Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Håller alla forum på att dö?

104 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 juli 2019 - 14:53

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Tycker att alla forum lockar till sig allt färre läsare och skribenter. Funderar på om folk hittar nyare forum eller om folk bara tröttnat på att skriva och lösa på olika forum?

Funderar över hur länge det dröjer innan mänskligheten har tröttnat på datorer och istället går över till att läsa böcker skrivna av genier som kan sin sak och på ett par hundra sidor kan ge mig de svar som jag vill ha istället för att läsa massa trådar skrivna av självutnämnda experter.



#2

Postad 12 juli 2019 - 15:01

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Så är det nog, många är väl på Facebook istället i olika grupper och tar del av nyheter där.



#3

Postad 12 juli 2019 - 15:08

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Är nog dock så att väldigt nischade forum riskerar att ”dö ut” alternativt breddas, detta givetvis kopplat till trender och vad som intresserar människor för tillfället.

Behovet av att utbyta erfarenheter, bidra med kunskap och söka hjälp finns fortfarande kvar. Kanske intresset av att hjälpa andra minskat till fördel för folks behov av bekräftelse genom att få likes på deras semesterbilder eller annat som sker i deras perfekta liv.....

Själv hänger jag fortfarande en hel del på Reddit, där finns en otrolig bredd men även väldigt nischade delforum med mycket kompetens och människor.

#4

Postad 12 juli 2019 - 15:15

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Intresset för vetenskaplig litteratur kommer nog inte att kunna konkurrera mot internetforum. Tvärtom strider hela upplägget med saklig vetenskap mot vad som idag lockar majoriteten av all trafik, nämligen sociala medier. Det ska bara vara nytt och fräsch, alla diskussioner som är äldre än en dag blir inaktuella och det finns noll intresse i att bevara trådar. Allt handlar om att få likes och om det inte får det så saknas värde. Vem vill läsa en faktabok på 500 sidor när det räcker att läsa en Tweet av Trump på 120 tecken som han skrev för en kvart sedan och nöja sig med det...?

 

Om man ska spinna vidare på TS tes så skulle jag ändock rekommendera de som är genuint intresserade av ljud och bild att kika närmre på vetenskaplig litteratur som berör auditiva och visuella ämnen på tekniska samt biologiska plan. Det finns sååå mycket att lära som man inte kan komma åt på ett internetforum, men nischade forum fungerar förstås för att hålla intressen vid liv.



#5

Postad 12 juli 2019 - 18:28

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Tror det är som vanligt att det är en kombination av saker. Det finns fler och fler produkter ute på marknaden nu som gör teknologi enklare för gemene man. Man nöjer sig med de enklare alternativen. Det finns youtube nu för tiden där jag tror många vänder sig för information istället. Det är för jobbigt för folk att skriva helt enkelt - de vill hellre ha enkla, snabba svar från youtube eller kort artikel från random tech-sida.

 

De flesta som har varit drivkrafterna på forum har varit det så pass länge att de alla själva hittat svar på det de söker och sitter nöjda - och ser ingen anledning att vara kvar. Det är nog ovanligare att dagens generation orkar leta sig ut på forum utan det är andra platformar istället som har högre tempo. 



#6

Postad 13 juli 2019 - 09:31

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 1
Oavsett är det tråkigt att se hur aktiviteten på detta forum minskat. Tycker inte diskussioner på Facebook kan ersätta en forumtråd här.

#7

Postad 13 juli 2019 - 09:59

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Instämmer. Under tiden som jag hade Facebook så sjönk min forumaktivitet dramatiskt. För 3 månader sedan tog jag det kloka beslutet att lämna Facebook bakom mig och jag har återvänt att läsa och skriva mer på forum.

#8

Postad 13 juli 2019 - 11:48

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Byggahus känns dock som du livskraftigt forum, sweclockers också. Så är kanske mer hembio som dör ut?

