Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Starta eget

29 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

#1

Postad 19 augusti 2019 - 11:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jag är på gång eller har tänkt starta eget inom en snar framtid.

Finns det någon här som har en enskild firma och har gått igenom det jag är på väg att göra?

Vad tycker ni är det absolut viktigaste att göra eller lära sig i början?

Jag tänker anmäla mig till skatteverkets webkurser så jag lär mig lite i början.

Det är typ så långt jag har kommit.

Ska också tillägga att detta inte kommer vara mitt yrke utan mer på hobbynivå.

Men som fotograf är det lättare att ha egen firma om man vill få uppdrag till exempel.
Samt att jag också kan sälja bilder o h tavlor mer korrekt.

Har ni tips så skriv gärna en rad eller två.

/Andreas

Redigerat av andreassofus, 19 augusti 2019 - 11:51.


#2

Postad 20 augusti 2019 - 15:04

muraren
  • muraren
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Har inga tips men lycka till, låter kul 👍👍

#3

Postad 20 augusti 2019 - 18:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har inga tips men lycka till, låter kul

 

Tack ska du ha.

Ja det är kul, men det är mycket att lära sig. :)



#4

Postad 20 augusti 2019 - 19:31

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Tips är att du inte har enskild firma eftersom du riskerar personlig konkurs om det inte går som tänkt.
Det beror självklart lite på vad du ska göra dock.
Ett aktiebolag kopplar bort bolagets ekonomi från din privata.

På hobbynivå och fotografi mm så funkar väl dock enskild firma bra.

Vill man inte ha ett bolag så finns det ju dock många tjänster som agerar mellanhand och betalar ut din inkomst som lön istället, då slipper du allt pappersarbete.

Typ så här: https://www.frilansfinans.se/

Finns många i branchen att välja men jag har ingen erfarenhet.

Redigerat av junkan, 20 augusti 2019 - 19:37.


#5

Postad 20 augusti 2019 - 22:09

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 1
Jag har enskild firma inom skogsnäring på sidan av mitt vanliga arbete. Mitt största tips är att ta hjälp med deklaration åtminstone de första åren. Kostnaden för att få den hjälpen är dessutom avdragsgill så det blir ingen ekonomisk förlust heller. Jag har fått enormt mycket hjälp och jag har sparat in många slantar och lärt mig väldigt mycket av personen jag anlitar.

#6

Postad 20 augusti 2019 - 22:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Se till att gå kurs i bokföring och läs på, finns massor med tips via enkelt googlande.

#7

Postad 21 augusti 2019 - 05:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag har enskild firma inom skogsnäring på sidan av mitt vanliga arbete. Mitt största tips är att ta hjälp med deklaration åtminstone de första åren. Kostnaden för att få den hjälpen är dessutom avdragsgill så det blir ingen ekonomisk förlust heller. Jag har fått enormt mycket hjälp och jag har sparat in många slantar och lärt mig väldigt mycket av personen jag anlitar.


Får man dra av hela kostnaden?
Hjälper dom till på banken med detta?

Har aldrig gjort någon ändring eller något med deklarationen innan så det kan ju var skönt att få hjälp med.

Se till att gå kurs i bokföring och läs på, finns massor med tips via enkelt googlande.


Japp. Kanske det finns bland en av skatteverkets alla onlinekurser.

Ska också googla massa. Lär ju finns hur mycket som helst i ämnet.
Säkert på Youtube också.
Gillar det sistnämnda formger bättre istället för att bara läsa en text.

#8

Postad 21 augusti 2019 - 22:20

alka
  • alka
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Får man dra av hela kostnaden?
Hjälper dom till på banken med detta?

Har aldrig gjort någon ändring eller något med deklarationen innan så det kan ju var skönt att få hjälp med.


