Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av kreditkort

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 maj 2017 - 13:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ska ansöka om ett kreditkort till tänkte jag. Har Mastercard nu som funkar bra men vill ha ett extra.

Vad har ni och vad rekommenderar ni och varför?

 

om man väljer ett med cashback, kan man inte då betala alla sina räkningar varje månad med kortet för att tjäna lite? :)



#2

Postad 18 maj 2017 - 13:45

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

om man väljer ett med cashback, kan man inte då betala alla sina räkningar varje
månad med kortet för att tjäna lite? :)

Jo, men det går ju inte dra kortet på en e-faktura, men det finns tjänster som gör det åt dig,
mot betalning. Betalo är ett av dessa.

Översikt/jämförelse KK.
https://kortio.se/

#3

Postad 18 maj 2017 - 13:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jo, men det går ju inte dra kortet på en e-faktura, men det finns tjänster som gör det åt dig,
mot betalning. Betalo är ett av dessa.

Översikt/jämförelse KK.
https://kortio.se/

 

 

aha vad dumt. har några räkningar på e-faktura. går det att välja tillbaka till vanlig faktura igen måntro? 

 

vet inte om jag vill betala för att kunna betala räkningarna med kreditkortet nämligen.

 

annars så verkar remember more vara ett ganska bra kreditkort. 1% cashback på allt du handlar, samt 11st försäkringar ingår, varav 8st reseförsäkringar. 

första året gratis, sen 295kr/år

 

finns ett remember flex också som är gratis men då ingår inga försäkringar och ingen cashback.



#4

Postad 18 maj 2017 - 14:50

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

aha vad dumt. har några räkningar på e-faktura. går det att välja tillbaka till vanlig faktura igen måntro?

Det behöver du inte, de kan fortsätta vara e-faktura, men du får betala dom via betalo, istället för banken.
Dvs C&P av bank/giro, OCR, belopp och förfallodatum in i betalo.
 

vet inte om jag vill betala för att kunna betala räkningarna med kreditkortet nämligen.

Nåt måste de ju leva på, men jag tycker att 1.9% är ganska mastigt.

#5

Postad 18 maj 2017 - 14:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det behöver du inte, de kan fortsätta vara e-faktura, men du får betala dom via betalo, istället för banken.
Dvs C&P av bank/giro, OCR, belopp och förfallodatum in i betalo.
 
Nåt måste de ju leva på, men jag tycker att 1.9% är ganska mastigt.

 

 

som jag sa så vill jag inte anlita någon och behöva betala % för att få betala. därför vill jag ha vanliga fakturor så jag kan betala gratis med sitt kreditkort. 



#6

Postad 18 maj 2017 - 15:21

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

som jag sa så vill jag inte anlita någon och behöva betala % för att få betala. därför vill jag ha vanliga fakturor så jag kan betala gratis med sitt kreditkort. 

Att betala fakturor "gratis" med ditt kreditkort tror jag inte du kan lösa. Utan att ha satt mig in i frågan så där galet mycket tror jag du är tvungen att använda tjänster typ Betalo om du vill betala dina o fakturor med kreditkort, oavsett om det är en e-faktura eller en vanlig pappersfaktura. Hade ju varit rena "pengamaskinen" annars :)


Redigerat av Pinnen, 18 maj 2017 - 15:23.


#7

Postad 18 maj 2017 - 15:53

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Att betala fakturor "gratis" med ditt kreditkort tror jag inte du kan lösa. Utan att ha satt mig in i frågan så där galet mycket tror jag du är tvungen att använda tjänster typ Betalo om du vill betala dina o fakturor med kreditkort, oavsett om det är en e-faktura eller en vanlig pappersfaktura. Hade ju varit rena "pengamaskinen" annars :)

 

 

det var ju lite av en pengamaskin jag hade hoppats på :P

 

kan man kanske inte välja att betala med kort på internetbanken när man betalar räkningarna? måste man alltid betala med sitt bankkonto om du förstår vad jag menar ?



#8

Postad 18 maj 2017 - 19:10

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Jag kör Norwegian, 1% i cash back som man får köpa flygbiljetter för. Har sen en eller ett par procent extra Cashback I vissa nätbutiker (Norwegian reward).

Sen kan man få poäng när man bokar hotell via rocketmiles eller hyr bil via deras egna bolag.

Givetvis ingen årsavgift.

Redigerat av dhanjel, 18 maj 2017 - 19:11.


#9

Postad 18 maj 2017 - 19:46

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Om man är ute efter cashback/kickback så varför betalar man inte direkt med kortet istället för e-faktura? Eller menas typ löpande utgifter som elräkning?

