del fram och tillbaka. Sen så tror jag mig få lite mer "finlirsljud" för pengarna i stativare. Jag är mer ute efter finlir än tryck kan man säga.

#30

Postad 28 oktober 2015 - 16:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Visst blir det förhoppningsvis bättre ljud för pengarna eftersom det jämfört med motsvarande frontare är mindre låda och färre element.

#31

Postad 29 oktober 2015 - 12:48

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för alla bra tips! Ska påbörja lyssningsrunda på måndag är tanken.

Anledningen till stativaren är att jag kommer flytta dem en del fram och tillbaka. Sen så tror jag mig få lite mer "finlirsljud" för pengarna i stativare. Jag är mer ute efter finlir än tryck kan man säga.

Med tanke på det du säger om att flytta runt högtalarna så vill jag bara säga en sak utifrån mina egna erfarenheter med både Dynaudio Focus 160 och Scansonic MB-1. Det är mycket lättare att flytta runt MB-1.

Ekipaget är mycket lättare, delvis pågrund av de sandfyllda stativen till mina Focus men även högtalaren väger lite mer. Den största skillnaden när det kommer till smidig förflyttning är att MB-1 är fastskruvad i stativet och spiksen är inte så vassa att man måste ha brickor mellan golv och stativ. 
MB-1 är det bara att lyfta rakt upp och sätta ner på ny plats. Skall man flytta Dynaudio så får man antingen skjuta dem efter golvet eller vara två.

 

Nu är ju inte detta avgörande för vilka som skall väljas men det är en realitet. Man kan gå runt delar av problemet med att köpa spikes där brickan sitter fast när man lyfter dem. Dynaudios högre modeller kan också skruvas fast i stativen.



#32

Postad 30 oktober 2015 - 00:47

Unregistered2519cc0f
  • Unregistered2519cc0f
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0

Lyssnade på nya B&W 805D idag. Jag tyckte att de lät väldigt bra.

 

Klart, piggt men med kropp och en aning värme, i kombination med NAD Masters för/slutsteg. Någorlunda tolerant mot sämre inspelningar, och excellerar verkligen med bättre. Inte allra största och maffigaste ljudet såklart, jämfört med golvare, men torde kunna utgöra en utmärkt topp i ett sub/sattelit-system.

 

Placeringar satt klockrent i rummet, och röster lät fantastiskta, speciellt mansröster. Analytisk och detaljerad, men samtidigt med stor spelglädje. Ljudet lät som sagt klart och korrekt, men utan att hålla tillbaka någonting utav inspelningarnas medryckande närvarokänsla.

 

Jag själv letar frontar kring 50k, och har inte uteslutit stativare, Efter dagens provlyssning så ser jag 805D som ett fullvärdigt alternativ. Men totalt sett så är nog fortfarande Revels Performa3 mina favoriter fortfarande.

 

Jag skulle rekommendera dig att provlyssna bägge nämnda högtalare.



#33

Postad 30 oktober 2015 - 04:42

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Kolla om ni kan lyssna på JBL 4429.

#34

Postad 30 oktober 2015 - 11:19

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

  • 3 398 inlägg
  • 0
Kef reference 207 för 56 k

http://www.blocket.s...m?ca=11&w=3

Redigerat av Unregistered7444adce, 30 oktober 2015 - 11:20.


#35

Postad 03 november 2015 - 00:12

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
"Lyssningsrundan som kom av sig". Malmö hificenter och ljudupplevelser i Ystad hade stängt. Stoppade på Hifi skåne men de hade inga dyrare stativare alls. Fick lyssnat på Audiovector SR3 Signature och Martin logan ESL. Gillade båda men tyckte Audiovectorn hade lite bättre diskant och kändes mer "sammanhållen" i ljudet.

Åkte vidare till hifiklubben då jag skulle köpa en heos-streamer. Testade B&W 805D3. Inte alls min kopp te,lät i mitt tycke tråkiga och oengagerade. Testade och Dali Epicon 2 som jag gillade mycket mer. Kanske inte helt oväntat då jag tidigare verkligen tyckt om Dalis mentorserie. Dessa är definitivt med på min shortlist.

Redigerat av greveriff, 03 november 2015 - 00:13.


#36

Postad 03 november 2015 - 06:28

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Åkte vidare till hifiklubben då jag skulle köpa en heos-streamer. Testade B&W 805D3. Inte alls min kopp te,lät i mitt tycke tråkiga och oengagerade. Testade och Dali Epicon 2 som jag gillade mycket mer. Kanske inte helt oväntat då jag tidigare verkligen tyckt om Dalis mentorserie. Dessa är definitivt med på min shortlist.


Vilken klubb i södra Sverige hade 805D3 hemma för demo?

#37

Postad 03 november 2015 - 06:50

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0

Vilken klubb i södra Sverige hade 805D3 hemma för demo?


Den i Malmö vid mobilia.

#38

Postad 03 november 2015 - 12:17

Peterwallbom
  • Peterwallbom
  • Lärjunge

  • 429 inlägg
  • 1

Har själv ett par Monitor Audio platinum pl100 och är väligt nöjd med dessa.