Jag vet inte om banken hjälper till med sånt men det finns ju många bokföringsfirmor som gör det. Kostnad och dylikt beror ju naturligtvis på vilka tjänster du behöver och tidsåtgång. Jag har hjälp endast vid deklarationen vilket tar ungefär en timme men då har jag lite koll på vad jag ska göra avdrag på, vilka kvitton som ska sparas och vad jag ska ha förberett. Jag kan tillägga att jag skulle ta hjälp även om jag inte fick göra avdrag för det. Det har sparat många kronor och har hjälpt mycket med räntefördelning och annat som jag kan för lite om

#9

Postad 22 augusti 2019 - 07:12

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Några snabba tips:

Skaffa konto för firman där allt med firman sköts ifrån, blanda inte ihopp eget och firmans konton.

Skaffa bra bokföringsprogram, jag använde e-ekonomi från Visma, mycket lätt att använda, den skapar också alla filer för deklaration och finns många instruktioner på vilka nr du ska bokföra på. Kostar ca 350 kr/månaden.

Lycka till

#10

Postad 22 augusti 2019 - 07:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Några snabba tips:

Skaffa konto för firman där allt med firman sköts ifrån, blanda inte ihopp eget och firmans konton.

Skaffa bra bokföringsprogram, jag använde e-ekonomi från Visma, mycket lätt att använda, den skapar också alla filer för deklaration och finns många instruktioner på vilka nr du ska bokföra på. Kostar ca 350 kr/månaden.

Lycka till

Absolut. , eget konto trodde jag var en självklarhet. Finns det någon som använder sitt privata konto ihop med sitt företag?

Har kollat på visma.
Bokföring och faktura kostar 169kr/mån Där.
Sköter allt från appen, fakturor och allting. Väldigt smidigt.

Vad fick du 350kr ifrån? Eller är det ett annat paket där mer ingår?

Redigerat av andreassofus, 22 augusti 2019 - 07:38.


#11

Postad 22 augusti 2019 - 15:10

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Jag betalade runt 350/mån. Inkl deklaration, sen kommer jag inte ihåg om de var nått mer paket också.

Men de kan ha ändrat också, var några år sen jag använde

Redigerat av fristil, 22 augusti 2019 - 15:15.


#12

Postad 22 augusti 2019 - 18:55

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Tänk också på att max 50% av det som blir över efter alla omkostnader blir din lön. Ligger du över brytpunkt är det mindre än så.

#13

Postad 22 augusti 2019 - 19:30

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Tänk också på att max 50% av det som blir över efter alla omkostnader blir din lön. Ligger du över brytpunkt är det mindre än så.

 

kan du ge ett exempel?

 

eller jag kan skriva ett exempel.

 

Jag säljer en tavla till tant Agda för 1000kr

Mitt fotolabb tar 500kr för att göra en förstoring samt ramar in den. Frakt till Agda är inräknad.

 

Agda betalar in 1000kr till kontot. 

25% försvinner ju i moms.

750kr kvar.

materialet till fotolabbet kostar 500kr

250kr kvar

om jag vill lägga dom pengarna i fickan så måste jag betala skatt (vi säger 30% för enkelhetens skull) vilket blir 75kr

 

min lön/vinst för att sälja en tavla för 1000kr är 175kr

 

 

Är det korrekt? har jag räknat fel eller missat något?

 

OBS: siffrorna är tagna ur luften och tant Agda existerar inte ;)



#14

Postad 22 augusti 2019 - 19:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Det du missar är de sociala avgifterna, så 30% är väl ca 45-50%.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 22 augusti 2019 - 19:43.


#15

Postad 22 augusti 2019 - 19:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det du missar är de sociala avgifterna, så 30% är väl ca 45-50%.


Vad är det för sociala avgifter?

#16

Postad 22 augusti 2019 - 21:33

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Vad är det för sociala avgifter?

Som sagt, läs på ;)

https://vismaspcs.se...ar-egenavgifter

#17

Postad 22 augusti 2019 - 21:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Detta var just anledningen till att jag hänvisade till bolag frilansfinans, de tar några % men du slipper allt runtomkring.