#10

Postad 19 maj 2017 - 05:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Man kan ju alltid skicka pengar till sig själv via tex western union, dras från kortet hamnar på ens konto, dvs bara en loop. Blir en hel del poäng på ett år.

Redigerat av frollic, 19 maj 2017 - 05:48.


#11

Postad 24 maj 2017 - 01:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Om.man har ett kreditkort med vissa försäkringar. Kan man då utnyttja dessa samtidigt som en annan försäkring och få ut från båda ställen?

#12

Postad 24 maj 2017 - 08:03

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Om.man har ett kreditkort med vissa försäkringar. Kan man då utnyttja dessa samtidigt som en annan
försäkring och få ut från båda ställen?

När vi förra året fick ersättning pga sjukdom under semestern på hemförsäkringen, frågade de om man betalt
med ett CC (ganska självklart idag, får man anta), så att de kunde kolla med utgivaren om de kunde få
tillbaka en del av sin ersättning till oss från CC:t.

Naturligtvis går det att svara nej, men det är en risk (för upptäckt, och efterkommande konsekvenser) du
i så fall får räkna med.

Redigerat av frollic, 24 maj 2017 - 08:07.


#13

Postad 24 maj 2017 - 12:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Okej. Lite konstigt ändå om man faktiskt betalar för försäkringarna.

Har för mig jag fått ut pengar från två ställen en gång när mitt plan var försenat. Men kommer inte ihåg riktigt hur det var.
Kanske fick tillbaka pengar från flygbolaget och från visakortet som jag betalade med.

#14

Postad 24 maj 2017 - 16:44

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

  • 455 inlägg
  • 0

Man kan ju alltid skicka pengar till sig själv via tex western union, dras från kortet hamnar på ens konto, dvs bara en loop. Blir en hel del poäng på ett år.

 

Fungerar det där? Gör folk så?


Jag har Coops Medmera Mer och får poäng som man sen kan växla in mot antingen rabattkuponger att utnyttja i Coops butiker eller hos deras partners. Jag byter oftast till Eurobonus-poäng då växelkursen är densamma som om man skulle ha SAS Mastercard och betala med det.

 

Med det får man en ganska omfattande försäkring för allt från problem vid resor till förseningar i lokaltrafiken. Däremot är ersättningen man får sämre än en vanlig hemförsäkring (märkte jag när jag skulle kräva ersättning för ett missat flyg) så det är inte riktigt värt att utnyttja.



#15

Postad 24 maj 2017 - 18:19

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

När jag jobbade i butik för flera år sedan så var det en kvinna som kom in och köpte flera dyra jackor på samma gång till ett värde på 10-15k, dagen efter lämna hon tillbaka dom i en av våra andra butiker och fick pengarna tillbaka på annat kort. Så höll hon på systematiskt i månader.

Jag hörde av mig till kortutgivaren, tror det var remember och berätta, vi tyckte ju att det var drygt att hon flyttade runt på våra kläder mellan butiker men kortutgivaren var inte så intresserad av informationen. 



#16

Postad 24 maj 2017 - 18:38

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Omsätter en hel del på hotell å grejor i jobbet då jag är resande servicetekniker med ca 150övernattningar per år, betalar allt idag med ett Eurocard som jobbet försett mig med, men man kunde ju förstås haft ett eget kort som man hade fått lite cashback på, det är Norwegian lät ju riktigt intressant, kanske man kan få ihop nån semesterresa på några år... =)



#17

Postad 24 maj 2017 - 18:54

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Omsätter en hel del på hotell å grejor i jobbet då jag är resande servicetekniker med ca 150övernattningar per år, betalar allt idag med ett Eurocard som jobbet försett mig med, men man kunde ju förstås haft ett eget kort som man hade fått lite cashback på, det är Norwegian lät ju riktigt intressant, kanske man kan få ihop nån semesterresa på några år... =)


Inte riktigt lika många nätter, snittar 80-100 övernattningar år, och har ett First Card via jobbet men använder mitt privata kort istället och blir en del kickback. Blir snabbt hyggligt spend på kortet vilket genererar en hel del poäng, tillsammans med poäng för hotell så blir det till en semesterresa rätt snabbt.

#18

Postad 25 maj 2017 - 21:46

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 804 inlägg
  • 0

som jag sa så vill jag inte anlita någon och behöva betala % för att få betala. därför vill jag ha vanliga fakturor så jag kan betala gratis med sitt kreditkort. 

 

Många företag tar ju ut en faktureringsavgift på pappersfaktura som du slipper med e-faktura. 

 

Så inte säkert allt att det blir så "gratis" att betala med kortet.