#9

Postad 13 juli 2019 - 12:03

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Skit in, skit ut och då försvinner folk.
Det är ju ingen som bryr sig om funktionerna för forumet längre, sökmotorn är helt förstörd sedan ett bra tag tillbaka och de som driver Prisjakt/Mhb lyssnar inte öht.

Entusiaster har gått över till mer nischade forum som inte drivs med vinstintresse.

Jag slötittar mest av gammal vana, men endast det som dyker upp på förstasidan eller vad som hänt i trådar jag tidigare varit aktiv i.

#10

Postad 13 juli 2019 - 12:14

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Det är helt tragiskt .
Bara se hur aktiviteten här sjunkt.
Tror Facebook tagit över fast det är sämre på alla sätt

#11

Postad 13 juli 2019 - 12:42

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Han som skapade prisjakt var ju en mästare och med sådana personer borta så verkar allt bara bli tekniskt sämre.
Se på hans nya projekt som ör helt makalöst car.info

#12

Postad 13 juli 2019 - 16:13

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Personligen är jag helt enkelt i princip klar med biorummet sen ett par år och sen dess har jag inte varit alls lika aktiv. Har inte så mycket uppgraderingar kvar att göra som skulle vara prisvärt.

 

Jag tror är att dagens stora TV-apparater rent allmänt har minskat intresset för projektorer och större bild, och med det blir det även ett minskat intresse för hemmabiokonceptet som helhet med dedikerat mörkt rum med surroundljud osv. Sånt som kan kräva en del forumaktivitet.

 

Förr satt folk vanligtvis med en 32" tjock-tv, och en film på en 100" projektorduk hemma blev plötsligt en gigantisk skillnad. Sitter man idag redan med en 65" OLED så är det "good enough" för fler. Uppgradering till hemmabio bli inte samma omvälvande upplevelse längre och därmed tar sig färre besväret.



#13

Postad 13 juli 2019 - 18:17

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Minhembio är ju inte Schibsteds främsta inkomstkälla, utan mer av en blindtarm till Prisjakt. De är mer intresserade av reklamintäkter från Aftonbladet och att folk skuldsätter sig hos Lendo.

Förhoppningsvis kommer Minhembio få finnas kvar ett tag till. Men folk hittar inte hit längre.

#14

Postad 13 juli 2019 - 18:49

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 1
Flashback har nästan 30 000 trådar under kategorin hemelektronik, ljud och bild

Redigerat av Buddypresley, 13 juli 2019 - 18:52.


#15

Postad 13 juli 2019 - 19:08

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 942 inlägg
  • 0

Flashback har nästan 30 000 trådar under kategorin hemelektronik, ljud och bild

 

Stämmer säkert bra... men sjukt opersonligt, och sjukt mycket trollinlägg... kanske inte just i hemelektronik... 



#16

Postad 13 juli 2019 - 20:13

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 2
Det händer väl kanske inte så mycket just nu inom hemmabio eller annat som är relaterat.
Därav urspårade off topic trådar som emellanåt totalt dominerar forumet och allehanda syrliga kommentarer och dumförklaringar av varann kanske är en bidragande orsak till utdöendet.

#17

Postad 13 juli 2019 - 20:38

ALE77
  • ALE77
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Instämmer. Under tiden som jag hade Facebook så sjönk min forumaktivitet dramatiskt. För 3 månader sedan tog jag det kloka beslutet att lämna Facebook bakom mig och jag har återvänt att läsa och skriva mer på forum.


Klokt beslut, funderar själv på att lämna Facebook för det tar sån j... tid av ens liv och ger inget mer än likes. Vill hellre läsa av de kunniga på nåt hembio forum hur de bygger sina bio-rum..

#18

Postad 13 juli 2019 - 22:20

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Lite sidospår men ändå... vem, fortfarande aktiv, har varit med längst på minhembio?

#19

Postad 13 juli 2019 - 22:48

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Någon kunde ju dra i gång en ny kabeltest här på forumet , det är ju den ende gången det blir fart på inläggen.