Lagstadgade sociala avgifter som du måste betala:
https://www.ekonomif...ciala-avgifter/

Som synes inte mycket kvar om du ligger över brytpunkt och vill ha samma förmåner som en anställning.

Redigerat av junkan, 22 augusti 2019 - 21:50.


#18

Postad 23 augusti 2019 - 04:57

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Som sagt, läs på ;)

https://vismaspcs.se...ar-egenavgifter


Ja jag gör det. Men man måste ju få fråga.

Detta var just anledningen till att jag hänvisade till bolag frilansfinans, de tar några % men du slipper allt runtomkring.

Lagstadgade sociala avgifter som du måste betala:
https://www.ekonomif...ciala-avgifter/

Som synes inte mycket kvar om du ligger över brytpunkt och vill ha samma förmåner som en anställning.


Jo jag vet, dom är smidiga.
Men vill ändå ha fa-skattsedel då många kräver det av mig.

#19

Postad 23 augusti 2019 - 06:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Frågan är öppen, men ska du starta eget bör du kunna söka information själv istället för att förlita dig på användarna på ett Hemmabio-forum.

Tänk på att det är FA-skatt du ska ansöka om.

#20

Postad 23 augusti 2019 - 06:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Frågan är öppen, men ska du starta eget bör du kunna söka information själv istället för att förlita dig på användarna på ett Hemmabio-forum.

Tänk på att det är FA-skatt du ska ansöka om.


Ja jag skrev ju att jag skulle skaffa fa-skatt.
Om jag ska starta eget så är det mer än rimligt att man ställer frågor när man samlar på sig information.

Jag frågade också i första inlägget om någon här enskild firma som kunde hjälpa till här.

Har du egen firma ? Har du någon kunskap om hur man driver ett företag eller lägger du dig bara i?

#21

Postad 23 augusti 2019 - 06:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 2

Ja jag skrev ju att jag skulle skaffa fa-skatt.
Om jag ska starta eget så är det mer än rimligt att man ställer frågor när man samlar på sig information.
Jag frågade också i första inlägget om någon här enskild firma som kunde hjälpa till här.
Har du egen firma ? Har du någon kunskap om hur man driver ett företag eller lägger du dig bara i?

Sorry, missade att du skrev FA.

Ja, jag har erfarenhet av att driva ett företag då jag tidigare haft ett AB.
Edit: Vilket jag avvecklade pga tog anställning istället.

Med tanke på din historik att inte ens kunna välja kläder och skor själv samt ideligen ställer enkelt sökbara frågor (tex vad sociala avgifter är) på ett elektronikforum får mig att poängtera vikten av att LÄSA PÅ.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 23 augusti 2019 - 06:46.


#22

Postad 23 augusti 2019 - 06:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sorry, missade att du skrev FA.

Ja, jag har erfarenhet av att driva ett företag då jag tidigare haft ett AB.
Edit: Vilket jag avvecklade pga tog anställning istället.

Med tanke på din historik att inte ens kunna välja kläder och skor själv samt ideligen ställer enkelt sökbara frågor (tex vad sociala avgifter är) på ett elektronikforum får mig att poängtera vikten av att LÄSA PÅ.


Du svarar inte på mina frågor.

Sen har mitt klädesval något med detta att göra.
Du låter bara desperat nu.

Är det inte bättre du håller dig till trådar du har intresse och kunskap om istället för att lägga dig i precis allting.


Sen kan jag såklart googla vad dom sociala avgifterna är också. Är dock på jobbet nu och har inte riktigt tid så det var därför jag slängde ut den frågan.

#23

Postad 23 augusti 2019 - 07:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Du svarar inte på mina frågor.
Sen har mitt klädesval något med detta att göra.
Du låter bara desperat nu.
Är det inte bättre du håller dig till trådar du har intresse och kunskap om istället för att lägga dig i precis allting.
Sen kan jag såklart googla vad dom sociala avgifterna är också. Är dock på jobbet nu och har inte riktigt tid så det var därför jag slängde ut den frågan.

Om du läser det jag skrivit så ser du att du visst har svaren på dina påståenden.