#39

Postad 05 november 2015 - 02:36

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

B&W CM6 S2? 

 

Köp dessa så kan du köpa dyrkablar och wienerbröd för resten ;)

 

Bilderna är lånade.

 

CM6S2.jpg

 

ts_bandw03.jpg



#40

Postad 06 november 2015 - 12:58

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

"Lyssningsrundan som kom av sig". Malmö hificenter och ljudupplevelser i Ystad hade stängt. Stoppade på Hifi skåne men de hade inga dyrare stativare alls. Fick lyssnat på Audiovector SR3 Signature och Martin logan ESL. Gillade båda men tyckte Audiovectorn hade lite bättre diskant och kändes mer "sammanhållen" i ljudet.

Åkte vidare till hifiklubben då jag skulle köpa en heos-streamer. Testade B&W 805D3. Inte alls min kopp te,lät i mitt tycke tråkiga och oengagerade. Testade och Dali Epicon 2 som jag gillade mycket mer. Kanske inte helt oväntat då jag tidigare verkligen tyckt om Dalis mentorserie. Dessa är definitivt med på min shortlist.

 

Nu skall inte detta bli en B&W 805D3 tråd, men tänkte också kommentera apropå jag själv tog mig förbi klubben idag och lyssnade på 805D3.

 

Jämför jag med mina Qln Signature 3, så låter B&W 805D3 stummare på något sätt, och också på något sätt lite oengagerande.

Jag får lite samma vibbar som med XTZ Master M2 jag hade innan; allt låter snyggt, prydligt och i det närmaste perfekt, men det finns ingen riktig själ, kött eller blod i ljudet. Framförallt märker jag det på piano och andra akustiska instrument, så blommar det inte riktigt ut. Jag saknar också lite rumsinformation och mikrodynamik, där detta finns upptaget på inspelningarna.

 

Jag fick samma intryck när jag hörde om det var 803 D3 eller 802 D3 i på Köpenhamnsmässan häromsistens.

 

Kort sagt, det finns inga dåliga stativare för 50.000:-, men man måste syna dom i sömmarna för att se var agnarna skiljs från vetet.


Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 november 2015 - 15:29.


#41

Postad 06 november 2015 - 13:21

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
B&W generellt verkar inte vara min grej.

Var på hificenter igår och lyssnade på Dynaudio contour 1.4 LE. Tyckte om det jag hörde men behöver lyssna på dem med musik jag har mer koll på själv innan jag kan uttala mig. Passade på att lyssna på golvarna Scansonic mb-2.5. De lät helt ok men ljudet föll mig inte helt i smaken.

Redigerat av greveriff, 06 november 2015 - 13:21.


#42

Postad 06 november 2015 - 13:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

B&W generellt verkar inte vara min grej.

Var på hificenter igår och lyssnade på Dynaudio contour 1.4 LE. Tyckte om det jag hörde men behöver lyssna på dem med musik jag har mer koll på själv innan jag kan uttala mig. Passade på att lyssna på golvarna Scansonic mb-2.5. De lät helt ok men ljudet föll mig inte helt i smaken.

 

Dynaudio är trevliga, men deras konsekventa val av polypropylen i bas/mellan gör att de får en rätt tydlig lite varmare/fluffigare karaktär i det området som jag tycker saknar lite mer torrhet och rätt och slätt start/stopp. Diskanten har alltid varit Dynaudios främsta styrka imo.



#43

Postad 06 november 2015 - 17:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dynaudio är trevliga, men deras konsekventa val av polypropylen i bas/mellan gör att de får en rätt tydlig lite varmare/fluffigare karaktär i det området som jag tycker saknar lite mer torrhet och rätt och slätt start/stopp. Diskanten har alltid varit Dynaudios främsta styrka imo.

Nu är det Magnesium Silicate Polymer man använder och inte polypropylen i sina baselement.
Polypropylen använder Vienna Acoustics om jag inte missminner mig och de kan väl inte direkt påstås vara fluffiga.
Jag håller med om att diskanten är Dynaudios trumfkortet. Men med rätt förstärkare så anser jag personligen att det finns god kontroll även i basen. Inga problem att få både fart och stopp på elementen. Har du problem med detta bör du byta förstärkeri. Det är mao inga högtalare man skall köpa om man tänker spara in på förstärkarkraften, den är en förutsättning.



#44

Postad 06 november 2015 - 17:44

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

B&W generellt verkar inte vara min grej.

Var på hificenter igår och lyssnade på Dynaudio contour 1.4 LE. Tyckte om det jag hörde men behöver lyssna på dem med musik jag har mer koll på själv innan jag kan uttala mig. Passade på att lyssna på golvarna Scansonic mb-2.5. De lät helt ok men ljudet föll mig inte helt i smaken.

Förstår att du gillar Dynaudio Contour 1.4LE, de är riktigt trevliga och funkar till all musik. Focus 160 är inte mycket sämre och riktigt mycket billigare så jag kan rekommendera att du jämför dessa innan du betalar 20 ksek extra för 1.4 LE.