#19

Postad 25 maj 2017 - 21:52

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

När jag jobbade i butik för flera år sedan så var det en kvinna som kom in och köpte flera dyra jackor på samma gång till ett värde på 10-15k, dagen efter lämna hon tillbaka dom i en av våra andra butiker och fick pengarna tillbaka på annat kort. Så höll hon på systematiskt i månader.

Jag hörde av mig till kortutgivaren, tror det var remember och berätta, vi tyckte ju att det var drygt att hon flyttade runt på våra kläder mellan butiker men kortutgivaren var inte så intresserad av informationen. 

Det är säkert en av anledningarna till att de flesta butiker numera endast betalar tillbaka på det kort som användes vid inköpet.



#20

Postad 26 maj 2017 - 03:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Det är säkert en av anledningarna till att de flesta butiker numera endast betalar tillbaka på det kort som användes vid inköpet.

 

Butiker har inte rätt att kräva det. Kan vara en annan person som köpt produkten eller så kanske kunden inte har kvar kortet.



#21

Postad 26 maj 2017 - 12:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Butiker har inte rätt att kräva det. Kan vara en annan person som köpt produkten eller så kanske kunden inte har kvar kortet.

 

I de fall betalas returen ut som presentkort, öppet köp är något butiken erbjuder, ingen rättighet ur konsument-perspektiv.

Online/distans är lagstadgat 14 dagars öppet köp, men där blir vilket kort som det återbetalas till aldrig ett problem.

 

EK 



#22

Postad 26 maj 2017 - 15:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Fungerar det där? Gör folk så?

Kika här:

http://www.businessc...-lagligt.18726/

speciellt första och sista inlägget på förstasidan av tråden.

#23

Postad 26 maj 2017 - 21:23

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Kika här:

http://www.businessc...-lagligt.18726/

speciellt första och sista inlägget på förstasidan av tråden.

Fungerar bra tills sittand regering inför gåvoskatten igen, jädrigt vad bökigt det kommer bli rent generellt för oss med delad ekonomi men två lönekonton samt diverse andra transaktionskonton som står random i sitt och sin respektives namn...

 

Tilläggas bör att vad jag vet finns inga presenterade förslag på att återinföra gåvoskatten, men magkänslan säger att både den och arvsskattens återinförande inte är allt för långt borta...

 

EK



#24

Postad 17 augusti 2019 - 10:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Någon här som använder Google pay eller Samsung pay?

Vad har ni för kort?

 

Mitt visakort gick ut nu för nån månad sen och fick ett nytt hemskickat. Till min förvåning var det ingen  blipp-funktion på kortet. Inte heller fungerar det med varken google pay eller samsung pay.

Det är ett visa debit från swedbank. Eller rättare sagt westra wermlands sparbank (som är swedbank)

 

Gick in i går ochundrade om jag kunde få ett annat kort som hade blipp-funtion, och det kunde jag. Dock hade dom gått över till masercard.

Men det funkar fortfarande inte med google pay eller samsung pay.

 

Går det på något vis (på et smidigt sätt) att skaffa ett kort på någon annan bank som har dessa funktioner men ändå har kvar mitt vanliga konto som lönekonto?

 

Får jag ens öppna konto på en ny bank om jag inte har mitt lönekonto där?



#25

Postad 17 augusti 2019 - 14:36

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

har swedbank (södra hestra sparbanken), och gpay, och det funkar finfint.

 

vad är det som inte funkar? du kan alltid gå in på swedroid och kolla vad dom skriver om det där, du kanske har samma problem som nån annan haft.

 

du kan skaffa konto hos en annan bank, och det behöver inte vara lönekonto, så det ska vara nemas problemas.



#26

Postad 17 augusti 2019 - 15:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

har swedbank (södra hestra sparbanken), och gpay, och det funkar finfint.

 

vad är det som inte funkar? du kan alltid gå in på swedroid och kolla vad dom skriver om det där, du kanske har samma problem som nån annan haft.

 

du kan skaffa konto hos en annan bank, och det behöver inte vara lönekonto, så det ska vara nemas problemas.

 

fast swedbnk har ju inte funktionen sa dom på banken, dom har inte kommit så långt.  

hur kan ditt kort då funka?

 

Det är alltså inte bara jag som har problem.  Swedbanks kort stöder inte google pay eller samsung pay.



#27

Postad 17 augusti 2019 - 15:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ser på Swedbanks hemsida att det visst funkar med kort från dom ju.

Då var hon bara värdelös hon som "hjälpte" mig.
Hur kan man säga att inga av deras kort stöder funktionen när det gör det?