#20

Postad 13 juli 2019 - 23:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 076 inlägg
  • 0

Jag har varit med på forumet sedan 2002-10-03 vilket var innan Prisjakt tog över forumet.
Just vid övertagandet var forumet nedlagt ett tag.

Intresset för minhembio har varierat under åren och riktigt stora nyheter verkar alltid öka aktiviteten.
Mest intresse för hembio har varit under de år alla byggde upp det för som vanligt vid en teknisk utveckling har inte allt idéer satt sig på en gång.

Jag har haft hembio sedan 1989 och före det olika stereo system med Nikko och Rotel förstärkare och Carlsson högtalarkopior så den nostalgivåg som främst HiFi har drabbats av förundrar oss som var med innan hembio kom och hade skivspelare och Revox rullbandspelare.
 
Det var Yamaha som startade hembioeran och det var ingen slump för DSP kretsar som musikindustrin hade börjat använda gick att även stoppa in i hembioförstärkarna och Yamaha har ju en musikdivision. Man försökte få flerkanal på LP skivor med vilket två av systemen påminde om Dolby Surrounds fasskiftning för att få alla kanaler. Hade inte denna strid om flerkanaliga LP skivor brutit ut hade hembio kommit några år tidigare än den gjorde för flerkanal på LP skivor slutade med att inget av de tre systemen vann och alla slutade med det. Först kom Dolby Surround 1982 som hade en passiv avkodning med 5 dB skillnad mellan kanalerna, vilken min Yamaha AVC-70 hade, och systemet hade ingen mittkanal heller utan var egenligt ett 3 kanal system med höger och vänster kanal samt bakkanal. Det var först när Dolby Surround Pro Logic kom 1987 med 25 dB skillnad mellan kanalerna och är ett 5.1 system även som subbasarna var lätträknade i början så i broschyren till min Yamaha DSP-A1000 fanns ingen subbas med i bilderna över högtalarkonfigurationen.



#21

Postad 13 juli 2019 - 23:45

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
2006

#22

Postad 13 juli 2019 - 23:59

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
2002-02-27 :)

Lugnt på hembiofronten för tillfället dock men var tidigt ute med både Blu-ray (bland de första om man räknar konsumentledet) och även full-HD TV kom in i bilden tidigt. bortsett från VHS så började intresset på riktigt med LD och vidare med dvd, HD DVD, Blu-ray men svalnade med UHD-BD. Avverkat fler spelare, receivers, högtalare och projjar än vad jag vare sig kan räkna eller för den delen kommer ihåg. Varit hyggligt lugnt de senaste 10-åren dock.

Redigerat av lobo, 14 juli 2019 - 00:10.


#23

Postad 14 juli 2019 - 06:25

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Man är ung med sin 10 år som registrerad medlem på forumet :) (även om jag lurkade ett par år innan dess)

 

Men vi kanske skulle försöka göra en gemensam flytt till någon mer livkraftig platform? (inte facebook då...)



#24

Postad 14 juli 2019 - 06:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0
Gick med första september 2006. Tiden går⏰

#25

Postad 14 juli 2019 - 09:09

muppsson
  • muppsson
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
2002-02-01. Är och har aldrig varit någon flitig skribent. Är dock inne och läser i stort sett varje dag.

#26

Postad 14 juli 2019 - 09:25

jodokast
  • jodokast
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
25 oktober 2001, strax under 18 år alltså!
Intresset har legat nere några år men i och med köp av villa med perfekt gillestuga så har intresset tagit fart igenom.

#27

Postad 14 juli 2019 - 09:49

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

39 inlägg på 18 år är starkt jobbat  :lol: Själv har jag varit med sedan 2006 men jag började läsa på forumet många år innan dess. Troligen sedan 2001 eller något sådant. 



#28

Postad 14 juli 2019 - 09:52

jodokast
  • jodokast
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Typ två per år! 🙂
Sex sista tre dagarna!