 

Blev lite intresserad när du sa att du inte gillade MB-2.5 för mitt intryck av dessa var inte helt odelat positivt heller.
Vad tycker du var deras problem. Själv upplevde jag att basen var problemet, de övre registret gillade jag. Importören påstår att det inte skall vara så svåra att få till i rummet men handlaren sa att de var väldigt svårplacerade....

 

Köpt MB-1 lite på vinst och förlust då jag inte hade möjlighet att testa i butik, de har visat sig dela det positiva övre registret med MB-2.5 men saknar problemen med basen och därmed placeringskänsligheten. Vad jag vill få sagt är att om det inte är de övre registen du ogillar med MB-2.5 så kan fortfarande MB-1 vara en riktigt stark kandidat.

De spelar mycket större än formatet och med stöd från en bra sub blir det ett jäkla drag i små till medelstora rum (funkar fint i mitt rum på ca. 25kvm). De har bra med energi och detaljer i mellanbas och mellanregistret. Detta i kombination med en detaljerad men lättsam diskantåtergivning då fattas bara lågbasen och med denna på plats rockar det fett enligt mig. Mycket snabba element ger ett rejält klipp i ljudet och dynamiken är på topp då man lyckats bra med att hålla ner distorsionen. 

Har experimenterat lite med olika placeringar men tycker de låter bra både nära vägg och en bit ut så det går att möblera utrymmes ekonomiskt vid behov. Med nära vägg placering får man en liten bas boost men inte så att det blir en puckel utan bara att den kommer ytterligare några Hz ner.

 

Skall bli väldigt intressant att se vad HiFi & Musik tycker om MB-1. Skall enligt uppgift vara med i nästa nummer som borde komma snart.


Redigerat av Blåtand, 06 november 2015 - 19:06.


#45

Postad 06 november 2015 - 19:16

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Skall bli väldigt intressant att se vad HiFi & Musik tycker om MB-1. Skall enligt uppgift vara med i nästa nummer som borde komma snart.

 

Såhär tyckte Hifi & Musik (nr 11/2015)

 

+Stort, klart och högupplöst ljud.

 

- Ställer krav på elektroniken

 

= En doft av high-end till mid-end-pris! Kan upplevas som väl analytiska av dem som önskar mer värme



#46

Postad 07 november 2015 - 00:21

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Medhåll på Blåtands inlägg, MB1 o bas(ar) blir djäkligt bra! Jag har ungefär lika stort rum som han, och det låter sanslöst bra här nu :)



#47

Postad 07 november 2015 - 01:30

emanuelmakhoul
  • emanuelmakhoul
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Lyssnade på MB-1 förra veckan via en Copland-stärkare. De lät otroligt stort och detaljerat. Det var en imponerande demo måste jag säga. 



#48

Postad 07 november 2015 - 01:41

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Lyssnade på MB-1 förra veckan via en Copland-stärkare. De lät otroligt stort och detaljerat. Det var en imponerande demo måste jag säga. 

Var det med Copland CTA 405? :)

 

24725903-origpic-f35f36.jpg



#49

Postad 07 november 2015 - 01:52

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0

Om du mot förmodan ändå skulle vilja ha ett par B&W 805 Diamond så kan jag rekommendera dom Maserati Edition jag själv tänkte slå till på. Men jag ska nog inte ha dom. Finns på Hifiklubbens fyndlista på Hifiklubben.se för strax under 60k.

 

Så här ser dom ut. Stativ ingår i priset. Ordinarie pris ca: 79k.

 

Bilden är lånad.

 

bw-805-diamond-maserati-edition-7355.jpg


Redigerat av Unregistered2294, 07 november 2015 - 01:55.


#50

Postad 08 november 2015 - 12:06

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Har du 45 ksek att spendera och tycker dessa fungerar rent utseende mässigt (se länk) så tycker jag att du skall överväga en utflykt till Mats Audio. Ganska säker på att man måste boka tid för demo i så fall då detta är en firma där man lyssnar i hemmamiljö hos Mats själv. Jag bor i Gbg och har själv varit på arken mässan nästan alla gånger sedan start och har dessutom kompisar och kollegor som varit där flera gånger. Nästan varje gång det varit mässa och man börjar diskutera höjdpunkterna så är Respons med i absoluta toppen för alla. Ofta demas deras största modell men ljudkaraktären är genomgående ganska lik och detta är en rejäl stativare med stativarens fördelar och en kapacitet att spela större än många golvare där ute. Den så kallade grispicken från Scan Speak (ringradiator diskanten) är grymt bra i många konstruktioner men alldeles särdeles bra i denna. Den "trekantiga" och lutande baffeln ger en mycket trevlig spridning i rummet och timing mellan elementen. En ganska rejäl och väldämpad låda med ett 7" baselement från Scan Speak ger bra med pondus i basen. Man blir hänförd. Där finns en ocean av detaljer i samtliga register men det låter aldrig påfrestande.

 

http://shop0954.hsta...baby-01-800.jpg





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.