Borde inte det vara grundläggande kunskap från personalen på en bank?

#28

Postad 17 augusti 2019 - 15:28

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

kanske är nåt med just din bank? dessa banker är ju inte swedbank egentligen, utan hyr in sig på vissa grejer bara.



#29

Postad 17 augusti 2019 - 15:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

kanske är nåt med just din bank? dessa banker är ju inte swedbank egentligen, utan hyr in sig på vissa grejer bara.


Ja möjligt att det är så.
Får se när mitt nya MasterCard kommer om det funkar. Det står att det är just MasterCard som Ska fungera.

#30

Postad 17 augusti 2019 - 15:40

erikjonathan
  • erikjonathan
  • Lärjunge

  • 338 inlägg
  • 0
https://support.goog...r/9093549?hl=en

#31

Postad 17 augusti 2019 - 15:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 

ja det är det som står på deras hemsida. Vad som ingår.

antigen hade hon fel hon på banken, eller så har dom nåt eget system på WWS på deras kort som gör att det inte funkar.



#32

Postad 17 augusti 2019 - 16:04

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0
Jag tog ett klarnakort som kopplas mot swedbankskntot. Avgiftsfritt och gör så jag kan använda applewatch och applepay. Kanske det går med google/samsung med. Ingen cashback och sånt dock.
https://www.klarna.com/se/kort/

#33

Postad 17 augusti 2019 - 17:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag tog ett klarnakort som kopplas mot swedbankskntot. Avgiftsfritt och gör så jag kan använda applewatch och applepay. Kanske det går med google/samsung med. Ingen cashback och sånt dock.
https://www.klarna.com/se/kort/

tack för tipset. ska kika närmare på det :)



#34

Postad 21 augusti 2019 - 07:59

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Vet inte om denna tråden eller den andra är bäst lämpad för frågan, men är det värt att skaffa ett Klarna-kort för att använda enbart utomlands? Det blir väl inga extra kostnader vid uttag och så eller har jag missuppfattat?

#35

Postad 21 augusti 2019 - 08:37

DennisA
  • DennisA
  • Forumräv

  • 789 inlägg
  • 0

Jag kör Norwegian (VISA). Nu har dom visserligen sänkt sin cash back från 1% till 0,5% men jag tycker det funkar bra. Ingen årsavgift, inga avgifter på köp i Sverige eller utomlands, reseförsäkring mm. Man kan betala fakturor via deras hemsida som dras på kortet och även föra över pengar till eget konto om man så vill.



#36

Postad 21 augusti 2019 - 14:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

fick hem mitt nya blippkort idag. hon på banken sa ju som sagt att det inte funkar med google pay eller samsung pay.  Men det verkar som att det gör det. Jag kunde registrera korten i appen nu. Det kunde jag inte med förra kortet.

 

Google pay vill dock bekräfta med en kod som ska skickas som sms till min telefon, men det står bara +46 0000000000 istället för mitt riktiga nummer. Går inte att ändra heller. Står bara att man ska kontakta banken.

 

samsung pay verkar dock funka bättre. men har hört att google pay ska vara bättre än samsung pay. Men vi får se :)



#37

Postad 21 augusti 2019 - 14:52

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Vet inte om denna tråden eller den andra är bäst lämpad för frågan, men är det värt att skaffa ett Klarna-kort för att använda enbart utomlands? Det blir väl inga extra kostnader vid uttag och så eller har jag missuppfattat?


Jag tror inte du kan ta ut pengar men att betala kostar inget extra (utomlands alltså).

#38

Postad 23 augusti 2019 - 06:26

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Google pay vill dock bekräfta med en kod som ska skickas som sms till min telefon, men det står bara +46 0000000000 istället för mitt riktiga nummer. Går inte att ändra heller. Står bara att man ska kontakta banken.

Använder du Gmail, så är det samma nummer som man har som backup, om man låst ut sig från mail-kontot, eller har 2-faktor-authenticering påslagen.

Redigerat av frollic, 23 augusti 2019 - 07:30.


#39

Postad 23 augusti 2019 - 06:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Ja jag fick i ordning på koden till slut.

Var i butiken igår och skulle testa att betala med appen
Blippade telefonen. Stod bara att den inväntar belopp och att jag ska försöka igen.
Testade så att blippa med kortet. Samma sak då.
Fick det inte att funka.
Skitgrejer
Ja jag fick i ordning på koden till slut.

Var i butiken igår och skulle testa att betala med appen
Blippade telefonen. Stod bara att den inväntar belopp och att jag ska försöka igen.
Testade så att blippa med kortet. Samma sak då.
Fick det inte att funka.
Skitgrejer



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.