#29

Postad 14 juli 2019 - 11:48

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
12 juli 2001. s*tan, glömde fira årsdagen 😂

#30

Postad 14 juli 2019 - 11:55

janank
  • janank
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0

Gick med 2002 för att hänga med i teknikutveckligen inom hembio. Gick senare med i component där många experter inom hembio också huserar.



#31

Postad 14 juli 2019 - 12:39

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

Intresset för vetenskaplig litteratur kommer nog inte att kunna konkurrera mot internetforum. Tvärtom strider hela upplägget med saklig vetenskap mot vad som idag lockar majoriteten av all trafik, nämligen sociala medier. Det ska bara vara nytt och fräsch, alla diskussioner som är äldre än en dag blir inaktuella och det finns noll intresse i att bevara trådar. Allt handlar om att få likes och om det inte får det så saknas värde. Vem vill läsa en faktabok på 500 sidor när det räcker att läsa en Tweet av Trump på 120 tecken som han skrev för en kvart sedan och nöja sig med det...?


Tyvärr stämmer det där lite för bra.

https://www.youtube.com/watch?v=epI5r0_T_lE

Att Minhembio döljer alla inlägg äldre än 30 dagar bakom ett filter, gör inte direkt saken bättre.

#32

Postad 14 juli 2019 - 13:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

12 juli 2001. s*tan, glömde fira årsdagen 😂

Ahh, du spöa mig med en månad. :D
I gengäld kanske jag kommer ihåg att fira årsdagen; pacman blir myndig och fyller körkort, helt sjukt...

Redigerat av pacman, 14 juli 2019 - 13:12.


#33

Postad 14 juli 2019 - 17:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Ahh, du spöa mig med en månad. :D
I gengäld kanske jag kommer ihåg att fira årsdagen; pacman blir myndig och fyller körkort, helt sjukt...

Haha! Vi får inte glömma att fira 20-årsjubileum om ett par år.

#34

Postad 14 juli 2019 - 20:30

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Att Minhembio döljer alla inlägg äldre än 30 dagar bakom ett filter, gör inte direkt saken bättre.

Tror att det är rätt vanligt med forum som använder IP.Board. Ser det inte lika ofta på forum med phpBB. Dock är ju sökfunktionerna på IP.Board miljontals gånger bättre gentemot Facebook, Twitter, Instagram etc.

 

Den här är också rätt talande.

https://www.youtube.com/watch?v=Xw-LPFFe9sU



#35

Postad 14 juli 2019 - 22:17

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
September 2002 :D

#36

Postad 15 juli 2019 - 00:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Facebook har nog tagit över en hel del. Dock så tror jag att många kommer lämna Facebook inom en snar framtid och då kan smarta forum kunna snappa upp de som är intresserad av musik och film. 



#37

Postad 15 juli 2019 - 09:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0

Gick med 2002 för att hänga med i teknikutveckligen inom hembio. Gick senare med i component där många experter inom hembio också huserar.

Lever component?

 

Går jag till startsidan och tittar på datumen för senast aktivitet i de olika subforumen så verkar där hända ännu mindre än vad det gör här?

http://www.component...dex.php?act=idx



#38

Postad 16 juli 2019 - 10:42

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Känner själv att jag tappat intresset för många forum som jag varit aktiv i eftersom det finns knäppgökar som inte kan låta bli att slänga ut elakheter. Har också gått ur några föreningar eftersom viss medlemmar pikar folk för att ha skrivklåda om man ofta är inne på forumet. Blir också sur på folk som i pausen måste pika föreläsaren för att han  eller hon varit lite osäker på något.

Funderar stark på att lämna Svenska järnvägsklubben eftersom vissa klubbvänner inte ens uppskattar att jag lägger upp bilder. För min del blir det oftast Facebook forum som jag är aktiv i. Har både en egen sida och är aktiv i flera andra grupper



#39

Postad 16 juli 2019 - 20:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 1

"Knäppgökar som slänger ur sig elakheter" låter tråkigt, och det finns ju många internet-troll. Tyvärr förväxlas det nog ibland med folk som helt enkelt inte delar varandras åsikter.