Förstår inte vad du rycker jag är desperat över?
Men du framstår stundtals som en extremt osäker person som är okapabel att söka information själv och inte vågar lita på ditt eget omdöme.

Du hade kunnat söka fram svaret på nästa rast, alternativt ikväll, istället för att ”slänga ut frågan” och låta någon annan ödsla sin tid.

#24

Postad 23 augusti 2019 - 07:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om du läser det jag skrivit så ser du att du visst har svaren på dina påståenden.

Förstår inte vad du rycker jag är desperat över?
Men du framstår stundtals som en extremt osäker person som är okapabel att söka information själv och inte vågar lita på ditt eget omdöme.

Du hade kunnat söka fram svaret på nästa rast, alternativt ikväll, istället för att ”slänga ut frågan” och låta någon annan ödsla sin tid.


Inte alls. Vill bara ha en diskussion.
Tror inte man är osäker på sig själv bara för man ställer frågor. Tvärtom faktiskt.

Du svarar dock fortfarande inte på mina frågor.

Men nu vill jag inte prata mer med dig här.
Lämna gärna denna tråden så slipper det vara massa tjafs här.

#25

Postad 23 augusti 2019 - 07:07

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 2



Sen kan jag såklart googla vad dom sociala avgifterna är också. Är dock på jobbet nu och har inte riktigt tid så det var därför jag slängde ut den frågan.

5 inlägg under en halvtimme... ;)



#26

Postad 23 augusti 2019 - 07:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Inte alls. Vill bara ha en diskussion.
Du svarar dock fortfarande inte på mina frågor.
Men nu vill jag inte prata mer med dig här.
Lämna gärna denna tråden så slipper det vara massa tjafs här.

Snacka om moment 22...

Vilka frågor har jag inte besvarat?

#27

Postad 23 augusti 2019 - 07:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

5 inlägg under en halvtimme... ;)


Här kommer ett sjätte ;)
Det går mycket fortare att skriva ett inlägg än att googla och leta information 😊

#28

Postad 23 augusti 2019 - 07:22

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1

Det går mycket fortare att skriva ett inlägg än att googla och leta information

Grattis!
Du vann precis första pris...

#29

Postad 23 augusti 2019 - 07:32

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 4

Nog för att jag själv uppskattar att folk delar med sig av kunskaper i hög grad (vilket Takeo m.fl. har gjort) men det blir ju lite knepigt när man förväntar sig att allt ska bli serverat på silverfat. Frågor är förstås bra att man ställer, men vi sitter inte i något klassrum och det är tillåtet att Googla. ;)

 

Om du tycker att det är rörigt på något sätt skulle jag nog rekommendera dig att släppa detta tills webbkurserna startar och ställa dina frågor där för att få mer formella svar. Då får du ta del av riktig kunskap och kan reflektera över det på ett korrekt sätt istället för att försöka bli autodidakt.



#30

Postad 23 augusti 2019 - 07:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Nog för att jag själv uppskattar att folk delar med sig av kunskaper i hög grad (vilket Takeo m.fl. har gjort) men det blir ju lite knepigt när man förväntar sig att allt ska bli serverat på silverfat. Frågor är förstås bra att man ställer, men vi sitter inte i något klassrum och det är tillåtet att Googla. ;)

Om du tycker att det är rörigt på något sätt skulle jag nog rekommendera dig att släppa detta tills webbkurserna startar och ställa dina frågor där för att få mer formella svar. Då får du ta del av riktig kunskap och kan reflektera över det på ett korrekt sätt istället för att försöka bli autodidakt.


Absolut. Ska anmäla mig till skatteverkets webkurser. Finns en del.

Startade denna tråden för att få lite tips får folk so. Faktiskt har en enskild firma. Att få information från en med faktisk erfarenhet är guld värt.

Men sen kommer det in folk som alltid ska dryga sig och förstöra tråden.

Jag är dock tacksam för hjälpen jag fått från alla vuxna här 😊



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.