 

Sociala medier överlag gör att folk i stort sett isolerar sig bland liktänkande. En både tråkig och på sikt farlig utveckling i samhället. På sociala medier är allt som presenteras för dig anpassat för just dig, baserat på information som ständigt samlas in.

 

Resultatet blir att du till sist bara ser sådant som förstärker det du redan tror.

Se bara på alla Facebook-grupper, där t ex diverse medicinska "alternativ" diskuteras som om de vore fakta, helt utan input från verkligheten. Det är ju bara att blocka den som inte håller med...

 

Risken är stor att folk överlag blir dummare och dummare. Fast Trump är ju redan president iofs, så det kanske är för sent. ;)


Redigerat av Ageve, 16 juli 2019 - 20:43.


#40

Postad 16 juli 2019 - 20:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
2002-05-13

Har försökt byta Nickname i 5år utan att lyckas. 733T-speak är inte lika inne längre.

Jag hängde på Mgon, Dvd-forum, Avsforum förut, är fortfarande på Sweclockers, några Norska forum (rekomenderar Hifisentralen för HiFi) och så en del specialforum f.eks Vcc volvo, Selvedge (denim), så är jag nästan tvingad i jobbet att vara på Twitter, Insta, Linkedin och FB samt en del snap-grupper (ganska slitsamt).

Tycker detta forum är bra då det har flera av mina interesser här både vinyl, HiFi, Hemmabio, Hörlurar, TVspel, Pc spel och datorer til en viss grad och en del hemmameck som byggtådar eller lödning/moddning en gång ibland.

Kul att följa med på psplus sämsta månaden ever och fundera på om man vågar kommentera och bli utskälld, jag har hållt mig just på gränsen en stund så kan nog breda på lite nästa gång (som garanterat blir sämsta ever....som vanligt).

#41

Postad 16 juli 2019 - 21:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Sociala medier överlag gör att folk i stort sett isolerar sig bland liktänkande. En både tråkig och på sikt farlig utveckling i samhället. På sociala medier är allt som presenteras för dig anpassat för just dig, baserat på information som ständigt samlas in.

YouTube har fått mycket kritik för deras algoritmer, då de kan leda till att man börjar få tips om videos som berör generella ämnen för att sedan nischas mer och mer. En del har hävdat att det hade stor påverkan i USA:s presidentval 2016 då många som sökte efter information fick mer och mer radikalt innehåll i sitt flöde.

 

Fast jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det. Det vore ju kul om någon som börjar söka efter alternativ för rött kött till sist hamnar på någon sida med titeln "Så använder du din veganska livsstil för att skapa inflytande hos dina arbetstagare". Den debattartikel som uppmärksammar det skulle man ju vilja se... :D



#42

Postad 17 juli 2019 - 14:20

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Varit här sedan 2004-08-09. 

 

Forumdöden har pågått länge nu. Mycket beroende på att information generellt är lättare att få tag på idag jämfört med 15-20 år sedan. Då fanns ett behov av att få hjälp med att hitta rätt utgåva, tv, dvd-spelare. Idag är dels tekniken bättre, dels är det enklare att hitta dessa saker själv. Kombinera det med att numera så har vi Facebook, Twitter, Reddit, Instagram etc som konkurrerar om folks tid. 



#43

Postad 17 juli 2019 - 15:00

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Sweclockers är ju bra, ringblixt huserar ju där som bildskärmsguru nummer ett :)

Resetera och Reddit är rätt stora forum ändå, men detta forum blir lite svalare för varje år tyvärr även om Zoiler & Co levererar spelrecensioner lite då och då.



#44

Postad 17 juli 2019 - 16:31

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
För att hålla intresset uppe på denna typ av större forum/communitys krävs två saker (min erfarenhet efter 25 år på nätet):

1) En hård och konsekvent moderator som flyttar eller raderar inlägg som inte hör till ämnet. Inget förtar intresset så mycket som trådar som spårar ur och ännu värre är det när man söker efter något specifikt i gamla trådar.

2) Något slags redaktionellt material (typ nyhetsblogg, produktrecensioner) som komplement till forumet som drar intresse till sidan även när man inte har något att fråga eller diskutera.

Minhembio saknar tyvärr båda vilket är synd då det inte finns något annat forum som täcker samma intressen/produkter.

#45

Postad 18 juli 2019 - 10:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

min upplevelse är att forumet dog ut lite när alla bråk lugnade ner sig. det gick inte att fortsätta bråka typ. ta kablar (som är det bästa bråket någonsin), dessa diskussioner lugnade ner sig ordentligt när det dök upp en utmaning som sa att man skulle sätta pengarna där kakgluggen fanns. Idag finns det några sidor på fejjan där ultraöronen befinner sig istället. de gör magiska saker, byter ut skruvar i högtalaren (utan att mäta åtdragningen såklart) och hör milsvidd skillnad :D



#46

Postad 18 juli 2019 - 14:58

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 1
Föregående inlägg påminde mig om en tredje sak som krävs för att denna typ av större forum/communities ska överleva på sikt.

3) Respekt, tolerans och förståelse för andra människors åsikter, personliga preferenser, upplevelser och erfarenheter av något. Vilket inte på något sätt behöver göra debatten mindre livlig eller intressant.

Många framträdande medlemmar på Minhembio saknar denna insikt och det förekommer ofta nedlåtande kommentarer och ren mobbing av personer med intressen som går mer åt hifi än hemmabio. Moderatorerna gör sällan/aldrig något åt det vilket jag tycker är helt vansinnigt.

#47

Postad 18 juli 2019 - 17:22

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0
2005-08-16

Håller väl en ganska låg profil räknat i antal inlägg. Stort intresse för film och musik finns men mindre för prylarna. Jag har en sep-ut som jag är ganska nöjd med men den kommer att utvecklas.

Finns på en del andra forum också, typ Linkedin och en del mera professionella forum för jobbet.

Jag finns dock inte på Facebook och har faktiskt aldrig gjort det.
 

Sociala medier överlag gör att folk i stort sett isolerar sig bland liktänkande. En både tråkig och på sikt farlig utveckling i samhället. På sociala medier är allt som presenteras för dig anpassat för just dig, baserat på information som ständigt samlas in.
 
Resultatet blir att du till sist bara ser sådant som förstärker det du redan tror.

Håller med dig och egentligen är det ju ganska fantastiskt att många inte verkar dse detta. Är det något som inte befrämjar utveckling så är det väl att isolera sig bland liktänkande.

Som jag förstått det, bland annat baaserat på info från Facebook, så får man som användare nyheter baserat på vad man brukar gilla. Gillar jag nyheter som säger att t ex jorden är platt så får jag mera nyheter på samma tema. Är det något som utvecklar så är det ju att få sina kunskaper eller åsikter utmanade, detta är ju raka motsatsen.

Sedan att forumet lugnat ner sig, det kan väl också vara ett tecken på mognad. Sedan kan man ha synpunkter på vissa beteenden.

Redigerat av Mr_Tom, 18 juli 2019 - 19:18.


#48

Postad 21 juli 2019 - 14:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Lite sidospår men ändå... vem, fortfarande aktiv, har varit med längst på minhembio?

 

18 år idag. 



#49

Postad 21 juli 2019 - 20:12

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Hur ser man när man gick med?

Gillar det här forumet, och tittar in flera gånger i veckan. Skulle behöva hårdare mods, mycket politik som slinker igenom på sina ställen.

Redigerat av Kamui, 21 juli 2019 - 20:13.


#50

Postad 21 juli 2019 - 20:24

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Hur ser man när man gick med?

I din profil, direkt till höger om din profilbild står det 2008-08-97.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.